Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:59

MarcoBorsato schreef:
Volgt iemand hier de zaak van @claricegargard ?


Yep, heb ik van de week al eens genoemd.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:04

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:
Ik woon aan 'n gemoedelijk grensdorp en hier werd tijdens de harde lockdown met grensversperringen ook best hard gereageerd op Belgen die toch de grens over kwamen om in Nederland te gaan shoppen.

Tuurlijk dat heb ik ook gezien, maar dan keur je gedrag af dat ook daadwerkelijk plaats vindt. :)*

De Chinese jongeren werden afgekraakt puur omdat ze Chinees zijn en deze mensen hadden net zoveel met het covid-19 te maken uit China als jij en ik. Ze deden ook niets waar mensen aanstoot aan konden nemen. En toch gebeurde dat ze op moesten rotten naar hun eigen land→ want ze hadden duidelijk Chinese roots in zich gezien hun uiterlijk. Een jongeren had gezegd: "ik ben al opgerot naar mijn eigen land, want dat is Nederland". +:)+ Ik vind dat wel degelijk racistisch.



Sommigen mensen begrijpen het verschil niet..... ;)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:07

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:
Dit vind ik een hele goede post, en het liedje dat ken ik ook van de kleuterklas. Wat je dus ziet, is dat de moeder de Chinese volksaard in zich draagt. Ze maakt zich onzichtbaar haast en is op de achtergrond aanwezig.
Dat haar kind opgegroeid en naar school gegaan hier in Nederland, ook duidelijk de Nederlandse cultuur in zich draagt en dus voor zich zelf opkomt en direct is. +:)+ Logisch dat haar moeder zich daar dan weer ongemakkelijk bij voelt. Want in feite botsen hier twee culturen met elkaar.
In dit stukje zitten heel veel interessante dingetjes en ja, ik snap dat dit liedje als ongemakkelijk ervaren wordt.
Rondom covid-19 zoooo kregen de jongeren toch ook heel wat over zich heen hoor. In verschillende shows dit gezien. Dat vond ik echt zeer naar en ook dom. Die mensen zijn verdorie gewoon Nederlanders, wonen in dit land en velen van hen waren nog nooit in China geweest→ ligt nu ook niet bepaald naast de deur. Dat vond ik echt racistisch en verwerpelijk de bagger die die jonge gasten over zich heen kregen. Dan denk ik, tjonge tjonge, wat zijn mensen dom ook. Zeer naar en ook echt ongemakkelijk vond ik dat.

Als Covid uit Belgie was gekomen had men hier net zo over de Belgen gesproken.
Alles gelijk naar racisme trekken is contraproductief.

En terwijl de door belastinggeld gesponsorde NPO een speciale hatespeech radiozender in de lucht heeft (Funx) waar niet alleen Akwasi maar ook andere drillrappers raciaal geweld bezingen, wordt een luchtig carnavalsliedje verboden.

Een paar vragen.

Kun je een paar concrete voorbeelden geven van hoe en in welke woorden Akwasi raciaal geweld bezingt?
En welk luchtig carnavalsliedje wordt er verboden?
Als je hier een meten-met-twee-maten-punt wilt maken, is het wel handig als je concreet maakt waar het precies over gaat.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:12

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:
Ik woon aan 'n gemoedelijk grensdorp en hier werd tijdens de harde lockdown met grensversperringen ook best hard gereageerd op Belgen die toch de grens over kwamen om in Nederland te gaan shoppen.

Tuurlijk dat heb ik ook gezien, maar dan keur je gedrag af dat ook daadwerkelijk plaats vindt. :)*

De Chinese jongeren werden afgekraakt puur omdat ze Chinees zijn en deze mensen hadden net zoveel met het covid-19 te maken uit China als jij en ik. Ze deden ook niets waar mensen aanstoot aan konden nemen. En toch gebeurde dat ze op moesten rotten naar hun eigen land→ want ze hadden duidelijk Chinese roots in zich gezien hun uiterlijk. Een jongeren had gezegd: "ik ben al opgerot naar mijn eigen land, want dat is Nederland". +:)+ Ik vind dat wel degelijk racistisch.

