De dood van Samuel Paty

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:28

enzino schreef:
fransje23 schreef:
De link tussen Zwarte piet en de Mohammed cartoons is het feit dat beide sommige mensen als aanstootgevend worden beschouwd.
Waarom zou het een wel aangepast kunnen worden maar het andere niet?

Wie gaat bepalen welke groepen het recht hebben om iets als "aanstootgevend" te beschouwen? Of zoals wat elnienjo hier boven wat minder elegant uitdrukt...


Tja, dat is dus een lastig vraagstuk.
Sowieso is aanstootgevend voor iedereen anders en afhankelijk van vele factoren.

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:29

fransje23 schreef:
De link tussen Zwarte piet en de Mohammed cartoons is het feit dat beide sommige mensen als aanstootgevend worden beschouwd.
Waarom zou het een wel aangepast kunnen worden maar het andere niet?

Omdat je op/over de grenzen komt van vrijheid van menigsuiting en daarmee ook de veerkracht qua tolerantie andere meningen en inzichten verminderd. Daar breng je ook zaken als creativiteit en dus economische groei/welvaart en veiligheid in de openbare ruimte mee in gevaar. Het wordt nl een recht van sommigen om alle anderen te "corrigeren" voor door hen ongewenst gedrag. Veelal opgehangen aan vrijheid van religie, omdat er geen acceptatie is dat die vrijheid stopt waar die van elk ander mens begint. Ipv toegeven en fixeren op politiek correct gedrag en taalgebruik, zal dat grijze gebied met zijn vele tinten grijs juist verdedigd moeten worden. Nu blijft de focus heel gevaarlijk liggen op het verkleinen van dat grijze gebied en alles te reduceren tot zwart of wit en veelal ten gunste van 1 partij. Echter is noch die partij noch alle andere partijen daar werkelijk bij gebaad. Al dit aanpassen heeft tot resultaat dat de fundering onder onze vrede en welvaart wordt aangetast doordat er misbruik gemaakt wordt van onze grondwet en daardoor die grondwet wordt ingeperkt. Laat je dat gebeuren, dan blijft er van die vrijheden niks over.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:34

Van mij hoeft er helemaal niemand dood, maar ik betwijfel gewoon of iedereen wel op de juiste plek woont. Als westerling kan ik ook niet in een Arabisch land gaan wonen en daar publiekelijk gaan lopen demonstreren dat ik als vrouw als minderwaardig wordt behandeld. Het is kiezen of delen. Of je past je aan aan de daar geldende mores, of je hebt er niets te zoeken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:36

Karl en Enzino, misschien kunnen jullie verder bekvechten per pb?

Het is overigens niet mijn bedoeling hier de ZP-discussie opnieuw te voeren. Het gaat er mij om wat jullie van de opmerking van de betreffende moslima vinden dat het scheef is om het ene te verbieden/ontmoedigen, en het ander toe te staan/verdedigen. Heeft ze een punt? Is het appels met peren vergelijken? De vraag is inderdaad of recht op vrije meningsuiting ook recht op provoceren inhoudt.

Zelf vind ik het op zich prima dat ZP verdwijnt, omdat niemand er schade van ondervindt als er geen zwarte Pieten en meer rondlopen of afgebeeld worden.
Tegelijkertijd vind ik dat er soms wel erg overtrokken op het fenomeen ZP is gereageerd (denk aan Akwasi), dat vind ik dan ook weer onnodig provocerend en ergerlijk.

De Mohammedcartoons vind ik op zich ook behoorlijk smakeloos en provocerend, MAAR dan vind ik geen reden om ze te verbieden. En eerlijk gezegd is mijn standpunt daarover behoorlijk verhard na de diverse aanslagen vanwege deze cartoons.

Hierin vind ik mezelf dus niet heel consequent. Er is niemand vermoord (wel bedreigd) vanwege Zwarte Piet. Hoe zou ik erover denken als dat wel zo zou zijn, als er daadwerkelijk een Zwarte Piet in zijn gezicht was getrapt met ernstige gevolgen? Dan zou het hele fenomeen namelijk een totaal andere lading krijgen dan het nu heeft. Dan zou ik het afschaffen van ZP misschien ervaren als toegeven aan geweld en intimidatie van een overgevoelige minderheid.

Zonder aanslagen had ik misschien sneller gedacht over de Mohammedcartoons: waarom zo grof, waarom zou je mensen zo bewust provoceren door ze precies op hun pijnpunt te raken? Waarom moet dat zo nodig? En zou ik er misschien voor gepleit hebben ze te censureren.

