Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:32

Racisme hoeft geen pesten te zijn. Racisme kan heel subtiel en genuanceerd zijn. Mijn vader die mij waarschuwd op te passen voor die 'marokken' als als ik een avondje uitga in Brussel is een racistisch getinte opmerking: hij neemt aan dat de bruine mannen in Brussel mij willen ambeteren. Mijn turkse klasgenote die keer op keer geweigerd word bij het huren van een appartmentje, ookal voldoet ze aan dezelfde dingen als ik, ervaard racisme op de basis dat ze turks is en een vreemde naam heeft. Mijn chinese vriendin die de bus opstapt en zit hoe iedereen van haar weg gaat zitten ervaard ook racisme - ook zij word anders behandeld door haar etniciteit. De zwarte amerikaan die voor 5 jaar de cel ingaat voor bezit terwijl een witte dealer een tourtje rehab krijgt en een tik op de vinges, ondergaat systematisch racisme (en word ongewild slachtoffer van moderne slavernij in de amerikaanse gevangeniscultuur, maar das een ander, interessant, o derwerp). De zwarte jongen die gisteren door de stationsbeveiliging omsingeld en weg geëscorteerd werd van de trein omdat z'n ticketje niet inorde was terwijl ik als witte vrouw eerder gewoon een boete kreeg word oneerlijk behandeld en ervaard racisme omwille van z'n huidkleur. Geen van hen word fysiek aangepakt, geen van hen word namen genoemd, geen van hen ervaard wat de klassieke vorm van 'pesten' is maar toch ondergaan ze racisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:33

Askja schreef:
MCE schreef:
voor mij telt: wat gij niet wilt dat u geschied...doe dat ook een ander niet

vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar rekening houden met de emotie/gevoelens van een ander is eveneens een groot goed, zeker in een multiculturele samenleving waarin vele normen en waarden vertegenwoordig zijn

maar het is denk ik teveel gevraagd om dat bij iedereen - elke inwoner hier in dit land - duidelijk te krijgen

ik mis de grappen/grollen/humor het kan niet meer in het nederlands, want alles valt onder kopje dit of kopje dat, dus heb ik geaccepteerd dat het er niet meer is en luister ik zeer selectief naar muziek

Ik begrijp serieus helemaal niets van je laatste zin, wat bedoel je nou eigenlijk?


ik luister bewust niet naar rappers zodat ik me ook niet boos hoef te maken over hun taal gebruik b.v.
in het verleden kon je met grappen en grollen humor ook iets onder de aandacht brengen, baas in eigenbuik acties b.v, zouden nu onder het kopje vrouw onvriendelijk vallen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-20 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:34

Maar, is in het gegeven voorbeeld het uitschelden van een Aziatisch iemand voor 'spleetoog' dan racisme of pesten? Of uitschelden..?

Want dat was de context waarin ik vroeg of er een verschil is en wat dat dan is.. Als ik jouw bovenstaande post lees, valt pesten / uitschelden niet onder racisme.. ?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:35

MCE schreef:
voor mij telt: wat gij niet wilt dat u geschied...doe dat ook een ander niet

vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar rekening houden met de emotie/gevoelens van een ander is eveneens een groot goed, zeker in een multiculturele samenleving waarin vele normen en waarden vertegenwoordig zijn

gewoon een vraag stellen om duidelijkheid te krijgen is al lastig, hoor en wederhoor om een juiste inschatting te kunnen maken is al niet relevant, hoe kom ik dan aan een juiste afweging

maar het is denk ik teveel gevraagd om dat bij iedereen - elke inwoner hier in dit land - duidelijk te krijgen

ik mis de grappen/grollen/humor het kan niet meer in het nederlands, want alles valt onder kopje dit of kopje dat, dus heb ik geaccepteerd dat het er niet meer is en luister ik zeer selectief naar muziek

Ach, er kunnen genoeg grappen gemaakt worden zonder dat die tenkoste zijn van iemand anders. Zat comedians en shows die dat perfect doen.