Zou dat geen in the heat of the moment ding geweest zijn? We hebben nog nooit eerder gehad dat 'n virus uit China tot een wereldwijde pandemie heeft geleid. Chinees nieuwjaar was net geweest, dus kan goed dat er veel Chinezen net van familiebezoek terug waren en dat daar angst voor ontstond? Pas later bleek dat wij vooral met het Italiaanse wintersportgebied te maken hadden als brandhaard.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:19

Als je er geen problemen mee hebt dat een rechtsextremistische racist als Wilders prijzen ontvangt, dan is het nogal hypocriet dat je wel klaagt over een prijs voor Akwasi.

pien_2010

Berichten: 43456
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:19

Elnienjo, ik denk persoonlijk dat racisme altijd onder de oppervlakte speelt en dan opeens als een vieze steenpuist openbaar wordt gemaakt als de kans cq de gelegenheid daar is. Ik vind het echt totaal niet OK en ook geen enkele redenen om het te hebben over de heat of the moment of anderszins te bagatelliseren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:22

Karl66 schreef:
Als je er geen problemen mee hebt dat een rechtsextremistische racist als Wilders prijzen ontvangt, dan is het nogal hypocriet dat je wel klaagt over een prijs voor Akwasi.

Neem aan dat Wilders ook geen prijs krijgt voor zijn domme uitspraak.

Die staatsradio is trouwens wel heel erg van 't padje af met z'n prijzenpot. Niet alleen Akwasi heeft 'n prijs, maar ook nog wat delinquenten van geweldsdelicten
Citaat:
Kijk! Eindelijk is er eens een beetje leuk nieuws te melden over Akwasi, die het de laatste tijd zo lastig heeft met allerlei gedoe over zijn belofte dat hij in november (dat is al bijna!) hoogstpersoonlijk een Zwarte Piet in zijn gezicht ging trappen. De ruggengraatloze dreigbukkers van FunX geven de woordkunstenaar een zogeheten Power Award voor zijn "keiharde inzet". Of de juryleden van FunX daarmee zijn gewraakte toespraak op de Dam bedoelen, het zetten van 500 euro op het hoofd van Sinterklaas, het verspreiden van een complottheorie over pedo's of het belasteren van de vaderlandse pers, is ons niet helemaal duidelijk.

Daarnaast ging er een FunX-award naar rapper en NPO-lieveling Blacka. Blacka kon zelf helaas niet aanwezig zijn, omdat hij nog in voorarrest zit vanwege zijn betrokkenheid bij de dodelijke steekpartij in Scheveningen. Ook rapper rapper Boef pakte een award, net als de minderjarigenmisbruiker Frenna. Je zou bijna denken dat je eerst veroordeeld moet zijn om bij FunX een prijsje te mogen winnen, maar dat klopt niet want Akwasi is nog helemaal niet veroordeeld! En nu maar hopen dat er vandaag niet allemaal filmpjes, die stigmatiserend kunnen zijn voor bepaalde postcodes, online komen. Wat een feest.

Bron: Geenstijl

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:25

elnienjo schreef:
Zou dat geen in the heat of the moment ding geweest zijn? We hebben nog nooit eerder gehad dat 'n virus uit China tot een wereldwijde pandemie heeft geleid. Chinees nieuwjaar was net geweest, dus kan goed dat er veel Chinezen net van familiebezoek terug waren en dat daar angst voor ontstond? Pas later bleek dat wij vooral met het Italiaanse wintersportgebied te maken hadden als brandhaard.

Echt? Wow. Wtf. Racisme afdoen als "heat of the moment" vind ik echt heel bijzonder. Ik ken ook heel veel uitspraken van zwarte mensen die racisme veroordelen die je echt niet zo zou omschrijven.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:29

Ik zou racistische opmerkingen bij een uitbarsting/heat of the moment juist serieuzer nemen, zeker als die personen in het dagelijkse leven beweren niet racistisch te zijn :j
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 17-09-20 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:31

@elnienjo, kijk dat is weer mooi geregeld. Net zoals Wilders geen prijs voor zijn racistische uitspraken krijgt,krijgt Akwasi hem ook niet voor de zijne. Probleem opgelost.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:34

Karl66 schreef:
@elnienjo, kijk dat is weer mooi geregeld. Net zoals Wilders geen prijs voor zijn racistische uitspraken krijgt,krijgt Akwasi hem ook niet voor de zijne. Probleem opgelost.

Akwasi heeft er al 'n prijs voor gekregen, voor zijn hele tot geweld ophitsende oevre door de NPO.
Het had de NPO gesierd afstand te nemen van deze man ipv hem een heldenstatus toe te dichten en daardoor juist meer olie op het vuur te gooien.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:47

elnienjo schreef:
Karl66 schreef:
@elnienjo, kijk dat is weer mooi geregeld. Net zoals Wilders geen prijs voor zijn racistische uitspraken krijgt,krijgt Akwasi hem ook niet voor de zijne. Probleem opgelost.

Akwasi heeft er al 'n prijs voor gekregen, voor zijn hele tot geweld ophitsende oevre door de NPO.
Het had de NPO gesierd afstand te nemen van deze man ipv hem een heldenstatus toe te dichten en daardoor juist meer olie op het vuur te gooien.


Misschien moet jij eens niet zo zeiken. Die prijs heeft hij niet voor z'n uitspraak gekregen, staat toch totaal los van elkaar.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:53

Nee daar heeft hij geen prijs voor gekregen. Hij heeft die prijs gekregen voor zijn strijd tegen discriminatie en in het bijzonder de specifieke vorm van discriminatie die zwarte piet is.

Ik heb helemaal niks met Akwasi, ik denk dat zijn manier van actievoeren contraproductief is. Ik vind dat het veel te veel over hem gaat en niet over waar hij tegen strijdt. Maar dat gehuil dat een organisatie waar jij helemaal niks mee hebt een prijs geeft aan een man waar jij niks mee hebt, is wat mij betreft redelijk lachwekkend en tekenend voor het niveau guurrechts Nederland.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:57

elnienjo schreef:
pien_2010 schreef:
Dit vind ik een hele goede post, en het liedje dat ken ik ook van de kleuterklas. Wat je dus ziet, is dat de moeder de Chinese volksaard in zich draagt. Ze maakt zich onzichtbaar haast en is op de achtergrond aanwezig.
Dat haar kind opgegroeid en naar school gegaan hier in Nederland, ook duidelijk de Nederlandse cultuur in zich draagt en dus voor zich zelf opkomt en direct is. +:)+ Logisch dat haar moeder zich daar dan weer ongemakkelijk bij voelt. Want in feite botsen hier twee culturen met elkaar.
In dit stukje zitten heel veel interessante dingetjes en ja, ik snap dat dit liedje als ongemakkelijk ervaren wordt.
Rondom covid-19 zoooo kregen de jongeren toch ook heel wat over zich heen hoor. In verschillende shows dit gezien. Dat vond ik echt zeer naar en ook dom. Die mensen zijn verdorie gewoon Nederlanders, wonen in dit land en velen van hen waren nog nooit in China geweest→ ligt nu ook niet bepaald naast de deur. Dat vond ik echt racistisch en verwerpelijk de bagger die die jonge gasten over zich heen kregen. Dan denk ik, tjonge tjonge, wat zijn mensen dom ook. Zeer naar en ook echt ongemakkelijk vond ik dat.

Als Covid uit Belgie was gekomen had men hier net zo over de Belgen gesproken.
Alles gelijk naar racisme trekken is contraproductief.

En terwijl de door belastinggeld gesponsorde NPO een speciale hatespeech radiozender in de lucht heeft (Funx) waar niet alleen Akwasi maar ook andere drillrappers raciaal geweld bezingen, wordt een luchtig carnavalsliedje verboden.


Als alle minderheden in Nederland beweren last te hebben van racisme zul jij volgens mij nog steeds niet toegeven. Heb je een van de artikelen daadwerkelijk gelezen? Heb je er uberhaupt naar gezocht?

Citaat:
“Niemand vindt discriminatie leuk. Als je iets voelt, moet je dat uiten.” Phoei Ying: “De eerste generatie heeft heel hard gewerkt. Dat was waar ze mee bezig waren. Dan ga je niet tegen mensen in, dan ga je niet zeggen dat je iets niet leuk vindt.”


Het gaat hier om mensen die racisme jarenlang ervaren en waarbij het Corona gebeuren de druppel is geweest. Maar dat sla je even over?

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:08

Zenders als FunX geven ieder jaar prijzen uit. Akwasie, maar ook Boef worden daar ook altijd gedraaid.

Het is Het zelfde als de Televizier ring of een musicalprijs.
De winnaars zijn in de 1e plaats muzikant en behoren tot belangrijke artiesten voor de doelgroep van FunX.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:27

Volgens mij is dit precies wat er aan de hand is en waar veel mensen helaas niet mee om kunnen gaan:

Citaat:
Er is pas een paar jaar aandacht voor het stigma van ­Chinezen, sinds Gordon in 2013. Nu pas valt het op. Surinamers spreken zich al langer uit. De ­oudere generatie Chinezen heeft altijd aan hun kinderen door­gegeven: maak geen problemen. Maar de huidige generatie zegt: dit is ook ons land, wij moeten ons ook thuis voelen.”

https://www.parool.nl/nieuws/aziatische ... ~b85739a2/

pien_2010

Berichten: 43456
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:55

;( vreselijk verdrietig dit. Wat kunnen wij mensen toch naar doen richting elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:55

het is niet de toegekende prijs maar het moment van naar buiten brengen van het toekennen en de onderbouwing dat had wat meer coulance mogen hebben, dan was het maatschappelijk wat begrijpelijker geweest in een land waar vele generaties leven

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:23

MCE schreef:
het is niet de toegekende prijs maar het moment van naar buiten brengen van het toekennen en de onderbouwing dat had wat meer coulance mogen hebben, dan was het maatschappelijk wat begrijpelijker geweest in een land waar vele generaties leven


Ik weet niet of je de zender kent?

De datum van de prijsuitreikingen (er waren er nl. meer) stond natuurlijk al lang vast.
De onderbouwing voor de prijs is voor de doelgroep van FunX denk ik, heel plausibel.

Maar ik denk, dat weinig mensen begrip zullen hebben voor het toekennen van deze prijs aan Akwasie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:07

Electra63 schreef:
MCE schreef:
het is niet de toegekende prijs maar het moment van naar buiten brengen van het toekennen en de onderbouwing dat had wat meer coulance mogen hebben, dan was het maatschappelijk wat begrijpelijker geweest in een land waar vele generaties leven


Ik weet niet of je de zender kent?

De datum van de prijsuitreikingen (er waren er nl. meer) stond natuurlijk al lang vast.
De onderbouwing voor de prijs is voor de doelgroep van FunX denk ik, heel plausibel.

Maar ik denk, dat weinig mensen begrip zullen hebben voor het toekennen van deze prijs aan Akwasie.


is ook zo, desalniettemin is het nu naar buiten brengen voor velen storend en niet te begrijpen, en zien het een ook niet meer los van het ander, enige empathie van deze zender was wenselijk geweest, de doelgroep zal begrip hebben maar de lezers zijn van vele generaties
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-20 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:26

Ik denk dat de voorstanders van ZW en tegenstanders van Akwasi niet naar FunX luisteren

pien_2010

Berichten: 43456
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:41

Electra63 schreef:
Ik denk dat de voorstanders van ZW en tegenstanders van Akwasi niet naar FunX luisteren


Nog nooit zelfs van deze zender gehoord, ook niet vd prijsuitreiking etc. Wel vind ik Akwasi erg getalenteerd en ik mag hem ook. Aardige gast. En ik vind dat ik dat gewoon mag vinden. En hij zal zelf onderhand ook wel weten dat hij dom is geweest. Ook dat mag, zijn we allemaal wel eens en daar leren mensen van.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:11

Nou of hij dat zelf weet, dat betwijfel ik. Hij wijst toch vooral naar anderen, die hem net begrijpen en dat is toch meestal geen teken van zelfinzicht.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:18

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
Ik denk dat de voorstanders van ZW en tegenstanders van Akwasi niet naar FunX luisteren


Nog nooit zelfs van deze zender gehoord, ook niet vd prijsuitreiking etc. Wel vind ik Akwasi erg getalenteerd en ik mag hem ook. Aardige gast. En ik vind dat ik dat gewoon mag vinden. En hij zal zelf onderhand ook wel weten dat hij dom is geweest. Ook dat mag, zijn we allemaal wel eens en daar leren mensen van.



Mijn dochters luisteren die zender al jaren. :D Is voornamelijk urban, hiphop en rap. Ik begrijp daarom ook zeker dat Boef een prijs heeft gewonnen.
Daar zal een groot deel van de (volwassen) mensen het ook niet mee eens zijn.

Ik volg Akwasie ook al jaren.
Hij was vaak aanwezig bij DWDD.
Ik vond het altijd een sympathieke vent. Ik vond hem wel doorslaan en zijn opmerkingen not-done. Maar ik begrijp wel zijn frustraties en dat je dan een scheve schaats rijdt (verbaal).

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:20

Magrathea schreef:
elnienjo schreef:
Zou dat geen in the heat of the moment ding geweest zijn? We hebben nog nooit eerder gehad dat 'n virus uit China tot een wereldwijde pandemie heeft geleid. Chinees nieuwjaar was net geweest, dus kan goed dat er veel Chinezen net van familiebezoek terug waren en dat daar angst voor ontstond? Pas later bleek dat wij vooral met het Italiaanse wintersportgebied te maken hadden als brandhaard.

Echt? Wow. Wtf. Racisme afdoen als "heat of the moment" vind ik echt heel bijzonder. Ik ken ook heel veel uitspraken van zwarte mensen die racisme veroordelen die je echt niet zo zou omschrijven.

Ik zie het exact hetzelfde als de mensen die over alles met grote bek en scheldwoorden reageren op social media. Dat is gewoon de onderlaag van de samenleving. Net als types als Akwasi.

Citaat:
Angela de Jong vindt het schandalig dat rapper Akwasi gisterenavond werd geëerd tijdens de live-uitzending van de NPO FunX Music Awards op NPO 3. Ze vindt het bizar dat dit kan in Nederland. Dat geeft ze aan in het AD. De NPO-zender heeft Akwasi in het zonnetje gezet met een prijs die speciaal voor hem in het leven is geroepen. “Want dat doe je voor ‘een echte held’, aldus presentator Fernando Halman, die superlatieven tekort kwam om zijn goede werk te benadrukken.”
Het is bij de beesten af, vindt Angela. “In dit land noemen we iemand die aantoonbaar strafbare dingen roept dus een held.”

Angela vindt dit totaal niet uit te leggen. “Iemand die geweld predikt op een volle Dam, met fluwelen handschoentjes wordt aangepakt in talkshows en uiteindelijk strafvervolging afkoopt met een ‘foutje bedankt’, krijgt als toetje doodleuk een prijs. Van een radiozender die valt onder de NPO.”

De opiniediva van het AD benadrukt dat het de taak is van de NPO om te verbinden. “Hiermee bewijst ze enkel de binding met de maatschappij volkomen kwijt te zijn.”

Ze weet zich geen raad meer. “Elke keer als je denkt dat het niet gekker kan in Nederland, gebeurt het toch.”

Angela vindt het jammer dat mensen die strijden tegen racisme zo’n slecht boegbeeld hebben. “Zij mogen al maanden de scherven van Akwasi opruimen. Die kregen geen prijs woensdag, maar een welgemikte trap tegen hun kop.”

Volledige column: https://www.ad.nl/show/de-npo-vindt-iem ... ~a5bc5f25/