De dood van Samuel Paty

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:35

Askja schreef:
Fivesports schreef:
Heb je nooit meegmaakt dat een docent werd bedreigd? Volgens mij is dat (helaas) iets wat wel vaker op verschillende scholen gebeurt.

Dat er nu iemand ondergedoken is lijkt me meer zo omdat iedereen zo bang nu is door dat gebeuren in Frankrijk.

Zo, jij durft. Het zijn gewoon bange schijterds volgens jou?
Heb jij enig idee wat het met een leraar doet als hij/zij dusdanig bedreigd wordt dat hij/zij zelfs niet meer veilig is in eigen huis? Bij M vertelde de minister van onderwijs zojuist over het telefonisch gesprek dat hij vanmiddag had met de ondergedoken leraar. Heb je vast gemist, anders zou je niet zo gevoelloos reageren.


Ho, dat is iets wat jij ervan maakt, niet iets wat ik zeg of impliceer.
Wat ik zeg is dat ik vermoed dat de sfeer die er nu hangt met het gebeuren in Frankrijk e.d. er nu voor zorgt dat iemand zich zo onveilig kan voelen. Ik denk niet dat hij per se bang is voor die pubermeiden die hem bedreigd hebben. Niemand zou zich zo moeten voelen.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:40

Babootje schreef:
ravellie schreef:
Dat heeft niet met 'in mijn straatje' te maken.
Ik ben Christen en kan die humor dus niet waarderen.
Mijn vraag aan de krant was dan ook waarom ze dit zolang gedaan hebben.
En of ze dit van een andere religie ook zouden durven ( zoals Allah)
Daarop kwam dus een niet even samenhangend en zeker geen duidelijk antwoord.


Ik ben ook Christen en ik kan me om spotprenten niet zo druk maken om eerlijk te zijn.
Waar het om gaat bij het Christen zijn is volgens mij je eigen verhouding tot je God. Zolang jij je God niet beledigt is het toch oke? Wat anderen doen moeten ze zelf weten Uiteindelijk is het alleen God die oordeelt.
Wat wij als Christenen leren is Jezus na te volgen als voorbeeld: hij had zijn vijanden lief.

Feitelijk staat er de doodstraf op het beledigen van de profeet en mensen vinden dat ze die moeten voltrekken. Gematigde moslims zeggen wel dat ze het verschrikkelijk vinden maar willen dan toch de discussie voeren over het verbieden van beledigingen van de profeet en de vrijheid van meningsuiting. Een vrij onmogelijke discussie. En waarom? Waar is Allah in het hele verhaal? Zorg ervoor dat je eigen verhouding tot je God goed is en laat Allah het zelf oplossen.


Vul eens wat anders in, stel een enorme groep geeft aan dat ze het niet leuk vinden hoe er over Joden gesproken wordt of over zwarte mensen of over homos. Is het dan niet juist hoe onze democratie werkt dat je daar iets tegen mag zeggen of tegen mag doen in de vorm van een petitie oid (binnen de grenzen van de wet dus)? Waarom mag een moslim niet aangeven dat er dingen zijn die hem/haar kwetsen en pijn doen?
Ik zie niet wat daar mis mee is.

MCE schreef:
hoe komt het dan dat deze extremisten niet tot de orde worden geroepen door hun eigen achterban
of worden zij op pad gestuurd om mensen angst aan te jagen om zo de islam te promoten!!

vele hebben natuurlijk twee paspoorten, of hebben gemengd bloed door huwelijken tussen islam en niet islam, of waarvan een ouder een afrikaans paspoort heeft, het is dan best lastig om uit te maken waar je bij hoort, en dan op scholen mee doet met.... ja met wie, wie is de leider/aanstichter tot deze haat


Wie bedoel je met hun eigen achterban?

Askja schreef:
De uitdaging voor de meerderheid van de moslimgemeenschap, de gematigde groep, is om zich hier 100% aan te committeren. Dat je aanvaardt dat je niets te zeggen hebt over hoe een ander zich in woord en beeld uit over jouw geloof. De radicalere groep is daarvoor waarschijnlijk moeilijk tot niet in te bereiken, die moet wat dat betreft de pas afgesneden worden door haatimams te bestrijden/verwijderen, geldstromen en propaganda uit radicale islamitische landen zo veel mogelijk te stoppen en waar nodig strafrechtelijk op te treden.


