Victim blaming & shaming

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:05

NikkiDeKerf schreef:
Mars schreef:
Ik vind aantasting van je lichamelijke integriteit/verkrachting/aanranding wel van een ander kaliber dan sexting als ik eerlijk ben. Al loop je naakt over straat dan heeft nog niemand het recht een vinger naar je uit te steken (oké de politie misschien).

Sexting en naaktfoto's sturen vind ik wel een heel ander verhaal. Daar vind ik wel degelijk twee partijen 'schuld' hebben van het uitlekken ervan. Stuur geen foto's naar iemand waarvan je niet wilt dat een ander ze te zien krijgt. Of zorg in ieder geval dat je er onherkenbaar op staat.
Al gaat de ontvanger misschien netjes met de foto om, het blijft internet en beveiliging is nu eenmaal nooit 100% Bescherm jezelf daarin.


Wel interessant dat je hier zo verschillend tegenaan kijkt. Vind je het doorsturen van naaktfoto's dan geen aantasting van je lichamelijke integriteit?


Nee.

In het geval van aanranding/verkrachting wordt jouw lichamelijke integriteit aangetast door toedoen van een ander. Die wordt onder geestelijke of lichamelijke dwang van je afgenomen.
Als je vrijwillig een naaktfoto van jezelf stuurt naar een ander geef je die ander ook zelf de controle over die foto. Wat er vervolgens mee gebeurd is niet meer in jouw handen, het is het internet en er kunnen dingen mee gebeuren. Niet eens omdat de ontvanger slechte bedoelingen heeft, maar ook omdat beveiliging niet altijd 100% in orde is.

Dus ik zeg dan: bescherm jezelf. Stuur geen afbeeldingen van jezelf die je ook niet zo in de krant zou willen hebben.

BigOne
Berichten: 38322
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:06

Er is in al dit soort gevallen waarbij slachtoffers en daders zijn geen maar!
In het topic van de foto’s van de bn ers heb ik ook hard uitgehaald naar de getrouwde mannen die naaktbeelden doorsturen aan een totaal onbekende. Ik meet inderdaad ook met twee maten, fout maar menselijk. Want iemand die volwassen, getrouwd en vader is hoort dit niet te doen maar ook zij zijn slachtoffer van hun keuzes

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:10

_Penotti schreef:
Maar hoe zou deze man hebben gehandeld als ze van te voren te kennen had gegeven, ik wil wel rommelen, maar de echte daad vind ik te vroeg?


Maar een 'nee' wilt niet altijd zeggen dat je de daad niet wilt doen. Het kan ook nog een 'nu niet, ik ben nog niet in de mood, ik heb nog meer voorspel nodig' betekenen. Maar als de man dan al in je zit en lekker je nee negeert en verder pompt, tja, dan is even alles rustig doorpraten ook geen optie meer.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:11

Ik vind dit een erg belangrijk onderwerp en dit filmpje hierover kijk ik zelf nog wel eens en is heel duidelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=oQbei5JGiT8

Ook voor bijvoorbeeld slachtoffers van seksueel misbruik is het later in hun leven soms nog lastig om nee te zeggen, vooral als je al half begonnen bent bij wijze van spreken.
Maar het maakt niet uit wanneer je nee zegt. Wat je ook aan hebt en hoe je iemand wellicht ook hebt uitgedaagd, het moment dat je besluit dat je toch NIET wil is dit een duidelijke nee en dient dat gerespecteerd te worden.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:13

Mars schreef:
NikkiDeKerf schreef:
Wel interessant dat je hier zo verschillend tegenaan kijkt. Vind je het doorsturen van naaktfoto's dan geen aantasting van je lichamelijke integriteit?


Nee.

In het geval van aanranding/verkrachting wordt jouw lichamelijke integriteit aangetast door toedoen van een ander. Die wordt onder geestelijke of lichamelijke dwang van je afgenomen.
Als je vrijwillig een naaktfoto van jezelf stuurt naar een ander geef je die ander ook zelf de controle over die foto. Wat er vervolgens mee gebeurd is niet meer in jouw handen, het is het internet en er kunnen dingen mee gebeuren. Niet eens omdat de ontvanger slechte bedoelingen heeft, maar ook omdat beveiliging niet altijd 100% in orde is.

