Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35706
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:16

anjali schreef:
Er is dus kennelijk heel veel leed,dat mensen liever dood willen dan doorleven.Ik zie hier ook wel een misser van onze maatschappij,dat zo velen zo weinig steun en liefde ervaren dat ze de zin en moed om door te leven niet meer hebben.


Ik denk niet dat jij ooit iemand gekend hebt met een psychische aandoening. Enig idee hoe misselijk makend jouw opmerking is naar familie en vrienden die ongelimiteerd al hun moeite stoppen in iemand maar door die zelf persoon volledig afgeweerd worden?
Wij hebben dit jaar iemand verloren die echt niet tekort had aan liefhebbende mensen om zich heen, maar hij sloot zich van iedereen af, ingegeven door psychoses.

Er zullen vast ook veel mensen zijn die zich alleen gelaten voelen, maar dat gaat zeker niet voor iedereen op.

Independence
Berichten: 1379
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:47

Sizzle schreef:
anjali schreef:
Er is dus kennelijk heel veel leed,dat mensen liever dood willen dan doorleven.Ik zie hier ook wel een misser van onze maatschappij,dat zo velen zo weinig steun en liefde ervaren dat ze de zin en moed om door te leven niet meer hebben.


Ik denk niet dat jij ooit iemand gekend hebt met een psychische aandoening. Enig idee hoe misselijk makend jouw opmerking is naar familie en vrienden die ongelimiteerd al hun moeite stoppen in iemand maar door die zelf persoon volledig afgeweerd worden?
Wij hebben dit jaar iemand verloren die echt niet tekort had aan liefhebbende mensen om zich heen, maar hij sloot zich van iedereen af, ingegeven door psychoses.

Er zullen vast ook veel mensen zijn die zich alleen gelaten voelen, maar dat gaat zeker niet voor iedereen op.

Eens. Ik heb in mijn omgeving alleen maar liefdevolle mensen, die echt alles doen om het me makkelijker te maken. En voor die mensen is het ook super zwaar en heftig om te leven met een dochter/zus/vriendin die het leven niet zo leuk vindt.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:59

Anjali: dat zie je niet goed hoor. Ik heb er gekend (gelukkig maar een paarldie echt een heel liefhebbende omgeving hadden. Waarin alle naasten hun uiterste best deden om die persoon te helpen. Dat was niet genoeg. In mijn nabije omgeving nog niet zo lang geleden een oude persoon die depressief was, de lichamelijke en geestelijke aftakeling niet aankon en geen toekomstperspectief meer had. Door de Corona-crisis duurde het traject te lang en heeft diegene het zelf opgelost. Tot afgrijzen van zijn naasten, uiteraard.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:06

Ik werk zelf in de hulpverlening, op een kliniek voor jongeren met autisme. Ze hebben bij ons allemaal een normaal tot hoog IQ, maar zijn door hun autisme en aanverwante stoornissen ontzettend beperkt, en zich hier door hun IQ ook heel bewust van. Dit zijn jongeren die jarenlang overschat zijn bijvoorbeeld op school en door familie, die ondanks bijvoorbeeld hoogbegaafdheid nooit verder zullen komen dan bijvoorbeeld dagbesteding door al hun andere beperkingen. Ik maak jongeren mee die ontzettend veel warmte en liefde krijgen van hun ouders, maar toch het leven niet zien zitten. Sommigen zijn zo ontzettend beschadigd en ongelukkig. Ik heb al meerdere suïcidepogingen van dichtbij meegemaakt, dat is heel erg heftig. Maar van sommigen begrijp ik echt waarom ze niet meer verder willen. Er zijn er een aantal waarvan wij echt zagen hoe uitzichtloos het voor ze was en die ook daadwerkelijk suïcide hebben gepleegd. Dat is ontzettend verdrietig en raakt ons echt heel erg, maar toch kan ik er in sommige gevallen ook echt begrip voor opbrengen.

Ik vind de Levenseindekliniek ook echt een heel mooi initiatief, daar is ook een hele goede documentaire over.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 09:45

Wat heftig amandananana.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:03

Sizzle schreef:
anjali schreef:
Er is dus kennelijk heel veel leed,dat mensen liever dood willen dan doorleven.Ik zie hier ook wel een misser van onze maatschappij,dat zo velen zo weinig steun en liefde ervaren dat ze de zin en moed om door te leven niet meer hebben.


