Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:49

Ik zal al eerder ergens een paar cijfers staan.. gisteren heb ik daar ook naar gekeken idd :j
Volgens mij klopt het gewoon dat oud en nieuw een piekbelasting oplevert... ik zie niet zo snel dat dat anders kan zijn of hoe je dat anders kan zien?
Van Oud&Nieuw weet je een soort van bijna zeker dat er best wat mensen op de EHBO moeten zijn, op een avond dat het al druk is (vuurwerkongevallen tesamen met ongelukken, brandjes, andere dingen)..

Ruiterongelukken, wat hier ook al is gemeld, zijn wat meer verspreid .. en wellicht is het op dít moment zo dat door de Coronamaatregelen het aantal reisbewegingen naar stallen (manege's, lessen etc) beperkt is, waardoor de zorg de laatste periode niet perse extra is belast door ruiterongelukken. Andere sporten, zoals voetbal etc zijn ook enige tijd verboden geweest (mogen die nu ondertussen wel weer?) . Voetbal geeft ook druk op een SEH, maar als niemand mag voetballen, dan wordt dat wel minder :+

Plus als je geen vuurwerk af mag steken scheelt het misschien met de groepsvorming op straat? (hoewel ik daar niet zoveel vertrouwen in heb.. mensen gaan toch wel want recht om buiten dronken op straat te zwalken feest te vieren, of weetikveelwat, en dan heb je als handhaver ook ineens een stuk vuurwerk in je nek.. :+ )

Daarnaast, maar dat is een heel andere discussie.. is het best verbazingwekkend dat hoogrisicosporten zoals oa paardrijden, skieen, voetbal etc wel mogen zonder extra bescherming.. Ik heb ooit wel eens wat gelezen over minder ongelukken bij paardrijden dan bij voetbal, maar als het misgaat wel ernstiger letsel.. (maar dat is een heel andere discussie)... en paarden op de openbare weg, das nog zo'n dingetje :+ (maar ik denk dat ik één van de weinige ruiters ben die de laatste paar jaren t 1 en ander aan te merken heeft op paardensport en risico's, :') )

Of je vuurwerk nu wel of niet wil vanwege geluidsoverlast (echt absurd overigens, die knallen) en schade staat los van deze discussie.. En ik denk ook dat het scheelt of je met O&N in Scheveningen of de Haagse binnenstand zit (midden in de chaos), of aan de rand van een grote stad vwb de 'vuurwerkervaring'..

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10464
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 08:50

Ik verplaats dit topic naar Nieuws en Maatschappij [NM] omdat het daar beter past

nikkielvis

Berichten: 766
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:25

Ik ben geen fan van vuurwerk. Ik vind het mooi en met oud en nieuw hoort het erbij.

Mijn dieren zijn doodsbang en ben dus ook blij als 31 December weer geweest is. En hoewel ik het graag zie verdwijnen om Egoïstisch redenen.

Vind ik het eigenlijk wel een domper voor heel veel mensen. Al maanden houden heel wat mensen zich aan de regels. Weinig gezellige avonden of feestjes.
En nu mogen ze ook niet knallend het jaar uit. Ik denk juist door deze maatregel dat er heel wat ilegaal vuurwerk op straat komt en/of dat er rottigheid uitgehaald gaat worden.

Op een gegeven moment zijn mensen er wel een beetje klaar mee om altijd maar ja en amen te zeggen.
Dat zie je nu al op forums etc.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:35

Ik sta er normaal een beetje neutraal in denk ik. Ik vind het "er bij horen". vuurwerkshows op grote plekken is leuk als je op die plekken woont, voor ons betekend dat midden in de nacht een flink stuk reizen wat niet echt haalbaar is met jonge kinderen. Ik vind de charme dat iedereen naar buiten komt om te kijken en vuurwerk af te steken, je elkaar even gedag en een gelukkig nieuwjaar kan wensen, vaak wordt hier door 1 van de buren wel iets van hapjes gemaakt die ze dan rondlopen onder de mensen die buiten staan, gewoon gezellig.
Zelf ben ik wat bang voor vuurwerk, maar de sfeer er omheen vind ik wel gewoon heel saamhorig. Dat zou ik missen.

