De dood van Samuel Paty

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:53

@Goof, ja eigen ervaring.


Ik ben blij dat jij jezelf er niet in herkent overigens.


Maar dit is geen 2e hand of hear-say maar wat ik zelf in directe omgeving meegemaakt of gezien heb.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 29-10-20 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:53

Mindim:Je hebt toch wel van de kruistochten gehoord?
Of recenter de politionele acties in Indonesië? Of nog recenter de genocide in Srebrenia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:02

mysa schreef:
Mindim:Je hebt toch wel van de kruistochten gehoord?
Of recenter de politionele acties in Indonesië? Of nog recenter de genocide in Srebrenia?


Ik doel op eenlingen of kleine groepen christenen, die op een manier opereren, zoals hier nu gebeurd in Frankrijk.
Recent, niet iets van 20, 70 jaren terug of nog verder. Maar waar christelijke burgers, islamieten vermoorden, omdat ze vinden dat er niet correct met het christelijke geloof wordt om gegaan.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:05

Ierland, IRA.

Protestants tegen katholiek.


Spanje, ETA.



Niet tegen moslims, wél tegen ander geloof.

En protestants en katholiek is dan nog béide christelijk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:09

Femke_Tweety schreef:
Ierland, IRA.

Protestants tegen katholiek.


Spanje, ETA.



Niet tegen moslims, wél tegen ander geloof.

En protestants en katholiek is dan nog béide christelijk ook.


Ja, daar ben ik mee bekend. Ik ben atheist in hart en nieren en snap sowieso niet dat mensen een geloof op dusdanige manier aanhangen, dat je een ander erom vermoord.Er gebeurd veel te veel ellende in de naam van het geloof. Maar goed, dat terzijde.
Ik doel meer op acties, zoals hier nu gebeuren in Frankrijk.

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:17

Mindim schreef:
Ja, daar ben ik mee bekend. Ik ben atheist in hart en nieren en snap sowieso niet dat mensen een geloof op dusdanige manier aanhangen, dat je een ander erom vermoord.Er gebeurd veel te veel ellende in de naam van het geloof. Maar goed, dat terzijde.
Ik doel meer op acties, zoals hier nu gebeuren in Frankrijk.


Het is onbegrijpelijk waar mensen toe in staat zijn uit naam van een godsdienst.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:21

@mindim

De aanslagen van Christchurch waren een terroristische aanslag op 15 maart 2019 tegen twee moskeeën in de stad Christchurch in Nieuw-Zeeland. Er vielen 51 doden.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:24

Mindim schreef:
mysa schreef:
Mindim:Je hebt toch wel van de kruistochten gehoord?
Of recenter de politionele acties in Indonesië? Of nog recenter de genocide in Srebrenia?


Ik doel op eenlingen of kleine groepen christenen, die op een manier opereren, zoals hier nu gebeurd in Frankrijk.
Recent, niet iets van 20, 70 jaren terug of nog verder. Maar waar christelijke burgers, islamieten vermoorden, omdat ze vinden dat er niet correct met het christelijke geloof wordt om gegaan.


Het is anders wel noodzakelijk om de geschiedenis mee te wegen. Zo kun je verbanden leggen.
Maar goed: voldoet Christchurch aan de criteria?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:35

Nog andere voorbeelden:

19 februari 2020 - In de Duitse stad Hanau zijn zeker 9 mensen omgekomen na een schietpartij in een shisha-lounge.
https://www.ad.nl/buitenland/bloedbad-h ... gle.com%2F

19 juni 2017 - Een man rijdt met een busje in op moskeegangers in de wijk Finsbury in Londen. Er vallen 1 dode en 10 gewonden. De Londense politie spreekt van een terreuraanslag.

29 januari 2017 - Bij een schietpartij in een moskee in de wijk Sainte-Foy van de Canadese stad Quebec vallen zes doden. Acht anderen raken gewond

22 oktober 2016 - Op een school in het Zweedse Trollhättan worden een leraar en een 15-jarige scholier vermoord door een man met nazisympathieën, die alleen mensen met een donkere huid aanvalt

22 juli 2011 - De Noorse rechts-radicale islamcriticus Anders Behring Breivik pleegt twee aanslagen door nabij regeringsgebouwen in de Noorse hoofdstad Oslo een autobom te doen ontploffen waarbij 8 mensen omkomen en vervolgens in een sociaaldemocratisch jeugdkamp op het eiland Utøya negenenzestig jongeren dood te schieten.
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 29-10-20 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:37

mysa schreef:
Het is anders wel noodzakelijk om de geschiedenis mee te wegen. Zo kun je verbanden leggen.
Maar goed: voldoet Christchurch aan de criteria?

https://www.parool.nl/nieuws/zeker-49-d ... ntent=free
Voor zover ik hier lees voldoet het redelijk prima aan de criteria. Maargoed dit is er maar eentje in de afgelopen jaren. De andere kant op gebeuren aanslagen praktisch wekelijks.

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:01

Ik snap dat we niet alles over éen kam moeten scheren, maar ik snap niet zo goed dat zo veel mensen roepen 'jaaa maaaar kijk eens hoeveel moslims er wel niet zijn vermoord door christenen'. Het is een feit dat het vaak moslims zijn, en daar reageren mensen op. Kijk bijvoorbeeld eens naar opsporing verzocht, vind ik echt ongelofelijk. (Nogmaals ik scheer niemand over éen kam maar het aandeel 'licht getint' in dit programma is echt :wow: )
Ik ben ook atheïst in hart en nieren en ik kan gewoon niet begrijpen dat er mensen zijn die denken dat er een god bestaat die zou willen dat zijn aanhangers in naam van hem aanslagen plegen. Van wat ik hier lees brengt het geloof een hoop rommel met zich mee.. %)

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:12

Moslims zijn natuurlijk niet crimineler dan andere mensen. Ze zijn alleen oververtegenwoordigd in de lagere sociaal economische klasse en je ziet ze dus ook vooral in criminaliteit, die in die klasse veel voorkomt. En laat dat nou net de criminaliteit zien die in Opsporing verzocht getoond wordt.

Dat heeft trouwens ook niks met dit onderwerp te maken. Dit topic gaat over gestoorde gekken, die op basis van een verwrongen wereldbeeld terroristische aanslagen plegen. En daarbij maakt het helemaal niet uit op basis van welk wereldbeeld ze het doen. Extree-rechts, zoals Breivik, extreem-links, zoals de RAF, extreem christelijk, zoals de IRA (Al is dat natuurlijk vooral nationalisme met een christelijk sausje) of moslim extremisme.

We moeten proberen deze mensen op te sporen voor ze hun daden begaan. En als dat niet lukt, ze oppakken, berechten, veroordelen en als daders ze zo goed mogelijk in de vergetelheid weg laten zinken. Deze mensen hebben geen recht op een podium.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:24

Wat je zegt, Karl. En wat ik eerder ook zei. Lone wolfs met een flinke steek los. Roedels lone wolf's (contradictio, ik weet het) met allemaal een steekje los. Alleen figuren als Erdogan, die stoken het fikkie nog eens lekker op. En dat zou nog wel eens een vervelend beloop kunnen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:47

Schemerdier schreef:
Nog andere voorbeelden:

19 februari 2020 - In de Duitse stad Hanau zijn zeker 9 mensen omgekomen na een schietpartij in een shisha-lounge.
https://www.ad.nl/buitenland/bloedbad-h ... gle.com%2F

19 juni 2017 - Een man rijdt met een busje in op moskeegangers in de wijk Finsbury in Londen. Er vallen 1 dode en 10 gewonden. De Londense politie spreekt van een terreuraanslag.

29 januari 2017 - Bij een schietpartij in een moskee in de wijk Sainte-Foy van de Canadese stad Quebec vallen zes doden. Acht anderen raken gewond

22 oktober 2016 - Op een school in het Zweedse Trollhättan worden een leraar en een 15-jarige scholier vermoord door een man met nazisympathieën, die alleen mensen met een donkere huid aanvalt

22 juli 2011 - De Noorse rechts-radicale islamcriticus Anders Behring Breivik pleegt twee aanslagen door nabij regeringsgebouwen in de Noorse hoofdstad Oslo een autobom te doen ontploffen waarbij 8 mensen omkomen en vervolgens in een sociaaldemocratisch jeugdkamp op het eiland Utøya negenenzestig jongeren dood te schieten.


Was dat door christenen allemaal? Je kan alle misdaden tegen moslims nu wel noemen, maar dat vroeg ik niet. En Breivik vermoorde blanke jeugd, vokgens mij geen moslims.

Het gaat mij om dat mensen, individuelen, dus geen terreurgroepen, uit het christendom mensen van een ander geloof vermoorden, omdat ze het christendom in twijfel trekken. Indivuele acties.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:59

Mindim schreef:
Asciugamano schreef:
/quote]
Spreek voor jezelf a.u.b!
Zo gauw je met ‘wij’ en ‘ons’ begint en ‘die andere cultuur’ ben je al bezig om mensen te verdelen.
Dat lijkt me niet de oplossing.
Je zegt zelf ‘wij Katholieken’. Ik ben net zo min Katholiek als Moslim en vind beide even belachelijk. Maar goed; eenieder doet maar wat ie niet laten kan, ik vind t prima.
Maar hou eens op met dat achterlijke ge-wijs naar elkaar! Want dat is de oorzaak van deze ellende! Genoeg voorbeelden van Christenen die Moslims doden dus wat dat betreft zijn ‘jullie’ ;) niet ‘Roomser dan de paus!’


Doe eens een paar linkjes...

Serieus?
Volg je het nieuws en heb je geschiedenis op school gehad?
Je kunt er boeken vol over lezen. Linkjes niet nodig, lijkt me. ;)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:00

Femke_Tweety schreef:
Ierland, IRA.

Protestants tegen katholiek.


Spanje, ETA.



Niet tegen moslims, wél tegen ander geloof.

En protestants en katholiek is dan nog béide christelijk ook.

Hitler was ook een Katholiek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:00

Asciugamano schreef:
Serieus?
Volg je het nieuws en heb je geschiedenis op school gehad?
Je kunt er boeken vol over lezen. Linkjes niet nodig, lijkt me. ;)

En kun jij ook normaal reageren of heb je dat niet geleerd vroeger ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41781
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:05

Schemerdier schreef:
Daarnaast zijn 'wij' ook al lang niet meer katholiek of christelijk (als bevolkingsgroep dan in zijn geheel).
Maar bij de diepgelovige oma van mijn vriend moet je ook niet afkomen met spotprenten van de paus hoor. Zij heeft een kalender en ijskastmagneten van de paus, brandt elke dag noveenkaarsen en biedt al haar kleinkinderen geld zodat ze toch maar zouden trouwen ipv in zonde samenleven :') . Oh en ik mocht zeker niet zeggen dat ik niet gedoopt was, want anders zou ze niet meer van me moeten weten :+

Ik gok maar zo dat jouw oma'tje niet t mes ter handen neemt en je standrechtelijk executeert wanneer je spot met de paus :D.

Dit alle staat los van geloof, maar heeft alles te maken met religie. Levensgevaarlijk is het.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:06

Schemerdier schreef:
Nog andere voorbeelden:

19 februari 2020 - In de Duitse stad Hanau zijn zeker 9 mensen omgekomen na een schietpartij in een shisha-lounge.
https://www.ad.nl/buitenland/bloedbad-h ... gle.com%2F

19 juni 2017 - Een man rijdt met een busje in op moskeegangers in de wijk Finsbury in Londen. Er vallen 1 dode en 10 gewonden. De Londense politie spreekt van een terreuraanslag.

29 januari 2017 - Bij een schietpartij in een moskee in de wijk Sainte-Foy van de Canadese stad Quebec vallen zes doden. Acht anderen raken gewond

22 oktober 2016 - Op een school in het Zweedse Trollhättan worden een leraar en een 15-jarige scholier vermoord door een man met nazisympathieën, die alleen mensen met een donkere huid aanvalt

22 juli 2011 - De Noorse rechts-radicale islamcriticus Anders Behring Breivik pleegt twee aanslagen door nabij regeringsgebouwen in de Noorse hoofdstad Oslo een autobom te doen ontploffen waarbij 8 mensen omkomen en vervolgens in een sociaaldemocratisch jeugdkamp op het eiland Utøya negenenzestig jongeren dood te schieten.

