Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Geef het door, rechts gaat voor!!!!!

 
Profiel   

Met deze slogan van het Ministerie van Verkeer werd in 2001 aandacht gevraagd voor de veranderde verkeersregel dat alle bestuurders van rechts op een gelijkwaardige kruising voorrang hebben.
We zijn nu bijna 20 jaar verder en nog word ik bijna wekelijks van mijn fiets gereden als ik van rechts kom. Jonge bestuurders, oudere bestuurders, het maakt niet uit. Vaak rem ik pas op het allerlaatst vrij hard af om de indruk te wekken dat ik doorrijden ga. Levert me regelmatig boze blikken of erger op. Maar de meeste mensen rijden door zonder blikken of blozen en zonder ervan blijk te geven dat ze me ook maar gezien hebben. Ben eens een jonge vrouw achterna gereden en haar erop aangesproken. Ze keek of ze water zag branden. "Fietser van rechts voorrang? Was ik wel goed bij mijn hoofd?"
Ben zelf ook automobiliste en geef altijd netjes voorrang. Daarom ben ik erg nieuwsgierig, zijn jullie je bewust van deze verkeersregel? Geven jullie een fiets van rechts op een gelijkwaardige kruising altijd netjes voorrang? Is deze regel in België hetzelfde? Ik ben reuze benieuwd.
Hoop dat mijn vraag goed staat, anders graag verplaatsen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 10:58 



 
Profiel   

Absoluut, maar het valt me op dat richting aangeven tegenwoordig blijkbaar als optioneel wordt gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:03 



 
Profiel   

Ja, ik geef zeker voorrang. Maar wil ook even melden dat ik me behoorlijk stoor aan de mentaliteit van sommige fietsers.
Zonder op of om te kijken of richting aan te geven, manoeuvreren ze zich door het verkeer omdat ze onder de 'zwakke verkeersdeelnemers' vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:06 



 
Profiel   

Ann schreef
Ja, ik geef zeker voorrang. Maar wil ook even melden dat ik me behoorlijk stoor aan de mentaliteit van sommige fietsers. Zonder op of om te kijken manoeuvreren ze zich door het verkeer omdat ze onder de 'zwakke verkeersdeelnemers' vallen.


Dit! Ze zwalken overal maar tussendoor. Houden absoluut geen lijn en hebben ongeveer 3 meter breedte nodig om vooruit te komen! Ik word gek van fietsers die denken ontastbaar te zijn en heilig.
Ze kunnen niet eens rechtuit fietsen :( :n kijken niet eens even over hun schouder als ze een andere fietser inhalen om te zien of er nog ander verkeer is :n

Geef zelf zo goed als het kan rechts netjes voorrang en zal zelfs voor je stoppen als je in de stromende regen fietst. Maar er zijn ook wel grenzen aan het mogelijke natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:09 



 
Profiel   

Tja, ik denk altijd maar: voorrang moet je krijgen, en als je het niet krijgt maar toch neemt ben je de sigaar op de fiets. Dan kan je wel gelijk hebben, maar daar heb je in het ziekenhuis of op het kerkhof zo weinig aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:11 



 
Profiel   

Ook ik geef zeker voorrang. Alleen, net zoals de post hierboven, irriteer ik mij op zijn tijd mateloos aan fietsers. Laatst nog eentje die zonder op of om kijken de weg oversteekt, waar ik aan kwam. Kon ik even behoorlijk op de rem... Ze komen af en toe echt uit alle hoeken en gaten en duiken overal nog even snel voor. Als ik met trailer rij, vind ik het nog lastiger. Rij ik door met het risico dat een fietser voor mij schiet en ik vol op de rem kan met een paard achterin? Of laat ik gas los zodat mijn paard niet door de trailer vliegt als ik toch moet remmen?

De frustraties komen echt van beide kanten, want als ik sommige automobilisten zie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:13 



 
Profiel   

Hier in België zijn ze inmiddels de andere kant uit geslagen lijkt het, ze stoppen maar allemaal voor fietsers zonder nadenken terwijl fietsers ook voorrang moeten verlenen. :x En dan heb ik het niet over dagen dat het stormt en het gewoon hondenweer is maar ook gedurende die mooie zomerdagen dat pretfieters maar gewoon haaientanden negeerden en zonder kijken over steken.

