Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41888
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:42

_Penotti schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk dat je de tekst op het plaatje in de OP in de context met de persoon moet zien. Niet als statement over een hele bevolkingsgroep :). Dat maakt de lading, naar mijn mening, helemaal anders.

En dat is al meerdere malen aangegeven, maar ergens word daar steeds overheen gepraat.

Oh sorry, ik heb niet het hele topic gelezen, enkel de OP.

En vervolgens geen antwoord gegeven op de vraag.

Ja, ik spreek me uit tegen racisme, maar wel wanneer dat veilig kan. Hypocriet, misschien.


Blue_Eyes schreef:
TS geeft duidelijk aan dat voor degene die de foto geplaatst had, ook niet duidelijk was wie deze man was.

Ah, dan maakt het voor de vraagstelling idd niet uit.

Voor de maker van de afbeelding wellicht wel, want diegene is imo niet racistisch, eerder behoorlijk gevat. Maar dan moet je idd wel weten wie de man op de foto is.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 16-08-20 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:43

Dat heeft ts 5 minuten geleden voor het eerst kenbaar gemaakt.
Eerder niet.
Blue_Eyes schreef:
TS geeft duidelijk aan dat voor degene die de foto geplaatst had, ook niet duidelijk was wie deze man was.

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:47

En jouw reactie van 'daar wordt steeds overheen gepraat' is van daarna, dus zo kunnen we bezig blijven.

Ineke2

Berichten: 33168
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:48

Nee op internet spreek ik niemand erop aan als het vergelijkbaar is zoals in de openingspost.

IRL wel; Een getinte dame met een hoofddoekje op sprak mij nog niet zolang geleden aan dat ik mij te westers kleedde....
Lees: ik had een jurkje aan tot net boven de knie en korte pofmouwen.

Ik ben geboren en getogen in Rotterdam, blond en blauwe ogen. Kortom hoe westers wil je het hebben?

Hierop was mijn antwoord dan ook; “ Volgens de normen en waarden van Nederland, waar ik geboren en opgegroeid ben, ga ik heel normaal en netjes gekleed over straat. Ik ga toch ook niet verkondigen dat u uw hoofddoek moet afdoen? Dat mag u helemaal zelf weten.”

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:48

Gini schreef:
Klopt dat we niet meer in het verleden leven, maar de stelling 'als mensen naar hier komen, moeten ze zich aanpassen aan onze tradities', komt heel erg hypocriet over op het moment dat de hele blanke geschiedenis van ontdekkingsreizen erin bestond de al aanwezige cultuur zo snel mogelijk zoveel mogelijk de kop in te drukken.

Er zijn andere en betere stellingen om een beter migratiebeleid te beargumenteren.

Het verleden leert ons juist dat we moeten zorgen dat wij niet eindigen als de Maori/Aboriginals/Indianen. We moeten dus voor onze westerse cultuur waken en andere partijen niet teveel ruimte geven.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:49

Ineke2 schreef:
Nee op internet spreek ik niemand erop aan als het vergelijkbaar is zoals in de openingspost.

IRL wel; Een getinte dame met een hoofddoekje op sprak mij nog niet zolang geleden aan dat ik mij te westers kleedde....
Lees: ik had een jurkje aan tot net boven de knie en korte pofmouwen.

Ik ben geboren en getogen in Rotterdam, blond en blauwe ogen. Kortom hoe westers wil je het hebben?

Hierop was mijn antwoord dan ook; “ Volgens de normen en waarden van Nederland, waar ik geboren en opgegroeid ben, ga ik heel normaal en netjes gekleed over straat. Ik ga toch ook niet verkondigen dat u uw hoofddoek moet afdoen? Dat mag u helemaal zelf weten.”

Wow! Ik was niet zo beleefd gebleven denk ik.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:50

Blue_Eyes schreef:
En jouw reactie van 'daar wordt steeds overheen gepraat' is van daarna, dus zo kunnen we bezig blijven.

Klopt een paar minuten.

En dan blijft staan dat alle discussie van daarvoor was, bladzijde of 5, en er daar dus overheen gekletst werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:50

Princess_ schreef:
MCE schreef:
Princess,
ben ik gestoord of mijn vraag??
geeft niet hoor ik ben voor minder afgeschoten, dit label kan er ook wel bij


De vraag vind ik gestoord, we zullen altijd Nederland blijven.