Dus ik zeg dan: bescherm jezelf. Stuur geen afbeeldingen van jezelf die je ook niet zo in de krant zou willen hebben.


Maar zo'n foto verspreiden kan ook vaak zat gepaard gaan met met geestelijke of zelfs lichamelijke dwang, afpersing, etc. Je stuurt vrijwillig de naaktfoto, maar je stemt er niet mee in dat een ander deze deelt of naar buiten brengt. Het is nog altijd jouw lichaam, jouw foto, en de ander heeft geen recht dat te doen. Net zo goed als dat een ander geen recht heeft om jou op je kont te slaan omdat je een kort rokje draagt. Of zeg je dan ook: bescherm jezelf, draag geen kort rokje?

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Victim blaming & shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:45

Klopt de ander heeft geen recht die te verspreiden maar je bent alle controle wel kwijt wanneer je zo’n foto stuurt. Het wordt een digitaal bestandje dat ergens wordt opgeslagen en super makkelijk verspreid of gevonden kan worden. Zélfs als de ontvanger het niet door stuurt. Of niet doorstuurt met kwade/verkeerde bedoelingen.

Dat korte rokjes voorbeeld vind ik nogal flauw. Daar weet je zelf het antwoord wel op. Overigens heeft het vaak geen zak te maken met wat je draagt. De hufter die erop uit is een vrouw aan te randen zoekt een slachtoffer dat hij makkelijk kan grijpen en isoleren. Of ze dan een bikini of een coltrui draagt is van ondergeschikt belang.

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:18

LilChar schreef:
Ik vind dit een erg belangrijk onderwerp en dit filmpje hierover kijk ik zelf nog wel eens en is heel duidelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=oQbei5JGiT8

Ook voor bijvoorbeeld slachtoffers van seksueel misbruik is het later in hun leven soms nog lastig om nee te zeggen, vooral als je al half begonnen bent bij wijze van spreken.
Maar het maakt niet uit wanneer je nee zegt. Wat je ook aan hebt en hoe je iemand wellicht ook hebt uitgedaagd, het moment dat je besluit dat je toch NIET wil is dit een duidelijke nee en dient dat gerespecteerd te worden.


Dat filmpje is bijzonder goed inderdaad!

Wat betreft sexting/naaktfoto's: voor mij is dat in principe hetzelfde. Je toont je lichaam in vertrouwen aan iemand, dat maakt het geen (publiekelijk) bezit. Als je in de slaapkamer met iemand bent en je uitkleedt, betekent dat toch ook niet dat een ander ermee mag doen wat hij/zij wil? Of ineens een vriend(inn)engroep binnen laat komen om even te kijken, want hij/zij mocht je toch ook zien?

Natuurlijk kun je vragen stellen bij 'is iets handig?', maar dat mag nooit invloed hebben op de schuldvraag. Als ik een nieuwsbericht zie staan van een auto die ergens gigantisch uit de bocht is gevlogen, denk ik ook "die moet haast wel heel hard gereden hebben" of als iemand 's avonds laat in een donker steegje wordt aangerand/beroofd/wat dan ook denk ik "oei, dat je daar alleen loopt". Dat neemt niet weg dat ik dat geen moment(!) als reden of aanleiding zie en iemand als schuldige zie.
Ik denk dat dat ook te maken heeft met hoe "de maatschappij" naar dingen kijkt. Je portemonnee in het zicht laten liggen, bepaalde kleding dragen, je deur niet op slot doen enz., daar is een bepaalde mening over en dat is heel diepgeworteld.

Misschien nog een interessante tip voor de lezers hier: het programma "Verkracht of niet?", waarin met een panel aan de hand van nagespeelde filmpjes werd gediscussieerd over wat wel/geen seksueel grensoverschrijdend gedrag was en ook vooral hoe er door 'de maatschappij' over werd/wordt gedacht.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:33

Mars schreef:
Klopt de ander heeft geen recht die te verspreiden maar je bent alle controle wel kwijt wanneer je zo’n foto stuurt. Het wordt een digitaal bestandje dat ergens wordt opgeslagen en super makkelijk verspreid of gevonden kan worden. Zélfs als de ontvanger het niet door stuurt. Of niet doorstuurt met kwade/verkeerde bedoelingen.