Ah oke... dus moslims moeten ingeperkt worden in hun rechten die ze hier gewoon als mens en burger van dit land hebben? Ik vind je best extreem om eerlijk te zijn.

Ik vind dat een homo prima mag zeggen hoe hij zich voelt over hoe een ander zich in woord en beeld uit over zijn geaardheid.

Ik vind dat een zwarte prima mag zeggen hoe hij zich voelt over hoe een ander zich in woord en beeld uit over zijn huidskleur.

Ik vind dat een jood prima mag zeggen hoe hij zich voelt over hoe een ander zich in woord en beeld uit over zijn religie.

Maar jij vind dat een moslim dat recht niet heeft? Denk dat je het dan zelf niet helemaal begrijpt hoe Nederland in elkaar zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:56

FiveSports schreef:
Maar jij vind dat een moslim dat recht niet heeft? Denk dat je het dan zelf niet helemaal begrijpt hoe Nederland in elkaar zit.

En ik denk dat je uit emotie aan het reageren bent en daarom niet goed leest. Wat dit is helemaal de stelling niet.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:59

enzino schreef:
FiveSports schreef:
Maar jij vind dat een moslim dat recht niet heeft? Denk dat je het dan zelf niet helemaal begrijpt hoe Nederland in elkaar zit.

En ik denk dat je uit emotie aan het reageren bent en daarom niet goed leest. Wat dit is helemaal de stelling niet.


Het was een quote, hoe leg jij dit uit?

Citaat:
De uitdaging voor de meerderheid van de moslimgemeenschap, de gematigde groep, is om zich hier 100% aan te committeren. Dat je aanvaardt dat je niets te zeggen hebt over hoe een ander zich in woord en beeld uit over jouw geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:11

"Niets te zeggen hebben over hoe een ander zich uit" moet je niet letterlijk nemen als een spreekverbod maar figuurlijk als in dat jij geen recht hebt te beslissen wat een ander doet/zegt.

Ze mogen er alles over zeggen, maar ze mogen hun mening niet opdringen.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:26

enzino schreef:
"Niets te zeggen hebben over hoe een ander zich uit" moet je niet letterlijk nemen als een spreekverbod maar figuurlijk als in dat jij geen recht hebt te beslissen wat een ander doet/zegt.

Ze mogen er alles over zeggen, maar ze mogen hun mening niet opdringen.


Hele rare manier van verwoorden, maar dat zal dan aan mij liggen.

Volgens mij bedoel je gewoon te zeggen dat ze alles mogen binnen de wet toch? Wat is er dan mis met de petitie als zij dat zo voelen. Of een demonstratie? Of aangifte of whatever?

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:37

Wat mis is is dat ,,beledigen,, in ons land mag. Dat staat in de wet en die willen zij veranderd zien. Maar dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Het is zoals het is hier en wellicht kunnen ze eens leren dat je niet beledigd moet zijn maar iets meer als beetje humor te zien. Want hoe zot is het dat je zo over de zeik raakt je iemand moet gaan bedreigen vanwege een humoristisch bedoelde tekening!?.

Zat spotprenten van Trump voorbij zien komen de laatste 4 jaar bijv. Het is niet alleen de profeet Mohammed die getekend word.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:38

FiveSports schreef:
enzino schreef:
"Niets te zeggen hebben over hoe een ander zich uit" moet je niet letterlijk nemen als een spreekverbod maar figuurlijk als in dat jij geen recht hebt te beslissen wat een ander doet/zegt.

Ze mogen er alles over zeggen, maar ze mogen hun mening niet opdringen.


Hele rare manier van verwoorden, maar dat zal dan aan mij liggen.

Volgens mij bedoel je gewoon te zeggen dat ze alles mogen binnen de wet toch? Wat is er dan mis met de petitie als zij dat zo voelen. Of een demonstratie? Of aangifte of whatever?

'Niets te zeggen hebben' is niet letterlijk bedoeld, dat leek mij nogal helder.
Probeer eens iets minder bevooroordeeld die posts te lezen die een andere visie vertegenwoordigen dan de jouwe.

