De dood van Samuel Paty

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:12

Mindim schreef:
Asciugamano schreef:
Sorry?
Wat is er niet normaal aan dan?

Als je dat al niet snapt, dan houdt het op.

Jaja. De pot verwijt de ketel een beetje, misschien? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:13

Karl66 schreef:
Er bestaat ook extremistisch christenterrorisme. Bijvoorbeeld de aanslagen op abortusklinieken in de VS. In Nederland zijn we nog niet zo ver, maar staan ze ook al voor de deur van die klinieken te demonstreren.

Ik zeg niet dat dat niet bestaat.
Ik vraag echter om een voorbeeld waar een christelijk persoon hetzelfde doet als de moordenaar van Paty, met dat motief. Een moslim ombrengen, omdat deze een niet goed vallende uitlating doet over het christendom en dat ook uit naam van het christendom doet.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:14

Karl66 schreef:
Er bestaat ook extremistisch christenterrorisme. Bijvoorbeeld de aanslagen op abortusklinieken in de VS. In Nederland zijn we nog niet zo ver, maar staan ze ook al voor de deur van die klinieken te demonstreren.

Bijvoorbeeld.
Polen, bijvoorbeeld. ;) ‘Mooi’ en recent voorbeeld daarvan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41784
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:14

Ik snap niet waarom kerfstokken naast elkaar gelegd moeten worden :?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:17

_San87_ schreef:
Ik snap niet waarom kerfstokken naast elkaar gelegd moeten worden :?.

Iemand haalde katholieken er bij en dan wordt daar op verder geborduurd.:D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41784
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:23

Mindim schreef:
_San87_ schreef:
Ik snap niet waarom kerfstokken naast elkaar gelegd moeten worden :?.

Iemand haalde katholieken er bij en dan wordt daar op verder geborduurd.:D

Ja met vragen die in de gemiddelde geschiedenisles op de basisschool beantwoord zijn.

Het slaat de discussie in de OP volledig dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:28

_San87_ schreef:
Ja met vragen die in de gemiddelde geschiedenisles op de basisschool beantwoord zijn.

Het slaat de discussie in de OP volledig dood.

Begrijpend lezen hadden we ook op school. Maar goed, ik heb geen zin hier in. Fijne discussie verder.

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:31

Fanatisme, extremisme en geweld.
Daar hoef je niet een specifieke religie voor aan te hangen.
Sociologisch zit dat een stuk ingewikkelder in elkaar.
Het lijkt gemakkelijker om één groepering de schuld van alles te geven, maar dat lost het niet op.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:35

Frankrijk zit in de hoogste alarmfase ondertussen.
Alsof corona nog niet genoeg ellende geeft :7

Telpeva

Berichten: 14812
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:55

Asciugamano schreef:
Karl66 schreef:
Er bestaat ook extremistisch christenterrorisme. Bijvoorbeeld de aanslagen op abortusklinieken in de VS. In Nederland zijn we nog niet zo ver, maar staan ze ook al voor de deur van die klinieken te demonstreren.

Bijvoorbeeld.
Polen, bijvoorbeeld. ;) ‘Mooi’ en recent voorbeeld daarvan.

Ik weet even niet waar je het over hebt met Polen, misschien heb ik een nieuwsbericht gemist, kan je iets meer vertellen?


Inhoudelijk over de discussie... tja ik weet niet, ik vind het heel moeilijk om daar wat van te kunnen zeggen. Het maakt dat ik mij af vraag wat een demonstratie zou kunnen bereiken, met een demonstratie wil je doorgaans iets afdwingen of je ergens tegen uitspreken. Maar wat zou men kunnen afdwingen, wat zou helpen tegen dit soort gedrag? Vrijheid van religie staat immers wel in de grondwet, een religie verbieden of gebouwen gedwongen slopen zal de oplossing niet zijn. En waartegen zou je je kunnen uitspreken, het feit dat er verwarde mensen rond lopen?

