De situatie in Belarus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

De situatie in Belarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 11:35

Al weken volg ik de situatie in Wit-Rusland. De aanloop naar de verkiezingen. De vrouwen van opgepakte oppositieleiders die opstaan voor rechtvaardige verkiezingen. President Loekasjenko die claimed dat hij de grote winnaar is van de verkiezingen, maar niemand die het heeft kunnen/mogen controleren. Wekenlange aanhoudende protesten waarbij de bevolking tegenover de politie en het leger staat. Vanuit andere landen wat veroordelingen en dreigen met sancties. Poetin die zich in de situatie mengt en mogelijk Wit-Rusland wil inlijven tegen de zin van de bevolking in. En om het een Nederlands tintje te geven: de KNVB die morgen JongOranje vrolijk laat voetballen in een land in conflict.

Zijn er meer mensen hier die de situatie volgen? En welke bronnen volgen jullie? Ik merk dat het voor veel mensen in mijn omgeving een ver van mijn bed show is en heb ook geen bekenden in Wit-Rusland die hun gevoelens en ervaringen kunnen delen, wat ik in veel andere landen wel heb.

Ik ben heel benieuwd en ook bang hoe het verder gaat. Hoe lang kan de dappere bevolking nog standhouden en tegen welke prijs wil Poetin Loekasjenko te hulp schieten?

Ik kon geen ander topic over dit onderwerp vinden, maar hoop dat ik nergens overheen heb gekeken.
Laatst bijgewerkt door Princesj op 17-09-20 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd op verzoek van TS

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:53

Ik volg het ook. De laatste tijd vooral via journalist Franak Viačorka: https://twitter.com/franakviacorka

Het is een bijzondere situatie waarin heel veel mooie dingen gebeuren (de menselijke kettingen van solidariteit in Wit-Rusland en omliggende landen, de vlaggen die overal opgehangen worden etc.) en heel veel tragische dingen.

Ik vind het namelijk als westerling ondenkbaar dat bijvoorbeeld het draaien van een progressief nummer genaamd 'wij willen verandering' (in dit geval van Kino) genoeg is om gearresteerd te worden. Het is maar een klein voorbeeld, maar het geeft wel aan hoe gecontroleerd alles wordt.

Anoniem

Re: De situatie in Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:32

Ik volg de situatie ook op de voet. Bizar dat dit in Europa nog steeds kan gebeuren en vooral bizar dat de hele wereld (en zo ook JongOranje) gewoon doorgaat met het leven.

Overigens: Wit-Rusland is een term die bij voorkeur niet meer gebruikt wordt. Het land heet sinds 1991 Belarus, wat niet vertaald kan worden naar Wit-Rusland. In dit Volkskrant-artikel staat daar wat meer achtergrond over https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b87e7b67/

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:35

Dankjewel dat je dat even noemt Emma. Ik had er al m'n twijfels over gezien de gevoeligheid wat betreft de huidige vlag en de vlag in het verleden. Ik spreek eigenlijk meer Engels dan Nederlands, dus ik ging er vanuit dat het 'nog steeds' Wit-Rusland was omdat ik 't media zag gebruiken. Ben blij met de opheldering. :j

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: De situatie in Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:46

Ik volg de situatie daar ook redelijk. Vind het bizar dat een president daar zo'n macht heeft dat hij zonder controle en waarneming gewoon de winst kan opeisen. En dat daar behalve protesteren, niets tegen te doen is.

Dat ze Belarus in de media (NOS oa) elke keer als Wit Rusland aanduiden was mij ook al opgevallen.
Heb jaren lang met een bedrijf uit Baranovichi zaken gedaan en het was absoluut not done om daar de term Wit Rusland te gebruiken, ook niet onderling in ons NL bedrijf, dit was zo'n 15 jaar geleden.

Anoniem

Re: De situatie in Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:49

Ja klopt, het is in Nederland nog niet heel ingeburgerd om Belarus te gebruiken. Jammer want Belarussen vinden het zelf echt ontzettend vervelend en beledigend.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 14:14

Hiraeth schreef:
Ik volg het ook. De laatste tijd vooral via journalist Franak Viačorka: https://twitter.com/franakviacorka

Het is een bijzondere situatie waarin heel veel mooie dingen gebeuren (de menselijke kettingen van solidariteit in Wit-Rusland en omliggende landen, de vlaggen die overal opgehangen worden etc.) en heel veel tragische dingen.