Nogmaals dan maar, moslims die zich door cartoons of wat dan ook in hun geloof gekwetst voelen, mogen juist wel petities indienen, demonstreren, aangifte doen etc. Dat zijn namelijk legale en legitieme middelen om je onvrede te uiten. Ze kunnen alleen níet verwachten dat aan hun oproep om hen onwelgevallige uitingen te verbieden of te censureren gehoor wordt gegeven. Ze kunnen hooguit een beroep doen op terughoudendheid en respect voor hun gevoelens.
Moslims die overgevoelig zijn voor bespotting of satire gericht op hun geloof zullen net als ieder ander moeten aanvaarden dat je in een open, vrije samenleving gekwetst kunt worden in je levensovertuiging, omdat daarin iedereen vrij is zijn/haar mening te geven, of dat nu beledigend en kwetsend is of niet, mits binnen wettelijke kaders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:53

FiveSports

achterban: geloofsgenoten mensen die de islam een warm hart toe dragen en dat uitdragen

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:05

Ik vraag me af waarom een forum als maroc.nl nog steeds niet uit de lucht is gehaald. Dat forum staat vol met haatdragende racistische bagger over westerlingen en homo's.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:07

elnienjo schreef:
Ik vraag me af waarom een forum als maroc.nl nog steeds niet uit de lucht is gehaald. Dat forum staat vol met haatdragende racistische bagger over westerlingen en homo's.

Vrijheid van meningsuiting? ;)

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:11

Zo blijven we in rondjes gaan.
Worden nog knap lastige maatschappelijke discussies.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:13

Asciugamano schreef:
elnienjo schreef:
Ik vraag me af waarom een forum als maroc.nl nog steeds niet uit de lucht is gehaald. Dat forum staat vol met haatdragende racistische bagger over westerlingen en homo's.

Vrijheid van meningsuiting? ;)

Moet dan wel twee kanten op werken.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:17

MCE schreef:
Citaat:
hoe komt het dan dat deze extremisten niet tot de orde worden geroepen door hun eigen achterban of worden zij op pad gestuurd om mensen angst aan te jagen om zo de islam te promoten!!

FiveSports

achterban: geloofsgenoten mensen die de islam een warm hart toe dragen en dat uitdragen


Geen idee of je het doet, maar misschien moet je een keer met moslims gaan praten.

Moslims zijn het meeste slachtoffer van partijen als IS, spreken zich het meest erover uit en brengen de meeste offers (mensenlevens). Er wordt heel veel gedaan vanuit de moslim gemeenschap tegen extremisme. Ook geheime diensten van bijvoorbeeld Marokko werken goed samen met Europese als het gaat om het volgen, traceren en waarschuwen van potentieel gevaar.

Bij de aanslag in Wenen zijn ook moslims geweest die risico gelopen hebben voor het redden van anderen.
Citaat:
Vienna attack: The Muslim heroes who saved lives

https://www.aljazeera.com/news/2020/11/4/heroes

Waarom zou je ervanuit gaan dat de "achterban" wel de extremisten steunt, maar niet de helden zoals die drie jongens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:27

FiveSpot

ik ga er ook niet van uit dat de achterban de extremisten steunt (uw verdraait lichtelijk) , ik vraag alleen wat kan de achterban doen om deze extremisten te stuiten in hun opmars



alle helden mogen benoemd worden, extremisten overschaduwen helaas

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:29

Askja schreef:
'Niets te zeggen hebben' is niet letterlijk bedoeld, dat leek mij nogal helder.
Probeer eens iets minder bevooroordeeld die posts te lezen die een andere visie vertegenwoordigen dan de jouwe.

Nogmaals dan maar, moslims die zich door cartoons of wat dan ook in hun geloof gekwetst voelen, mogen juist wel petities indienen, demonstreren, aangifte doen etc. Dat zijn namelijk legale en legitieme middelen om je onvrede te uiten. Ze kunnen alleen níet verwachten dat aan hun oproep om hen onwelgevallige uitingen te verbieden of te censureren gehoor wordt gegeven. Ze kunnen hooguit een beroep doen op terughoudendheid en respect voor hun gevoelens.
Moslims die overgevoelig zijn voor bespotting of satire gericht op hun geloof zullen net als ieder ander moeten aanvaarden dat je in een open, vrije samenleving gekwetst kunt worden in je levensovertuiging, omdat daarin iedereen vrij is zijn/haar mening te geven, of dat nu beledigend en kwetsend is of niet, mits binnen wettelijke kaders.


