Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:14

Voorgaande jaren was bezit niet verboden. Nu kunnen ze gewoon auto's aanhouden en flinke boetes geven als ze vuurwerk bij hebben.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:14

mvdende schreef:
Ik ben ook tegen een vuurwerk verbod!

En dat "voor de zorg"... op dit moment dalen de besmettingen met bijna 1000 per dag. Op deze manier zijn de besmettingen binnen een paar weken weer terug naar acceptabele waardes. De druk op de zorg zakt ook hard mee.

De kans dat we eind December weer 10.000 besmettingen per dag hebben, (met de daarbijbehorende ziekenhuis opnames) acht ik niet zo heel groot.

Daarnaast is vuurwerk afsteken al hardstikke verboden 364 dagen per jaar.... de mensen die zich er die 364 dagen niet aan het verbod houden, gaan dat écht niet ineens wél doen, inclusief 31 december.

Je pakt voornamelijk de mensen die zich wél aan de wet houden (namelijk alleen vanaf 18:00 afsteken) want alléén vanaf 18:00 is het legaal......

Ik ben gék op vuurwerk, dat is echt een traditie waar ik veel waarde aan hecht.

Dit jaar afgesproken dat we o&n bij mij vieren en dan zouden we één mooie pot afsteken.

Jammer dat dat gewoon verkloot Word door de regering.

En inderdaad, nu gaat het om vuurwerk, maar wat is het volgende wat "voor de zorg" afgeschaft gaat worden? Genoeg sporten die ook regelmatig een bezoekje ziekenhuis tot gevolg hebben.... oa de paardensport.


Ja want de regering doet dit ook echt om jou en andere mensen te pesten. Volgens mij heb je het nog steeds niet door waarom het word verboden?
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Of er daadwerkelijk minder mensen gewond raken. Aan de andere kant ben ik bang dat dit de agressie tegen hulpverleners alleen maar gaat versterken.

Melisjeee
Berichten: 1335
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:15

Maar dan moeten die controles er ook wel echt gaan komen op auto's en andere voertuigen. Ik denk dat er anders alleen maar meer zooi uit het buitenland gaat komen. En dat kan je ook nog eens heel het jaar door doen, terwijl je hier alleen via de legale verkoop de laatste 3 dagen van het jaar aan vuurwerk kan komen. Alles valt of staat bij een verbod op de handhaving anders gaat het nog niks oplossen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:16

meggiemeg schreef:
verootjoo schreef:
Nou ik ben denk ik de enige die er tegen is :') m’n kind verheugt zich er nu al op.

Maar wat gaan ze dan doen met al dat al ingekochten vuurwerk?? Dat is toch vragen om failissementen?
Ik hoop dat ze echt goed doorrekenen of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Belachelijk dat ze er nu pas mee komen :(

Maar dat is niet alleen in deze branche, er zijn zoveel branches die nu keer op keer worden getroffen en al vanaf het begin dit jaar, daar is de rek er ook een keer uit.
Het lijkt mij dat een faillissement niet op weegt tegen een gezond mensenleven.

Plus, een vuurwerkverbod ligt al jaren op tafel. Veel gemeentes hadden al aangekondigd dit jaar een gemeentelijk vuurwerkverbod in te lassen.

Als je als vuurwerkhandelaar als normaal hebt ingekocht voor komende jaarwisseling heb je gewoon niet op zitten letten.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:16

Ninx schreef:
Machie schreef:
Ik vind het wat dubbel. Van mij persoonlijk mag vuurwerk gisteren verboden worden. Echt ik haat die troep. Maar de beweegredenen nu vind ik fout. Er is onder Mark Rutte jaren en jaren enorm bezuinigd op de zorg. Er zijn bijna 10.000 bedden minder en er is veel en veel minder geld beschikbaar. De werkdruk is bijzonder hoog en het loon matig. Tsja, dat is toch echt de fout van het kabinet, niet van de vuurwerkafstekers....