Ook nog een paar ‘leuke,‘ recent en dichter bij huis:

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... op-moslims

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/nederlan ... op-moslims

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:07

Asciugamano schreef:
Serieus?
Volg je het nieuws en heb je geschiedenis op school gehad?
Je kunt er boeken vol over lezen. Linkjes niet nodig, lijkt me. ;)

Maar die barbaarse praktijken hadden we in Nederland net achter ons gelaten en nu halen we het massaal terug binnen...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:07

Mindim schreef:
Asciugamano schreef:
Serieus?
Volg je het nieuws en heb je geschiedenis op school gehad?
Je kunt er boeken vol over lezen. Linkjes niet nodig, lijkt me. ;)

En kun jij ook normaal reageren of heb je dat niet geleerd vroeger ;)

Sorry?
Wat is er niet normaal aan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:09

Asciugamano schreef:
Schemerdier schreef:
Nog andere voorbeelden:

19 februari 2020 - In de Duitse stad Hanau zijn zeker 9 mensen omgekomen na een schietpartij in een shisha-lounge.
https://www.ad.nl/buitenland/bloedbad-h ... gle.com%2F

19 juni 2017 - Een man rijdt met een busje in op moskeegangers in de wijk Finsbury in Londen. Er vallen 1 dode en 10 gewonden. De Londense politie spreekt van een terreuraanslag.

29 januari 2017 - Bij een schietpartij in een moskee in de wijk Sainte-Foy van de Canadese stad Quebec vallen zes doden. Acht anderen raken gewond

22 oktober 2016 - Op een school in het Zweedse Trollhättan worden een leraar en een 15-jarige scholier vermoord door een man met nazisympathieën, die alleen mensen met een donkere huid aanvalt

22 juli 2011 - De Noorse rechts-radicale islamcriticus Anders Behring Breivik pleegt twee aanslagen door nabij regeringsgebouwen in de Noorse hoofdstad Oslo een autobom te doen ontploffen waarbij 8 mensen omkomen en vervolgens in een sociaaldemocratisch jeugdkamp op het eiland Utøya negenenzestig jongeren dood te schieten.

Ook nog een paar ‘leuke,‘ recent en dichter bij huis:

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... op-moslims

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/nederlan ... op-moslims


Maar ze hebben niemand vermoord gelukkig en kwam het vanuit een christenlijk motief?

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:10

Er bestaat ook extremistisch christenterrorisme. Bijvoorbeeld de aanslagen op abortusklinieken in de VS. In Nederland zijn we nog niet zo ver, maar staan ze ook al voor de deur van die klinieken te demonstreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:10

Asciugamano schreef:
Sorry?
Wat is er niet normaal aan dan?

Als je dat al niet snapt, dan houdt het op.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:12

elnienjo schreef:
Asciugamano schreef:
Serieus?
Volg je het nieuws en heb je geschiedenis op school gehad?
Je kunt er boeken vol over lezen. Linkjes niet nodig, lijkt me. ;)

Maar die barbaarse praktijken hadden we in Nederland net achter ons gelaten en nu halen we het massaal terug binnen...

Ik heb net twee recente, in Nederland, gelinkt.
Een heel klein stukje over de grens nog meer, in Frankrijk en GB nóg meer.
Allemaal de laatste jaren.
De laatste decennia en binnen Europa zelfs met tientallen doden tot gevolg.
En dan nog maar te zwijgen van nog iets verder van huis of een paar decennia geleden.

Ik wil er maar mee zeggen dat extremisme niet voorbehouden is aan bepaalde religies. De ene doet niet bepaald onder voor de andere.
Voorbeelden te over, van alle kanten.

Het wijzen naar elkaar is dus ook zinloos en lost niks op.