Witte mensen zijn het gewoon niet gewent dat ze meer en meer aangesproken worden op (dikwijls onbedoeld en onbewust) racistisch commentaar en komen dan op de proppen met de goeie oude 'vandaag de dag mag je met niets meer lachen' retoriek.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:37

En toch zou ik het dan weer fijn vinden als er niet gegeneraliseerd wordt.. :)

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:39

Cer schreef:
Maar, is in het gegeven voorbeeld het uitschelden van een Aziatisch iemand voor 'spleetoog' dan racisme of pesten? Of uitschelden..?

Want dat was de context waarin ik vroeg of er een verschil is en wat dat dan is.. Als ik jouw bovenstaande post lees, valt pesten / uitschelden niet onder racisme.. ?

Historisch gezien is dat racisme, kijk maar eens naar de oorlog propaganda waar koreanen, japenezen en chinezen als racistische karikaturen werden afhebeeld. Nu meer dan ooit weer, met de covid-19 die vanuit china naat hier kwam.

Uiteindelijk he, moet er niet perse een labeltje geplakt worden op offensive content - het heeft niet veel zin om te gaan bepeinzen wat een racistische opmerking is en wat pesten is want als puntje bij paaltje komt zijn het gewoon allemaal dingen die niet gedaan/gezegd zouden mogen worden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:39

MarcoBorsato schreef:
Volgt iemand hier de zaak van @claricegargard ?
Enigszins.
Heb respect voor haar actie, ik vind het alleen niet zo sterk dat ze de rechtszaal uitgelopen is omdat de officier van justitie (die in het nieuws was omdat ze vanwege een eerdere samenwerking met Akwasi niet objectief zou zijn) werd gewisseld.

Deze reactie van de vier door Gargard aangeklaagde personen vind ik wel weer erg tekenend:
Citaat:
De vier verdachten – één van hen werd vertegenwoordigd door haar advocaat – zeiden allemaal dat ze zich het schrijven van het bericht niet goed herinnerden, dat ze het zeker niet zo bedoeld hadden, dat ze er desalniettemin veel spijt van hadden en dat ze erg geschrokken waren van de vervolging. Ook zeiden enkele verdachten dat ze niet racistisch waren en dat ze zelfs „multiculturele vrienden” hadden maar dat ze toentertijd hadden gehandeld uit woede, omdat de demonstratie in Amstelveen een kinderfeestje zou hebben verstoord
Tuurlijk ...

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:44

Askja, toch denk ik dat dat kan... Vooral heden ten dage, dat mensen echt dingen roepen op internet omdat het kan, en omdat er weinig tot geen consequenties aanhangen... Dat sommige mensen echt dingen roepen vanuit een soort eerste vlaag van woede, en niet meer leren om daar dan over na te denken. Daarbij ook nog aangestoken door anderen.
Mensen menen nu alles maar te moeten delen met iedereen... Schokkend vind ik het.. Dat de onwikkeling niet helemaal gaat zoals fijn zou zijn, wordt dan pijnlijk duidelijk..
Zelfs op berichten waar ze niets mee te maken hebben.. Dus echt gaan reageren op berichten die ver buiten hun omgeving liggen, gewoon om dan te kunnen schrijven dat ze iets smerig, stom, achterlijk, idioot vinden (en erger..) ... Ik hoop dat de kids van tegenwoordig daar wel enigszinds in opgeleid worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:51

Quebelle schreef:
MCE schreef:
voor mij telt: wat gij niet wilt dat u geschied...doe dat ook een ander niet

vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar rekening houden met de emotie/gevoelens van een ander is eveneens een groot goed, zeker in een multiculturele samenleving waarin vele normen en waarden vertegenwoordig zijn

gewoon een vraag stellen om duidelijkheid te krijgen is al lastig, hoor en wederhoor om een juiste inschatting te kunnen maken is al niet relevant, hoe kom ik dan aan een juiste afweging

maar het is denk ik teveel gevraagd om dat bij iedereen - elke inwoner hier in dit land - duidelijk te krijgen

ik mis de grappen/grollen/humor het kan niet meer in het nederlands, want alles valt onder kopje dit of kopje dat, dus heb ik geaccepteerd dat het er niet meer is en luister ik zeer selectief naar muziek

Ach, er kunnen genoeg grappen gemaakt worden zonder dat die tenkoste zijn van iemand anders. Zat comedians en shows die dat perfect doen.

