De dood van Samuel Paty

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29745
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:22

Natuurlijk mag je een petitie indienen, dat is namelijk het mooie van een rechtsstaat. Maar als er net een docent is onthoofd vanwege het tonen van een spotprent en als er net een docent in Nederland heeft moeten onderduiken vanwege het tonen van een spotprent. Als je dan denkt dat het een goed idee is om dat wat die docenten gedaan hebben te verbieden, dan heb je op z'n minst niet zo'n hele goede antenne voor wat er leeft in de samenleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:22

FiveSports schreef:
MCE schreef:
wie roept ze een halt toe b.v.


De "achterban" doet dat, alleen blijven er altijd idioten ongeacht afkomst/religie/huidskleur bestaan die zieke dingen doen. Ik denk dat je dat nooit gaat voorkomen, denk niet dat er een tijd heeft bestaan zonder geweld en denk ook niet dat dat er ooit zal komen.


dank u wel, lees net in de krant dat het niet de "achterban" is die moskeeën sluit maar de regering in Oostenrijk,

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:43

MCE schreef:
FiveSports schreef:
De "achterban" doet dat, alleen blijven er altijd idioten ongeacht afkomst/religie/huidskleur bestaan die zieke dingen doen. Ik denk dat je dat nooit gaat voorkomen, denk niet dat er een tijd heeft bestaan zonder geweld en denk ook niet dat dat er ooit zal komen.


dank u wel, lees net in de krant dat het niet de "achterban" is die moskeeën sluit maar de regering in Oostenrijk,


Wat wil je hiermee zeggen?

Loretta
Berichten: 8726
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 16:49

Babootje schreef:
Dat zeg ik dus ook. Vervolgens zijn er dan een paar kinderen die zich niet aan de wet houden in NL en een leraar hier bedreigen. Het gesprek aan tafel bij Jinek tussen Elsa v.d. Loo (de advocate die de leerlingen bijstaat die de leraar hebben bedreigd om de spotprent) en VVD kamerlid Yilan Yesilgöz was in dit opzicht ook heel verhelderend. De spagaat / fuik die je ingaat op het moment je enerzijds zegt dat je veroordeelt wat ze hebben gedaan en er vervolgens een "maar" achter plakt om een beetje begrip te kweken voor wat zij hebben gedaan. Nee, we moeten met elkaar in gesprek discussie over hoe ver de vrijheid van meningsuiting mag gaan als het gaat om belediging van de profeet. Dan ga je zo'n hellend vlak op, dat je er zelf niet meer uitkomt (zie filmpje).
https://www.evajinek.nl/onderwerpen/art ... n-yesilgoz

Daar gaan we de problemen echt niet mee oplossen (als die nog op te lossen zijn)

We leven in een land waar de vrijheid van meningsuiting een groot goed is. Doe iets aan je weerbaarheid en het wederzijds respect. Maak het jezelf niet zo moeilijk. Hoe minder je reageert op "pesten" hoe eerder het ophoudt is ook waar. En Allah kan prima voor zichzelf zorgen.


Op deze manier wordt de Islam er niet geliefder op in Europa.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:02

Babootje schreef:
FiveSports schreef:
Ik zie niet wat er mis mee is, zolang ze zich aan de wet houden hebben ze dat recht.


Dat zeg ik dus ook. Vervolgens zijn er dan een paar kinderen die zich niet aan de wet houden in NL en een leraar hier bedreigen. Het gesprek aan tafel bij Jinek tussen Elsa v.d. Loo (de advocate die de leerlingen bijstaat die de leraar hebben bedreigd om de spotprent) en VVD kamerlid Yilan Yesilgöz was in dit opzicht ook heel verhelderend. De spagaat / fuik die je ingaat op het moment je enerzijds zegt dat je veroordeelt wat ze hebben gedaan en er vervolgens een "maar" achter plakt om een beetje begrip te kweken voor wat zij hebben gedaan. Nee, we moeten met elkaar in gesprek discussie over hoe ver de vrijheid van meningsuiting mag gaan als het gaat om belediging van de profeet. Dan ga je zo'n hellend vlak op, dat je er zelf niet meer uitkomt (zie filmpje).
https://www.evajinek.nl/onderwerpen/art ... n-yesilgoz