Maar inmiddels zijn de cartoons een zeer beladen symbool van de vrijheid van meningsuiting geworden en zijn er mensen om vermoord. Dat maakt dat ik er anders naar kijk, omdat het me woedend maakt dat mensen vanuit hun geloof zo onverdraagzaam kunnen zijn dat ze andersdenkenden afslachten en zo de maatschappij waarin ik leef in het hart raken.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 14:39

Normaal gesproken maak ik geen grappen over moslims en zeker niet tegenover een moslim, net zoals ik dat niet bij christenen doe of gehandicapten of welke andere groep dan ook. Dat valt volgens mij onder beschaving. Om diezelfde reden heb ik er ook geen probleem mee dat zwarte piet wordt vervangen door een rowtveegpiet. Waarom zou je mensen bewust pijn doen?

Dat betekent nog steeds niet dat ik er een probleem mee heb dat cabaretiers of satirische tijdschriften de draak steken met groepen in de samenleving. Dat heeft als het goed is niet tot doel om mensen of groepen te pesten of uit te lokken. Dat heeft als doel om hypocrisie aan de kaak te stellen, of discrepanties tussen wat er gezegd wordt en gedaan wordt. Dat heeft vaak een maatschappelijke functie, door het met een grap onder de aandacht te brengen. Daarom valt Wilders daar ook niet mee toe vergelijken, die doet het alleen maar om te provoceren en een reactie uit te lokken. Binnen onze rechtsstaat mag hij dat en binnen diezelfde rechtsstaat mag iemand hem voor de rechter slepen als hij vindt dat Wilders over de grens gaat.

Ik vind dus de zwarte piet discussie, Charlie Hebdo en Wilders drie totaal verschillende zaken, die je niet kan vergelijken.

Nee Enzino, wat jij doet is wel een stropop, ik zeg namelijk nergens dat Elnienjo dat wil. Net zoals ik nergens zeg dat Elnienjo concentratiekampen wil oprichten. Wat ik wel zeg is dat die ideeën de eerste stappen op een glijdende schaal zijn. En dat je niet moet wachten tot je op die schaal naar beneden bent gegleden voordat je begint met protesteren. Vandaar dat mijn reactie ook niks met een stropop te maken heeft. Misschien moet je gewoon eens lezen wat ik zeg, in plaats van je eigen interpretatie eraan te geven.

Elnienjo, niemand ontkent dat je prima eisen mag stellen aan mensen, die deze kant op komen. En guess what, de meeste mensen die deze kant op komen hebben daar geen enkele moeite mee. En de meeste mensen die voor de problemen zorgen, zijn hier geboren, zijn hier opgegroeid en zijn hier naar school gegaan. Daardoor is het ons Nederlandse probleem, dat je niet zomaar op andere landen af kan schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 15:01

Karl66 schreef:
Nee Enzino, wat jij doet is wel een stropop, ik zeg namelijk nergens dat Elnienjo dat wil. Net zoals ik nergens zeg dat Elnienjo concentratiekampen wil oprichten. Wat ik wel zeg is dat die ideeën de eerste stappen op een glijdende schaal zijn. En dat je niet moet wachten tot je op die schaal naar beneden bent gegleden voordat je begint met protesteren. Vandaar dat mijn reactie ook niks met een stropop te maken heeft. Misschien moet je gewoon eens lezen wat ik zeg, in plaats van je eigen interpretatie eraan te geven.

Bla bla bla, stuur je persoonlijke problemen met mij maar als PM, dan kan ik hem ongelezen verwijderen. Hoeft de rest hier je kromme interpretaties van andermans woorden niet te lezen.

Citaat:
Zelf vind ik het op zich prima dat ZP verdwijnt, omdat niemand er schade van ondervindt als er geen zwarte Pieten en meer rondlopen of afgebeeld worden.
Tegelijkertijd vind ik dat er soms wel erg overtrokken op het fenomeen ZP is gereageerd (denk aan Akwasi), dat vind ik dan ook weer onnodig provocerend en ergerlijk.

De Mohammedcartoons vind ik op zich ook behoorlijk smakeloos en provocerend, MAAR dan vind ik geen reden om ze te verbieden. En eerlijk gezegd is mijn standpunt daarover behoorlijk verhard na de diverse aanslagen vanwege deze cartoons.

Hierin vind ik mezelf dus niet heel consequent.

Waarom is dat niet consequent? In beide gevallen zie je graag een beperking van dingen waar mensen aanstoot aan nemen maar wil je niet dat dit afgedwongen wordt door middel van een verbod.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 15:27

enzino schreef:
Karl66 schreef:
Nee Enzino, wat jij doet is wel een stropop, ik zeg namelijk nergens dat Elnienjo dat wil. Net zoals ik nergens zeg dat Elnienjo concentratiekampen wil oprichten. Wat ik wel zeg is dat die ideeën de eerste stappen op een glijdende schaal zijn. En dat je niet moet wachten tot je op die schaal naar beneden bent gegleden voordat je begint met protesteren. Vandaar dat mijn reactie ook niks met een stropop te maken heeft. Misschien moet je gewoon eens lezen wat ik zeg, in plaats van je eigen interpretatie eraan te geven.