Witte mensen zijn het gewoon niet gewent dat ze meer en meer aangesproken worden op (dikwijls onbedoeld en onbewust) racistisch commentaar en komen dan op de proppen met de goeie oude 'vandaag de dag mag je met niets meer lachen' retoriek.


dank voor de opheldering, het is een generatie probleem

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:59

Cer schreef:
Askja, toch denk ik dat dat kan... Vooral heden ten dage, dat mensen echt dingen roepen op internet omdat het kan, en omdat er weinig tot geen consequenties aanhangen... Dat sommige mensen echt dingen roepen vanuit een soort eerste vlaag van woede, en niet meer leren om daar dan over na te denken. Daarbij ook nog aangestoken door anderen.
Mensen menen nu alles maar te moeten delen met iedereen... Schokkend vind ik het.. Dat de onwikkeling niet helemaal gaat zoals fijn zou zijn, wordt dan pijnlijk duidelijk..
Zelfs op berichten waar ze niets mee te maken hebben.. Dus echt gaan reageren op berichten die ver buiten hun omgeving liggen, gewoon om dan te kunnen schrijven dat ze iets smerig, stom, achterlijk, idioot vinden (en erger..) ... Ik hoop dat de kids van tegenwoordig daar wel enigszinds in opgeleid worden..

O zeker. We moeten met zijn allen gewoon eens wat beter nadenken voor we iets intypen. Tegenwoordig lijkt het wel een volkssport om je eerst lekker op te (laten) fokken en dan op het hoogtepunt van je woede je gal online ongefilterd uit te spuwen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:02

Askja schreef:
O zeker. We moeten met zijn allen gewoon eens wat beter nadenken voor we iets intypen. Tegenwoordig lijkt het wel een volkssport om je eerst lekker op te (laten) fokken en dan op het hoogtepunt van je woede je gal online ongefilterd uit te spuwen.

Nou, echt he... ik snap echt niet hoe dat soort mensen in t leven staan... ik hoop altijd maar dat het er niet zoveel zijn... -O-
Wat dat betreft goed dat er meer consequenties aan hangen.. hoewel vrijheid van meningsuiting ook belangrijk blijft...

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:07

Cer schreef:
Askja schreef:
O zeker. We moeten met zijn allen gewoon eens wat beter nadenken voor we iets intypen. Tegenwoordig lijkt het wel een volkssport om je eerst lekker op te (laten) fokken en dan op het hoogtepunt van je woede je gal online ongefilterd uit te spuwen.

Nou, echt he... ik snap echt niet hoe dat soort mensen in t leven staan... ik hoop altijd maar dat het er niet zoveel zijn... -O-
Wat dat betreft goed dat er meer consequenties aan hangen.. hoewel vrijheid van meningsuiting ook belangrijk blijft...

Vrijheid van meningsuiting is geen uitnodiging tot racisme/seksisme, daar zit weldegelijk een onderscheid in maar daar verwaterd het regelmatig voor veel mensen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:53

Maar dat zeg ik ook niet ... toch? Ik heb het over de niets-toevoegende negativiteit onder andere :j

Karl66

Berichten: 29769
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:40

MarcoBorsato schreef:
Volgt iemand hier de zaak van @claricegargard ?


Ja en ik vind het helemaal terecht dat deze mensen vervolgd worden voor de berichten die ze geplaatst hebben. Mensen mogen zich best wel realiseren dat hun acties consequenties hebben.