Ik denk niet dat jij ooit iemand gekend hebt met een psychische aandoening. Enig idee hoe misselijk makend jouw opmerking is naar familie en vrienden die ongelimiteerd al hun moeite stoppen in iemand maar door die zelf persoon volledig afgeweerd worden?
Wij hebben dit jaar iemand verloren die echt niet tekort had aan liefhebbende mensen om zich heen, maar hij sloot zich van iedereen af, ingegeven door psychoses.

Er zullen vast ook veel mensen zijn die zich alleen gelaten voelen, maar dat gaat zeker niet voor iedereen op.

Sizzle,ik ben 67 en heb zeer veel meegemaakt op dit vlak en heb heel wat mensen gekend met psychische aandoeningen die het niet meer aankonden.Wel jammer dat je kennelijk een vooroordeel over me hebt.Dit is echt een heel zwaar onderwerp .Ik merk dat ik er vanuit mijn geloof wel heel anders tegenaankijk dan de meesten hier.

Sizzle

Berichten: 35706
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:15

Waarom doe je dan zo‘n kortzichtige uitspraak als je weet hoe zo‘n ziekte kan verlopen?

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:01

Ik vind mijn opvatting dat steun en liefde vanuit de maatschappij ,en voor degenen die daarvoor open staan,het geloof,wel degelijk iemand met psychische problemen over een instorting heen kunnen helpen.Waarom zou dat kortzichtig zijn,dat snap ik echt niet.Integendeel,als enige oplossing dan maar euthanasie aan te bieden,dat vind ik wel een treurige en onomkeerbare manier om iemands problemen te beeindigen.

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:13

anjali schreef:
Ik vind mijn opvatting dat steun en liefde vanuit de maatschappij ,en voor degenen die daarvoor open staan,het geloof,wel degelijk iemand met psychische problemen over een instorting heen kunnen helpen.Waarom zou dat kortzichtig zijn,dat snap ik echt niet.Integendeel,als enige oplossing dan maar euthanasie aan te bieden,dat vind ik wel een treurige en onomkeerbare manier om iemands problemen te beeindigen.

Natuurlijk niet, het is absoluut geen vervanging van steun van familie, geloof of psychs. Euthanasie is geen oplossing maar moet, in mijn ogen, wel een eindstation kunnen zijn voor de mensen die dat echt willen.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 11:51

Wat een mooie docu was dit. Ik ben ervoor dat mensen met psychisch lijden om euthanasie mogen vragen. Dat lijden kan zo vreselijk zijn dat er echt geen andere weg meer open ligt. Ik vind het daarom ook jammer dat de wachttijd bij de Levenseindekliniek momenteel op 2,5 jaar ligt. Dat is voor iemand met ondraaglijk lijden veel te lang.
Ik kan dan ook geen begrip opbrengen voor die psychiater in de docu die er niet aan mee wil werken.
Wat mij betreft zou iedereen het rechtop zelfbeschikking moeten hebben om een pijnloze dood tegemoet te gaan.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 12:00

anjali schreef:
Ik vind mijn opvatting dat steun en liefde vanuit de maatschappij ,en voor degenen die daarvoor open staan,het geloof,wel degelijk iemand met psychische problemen over een instorting heen kunnen helpen.Waarom zou dat kortzichtig zijn,dat snap ik echt niet.Integendeel,als enige oplossing dan maar euthanasie aan te bieden,dat vind ik wel een treurige en onomkeerbare manier om iemands problemen te beeindigen.


Hoe kom je erbij dat euthanasie de enige optie zou zijn? De mensen die in dit traject terecht komen hebben een leven lang lijden en vechten achter de rug. Alle behandelingen, opnames, medicatie, therapieën gehad en soms juist wel een heleboel steun van de omgeving. (bvb Maud uit de docu) en tóch blijft het lijden uitzichtloos en ondraaglijk.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:01

Mijn vader is manisch depressief en heeft dus absoluut geen kans op genezing. Hij is ontzettend geliefd, heeft een nuttige dagbesteding, een goed ritme in zijn leven, een fijn huis, hij is handig en creatief, maar hij is vooral ontzettend ongelukkig en dat al 13 jaar lang. Er is voor hem geen ademruimte, geen hoop op een 'er komt wel een moment waarop het beter gaat'. Dit is het, dit is zijn leven. Hij staat huilend op, gaat regelmatig om 18.00uur naar bed omdat hij de dag niet meer volhoudt.
Ik vind het bijzonder dat hij er nog is want ik had er alle begrip voor gehad als hij er een einde aan had gemaakt. Soms hoop ik zelfs dat hij die keuze maakt, niet omdat ik hem lastig vind, maar omdat ik hem die rust zo gun.

Tegelijkertijd wil hij niet dood, hij wil zo graag gewoon een fijn leven en het is zo k*t dat hem dit niet gegund is.

Euthanasie wordt absoluut niet als oplossing gezien anjali, hoe kom je hier bij? Er zal nooit een behandelaar zijn die zou zeggen dat het beter is om er maar een einde aan te maken, het moet echter wel iets zijn wat een mogelijkheid is. En ja, daar moeten imo veel gesprekken en therapieën aan vooraf hebben plaatsgevonden. Het moet geen makkelijke beslissing worden, maar het moet wel een beslissing kunnen zijn.

Hoe naar is het dat als je al zoveel ellende hebt gehad je ook nog alleen en op een heel ellendige manier dood moet gaan. Ik hoop dat als mijn vader er klaar mee is hij op een waardige manier afscheid kan nemen.

Ik ga het programma ook eens bekijken.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:04

Fitzroy schreef:
Wat een mooie docu was dit. Ik ben ervoor dat mensen met psychisch lijden om euthanasie mogen vragen. Dat lijden kan zo vreselijk zijn dat er echt geen andere weg meer open ligt. Ik vind het daarom ook jammer dat de wachttijd bij de Levenseindekliniek momenteel op 2,5 jaar ligt. Dat is voor iemand met ondraaglijk lijden veel te lang.
Ik kan dan ook geen begrip opbrengen voor die psychiater in de docu die er niet aan mee wil werken.
Wat mij betreft zou iedereen het rechtop zelfbeschikking moeten hebben om een pijnloze dood tegemoet te gaan.

Maar je kunt iemand die daar gewetensbezwaren tegen heeft niet dwingen om aan euthanasie mee te werken.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:10

anjali schreef:
Maar je kunt iemand die daar gewetensbezwaren tegen heeft niet dwingen om aan euthanasie mee te werken.

Dat is toch niet aan de orde? Als je gewetensbezwaren hebt, dan doe je het zelf niet. Dan laat je geen euthanasie plegen en dan ga je niet in een levenseindekliniek werken. Hetzelfde geldt voor abortus, het homohuwelijk, samenwonen, tv kijken, op zondag naar het zwembad gaan, wiet roken, alcohol drinken, varkensvlees of rundvlees eten, de banketstaaf van je zoontje intact laten, neuspeuteren of waar mensen nog meer op grond van hun geloof tegen kunnen zijn. Beleid maak je op basis van ratio, en geloof mag nooit ofte nimmer een reden zijn om wat dan ook te verbieden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:12

Schemerdier schreef:
Belsje schreef:
Ik kende deze documentaire niet en het ze net gekeken ... pakkend.

Wie bepaalde dat leven het hoogste goed is? Een van de randvoorwaarden om therapie te kunnen geven is zonder oordeel kijken, dat wil zeggen dat je ook zonder oordeel kan luisteren naar het verhaal waarin iemand vraagt om dood te mogen gaan.

Euthanasie is een proces dat tijd vraagt, dat neemt van cliënt, arts, gezin, kader, peuten, ... soms geeft het tijdelijke of langdurige rust, soms een finaal einde.



Wel ja, er is niet echt een ander 'goed' he? Het is leven of niets.

Dat weet je niet he. :)
En als het leven niet meer goed is, waarom zou iemand dan niet mogen kiezen om te kappen?
Je kiest niet om te leven, dat wordt je opgedrongen zodra je verwekt wordt. Laat iemand dan in vredesnaam kiezen wanneer het stopt.

Kimbers: wat ontzettend zwaar moet die situatie ook voor jullie zijn. Als de persoon zelf ook gewoon wil kunnen leven dan sta je zo vreselijk machteloos.. :(:) Woorden schieten te kort voor zulke situaties.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-11-20 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:15

anjali schreef:
Ik vind mijn opvatting dat steun en liefde vanuit de maatschappij ,en voor degenen die daarvoor open staan,het geloof,wel degelijk iemand met psychische problemen over een instorting heen kunnen helpen.Waarom zou dat kortzichtig zijn,dat snap ik echt niet.Integendeel,als enige oplossing dan maar euthanasie aan te bieden,dat vind ik wel een treurige en onomkeerbare manier om iemands problemen te beeindigen.

Jammer dat je opmerkingen als kortzichtig worden gezien. Ik denk dat je zeker wel een punt hebt. Natuurlijk zijn er ongeneeslijke psychische ziekten. Maar ik denk dat ook veel leed voorkomen kan worden.
Bijvoorbeeld eenzaamheidsproblematiek. Ik werk momenteel in een verpleeghuis en voor zoveel bewoners zou het imo zoveel beter zijn om gewoon met familie te kunnen zijn. Ook veel jongeren die op kamers gaan en vervolgens eenzaam zijn. Het is hier heel individualistisch ingesteld en dat is zonde.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:21

anjali schreef:
Ik vind mijn opvatting dat steun en liefde vanuit de maatschappij ,en voor degenen die daarvoor open staan,het geloof,wel degelijk iemand met psychische problemen over een instorting heen kunnen helpen.Waarom zou dat kortzichtig zijn,dat snap ik echt niet.Integendeel,als enige oplossing dan maar euthanasie aan te bieden,dat vind ik wel een treurige en onomkeerbare manier om iemands problemen te beeindigen.

Je kunt er niet verder naast zitten, een knuffel, luisterend oor en op je knieën voor God bevrijd je niet van ernstig psychisch lijden. Euthanasie word niet op een presenteerblaadje aangeboden , daar gaat zo ontzettend veel aan vooraf.
Ik had het fijn gevonden wanneer dit er 50 jaar geleden al was geweest. Voorbeeld uit mijn jeugd, jonge moeder van drie kinderen , 35 jaar , al drie mislukte zelfmoordpogingen gedaan.
De psychiater beval aan haar alleen op pad te laten gaan wanneer haar kindertjes bij haar waren. Twee weken later hebben ze ze alle vier uit het kanaal gedregd , zo wanhopig was ze. En ze was diep gelovig Anjali.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:40

anjali schreef:
Ik vind mijn opvatting dat steun en liefde vanuit de maatschappij ,en voor degenen die daarvoor open staan,het geloof,wel degelijk iemand met psychische problemen over een instorting heen kunnen helpen.Waarom zou dat kortzichtig zijn,dat snap ik echt niet.Integendeel,als enige oplossing dan maar euthanasie aan te bieden,dat vind ik wel een treurige en onomkeerbare manier om iemands problemen te beeindigen.

En wanneer wordt die barmhartigheid een marteling voor de ontvanger?

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:42


anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 12:45

brokjes schreef:
anjali schreef:
Ik vind mijn opvatting dat steun en liefde vanuit de maatschappij ,en voor degenen die daarvoor open staan,het geloof,wel degelijk iemand met psychische problemen over een instorting heen kunnen helpen.Waarom zou dat kortzichtig zijn,dat snap ik echt niet.Integendeel,als enige oplossing dan maar euthanasie aan te bieden,dat vind ik wel een treurige en onomkeerbare manier om iemands problemen te beeindigen.

Jammer dat je opmerkingen als kortzichtig worden gezien. Ik denk dat je zeker wel een punt hebt. Natuurlijk zijn er ongeneeslijke psychische ziekten. Maar ik denk dat ook veel leed voorkomen kan worden.
Bijvoorbeeld eenzaamheidsproblematiek. Ik werk momenteel in een verpleeghuis en voor zoveel bewoners zou het imo zoveel beter zijn om gewoon met familie te kunnen zijn. Ook veel jongeren die op kamers gaan en vervolgens eenzaam zijn. Het is hier heel individualistisch ingesteld en dat is zonde.

Inderdaad. Dit topic zou specifiek gaan over jongeren met een doodswens,wat dan nog erger overkomt omdat die nog een heel leven voor zich zouden moeten hebben.In mijn jeugd,dat waren wel andere tijden dan nu, kwam zelfmoord onder jongeren nogal eens voor vanwege een onbeantwoorde liefde.Daar kan men doodongelukkig van worden ja. Maar jammer toch.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18005
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:06

Maar tegen iemand met kanker zeg je toch ook niet 'ze zouden het niet willen als ze maar genoeg mensen en liefde om zich heen hadden'? We hebben het hier niet over mensen die door een dip gaan, of eenmalig een depressie getriggerd door omstandigheden. We hebben het hier over mensen die ziek zijn en die weten dat er misschien tijdelijk verbetering kan zijn, maar nooit op de lange termijn. Als die perioden van tijdelijke verbeteringen er al zijn. Die al jaren lang in de ellende zitten.

Mensen zoals de vader Kimbers. Als haar vader tot de conclusie komt dat het lijden genoeg is, dan gun je hem en zijn familie toch dat dat in een veilige omgeving kan, juist omringd door de mensen die van hem houden? Juist als je van hem houdt, dan gún je hem dat toch? Ook al wil je helemaal niet dat hij dood gaat?
En nee, daarmee zeg ik niet dat de wereld beter af is zonder hun. En ook niet dat het makkelijk en eenvoudig moet zijn of is. Maar ik zou zo graag willen dat de mogelijkheid er is. Alleen maar de mogelijkheid. Want wat je in de documentaire ziet, soms is weten dat het kan voldoende om nog wat langer vol te houden. En nog wat langer. Want het kan altijd morgen nog....

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Nav docu: euthanasie jongeren met doodswens NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:09

@Lalidan, maar hoe weet je of een depressie eenmalig is als gevolg van omstandigheden?
Verder vind ik jou vergelijking met kanker terecht. Een heleboel mensen vergeten dat geestelijke ziektes ook ziektes zijn met ondraaglijk lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:13

Fitzroy schreef:
Kimbers, wat vreselijk voor je vader.

Die andere docu die Maaike hiervoor noemde is ook een aanrader.
https://www.youtube.com/watch?v=vzaihJ0urNA

Goede docu inderdaad.
Zou graag willen dat niemand meer van de flat/voor de trein hoefde te springen en mensen sneller recht krijgen op een waardig en liefdevol einde als zij dat echt willen.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:18

Fitzroy schreef:
@Lalidan, maar hoe weet je of een depressie eenmalig is als gevolg van omstandigheden?
Verder vind ik jou vergelijking met kanker terecht. Een heleboel mensen vergeten dat geestelijke ziektes ook ziektes zijn met ondraaglijk lijden.

Deze laatste opmerking ben ik het mee eens. Een geestelijke ziekte kan inderdaad een echte ziekte van de hersenen zijn.Daar zie ik dan toch een taak voor de arts,om juiste medicatie voor te schrijven zodat iemand zich ondanks de ziekte toch prettig kan voelen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 13:19

anjali schreef:
Fitzroy schreef:
@Lalidan, maar hoe weet je of een depressie eenmalig is als gevolg van omstandigheden?
Verder vind ik jou vergelijking met kanker terecht. Een heleboel mensen vergeten dat geestelijke ziektes ook ziektes zijn met ondraaglijk lijden.

Deze laatste opmerking ben ik het mee eens. Een geestelijke ziekte kan inderdaad een echte ziekte van de hersenen zijn.Daar zie ik dan toch een taak voor de arts,om juiste medicatie voor te schrijven zodat iemand zich ondanks de ziekte toch prettig kan voelen.


Er bestaat zeker ondersteuning in de vorm van medicatie, maar het is een utopie dat dit voor iedereen in voldoende mate een opLossing zou kunnen bieden.