Werd laatst nog voor de rode lichten behoorlijk agressief aan gegaan door een fietser met zo'n karretje er achter die zonder kijken van het fietspad ging (waarom weet ik nog steeds niet) waardoor hij heel dicht bij mijn auto kwam want ik had een tegenligger dus kon niet opzij zonder frontaal op mijn tegenligger te rijden. En blijkbaar was die gehele situatie mijn schuld. :? (was zo'n verhoogd fietspad, dus geen strook op de rijbaan zelf en dat fietspad is echt vrij breed. Dus het is niet dat hij per ongeluk op mijn weghelft kwam.)

De man die voor mij reed en het had zien gebeuren (en ook voor mij aan de rode lichten stond) is uiteindelijk uit gestapt omdat ik niet weg kon zonder over mijnheer zijn fiets heen te rijden. (krap kruispunt met één smal baanvak en niet overzichtelijk dus tenzij je ongelukken wil veroorzaken is het vrij makkelijk om daar iemand "vast" te zetten zeker als je een karretje achter je fiets hebt.) en heeft mijnheer vriendelijk verzocht om zijn manieren terug op te zoeken en mij met rust te laten of hij belde de politie in mijn plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:16 



 
Profiel   

Ik ben een aantal weken geleden met de brommer onderuit gegaan door een man in een bus van links die me op het laatste moment geen voorrang gaf..
Hij leek eerst netjes te stoppen, dus ik geef gas bij, en op dat moment racet hij ook door. Ik hard remmen en omdat het nat was op de weg gleed ik zo onderuit. Man reed gewoon door -O-
Motorrijder achter mij had het gezien en die is erachteraan gegaan. Man in het busje zei dat hij me echt niet gezien heeft. Terwijl het een super overzichtelijk kruispunt is, dus waarschijnlijk heeft hij gewoon niet eens gekéken.

Fietsers die geen richting aangeven en zo ineens voor je neus fietsen, mensen die niet stoppen voor haaientanden, mensen die random over de weg heen lopen en dan nog boos durven te worden als je niet voor ze stopt... Ik kan me er zo enorm aan ergeren! -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:24 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Tja, ik denk altijd maar: voorrang moet je krijgen, en als je het niet krijgt maar toch neemt ben je de sigaar op de fiets. Dan kan je wel gelijk hebben, maar daar heb je in het ziekenhuis of op het kerkhof zo weinig aan.

Dat ben ik helemaal met je eens, daarom doe ik ook alsof ik doorrijd. Doe ik dat echt dan lig ik plat. Hoop wel op die manier automobilisten wakker te schudden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:29 



 
Profiel   

Fietsers zijn ook niet heilig. Al vaak meegemaakt dat fietsers voorrang toe eigen waar ze het niet hebben, tegen het verkeer in fietsen, fietsen waar niet is toegestaan. Met de telefoon in de hand fietsen.
Maar ik steek wel altijd netjes mijn hand uit als ik de bocht om ga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:33 



 
Profiel   

Ik geef altijd voorrang, maar het gros van onze fietsende of brommende medemens geeft geen richting meer aan. Hoe moet ik dan weten waar je heen wil?

Gisteren nog. Ik rijd op een rotonde met haaientanden voor een fietspad. Er komt een scootertje aan, geeft geen richting aan. Dus ik ga wachten. Gaat hij ook stilstaan (op de rotonde) en steekt zijn handen de lucht in. Ik wijs naar mijn haaientanden en vervolgens wijst hij dat hij de afslag ervoor al moet hebben.

Dus ik rijd door, achter me met de auto erna gebeurt een halve minuut later precies hetzelfde... Meneer stond nog steeds stil op dezelfde plek. Daarna bleek dat hij op iemand stond te wachten. Goede keuze, midden op een rotonde.