Tegelijkertijd vind ik dat Gargard verschrikkelijk loopt te overdrijven. Deze mensen worden niet door de OVJ vervolgd, maar door het OM. Het OM doet dat als instituut en niet als persoon namens de staat en het is wat mij betreft geen enkel probleem dat de OVJ vervangen is, want vervolging door de staat is nooit iets persoonlijks.

En dan kom je bij het, wat mij betreft, grote pijnpunt in deze hele zaak. Er wordt met twee maten gemeten. Akwasi wordt niet vervolgd, omdat hij spijt betuigd heeft maar deze mensen wel. Het zijn vergelijkbare zaken, die verschillend afgehandeld worden. Wat mij betreft had het OM Akwasi hier gewoon voor moeten vervolgen, zodat een rechter een uitspraak had kunnen doen. Dan had de rechter hem nog steeds vrij kunnen spreken, net zoals de rechter ook deze mensen vrij kan spreken, maar dan was er geen onderscheid geweest. Want ook voor Akwasi geldt dat acties consequenties horen te hebben.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:46


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:52

Karl66 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Volgt iemand hier de zaak van @claricegargard ?


Ja en ik vind het helemaal terecht dat deze mensen vervolgd worden voor de berichten die ze geplaatst hebben. Mensen mogen zich best wel realiseren dat hun acties consequenties hebben.

Tegelijkertijd vind ik dat Gargard verschrikkelijk loopt te overdrijven. Deze mensen worden niet door de OVJ vervolgd, maar door het OM. Het OM doet dat als instituut en niet als persoon namens de staat en het is wat mij betreft geen enkel probleem dat de OVJ vervangen is, want vervolging door de staat is nooit iets persoonlijks.

En dan kom je bij het, wat mij betreft, grote pijnpunt in deze hele zaak. Er wordt met twee maten gemeten. Akwasi wordt niet vervolgd, omdat hij spijt betuigd heeft maar deze mensen wel. Het zijn vergelijkbare zaken, die verschillend afgehandeld worden. Wat mij betreft had het OM Akwasi hier gewoon voor moeten vervolgen, zodat een rechter een uitspraak had kunnen doen. Dan had de rechter hem nog steeds vrij kunnen spreken, net zoals de rechter ook deze mensen vrij kan spreken, maar dan was er geen onderscheid geweest. Want ook voor Akwasi geldt dat acties consequenties horen te hebben.




dat is voor mij ook het meest lastige om te begrijpen, belangenverstrengeling (verdacht of niet) is iets wat rechtspreken in de weg staat denk ik, evenzo de beloning die hij er nu voor krijgt en de onderbouwing ervan,


Dit jaar werd door FunX voor het eerst naast de vele muziekprijzen ook de Power Award uitgereikt. De prijs, die vanaf nu jaarlijks wordt overhandigd aan iemand die een belangrijke maatschappelijke bijdrage heeft geleverd voor de doelgroep van de radiozender, ging naar Akwasi.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:36

Ik vind dat Akwasi flink uit de bocht is geschoten maar dat maakt zijn punt niet minder sterk. Hij heeft een prachtig boek geschreven.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:40

Karl66 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Volgt iemand hier de zaak van @claricegargard ?


Ja en ik vind het helemaal terecht dat deze mensen vervolgd worden voor de berichten die ze geplaatst hebben. Mensen mogen zich best wel realiseren dat hun acties consequenties hebben.

Tegelijkertijd vind ik dat Gargard verschrikkelijk loopt te overdrijven. Deze mensen worden niet door de OVJ vervolgd, maar door het OM. Het OM doet dat als instituut en niet als persoon namens de staat en het is wat mij betreft geen enkel probleem dat de OVJ vervangen is, want vervolging door de staat is nooit iets persoonlijks.