Daar gaan we de problemen echt niet mee oplossen (als die nog op te lossen zijn)

We leven in een land waar de vrijheid van meningsuiting een groot goed is. Doe iets aan je weerbaarheid en het wederzijds respect. Maak het jezelf niet zo moeilijk. Hoe minder je reageert op "pesten" hoe eerder het ophoudt is ook waar. En Allah kan prima voor zichzelf zorgen.


Net even gekeken, maar vond het niet echt een discussie en vond vooral Dilan niet echt netjes door de hele tijd Elsa te onderbreken, echt een beetje aso, alsof ze er niet eens naar wilde luisteren.

Waarin heeft Elsa volgens jou een "maar" genoemd om begrip te kweken? Ik zie niet in wat zij verkeerd gezegd heeft en als ik vanuit een ander perspectief probeer te kijken kan ik het nog steeds niet zien.

Ben benieuwd...

Anoniem

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:41

Wat wil je hiermee zeggen?[/quote]

niets, helemaal niets, want dat had ik er het er bij geschreven
u mag berichten plaatsen, dus mag ik dat ook, toch!!

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 17:42

Sorry FiveSports, maar dan heb je gewoon niet goed geluisterd. Snap je niet dat door dit te zeggen "Oke het mag niet dat ze dit hebben gedaan" MAAR er moet wel een een discussie worden gevoerd over hoever de vrijheid van meningsuiting man gaan als we het hebben over het "beledigen van de profeet" een glijdende schaal is naar het begrip hebben voor dit soort uitingen van geweld?. Hetzelfde als dat een meisje wordt aangerand en haar gevraagd wordt "Hoe kort was je rokje?" Toen Jinek daar eens scherp op doorvroeg werd duidelijk dat Elsa toen ze dat wat ze had gezegd een aantal keren had geprobeerd af te zwakken er eigenlijk zelf ook niet meer zo uitkwam. Ze sprak zichzelf meermalen tegen "aan de vrijheid van meningsuiting zitten grenzen, maar die hebben we eigenlijk al in de wet, maar we moeten discussie voeren over die grenzen, moeten we een verbod op het beledigen van de profeet? Nee we hebben al de wet. Ja we moeten een discussie voeren over de grenzen van vrijheid van meningsuiting etc etc. Echt tenenkrommend.
De discussie moet niet gaan over de vrijheid van meningsuiting versus beledigen van de profeet. De discussie moet gaan over hoe het nu in hemelsnaam kan dat kinderen zich over een spotprent zo beledigd voelen dat ze overgaan tot intimidatie en geweld? Dilan had groot gelijk en jij vind haar irritant?

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:53

Babootje schreef:
Sorry FiveSports, maar dan heb je gewoon niet goed geluisterd. Snap je niet dat door dit te zeggen "Oke het mag niet dat ze dit hebben gedaan" MAAR er moet wel een een discussie worden gevoerd over hoever de vrijheid van meningsuiting man gaan als we het hebben over het "beledigen van de profeet" een glijdende schaal is naar het begrip hebben voor dit soort uitingen van geweld?. Hetzelfde als dat een meisje wordt aangerand en haar gevraagd wordt "Hoe kort was je rokje?"


+- 4m35 zegt ze nadrukkelijk dat ze geen MAAR zegt, waar zegt ze dat wel?


Citaat:
Toen Jinek daar eens scherp op doorvroeg werd duidelijk dat Elsa toen ze dat wat ze had gezegd een aantal keren had geprobeerd af te zwakken er eigenlijk zelf ook niet meer zo uitkwam. Ze sprak zichzelf meermalen tegen "aan de vrijheid van meningsuiting zitten grenzen, maar die hebben we eigenlijk al in de wet, maar we moeten discussie voeren over die grenzen, moeten we een verbod op het beledigen van de profeet? Nee we hebben al de wet. Ja we moeten een discussie voeren over de grenzen van vrijheid van meningsuiting etc etc. Echt tenenkrommend.