Sorry, maar wat moeten we dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:33 



 
Profiel   

ik geef ook zeker voorrang. Waar ik me ook wel eens aan erger is dat sommige fietsers/voetgangers denken altijd maar voorrang te hebben ook al komen ze van links.

automobilisten die haast hebben dat ze de vluchtstrook gebruiken om je rechts in te halen terwijl je op de invoegstrook rijd om snel weg op te gaan..

automobilisten die 80 rijden op de middelste baan omdat ze niet achter een vrachwagen willen rijden maar dan niet 100 gaan rijden.

wielrenners midden op de weg omdat de gescheiden fietspad te druk is met normale fietser.. en dus dan maar op de gewone weg gaan fietsen en dan nog met een houding of de weg van hun is...

ik ben ook geen perfecte automobilist en iedereen maakt wel eens een inschattings foutje.. maar mensen lijken steeds minder geduld te hebben in het verkeer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:35 



 
Profiel   

Ik heb zelfs nog mee gedaan met de reclame voor deze regel _O-
Maar inderdaad soms houden ze zich niet echt aan de regels. Merk het vooral bij drukke steden/straten enz. Bij rustigere buurten vind ik het eigenlijk wel meevallen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 11:56 



 
Profiel   

Het gaat er toch helemaal niet om wie heilig is en wie niet? En of fietsers zich aso gedragen etc? Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts is volgens mij ook vaak een gevalletje niet op de hoogte zijn van de verkeersregels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:00 



 
Profiel   

Het zou geen slecht idee zijn om bij het verlengen van je rijbewijs een documentje te krijgen met: deze verkeersregels zijn veranderd/toegevoegd sinds het behalen van je rijbewijs.
Ik heb m'n rijbewijs nu meer dan 40 jaar. Ik denk dat 90% van de regels die ik ooit geleerd heb niet meer in die vorm bestaan en je moet er een hoop moeite voor doen om bij te houden wat er allemaal verandert. Het is ook niet zo dat jaarlijks standaard op 1 januari de hele wegenverkeerswet geëvalueerd wordt en de hele set voor het hele komende jaar wordt gepubliceerd oid. De ene regel gaat opeens op 1 april in, de volgende op 1 september, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:00 



 
Profiel   

Er zullen in de loop der tijd echt wel dingen veranderd zijn, maar rechts voorrang, haaientanden, stoplichten etc zijn er niet veranderd. Tuurlijk zie je wel eens iets over het hoofd, zo zag ik pas ook een omaatje van rechts niet. Alleen bied ik dan oprecht mijn excuses aan en ik kan me er dan ook wel echt rot om voelen.

Ik rijd een uur per dag op de scooter naar en van werk, en dan kom ik toch wel minstens 3 gevallen tegen die zich niet aan de regels houden. En dit is nog niet eens een drukke regio..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:05 



 
Profiel   

Ach ja, niks menselijks is mij vreemd. Ik geef zoveel mogelijk voorrang en let zo goed mogelijk op. Is het mij overkomen dat ik toch de voorrang niet gegeven heb, zeker wel ja. Niet ieder kruispunt is even gemakkelijk/overzichtelijk.
De wegen zitten vol, er is veel verkeer. We moeten rekening houden met elkaar en de regels volgen, maar zij die zonder zonden zijn, werpe de eerste steen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:08 



 
Profiel   

Of mensen van een uitrit komen en denken voorrang te hebben. (ondanks haaientanden ook). En slecht verlichtte fietsers (doe je licht aan!), mensen die de autolampen op parkeerstand hebben tijdens het rijden...

Genoeg ergernissen _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:08 



 
Profiel   

lijkt wel of mensen de regels niet meer kennen...wat een ellende zeg. en echt dat je aan jezelf gaat twijfelen ook.
Vorige week, ongelogen, 3 avonden achterelkaar dat ik moest uitwijken voor mijn leven...
1 ik fiets naar mijn paard, goed verlicht, maar ik rij over polderweggetjes die nu in de bietentijd zitten. Ik zit braaf aan mijn kant van de weg, maar de tegemoet komende wagen rijd ook aan mijn kant omdat hij anders door de modder moest. En ik snap het..maar heej..modder of bloed op je auto...doe eens normaal.
2 ik loop in het dorp, dat verlicht is, zonder extra verlichtingsbandjes...loop op de stoep, en wil net een straat oversteken. ik zie de auto, op dezelfde weg, hij slaat af, ik ga rechtdoor...volgens mij heb ik dan voorrang ( rechtdoor op de zelfde weg..* twijfel*) kan zijn dat ie me niet zag, het was donker..ik droeg donkere kleding..maar schrikken was het..moest echt terug de stoep op springen. * ik heb dus mijn verlichtingsbandjes en hesje ook in het dorp aan, ik leer..ik hoop de meneer ook**
3 weer naar paard, zelfde dijk, en daar het bieten seizoen is, komt er ook zo´n trekker aan, niks aan de hand opzich. Ware het niet dat de auto die erachter zat nogal haast had en ging inhalen...pech dat ik er reed zeg maar...dus dat was een gevalletje/ berm in, en hopen dat ik niet val en dan de sloot in rol..