En dan kom je bij het, wat mij betreft, grote pijnpunt in deze hele zaak. Er wordt met twee maten gemeten. Akwasi wordt niet vervolgd, omdat hij spijt betuigd heeft maar deze mensen wel. Het zijn vergelijkbare zaken, die verschillend afgehandeld worden. Wat mij betreft had het OM Akwasi hier gewoon voor moeten vervolgen, zodat een rechter een uitspraak had kunnen doen. Dan had de rechter hem nog steeds vrij kunnen spreken, net zoals de rechter ook deze mensen vrij kan spreken, maar dan was er geen onderscheid geweest. Want ook voor Akwasi geldt dat acties consequenties horen te hebben.

Helemaal mee eens.
Die uitspraak van ZP in zijn gezicht trappen was zo ontzettend dom, onnodig en contraproductief. Je kunt ook op een andere manier je ongenoegen over het fenomeen ZP uiten. Akwasi is over de schreef gegaan, logisch dat daar aangifte tegen gedaan is. Hij heeft zijn tegenstanders hiermee een dankbare stok gegeven om hem mee te kunnen slaan.

Het lijkt me verder juist in een zaak als deze erg belangrijk dat het OM op geen enkele manier een schijn van partijdigheid wekt en/of met twee maten meet.

Loretta
Berichten: 8820
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:55

MarcoBorsato schreef:
Ik vind dat Akwasi flink uit de bocht is geschoten maar dat maakt zijn punt niet minder sterk. Hij heeft een prachtig boek geschreven.


Dat is ook het grote probleem met Akwasi. Hij is enorm uit de bocht gevlogen. Wat er nodig is dat is dat beide groepen nader tot elkaar gebracht worden en wedrzijds begrip. Uiteindelijk moeten we toch met elkaar verder. Alle vijandigheid maakt het er niet beter op.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:02

Dat lijkt mij een heel goed uitgangspunt. Vraag is alleen: wie zet de eerste stap?

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:41

FiveSports schreef:
Ik weet niet meer waar het genoemd werd, maar ik dacht er ineens aan.
Men heeft het vaak over aziaten en dat die geen problemen veroorzaken etc.
Wat als die spreken over racisme in Nederland? Is dat dan ook weer onzin, of hebben zij wel een punt?

https://www.trouw.nl/nieuws/van-aziatis ... gle.com%2F

Citaat:
De eerste generatie Chinese Nederlanders werkte hard en viel liever niet op. Hun kinderen kwamen deze week voor zichzelf op. Twee generaties over discriminatie en racisme, en hoe ze daarmee omgaan.
https://www.trouw.nl/nieuws/niet-opvall ... ~bab65025/


Dit vind ik een hele goede post, en het liedje dat ken ik ook van de kleuterklas. Wat je dus ziet, is dat de moeder de Chinese volksaard in zich draagt. Ze maakt zich onzichtbaar haast en is op de achtergrond aanwezig.
Dat haar kind opgegroeid en naar school gegaan hier in Nederland, ook duidelijk de Nederlandse cultuur in zich draagt en dus voor zich zelf opkomt en direct is. +:)+ Logisch dat haar moeder zich daar dan weer ongemakkelijk bij voelt. Want in feite botsen hier twee culturen met elkaar.
In dit stukje zitten heel veel interessante dingetjes en ja, ik snap dat dit liedje als ongemakkelijk ervaren wordt.
Rondom covid-19 zoooo kregen de jongeren toch ook heel wat over zich heen hoor. In verschillende shows dit gezien. Dat vond ik echt zeer naar en ook dom. Die mensen zijn verdorie gewoon Nederlanders, wonen in dit land en velen van hen waren nog nooit in China geweest→ ligt nu ook niet bepaald naast de deur. Dat vond ik echt racistisch en verwerpelijk de bagger die die jonge gasten over zich heen kregen. Dan denk ik, tjonge tjonge, wat zijn mensen dom ook. Zeer naar en ook echt ongemakkelijk vond ik dat.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:47