Want als ik artikelen erover lees, dat het iemand is/was die zijn mening en acties liet sturen op basis van de woorden van een kind! welke iets zei over iets wat op school was gebeurd en over een leraar, dan denk ik niet direct aan een religieuze fanatiekeling maar aan een persoon die niet helemaal alles op een rijtje heeft.

Ik vraag mij af of zulke daden nou echt over de Islam en religie gaan, of dat het over het op tijd signaleren en behandelen van verwarde personen zou moeten gaan.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:14

In Polen willen ze de abortus wet aanpassen. Heeft niks met terrorisme te maken naar mijn mening

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:20

Persoonlijk denk ik dat het vrij zinloos is om vast te houden aan het idee dat het islamitisch geloof niet de echte reden is voor het geweld, of dat het hetzelfde is als christenfundamentalisme, of dat het gaat om lone wolfs.
Het gaat, opnieuw, om nadrukkelijk vanuit moslimfundamentalisme gemotiveerd geweld dat erop gericht is om de westerse samenleving en cultuur zo hard mogelijk te raken. Omdat deze cultuur als ongelovig en anti-islamitisch wordt beschouwd.

Je kunt gewoon niet ontkennen dat een deel van de islamitische wereld dit geweld misschien in woord afkeurt (en soms zelfs dat niet eens) maar de motivatie erachter steunt. Zie de huidige anti-Franse sentimenten en protesten in islamitische landen. Het leven van een ongelovige is voor radicale moslims gewoon weinig tot niets waard vergeleken met het leven van een moslim.

Dat is een kijk op de mensheid die keer op keer zorgt voor oorlog en bloedvergieten. Religieus gemotiveerd geweld heeft een lange geschiedenis, maar in deze tijd komt dat toch echt vooral van het islamisme.

Het lijkt me om die reden niet gemakkelijk om gematigd moslim te zijn en te moeten aanzien dat je geloofsbroeders (als je ze dan nog zo wilt noemen) aanslagen plegen op onschuldige burgers.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:28

Misschien heb je gelijk. Maar ik prefereer toch voorlopig het salafisme als een gewelddadige stroming binnen de Islam te blijven zien.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:34

Popstra schreef:
In Polen willen ze de abortus wet aanpassen. Heeft niks met terrorisme te maken naar mijn mening

Nee is wat off topic maar een voorbeeld op de reactie over Katholieken die je extreem zou kunnen noemen omdat ze abortus verbieden. Althans, wetten terugdraaien, zoals in Polen (en sommige Staten van Amerika) gebeurt. ;)
Chinezen die Oeigoeren vastzetten, martelen en ‘heropvoeden’ is een beter voorbeeld en dagelijks aan de gang.

Hoe dan ook; extremistisch gedrag, en dan vooral, met een religie als ‘excuus’ komt overal voor. ;)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:40

Askja schreef:
Persoonlijk denk ik dat het vrij zinloos is om vast te houden aan het idee dat het islamitisch geloof niet de echte reden is voor het geweld, of dat het hetzelfde is als christenfundamentalisme, of dat het gaat om lone wolfs.
Het gaat, opnieuw, om nadrukkelijk vanuit moslimfundamentalisme gemotiveerd geweld dat erop gericht is om de westerse samenleving en cultuur zo hard mogelijk te raken. Omdat deze cultuur als ongelovig en anti-islamitisch wordt beschouwd.

Je kunt gewoon niet ontkennen dat een deel van de islamitische wereld dit geweld misschien in woord afkeurt (en soms zelfs dat niet eens) maar de motivatie erachter steunt. Zie de huidige anti-Franse sentimenten en protesten in islamitische landen. Het leven van een ongelovige is voor radicale moslims gewoon weinig tot niets waard vergeleken met het leven van een moslim.

Dat is een kijk op de mensheid die keer op keer zorgt voor oorlog en bloedvergieten. Religieus gemotiveerd geweld heeft een lange geschiedenis, maar in deze tijd komt dat toch echt vooral van het islamisme.

Het lijkt me om die reden niet gemakkelijk om gematigd moslim te zijn en te moeten aanzien dat je geloofsbroeders (als je ze dan nog zo wilt noemen) aanslagen plegen op onschuldige burgers.