Nou, Rutte en zijn neo-liberale vrienden hebben alles geprivatiseerd.... met alle gevolgen van dien; onderbetaald zorgpersoneel, slechte voorzieningen, en dik betaalde directie.
Iedereen die VVD gestemd heeft zou zich op z'n hoofd moeten krabben welke ramp we daar aan overgehouden hebben.

Met 77 miljoen kun je heel wat goede dingen doen.....


Ik krab inderdaad wel eens op mijn hoofd. Niet omdat ik VVD stemmer ben, maar om de bijzondere reacties die zo nu en dan voorbij komen. Maar ja, in deze voor velen moeilijke tijd is het hebben van een Kop van Jut wel prettig. Dan ben je als Staatshoofd of Ministerpresident snel de klos. Natuurlijk niet leuk, maar zal wel bij de functie horen, altijd terecht, nee dat niet.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:16

Yes, kom maar door met dat verbod.
Het leed, de zooi, de gewonden, de verwoestingen en zelfs gemartelde dieren etc wegen wat mij betreft niet op tegen de ‘lol’ van wat mensen.

Als het dan COVID moet zijn dat eindelijk dat verbod erdoor drukt laat het dan maar zo zijn. Geluk bij ongeluk.

rien10
Berichten: 14775
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:16

Ja, de regering verkloot het, MvdEnde. De regering heeft een virus ontwikkeld, dat onder de mensen gebracht, de mensen opgeroepen zich niet aan de regels te houden. Echt verkloot hebben ze het. Helemaal.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:17

Even de ME en anders kijken of het leger ingezet kan worden.. (dat mag nu geloof ik niet zomaar.. maar wie weet kunnen ze nog ergens een oude wet vandaan vissen waarin iets staat over explosie,vuur en inzet militairen.. :P )

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:19

rien10 schreef:
Ja, de regering verkloot het, MvdEnde. De regering heeft een virus ontwikkeld, dat onder de mensen gebracht, de mensen opgeroepen zich niet aan de regels te houden. Echt verkloot hebben ze het. Helemaal.

Ik ben het absoluut niet eens met het beleid wat de regering voert ( buiten COVID-19 om) dus wat betreft verkloten ze het inderdaad :D

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:20

Het geknal weken van te voren en op de dag zelf,de godganse dag vanaf smorgens vroeg, dat mag van mij wel weg.
Om 00.00 vind ik het wel leuk en gezellig om met je buurt wat mooi siervuurwerk af te steken.
Max een half uurtje en dan klaar.
Dus ik ben niet perse voor een algeheel vuurwerk verbod.
Denk dat het een hele opgave wordt om hier op te handhaven.
'Vroeger' mocht het op 31 dec vanaf 10u smorgens, vandaag de dag pas om 20.00? als ik het goed heb.
En ook die regel werkt niet.
Verwacht veel illegaal spul als er daadwerkelijk een algeheel verbod gaat komen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:22

maar wanneer vallen dan de meeste slachtoffers? In de weken ervoor, of op oudejaarsdag/oud&nieuw?

Want als iedereen zich tussen 23.00 en 01.00 evengoed de vingers eraf knalt, is het nog steeds druk op de SEH...

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:32

Cer schreef:
maar wanneer vallen dan de meeste slachtoffers? In de weken ervoor, of op oudejaarsdag/oud&nieuw?

Want als iedereen zich tussen 23.00 en 01.00 evengoed de vingers eraf knalt, is het nog steeds druk op de SEH...


Ik denk in de hele maand december in combinatie met alcohol

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:32

Ik ben echt tegen het verbod. Ik ben bang dat dit ze iets te goed gaat bevallen en er nu makkelijker beslist word om dat verbod maar voor altijd te laten gelden. Ik kan me ergens voor dit jaar het me nog wel voorstellen maar ik baal er heel erg van. Ik geef nooit een euro uit aan vuurwerk maar het is voor mij mijn hele leven al traditie om om 12 uur naar buiten te gaan en vuurwerk te kijken, alle buren af gaan even een hand geven (dit jaar dan geen hand) het hoort er bij en vuurwerk maakt het voor mij echt oud op nieuw. Anders zal het voor mij te veel als een normale dag voelen en zou ik niet eens zin hebben om tot 12u op te blijven (ik ben iemand die normaal graag vroeg gaat slapen). Mijn paard staat gewoon buiten 'snachts. Mijn dieren zijn er gelukkig niet bang voor, misschien zou ik er dan ook wat meer een hekel aan krijgen. Die hele harde (illegale) knallen hoeven van mij ook niet maar het siervuurwerk, ik zou echt balen als het er niet meer is.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:36