pien_2010 schreef:
Dit vind ik een hele goede post, en het liedje dat ken ik ook van de kleuterklas. Wat je dus ziet, is dat de moeder de Chinese volksaard in zich draagt. Ze maakt zich onzichtbaar haast en is op de achtergrond aanwezig.
Dat haar kind opgegroeid en naar school gegaan hier in Nederland, ook duidelijk de Nederlandse cultuur in zich draagt en dus voor zich zelf opkomt en direct is. +:)+ Logisch dat haar moeder zich daar dan weer ongemakkelijk bij voelt. Want in feite botsen hier twee culturen met elkaar.
In dit stukje zitten heel veel interessante dingetjes en ja, ik snap dat dit liedje als ongemakkelijk ervaren wordt.
Rondom covid-19 zoooo kregen de jongeren toch ook heel wat over zich heen hoor. In verschillende shows dit gezien. Dat vond ik echt zeer naar en ook dom. Die mensen zijn verdorie gewoon Nederlanders, wonen in dit land en velen van hen waren nog nooit in China geweest→ ligt nu ook niet bepaald naast de deur. Dat vond ik echt racistisch en verwerpelijk de bagger die die jonge gasten over zich heen kregen. Dan denk ik, tjonge tjonge, wat zijn mensen dom ook. Zeer naar en ook echt ongemakkelijk vond ik dat.

Als Covid uit Belgie was gekomen had men hier net zo over de Belgen gesproken.
Alles gelijk naar racisme trekken is contraproductief.

En terwijl de door belastinggeld gesponsorde NPO een speciale hatespeech radiozender in de lucht heeft (Funx) waar niet alleen Akwasi maar ook andere drillrappers raciaal geweld bezingen, wordt een luchtig carnavalsliedje verboden.

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:49

MarcoBorsato schreef:
Ik vind dat Akwasi flink uit de bocht is geschoten maar dat maakt zijn punt niet minder sterk. Hij heeft een prachtig boek geschreven.


:* eens, en precies zoals ik het beleef. Als hij van mijn leeftijd is zal hij dat zeker niet meer doen }> wedden? Hier heeft hij van geleerd.

Ik vind uitgescholden worden van→ ga maar terug naar je land spleetoog, en hou die vieze nasi goreng maar bij je etc zeker racistisch. Belgen zullen dat zeker niet zo mee maken, daar ben ik toch wel vrij zeker van.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:53

pien_2010 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik vind dat Akwasi flink uit de bocht is geschoten maar dat maakt zijn punt niet minder sterk. Hij heeft een prachtig boek geschreven.


:* eens, en precies zoals ik het beleef. Als hij van mijn leeftijd is zal hij dat zeker niet meer doen }> wedden? Hier heeft hij van geleerd.

Ik vind uitgescholden worden van→ ga maar terug naar je land spleetoog, en hou die vieze nasi goreng maar bij je etc zeker racistisch. Belgen zullen dat zeker niet zo mee maken, daar ben ik toch wel vrij zeker van.

Ik woon aan 'n gemoedelijk grensdorp en hier werd tijdens de harde lockdown met grensversperringen ook best hard gereageerd op Belgen die toch de grens over kwamen om in Nederland te gaan shoppen.

pien_2010

Berichten: 43782
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:57

elnienjo schreef:
Ik woon aan 'n gemoedelijk grensdorp en hier werd tijdens de harde lockdown met grensversperringen ook best hard gereageerd op Belgen die toch de grens over kwamen om in Nederland te gaan shoppen.

Tuurlijk dat heb ik ook gezien, maar dan keur je gedrag af dat ook daadwerkelijk plaats vindt. :)*

De Chinese jongeren werden afgekraakt puur omdat ze Chinees zijn en deze mensen hadden net zoveel met het covid-19 te maken uit China als jij en ik. Ze deden ook niets waar mensen aanstoot aan konden nemen. En toch gebeurde dat ze op moesten rotten naar hun eigen land→ want ze hadden duidelijk Chinese roots in zich gezien hun uiterlijk. Een jongeren had gezegd: "ik ben al opgerot naar mijn eigen land, want dat is Nederland". +:)+ Ik vind dat wel degelijk racistisch.