Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:11

Melisjeee schreef:
Ik baal echt als een stekker als dit besluit werkelijkheid gaat worden... voor de duidelijkheid, ik zit middenin de verkoop wat mijn positie misschien iets verandert :Y)

Maar wat veel vergeten wordt te noemen is het feit dat we dit jaar sowieso al afstand hebben moeten doen van al het 'gevaarlijke' vuurwerk. Dus knalvuurwerk, vuurpijlen, knalmatten en single shots. We zouden deze oud & nieuw dus bijna alleen nog maar sier gaan verkopen, maar zelfs dat mag waarschijnlijk niet... en dan nog maar niet te spreken over al die illegale bende die hoe dan ook toch het land wel in zal komen.

En inderdaad zoals meerdere al noemen, de voorbereidingen zijn allang bezig dus was dan meteen vorig jaar met een geheel verbod gekomen in plaats van nu last minute

Het geroep om 'n vuurwerkverbod speelt al jaren. Heb je niet je kansen inmiddels meer gespreid door ook andere producten dan vuurwerk te gaan verkopen? Je kunt toch uberhaupt niet leven van vuurwerk alleen?

Sherivey
Berichten: 8695
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:13

Ik ben voor het verbod. Niet per se om de zorg te ontlasten. Wel om te voorkomen dat vele dieren in paniek raken.

Toen ik nog een hond had, vonden die stoere jongetjes uit de buurt het altijd nodig om rotjes ernaar te gooien als ik hem uitliet. Want, grappig.

Ik ben zelf doodsbang van vuurwerk.

Lees ieder jaar weer dieren die in paniek weg gerent en/of gewond geraakt zijn door het geknal.

Vorig jaar gezien hoe een meisje dr paard bijna aan de kletter ging omdat een groepje het leuk vond om keiharde knallen af te steken.

Nee dankje. Vind die shows met siervuurwerk mooi. Maar al dat geknal in de straten (en brievenbussen/prullebakken) hoeft van mij niet.

daantjuhhhJarig

Berichten: 26885
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:13

Ja maar daar wringt de schoen wel natuurlijk. Verspreid over het jaar... geeft veel minder druk dan een explosie (letterlijk) aan gewonden.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:13

ruitje schreef:
Ik ben een van de weinigen die tegen is :) . Vind het nogal wat om een jarenlange traditie te verbieden op grond van 'minder druk op de zorg' . Waar is dan het einde? Want zo valt er nog wel meer te verbieden.

Ik heb helemaal niks met vuurwerk, maar als ze per morgen besluiten buitenritten op een paard te verbieden: want minder ongelukken en het gaf toch al veel overlast.

Of motorrijden, of of of....

Ik vind dat vrijheden waar de overheid zich niet mee moet bemoeien :)



Ik ben ook tegen een vuurwerk verbod!

En dat "voor de zorg"... op dit moment dalen de besmettingen met bijna 1000 per dag. Op deze manier zijn de besmettingen binnen een paar weken weer terug naar acceptabele waardes. De druk op de zorg zakt ook hard mee.

De kans dat we eind December weer 10.000 besmettingen per dag hebben, (met de daarbijbehorende ziekenhuis opnames) acht ik niet zo heel groot.

Daarnaast is vuurwerk afsteken al hardstikke verboden 364 dagen per jaar.... de mensen die zich er die 364 dagen niet aan het verbod houden, gaan dat écht niet ineens wél doen, inclusief 31 december.

Je pakt voornamelijk de mensen die zich wél aan de wet houden (namelijk alleen vanaf 18:00 afsteken) want alléén vanaf 18:00 is het legaal......

Ik ben gék op vuurwerk, dat is echt een traditie waar ik veel waarde aan hecht.

Dit jaar afgesproken dat we o&n bij mij vieren en dan zouden we één mooie pot afsteken.

Jammer dat dat gewoon verkloot Word door de regering.