Wat een week zeg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:08 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Hier in België zijn ze inmiddels de andere kant uit geslagen lijkt het, ze stoppen maar allemaal voor fietsers zonder nadenken terwijl fietsers ook voorrang moeten verlenen. :x En dan heb ik het niet over dagen dat het stormt en het gewoon hondenweer is maar ook gedurende die mooie zomerdagen dat pretfieters maar gewoon haaientanden negeerden en zonder kijken over steken.


dit dus!
Geldt trouwens ook voor voetgangers; die hebben maar zelden voorrang (bij/op een zebra, als de automobilist een bijzondere verrichting uitvoert en als rechtdoorgaand verkeer (voor afslaand verkeer) en op woonerven, doe ik zo uit mijn hoofd). Maar dat lijkt vrijwel niemand meer te weten.

Grappige situatie in de buurt van stal. Gelijkwaardige T-kruising dus verkeer van rechts heeft voorrang. Maar dus ook als ik op de T kom aanrijden (als auto) en rechtsaf sla, want dan hebben de fietsers van links dus geen voorrang. Blijkt een erg lastig concept.

/edit ff opgezocht, en dat klopt heel behoorlijk!
https://www.allianzdirect.nl/autoverzek ... ok%20onder.


Laatst bijgewerkt door Lielle op 26-10-20 12:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:13 



 
Profiel   

Pepperrr schreef
Er zullen in de loop der tijd echt wel dingen veranderd zijn, maar rechts voorrang, haaientanden, stoplichten etc zijn er niet veranderd.


Ook dat verandert wel eens. Voorbeeldje (uit België): mijn vader heeft leren rijden in een tijd dat voorrang van rechts bestond, maar dat je die voorrang verloor als je zelf je wagen tot stilstand bracht. Dus, auto komt van rechts, maar gaat zelf stilstaan, weg voorrang. Sinds 1 maart 2007 is dat echter aangepast en behoud je altijd je voorrang, ook als je gestopt bent.
Dat lijkt maar iets kleins, maar als je al 40 jaar iets zo doet en dan wordt het opeens zus, dan duurt het even voordat dat helemaal in je systeem zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:14 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Absoluut, maar het valt me op dat richting aangeven tegenwoordig blijkbaar als optioneel wordt gezien.


Nou dit dus. Het is gewoon opvallend hoe weinig er richting wordt aangegeven

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:20 



 
Profiel   

Dit is een probleem in Nederland? Moet je even naar België komen, hier kan je als automobilist beter uit je doppen kijken of je hebt drie fietsers onder je auto liggen. :') Ze komen hier langs alle kanten op je af, nemen 'voorrang' of het nu mag of niet,... Het is dat ik zelf geen auto (en rijbewijs) heb maar in de stad waar ik nu woon zou ik niet met de wagen willen rijden. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:31 



 
Profiel   

Pepperrr schreef
Er zullen in de loop der tijd echt wel dingen veranderd zijn, maar rechts voorrang, haaientanden, stoplichten etc zijn er niet veranderd.

Vroeger hadden fietsers (op een gelijkwaardige kruising) van rechts geen voorrang.
Snel verkeer ging voor langzaam verkeer.
Dat is pas sinds 2001 en veel oudere bestuurders denken dat dit nog steeds zo is.
Een paar jaar terug nog tegen mijn moeder gezegd dat fietsers echt voorrang hebben.
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/waar ... ts%20komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 12:36 



 
Profiel   

Ik kom het eigenlijk maar weinig tegen dat mensen geen voorrang verlenen aan fietsers. Zelf fiets ik niet vaak meer.
In onze regio zijn wel heel veel aparte fietspaden, oversteekplaatsen voor fietsers en weinig gelijkwaardige kruispunten, dat zal ook schelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 13:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 166 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen