Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:10

Karl66 schreef:
@Mindim, jij zei in een eerder bericht dat er dingen door onze strot geramd worden en dat dat de reden is waarom mensen zo reageren. Ik probeer te laten zien dat dat door de strot rammen heel erg mee valt, dat het vooral gaat om mensen die andere ideeën hebben, wat hun goed recht is.

Er zijn groepen in de samenleving, die er heel erg hard op tamboureren dat wij als blanken niks meer mogen, dat wij als blanken zielig zijn en dat die anderen ons van alles door de strot proberen te rammen. Baudet, Wilders, geenstijl en fok! zijn daar voorbeelden van. En wat zij uithalen is gewoon een propagandatruc, als je iets maar vaak genoeg herhaalt, dan gaan steeds meer mensen het geloven. Alleen als je gaat ontleden, wat ons door de strot geduwd wordt, dan blijkt er eigenlijk niks aan de hand te zijn, behalve dan dat de wereld verandert en zij daar niet zo goed mee om kunnen gaan.

De post was dus ook helemaal niet vervelend bedoeld, ik probeerde gewoon te laten zien waar de denkfout zat.


Dat zeg ik niet, ik zeg dat mensen dat als zodanig kunnen voelen, daar zit wel een verschilletje in.

Je stukje over zwarte piet "is het dan wel goed voor jou?" heeft een erg vervelende ondertoon.

Baudet, Wilders, geenstijl of fok, lees ik allemaal niet. Boeit me ook niet.

Jij ziet sommige dingen als denkfout, anderen hebben er gewoon een andere mening over, mag toch?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:11

pien_2010 schreef:
Karl66 schreef:
Natuurlijk is Nederland gewoon een blank land met meer dan 80% van de bevolking, die blank is. Alleen is dat geen reden om geen rekening met de andere Nederlanders te houden. Dat is namelijk ook deel van de Nederlandse cultuur.
En als je kijkt naar die cultuur, dan heeft Nederland wel degelijk een hele eigen cultuur, die ons onderscheidt van de rest van Europa en de rest van de wereld. Dat is ook niet zo raar voor een klein land, dat continue dreigt te overstromen, zonder natuurlijke hulpbronnen en ingeklemd tussen drie grootmachten. We zijn een land van samenwerking, anti-autoritair, dol op regeltjes, terwijl we gelijk snappen dat je moet gedogen dat je je niet aan al die regeltjes kan houden. We zijn een open samenleving, naar buiten gericht, we zijn direct, tot op het botte af, maar tegelijkertijd bereid om ons aan te passen, als dat voordeel oplevert. We staan open voor andere culturen, anders kan je er namelijk niet van leren en er zelf beter van worden. We vinden dat gewoon doen de norm hoort te zijn en dat je je kop niet boven het maaiveld hoort uit te steken. Kortom we zijn een klein land, gevormd door de strijd tegen het water, dat alleen bestaansrecht had door handel en strategisch de grote buren tegen elkaar uit te spelen. Versterkt door een onafhankelijkheidsstrijd, die maar liefst tachtig jaar duurde en de wetenschap dat we regelmatig door die grote buren op de plaats werden gezet.

Nederland heeft echt een hele duidelijke eigen cultuur en het grappige is, is dat al die ideeën over zo trots te zijn op dit land. De angst voor invloed van andere culturen, het idee dat wij ons teveel moeten aanpassen, juist het tegenovergestelde van onze cultuur is. Het on-Nederlands gedrag zit dus juist vooral bij mensen als El-nienjo en volgens hun eigen ideeën, wordt het hoog tijd dat ze zich eens gaan aanpassen :D



Zo Karl66, je gaat heel goed en ik ben het er helemaal mee eens. Goed verwoord en heel erg herkenbaar.

Haal 'Nederland' en het directe weg, en het zou zo over Belgie kunnen gaan :+ Nu zijn onze landen wel nauw verbonden door onze historie.

Overigens blijf ik persoonlijk van mening that NL niet meer openminded is dan welk anders West Europees land, maar dit wel denken. Duidelijk voorbeeld daarvan blijf ik vinden hoe er word omgegaan met de BLM en zwarte piet bewegingen.