Ik snap dat jij en veel anderen in de Westerse wereld deze mening hebben.
Maar heb je enig idee hoeveel Chinezen er Oeigoeren mishandelen en/of dát goedkeuren?
Dat zijn misschien wel net zoveel ‘aanhangers’ van die ideeen als er Moslims zijn die Christenen maar niks vinden. ;)
Ja, het zijn extremistische Moslims. Vanuit ons bezien. Er zijn, denk ik, méér Moslims die het afkeuren en helemaal niet met deze daders vergeleken willen worden.
Wat heeft het voor zin om te wijzen naar ‘hunnie?’ Dat lokt alleen maar weer een tegenreactie op.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:42

topsylover schreef:
Het wordt tijd dat ze dat hele achterlijke geloof afschaffen. Moet je kijken wat voor ellende er allemaal komt van zo'n stom sprookje. Coronaregels hoeven niet eens nageleefd worden als je met zijn allen in een bepaald gebouwtje zit. Hoeveel mensen moeten er nog vermoord worden voordat we eens kappen met dit achterlijke toneelstuk. :n

En zeg niet dat het niets met het geloof te maken heeft, die mensen roepen niet voor niets "Allah is groot" voor een aanslag.


verdiep je voordat je onzin gaat uitkramen!
makkelijk om alle moslims over een kam te scheren.
geradicaliseerde gebruiken geweld voor god maar alles wat zij doen is verboden in de koran dus je kan ze niet eens moslims noemen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:54

Citaat:
Maar heb je enig idee hoeveel Chinezen er Oeigoeren mishandelen en/of dát goedkeuren?

Oiegoeren zijn ook islamieten. China is al hard voor bevolking uit hun eigen cultuurgroep, kan me best voorstellen dat zij een door hen ongewenste cultuur onder de duim willen houden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 20:54

Askja schreef:
Persoonlijk denk ik dat het vrij zinloos is om vast te houden aan het idee dat het islamitisch geloof niet de echte reden is voor het geweld, of dat het hetzelfde is als christenfundamentalisme, of dat het gaat om lone wolfs.
Het gaat, opnieuw, om nadrukkelijk vanuit moslimfundamentalisme gemotiveerd geweld dat erop gericht is om de westerse samenleving en cultuur zo hard mogelijk te raken. Omdat deze cultuur als ongelovig en anti-islamitisch wordt beschouwd.

Je kunt gewoon niet ontkennen dat een deel van de islamitische wereld dit geweld misschien in woord afkeurt (en soms zelfs dat niet eens) maar de motivatie erachter steunt. Zie de huidige anti-Franse sentimenten en protesten in islamitische landen. Het leven van een ongelovige is voor radicale moslims gewoon weinig tot niets waard vergeleken met het leven van een moslim.

Dat is een kijk op de mensheid die keer op keer zorgt voor oorlog en bloedvergieten. Religieus gemotiveerd geweld heeft een lange geschiedenis, maar in deze tijd komt dat toch echt vooral van het islamisme.

Het lijkt me om die reden niet gemakkelijk om gematigd moslim te zijn en te moeten aanzien dat je geloofsbroeders (als je ze dan nog zo wilt noemen) aanslagen plegen op onschuldige burgers.

Eens!

tamary

Berichten: 29228
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:32

romyamb schreef:
topsylover schreef:
Het wordt tijd dat ze dat hele achterlijke geloof afschaffen. Moet je kijken wat voor ellende er allemaal komt van zo'n stom sprookje. Coronaregels hoeven niet eens nageleefd worden als je met zijn allen in een bepaald gebouwtje zit. Hoeveel mensen moeten er nog vermoord worden voordat we eens kappen met dit achterlijke toneelstuk. :n

En zeg niet dat het niets met het geloof te maken heeft, die mensen roepen niet voor niets "Allah is groot" voor een aanslag.


verdiep je voordat je onzin gaat uitkramen!
makkelijk om alle moslims over een kam te scheren.
geradicaliseerde gebruiken geweld voor god maar alles wat zij doen is verboden in de koran dus je kan ze niet eens moslims noemen.