Ik snap 't probleem niet met 2 nationaliteiten. Vinden degene die hier wel een probleem in zien, dat ook een probleem als het gaat om een Brits/Nederlands paspoort of alleen maar als het om Marokkaans/Nederlands gaat?


ik vond uw opmerking bijna discriminerend,

ik heb het niet over welk land maar onder welke vlag (dat mag je gestoord vinden)
ik haak af, ik ga er geen kleurtje aan geven
het gaat om de GENEN die je maken tot wat je bent, de een match wel de ander niet

we moeten onze westerse cultuur vrijhouden daar moet ik niet voor hoeven te knokken,

vrijheid van meningsuiting geldend in het land waar wij wonen, is b.v. zoiets,
nu gaat hier alles - als het niet het resultaat heeft wat ik beoogde - onder het kopje racisme en discriminatie, als een muziekgenre niet aanslaat is dat geen discriminatie toch!!


en onder welke vlag bedoel ik: welke regime, grondwet,, denken en doen vanuit het land waarin we wonen of vanuit een andere achtergrond
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-08-20 12:17, in het totaal 5 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33168
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:51

Waarom niet? Op deze manier bleef het netjes en gingen wij zonder “ boze woorden” weer verder met onze dag.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:53

elnienjo schreef:
Het verleden leert ons juist dat we moeten zorgen dat wij niet eindigen als de Maori/Aboriginals/Indianen. We moeten dus voor onze westerse cultuur waken en andere partijen niet teveel ruimte geven.


Wat heb jij een enorme plaat voor je hoofd zeg. Dat bovengenoemde groepen zo geindigt zijn komt door de witte mensen. Worden overigens ook nog steeds onderdrukt.

En poeeee wat wordt er aan onze cultuur gesjord zeg. Waaauw we moeten afstappen van zwarte Piet omdat het racistisch is, aaahhh wat zijn we zielig. Hele cultuur weg omdat je geen blackface mag doen |(

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:55

Princess_ schreef:
elnienjo schreef:
Het verleden leert ons juist dat we moeten zorgen dat wij niet eindigen als de Maori/Aboriginals/Indianen. We moeten dus voor onze westerse cultuur waken en andere partijen niet teveel ruimte geven.


Wat heb jij een enorme plaat voor je hoofd zeg. Dat bovengenoemde groepen zo geindigt zijn komt door de witte mensen. Worden overigens ook nog steeds onderdrukt.

En poeeee wat wordt er aan onze cultuur gesjord zeg. Waaauw we moeten afstappen van zwarte Piet omdat het racistisch is, aaahhh wat zijn we zielig. Hele cultuur weg omdat je geen blackface mag doen |(

Ondanks dat ik het niet eens ben wat elnienjo hier schrijft vind ik de persoonlijke aanval niet nodig.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 11:56

_Penotti schreef:
Blue_Eyes schreef:
En jouw reactie van 'daar wordt steeds overheen gepraat' is van daarna, dus zo kunnen we bezig blijven.

Klopt een paar minuten.

En dan blijft staan dat alle discussie van daarvoor was, bladzijde of 5, en er daar dus overheen gekletst werd.


Voor alle duidelijkheid, ik reageerde hiermee op één persoon... Tijdens de rest van de discussie lag ik te slapen :P

Persoonlijk vind ik ook met de achtergrond de afbeelding racistisch, wanneer iemand bepaalde idealen najaagt en er werk van maakt, vind ik zo'n persoon niet te lui om te werken.
Dat is een invulling die er aan wordt gegeven door mensen die een andere mening zijn toegedaan dan hem.

Wanneer het een sporter zou betreffen met weinig talent die alles aangrijpt om beter te worden zou er veel lof aan worden gegeven, of een moeder op bijstandsniveau die alle subsidies en potjes weet te vinden om het beste voor haar kinderen te krijgen (dan is het niet gek dat er een kring om haar heen gevormd wordt van mensen die haar iets geven). Nu betreft het een eventuele aanpassing in een Nederlands feest waar je het een en ander van kan vinden, en is het een lui persoon.

Dat geeft voor mij een dubbele standaard aan.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:56

MCE schreef:
Princess_ schreef:

De vraag vind ik gestoord, we zullen altijd Nederland blijven.

Ik snap 't probleem niet met 2 nationaliteiten. Vinden degene die hier wel een probleem in zien, dat ook een probleem als het gaat om een Brits/Nederlands paspoort of alleen maar als het om Marokkaans/Nederlands gaat?


ik heb het niet over welk land maar onder vlag (dat mag je gestoord vinden)
ik haak af, ik ga er geen kleurtje aan geven
het gaat om de GENEN die je maken tot wat je bent, de een match wel de ander niet


Ik vroeg niet om een kleurtje. Dikgedrukt is vrij makkelijk te beantwoorden toch?