Ik snap dat 'niets te zeggen' niet letterlijk bedoeld is, maar voor mij zijn petities,demonstraties en aangiftes niet gelijk aan 'niets te zeggen'. Zal vast aan mij liggen, maar ik vind het echt nog steeds heel raar taalgebruik van je.

Moslims aanvaarden ook dat je je binnen de wettelijke kaders moet bewegen, anders waren de problemen wel van een hele hele andere orde van groote dan eens in de zoveel tijd een uitzondering die de kranten haalt ;)

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:39

FiveSports schreef:
Vul eens wat anders in, stel een enorme groep geeft aan dat ze het niet leuk vinden hoe er over Joden gesproken wordt of over zwarte mensen of over homos. Is het dan niet juist hoe onze democratie werkt dat je daar iets tegen mag zeggen of tegen mag doen in de vorm van een petitie oid (binnen de grenzen van de wet dus)? Waarom mag een moslim niet aangeven dat er dingen zijn die hem/haar kwetsen en pijn doen?
Ik zie niet wat daar mis mee is.


Met zeggen is niets mis. Maar dat is dus blijkbaar in dit geval niet voldoende. Men wil een verbod en ziet niet in dat een dergelijk verbod alleen nog maar meer verdeeldheid brengt in onze maatschappij.
En het gaat gruwelijk mis waar men de grens van geweld over gaat. Mensen die geneigd zijn tot geweld, zullen met zo'n verbod in de hand alleen maar eerder over zo'n grens zijn.

Beter doen ze wat aan de weerbaarheid van die mensen die zich beledigd voelen. Maar dat zit vaak zo diep in de cultuur verankerd dat dat echt heel heel lastig is.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:41

MCE schreef:
FiveSpot

ik ga er ook niet van uit dat de achterban de extremisten steunt (uw verdraait lichtelijk) , ik vraag alleen wat kan de achterban doen om deze extremisten te stuiten in hun opmars


Bijzonder taalgebruik heb je dan, zo zeg je het zelf:
Citaat:
hoe komt het dan dat deze extremisten niet tot de orde worden geroepen door hun eigen achterban
of worden zij op pad gestuurd om mensen angst aan te jagen om zo de islam te promoten!!



Citaat:
alle helden mogen benoemd worden, extremisten overschaduwen helaas


Dat is je eigen keus ;)

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:43

Babootje schreef:
FiveSports schreef:
Vul eens wat anders in, stel een enorme groep geeft aan dat ze het niet leuk vinden hoe er over Joden gesproken wordt of over zwarte mensen of over homos. Is het dan niet juist hoe onze democratie werkt dat je daar iets tegen mag zeggen of tegen mag doen in de vorm van een petitie oid (binnen de grenzen van de wet dus)? Waarom mag een moslim niet aangeven dat er dingen zijn die hem/haar kwetsen en pijn doen?
Ik zie niet wat daar mis mee is.


Met zeggen is niets mis. Maar dat is dus blijkbaar in dit geval niet voldoende. Men wil een verbod en ziet niet in dat een dergelijk verbod alleen nog maar meer verdeeldheid brengt in onze maatschappij.
En het gaat gruwelijk mis waar men de grens van geweld over gaat. Mensen die geneigd zijn tot geweld, zullen met zo'n verbod in de hand alleen maar eerder over zo'n grens zijn.

Beter doen ze wat aan de weerbaarheid van die mensen die zich beledigd voelen. Maar dat zit vaak zo diep in de cultuur verankerd dat dat echt heel heel lastig is.


Ik zie niet wat er mis mee is, zolang ze zich aan de wet houden hebben ze dat recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:44

FiveSports schreef:
MCE schreef:
FiveSpot

ik ga er ook niet van uit dat de achterban de extremisten steunt (uw verdraait lichtelijk) , ik vraag alleen wat kan de achterban doen om deze extremisten te stuiten in hun opmars


Bijzonder taalgebruik heb je dan, zo zeg je het zelf:
Citaat:
hoe komt het dan dat deze extremisten niet tot de orde worden geroepen door hun eigen achterban
of worden zij op pad gestuurd om mensen angst aan te jagen om zo de islam te promoten!!