Karl66

Berichten: 29769
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:26

@Mindim, je mag prima een andere mening hebben. Maar het zou ook prettig zijn als zo'n mening onderbouwd wordt met voorbeelden van wat er door onze strot gedouwd wordt. Vooral als ik met voorbeelden probeer uit te leggen dat dat heel erg meevalt en jij je daardoor gelijk weer aangevallen voelt.

Popstra
Berichten: 13856
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:34

FiveSports schreef:
Popstra schreef:
Ben het er iig wel mee eens men eens niet zo moet door zeuren over wat zich eeuwen geleden heeft afgespeeld. Kom op zeg, ALLES was toen anders!



Jullie kunnen wel leuk klagen dat er hier op Bokt racistische uitlatingen gedaan worden en lekker met een ( altijd hetzelfde)groepje gelijkgezinden op 1 persoon blijven hakken maar dat maakt jezelf geen haar beter! Ondertussen is het wel duidelijk dat jullie rechts denkenden hier ,,minder opgeleid, tokkies en wat al niet nog meer vinden. Worden jullie wel eens in een hokje geplaatst hier?? Dat is namelijk ook niet bepaald gepast he in een topic over discriminatie!!


Vind je dat joodse mensen ook niet meer mogen "zeuren" over WW2?
dit soort reacties dus...
Echt sneu hoe je daar op heb moeten zitten broeden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:47

Popstra schreef:
Jullie kunnen wel leuk klagen dat er hier op Bokt racistische uitlatingen gedaan worden en lekker met een ( altijd hetzelfde)groepje gelijkgezinden op 1 persoon blijven hakken maar dat maakt jezelf geen haar beter! Ondertussen is het wel duidelijk dat jullie rechts denkenden hier ,,minder opgeleid, tokkies en wat al niet nog meer vinden. Worden jullie wel eens in een hokje geplaatst hier?? Dat is namelijk ook niet bepaald gepast he in een topic over discriminatie!!

Hoezo wordt rechts denkend gelijk gesteld met 'minder opgeleid, tokkies en wat al niet nog meer'? Geef dan concrete voorbeelden, in plaats van dit soort losse flodders. Ik bedoel, als jij je blijkbaar serieus gediscrimineerd voelt, dan is het zinnig om aan te geven hoe, waar en met welke bewoordingen. Dan maak je dat zichtbaar.

Overigens, je duwt hierboven mensen zelf ook in hokjes. Zie je dat niet, of doe je het bewust?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:56

Popstra schreef:
FiveSports schreef:
Vind je dat joodse mensen ook niet meer mogen "zeuren" over WW2?
dit soort reacties dus...
Echt sneu hoe je daar op heb moeten zitten broeden.


Of je reageert gewoon een keertje inhoudelijk...

Er zijn zat landen die misschien 50/60 jaar "onafhankelijk" zijn, die misschien niet fysiek bezet worden door "ons" maar wel nog steeds financieel bezet zijn (lees het artikel over Mali).
Zo lang geleden is het sommige gevallen helemaal niet dat een westers land onnodige slachtpartijen uitgevoerd heeft in die landen.

Jij doet overkomen alsof het om gebeurtenissen gaat van duizend jaar geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:23

Karl66 schreef:
@Mindim, je mag prima een andere mening hebben. Maar het zou ook prettig zijn als zo'n mening onderbouwd wordt met voorbeelden van wat er door onze strot gedouwd wordt. Vooral als ik met voorbeelden probeer uit te leggen dat dat heel erg meevalt en jij je daardoor gelijk weer aangevallen voelt.

Haha, als jij denkt dat ik me aangevallen voel door de inhoudelijkheden van je posts, nou dan heb je het mis. Ik erger me wel dood aan je gebrek aan begrijpend lezen en het verdraaien van tekst zodat jij weer een stok hebt om mee te slaan, dat wel.
Want voor de derde maal moet ik noemen dat men het als door de strot gedouwd voelt of dat daadwerkelijk zo is, laat ik in het midden. Ik was het zelfs eens met een eerdere post van je, dus waarom je er zo over doorzaagt is me werkelijk een raadsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:34

FiveSports schreef:
Of je reageert gewoon een keertje inhoudelijk...

Er zijn zat landen die misschien 50/60 jaar "onafhankelijk" zijn, die misschien niet fysiek bezet worden door "ons" maar wel nog steeds financieel bezet zijn (lees het artikel over Mali).
Zo lang geleden is het sommige gevallen helemaal niet dat een westers land onnodige slachtpartijen uitgevoerd heeft in die landen.

Jij doet overkomen alsof het om gebeurtenissen gaat van duizend jaar geleden.


Misschien moeten we het over Nederland hebben en niet was de fransen doen.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:43

Mindim schreef:
FiveSports schreef:
Of je reageert gewoon een keertje inhoudelijk...

Er zijn zat landen die misschien 50/60 jaar "onafhankelijk" zijn, die misschien niet fysiek bezet worden door "ons" maar wel nog steeds financieel bezet zijn (lees het artikel over Mali).
Zo lang geleden is het sommige gevallen helemaal niet dat een westers land onnodige slachtpartijen uitgevoerd heeft in die landen.

Jij doet overkomen alsof het om gebeurtenissen gaat van duizend jaar geleden.


Misschien moeten we het over Nederland hebben en niet was de fransen doen.


Met "ons" heb ik het over (west) Europeanen. Maar we kunnen het ook over Nederland hebben. Hoelang geleden hebben we voor het laatst misdaden in Indonesië gepleegd? En onder wat voor voorwaarden zijn zij "vrij" geworden. Weet jij dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:54

FiveSports schreef:
Met "ons" heb ik het over (west) Europeanen. Maar we kunnen het ook over Nederland hebben. Hoelang geleden hebben we voor het laatst misdaden in Indonesië gepleegd? En onder wat voor voorwaarden zijn zij "vrij" geworden. Weet jij dat?


Nou, ik ben naar Bali geweest en heb daar het hele verhaal te horen gekregen er is daar ook nog vrij veel nederlands terug te vinden, tis een drie jaar terug en het ging in gebrekkig engels, dus fris mijn geheugen maar eens op. Je klinkt alsof jij daar alles vanaf weet :)

1949 is blijven hangen, 1945-1949 kwam je daar wel regelmatig tegen bij monumenten.

Cowboy55
Berichten: 8525
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:35

Mindim schreef:
FiveSports schreef:
Met "ons" heb ik het over (west) Europeanen. Maar we kunnen het ook over Nederland hebben. Hoelang geleden hebben we voor het laatst misdaden in Indonesië gepleegd? En onder wat voor voorwaarden zijn zij "vrij" geworden. Weet jij dat?


Nou, ik ben naar Bali geweest en heb daar het hele verhaal te horen gekregen er is daar ook nog vrij veel nederlands terug te vinden, tis een drie jaar terug en het ging in gebrekkig engels, dus fris mijn geheugen maar eens op. Je klinkt alsof jij daar alles vanaf weet :)

1949 is blijven hangen, 1945-1949 kwam je daar wel regelmatig tegen bij monumenten.


Google ‘politionele acties’ of ‘Raymond Westerling’ als voorbeeld en je krijgt een redelijk beeld.

Na WO2 dachten wij Nederlanders Indonesie weer terug te pakken als kolonie. Wat we niet door hadden was dat de Japanners niet alleen vreselijk hadden huisgehouden in NL Indie maar de bevolking ook hadden geemancipeerd. Indonesie was niet langer bereid om NL Indie te worden of blijven. Fatale misvatting van onze kant met vreselijke gevolgen aan beide kanten. Oorlogsmisdaden over en weer. Dus ook door ons als Nederland.

Persoonlijke noot: mijn schoonvader zaliger zou als dienstplichtige naar Indie (moeten) gaan. In de weken voordat zijn peloton zou inschepen voor transport naar Indie kwam mijn schoonvader tijdens de dagelijkse training ten val op de stormbaan en brak zijn rug. Hij lag een jaar plat in een militair hospitaal in NL. Daardoor was hij de enige overlevende van zijn peloton: terwijl hij in het ziekenhuis zat in NL sneuvelde de rest van zijn eenheid in Indie.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:16

Ik weet niet meer waar het genoemd werd, maar ik dacht er ineens aan.
Men heeft het vaak over aziaten en dat die geen problemen veroorzaken etc.
Wat als die spreken over racisme in Nederland? Is dat dan ook weer onzin, of hebben zij wel een punt?

https://www.trouw.nl/nieuws/van-aziatis ... gle.com%2F

Citaat:
De eerste generatie Chinese Nederlanders werkte hard en viel liever niet op. Hun kinderen kwamen deze week voor zichzelf op. Twee generaties over discriminatie en racisme, en hoe ze daarmee omgaan.
https://www.trouw.nl/nieuws/niet-opvall ... ~bab65025/

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:26

En toch vind ik dat soms lastig.. want wat is racisme en wat is pesten?

Dan pak ik weer de definitie erbij:
Racisme is de opvatting dat er rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere rassen

Discriminatie
Discriminatie is letterlijk "het maken van onderscheid". In de huidige maatschappelijke en juridische context betekent discriminatie: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen" oftewel "het niet gelijk behandelen van gelijke gevallen", bijvoorbeeld bij sollicitaties op de arbeidsmarkt.

Dus als iemand uitgescholden wordt voor een uiterlijk kenmerk, zonder daarbij het eigen ras superieur te maken, is het dan pesten of racisme? ("Spleetoog", "Brillie", "Dikzak")

Overigens "hanky panky shanghai".. echt nog nooooit van gehoord...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:30

Is dat onderscheid belangrijk? Of het nu racisme, pesten of discriminatie is, het is toch allemaal niet ok?
Mij boeit het niet wat nu de juiste term is, als er maar iets aan gedaan wordt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:31

Ik vraag er gewoon naar... :j

Het is inderdaad allemaal niet oke, ik beweer ook echt niet het tegenovergestelde.. maar gezien de topic titel leek het me wel van belang. Buiten dat ik het zelf interessant vind.. :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:38

Ik denk dat die dingen erg door elkaar lopen. Racisme is een vorm van pesten. Maar uiteraard niet de enige vorm van pesten.
Discriminatie, bv. bij het zoeken naar werk kan dan weer het gevolg zijn van een racistische instelling van de recruiter. Maar discriminatie is dan weer veel breder dan enkel discriminatie ivm racisme.

Popstra
Berichten: 13856
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:54

FiveSports schreef:
Of je reageert gewoon een keertje inhoudelijk...

Er zijn zat landen die misschien 50/60 jaar "onafhankelijk" zijn, die misschien niet fysiek bezet worden door "ons" maar wel nog steeds financieel bezet zijn (lees het artikel over Mali).
Zo lang geleden is het sommige gevallen helemaal niet dat een westers land onnodige slachtpartijen uitgevoerd heeft in die landen.

Jij doet overkomen alsof het om gebeurtenissen gaat van duizend jaar geleden.
wellicht het leuker zou zijn als jij eens niet zo hooghartig en betweterig doet. Je zit iedereen de les te lezen hier. Je had geschiedenis meester of juffie moeten worden.

Loretta
Berichten: 8820
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:03

Sclimpre schreef:
Ik denk dat die dingen erg door elkaar lopen. Racisme is een vorm van pesten. Maar uiteraard niet de enige vorm van pesten.
Discriminatie, bv. bij het zoeken naar werk kan dan weer het gevolg zijn van een racistische instelling van de recruiter. Maar discriminatie is dan weer veel breder dan enkel discriminatie ivm racisme.


Het lijkt wel erg veel op pesten als je hoort wat veel donkere mensen overkomt.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:06

Popstra schreef:
FiveSports schreef:
Of je reageert gewoon een keertje inhoudelijk...

Er zijn zat landen die misschien 50/60 jaar "onafhankelijk" zijn, die misschien niet fysiek bezet worden door "ons" maar wel nog steeds financieel bezet zijn (lees het artikel over Mali).
Zo lang geleden is het sommige gevallen helemaal niet dat een westers land onnodige slachtpartijen uitgevoerd heeft in die landen.

