Demonstratie op de Dam

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:11

Destination schreef:
moonsparkle schreef:

Nou totaal geen probleem, op teletekst lees ik dat ze in een duivelsdillema zat omdat ze volgens mij bang waren voor geweld als ze zouden moeten ontruimen.

Als ze het van tevoren beter hadden ingeschat, was ontruiming ook niet nodig geweest. Ze hadden zelf ook wel kunnen bedenken dat het niet bij 300 mensen ging blijven.

Maar wat hadden ze dan moeten doen? Ik zeg niet dat ze er goed aan gedaan heeft, maar het laatste wat hier handig was geweest was grootschalig politie erop zetten. Dan hoeft er maar iets kleins te gebeuren en ontstaat er "politiegeweld" of iig, elk klein opstootje zal dan heel groot uitgemeten worden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:12

ReadTheRulez schreef:
Daar heb je de ME voor toch?

Precies.
Dus toestaan omdat ze weten dat deze mensen niet zo vredelievend zijn als waar ze wel voor demonstreren?
Dat is toch de omgekeerde wereld.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:16

In mijn ogen had dat plein idd vredelievend ontruimd kunnen worden, omdat dat nu eenmaal even de situatie is waar de hele wereld mee te maken heeft. Als er op dat moment racisme zou worden geroepen dan misbruik je het wat mij betreft

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:17

theadora99 schreef:
Maar wat hadden ze dan moeten doen? Ik zeg niet dat ze er goed aan gedaan heeft, maar het laatste wat hier handig was geweest was grootschalig politie erop zetten. Dan hoeft er maar iets kleins te gebeuren en ontstaat er "politiegeweld" of iig, elk klein opstootje zal dan heel groot uitgemeten worden.

Ze hadden vooraf al mensen op kunnen vangen op de stations e.d. Demonstreren is inderdaad een grondrecht, maar hier kunnen ook regels aan verboden worden, zie artikel 9 van de Nederlandse grondwet. Bij grote evenementen kunnen ze ook Matrixborden en politie inzetten, waarom nu niet? Het is aan een burgemeester om niet over de inhoud van de demonstratie te oordelen, maar wel over de veiligheid van de deelnemers. Er had dus prima politie ingezet kunnen worden om de hoeveelheid mensen op de Dam te reguleren.

oji

Berichten: 4265
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:24

Dat duivelse dilemma dat hoor je achteraf. Was ze tijdens de demonstratie druk in overleg met alle instanties/crisis teams om tot een oplossing voor de ontstane situatie te komen?...Nee zij liep op de dam te glimlachen. Zag er niet uit als iemand die voor een duivelsdilemma stond en zich enorm bezwaard voelde over de ontstane situatie.

Achteraf met alle kritiek zal ze zich beseft hebben dat ze hier met een verklaring voor moet komen dus is dat duivelse dilemma als een konijn uit de hoed getrokken.

De eerder geposte brief slaat de spijker op zijn kop wat mij betreft. Hoe ga je straks aan alle ondernemers verkopen dat zij weer dicht moeten en mogelijk alsnog failliet gaan door het "schijt aan Corona feestje" van mevrouw Halsema?

Waarom is zij zelf niet bekeurd en krijgt ze geen strafblad? Ze liep daar ook tussen de menigte. Notabene als 1 van de weinige zonder mondkapje. Meten met 2 maten, dat is het en dat is niet goed te praten!

En nogmaals, het doel van demonstratie daar sta ik helemaal achter. Hoog tijd dat er opgetreden wordt tegen racisme! Maar om zo je kont af te vegen met alle ondernemers en zorgverleners die met man en macht proberen het hoofd boven water te houden. Met al die mensen die geen afscheid hebben kunnen nemen van hun dierbare en al die bejaarden die in totale eenzaamheid leven, vind ik schandalig.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:27

oji schreef:
Dat duivelse dilemma dat hoor je achteraf. Was ze tijdens de demonstratie druk in overleg met alle instanties/crisis teams om tot een oplossing voor de ontstane situatie te komen?...Nee zij liep op de dam te glimlachen. Zag er niet uit als iemand die voor een duivelsdilemma stond en zich enorm bezwaard voelde over de ontstane situatie.

Achteraf met alle kritiek zal ze zich beseft hebben dat ze hier met een verklaring voor moet komen dus is dat duivelse dilemma als een konijn uit de hoed getrokken.

De eerder geposte brief slaat de spijker op zijn kop wat mij betreft. Hoe ga je straks aan alle ondernemers verkopen dat zij weer dicht moeten en mogelijk alsnog failliet gaan door het "schijt aan Corona feestje" van mevrouw Halsema?

Waarom is zij zelf niet bekeurd en krijgt ze geen strafblad? Ze liep daar ook tussen de menigte. Notabene als 1 van de weinige zonder mondkapje. Meten met 2 maten, dat is het en dat is niet goed te praten!

En nogmaals, het doel van demonstratie daar sta ik helemaal achter. Hoog tijd dat er opgetreden wordt tegen racisme! Maar om zo je kont af te vegen met alle ondernemers en zorgverleners die met man en macht proberen het hoofd boven water te houden. Met al die mensen die geen afscheid hebben kunnen nemen van hun dierbare en al die bejaarden die in totale eenzaamheid leven, vind ik schandalig.


Heel goed geschreven, heel goed.
Ze had daar niet met een lach overheen moeten lopen, dat geeft zo enorm het verkeerde signaal.
En toen de 300 bereikt was, of zagen dat dit ging gebeuren hadden ze de rest moeten gaan weren.

Maar ze deed niets, helemaal niets.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:30

Ineke2 schreef:
Dat jij er niets mee te maken hebt, wil niet zeggen dat het niet dagelijks gebeurd hier in Nederland.
Het alleen niet zo extreem dat er mensen sterven bij een politie aanhouding.

Overigens gebeuren ook hier aanhoudingen met wapengeweld waarbij wel mensen sterven terwijl dat niet had gemogen / gehoeven. ( tegenstander ongewapend) alleen de politie beslist in een split second en als de verdachte een nepwapen blijkt te hebben bijvb tja...


ja, waarom zou je ook meewerken als de politie je staande wil houden :') en als je dan als klap op de vuurpijl ook nog gaat dreigen met een wapen (en echt of nep maakt me dan echt geen hol uit) dan is het naar mijn idee niet meer dan terecht dat er geweld gebruikt word.
Er zijn al zoveel protesten geweest van mensen die gewond (of erger) raakten bij een aanhouding maar dat gebeurde dan niet omdat ze lekker meewerkten hoor.
En dan heb ik het over NL, voor de duidelijkheid.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 10:32

purny schreef:
@mvdende: tuurlijk de mensen raakten ongeoorloofd hun toeslagen kwijt. Maar ze hadden ook gewoon recht op deze toeslag. En het ging vaak over meer dan tienduizenden euro's. Ik raad je aan om dit dossier eens door te lezen... zal je omvallen van verbazing


Wat ik bedoelde te zeggen, was dat de mensen die de toeslag kwijt raakte zowel blanke als gekleurde mensen betreft.

Dat er vaker de toeslag werd ingetrokken van "allochtonen" klopt! En dat kan ook een vorm van discriminatie zijn. Maar dat is geen discriminatie van "ras" of huidskleur, maar discriminatie van "land van afkomst" en sorry, maar er wordt ook heel veel fraude gepleegd door "Medelanders", dus dat deze groep meer gecontroleerd wordt..... (dan heb ik het over toeslagen ontvangen voor kinderen die hier in Nederland staan ingeschreven, maar in werkelijkheid niet in Nederland aanwezig zijn. Of dat het geld van de toeslag direct naar het "thuisland" wordt overgemaakt. Als jij rond kan komen zonder toeslag, heb je in mijn ogen ook geen recht op die toeslag)

Iemand haalde deze toeslag affaire naar boven om het discriminatie te noemen, dat alleen de gekleurde mensen hun toeslag kwijt geraakt zouden zijn. Maar dit klopt niet, ook blanke mensen zijn hun toeslag kwijt geraakt...

En verder blijf ik bij mijn mening dat voorkomen beter dan genezen is.

Als ze die demonstratie gisteren gewoon verboden hadden, was er ook geen "duivels dilemma" geweest of de Dam door politie schoongeveegd zou moeten worden of niet. Dan had iedereen die kwam demonstreren gewoon een boete van €390 aan zn broek gehad.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 02-06-20 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:34

Eens met Polly, die Mitch had het echt aan zichzelf te danken.
Net in die tijd dat er veel aanslagen waren herhaalde roepen ik heb een wapen.
Waar zit je verstand dan?

Hier in Nederland schiet de politie zelden en als dat is is het niet uit het niets maar na herhaalde bevel.
Hier in Nederland gebruikt politie niet zomaar een nekklem, maar alleen als ze niet zomaar een andere uitweg zien.
Dit is geen Amerika waar onschuldige mensen zonder wapen zonder waarschuwing neergeknald worden.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:34

Van wat ik meekrijg uit de media moet de politie in nederland zich toch eerst bijna laten slaan voor ze de 'dader' wat mogen doen? Een lachertje! Net zoals de boa's wel taken vd politie geven maar dan zonder de bijbehorende bescherming. En dan maakt huidskleur niet uit hoor

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:38

Het gaat ook niet per se om de politie. Het gaat over racisme, dat nog steeds speelt. Waarvan mensen in dit topic doen laten overkomen dat het allemaal overdreven is. Als jij een witte huidskleur hebt, kan jij niet en nooit oordelen over hoe het is om een getinte huidskleur te hebben, hoe zij racisme (dagelijks) ervaren. Als men iets ervaart als racisme, is het niet aan de witte (wit, niet blank) mens om te zeggen 'oh joh, je stelt je aan, het valt allemaal wel mee'. POC (=people of color) zijn de hele geschiedenis al onderdrukt!

Het gaat ook niet alleen om de toeslag-affaire met de belastingdienst, waar ook witte mensen zijn betrokken. Het gaat om het totaalplaatje, de hele geschiedenis van de onderdrukking door de witte mens. Nu is het tijd om jezelf als wit mens uit te spreken tegen racisme.

Ineke2

Berichten: 33142
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:40

Polly schreef:
Ineke2 schreef:
Dat jij er niets mee te maken hebt, wil niet zeggen dat het niet dagelijks gebeurd hier in Nederland.
Het alleen niet zo extreem dat er mensen sterven bij een politie aanhouding.

Overigens gebeuren ook hier aanhoudingen met wapengeweld waarbij wel mensen sterven terwijl dat niet had gemogen / gehoeven. ( tegenstander ongewapend) alleen de politie beslist in een split second en als de verdachte een nepwapen blijkt te hebben bijvb tja...


ja, waarom zou je ook meewerken als de politie je staande wil houden :') en als je dan als klap op de vuurpijl ook nog gaat dreigen met een wapen (en echt of nep maakt me dan echt geen hol uit) dan is het naar mijn idee niet meer dan terecht dat er geweld gebruikt word.
Er zijn al zoveel protesten geweest van mensen die gewond (of erger) raakten bij een aanhouding maar dat gebeurde dan niet omdat ze lekker meewerkten hoor.
En dan heb ik het over NL, voor de duidelijkheid.

Ehm ik schreef het laatste over wapengeweld hier in NL, omdat er weleens onschuldig mensen hierdoor sterven. Juist om die discussie te voorkomen dat dat in NL niet zou gebeuren.

Mijn mening is wel dat de politie hier wat betreft geweld gebruiken vaak wat te soft handelt. Er is hier té weinig respect naar de politie toe.

Maar het grote geheel gaat niet perse om het politie geweld in Amerika. Dat is een aanleiding.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:43

deksel schreef:
[ [url=m/iWnHm7.png]Afbeelding[/url] ]


als je dit ziet, dan denk je toch ook, dan kan er alweer veel meer.
evenementen, festivals etc.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:45

Joltsje schreef:
deksel schreef:
[ [url=m/iWnHm7.png]Afbeelding[/url] ]


als je dit ziet, dan denk je toch ook, dan kan er alweer veel meer.
evenementen, festivals etc.



Dat maakt het ook zo banketstaaf, hoe ga je dat dan nog fatsoenlijk tegenhouden?

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:00

mvdende schreef:
purny schreef:
@mvdende: tuurlijk de mensen raakten ongeoorloofd hun toeslagen kwijt. Maar ze hadden ook gewoon recht op deze toeslag. En het ging vaak over meer dan tienduizenden euro's. Ik raad je aan om dit dossier eens door te lezen... zal je omvallen van verbazing


Wat ik bedoelde te zeggen, was dat de mensen die de toeslag kwijt raakte zowel blanke als gekleurde mensen betreft.

Dat er vaker de toeslag werd ingetrokken van "allochtonen" klopt! En dat kan ook een vorm van discriminatie zijn. Maar dat is geen discriminatie van "ras" of huidskleur, maar discriminatie van "land van afkomst" en sorry, maar er wordt ook heel veel fraude gepleegd door "Medelanders", dus dat deze groep meer gecontroleerd wordt..... (dan heb ik het over toeslagen ontvangen voor kinderen die hier in Nederland staan ingeschreven, maar in werkelijkheid niet in Nederland aanwezig zijn. Of dat het geld van de toeslag direct naar het "thuisland" wordt overgemaakt. Als jij rond kan komen zonder toeslag, heb je in mijn ogen ook geen recht op die toeslag)

Iemand haalde deze toeslag affaire naar boven om het discriminatie te noemen, dat alleen de gekleurde mensen hun toeslag kwijt geraakt zouden zijn. Maar dit klopt niet, ook blanke mensen zijn hun toeslag kwijt geraakt...

En verder blijf ik bij mijn mening dat voorkomen beter dan genezen is.

Als ze die demonstratie gisteren gewoon verboden hadden, was er ook geen "duivels dilemma" geweest of de Dam door politie schoongeveegd zou moeten worden of niet. Dan had iedereen die kwam demonstreren gewoon een boete van €390 aan zn broek gehad.

Ach kom op! Er is zelfs naar buiten gebracht dat er wel degelijk sprake was van etnisch profileren. En dat wanneer een aantal hoge heren bij de BD naar buiten brachten dat het voorkwam het niet in het dossier kwam te staan van diegene.
Nee de BD is op alle fronten fout geweest. Maar dat is een andere discussie

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:03

Joltsje schreef:
deksel schreef:
[ [url=m/iWnHm7.png]Afbeelding[/url] ]


als je dit ziet, dan denk je toch ook, dan kan er alweer veel meer.
evenementen, festivals etc.

Tsja, ik zou het niet weten. Je zou zeggen van wel inderdaad.

Ann

Berichten: 13315
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:08

deksel schreef:
[ [url=m/iWnHm7.png]Afbeelding[/url] ]

Er zijn ook genoeg medische experts die juist vrezen voor meer besmettingen door de demonstratie van gisteren.
We gaan het zien over een aantal weken.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:15

Dat het lastig ingrijpen is als er eenmaal 5000 mensen bij elkaar zijn snap ik, maar ik kan niet volgen dat daar vooraf niet beter op gemonitord is. Dat zou in deze tijd bij een aangekondigde demonstratie toch absolute prioriteit moeten hebben?

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:21


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:22

Echt belachelijk, dat dit heeft kunnen plaatsvinden. 2 Weken geleden kregen mensen nog een bekeuring van bijna 400 euro vanwege samenscholing met 3 personen terwijl ze 1,5 meter uit elkaar zaten. En nu gaat ineens het recht op demonstratie voor en mag je met duizenden bij elkaar gaan staan op minder dan 1,5 meter? Onbegrijpelijk wat daar is gebeurd.
Wat mij betreft kun je Halsema niet meer serieus nemen na heel dit gebeuren. Wat een aanfluiting en een grote middelvinger naar iedereen in de zorg en iedereen die zich heeft gehouden aan alle strenge corona maatregelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-20 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:23


Roodvos

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:23

Citaat:
Dat het lastig ingrijpen is als er eenmaal 5000 mensen bij elkaar zijn snap ik, maar ik kan niet volgen dat daar vooraf niet beter op gemonitord is. Dat zou in deze tijd bij een aangekondigde demonstratie toch absolute prioriteit moeten hebben?

Ik snap niet waarom een demonstratie niet georganiseerd kan worden als een bezoek aan een dierentuin of pretpark: via internet een kaartje kopen/plek reserveren. Max. 2 per boeking om zoveel mogelijk mensen een kans te geven. Overleg met de veiligheidsregio hoeveel demonstranten er mogen komen. En vol is vol.

Dan geef je ruimte aan het recht op demonstratie binnen de beperkingen die er nu gelden. Als het wel uit de hand loopt, ook makkelijk te controleren. Iedereen die een ticket heeft is ok, de rest een boete.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:24


Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:24

Roodvos schreef:
Citaat:
Dat het lastig ingrijpen is als er eenmaal 5000 mensen bij elkaar zijn snap ik, maar ik kan niet volgen dat daar vooraf niet beter op gemonitord is. Dat zou in deze tijd bij een aangekondigde demonstratie toch absolute prioriteit moeten hebben?

Ik snap niet waarom een demonstratie niet georganiseerd kan worden als een bezoek aan een dierentuin of pretpark: via internet een kaartje kopen/plek reserveren. Max. 2 per boeking om zoveel mogelijk mensen een kans te geven. Overleg met de veiligheidsregio hoeveel demonstranten er mogen komen. En vol is vol.

Dan geef je ruimte aan het recht op demonstratie binnen de beperkingen die er nu gelden. Als het wel uit de hand loopt, ook makkelijk te controleren. Iedereen die een ticket heeft is ok, de rest een boete.

En dan heb je ook gelijk iedereens gegevens mocht het wel tot een uitbraak komen. Kunnen ze daarna allemaal mooi in quarantaine.

Ann

Berichten: 13315
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:25

Laatst bijgewerkt door Ann op 02-06-20 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt