Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:22

_San87_ schreef:
Klopt. Ik bedoel het als aanvulling :). DeMolenhoek lijkt in haar betogen te vergeten dat een abortus voor een vrouw ook geen zoete koek is, zeg maar.

Ik heb de escape gelukkig nooit nodig gehad, maar ik durf wel met zekerheid te beweren dat een zwangerschap uitdragen en bevalling vele malen traumatischer zou zijn voor mij.

Ze zouden naast seksuele voorlichting ook ongecensureerde horrorbevallingen moeten laten zien op school met totaal rupturen. Zo'n uitgescheurde doos werkt vast mee bij het goed gebruiken van de anticonceptie.

Mizora

Berichten: 18132
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:22

De grens van 24 weken is nodig omdat je anders bij ernstige medische problemen die bij de 20-weken echo gevonden zijn geen wel onderwogen keuze kan maken.

Er is minimaal 5 dagen bedenktijd en vaak nog een week gesprekken met artsen en inzinken.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:22

DeMolenhoek schreef:
Nee zeker niet hoor. Ik vind het gewoon krom dat een levend wezen zijn/haar voortbestaan enkel wordt bepaald door 1 van de ouders.


Klachten graag, afhankelijk van voorkeur, naar Darwin of naar God. Dat ligt niet aan het wetsysteem maar dat is gewoon de biologie. Een baby groeit in de buik van de moeder, die moeder draagt daar alle lasten en risico's van, de vader niet. Daar koppelen we nu aan dat de moeder ook zelf mag beslissen... want het is haar lichaam!

Citaat:
Als een kindje zo wordt gewenst heeft het toch recht op leven. Het is toch verschrikkelijk dat het dan wordt vermoord omdat 1 van de 2 het niet zit zitten?


Als je het topic niet grimmig wilt maken, dan moet je dit soort dramatische lezingen uit het topic laten.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:22

elnienjo schreef:
Ik zou juist de grens aantrekken over wanneer je een kind mag laten komen. Tieners, mentaal uitgedaagden, mensen met erfelijke ziekten zouden wat mij betreft uberhaupt niet zwanger mogen worden. Mensen die een puinhoop van hun leven maken, er geen geld voor hebben, voorgaande kinderen mishandelden etc evenmin.

Verder ben ik wat abortus betreft natuurlijk wel team 'beter voorkomen dan genezen', maar het kan altijd mis gaan met de anticonceptie, dus dan moet je als vrouw die geen moeder wil worden ook alle mogelijkheid hebben om het weg te laten halen. Oók bij die zeldzame gevallen waar ze pas na de deadline er uberhaupt achter komen dat ze een ongelukje hebben gehad. Bij het slikken van de pil blijven veel vrouwen onttrekkingsbloedingen krijgen, óók als ze door de pil heen zwanger zijn geworden. Dan is het wel heel zuur dat je er dan levenslang aan vast zit als je er pas achter komt na die 22 weken.

Ook moet het mogelijk worden om je veel jonger te laten steriliseren. Dat wordt nu nog teveel tegengewerkt door gyneacologen. Zelfs bij vrouwen die de 35 al voorbij zijn.


Wat betreft je middenstuk vind ik een gedachte die ik in theorie misschien nog kan volgen, maar die natuurlijk praktisch niet echt uitvoerbaar is. Abortus na 24 weken betekend gewoon een levensvatbaar kind baren en daarna actief euthanaseren. Die grens ligt daar omdat een kind daarna levensvatbaar is en je dan dus echt actief een kind om het leven moet brengen.
In de praktijk volgens mij ook een nondiscussie. Er is echt maar een minimale hoeveelheid abortussen na de 18 weken en die zijn grotendeels óf door buitenlande mensen (die in hun land geen abortus mogen en langer nodig hebben om hierheen te komen), of door medische oorzaken die ontdekt worden bij prenatale screening. De groep die dan nog niet weet dat ze zwanger zijn, die ontdekken dat meestal pas met bevallen en tenzij je dan nog steeds vindt dat je een kind om het leven mag brengen als het ongewenst is heb je een heel ander gesprek.

Je eerste alinea vind ik ook praktisch heel ingewikkeld. Iedereen dus gedwongen aan de ac vanaf de eerste menstruatie tot je een test van bekwaamheid hebt afgelegd? En dan pas mogen stoppen met ac? Wie bepaalt of jij geschikt bent?
Ik kan me theoretisch wel eens druk maken dat je voor abortus of fertiliteitstrajecten een hele screening door moet en iedere idioot die wel vruchtbaar is een kind kan krijgen, maar in de praktijk ligt dat gewoon net iets moeilijker natuurlijk.

Je laatste alinea ben ik het wel helemaal mee eens.