En inderdaad, nu gaat het om vuurwerk, maar wat is het volgende wat "voor de zorg" afgeschaft gaat worden? Genoeg sporten die ook regelmatig een bezoekje ziekenhuis tot gevolg hebben.... oa de paardensport.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:14

Ik ben vooral tegen de stank en de smog en de harde knallen. Van 'n mooi groots opgezet siervuurwerk kan ik wel genieten, maar liefst niet midden in de nacht, ik ben geen nachtmens.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:15

Mijn oom en opa zijn lang vuurwerkmakers, -verkopers en -afstekers geweest. Zelfs voor Enschede was mijn oom al met andere dingen bezig. Na Enschede moesten de andere activiteiten worden uitgebreid en werd her vuurwerkgedeelte beperkt tot verkoop voor O&N. Inmiddels is het terrein verkocht en dus alleen de nevenactiviteiten nog over (dat zijn nu dus de hoofdaciviteiten geworden).

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:22

Bij ons in het dorp hebben ze eind september al besloten om vuurwerk te verbieden, dus hier is het niks nieuws.

Ik vind het wel jammer, ik houd totaal niet van zelf vuurwerk afsteken, maar vind het wel leuk om naar te kijken.

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:23

Ik ben even aan het meelezen, en had al gereageerd met een argument die ik volgensmij niet vaker heb gelezen, maar toen jullie het hadden over: 'Dan verbied je ook maar de hoogrisicosporten.'.
Toen schoot mij iets te binnen, en ik weet niet in hoeverre het klopt...

Maar is het passie hebben voor een sport, en ook nog in beweging zijn, niet ontzettend gezond? Ja, er belanden helaas x aantal mensen op de SEH. En ook mensen met hersenletsel, wervelletsel en interne bloedingen. Maar hoeveel geld kost het de maatschappij wel niet als mensen hun hobby en tevens sport niet uit mogen voeren? Mentaal en wellicht ook fysiek gaat dat een impact hebben. Dus ondanks dat ik het argument erg goed snap, ik lag al bijna tevreden te slapen... Schoot dit mij toch nog naar binnen. Een avondje geen vuurwerk afsteken gaat mentaal niet zoveel impact hebben voor de vuurwerkafstekers. Wel voor de vuurwerkverkopers die al kosten hebben gemaakt.

Afijn, als persoon die een hekel heeft aan vuurwerk ben ik toch nog tegen een vuurwerkverbod. Ik denk dat de negatieve effecten van verbieden groter zijn dan verwacht.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:27

elnienjo schreef:
Ik ben vooral tegen de stank en de smog en de harde knallen. Van 'n mooi groots opgezet siervuurwerk kan ik wel genieten, maar liefst niet midden in de nacht, ik ben geen nachtmens.



Wel eens in Sydney geweest met oud en nieuw?

Daar was ook ruim voldoende smog, stank en harde knallen.

En dat was groots opgezet professioneel siervuurwerk!

Waar vuurwerk afgestoken wordt, krijg je luchtvervuiling, stank en knallen. Of dat nou door particulieren gedaan wordt of professioneel.

Het enigste verschil is dat met één vuurwerk show op 1 plek, je thuis kan blijven en zo stank, luchtvervuiling en knallen kan ontwijken.

Maar als je bij zn show gaat kijken, dan ontkom je er niet aan.

Dit jaar zijn centrale shows echt onmogelijk trouwens.

Het grote nadeel aan één enkele grote show per plaats/ gemeente is de grote toeloop.

Ik heb het zelf meegemaakt in Sydney (extreme drukte! Alle goede plekjes vol)

Maar ook de vuurwerkshow op Scheveningen in 2018 liep volledig uit de klauwen.... was ook echt extreem bizar druk.

Wil je dit voorkomen, dan zal je echt in elke gemeente/ plaats een eigen vuurwerk show moeten gaan hebben. En dan is de "winst" aan luchtvervuiling ook weer minimaal.

Daarnaast zit ik véél liever binnen in de woonkamer met familie/ vrienden (Dit jaar dus alleen familie waarschijnlijk) gezellig avondje en dan om 23:45 de tv aan en het aftel moment op. Om 00:00 elkaar gelukkig nieuwjaar wensen met champagne (bah trouwens :+ ) om zo rond 00:15 naar buiten te gaan en wat vuurwerk af te steken.

Bij een centrale show moet je natuurlijk al lang van te voren aanwezig zijn, wil je een goed plekje hebben.

In Sydney zn 3 uur op 0,20x0,20cm moeten staan en dat was echt niet leuk! Continu geduw en getrek ook.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-11-20 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38348
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:29

ruitje schreef:
Citaat:
Deze jaarwisseling hebben zich 396 mensen met vuurwerkletsel gemeld bij de spoedeisendehulpafdeling van een ziekenhuis.



https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... veerd.html

Citaat:
Per jaar zijn er zo'n 74 000 ruiters betrokken bij een ongeval. Zeker 9 000 keer leidt dit tot een 'ritje' naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis.


https://www.trouw.nl/nieuws/ritje-te-pa ... ~b3db2cf0/

Ok, nu ik dit lees lijkt dat verbod vanwege de druk op de zorg mij echt een drogreden.

27 per dag is wel wat anders dan 1300.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:29

Ik ben tegen het verbod. Zeker nu.. begrijp me niet verkeerd ik ben voor de veiligheid en dat afschuwelijke gedrag van dronken feestende lui (die er naar mijn idee alsnog zal zijn ook zonder vuurwerk). Maar als je ziet hoe zat mensen zijn van alles rondom corona en sowieso hoe extra extreem er bepaalde onderwerpen werd gereageerd de laatste tijd, ook black lives matters etc. denk ik het bijna gevaarlijk kan worden om nu zeker een traditie te verbieden. En dat het dan nog gevaarlijker wordt door het vuurwerk.

Was al die jaren stiekem wel trots op onze gemeente waar carbid schieten traditie getrouw werd gedaan. Dat begon al minimaal een week van te voren en overal en nergens. Toen kwam het landelijk verbod dat je pas op de dag zelf in de avond mocht begonnen met schieten van vuurwerk. Dat zou ook betekenen dat het carbid schieten zou moeten stoppen. Nu heeft onze burgermeester al jaren een gedoogbeleid afgegeven rondom het carbid schieten en gaan ze met alle schutters in gesprek. Nu mag er zelfs een week voor oud en nieuw in den vond tussen 7 uur en 10 uur worden geschoten en op oud jaars dag vanaf de ochtend op de aangegeven plekken en het gaat geweldig. Minder schade, iedereen houd zich keurig aan de regels.

Brainless

Berichten: 29750
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:31

Ik ben ook voor een verbod.
Niet alleen voor mijzelf, kinderen en huis(dieren), maar ook voor het wild.
Elk jaar om 12 uur als het geweld losbarst vliegen alle ganzen/eenden enz op uit het natuurgebied op 500 meter van mij huis.
Dan komen er echt duizenden vogels kwakend en in paniek overgevlogen.
Zo sneu.

Daarnaast is het niet alleen kosten voor zorg maar er worden ook zoveel dingen (on)bewust vernield.
Toen ik nog in de woonwijk woonden veel auto's met brandplekjes, heggen in de brand en tuinhekken kapot.

Hier vind ik vuurwerk in de wei en vuurpijlen op de stal.
Met de auto is dan 's avonds hier niet meer rond te rijden omdat er overal vuurtonnen staan met groepen jongeren (en ouderen) die juist net wat in de ton gooien als je langs komt rijden. (en nee dat doe ik niet voor de lol, maar moest de afgelopen 2 jaar oudejaarsnacht werken tot 21/22 uur).