Dat korte rokjes voorbeeld vind ik nogal flauw. Daar weet je zelf het antwoord wel op. Overigens heeft het vaak geen zak te maken met wat je draagt. De hufter die erop uit is een vrouw aan te randen zoekt een slachtoffer dat hij makkelijk kan grijpen en isoleren. Of ze dan een bikini of een coltrui draagt is van ondergeschikt belang.

Nee, vanaf die "maar" is het victim blaming. Het maakt niet uit of je de controle kwijt bent. Als een kerel mij de bosjes in sleurt ben ik ook de controle kwijt. Het gaat er om dat je het niet doet, niet mag doen, het recht niet hebt. Geen gemaar. Het is die "maar" gedachte die maakt dat victim blaming (en shaming) blijft bestaan. En daar moeten we van af in mijn mening. En ja, dan redeneer ik vanuit "een ideale wereld" maar dat is toch het hele idé achter een betere maatschappij lijkt me? Men wil dat dit soort dingen stopt omdat het anders zou moeten zijn. Dat het nu niet zo is maakt het niet minder fout van de verzender(s) en/of verkrachter(s).

Het verhaal op pagina 1 gaat mij aan het hart eigenlijk. Met vriendinnen die die "maar" gedachten verwoorden heb je geen vijanden nodig in zulke situaties. :\ Van het moment dat zij "nee" zei had het klaar moeten zijn. Al had hij in haar gezeten op dat moment. Nee is nee. Ook als het je niet zo goed uit komt.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Victim blaming & shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:56

De vent heeft idd geen recht de foto door de sturen en zit 100% fout. Praktijk leert dat t wel soms gebeurd, of de telefoon valt in verkeerde handen, iemand hackt een bestand etc etc. Ik vind t verstandig die risico’s in gedachten te houden.

Zo wandel ik ook niet meet €1000 losgeld in mijn tas door de stad heen. Al deed ik t wel dan moest nog iedereen van mijn tas en geld blijven. Praktijk is dat de wereld helaas anders in elkaar zit. Dat is niet okee, wel de realiteit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:57

Mars schreef:
De vent heeft idd geen recht de foto door de sturen en zit 100% fout. Praktijk leert dat t wel soms gebeurd, of de telefoon valt in verkeerde handen, iemand hackt een bestand etc etc. Ik vind t verstandig die risico’s in gedachten te houden.

Zo wandel ik ook niet meet €1000 losgeld in mijn tas door de stad heen. Al deed ik t wel dan moest nog iedereen van mijn tas en geld blijven. Praktijk is dat de wereld helaas anders in elkaar zit. Dat is niet okee, wel de realiteit.

Met die redenatie zou ik niet meer in een minirokje door de stad moeten lopen als het donker is :).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:00

Klopt, een realiteit om rekening mee te houden. Máár indien iemand jou toch zou overvallen, of die foto toch verzonden raakt. Dan nog is het slachtoffer niet de schuldige en moet dat ook als dusdanig behandeld worden. Geen "maar". Gewoon de dader straffen. Zonder "jamaar het was niet verstandig." Dat het wellicht niet zo slim was, maakt de dader niet minder fout. En ik denk dat veel slachtoffers gebaat zouden zijn wanneer men daar veel meer zwart wit over zou zijn. Het is, als je er over nadenkt, toch eigenlijk te gek voor woorden hoeveel mensen zichzelf verwijten, haten en zelfs straffen omdat en ander misbruik gemaakt heeft van hun vertrouwen?
Dat is toch heel erg triestig? En ik denk dat die "ja maar....." dat in de hand werkt.
Zowel vanuit de dader: "ja dan moet ze me maar niet uitdagen/de mogelijkheid geven" als vanuit het slachtoffer "het was mijn schuld want..."

Movement

Berichten: 1536
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:02


Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:15

_San87_ schreef:
Mars schreef:
De vent heeft idd geen recht de foto door de sturen en zit 100% fout. Praktijk leert dat t wel soms gebeurd, of de telefoon valt in verkeerde handen, iemand hackt een bestand etc etc. Ik vind t verstandig die risico’s in gedachten te houden.

Zo wandel ik ook niet meet €1000 losgeld in mijn tas door de stad heen. Al deed ik t wel dan moest nog iedereen van mijn tas en geld blijven. Praktijk is dat de wereld helaas anders in elkaar zit. Dat is niet okee, wel de realiteit.

