Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:54

Die op de foto is toch Jerry Afriyie?
Ik denk dat die tekst voor hem behoorlijk goed passend is. Ik zie in die tekst nergens staan wij allen uit Ghana.

Mocht ik dit op facebook tegen komen zeg ik niets, klik het weg, like het ook niet. Gewoon niets.

Ik heb de ervaring dat als mensen werken bij een asielszoekercentrum, niet op kantoor, maar echt in het centrum, of als beveiliger in winkelcentra, of bij de NS als conducteur ze bijna allemaal hetzelfde zeggen na een tijdje.
En dat is helaas niet positief over de gekleurde mens.
Zijn wij als blanke daar dan ineens schuldig? Daar doe ik niet aan mee aan dat omdraaien van de zaken.
Wel vind ik het echt intens rot voor de mensen met een kleur die hier zo stinkend de best doen.
En zo'n Jerry Afriyie maakt het voor deze mensen juist niet beter.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:02

Discriminatie bestaat niet in Nederland.
Wat wel gebeurt is stereotypering. Als een bepaald groep zich vervelend gedraagt dan krijgen idd mensen een hekel aan die groep.
Maar dat doen ze zelf en is dus geen discriminatie.

Als iemand wat probeer te stelen dan corigeer ik hem en ga ik hem niet helpen omdat hij de zelfde huidskleur heeft als mij. Bij bepaalde groepen gebeurt juist precies het tegenovergestelde.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:06

Als je ziet wat de dagelijkse bezigheden van Jerry zijn en hoeveel subsidie hij daarvoor krijgt, vind ik de tekst ergens wel toepasselijk. Die man is beroepsdemonstrant en krijgt bakken subsidie.....

Suzanne F.

Berichten: 49290
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:14

Liezel1 schreef:
Als je ziet wat de dagelijkse bezigheden van Jerry zijn en hoeveel subsidie hij daarvoor krijgt, vind ik de tekst ergens wel toepasselijk. Die man is beroepsdemonstrant en krijgt bakken subsidie.....


Precies. Maar als je hem niet herkent en je denkt dat het doorsnee zwarte man is kan het plaatje wel erg rascistisch overkomen.
Maar die Jerry maakt het echt niet beter, al denkt hij van wel. Hij is van KOZP toch?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:16

Suzanne F. schreef:
Liezel1 schreef:
Als je ziet wat de dagelijkse bezigheden van Jerry zijn en hoeveel subsidie hij daarvoor krijgt, vind ik de tekst ergens wel toepasselijk. Die man is beroepsdemonstrant en krijgt bakken subsidie.....


Precies. Maar als je hem niet herkent en je denkt dat het doorsnee zwarte man is kan het plaatje wel erg rascistisch overkomen.
Maar die Jerry maakt het echt niet beter, al denkt hij van wel. Hij is van KOZP toch?


Ja, klopt

Hiraeth

Berichten: 3226
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:20

Blussem schreef:
Discriminatie bestaat niet in Nederland.
Wat wel gebeurt is stereotypering.

Wat een onzin.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:21

Maar waarom mag Jerry niet zijn mening geven?
Duizenden mensen zijn het met hem eens.
Hij heeft dezelfde rechten als ieder ander.
Hij maakt gebruik van de mogelijkheden en dat mag.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:25

Oh en je kan niet tegen racisme zijn en achter zwarte piet staan. Dan heb je het nog niet allemaal goed begrepen. Geeft niet, een mens kan altijd leren.

Ik ga de discussie vaak niet aan. Een keer een klap krijgen omdat je iemand aanspreekt op gek gedrag was genoeg. Ik kijk wel uit. En ik ben een flinke meid en niet snel bang. Maar ik laat me gewoon niet meer slaan.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:32

Ik zou op zo'n post (ook al vind ik die persoon niet ok in hoe hij dingen aanpakt) ook zo hebben gereageerd. Als ik racistische uitspraken irl hoor bij vreemde zeg ik er meestal niks van maar laat wel duidelijk non verbaal mijn afkeuring zien. Ik heb in een supermarkt wel eens een vreemde aangesproken en bij bekenden ga ik gewoon een gesprek aan (vaak is het vooral onwetendheid). In mijn ervaring is racisme aan het verschuiven, ik hoor en zie bijna geen narigheid meer over donkere mensen, waar ze ook hun roots hebben liggen. De 'marrokanen' zijn hier in mijn omgeving nu 'de banketstaaf ' . En de Polen...

Rennie89
Berichten: 37268
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:35

Sjong schreef:
Maar volgens mij gaat dit specifiek over die man. Jerry.

Oh ik heb geeeen idee wie die vent is :+ En samen met mij vast meer dus dan zie je al weer dat het bericht heel anders opgevat zal worden

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:36

Electra63 schreef:
Maar waarom mag Jerry niet zijn mening geven?
Duizenden mensen zijn het met hem eens.
Hij heeft dezelfde rechten als ieder ander.
Hij maakt gebruik van de mogelijkheden en dat mag.

Je kunt je mening geven maar je kunt hem ook opdringen. En dat is wat Jerry doet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:38

_Penotti schreef:
Wel vind ik het echt intens rot voor de mensen met een kleur die hier zo stinkend de best doet
Als jij dat werkelijk vindt, waarom heb je het dan tegelijkertijd in negatieve zin over 'de gekleurde medemens', waarmee je je relativering volkomen ongeloofwaardig maakt?

Dat is exact wat me stoort aan hoe een aantal mensen zich over dit onderwerp uitlaat. Een heel betoog houden waarin overduidelijk een link wordt gelegd tussen criminaliteit en overlast, en huidskleur/afkomst, maar vervolgens wel benadrukken dat men absoluut geen racist is.

Dan vraag ik me af wat racisme voor deze mensen eigenlijk inhoudt.

Ook storend dat het topic op deze manier een andere draai krijgt en de oorspronkelijke vraag genegeerd wordt. Die vraag is blijkbaar helemaal niet relevant voor sommige mensen, want racisme 'bestaat niet', en het is natuurlijk ook véél belangrijker dat mensen als Jerry Affriye eens een toontje lager gaan zingen.

Of ik er zelf mensen op aan zou spreken, hangt van de situatie af.
Gaat het om een gesprek met vrienden, dan zou ik de discussie direct aangaan. Gelukkig heb ik dat nog nooit hoeven doen. In andere situaties, bijvoorbeeld in een openbare ruimte en bij onbekenden, zou ik het minder snel doen.

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:42

Nee van zo'n post zou ik niks van zeggen.

In het echt vind ik het veel moeilijker. Ik heb wel eens op de markt gelopen in Utrecht waar een vrouw met hoofddoek de ene na de andere hatelijke opmerking naar haar hoofd kreeg. Terwijl ze gewoon naar schoenen keek en niks geks deed.
Ik heb toen alleen iets tegen haar gezegd om te laten merken dat ik achter haar stond, want alle haters aanpakken ging mij ook weer te ver. Meer dan een opgetrokken wenkbrauw durf ik dan niet te doen.

Ik wil zelf ook graag heel blijven

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:42

Dat is jou invulling dat het dan ongeloofwaardig is, niet de mijne.
En dat is dan exact wat mij soort!
Je mag niets zeggen over een groep Marokkanen die veel verpest, want dan ben je blijkbaar tegen alle Marokkanen. Nou dat is dus niet zo en dat wil ik zo duidelijk maken.
Maar altijd telkens weer word dat (bewust?) niet begrepen. En daar word je heel moe van, echt dikke zucht!
Maar dat zegt dus duidelijk wat over de denkwijze van de ander, dat wel.
Askja schreef:
_Penotti schreef:
Wel vind ik het echt intens rot voor de mensen met een kleur die hier zo stinkend de best doet
Als jij dat werkelijk vindt, waarom heb je het dan tegelijkertijd in negatieve zin over 'de gekleurde medemens', waarmee je je relativering volkomen ongeloofwaardig maakt?

Dat is exact wat me stoort aan hoe een aantal mensen zich over dit onderwerp uitlaat. Een heel betoog houden waarin overduidelijk een link wordt gelegd tussen criminaliteit en overlast, en huidskleur/afkomst, maar vervolgens wel benadrukken dat men absoluut geen racist is.

Dan vraag ik me af wat racisme voor deze mensen eigenlijk inhoudt.

Ook storend dat het topic op deze manier een andere draai krijgt en de oorspronkelijke vraag genegeerd wordt. Die vraag is blijkbaar helemaal niet relevant voor sommige mensen, want racisme 'bestaat niet', en het is natuurlijk ook véél belangrijker dat mensen als Jerry Affriye eens een toontje lager gaan zingen.

Of ik er zelf mensen op aan zou spreken, hangt van de situatie af.
Gaat het om een gesprek met vrienden, dan zou ik de discussie direct aangaan. Gelukkig heb ik dat nog nooit hoeven doen. In andere situaties, bijvoorbeeld in een openbare ruimte en bij onbekenden, zou ik het minder snel doen.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:43

MarlindeRooz schreef:
Oh en je kan niet tegen racisme zijn en achter zwarte piet staan. Dan heb je het nog niet allemaal goed begrepen. Geeft niet, een mens kan altijd leren.



Dit vind ik een hele bijzondere! Visie vanuit één richting.idd een mens kan altijd leren! Ook om de visie van de andere kant een goed te bestuderen.

Popstra
Berichten: 13795
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:48

Gaan we weer....
Dus dit topic kan alleen maar goed en fijn verlopen als iedereen het er mee eens is dat dit plaatje niet kan?
Er worden meningen gegeven door verschillende mensen met verschillende ervaringen. Respecteer toch eens een mening van een ander in plaats gelijk maar weer te zeuren over het waarom je het niet met die ander eens bent. Dat word hier namelijk niet gevraagd. De vraag is of je je uit spreekt over dit onderwerp en niet om op de man te spelen.

Zo en nu weer ontopic,
Als ik de man op de foto niet zou kennen dan keur ik de foto af.
Gelukkig heb ik overigens geen vrienden die dit soort plaatjes posten.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:49

Rennie89 schreef:
Sjong schreef:
Maar volgens mij gaat dit specifiek over die man. Jerry.

Oh ik heb geeeen idee wie die vent is :+ En samen met mij vast meer dus dan zie je al weer dat het bericht heel anders opgevat zal worden


Hij is de voorman van kick out zwarte piet die als 11 jarige vanuit Ghana naar Nederland is gekomen en hier amper gewerkt heeft. Ik vind het smakeloos maar niet perse racistisch.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:49

purny schreef:
Electra63 schreef:
Maar waarom mag Jerry niet zijn mening geven?
Duizenden mensen zijn het met hem eens.
Hij heeft dezelfde rechten als ieder ander.
Hij maakt gebruik van de mogelijkheden en dat mag.

Je kunt je mening geven maar je kunt hem ook opdringen. En dat is wat Jerry doet.



En dat mag hij, net als ieder ander.
Of je het nu wel of niet met hem eens bent.
Dat geeft mensen niet het recht om zulke foto's met zulke teksten te plaatsen en te verspreiden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:50

Die mensen dringen dan ook hun mening op met een tekst bij die foto. Dat mag dan ook.
Hoge bomen vangen veel wind.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:50

elnienjo schreef:
Ik zou 'm geliked hebben.


Niemand verrast zich hier nog over :roll:

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 09:58

En juist doordat hij zijn mening heeft opgedrongen gaan platforms nu plaatjes van ZP weren van de site. En dat is jammer.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:00

purny schreef:
En juist doordat hij zijn mening heeft opgedrongen gaan platforms nu plaatjes van ZP weren van de site. En dat is jammer.


Volgens mij komt dat met name door BN'ers en andere mensen die niet meer voor hun eigen mening durven uit te komen en media en BN'ers die de hele dag alleen maar bezig zijn om vooral zo politiek correct mogelijk voor de dag te komen. Kijk naar wat er gebeurd als je "heaven forbid" iets spontaan eruit floept zoals Johan Derksen dat deed.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:07

Ja, ik spreek me uit. Op FB, in real life en op Bokt. Ook naar de protesten geweest enz.

Het verbaasd me dan ook helemaal niks dat de zelfde racistische Bokkers hier weer met hun neus vooraan staan :\

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:09

Mand, ik zie hier allemaal dezelfde bokkers terug hoor, die jij racistisch noemt en ook die zich dat niet noemen maar ook niet erg vredelievend zijn zeg maar. Dus geen haar beter in de fijne samenleving te creëren.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:12

Gelukkig moet jij weer als eerste wat zeggen, jij spant te kroon. Je mag prima in zo'n topic reageren, maar probeer wat van elkaar te leren en de andere kant ook te snappen. Ipv altijd je kont tegen de stroming in te gooien