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:33

ruitje schreef:
Citaat:
Deze jaarwisseling hebben zich 396 mensen met vuurwerkletsel gemeld bij de spoedeisendehulpafdeling van een ziekenhuis.



https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... veerd.html

Citaat:
Per jaar zijn er zo'n 74 000 ruiters betrokken bij een ongeval. Zeker 9 000 keer leidt dit tot een 'ritje' naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis.


https://www.trouw.nl/nieuws/ritje-te-pa ... ~b3db2cf0/

Ok, nu ik dit lees lijkt dat verbod vanwege de druk op de zorg mij echt een drogreden.

Maar deze vergelijking klopt niet. De ongelukken met de paarden zijn omgerekend ongeveer 24 patiënten per dag. Jouw bron komt uit 1999, als je de cijfers uit 2018 pakt zie je een gemiddelde van 18 bezoeken aan de SEH door paardensport per dag. Dat is toch niet te vergelijken met de vuurwerkslachtoffers met 396 op 1 dag?

Volgens mij is alle beleid erop gericht om piekbelasting op de zorg te voorkomen. Dan past deze maatregel er wel in. Wat je daar ook van vindt...

oh, tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn bericht zeggen anderen hetzelfde... :Y)

Dusja1

Berichten: 368
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:33

Heerlijk, kan ik ten minste om 24.00 gelijk slapen :')

Brainless

Berichten: 29750
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:36

@Ruitje
Als je al wilt vergelijken.. bij paardrijden zijn het vaak de ruiters zelf die in het ziekenhuis belanden (eigen verantwoordelijkheid) bij vuurwerk zijn het meestal de omstanders.

moonsparkle
Berichten: 21748
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:42

HorseTimeXL schreef:
Ik ben tegen het verbod. Zeker nu.. begrijp me niet verkeerd ik ben voor de veiligheid en dat afschuwelijke gedrag van dronken feestende lui (die er naar mijn idee alsnog zal zijn ook zonder vuurwerk). Maar als je ziet hoe zat mensen zijn van alles rondom corona en sowieso hoe extra extreem er bepaalde onderwerpen werd gereageerd de laatste tijd, ook black lives matters etc. denk ik het bijna gevaarlijk kan worden om nu zeker een traditie te verbieden. En dat het dan nog gevaarlijker wordt door het vuurwerk.

Was al die jaren stiekem wel trots op onze gemeente waar carbid schieten traditie getrouw werd gedaan. Dat begon al minimaal een week van te voren en overal en nergens. Toen kwam het landelijk verbod dat je pas op de dag zelf in de avond mocht begonnen met schieten van vuurwerk. Dat zou ook betekenen dat het carbid schieten zou moeten stoppen. Nu heeft onze burgermeester al jaren een gedoogbeleid afgegeven rondom het carbid schieten en gaan ze met alle schutters in gesprek. Nu mag er zelfs een week voor oud en nieuw in den vond tussen 7 uur en 10 uur worden geschoten en op oud jaars dag vanaf de ochtend op de aangegeven plekken en het gaat geweldig. Minder schade, iedereen houd zich keurig aan de regels.


Dus eigenlijk ben je tegen vanwege angst om iets wat misschien niet gaat gebeuren(heel extreem reageren) terwijl je anders wel voor zou zijn? :o

ruitje

Berichten: 12342
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:43

Brainless schreef:
@Ruitje
Als je al wilt vergelijken.. bij paardrijden zijn het vaak de ruiters zelf die in het ziekenhuis belanden (eigen verantwoordelijkheid) bij vuurwerk zijn het meestal de omstanders.


Ik weet niet precies waarom iedereen van alles van mijn vergelijking vind, dan ineens is het piekbelasting of is het anders omdat het om omstanders gaat. Het gaat toch gewoon om druk op de zorg? Dat is de reden die ik hoor :)

Nog steeds, als het gaat om de druk op de zorg: zijn er genoeg andere dingen die je ook kan verbieden. Het hele jaar heeft de zorg onder druk gestaan namelijk :) .