Met die redenatie zou ik niet meer in een minirokje door de stad moeten lopen als het donker is :).


Dan lees je niet goed. Je moet dat vooral doen als je dat wilt. En iedereen heeft van je af te blijven, nogal wiedes.
Praktijk is dat er gekke figuren loslopen die slecht in de zin hebben. Dan ben je als vrouw alleen een makkelijk doelwit. Of je een rokje aan hebt of een broek en dikke trui maakt trouwens niks uit.
Het is verstandig je daar bewust van te zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:29

Mars schreef:
_San87_ schreef:

Met die redenatie zou ik niet meer in een minirokje door de stad moeten lopen als het donker is :).


Dan lees je niet goed. Je moet dat vooral doen als je dat wilt. En iedereen heeft van je af te blijven, nogal wiedes.
Praktijk is dat er gekke figuren loslopen die slecht in de zin hebben. Dan ben je als vrouw alleen een makkelijk doelwit. Of je een rokje aan hebt of een broek en dikke trui maakt trouwens niks uit.
Het is verstandig je daar bewust van te zijn.


Ik lees wel goed. Het is een logische vervolg redenering op dat je foto's mogelijk doorgestuurd worden wanneer je deze naar een derde stuurt of dat je mogelijk beroofd wordt wanneer je met 1000 euro over straat loopt (wat overigens ook kan gebeuren als je niks bij je hebt).

Allemaal argumenten om het resultaat van het handelen van een ander bij een slachtoffer te leggen.

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:34

_San87_ schreef:
Mars schreef:
De vent heeft idd geen recht de foto door de sturen en zit 100% fout. Praktijk leert dat t wel soms gebeurd, of de telefoon valt in verkeerde handen, iemand hackt een bestand etc etc. Ik vind t verstandig die risico’s in gedachten te houden.

Zo wandel ik ook niet meet €1000 losgeld in mijn tas door de stad heen. Al deed ik t wel dan moest nog iedereen van mijn tas en geld blijven. Praktijk is dat de wereld helaas anders in elkaar zit. Dat is niet okee, wel de realiteit.

Met die redenatie zou ik niet meer in een minirokje door de stad moeten lopen als het donker is :).


Minirokje is denk ik niet het goede voorbeeld, het gaat vaak om machtsmisbruik..dus je zou moeten oppassen niet in kwetsbare situaties terecht te komen als vrouw (man) alleen.

Ik vind het ook verstandig de risico's in de gaten te blijven houden.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:43

Victim blaming mag dan voor een soort schijnveiligheid zorgen (mij overkomt het niet want ik maak die slechte keuzes niet), maar ik hoop dat mensen steeds bewuster er van worden wat het aan kan richten bij een slachtoffer. Bijvoorbeeld bij slachtoffers van seksueel misbruik en verkrachting. Hier komt namelijk in héél véél gevallen ook veel manipulatie bij kijken van de dader! Verkrachting buiten door een wildvreemde die je de bosjes in trekt, en waar (mag ik hopen!) niemand over twijfelt of de dader wel dader is, is een veel kleiner percentage dan het misbruik die er is door bekenden en zelfs familie.
Slachtoffers in dit soort situaties doen vaak al aan eigen victim blaming, wat het zelfvertrouwen en eigenwaarde al verwoest. "Ik heb het toch zelf toegestaan?", "Had ik maar sterker moeten reageren!", "Het zal wel aan mij liggen dat het blijft gebeuren". Victim blaming van buitenaf daar nog bovenop maakt zoveel kapot als zo'n slachtoffer uiteindelijk wel zijn of haar verhaal durft te doen. Iemand die zo'n slachtoffer steunt en duidelijk maakt dat het absoluut en pertinent niet kan en mag gebeuren, kan een/het verschil maken voor zo'n persoon.