De kans dat onze vlag zal veranderen lijkt me ook 0.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:56

elnienjo schreef:
Gini schreef:
Klopt dat we niet meer in het verleden leven, maar de stelling 'als mensen naar hier komen, moeten ze zich aanpassen aan onze tradities', komt heel erg hypocriet over op het moment dat de hele blanke geschiedenis van ontdekkingsreizen erin bestond de al aanwezige cultuur zo snel mogelijk zoveel mogelijk de kop in te drukken.

Er zijn andere en betere stellingen om een beter migratiebeleid te beargumenteren.

Het verleden leert ons juist dat we moeten zorgen dat wij niet eindigen als de Maori/Aboriginals/Indianen. We moeten dus voor onze westerse cultuur waken en andere partijen niet teveel ruimte geven.


Met ons constante superioriteitsgevoel komen we daar niet zo snel aan toe. Daarnaast kan dat waken voor ook op andere manieren dan puur bot racistisch te zijn.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 11:57

purny schreef:
Nederlanders houden wel meer rekening met de normen en waarden van een ander land. Ook al zijn ze daar alleen op vakantie. Er is een grote groep mensen die hier in feite te gast zijn en die zich vertikken om zich aan te passen.
Lol :')

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:01

Janine1990 schreef:
Persoonlijk vind ik ook met de achtergrond de afbeelding racistisch, wanneer iemand bepaalde idealen najaagt en er werk van maakt, vind ik zo'n persoon niet te lui om te werken.
Dat is een invulling die er aan wordt gegeven door mensen die een andere mening zijn toegedaan dan hem.

Wanneer het een sporter zou betreffen met weinig talent die alles aangrijpt om beter te worden zou er veel lof aan worden gegeven, of een moeder op bijstandsniveau die alle subsidies en potjes weet te vinden om het beste voor haar kinderen te krijgen (dan is het niet gek dat er een kring om haar heen gevormd wordt van mensen die haar iets geven). Nu betreft het een eventuele aanpassing in een Nederlands feest waar je het een en ander van kan vinden, en is het een lui persoon.

Dat geeft voor mij een dubbele standaard aan.

Maar op al die voorbeelden die jij nu aandraagt heb ik net zo goed het idee dat die dan te lui is om te werken.
Waarom kan een bijstandsmoeder niet werken? En dan heb ik het niet over een crisis waar amper werk te vinden is.Of ook niet over tijdelijk. Maar zoveel alleenstaande vrouwen die de boontjes zelf doppen.

Ook die sporter, heel rot als je niet goed genoeg bent,maar dat goed genoeg sporter zijn en er geld mee verdienen is ook maar voor weinige weggelegd, ga de realiteit in denk ik dan ook.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:02

Janine1990 schreef:
Pareltjes schreef:
Erg lastig onderwerp en een beetje teveel beladen.

Wanneer is iets racistisch Als de persoon die de opmerking ontvangst dat vindt?
Als alle andere mensen dat vinden?
Als de uitspreker dat werkelijk vindt?

Wat als de uitspreker het niet racistisch bedoelt maar de ontvanger het wel zo ervaart? Is het dan racistisch?

En wanneer is het racistisch? Hangt veel ook niet samen met de intentie van de uitspreker en de lading voor de ontvanger? Mede daarom vind ik het ergerlijk dat er op dit moment weinig ruimte is voor inleving in elkaars intentie. Alles is plots racistisch. Moeten we niet het échte racisme scheiden van politiek korrekte aannames? Het minste dat maar wijst dat iemand anders is dus automatisch racistisch is?

Een negerzoen is voor mij iets positiefs. Het is erg lekker en heb er geen enkele binding tot racisme mee. Ik word dan ook laaiend als iemand beweerd dat ik dat wel zou zijn op het moment dat ik een negerzoen zou eten.

Een vriendin van mij wordt steevast “ die rooie “ genoemd. Is dat racistisch? Voor ons niet, ze is gewoon “ die rooie” geen enkele negatieve bijbedoeling. Zoals ik “ die kleine “ ben. Moet ik mij gediscrimineerd voelen? Ik ben toch klein? En zij is toch rood? Mogen we dan echt niets meer zeggen? Uit angst een bak stront over ons heen te krijgen?

Daarnaast pas ik er voor verantwoordelijk te worden gehouden voor fouten die voorvaderen hebben begaan! No way!Als we zo moeten gaan denken kan ik geen duitser de hand nog schudden. Excuses mag de overheid maken voor koloniaal verleden. Houd mij daar niet voor verantwoordelijk. Heb daar niets mee van doen gehad.

Laten wel gewoon normaal blijven doen zeg! Houdt de mensen die daadwerkelijk racistische handelingen uitvoeren verantwoordelijk maar ga niet hele bevolkingen het zwijgen opleggen omdat sommige bewoordingen niet zo goed vallen. Waar is de vrije meningsuiting? Ik zie die steeds meer in gedrang komen. De ene groep mag roepen dat zaken rasistisch zijn en de andere groep moet zwijgen.