Volgens welke logica regels kijk jij ernaar? En waarin spreekt ze zichzelf tegen?
A) Ze zegt dat er volgens haar al genoeg mogelijkheden zijn in de wet om naar de rechter te kunnen gaan als je vind dat iets te ver gaat
B) Ze zegt niet achter wetgeving te staan, maar vindt het wel goed dat het debat erover gevoerd wordt.

Waarin is dat tegenspraak?

Citaat:
De discussie moet niet gaan over de vrijheid van meningsuiting versus beledigen van de profeet. De discussie moet gaan over hoe het nu in hemelsnaam kan dat kinderen zich over een spotprent zo beledigd voelen dat ze overgaan tot intimidatie en geweld?


Dilan (of jij) vindt dat die discussie daarover moet gaan.
De titel van het filmpje is "flinke discussie over grenzen 'belediging'"
Waar heb jij die stelling vandaan?

Als dat van te voren de stelling was, dan was het niet handig om Elsa uit te nodigen voor het gesprek.
Ze zegt zelf dat ze daar geen antwoord op kan geven (07m37)

Als dat niet het geval is, dan kun je alles zeggen wat je wil, maar heeft het eigenlijk geen waarde.

Citaat:
Dilan had groot gelijk en jij vind haar irritant?


In de eerste 5 min praat Dilan minimaal 3x door haar heen (+- 1m18, 4m00 4m08)
Ik vind dat aso, maar misschien vind jij het netjes als mensen door elkaar heen praten in discussies en elkaar niet laten uitpraten, dan verschillen onze normen en waarden misschien, zou kunnen :)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:23

Rutte in zijn wekelijkse persconferentie:

"Wellicht zijn we in het verleden met zijn allen te naïef geweest. Dat we niet duidelijk hebben gemaakt dat die waarden als vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, gelijkheid tussen man en vrouw on-onderhandelbaar zijn."

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:46

Rutte probeert weer zieltjes te winnen aan rechterzijde vrees ik. Hopelijk trapt stemmend Nederland er niet meer in.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:53

elnienjo schreef:
Rutte probeert weer zieltjes te winnen aan rechterzijde vrees ik. Hopelijk trapt stemmend Nederland er niet meer in.


Nee, op populisten stemmen helpt wel, dat heb je gezien in Oostenrijk.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 23:53


Loretta
Berichten: 8726
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:08

Askja schreef:
Goh, echt?

'Ik ben links en stem op de VVD', leiderschap Rutte trekt nieuwe kiezers'
https://www.nos.nl/l/m/2355510


Waarom als je links bent op een rechtse neo liberale partij stemmen?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:08

Rutte moet zijn verkiezingspropaganda waar maken dat hij keihard de immigratie gaat aanpakken. Op dat punt laten de meeste partijen het echt liggen waardoor een tegenstem nodig is. De VVD spreekt wel vaker ferme taal vlak voor de verkiezingen, maar maakt het nooit waar.
Rutte is een uitermate charismatische leider, maar hij moet wat meer ballen tonen.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:15

elnienjo schreef:
Rutte moet zijn verkiezingspropaganda waar maken dat hij keihard de immigratie gaat aanpakken. Op dat punt laten de meeste partijen het echt liggen waardoor een tegenstem nodig is. De VVD spreekt wel vaker ferme taal vlak voor de verkiezingen, maar maakt het nooit waar.
Rutte is een uitermate charismatische leider, maar hij moet wat meer ballen tonen.



Totaal off-topic, maar droom vooral verder.

Loretta
Berichten: 8726
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:17

elnienjo schreef:
Rutte is een uitermate charismatische leider, maar hij moet wat meer ballen tonen.