Dat zou toch heerlijk zijn he, als we gewoon om 22.30u naar bed kunnen, slapen en het dan gewoon 1 januari is zonder gezever. <3

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:40

Anouk_H schreef:
Ik ben echt tegen het verbod. .... Die hele harde (illegale) knallen hoeven van mij ook niet maar het siervuurwerk, ik zou echt balen als het er niet meer is.

maar het is nu toch alleen het verbod voor dit jaar ivm de SEH?

Ik heb het idee dat een aantal mensen het lezen als een verbod voor altijd.... (ja wellicht volgt dat nog, maar dat is nú toch niet aan de orde?)

En siervuurwerk kan ook op een andere manier.. dat hoeven mensen niet perse zelf te doen..
En als er geen virus is, kun je ook snachts als je wilt mensen handen geven... dat stopt dan toch niet?

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:42

Persoonlijk ben ik er blij mee, mocht van mij allang, ook zonder corona zo'n vuurwerkverbod. Denk alleen dat er een hoop ellende gaat komen oud en nieuw. Zijn denk zat mensen die zich hier echt niet aan gaan houden, denk alleen al aan Den Haag en Scheveningen. En handhaven zal slecht lukken als het massaal overtreden gaat worden. In Belgie hele jaar door zat vuurwerk te krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41779
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:43

Anouk_H schreef:
Ik ben echt tegen het verbod. Ik ben bang dat dit ze iets te goed gaat bevallen en er nu makkelijker beslist word om dat verbod maar voor altijd te laten gelden. Ik kan me ergens voor dit jaar het me nog wel voorstellen maar ik baal er heel erg van. Ik geef nooit een euro uit aan vuurwerk maar het is voor mij mijn hele leven al traditie om om 12 uur naar buiten te gaan en vuurwerk te kijken, alle buren af gaan even een hand geven (dit jaar dan geen hand) het hoort er bij en vuurwerk maakt het voor mij echt oud op nieuw. Anders zal het voor mij te veel als een normale dag voelen en zou ik niet eens zin hebben om tot 12u op te blijven (ik ben iemand die normaal graag vroeg gaat slapen). Mijn paard staat gewoon buiten 'snachts. Mijn dieren zijn er gelukkig niet bang voor, misschien zou ik er dan ook wat meer een hekel aan krijgen. Die hele harde (illegale) knallen hoeven van mij ook niet maar het siervuurwerk, ik zou echt balen als het er niet meer is.

Ik hoop er eigenlijk op :). Imo wegen de voordelen van vuurwerk afsteken bij lange na niet meer op tegen de nadelen.

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:44

Ik heb zelf helemaal niets met vuurwerk, mijn vriend ook niet. Al vind ik siervuurwerk wel mooi en ik vind het er ook wel bijhoren met oud en nieuw. Maar voor de dieren vind ik het helemaal prima als er een verbod komt.
Voor mijn zoontje zou ik het heel erg sneu vinden. Hij is 6 en heeft autisme, hij is helemaal gek van vuurwerk (als hij binnen is, buiten vindt hij het eng). En hij is vanaf oktober alweer vuurwerk filmpjes aan het kijken op YouTube.
Dus als ze het dit jaar gaan verbieden, krijg ik m'n handen vol aan hem.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:44


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:46

Ik las laatst in een artikel (van voor COVID alweer) dat kerst/oud en nieuw sowieso een drukke periode is in ziekenhuizen. Dit komt doordat mensen oma en opa massaal bezoeken en dan soms zien dat ze achteruit aan het gaan is door ziekte, en dan moeten ze vaak opgenomen worden. En dan komen de vuurwerkslachtoffers er nog bovenop :(

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:48

Naast het feit dat er weer een hele groep ondernemers aan corona maatregelen bezwijkt (want zelfs met compensatie is het een kunst om de eindjes aan elkaar te knopen) denk ik dat met deze maatregel de zorg juist extra wordt belast. Zat mensen die alsnog aan illegaal (gevaarlijk) vuurwerk kunnen komen. Mensen die er van houden gaan dat dan kopen ipv de brave pijlen en potjes bij het vuurwerkdepot van de plaatselijke fietsenboer...