Maar ik ga dit topic verlaten denk ik, teveel mensen die denken: er word toch iets verboden wat ik niet erg vind: boeiend.

Totdat het jouw hobby is waar een verbod op komt :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:44

Ik heb stilletjes een feestje gevierd in mijn eentje. *\o/* Nu nog handhaven, proffesioneel vuurwerk als compensatie afgestoken door mensen wiens vak het is.

Ik ben echt groot fan van siervuurwerk. Mits in handen van mensen die ervoor geleerd hebben er veilig mee om te gaan. Te vaak ellende ermee gehad door rotzakken. Schade aan mezelf. Angsten van mijn honden, ontwrichte deur en deurpost, brandje in de tuin enz.

Gehoorschade door strijker op de auto, longen die ieder jaar dagen niet mee werken, een panische hond bekogeld door rotjes, een hond die bij de eerste knal gewoon niet meer naar buiten durft. Wat afgelopen jaren betekende vanaf oktober in het donker niet meer uit durven. lawinepijl door de brievenbus gepropt gekregen, coniferen in de fik enz. Deels dus ernstig misbruik door complete idioten. Maar ja die hebben het gruwelijk verpest voor velen die er gewoon van wilden genieten.

Dus ja fijn. Maar dan ook handhaven, ik vrees alleen dat er dan uit protest nog meer ellende komt onder het mom we gaan nu goed los omdat we geen nee willen horen.

Helaas het categorie a spul dat jaarrond te koop blijft knalt en gilt ook hard. Van de week van mogen "genieten" door een paar net 10 jarigen of zo die meteen buiten de winkel autos gingen gekogelen. Zo leuk -:(- _-:( -O-

Kijk als iedereen gewoon netjes een uur na 0.00 uur afsteken zoals het hoort.niks mis mee. Maar dat heb ik denk ik 25 jaar geleden voor het laatst meegemaakt of zo. -O-

Getup

Berichten: 8300
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:47

elnienjo schreef:
Ik ben vooral tegen de stank en de smog en de harde knallen. Van 'n mooi groots opgezet siervuurwerk kan ik wel genieten, maar liefst niet midden in de nacht, ik ben geen nachtmens.



Dat eerste kan ik me helemaal in vinden!
Vroeger stak de Chinees om de hoek altijd siervuurwerk af: prachtig was dat! Maar dat irritant harde geknal, nee bedankt

Ben ook geen nachtmens, maar 1x per jaar wel.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:48

HorseTimeXL schreef:
Ik ben tegen het verbod. Zeker nu.. begrijp me niet verkeerd ik ben voor de veiligheid en dat afschuwelijke gedrag van dronken feestende lui (die er naar mijn idee alsnog zal zijn ook zonder vuurwerk). Maar als je ziet hoe zat mensen zijn van alles rondom corona en sowieso hoe extra extreem er bepaalde onderwerpen werd gereageerd de laatste tijd, ook black lives matters etc. denk ik het bijna gevaarlijk kan worden om nu zeker een traditie te verbieden. En dat het dan nog gevaarlijker wordt door het vuurwerk.

Was al die jaren stiekem wel trots op onze gemeente waar carbid schieten traditie getrouw werd gedaan. Dat begon al minimaal een week van te voren en overal en nergens. Toen kwam het landelijk verbod dat je pas op de dag zelf in de avond mocht begonnen met schieten van vuurwerk. Dat zou ook betekenen dat het carbid schieten zou moeten stoppen. Nu heeft onze burgermeester al jaren een gedoogbeleid afgegeven rondom het carbid schieten en gaan ze met alle schutters in gesprek. Nu mag er zelfs een week voor oud en nieuw in den vond tussen 7 uur en 10 uur worden geschoten en op oud jaars dag vanaf de ochtend op de aangegeven plekken en het gaat geweldig. Minder schade, iedereen houd zich keurig aan de regels.