Jij doet overkomen alsof het om gebeurtenissen gaat van duizend jaar geleden.
wellicht het leuker zou zijn als jij eens niet zo hooghartig en betweterig doet. Je zit iedereen de les te lezen hier. Je had geschiedenis meester of juffie moeten worden.


Grappig. Ik vind dat ze juist heel helder en prettig schrijft.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:08

Popstra schreef:
FiveSports schreef:
Of je reageert gewoon een keertje inhoudelijk...

Er zijn zat landen die misschien 50/60 jaar "onafhankelijk" zijn, die misschien niet fysiek bezet worden door "ons" maar wel nog steeds financieel bezet zijn (lees het artikel over Mali).
Zo lang geleden is het sommige gevallen helemaal niet dat een westers land onnodige slachtpartijen uitgevoerd heeft in die landen.

Jij doet overkomen alsof het om gebeurtenissen gaat van duizend jaar geleden.
wellicht het leuker zou zijn als jij eens niet zo hooghartig en betweterig doet. Je zit iedereen de les te lezen hier. Je had geschiedenis meester of juffie moeten worden.


:') of jullie hadden beter op moeten letten in de les

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:08

Popstra schreef:
FiveSports schreef:
Of je reageert gewoon een keertje inhoudelijk...

Er zijn zat landen die misschien 50/60 jaar "onafhankelijk" zijn, die misschien niet fysiek bezet worden door "ons" maar wel nog steeds financieel bezet zijn (lees het artikel over Mali).
Zo lang geleden is het sommige gevallen helemaal niet dat een westers land onnodige slachtpartijen uitgevoerd heeft in die landen.

Jij doet overkomen alsof het om gebeurtenissen gaat van duizend jaar geleden.
wellicht het leuker zou zijn als jij eens niet zo hooghartig en betweterig doet. Je zit iedereen de les te lezen hier. Je had geschiedenis meester of juffie moeten worden.


Het gaat er mij niet zozeer om of iemand iets weet over de geschiedenis of niet. Een groep mensen zegt last te hebben van racisme en lijdt daaronder en dan zijn er mensen die het proberen te relativeren en/of rationaliseren, dat is toch gewoon oneerlijk? Al helemaal gezien het allemaal heel goed te onderbouwen is met feiten.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:10

Volgt iemand hier de zaak van @claricegargard ?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:15

MarcoBorsato schreef:
Volgt iemand hier de zaak van @claricegargard ?

Niet perse, maar ik heb me net even globaal ingelezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:25

voor mij telt: wat gij niet wilt dat u geschied...doe dat ook een ander niet

vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar rekening houden met de emotie/gevoelens van een ander is eveneens een groot goed, zeker in een multiculturele samenleving waarin vele normen en waarden vertegenwoordig zijn

gewoon een vraag stellen om duidelijkheid te krijgen is al lastig, hoor en wederhoor om een juiste inschatting te kunnen maken is al niet relevant, hoe kom ik dan aan een juiste afweging

maar het is denk ik teveel gevraagd om dat bij iedereen - elke inwoner hier in dit land - duidelijk te krijgen

ik mis de grappen/grollen/humor het kan niet meer in het nederlands, want alles valt onder kopje dit of kopje dat, dus heb ik geaccepteerd dat het er niet meer is en luister ik zeer selectief naar muziek
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-20 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:29

MCE schreef:
voor mij telt: wat gij niet wilt dat u geschied...doe dat ook een ander niet

vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar rekening houden met de emotie/gevoelens van een ander is eveneens een groot goed, zeker in een multiculturele samenleving waarin vele normen en waarden vertegenwoordig zijn

maar het is denk ik teveel gevraagd om dat bij iedereen - elke inwoner hier in dit land - duidelijk te krijgen

ik mis de grappen/grollen/humor het kan niet meer in het nederlands, want alles valt onder kopje dit of kopje dat, dus heb ik geaccepteerd dat het er niet meer is en luister ik zeer selectief naar muziek

Ik begrijp serieus helemaal niets van je laatste zin, wat bedoel je nou eigenlijk?