Wat mij betreft worden er overigens vuurwerk 'shows' gedaan per gemeente/buurt maar dat is mogelijk weer niet corona proof.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 10:51

Ik denk dat het hier gewoon knallen gaat worden, handhaven op illegale zooi lukt ze ook al jaren niet. Ik hoor hier elke avond minstens 1 bom afgaan en soms zelfs overdag ook. En ik woon in een vuurwerkvrije zone. _O- :+
Dus ik ga alsnog bij mijn ouders bivakkeren, want daar is het om 1 uur ten minste stil. Ik kan niet tegen het harde geluid als er niks te zien valt, dus al die bommen die ze af steken. Ik schrik me elke keer dood.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:02

Rytir schreef:
Naast het feit dat er weer een hele groep ondernemers aan corona maatregelen bezwijkt (want zelfs met compensatie is het een kunst om de eindjes aan elkaar te knopen) denk ik dat met deze maatregel de zorg juist extra wordt belast. Zat mensen die alsnog aan illegaal (gevaarlijk) vuurwerk kunnen komen. Mensen die er van houden gaan dat dan kopen ipv de brave pijlen en potjes bij het vuurwerkdepot van de plaatselijke fietsenboer...

Wat mij betreft worden er overigens vuurwerk 'shows' gedaan per gemeente/buurt maar dat is mogelijk weer niet corona proof.

Het lijkt me zeer sterk dat echt iedereen die normaal gesproken wat "gewoon" vuurwerk afsteekt dan maar naar België rijdt voor illegaal vuurwerk

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:07

_San87_ schreef:
Ik hoop er eigenlijk op :). Imo wegen de voordelen van vuurwerk afsteken bij lange na niet meer op tegen de nadelen.


Eens. Ik vind het prima. Liever gisteren dan vandaag. Heerlijk!

Het had nooit goed gevallen maar nu helemaal niet. Mensen vinden al dat ze zoveel hebben moeten inleveren vinden ze en dan nu ook nog vuurwerk, dat valt niet goed. Het geeft nog meer weerstand...
Ik vraag me af of het goed gaat.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:15

Ik denk persoonlijk zelfs dat dit verbod niet alleen dit jaar is; corona is een mooi moment om nu eindelijk de knoop eens door te hakken in een discussie die nu al jaren bezig is; een vuurwerkverbod.

Er was al voor dit jaar een begin gemaakt met een verbod op (zwaar of was het nu al knal?)knalvuurwerk voor aankomende jaarwisseling. En dat was de start om toe te werken naar een algeheel vuurwerkverbod voor consumenten.

Nu met corona dan een geheel vuurwerkverbod...waarom dat voor 2021-2022 weer terug draaien naar alleen knal, als je toch al toe aan het werken was naar een algeheel vuurwerkverbod? Die zou er in principe toch binnen nu en 2 tot 5 jaar komen.

Dus ja; ik verwacht dat dit verbod een blijvertje zal zijn.

Persoonlijk vind ik het aan de ene kant jammer; ik koop zelf dan wel niet, maar toch altijd even leuk om kort na 12en even naar het siervuurwerk van anderen te kijken.
Maar gezien de vele overlast die veroorzaakt wordt door mensen die menen dat ze vuurwerk mogen gebruiken om overlast te veroorzaken en schade aan te richten, zal ik het ook niet missen uiteindelijk.

Het zal even wennen zijn natuurlijk, want het siervuurwerk na 12 uur is toch traditie, maar goed; een ramp is het ook weer niet.