Als zelfs linkse mensen op de VVD gaan stemmen. Dan lijkt het wel of Rutte zijn glimlach hypnotiserend werkt. Jan Peter Balkenende werd altijd gekscherend Harry Potter genoemd. Maar Rutte is de tovenaar van Oz.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:25

Het door mij genoemde artikel gaat over het nieuwe verkiezingsprogramma van de VVD. Op een aantal punten is dat wat meer naar links opgeschoven (sterkere overheid, hoger minimumloon, minder marktwerking). Qua immigratie wil de VVD de regels aanscherpen, op dat punt dus geen verschuiving naar links.

Loretta
Berichten: 8726
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:27

Ik zal dubbel liggen van het lachen als Rutte straks na de verkiezingen in bed kruipt met Wilders en Baudet. Dat zagen al die "linkse" VVD kiezers dan uiteraard niet aankomen. Maar Rutte is zo glad als een aal wat dat betreft dus het zal mij niet eens verbazen.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 00:57

Loretta schreef:
Ik zal dubbel liggen van het lachen als Rutte straks na de verkiezingen in bed kruipt met Wilders en Baudet. Dat zagen al die "linkse" VVD kiezers dan uiteraard niet aankomen. Maar Rutte is zo glad als een aal wat dat betreft dus het zal mij niet eens verbazen.



Ik snap niet zo goed waarom je daar dubbel om zou liggen?
Best wel sneu als je zo denkt.

Ik wil graag wat meer saamhorigheid en solidariteit.
Dat krijg je zeker niet met populisten in een regering.

Loretta
Berichten: 8726
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 01:09

Electra63 schreef:
Loretta schreef:
Ik zal dubbel liggen van het lachen als Rutte straks na de verkiezingen in bed kruipt met Wilders en Baudet. Dat zagen al die "linkse" VVD kiezers dan uiteraard niet aankomen. Maar Rutte is zo glad als een aal wat dat betreft dus het zal mij niet eens verbazen.



Ik snap niet zo goed waarom je daar dubbel om zou liggen?
Best wel sneu als je zo denkt.

Ik wil graag wat meer saamhorigheid en solidariteit.
Dat krijg je zeker niet met populisten in een regering.


Dat zou ik ook prefereren saamhorigheid en solidariteit boven een bruin kabinet. Eerlijk is eerlijk. Maar als de progressieve en linkse stemmer zich daadwerkelijk zo een rad voor ogen laten draaien om op de neo liberale VVD te stemmen dan zal ik niet schromen om te laten weten dat mijn stem daar niet tussen zit. Maar als men dan echt de afgelopen 10 jaar niet heeft opgelet wat Rutte zijn core business is geweest. Namelijk voordeeltjes voor het bedrijfsleven eruit slepen. Dan verdiend Nederland misschien ook niet beter. Natuurlijk rest Rutte ook nog de weg om te dreigen met een bruin kabinet waardoor de linkse partijen voor een duivels dillema komen te staan. Tussen een bruin kabinet van VVD, PVV, FVD en misschien nog iets als SGP of CDA of in een coalitie stappen waarbij de voorrwaarden meer weg hebben fan take it or leave it dan van een fatsoenlijk regeer akkoord. Dat gezegd hebbende vind ik linkse mensen die overstappen naar het neo liberale VVD echt onbegrijpelijk.

Karl66

Berichten: 29745
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:58

Rutte heeft al een keer met Wilders samengewerkt. Het schijnt dat als hij er aan terugdenkt dat nog steeds het schuim op zijn lippen komt. De kans dat er een VVD FvD PVV kabinet komt is echt verwaarloosbaar klein. Nog los van het feit dat zo'n kabinet waarschijnlijk geen meerderheid krijgt.

VVD en CDA keren een klein beetje terug naar het centrum. Eindelijk zien ze het licht en ontdekken dat ongebreideld neoliberalisme misschien toch niet zo'n goed idee is. Maar het blijft tot nu toe bij het wegslijpen van de scherpste randjes en dat is iets heel anders dan opeens links worden.