Dit jaar een verbod ben ik wel heel erg voor. Zorg heeft het loeidruk en dan met elkaar ook nog iets gaan doen wat een piekbelasting veroorzaakt. Gewoon nee.

Machie

Berichten: 16021
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:36

Ik vind het wat dubbel. Van mij persoonlijk mag vuurwerk gisteren verboden worden. Echt ik haat die troep. Maar de beweegredenen nu vind ik fout. Er is onder Mark Rutte jaren en jaren enorm bezuinigd op de zorg. Er zijn bijna 10.000 bedden minder en er is veel en veel minder geld beschikbaar. De werkdruk is bijzonder hoog en het loon matig. Tsja, dat is toch echt de fout van het kabinet, niet van de vuurwerkafstekers....

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:39

HOERA! Hopelijk voor eens en altijd.....

Op en den duur een vuurwerkshow door gemeenten voor echte liefhebbers vind ik prima. Het is van de zotte burgers in de weer te laten zijn met dergelijk gevaarlijk spul. De cijfers liegen er ook niet om.
In 2019 ging er voor 77 miljoen aan vuurwerk over de toonbank, dat vind ik ziek.
Het is ook een ramp voor het milieu en de dieren.

Hopelijk is het voor eens en voor altijd klaar.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:40

Die redenering snap ik niet helemaal... ik lees m vaker, over dat bezuinigen
Normaal kan iedereen die zn oog, of erger nog, het oog van een ander (!) eruit vuurwerkt, gewoon naar de SEH..
Nu is er een wereldwijde pandemie aan de hand, en dat had Mark Rutte (want die regelt het blijkbaar in zn 1tje) jaren geleden al moeten weten, en dus al die jaren die 10.000 bedden (en het personeel) achter de hand moeten houden voor het geval dat..?
(dan hadden de vergoedingen die ze nu soms kunnen geven ivm derving van inkomsten en die misschien net een bedrijfje kunnen redden, ook wel op hun buik kunnen schrijven omdat er de afgelopen paar jaren geld naar leegstaande bedden is gegaan... zoiets)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:41

Machie schreef:
Ik vind het wat dubbel. Van mij persoonlijk mag vuurwerk gisteren verboden worden. Echt ik haat die troep. Maar de beweegredenen nu vind ik fout. Er is onder Mark Rutte jaren en jaren enorm bezuinigd op de zorg. Er zijn bijna 10.000 bedden minder en er is veel en veel minder geld beschikbaar. De werkdruk is bijzonder hoog en het loon matig. Tsja, dat is toch echt de fout van het kabinet, niet van de vuurwerkafstekers....


Nou, Rutte en zijn neo-liberale vrienden hebben alles geprivatiseerd.... met alle gevolgen van dien; onderbetaald zorgpersoneel, slechte voorzieningen, en dik betaalde directie.
Iedereen die VVD gestemd heeft zou zich op z'n hoofd moeten krabben welke ramp we daar aan overgehouden hebben.

Met 77 miljoen kun je heel wat goede dingen doen.....

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:42

Want de 77 miljoen die particulieren aan vuurwerk uitgegeven hebben (of iig omzet hadden gegenereerd) hadden anders op een andere manier uitgegeven geworden??
Die link snap ik niet helemaal hoor :+

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:43

Machie schreef:
Ik vind het wat dubbel. Van mij persoonlijk mag vuurwerk gisteren verboden worden. Echt ik haat die troep. Maar de beweegredenen nu vind ik fout. Er is onder Mark Rutte jaren en jaren enorm bezuinigd op de zorg. Er zijn bijna 10.000 bedden minder en er is veel en veel minder geld beschikbaar. De werkdruk is bijzonder hoog en het loon matig. Tsja, dat is toch echt de fout van het kabinet, niet van de vuurwerkafstekers....


ah schei uit. Om een pandemie de baas te kunnen hadden we de afgelopen jaren 16 miljard per jaar extra in de zorg moeten pompen, er waren in de eerste golf 25.000 IC bedden nodig. Terwijl we er normaal gemiddeld 800 tegelijkertijd gebruiken en er 1150 hebben.