Racisme moet de wereld uit laat dat klaar zijn. Maar we slaan door ...... althans naar mijn mening. En die mag ik hebben, want het is een mening. Daarmee ben ik geen racisist ook niet als anderen mij dat in mijn schoenen trachten te schuiven omdat het hun doel goed uitkomt.

Ik ben geen racist, ik ben alleen maar klein. Dát mag je wel van me vinden...


Ik pik deze er eventjes uit... Aangezien het gigantisch uit de klauwen escaleert :P

Vorig jaar heb ik al eens een topic gemaakt over het Sinterklaasfeest, dat was overigens een stuk vriendelijker dan hier de laatste pagina's :P Maar dat terzijde...
Maar in dat topic vergeleek ik racisme met pesten. Op het moment dat iemand zich gepest voelt, zijn we het er eigenlijk altijd met z'n allen over eens dat het niet oké is wat er werd gezegd. Met name wanneer dit ernstigere vormen aan neemt.

Het grote verschil met racisme is echter dat de ontvangende groep zich niet 'gepest' mág voelen, omdat we in Nederland met z'n allen zo bang zijn voor het labeltje racist.

Ik las onlangs dit stuk, vond het erg goed:
https://decorrespondent.nl/11451/wat-ik ... AlkxC0th3o
Het geeft een andere dimensie aan racisme voor mij...

Wat betreft zaken uit het verleden... Daar ligt een groot deel van de oorsprong van het gedrag van de witte mens naar de zwarte mens als minderwaardige persoon. En die imprinting die we een paar honderd jaar hebben gekend (zwart is minderwaardig), die niet in een paar jaar verdwijnt... Denk ik niet dat het verkeerd is daar meer/anders bij stil te staan. Op andere plaatsen in ons koninkrijk wordt hier veel meer aandacht aan besteed in het onderwijs. En ik kan me indenken dat het daardoor lastig interpreteren wordt voor mensen in Nederland (ik kan niet voor België spreken, sorry) wanneer dit een onderwerp van gesprek is. Ik kan me indenken dat het voelt alsof mensen je persoonlijk verantwoordelijk willen houden, maar ik denk dat hier meer sprake is van een informatiegap.


Het is onmogelijk vast te stellen voor een ander hoe mijn imprinting is geweest. Uit een hoog opgeleid gezin gelukkig altijd uitermate goed geïnformeerd geworden. Zowel over het koloniale verleden als tweede wereld oorlog etc. Opgevoed als vrije geesten. Vrij om te denken, te vinden wat ik als individu wil. Ruimte voor discussie over alle onderwerpen. Voor mij persoonlijk kan ik zeggen dat er geen informatie gap is. Het daar op schuiven vind ik een zwakte bod. Ik ben opgegroeid ten tijde van de serie “ Roots” en dat heeft een diepe indruk nagelaten. Het was verplicht kijken. Er is thuis veel over gesproken.

Het dus aannemen dat mensen niet goed geïnformeerd zijn is een vooroordeel.Sommige mensen zijn uitstekend geïnformeerd maar kiezen er voor hun mond te houden. Ze zijn bang voor de discussie, de reacties of zijn verbaal niet kundig genoeg.Je stigmatiseerd “ de witte mens” .

Dan hebben we nog mensen die overtuigd racist zijn. Die bepalen nu voor een groot deel het mediabeeld. Zoals ook luidruchtige tegenstanders. Hierdoor is er een uitermate verharde discussie ontstaan tussen twee tegenpolen. Ik ben ervan overtuigd dat het grote merendeel van de bevolking niet racistisch is. Tegenstellingen worden uitvergroot door een minderheid.

Inlevingsvermogen is iets anders dan zelf hebben meegemaakt. Het niet zelf hebben meegemaakt impliceert niet automatisch het niet kunnen inleven, meevoelen wat een ander heeft doorstaan. Die discussie moet eens worden afgesloten.

Wat betreft pesten hier heb ik een nuchtere opvoeding gehad. Is wat de pesters zeggen waar? Doe er wat mee.Is het niet waar, leg het naast je neer. Ik als individu hoef niet te lijden onder frustratie van een ander. Blijven ze pesten dan grijp je in. Als individu moet je je zelf weerbaar maken. Alleen dan ontkom je aan de niet zo positieve invloeden van een ander. Weerbaarheid, geen slachtoffer spelen. Dan kun je ook opkomen voor mensen die dat niet kunnen.Iemand verbieden negatieve uitlaten over een ander te doen omdat dat niet beleefd is of bij herhaling pesten wordt lost ook niets op. Pesters pesten om een reden. Pak dat aan. Maar snoer niemand de mond.