Loretta
Berichten: 8726
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:45

Karl66 schreef:
Rutte heeft al een keer met Wilders samengewerkt. Het schijnt dat als hij er aan terugdenkt dat nog steeds het schuim op zijn lippen komt. De kans dat er een VVD FvD PVV kabinet komt is echt verwaarloosbaar klein. Nog los van het feit dat zo'n kabinet waarschijnlijk geen meerderheid krijgt.

VVD en CDA keren een klein beetje terug naar het centrum. Eindelijk zien ze het licht en ontdekken dat ongebreideld neoliberalisme misschien toch niet zo'n goed idee is. Maar het blijft tot nu toe bij het wegslijpen van de scherpste randjes en dat is iets heel anders dan opeens links worden.


Daar heb je gelijk aan. Alleen vraag ik mij toch niet af of hij niet op zijn minst gaat flirten met deze partijen. Ook al is het alleen maar om linkse partijen in beweging te krijgen richting rechts. Voor partijen als PVV en FVD is mee regeren ook helemaal niet zo aantrekkelijk omdat ze dan water bij de wijn moeten doen.

Maar dat de VVD en vooral Rutte echt werkelijk het licht ontdekken daar vertrouw ik nog niet zo op. En Rutte heeft een lange staat van dienst om voordeeltjes voor de grote bedrijven en hun aandeelhouders te regelen. Ik kan haast niet geloven dat hij daar nu werkelijk anders over denkt. Ik heb Rutte leren kennen als een briljant politiek strateeg die precies weet wanneer hij wat en hoe hij het moet zeggen.

Om die reden kan ik dan ook niet begrijpen dat uitgerekend mensen die het linkse gedachtengoed aanhangen nu opeens VVD stemmen. Partijen die werkelijk iets willen doen tegen het doorgeslagen neoliberalisme komen daardoor vrijwel kansloos aan de onderhandelingstafel te zitten.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:54

Het grootste deel van de kiezers wil stabiliteit en bevindt zich in het midden. Soms een beetje links en soms een beetje rechts van het midden.
Met de komst van steeds meer (1-issue) partijen, kiezen sommigen toch voor een grote partij.
Met name huizenbezitters voelen zich toch het meest veilig bij de VVD.
En het immigratiebeleid.
Als je PVV en FvD te extreem vindt, blijft dr CDA en VVD over.

Loretta
Berichten: 8726
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:10

Electra63 schreef:
Het grootste deel van de kiezers wil stabiliteit en bevindt zich in het midden. Soms een beetje links en soms een beetje rechts van het midden.
Met de komst van steeds meer (1-issue) partijen, kiezen sommigen toch voor een grote partij.
Met name huizenbezitters voelen zich toch het meest veilig bij de VVD.
En het immigratiebeleid.
Als je PVV en FvD te extreem vindt, blijft dr CDA en VVD over.


Dat is helemaal waar natuurlijk. Iemand met een eigen huis heeft geen enkel belang bij een oplossing voor de woningnood. Die heeft er alleen maar belang bij dat er schaarste blijft zodat de prijs van zijn of haar huis niet daalt. Tenzij die natuurlijk zijn of haar kinderen wel erg lang op zolder blijft houden omdat er zowel een gebrek aan zowel starters als sociale huurwoningen is. Of dat ze zelf natuurlijk hun baan verliezen want dan wordt het een ander verhaal. En scheiden is ook lijden.

En over immigratiebeleid. In werkelijkheid weet de VVD heel goed dat er een deomgrafisch probleem in Nederland speelt dus die zal de grenzen nooit volledig op slot gooien. en de PVV en FVD boeit dat allemaal totaal niets.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 07-11-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:12

Ik denk dat kiezers vooral bang zijn dat de hypotheekaftrek verdwijnt.
En vergeet niet de heilige koe: de auto. :D