Wat IS deed op koranbasis was absoluut wel toegestaan of zelfs plicht volgens koran. En vergis je niet wat er aan geweld in de bijbel staat naar iedereen die niet tot de geloofsgemeenschap behoort. Maak niet de fout dat wat verboden is binnen de geloofsgemeenschap dat ook daar buiten is.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:37

tamary schreef:
Het wordt tijd dat ze dat hele achterlijke geloof afschaffen. Moet je kijken wat voor ellende er allemaal komt van zo'n stom sprookje. Coronaregels hoeven niet eens nageleefd worden als je met zijn allen in een bepaald gebouwtje zit. Hoeveel mensen moeten er nog vermoord worden voordat we eens kappen met dit achterlijke toneelstuk. :n

En zeg niet dat het niets met het geloof te maken heeft, die mensen roepen niet voor niets "Allah is groot" voor een aanslag.


verdiep je voordat je onzin gaat uitkramen!
makkelijk om alle moslims over een kam te scheren.
geradicaliseerde gebruiken geweld voor god maar alles wat zij doen is verboden in de koran dus je kan ze niet eens moslims noemen.[/quote]
Wat IS deed op koranbasis was absoluut wel toegestaan of zelfs plicht volgens koran. En vergis je niet wat er aan geweld in de bijbel staat naar iedereen die niet tot de geloofsgemeenschap behoort. Maak niet de fout dat wat verboden is binnen de geloofsgemeenschap dat ook daar buiten is.[/quote]

Dus alle moslims die ik ken en imams liegen over wat er in de koran staat en fel tegen IS zijn?
Geweld plegen zijn zondes dus ze zullen gestraft worden na de dood volgens koran.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41784
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:41

elnienjo schreef:
Citaat:
Maar heb je enig idee hoeveel Chinezen er Oeigoeren mishandelen en/of dát goedkeuren?

Oiegoeren zijn ook islamieten. China is al hard voor bevolking uit hun eigen cultuurgroep, kan me best voorstellen dat zij een door hen ongewenste cultuur onder de duim willen houden.

Onder de duim houden... Uitroeien bedoel je :?.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:44

elnienjo schreef:
Citaat:
Maar heb je enig idee hoeveel Chinezen er Oeigoeren mishandelen en/of dát goedkeuren?

Oiegoeren zijn ook islamieten. China is al hard voor bevolking uit hun eigen cultuurgroep, kan me best voorstellen dat zij een door hen ongewenste cultuur onder de duim willen houden.


:wow:

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:55

elnienjo schreef:
Citaat:
Maar heb je enig idee hoeveel Chinezen er Oeigoeren mishandelen en/of dát goedkeuren?

Oiegoeren zijn ook islamieten. China is al hard voor bevolking uit hun eigen cultuurgroep, kan me best voorstellen dat zij een door hen ongewenste cultuur onder de duim willen houden.

...en dat is wél ok dus?

I rest my case! :D

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:23

Moslims zijn hele gewone mensen met hele gewone mensenwensen. Het merendeel wil net als wij een beetje welvaart, welzijn en geluk voor zijn gezin. Dat mensen in sommige landen via propaganda opgeruid worden om tegen het westen te gaan demonstreren verandert daar niks aan. Extremistische moslims die overgaan tot terreurdaden, zijn maar een hele kleine minderheid van de moslims. Net zoals dat voor andere vormen van terrorisme geldt.

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 22:29

Karl66 schreef:
Moslims zijn hele gewone mensen met hele gewone mensenwensen. Het merendeel wil net als wij een beetje welvaart, welzijn en geluk voor zijn gezin. Dat mensen in sommige landen via propaganda opgeruid worden om tegen het westen te gaan demonstreren verandert daar niks aan. Extremistische moslims die overgaan tot terreurdaden, zijn maar een hele kleine minderheid van de moslims. Net zoals dat voor andere vormen van terrorisme geldt.

dit.