Mizora schreef:
De grens van 24 weken is nodig omdat je anders bij ernstige medische problemen die bij de 20-weken echo gevonden zijn geen wel onderwogen keuze kan maken.

Er is minimaal 5 dagen bedenktijd en vaak nog een week gesprekken met artsen en inzinken.

Ook zoiets idioots... Zelfs voor een overtijd behandeling moet je 5 dagen bedenktijd nemen in NL. Ik vind dat zo vrouwonvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:26

Hier in België is de grens 13 weken maar het mag ook tot 24 weken bij medische problemen. Maar boven 13 weken is de keuze al veel minder vrijblijvend. Als ik mij niet vergis moet het ook goedgekeurd worden door een medische raad. Maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

Shadow0: Dus ik mag niet zeggen hoe ik er over denk? Dat is mijn mening. Maar ik merk wel dat enkel de mening 100% baas in eigen buik is gewenst ;) Zoals in veel topics hier zijn andere meningen niet gewenst.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:29

Je emning is heel erg gewenst wat mij betreft molenhoek. Maar als me een mening hebt die in de minderheid is in een discussietopic kun je er ook vanuit gaan dat daar natuurlijk veel reacties op komen. Het discussieert nou eenmaal moeilijker met iemand die dezelfde mening als jou heeft :D

Dus wat mij betreft is een tegenreactie van mij geen signaal dat je mening er niet mag zijn, wel dat ik het daar niet mee eens ben. Dat lijkt me ook een beetje de gedachte van een discussieforum toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:30

Oh maar daar heb ik geen probleem mee hoor. Tegenreactie mag zeker. Maar zeggen dat ik een topic grimmig maak omdat ik abortus moord vind als het kind wel is gewenst is mijn mening niet respecteren :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:33

13 Weken vind ik wel weer heel erg kort, niet iedereen voelt na 3 maanden al dat ie zwanger is als er anticonceptie wordt gebruikt. Gaan er dan veel Belgische vrouwen naar Nederland voor hun abortus?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41821
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:34

DeMolenhoek schreef:
Nee zeker niet hoor. Ik vind het gewoon krom dat een levend wezen zijn/haar voortbestaan enkel wordt bepaald door 1 van de ouders. Als een kindje zo wordt gewenst heeft het toch recht op leven. Het is toch verschrikkelijk dat het dan wordt vermoord omdat 1 van de 2 het niet zit zitten? En ja, dat kan nadelig zijn voor de vrouw. Dat weet ik ook. Maar nu is het altijd nadelig voor de man. MAAR, vooral nadelig voor het kind. Een levend wezen dat gewenst is heeft recht op leven. Nu kun je ook weer discussiëren wanneer het een levend wezen is maar voor mij is dat al erg snel.

Er is enkel en 1 persoon die (tijdelijk) lijf en leden op moet geven om dat kind geboren te laten worden. Dus ja, diegene die dat offer moet brengen, mag bepalen of zij daartoe bereid is.

Dat 'kind' heeft niet een dusdanig bewustzijn dat het nadelen ondervindt aan niet geboren worden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:34

DeMolenhoek schreef:
Oh maar daar heb ik geen probleem mee hoor. Tegenreactie mag zeker. Maar zeggen dat ik een topic grimmig maak omdat ik abortus moord vind als het kind wel is gewenst is mijn mening niet respecteren :)

Vind je het dan ook geen verkrachting als de man wél seks wil maar de vrouw niet?
Dat komt wat mij betreft op hetzelfde neer.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:34

DeMolenhoek schreef:
Shadow0: Dus ik mag niet zeggen hoe ik er over denk? Dat is mijn mening. Maar ik merk wel dat enkel de mening 100% baas in eigen buik is gewenst ;)

Je mag het wel zeggen hoor. Maar als je dat doet nadat je een paar reacties daarvoor klaagt over een 'grimmige toon' en dan met 'moord' aan komt zetten, ben je zelf ook niet echt aan het proberen de discussie redelijk te houden, toch?

En jawel, baas in eigen buik is het enige redelijke: leg een ander niks op! Als jij geen abortus wilt, moet je het niet doen. En dat zou het eind van het verhaal moeten zijn.

Citaat:
Zoals in veel topics hier zijn andere meningen niet gewenst.

Klopt. Niet iedere mening is even redelijk of even waardevol of even gewenst. Hoewel je het recht hebt om te vinden wat je vindt, houdt jouw mening in dat je wilt dat er weer meer mogelijkheden komen om vrouwen hun zeggenschap over hun eigen lichaam te verliezen, en dat anderen gaan besluiten wat een vrouw moet doorstaan. Je mag die mening hebben, en delen. En ik mag gelukkig delen dat ik het een verwerpelijke mening vind die alle tegenstand verdient. Bemoei je niet met andermans zwangerschap!