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:47

MalaQ schreef:
Victim blaming mag dan voor een soort schijnveiligheid zorgen (mij overkomt het niet want ik maak die slechte keuzes niet), maar ik hoop dat mensen steeds bewuster er van worden wat het aan kan richten bij een slachtoffer. Bijvoorbeeld bij slachtoffers van seksueel misbruik en verkrachting. Hier komt namelijk in héél véél gevallen ook veel manipulatie bij kijken van de dader! Verkrachting buiten door een wildvreemde die je de bosjes in trekt, en waar (mag ik hopen!) niemand over twijfelt of de dader wel dader is, is een veel kleiner percentage dan het misbruik die er is door bekenden en zelfs familie.
Slachtoffers in dit soort situaties doen vaak al aan eigen victim blaming, wat het zelfvertrouwen en eigenwaarde al verwoest. "Ik heb het toch zelf toegestaan?", "Had ik maar sterker moeten reageren!", "Het zal wel aan mij liggen dat het blijft gebeuren". Victim blaming van buitenaf daar nog bovenop maakt zoveel kapot als zo'n slachtoffer uiteindelijk wel zijn of haar verhaal durft te doen. Iemand die zo'n slachtoffer steunt en duidelijk maakt dat het absoluut en pertinent niet kan en mag gebeuren, kan een/het verschil maken voor zo'n persoon.


Ja inderdaad, en dan niet vergeten dat vaak het basis gevoel van veiligheid volledig aangetast wordt door jarenlang misbruik. Vaak eenzaam met het geheim, een dader die niet te ontlopen is en geen steun van buiten af. Dat samen met de manipulatie richt echt enorm veel geestelijke schade aan.
Soms zelf dat de dader het hand boven het hoofd gehouden wordt en een kind daardoor niet uit de situatie kan komen...

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:07

Elisa2 schreef:
MalaQ schreef:
Victim blaming mag dan voor een soort schijnveiligheid zorgen (mij overkomt het niet want ik maak die slechte keuzes niet), maar ik hoop dat mensen steeds bewuster er van worden wat het aan kan richten bij een slachtoffer. Bijvoorbeeld bij slachtoffers van seksueel misbruik en verkrachting. Hier komt namelijk in héél véél gevallen ook veel manipulatie bij kijken van de dader! Verkrachting buiten door een wildvreemde die je de bosjes in trekt, en waar (mag ik hopen!) niemand over twijfelt of de dader wel dader is, is een veel kleiner percentage dan het misbruik die er is door bekenden en zelfs familie.
Slachtoffers in dit soort situaties doen vaak al aan eigen victim blaming, wat het zelfvertrouwen en eigenwaarde al verwoest. "Ik heb het toch zelf toegestaan?", "Had ik maar sterker moeten reageren!", "Het zal wel aan mij liggen dat het blijft gebeuren". Victim blaming van buitenaf daar nog bovenop maakt zoveel kapot als zo'n slachtoffer uiteindelijk wel zijn of haar verhaal durft te doen. Iemand die zo'n slachtoffer steunt en duidelijk maakt dat het absoluut en pertinent niet kan en mag gebeuren, kan een/het verschil maken voor zo'n persoon.


Ja inderdaad, en dan niet vergeten dat vaak het basis gevoel van veiligheid volledig aangetast wordt door jarenlang misbruik. Vaak eenzaam met het geheim, een dader die niet te ontlopen is en geen steun van buiten af. Dat samen met de manipulatie richt echt enorm veel geestelijke schade aan.
Soms zelf dat de dader het hand boven het hoofd gehouden wordt en een kind daardoor niet uit de situatie kan komen...


Dit omschrijft mijn situatie, heb het in 7 jaar misbruik tot 3 x toe vertelt aan mn pleegmoeder maar die klootzak woonde nog steeds bij ons in huis. Het was immers haar zoon die het mij had aangedaan en ja die kon ze toch niet zomaar op straat zetten? _-:( 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:10

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Met die redenatie zou ik niet meer in een minirokje door de stad moeten lopen als het donker is :).


Minirokje is denk ik niet het goede voorbeeld, het gaat vaak om machtsmisbruik..dus je zou moeten oppassen niet in kwetsbare situaties terecht te komen als vrouw (man) alleen.

Ik vind het ook verstandig de risico's in de gaten te blijven houden.

Laten we nu niet doen alsof kleding/uitstraling helemaal nooit meetelt :). Hoeveel meiden/jongens worden met uitgaan wel niet lastig gevallen om wat ze aan hebben/hun uitstraling?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41656
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 14:17

Boompje1985 schreef:
Dit omschrijft mijn situatie, heb het in 7 jaar misbruik tot 3 x toe vertelt aan mn pleegmoeder maar die klootzak woonde nog steeds bij ons in huis. Het was immers haar zoon die het mij had aangedaan en ja die kon ze toch niet zomaar op straat zetten? _-:( 8)7

Pfff... Juist de persoon die voor je hoort te zorgen die niks doet. Dat hoor je toch vaak...

Avalanche

Berichten: 16067
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:00

katybug schreef:
We zijn samen alle scenario’s ook afgegaan. Had hij haar dan niet gehoord? Had ze duidelijker moeten zijn? Wat had ze anders kunnen doen? En nee dit heeft nog steeds niks met victim blaming te maken maar dit was puur om na te gaan of hij het misschien verkeerd begrepen had of dat het daadwerkelijk verkrachting was. Juist omdat het niet het ‘klassieke’ vrouw loopt op straat en wordt de bosjes ingesleurd en verkracht.

Het is fout gegaan op het moment dat hij besloot haar te verkrachten. Zo simpel is het.
_Penotti schreef:
Ik vind haar voor 99,9% misschien zelfs wel vrijuit gaan. Maar nee net niet compleet.
En als je mijn hele bericht had gequote had ik ook gezegd dat ik het niet oke vind, maar dat zie je dan weer niet staan als je halve berichtjes quote, erg naar discuseieren op een forum is dat.


Maar ze heeft van te voren al aangegeven meer te willen, is vrijwillig met hem in bed gestapt, uitgekleed, zelfs zover gegaan dat hij mocht binnen dringen.
En ja toen hoorde hij te stoppen, eens. Totaal mee eens.
Maar hoe zou deze man hebben gehandeld als ze van te voren te kennen had gegeven, ik wil wel rommelen, maar de echte daad vind ik te vroeg?

Als je nu de laatste zin niet had toegevoegd, was ik het volledig met je eens geweest.

De realiteit is dat je gewoon die dingen niet kunt voorspellen. Soms heb je op het laatste moment geen zin, is er iets wat je tegenhoudt, wat dan ook..... en dat iets maakt niet uit. Nee is nee, en op dat moment is het gewoon klaar. Iedereen heeft dat, soms heb je het met eten, ergens naartoe gaan, een feestje......
Laat die "maar" er gewoon uit.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:00

Ja het vertrouwen in de mensheid is bij mij ook nooit meer goed gekomen. Er is teveel gebeurd in mijn kindertijd om dat nog terug te kunnen draaien. Ik blijf het tot op de dag van vandaag bizar vinden dat je een kind zo in de steek kan laten.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:57

Mars schreef:
De vent heeft idd geen recht de foto door de sturen en zit 100% fout. Praktijk leert dat t wel soms gebeurd, of de telefoon valt in verkeerde handen, iemand hackt een bestand etc etc. Ik vind t verstandig die risico’s in gedachten te houden.

Zo wandel ik ook niet meet €1000 losgeld in mijn tas door de stad heen. Al deed ik t wel dan moest nog iedereen van mijn tas en geld blijven. Praktijk is dat de wereld helaas anders in elkaar zit. Dat is niet okee, wel de realiteit.


Praktijk leert ook dat je wel eens aangerand (of erger) kan worden als je als vrouw in je eentje op straat loopt of over de hei naar huis fietst door het donker. Ook een gevalletje 'dat is de praktijk, zo zit de wereld in elkaar, het is de realiteit'. Zeg jij dan ook: bescherm jezelf, je loopt tenslotte daar vrijwillig?

Wat jij doet is dus precies victim blaming, ik hoop dat je je daar minstens een beetje bewust van bent?

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Victim blaming & shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:06

Nee want er worden dingen gelezen of geïnterpreteerd die ik niet geschreven heb :+ En ik denk dat je best wel begrijpt hoe ik eea bedoel. Dus telkens hetzelfde herhalen heeft niet zoveel zin als er iets anders van gemaakt wordt...

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:12

Ik begrijp oprecht niet precies hoe je het bedoelt en hoe je het één wel de dader veroordeelt, maar bij het ander ineens wel de schuld bij het slachtoffer lijkt te leggen. Daarom probeer ik met behulp van voorbeelden of vragen er achter te komen waar die (in mijn ogen) inconsistentie hem precies in zit, maar je antwoorden in het kader van 'je snapt wel wat ik bedoel, wat flauw' helpen niet echt mee :+