Bla bla bla, stuur je persoonlijke problemen met mij maar als PM, dan kan ik hem ongelezen verwijderen. Hoeft de rest hier je kromme interpretaties van andermans woorden niet te lezen.

Citaat:
Zelf vind ik het op zich prima dat ZP verdwijnt, omdat niemand er schade van ondervindt als er geen zwarte Pieten en meer rondlopen of afgebeeld worden.
Tegelijkertijd vind ik dat er soms wel erg overtrokken op het fenomeen ZP is gereageerd (denk aan Akwasi), dat vind ik dan ook weer onnodig provocerend en ergerlijk.

De Mohammedcartoons vind ik op zich ook behoorlijk smakeloos en provocerend, MAAR dan vind ik geen reden om ze te verbieden. En eerlijk gezegd is mijn standpunt daarover behoorlijk verhard na de diverse aanslagen vanwege deze cartoons.

Hierin vind ik mezelf dus niet heel consequent.

Waarom is dat niet consequent? In beide gevallen zie je graag een beperking van dingen waar mensen aanstoot aan nemen maar wil je niet dat dit afgedwongen wordt door middel van een verbod.

Zo bezien heb je gelijk.

Verder is het denk ik een kwestie van geven en nemen. Verschillen respecteren.
Maar dat geldt twee kanten op, en wat de cartoons betreft zit daar dus een probleem.
Ik vraag me af of er ook (meer gematigde) moslims zijn die op enig moment hebben geprobeerd om op legale wijze iets te doen aan de cartoons. Daar zou ik wel begrip voor hebben, ook al ben en blijf ik tegen een verbod.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 15:34

Het mooie van een rechtsstaat is dat je naar de rechter kan gaan als je vindt dat je rechten geschonden worden. KOZP is naar de rechter gegaan en kreeg te horen dat het begrijpelijk was dat mensen het een vervelend stereotype vinden, maar dat dit niet betekent dat het racisme is. Op dezelfde manier heeft Gerard Reve ook terecht gestaan wegens godslastering in de jaren zestig van de vorige eeuw. En zo heb je als moslim ook het recht om naar de rechter te gaan en om een oordeel te vragen. Wat je nooit hebt is het recht om het recht in eigen hand te nemen.

tamary

Berichten: 29219
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:12

Karl66 schreef:
Het mooie van een rechtsstaat is dat je naar de rechter kan gaan als je vindt dat je rechten geschonden worden. KOZP is naar de rechter gegaan en kreeg te horen dat het begrijpelijk was dat mensen het een vervelend stereotype vinden, maar dat dit niet betekent dat het racisme is. Op dezelfde manier heeft Gerard Reve ook terecht gestaan wegens godslastering in de jaren zestig van de vorige eeuw. En zo heb je als moslim ook het recht om naar de rechter te gaan en om een oordeel te vragen. Wat je nooit hebt is het recht om het recht in eigen hand te nemen.

Echter dan moeten de religieuze wetten als ondergeschikt aan de wetten van het land gezien worden, en dat is nu juist problematisch.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:17

Daarom moet je dus salafistische invloeden aanpakken. Vrijheid van godsdienst houdt op als iemand de rechtsstaat niet meer erkent. Grondrechten zijn namelijk niet onbeperkt.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:27


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:30

Helder Karl, maar ik vraag me dus af of er moslims zijn die deze stap ook daadwerkelijk hebben gezet: naar de rechter stappen om te proberen op legale wijze de cartoons te verbieden. Want dan erken je dat je zo'n verbod alleen op legale wijze kúnt afdwingen, en daarmee dat je de rechtstaat boven de religieuze wetten van jouw geloof stelt.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:50

Volgens mij niet. Maar de discussie ging over de vraag van iemand waarom we wel rekening met gekleurde mensen houden vanwege zwarte piet en niet met moslims. Als je vindt dat er niet genoeg rekening met je geloof wordt gehouden, dan moet je naar de rechter gaan om je gelijk te halen. Maar als je vindt dat ze rekening met jouw geloof moeten houden, terwijl er iemand onthoofd is in plaats van dat ze naar de rechter zijn gegaan, dan heeft die vraag zijn geldigheid verloren.

Dat is op dit moment echt even de verkeerde vraag waarom die cartoons niet net zo als zwarte piet worden behandeld.

Loretta
Berichten: 8802
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:23

fransje23 schreef:
De link tussen Zwarte piet en de Mohammed cartoons is het feit dat beide sommige mensen als aanstootgevend worden beschouwd.
Waarom zou het een wel aangepast kunnen worden maar het andere niet?


Volgens mij is geen van beide strafbaar gesteld. Als je je als Zawarte Piet verkleed mag dat nog steeds. En een cartoon over Mohammed maken wordt je ook niet voor vervolgd. In dat kader is er geen verschil.

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:34

Sommigen migranten komen echter niet voor een beter leven naar het westen blijkt wel.

Het is allemaal nobel bedacht van ze moeten zus en ze moeten zo om het ,,probleem,, aan te pakken maar er zijn ook mensen op de wereld die niet het goede van de andere mens in kunnen zien. Heel veel zelfs. Die mensen willen geeneens hulp voor een betere toekomst. Die willen sterven voor hun ideaal. Als martelaar..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:01

Karl66 schreef:
Volgens mij niet. Maar de discussie ging over de vraag van iemand waarom we wel rekening met gekleurde mensen houden vanwege zwarte piet en niet met moslims. Als je vindt dat er niet genoeg rekening met je geloof wordt gehouden, dan moet je naar de rechter gaan om je gelijk te halen. Maar als je vindt dat ze rekening met jouw geloof moeten houden, terwijl er iemand onthoofd is in plaats van dat ze naar de rechter zijn gegaan, dan heeft die vraag zijn geldigheid verloren.

Eens. Daar komt het voor mij ook wel op neer.

Er is alweer iemand vermoord in Frankrijk, hoor ik net op het nieuws... Correctie: neergeschoten en in levensgevaar.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:12

Askja schreef:
Karl66 schreef:
Volgens mij niet. Maar de discussie ging over de vraag van iemand waarom we wel rekening met gekleurde mensen houden vanwege zwarte piet en niet met moslims. Als je vindt dat er niet genoeg rekening met je geloof wordt gehouden, dan moet je naar de rechter gaan om je gelijk te halen. Maar als je vindt dat ze rekening met jouw geloof moeten houden, terwijl er iemand onthoofd is in plaats van dat ze naar de rechter zijn gegaan, dan heeft die vraag zijn geldigheid verloren.

Eens. Daar komt het voor mij ook wel op neer.

Er is alweer iemand vermoord in Frankrijk, hoor ik net op het nieuws... Correctie: neergeschoten en in levensgevaar.



Klopt,een priester voor zijn kerk.Dader is ontkomen

Popstra
Berichten: 13838
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:22

Vreselijk zeg :n

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:23

Wat erg!

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 20:29

Het gaat maar door. Heel triest !

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 20:47

Afbeelding

Was deze al langsgekomen? Heb het niet gezien, wel heel relevant.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:10

Ik vind deze column van Beatrice de Graaf wel interessant en ik denk dat haar analyse wel steekhoudend is. In een notendop: de jihad is eerder een kwestie van geopolitiek dan van botsende beschavingen. Hoop dat de link te openen is. Las het net in de papieren krant.

https://www.nrc.nl/rubriek/beatrice-de-graaf/

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:18

elnienjo schreef:
Van mij hoeft er helemaal niemand dood, maar ik betwijfel gewoon of iedereen wel op de juiste plek woont. Als westerling kan ik ook niet in een Arabisch land gaan wonen en daar publiekelijk gaan lopen demonstreren dat ik als vrouw als minderwaardig wordt behandeld. Het is kiezen of delen. Of je past je aan aan de daar geldende mores, of je hebt er niets te zoeken.


Gezien we het toch over Frankrijk hebben hier, in 1961 zijn bij een vreedzame demonstratie tussen de 100 en 300 Algerijnen in koele bloede vermoord, afgeslacht, midden in Parijs.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 21:23

Misschien schrijf ik straks nog wat, misschien niet. Maar wat ik sowieso aanraad is om gewoon in gesprek te gaan met moslims en vragen naar waar de emotie vandaan komt. Er zijn namelijk zat redenen die ik hier in dit topic niet langs heb zien komen, maar voor moslims wel relevant en belangrijk zijn.

Daarnaast is er in heel veel landen geen absolute vrijheid van meningsuiting, ook hier niet. Dus in sommige opzichten is het ook meten met twee maten.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 22:55

FiveSports schreef:
Misschien schrijf ik straks nog wat, misschien niet. Maar wat ik sowieso aanraad is om gewoon in gesprek te gaan met moslims en vragen naar waar de emotie vandaan komt. Er zijn namelijk zat redenen die ik hier in dit topic niet langs heb zien komen, maar voor moslims wel relevant en belangrijk zijn.

Daarnaast is er in heel veel landen geen absolute vrijheid van meningsuiting, ook hier niet. Dus in sommige opzichten is het ook meten met twee maten.


Waar zie jij beperkingen in de vrijheid van meningsuiting in Nederland?

Ik zie die namelijk niet maar dat kan heel goed aan mijn eigen referentiekader liggen. :)