Ik vind het namelijk als westerling ondenkbaar dat bijvoorbeeld het draaien van een progressief nummer genaamd 'wij willen verandering' (in dit geval van Kino) genoeg is om gearresteerd te worden. Het is maar een klein voorbeeld, maar het geeft wel aan hoe gecontroleerd alles wordt.

Dank voor het delen van deze bron! Heb ik weer vers 'voer' om op de hoogte te kunnen blijven.
Het is idd bizar wat een beperkingen daar zijn, ook op het gebied van onafhankelijke journalistiek en beschikbaarheid van internet.


Emmaa_ schreef:
Ik volg de situatie ook op de voet. Bizar dat dit in Europa nog steeds kan gebeuren en vooral bizar dat de hele wereld (en zo ook JongOranje) gewoon doorgaat met het leven.

Overigens: Wit-Rusland is een term die bij voorkeur niet meer gebruikt wordt. Het land heet sinds 1991 Belarus, wat niet vertaald kan worden naar Wit-Rusland. In dit Volkskrant-artikel staat daar wat meer achtergrond over https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b87e7b67/

Over de titel twijfelde ik al terwijl ik het tpoic schreef. Ik volg vooral buitenlandse bronnen en in het Engels is Belarus de officiële naam, maar hier in Nederland wordt nog steeds voornamelijk Wit-Rusland gebruikt. Vandaar dat ik die heb aangehouden. Maar ik kan ook een mod lief aankijken of de topictitel aangepast kan worden.. Las wel dat Rusland recent Belarussia gebruikte ipv Belarus om te provoceren.


Opnieuw is er weer oppositie opgepakt: https://nos.nl/artikel/2347160-vooraans ... minsk.html
Ik vind het wel bewonderingswaardig hoeveel mensen in Belarus zich blijven inzetten ondanks de dreigementen, arrestaties en mishandelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 10:08

Het is nog een beetje onduidelijk of ze daadwerkelijk is opgepakt/ontvoerd.. Het laatste wat ik erover gelezen heb is dat ze aangehouden is toen ze de grens probeerde over te steken naar Oekraine. Ze zou nu nog vast zitten, maar de mensen met wie ze was (haar manager en een woordvoerder) zouden wel weer de grens over zijn gegaan?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: De situatie in Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 12:03

Het is ook de vraag of ze vrijwillig de grens over wilde of dat ze daartoe gedwongen werd. Het verhaal gaat nu dat ze het land niet uitgezet kon worden doordat ze haar paspoort verscheurde.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: De situatie in Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 12:03


Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:16

De ontwikkelingen volg ik. Gezien de grote protesten lijkt mij nieuwe verkiezingen met onafhankelijke controle op zijn plaats. Een bevriend echtpaar van ons is de vrouw geboren in Wit-Rusland. Zij is erg pro Loekasjenko en zij zegt dat de berichtgeving te eenzijdig is. Ook haar ouders, geboren en getogen en wonend in Wit-Rusland, kan er helaas niet mee praten wegens taal barriere zijn 1 en al lof over Loekasjenko.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: De situatie in Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 12:28

Interessant Nico, weet je welke informatie er nu volgens hen niet doorkomt in de berichtgeving, aangezien ze die als eenzijdig ervaren? Wat vinden zij goed aan Loekasjenko en hoe denken zij over de oppositie en protesten?

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:59

Astorga schreef:
Interessant Nico, weet je welke informatie er nu volgens hen niet doorkomt in de berichtgeving, aangezien ze die als eenzijdig ervaren? Wat vinden zij goed aan Loekasjenko en hoe denken zij over de oppositie en protesten?


Pro Loekasjenko wegens, gratis medische zorg, gratis studie financiering, vrij reizen, voldoende AOW.
Eenzijdige berichrgeving, tegenstanders zouden demonstrerende voorstanders, die in minderheid waren, mishandeld hebben. Tegenstanders zouden vrijwel geen ouderen zijn.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: De situatie in Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:01

Het is vreselijk wat daar gebeurd en ik snap echt niet waarom er niet wordt ingegrepen.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: De situatie in Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:06

Afschuwelijk.
Wel een “goed” teken dat de regering doorkrijgt dat ze bedreigt worden door de vrouwen. Alleen zwakkelingen grijpen naar geweld. Mag hopen dat we nog voor het einde van dit jaar horen dat de dictator is afgetreden.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 13:13

Nico12 schreef:
Astorga schreef:
Interessant Nico, weet je welke informatie er nu volgens hen niet doorkomt in de berichtgeving, aangezien ze die als eenzijdig ervaren? Wat vinden zij goed aan Loekasjenko en hoe denken zij over de oppositie en protesten?


Pro Loekasjenko wegens, gratis medische zorg, gratis studie financiering, vrij reizen, voldoende AOW.
Eenzijdige berichrgeving, tegenstanders zouden demonstrerende voorstanders, die in minderheid waren, mishandeld hebben. Tegenstanders zouden vrijwel geen ouderen zijn.

Zou dat laatste niet ook komen doordat ouderen al zo lang in een ongezond systeem leven dat daartegen in opstand komen niet goed voelt of zelfs niet in ze opkomt? Zo van 'het is misschien niet optimaal, maar de huidige situatie geeft wel zekerheid en dat voelt veilig'.
Echt onafhankelijke berichtgeving is wel lastig wanneer de overheid nieuwsmedia censureert.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:15

Ik volg het niet heel intensief, maar ik wist eigenlijk ook altijd erg weinig van de situatie af. Recent luisterde ik een aflevering hiervan: https://www.iheart.com/podcast/105-behi ... -70346499/
En dit geeft wel wat interessante achtergrondinformatie en een verklaring waarom hij lange tijd wat genegeerd lijkt te zijn geweest door de rest van Europa. Ook de vraag over de ouderen wordt daarin wel beantwoord.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:23

Nico12 schreef:
Astorga schreef:
Interessant Nico, weet je welke informatie er nu volgens hen niet doorkomt in de berichtgeving, aangezien ze die als eenzijdig ervaren? Wat vinden zij goed aan Loekasjenko en hoe denken zij over de oppositie en protesten?


Pro Loekasjenko wegens, gratis medische zorg, gratis studie financiering, vrij reizen, voldoende AOW.
Eenzijdige berichrgeving, tegenstanders zouden demonstrerende voorstanders, die in minderheid waren, mishandeld hebben. Tegenstanders zouden vrijwel geen ouderen zijn.


Mwa dat zou je ook door kunnen trekken naar Rusland. Ook daar “gratis medische zorg”, ov, opleidingen, groot gezin beloningen door maar 50% van huur gas water en licht hoeven te betalen etc.

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Re: De situatie in Wit-Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:41

Ik heb een vriendin die er woont.Ik ken haar uit het hondenwereldje waar we beide actief in zijn.
Af en toe heeft ze het er over ik weet dat ze actief deel neemt aan protesten en dat ze bang zijn.
Maar in Belgie vinden ze de blote kont van een bv belangrijker als het nieuws uit Belarus dus krijg er hier weinig van mee

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: De situatie in Belarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 16:14

Vandaag is het de wereldwijde dag voor solidariteit met Belarus. Je kunt je hierbij aansluiten met één klik: https://partizan-results.com/supportbelarus

Gisteren zijn er weer dramatisch veel mensen opgepakt, maar men slaat online terug: https://nos.nl/artikel/2349125-privegeg ... otest.html Wie weet veroorzaakt dit een barstje in de onvoorwaardelijke steun van de politie aan het regime, al zeggen de autoriteiten niet onder de indruk te zijn.

Een mod is zo lief geweest om de topictitel aan te passen :o

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: De situatie in Belarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:53

Ik heb een tante die geboren is in Oekraïne, zij zelf is westers en woont er al heel lang niet meer, maar haar moeder nog steeds en die is verschrikkelijk pro Poetin. Ze krijgt daar gewoon geen ander tegengeluid, de hele televisie is Poetin propaganda blijkbaar.
Dus ik denk dat als je dat je hele leven meemaakt, en zeker wanneer je minder toegang hebt tot andere bronnen op tv, radio of social media, dat je gewoon niet beter weet/kent.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: De situatie in Belarus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 20:49

Aan de ene kant kan ik me dat niet voorstellen Schemerdier, aan de andere kant heb ik met eigen ogen gezien hoe het sovjettijdperk nog steeds zijn sporen heeft nagelaten in de inwoners van voormalig sovjetlanden. De jongere mensen hebben die erfenis veel minder, daardoor is het ook logisch zijn dat zij aan het begin staan van het protest in Belarus.

Zo bizar hoe het daar aan toe gaat op straat vandaag. Lijkt wel een slechte film, maar is de trieste realiteit: https://twitter.com/franakviacorka/stat ... 3290256386

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:47