Mensen zijn kudde dieren. Zijn bang buiten de groep te vallen. Die groepen zijn het gevaar. Het individu is meestal tot compromissen bereid. Eenmaal gesterkt door grote aantallen niet. Dan ontstaan excessen.

Het feit dat ik graag een negerzoen eet zegt helemaal niets of ik wel of geen racist ben. Op het moment dat ik in een een grote groep provocerend negerzoenen ga eten met een duidelijke boodschap gericht aan andere mensen wellicht wel. Het gaat dus wel degelijk om de intentie.

Ik vind het een farce om alles opnieuw te benoemen en dan te denken dat racisme is verdwenen. Het is een cosmetische ingreep die verdoezelt. Onder de oppervlakte blijft het bestaan. Je schuift het alleen maar naar donkerdere oorden en de tegenstellingen verharden.

Pak het echte racistische gedrag aan, gooi er geen politiek correct sausje overheen en denk dat het is opgelost.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 16-08-20 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:08

Janine1990 schreef:
In dit geval heb ik de reactie nog wel afgewacht, lag helaas niet zo genuanceerd als ik had gehoopt...

Dat is ook niet zo raar, want hij post dat zichtbaar voor iedereen die hij kent en als dan iemand veroordelend naar voren komt heeft hij maar 2 opties: take it back or double down. Ongeacht hoe jij je bericht verwoord hebt denk ik dat "doubling down" het meest voor zal komen.


Citaat:
Vraag me alleen wel af, (ik denk dat virtual signaling bedoelt? anders is mijn vraag niet heel relevant dan hoor ik het wel :) ) hoe zie jij de invloed van het uiten van dit soort vrij heftige meningen en het delen van dit soort plaatjes op social media op racisme in Nederland? Wanneer er niemand 'ingrijpt'. Niet dat je mijn reactie ingrijpen kan noemen natuurlijk. Maar als er niemand afkeurend zou reageren, zou racisme dan verdwijnen? Verdwijnen meningen dan?
Ik vind 'm zodanig dubbel dat ik er niet helemaal uit kom. Dus het is een serieuze vraag.

Volgens mij is het echt "virtue signaling", zelfs google denkt dat:

Afbeelding

Maar we hebben het waarschijnlijk over hetzelfde :D

Ik denk dat een aantal likes online niet zoveel verandering brengt en mogelijk zelfs averechts werkt. Daarom lijkt het mij slimmer er niets van te zeggen en het misschien eens face-to-face op te nemen op een niet aanvallende manier. En ook dan nog denk ik niet dat het je taak is om iemand op andere gedachten te brengen: hij mag vinden wat hij wilt en jij mag dat ook. En racisme gaat niet uit Nederland verdwijnen door likes op berichten op facebook, net zoals kinderen in Afrika ook niet te eten krijgen als iedereen een zielige foto liked. Wat je mogelijk wel krijgt is dat beide kanten zich gaan ingraven en helemaal niet meer een stapje richting het midden willen doen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 12:11

Janine1990 schreef:
Liezel1 schreef:
Correct me of I'm wrong, maar ik heb het idee dat er soms ook zaken bewust uít de media worden gehouden.
Zoals bv uiterlijke kenmerken bij het zoeken naar een verdachte.
Zwarte krulletjes, handtasje, slippers, maar nergens wordt gezegd getinte huidskleur.... waarom? Dat is toch van essentieel belang?!


Hier ben ik het zeker mee eens, alleen werkt dat dus twee kanten op. Eerlijk is eerlijk, als er geen "getint" bij staat ga je gelijk uit dus van een wit persoon. En dat is gewenning, maar is eigenlijk ook niet oke. Een wit persoon kan ook zwarte krullen, een handtas en slippers aan hebben. Ik vind dus zeker dat er "getint" bij zou moeten staan, maar dan ook "wit" als het een wit persoon is. En dat ontbreekt bij veel media.


Ik heb een neef... met een goed lopend ICT bedrijf en een dikke auto...

Maar... Hij heeft zwart haar, donkerbruine ogen en vrij donkere huid...

Het zal niemand verrassen dat hij wel eens staande wordt gehouden door de politie.
Hij zou bij zijn signalement ook als 'getint' worden benoemd...

Wanneer ben je wit, en wanneer ben je getint?
Het aantal keer dat mij is gevraagd of ik lenzen draag (blauwe ogen) is ook niet meer op één hand te tellen, er is me zelfs een paar keer gevraagd uit welk land ik kom? Mijn ouders dan? Ben je dan geadopteerd?
In de winter ben ik wit... In de zomer, niet...[/quote]

Mijn vader heeft dat ook, donkere huid in de zomer. Had (ooit :D ) zwart haar en donkere ogen. Gezien de familielijn helemaal nederlands (wel iets met een voorouder in spanje en speculaties dat mijn oma het had aangelegd met de venozolaanse buurman) Nooit in Nederland geprofileerd. Op vakantie wordt hij wel altijd aangesproken in eigen taal in Spaanstalige landen of rond de Middellandse zee. Voor mij geldt hetzelfde, iedereen denkt dat ik ergens anders vandaan kom of een gemixte achtergrond heb maar nope... Ben benieuwd in wat voor hokje ik of mijn vader gestopt zouden worden...

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 12:33

Pareltjes schreef:
Het is onmogelijk vast te stellen voor een ander hoe mijn imprinting is geweest. Uit een hoog opgeleid gezin gelukkig altijd uitermate goed geïnformeerd geworden. Zowel over het koloniale verleden als tweede wereld oorlog etc. Opgevoed als vrije geesten. Vrij om te denken, te vinden wat ik als individu wil. Ruimte voor discussie over alle onderwerpen. Voor mij persoonlijk kan ik zeggen dat er geen informatie gap is. Het daar op schuiven vind ik een zwakte bod. Ik ben opgegroeid ten tijde van de serie “ Roots” en dat heeft een diepe indruk nagelaten. Het was verplicht kijken. Er is thuis veel over gesproken.

Het dus aannemen dat mensen niet goed geïnformeerd zijn is een vooroordeel.Sommige mensen zijn uitstekend geïnformeerd maar kiezen er voor hun mond te houden. Ze zijn bang voor de discussie, de reacties of zijn verbaal niet kundig genoeg.Je stigmatiseerd “ de witte mens” .

Dan hebben we nog mensen die overtuigd racist zijn. Die bepalen nu voor een groot deel het mediabeeld. Zoals ook luidruchtige tegenstanders. Hierdoor is er een uitermate verharde discussie ontstaan tussen twee tegenpolen. Ik ben ervan overtuigd dat het grote merendeel van de bevolking niet racistisch is. Tegenstellingen worden uitvergroot door een minderheid.

Inlevingsvermogen is iets anders dan zelf hebben meegemaakt. Het niet zelf hebben meegemaakt impliceert niet automatisch het niet kunnen inleven, meevoelen wat een ander heeft doorstaan. Die discussie moet eens worden afgesloten.

Wat betreft pesten hier heb ik een nuchtere opvoeding gehad. Is wat de pesters zeggen waar? Doe er wat mee.Is het niet waar, leg het naast je neer. Ik als individu hoef niet te lijden onder frustratie van een ander. Blijven ze pesten dan grijp je in. Als individu moet je je zelf weerbaar maken. Alleen dan ontkom je aan de niet zo positieve invloeden van een ander. Weerbaarheid, geen slachtoffer spelen. Dan kun je ook opkomen voor mensen die dat niet kunnen.Iemand verbieden negatieve uitlaten over een ander te doen omdat dat niet beleefd is of bij herhaling pesten wordt lost ook niets op. Pesters pesten om een reden. Pak dat aan. Maar snoer niemand de mond.

Mensen zijn kudde dieren. Zijn bang buiten de groep te vallen. Die groepen zijn het gevaar. Het individu is meestal tot compromissen bereid. Eenmaal gesterkt door grote aantallen niet. Dan ontstaan excessen.

Het feit dat ik graag een negerzoen eet zegt helemaal niets of ik wel of geen racist ben. Op het moment dat ik in een een grote groep provocerend negerzoenen ga eten met een duidelijke boodschap gericht aan andere mensen wellicht wel. Het gaat dus wel degelijk om de intentie.

Ik vind het een farce om alles opnieuw te benoemen en dan te denken dat racisme is verdwenen. Het is een cosmetische ingreep die verdoezelt. Onder de oppervlakte blijft het bestaan. Je schuift het alleen maar naar donkerdere oorden en de tegenstellingen verharden.

Pak het echte racistische gedrag aan, gooi er geen politiek correct sausje overheen en denk dat het is opgelost.


Ik kom niet uit een hoogopgeleid gezin, maar doet de mate van opleiding er toe? Ik hoop vooral dat ik niet racistisch ben, maar ik laat me graag informeren over wanneer iets wel en niet racistisch is. Ik heb nog heel veel informatiegaps.

Pesters pesten met een reden, eens... Maar op welke reden stuur jij nu?

Heb je het stuk van de correspondent gelezen? Racisme is niet zo zeer gedrag... Dus gedrag aanpakken is heel lastig.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 12:42

enzino schreef:
Janine1990 schreef:
In dit geval heb ik de reactie nog wel afgewacht, lag helaas niet zo genuanceerd als ik had gehoopt...

Dat is ook niet zo raar, want hij post dat zichtbaar voor iedereen die hij kent en als dan iemand veroordelend naar voren komt heeft hij maar 2 opties: take it back or double down. Ongeacht hoe jij je bericht verwoord hebt denk ik dat "doubling down" het meest voor zal komen.


Citaat:
Vraag me alleen wel af, (ik denk dat virtual signaling bedoelt? anders is mijn vraag niet heel relevant dan hoor ik het wel :) ) hoe zie jij de invloed van het uiten van dit soort vrij heftige meningen en het delen van dit soort plaatjes op social media op racisme in Nederland? Wanneer er niemand 'ingrijpt'. Niet dat je mijn reactie ingrijpen kan noemen natuurlijk. Maar als er niemand afkeurend zou reageren, zou racisme dan verdwijnen? Verdwijnen meningen dan?
Ik vind 'm zodanig dubbel dat ik er niet helemaal uit kom. Dus het is een serieuze vraag.

Volgens mij is het echt "virtue signaling", zelfs google denkt dat:

[ [url=m/6sTHnt.png]Afbeelding[/url] ]

Maar we hebben het waarschijnlijk over hetzelfde :D

Ik denk dat een aantal likes online niet zoveel verandering brengt en mogelijk zelfs averechts werkt. Daarom lijkt het mij slimmer er niets van te zeggen en het misschien eens face-to-face op te nemen op een niet aanvallende manier. En ook dan nog denk ik niet dat het je taak is om iemand op andere gedachten te brengen: hij mag vinden wat hij wilt en jij mag dat ook. En racisme gaat niet uit Nederland verdwijnen door likes op berichten op facebook, net zoals kinderen in Afrika ook niet te eten krijgen als iedereen een zielige foto liked. Wat je mogelijk wel krijgt is dat beide kanten zich gaan ingraven en helemaal niet meer een stapje richting het midden willen doen.


Haha nu weet ik wat je bedoelt... Was even een onbekend woord voor mij :+ Maar het is nu helder, ik heb het ook niet helemaal goed in de context gezien. :P

Ik doel overigens niet zo zeer op likes online, maar echt het aanspreken op...
Want inderdaad 'deel dit als je veel van je kind houdt' of 'deel dit om dit jongentje eten te geven' heb ik niets mee... Maar daadwerkelijk aanspreken op de persoon bedoel ik dan. Aangeven dat het niet oké is.
Persoonlijk heb ik niks tegen aan een goed onderbouwde mening mits daar respect vanuit gaat, maar generaliseren zonder goede argumentatie en zonder respect word ik niet zo wild van.
Vrijheid van meningsuiting en respect gaan tegenwoordig naar mijn idee niet meer zo hand in hand, maar dat kan aan mij liggen.
Van het negeren van afbeeldingen zoals in mijn OP verwacht ik echter niet dat het zomaar over gaat... Er is immers een bepaalde groep die dit soort dingen blijft delen. Of zie ik dat verkeerd?

Ik doel niet zo zeer op schieten op het onderwerp, maar aanspreken op de uiting. Of geeft dat ook het ingraaf-effect?

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:02

Ailill schreef:
purny schreef:
Nederlanders houden wel meer rekening met de normen en waarden van een ander land. Ook al zijn ze daar alleen op vakantie. Er is een grote groep mensen die hier in feite te gast zijn en die zich vertikken om zich aan te passen.
Lol :')


Maar echt. :') Nederlanders misdragen zich soms ook gewoon keihard in het buitenland. Dat is iets van alle volkeren.

Electra63

Berichten: 17919
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:09

Lynnepinny schreef:
Maar echt. :') Nederlanders misdragen zich soms ook gewoon keihard in het buitenland. Dat is iets van alle volkeren.



Vakantie houden of ergens wonen, is wel een verschil.
Het gaat in de discussie hier om Nederlanders van allochtone afkomst of uit voormalig koloniale gebieden.
Ook is niet iedereen als gastarbeider gekomen.
Ook zo'n vooroordeel ;)

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 13:13

Janine1990 schreef:
Ik kom niet uit een hoogopgeleid gezin, maar doet de mate van opleiding er toe? Ik hoop vooral dat ik niet racistisch ben, maar ik laat me graag informeren over wanneer iets wel en niet racistisch is. Ik heb nog heel veel informatiegaps.

Pesters pesten met een reden, eens... Maar op welke reden stuur jij nu?

Heb je het stuk van de correspondent gelezen? Racisme is niet zo zeer gedrag... Dus gedrag aanpakken is heel lastig.


Racisme is een overtuiging, een geloof, een angst en voor sommige een gedraging“ om er bij te horen”.
Alle aspecten zullen moeten aangepakt.

Pesten..... wat zoek je waar nu achter? Ik stuur nergens op. Als ik iets wil uitdragen doe ik dat zonder insinuaties. Dus jij zoekt een reden waar ik op aan zou sturen. Heb je al wat in gedachten? Precies zo onstaan dus aannames....


Op het moment dat je beweert dat mensen niet goed geinformeerd zijn zeg je feitelijk dat mensen de kennis niet hebben. Laag geletterdheid brengt meestal met zich mee een gebrek aan toegang tot informatie en daarmee minder goed geïnformeerd zijn omdat ze minder bronnen tot hun beschikking hebben. Dus in dat opzicht kán het er wat mee van doen hebben. Wat niet automatisch impliceert dat onder lager opgeleide ook meer disciminatie hoeft voor te komen. Sociale invloeden hebben natuurlijk ook vat op op het ontwikkelen van denkpatronen.

Janine1990

Berichten: 43854
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 14:15

Pareltjes schreef:
Racisme is een overtuiging, een geloof, een angst en voor sommige een gedraging“ om er bij te horen”.
Alle aspecten zullen moeten aangepakt.

Pesten..... wat zoek je waar nu achter? Ik stuur nergens op. Als ik iets wil uitdragen doe ik dat zonder insinuaties. Dus jij zoekt een reden waar ik op aan zou sturen. Heb je al wat in gedachten? Precies zo onstaan dus aannames....


Op het moment dat je beweert dat mensen niet goed geinformeerd zijn zeg je feitelijk dat mensen de kennis niet hebben. Laag geletterdheid brengt meestal met zich mee een gebrek aan toegang tot informatie en daarmee minder goed geïnformeerd zijn omdat ze minder bronnen tot hun beschikking hebben. Dus in dat opzicht kán het er wat mee van doen hebben. Wat niet automatisch impliceert dat onder lager opgeleide ook meer disciminatie hoeft voor te komen. Sociale invloeden hebben natuurlijk ook vat op op het ontwikkelen van denkpatronen.


Pareltjes schreef:
Wat betreft pesten hier heb ik een nuchtere opvoeding gehad. Is wat de pesters zeggen waar? Doe er wat mee.Is het niet waar, leg het naast je neer. Ik als individu hoef niet te lijden onder frustratie van een ander. Blijven ze pesten dan grijp je in. Als individu moet je je zelf weerbaar maken. Alleen dan ontkom je aan de niet zo positieve invloeden van een ander. Weerbaarheid, geen slachtoffer spelen. Dan kun je ook opkomen voor mensen die dat niet kunnen.Iemand verbieden negatieve uitlaten over een ander te doen omdat dat niet beleefd is of bij herhaling pesten wordt lost ook niets op. Pesters pesten om een reden. Pak dat aan. Maar snoer niemand de mond.


Nou ik raakte even getriggerd door het dikgedrukte en wilde ff checken of dat is wat je bedoelt.

Ik krijg namelijk een beetje het idee dat het gevoel van gepest worden aan de 'gepeste' zelf ligt, en als dat is wat je bedoelt, dan interpreteer ik dat als victim blaming. Ja, dan wordt het lastig discussiëren natuurlijk.


Wat betreft het informatie stuk, denk ik dat we elkaar niet helemaal begrijpen. Want volgens mij is het in een racismediscussie vooral belangrijk dat we beter naar elkaar gaan luisteren. Daarmee creëer je meer begrip dan met boeken lezen.
Zoals ik zei, ik kom niet uit een hoogopgeleid gezin, ik heb ongetwijfeld heel veel dingen gemist die jij mogelijk wel hebt gehad. Maar informatiebronnen verschaffen ook niet altijd alle inzichten. Luisteren, de wil om te luisteren, en de mogelijkheid om vragen te stellen, vind ik eigenlijk veel belangrijker.
Als ik het moest hebben van school als het gaat om deze discussie, dan stond ik waarschijnlijk heel anders in de discussie, omdat ik een deel van de achtergrond niet had. Ik groeide niet op ten tijde van Roots, ik keek de reboot in 2016? Twee jaar geleden keek ik 'The Book of Negroes' op Fox, en ik was enorm onder de indruk. Maar dat veranderde mijn houding niet zo zeer als gesprekken over de hedendaagse omgang met racisme (en vooral het onbekende racisme) met een antiliaanse vriendin.