Citaat:
alle helden mogen benoemd worden, extremisten overschaduwen helaas


Dat is je eigen keus ;)


taalkundige gecorrigeerd, dank u wel. maar geen antwoordt op mijn vragen

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 15:50

MCE schreef:
taalkundige gecorrigeerd, dank u wel. maar geen antwoordt op mijn vragen


Ik lees maar één vraag en daar is wel een reactie op geweest, weet niet welke vragen ik gemist heb?

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:04

FiveSports schreef:
Ik zie niet wat er mis mee is, zolang ze zich aan de wet houden hebben ze dat recht.


Dat zeg ik dus ook. Vervolgens zijn er dan een paar kinderen die zich niet aan de wet houden in NL en een leraar hier bedreigen. Het gesprek aan tafel bij Jinek tussen Elsa v.d. Loo (de advocate die de leerlingen bijstaat die de leraar hebben bedreigd om de spotprent) en VVD kamerlid Yilan Yesilgöz was in dit opzicht ook heel verhelderend. De spagaat / fuik die je ingaat op het moment je enerzijds zegt dat je veroordeelt wat ze hebben gedaan en er vervolgens een "maar" achter plakt om een beetje begrip te kweken voor wat zij hebben gedaan. Nee, we moeten met elkaar in gesprek discussie over hoe ver de vrijheid van meningsuiting mag gaan als het gaat om belediging van de profeet. Dan ga je zo'n hellend vlak op, dat je er zelf niet meer uitkomt (zie filmpje).
https://www.evajinek.nl/onderwerpen/art ... n-yesilgoz

Daar gaan we de problemen echt niet mee oplossen (als die nog op te lossen zijn)

We leven in een land waar de vrijheid van meningsuiting een groot goed is. Doe iets aan je weerbaarheid en het wederzijds respect. Maak het jezelf niet zo moeilijk. Hoe minder je reageert op "pesten" hoe eerder het ophoudt is ook waar. En Allah kan prima voor zichzelf zorgen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:14

Babootje schreef:
FiveSports schreef:
Ik zie niet wat er mis mee is, zolang ze zich aan de wet houden hebben ze dat recht.


Dat zeg ik dus ook. Vervolgens zijn er dan een paar kinderen die zich niet aan de wet houden in NL en een leraar hier bedreigen. Het gesprek aan tafel bij Jinek tussen Elsa v.d. Loo (de advocate die de leerlingen bijstaat die de leraar hebben bedreigd om de spotprent) en VVD kamerlid Yilan Yesilgöz was in dit opzicht ook heel verhelderend. De spagaat / fuik die je ingaat op het moment je enerzijds zegt dat je veroordeelt wat ze hebben gedaan en er vervolgens een "maar" achter plakt om een beetje begrip te kweken voor wat zij hebben gedaan. Nee, we moeten met elkaar in gesprek discussie over hoe ver de vrijheid van meningsuiting mag gaan als het gaat om belediging van de profeet. Dan ga je zo'n hellend vlak op, dat je er zelf niet meer uitkomt (zie filmpje).
https://www.evajinek.nl/onderwerpen/art ... n-yesilgoz

Daar gaan we de problemen echt niet mee oplossen (als die nog op te lossen zijn)

We leven in een land waar de vrijheid van meningsuiting een groot goed is. Doe iets aan je weerbaarheid en het wederzijds respect. Maak het jezelf niet zo moeilijk. Hoe minder je reageert op "pesten" hoe eerder het ophoudt is ook waar. En Allah kan prima voor zichzelf zorgen.

Heel goed verwoord, Babootje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:14

FiveSports schreef:
MCE schreef:
taalkundige gecorrigeerd, dank u wel. maar geen antwoordt op mijn vragen


Ik lees maar één vraag en daar is wel een reactie op geweest, weet niet welke vragen ik gemist heb?



wie roept ze een halt toe b.v.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:18

MCE schreef:
wie roept ze een halt toe b.v.


De "achterban" doet dat, alleen blijven er altijd idioten ongeacht afkomst/religie/huidskleur bestaan die zieke dingen doen. Ik denk dat je dat nooit gaat voorkomen, denk niet dat er een tijd heeft bestaan zonder geweld en denk ook niet dat dat er ooit zal komen.