We pompen ieder jaar nog meer geld in de zorg dan het jaar ervoor. Als je iemand de schuld wil geven dan moet je dat doen aan je grootouders, die teveel kinderen kregen en je ouders die te weinig kinderen kregen waardoor de vergrijzing de zorg op z'n kop gooit.

Ik vraag me nog steeds af wat men er van had gevonden als Mark Rutte 2 jaar geleden had staan te verdedigen dat we die 20.000 IC-bedden ECHT moesten behouden, ook al lag er al minstens 20 jaar 18000 bedden leeg. Nee, maar ECHT! Als we een pandemie krijgen hebben we ze nodig, ook al kosten ze ons nu 16 miljard per jaar aan weggegooid geld.
Dan had iedereen nu gezeken, wat we wel niet hadden kunnen doen als ze die 16 miljard per jaar hadden opgespaard per jaar. Gewoon een jaar afstand houden had ons dan wel 160 miljard bespaard over de afgelopen 10 jaar. Wat bezielde die Mark Rutte toch, om 10 jaar die IC bedden open te houden, die nooit gebruikt werden.
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-11-20 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:46

Ik ben voor een hoop ik ook definitief verbod. Voor alle dieren, thuis, buiten en op stal.
Voor alle mensen met luchtwegproblemen.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:46

Ik ben super blij met het vuurwerk verbod, hoop dat dit het begin is voor een prettiger oud en nieuw in de toekomst met vuurwerkshows ipv particulier vuurwerk en alle schade, rellen, verwoesting etc. die daarbij horen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:47

Cer schreef:
Want de 77 miljoen die particulieren aan vuurwerk uitgegeven hebben (of iig omzet hadden gegenereerd) hadden anders op een andere manier uitgegeven geworden??
Die link snap ik niet helemaal hoor :+


Nou.... lijkt me niet, dat is een ander 'potje' om in ambtelijke termen te schieten.
Maar het toont aan waar prioriteiten liggen, en hoe scheef het is dat mensen zoveel geld in destructieve zaken steken maar aangeven geen geld te hebben voor zaken die relevant zijn.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:50

secricible schreef:
Machie schreef:
Ik vind het wat dubbel. Van mij persoonlijk mag vuurwerk gisteren verboden worden. Echt ik haat die troep. Maar de beweegredenen nu vind ik fout. Er is onder Mark Rutte jaren en jaren enorm bezuinigd op de zorg. Er zijn bijna 10.000 bedden minder en er is veel en veel minder geld beschikbaar. De werkdruk is bijzonder hoog en het loon matig. Tsja, dat is toch echt de fout van het kabinet, niet van de vuurwerkafstekers....


ah schei uit. Om een pandemie de baas te kunnen hadden we de afgelopen jaren 16 miljard per jaar extra in de zorg moeten pompen, er waren in de eerste golf 25.000 IC bedden nodig. Terwijl we er normaal gemiddeld 800 tegelijkertijd gebruiken en er 1150 hebben.

We pompen ieder jaar nog meer geld in de zorg dan het jaar ervoor. Als je iemand de schuld wil geven dan moet je dat doen aan je grootouders, die teveel kinderen kregen en je ouders die te weinig kinderen kregen waardoor de vergrijzing de zorg op z'n kop gooit.

Ik vraag me nog steeds af wat men er van had gevonden als Mark Rutte 2 jaar geleden had staan te verdedigen dat we die 20.000 IC-bedden ECHT moesten behouden, ook al lag er al minstens 20 jaar 18000 bedden leeg. Nee, maar ECHT! Als we een pandemie krijgen hebben we ze nodig, ook al kosten ze ons nu 16 miljard per jaar aan weggegooid geld.
Dan had iedereen nu gezeken, wat we wel niet hadden kunnen doen als ze die 16 miljard per jaar hadden opgespaard per jaar. Gewoon een jaar afstand houden had ons dan wel 160 miljard bespaard over de afgelopen 10 jaar. Wat bezielde die Mark Rutte toch, om 10 jaar die IC bedden open te houden, die nooit gebruikt werden.



Wat hadden we niet kunnen bereiken wanneer we een suikertax hadden ingevoerd, de btw van fruit en groenten hadden gehaald, de zorg niet hadden geprivatiseerd, een premier hadden gehad die niet op schoot zat bij tata steel, unilever, shell, en al zijn andere vriendjes die aan de touwtjes zitten te trekken.....

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:50

Ik lees ook berichten hier dat de Corona cijfers dalen dus dat er dan wel weer ruimte is voor vuurwerk slachtoffers...
Nee, want de reguliere zorg heeft enorm veel achterstand dus de zorg heeft de komende maanden sowieso geen adempauze hoor.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:50

Voor mij mag het verbod er ook komen, al is het maar om zo beter te kunnen handhaven als er van die zotten zijn die wel aan de gang blijven en voor gevaarlijke situaties zorgen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:51

Ninx schreef:
Nou.... lijkt me niet, dat is een ander 'potje' om in ambtelijke termen te schieten.
Maar het toont aan waar prioriteiten liggen, en hoe scheef het is dat mensen zoveel geld in destructieve zaken steken maar aangeven geen geld te hebben voor zaken die relevant zijn.


Dit bericht van jou is dan dus best onsamenhangend.. althans, ik snap het niet..
Citaat:
Nou, Rutte en zijn neo-liberale vrienden hebben alles geprivatiseerd.... met alle gevolgen van dien; onderbetaald zorgpersoneel, slechte voorzieningen, en dik betaalde directie.
Iedereen die VVD gestemd heeft zou zich op z'n hoofd moeten krabben welke ramp we daar aan overgehouden hebben.

Met 77 miljoen kun je heel wat goede dingen doen.....


Wiens prioriteiten precies? .. en steken 'mensen' geld in destructieve zaken of is het de schuld van de neo-liberale vrienden? Wie heeft er dan geen geld voor relevante zaken? Rutte of de mensen die vuurwerk kopen?

Oh, ik lees nu dit...
Citaat:
Wat hadden we niet kunnen bereiken wanneer we een suikertax hadden ingevoerd, de btw van fruit en groenten hadden gehaald, de zorg niet hadden geprivatiseerd, een premier hadden gehad die niet op schoot zat bij tata steel, unilever, shell, en al zijn andere vriendjes die aan de touwtjes zitten te trekken.....

ik haak bij deze af.... :') (ik snap wat je bedoelt, maar .. toch... )

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:52

Ik vind dit top en hoop dat het zo blijft.

Laat ze het maar vanuit de gemeente organiseren zo'n vuurwerkshow. In andere landen is dat ook altijd super geregeld en mooi om te zien.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:53

verootjoo schreef:
Nou ik ben denk ik de enige die er tegen is :') m’n kind verheugt zich er nu al op.

Maar wat gaan ze dan doen met al dat al ingekochten vuurwerk?? Dat is toch vragen om failissementen?
Ik hoop dat ze echt goed doorrekenen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Belachelijk dat ze er nu pas mee komen :(

Maar dat is niet alleen in deze branche, er zijn zoveel branches die nu keer op keer worden getroffen en al vanaf het begin dit jaar, daar is de rek er ook een keer uit.
Het lijkt mij dat een faillissement niet op weegt tegen een gezond mensenleven.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:55

Ik zou Het zalig vinden als er geen knal vuurwerk meer is.
Sier vuurwerk vind ik wel kunnen maar die achterlijk harde knallen mogen van mij altijd van de aardbol verdwijnen.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 09:56

Ninx schreef:
secricible schreef:


ah schei uit. Om een pandemie de baas te kunnen hadden we de afgelopen jaren 16 miljard per jaar extra in de zorg moeten pompen, er waren in de eerste golf 25.000 IC bedden nodig. Terwijl we er normaal gemiddeld 800 tegelijkertijd gebruiken en er 1150 hebben.

We pompen ieder jaar nog meer geld in de zorg dan het jaar ervoor. Als je iemand de schuld wil geven dan moet je dat doen aan je grootouders, die teveel kinderen kregen en je ouders die te weinig kinderen kregen waardoor de vergrijzing de zorg op z'n kop gooit.

Ik vraag me nog steeds af wat men er van had gevonden als Mark Rutte 2 jaar geleden had staan te verdedigen dat we die 20.000 IC-bedden ECHT moesten behouden, ook al lag er al minstens 20 jaar 18000 bedden leeg. Nee, maar ECHT! Als we een pandemie krijgen hebben we ze nodig, ook al kosten ze ons nu 16 miljard per jaar aan weggegooid geld.
Dan had iedereen nu gezeken, wat we wel niet hadden kunnen doen als ze die 16 miljard per jaar hadden opgespaard per jaar. Gewoon een jaar afstand houden had ons dan wel 160 miljard bespaard over de afgelopen 10 jaar. Wat bezielde die Mark Rutte toch, om 10 jaar die IC bedden open te houden, die nooit gebruikt werden.



Wat hadden we niet kunnen bereiken wanneer we een suikertax hadden ingevoerd, de btw van fruit en groenten hadden gehaald, de zorg niet hadden geprivatiseerd, een premier hadden gehad die niet op schoot zat bij tata steel, unilever, shell, en al zijn andere vriendjes die aan de touwtjes zitten te trekken.....


Dat had ons ongetwijfeld wat opgeleverd (en vast ook een hoop gekost, aangezien dat soort bedrijven ook zorgen voor werkgelegenheid en weet ik wat ook), maar dan nog betwijfel ik of we als land akkoord waren geweest met een kabinet dat 16 miljard per jaar extra in de zorg had gepompt, om 20.000 bedden in de lucht te houden die we vervolgens nooit, maar dan ook nooit zouden vullen in de gehele geschiedenis, tot nu toe.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor een hoger salaris voor de zorgmedewerkers en een paar extra IC-bedden zou mooi zijn. Maar het idee dat de gevolgen van deze pandemie voor onze zorgmedewerkers er niet waren geweest zonder bezuinigingen (wélke bezuinigingen?) is echt de grootste quatsch die er bestaat.
Ik ken geen enkel bedrijf of instelling die 20x (!!!) zoveel medewerkers en voorzieningen in huis heeft "voor het geval dat". Jarenlang, zonder ze ooit een keer nodig te hebben gehad.

En dat gebruiken om goed te praten dat we nog een extra zorgpiek mogen verzorgen met een pleziertje om explosieven de lucht in te knallen met elkaar, daar kan ik echt totaal niet bij.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:00

Reactie op OP: Eindelijk....! *\o/*

Alleen georganiseerd siervuurwerk om 0.00 uur en dan hooguit een half uurtje zou al meer dan genoeg zijn voor mij. Maar dat vreselijke geknal de hele dag door is echt een nachtmerrie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:05

Ik ben sowieso benieuwd hoe het hier gaat nu. Waar ik eerder woonde was het al een hels knalgeweld geweest. Hier twee keer in de verte wat gehoord geloof ik. Normaal gaan de honden de laatste week/Twee weken naar pension voor hun eigen welzijn. Vreselijk maar bittere noodzaak. Dat kan niet meer vanwege hun gezondheid. Dus ik hoop dat het hier verbod of niet rustig blijft op hooguit een uurtjes nachts wat geknal.

Cookies
Berichten: 6576
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:05

Prima dat verbod. Ik vind vuurwerk zelf erg mooi om naar te kijken, maar de laatste jaren is de overlast echt enorm. Afgelopen jaarwisseling was het bij ons net de Gazastrook. Politie stond erbij en keek ernaar.
Dit jaar zijn de jongeren al weer een poosje bezig het centrum van Ede te terroriseren met vuurwerk.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:10

Tsja, de mensen die zich voorgaande jaren niet aan de regels hielden gaan dat nu ook echt niet doen...
Vooral jammer voor de mensen die er wel fatsoenlijk mee bezig zijn.

Ik ben echt panisch voor vuurwerk (itt mijn huisdieren :+ ) maar ik vind dit verbod echt nergens op slaan, handhaven lukt ze toch niet (hier knallen ze alweer wat af).