Lekker dan voor de buurt (en de beesten) dat die herrie nu meer dagen toegestaan blijft.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:55

Ik ben voor een verbod, vooral voor alle dieren. Ik vind het altijd zo sneu. Daarnaast is het slecht voor het milieu en het scheelt weer een paar miljoen schade.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:55

Het gekke is carbid is hard naar de meeste dieren reageren daar veel minder op. Ik kom uit een carbid regio vroeger al. Een mooie woesh. Zo panisch als mijn hond is voor vuurwerk geknal en gegil. Carbid boeit hem niet. Idem mijn ponys vroeger vuurwerk was stress, carbid rustig doorgrazen niks aan de hand.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:57

Misschien proberen ze oudejaarsnacht stom te maken, zodat minder mensen bij elkaar langsgaan. :P

Op zich kan ik me wel voorstellen dat ze tijdens corona die 400 mensen liever niet op de SEH hebben. Als het kabinet lief is, doen ze dat met het idee dat meer zorgmedewerkers aan het einde van dit rare jaar bij hun eigen gezin kunnen zijn.

Wat mij betreft mogen ze die luide rommel permanent verbieden. Het is voor de meeste dieren helemaal niet leuk.

mvdende

Berichten: 5729
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:58

elnienjo schreef:
HorseTimeXL schreef:
Ik ben tegen het verbod. Zeker nu.. begrijp me niet verkeerd ik ben voor de veiligheid en dat afschuwelijke gedrag van dronken feestende lui (die er naar mijn idee alsnog zal zijn ook zonder vuurwerk). Maar als je ziet hoe zat mensen zijn van alles rondom corona en sowieso hoe extra extreem er bepaalde onderwerpen werd gereageerd de laatste tijd, ook black lives matters etc. denk ik het bijna gevaarlijk kan worden om nu zeker een traditie te verbieden. En dat het dan nog gevaarlijker wordt door het vuurwerk.

Was al die jaren stiekem wel trots op onze gemeente waar carbid schieten traditie getrouw werd gedaan. Dat begon al minimaal een week van te voren en overal en nergens. Toen kwam het landelijk verbod dat je pas op de dag zelf in de avond mocht begonnen met schieten van vuurwerk. Dat zou ook betekenen dat het carbid schieten zou moeten stoppen. Nu heeft onze burgermeester al jaren een gedoogbeleid afgegeven rondom het carbid schieten en gaan ze met alle schutters in gesprek. Nu mag er zelfs een week voor oud en nieuw in den vond tussen 7 uur en 10 uur worden geschoten en op oud jaars dag vanaf de ochtend op de aangegeven plekken en het gaat geweldig. Minder schade, iedereen houd zich keurig aan de regels.

Lekker dan voor de buurt (en de beesten) dat die herrie nu meer dagen toegestaan blijft.


Het is maar één week per jaar! En op vaste tijd kennelijk.

Daar is véél beter mee te dealen dan al dat andere vuurwerk dat in sommige plaatsen al vanaf november af geknald wordt, daar heb je bijna 2 maanden last van.

Happinez

Berichten: 8392
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 23:58

Ladybird schreef:
Ik vind het ergens ook wel jammer en eigenlijk oersaai. Waarom zit je dan nog tot 12 uur met elkaar op om oud en nieuw te vieren := Ik ga het wel echt missen. Ik steek zelf echt nooit wat af, maar naar kijken vind ik wel leuk. Toch maar naar huis dit jaar. Want grensgebied zal wel gewoon uit duitsland halen! ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen.

Grote Centrale vuurwerkshows geloof ik dit jaar ook niet in, want Corona.

Hier idem :=

Ik heb een jaarwisseling in Canada gevierd, en super leuke avond gehad.... toen was het 12 uur en gebeurde er niets. Dat was best een domper.
Als er een vuurwerkverbod komt dan steek ik maar goed de fik in de brandton :o

ik moet wel zeggen dat ik ergens wel snap dat sommige dat knal vuurwerk liever kwijt dan rijk zijn, zeker in de steden is het soms te gek.