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:35

elnienjo schreef:
13 Weken vind ik wel weer heel erg kort, niet iedereen voelt na 3 maanden al dat ie zwanger is als er anticonceptie wordt gebruikt. Gaan er dan veel Belgische vrouwen naar Nederland voor hun abortus?


Rond de 500 vrouwen per jaar. Die dus onze cijfers ook weer vertroebelen, in de zin dat het daardoor lijkt alsof NL relatief veel abortussen doet laat in de zwangerschap.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41821
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:36

Shadow0 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Shadow0: Dus ik mag niet zeggen hoe ik er over denk? Dat is mijn mening. Maar ik merk wel dat enkel de mening 100% baas in eigen buik is gewenst ;)

Je mag het wel zeggen hoor. Maar als je dat doet nadat je een paar reacties daarvoor klaagt over een 'grimmige toon' en dan met 'moord' aan komt zetten, ben je zelf ook niet echt aan het proberen de discussie redelijk te houden, toch?

En jawel, baas in eigen buik is het enige redelijke: leg een ander niks op! Als jij geen abortus wilt, moet je het niet doen. En dat zou het eind van het verhaal moeten zijn.

Citaat:
Zoals in veel topics hier zijn andere meningen niet gewenst.

Klopt. Niet iedere mening is even redelijk of even waardevol of even gewenst. Hoewel je het recht hebt om te vinden wat je vindt, houdt jouw mening in dat je wilt dat er weer meer mogelijkheden komen om vrouwen hun zeggenschap over hun eigen lichaam te verliezen, en dat anderen gaan besluiten wat een vrouw moet doorstaan. Je mag die mening hebben, en delen. En ik mag gelukkig delen dat ik het een verwerpelijke mening vind die alle tegenstand verdient. Bemoei je niet met andermans zwangerschap!

Hear hear.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:37

Ik ken er wel die het hebben gedaan, maar ik durf mij niet uit spreken over exacte cijfers.

Voor mij is verkrachting echt totaal iets anders. Die vergelijking gaat totaal niet op. Daar ben je maar met 2. Bij abortus is al een 3de leven aanwezig. Verkrachting is nooit ok, laat dat heel duidelijk zijn.

Shadow: Dan verwijder ik mij uit dit topic.

Mizora

Berichten: 18132
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:37

secricible schreef:
Mizora schreef:
De grens van 24 weken is nodig omdat je anders bij ernstige medische problemen die bij de 20-weken echo gevonden zijn geen wel onderwogen keuze kan maken.

Er is minimaal 5 dagen bedenktijd en vaak nog een week gesprekken met artsen en inzinken.

Ook zoiets idioots... Zelfs voor een overtijd behandeling moet je 5 dagen bedenktijd nemen in NL. Ik vind dat zo vrouwonvriendelijk.


Nee, tot 16 dagen overtijd (dus ruim 6 weken zwanger volgens reguliere telling) er is geen verplichting tot 5 dagen bedenktijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41821
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:38

DeMolenhoek schreef:
Ik ken er wel die het hebben gedaan, maar ik durf mij niet uit spreken over exacte cijfers.

Voor mij is verkrachting echt totaal iets anders. Die vergelijking gaat totaal niet op. Daar ben je maar met 2. Bij abortus is al een 3de leven aanwezig. Verkrachting is nooit ok, laat dat heel duidelijk zijn.

Shadow: Dan verwijder ik mij uit dit topic.

Een potentieel 3e leven.

ravellie

Berichten: 3079
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:38

....
Laatst bijgewerkt door ravellie op 14-11-20 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:40

Shadow0 schreef:
DeMolenhoek schreef:
Shadow0: Dus ik mag niet zeggen hoe ik er over denk? Dat is mijn mening. Maar ik merk wel dat enkel de mening 100% baas in eigen buik is gewenst ;)

Je mag het wel zeggen hoor. Maar als je dat doet nadat je een paar reacties daarvoor klaagt over een 'grimmige toon' en dan met 'moord' aan komt zetten, ben je zelf ook niet echt aan het proberen de discussie redelijk te houden, toch?

En jawel, baas in eigen buik is het enige redelijke: leg een ander niks op! Als jij geen abortus wilt, moet je het niet doen. En dat zou het eind van het verhaal moeten zijn.

Citaat:
Zoals in veel topics hier zijn andere meningen niet gewenst.

Klopt. Niet iedere mening is even redelijk of even waardevol of even gewenst. Hoewel je het recht hebt om te vinden wat je vindt, houdt jouw mening in dat je wilt dat er weer meer mogelijkheden komen om vrouwen hun zeggenschap over hun eigen lichaam te verliezen, en dat anderen gaan besluiten wat een vrouw moet doorstaan. Je mag die mening hebben, en delen. En ik mag gelukkig delen dat ik het een verwerpelijke mening vind die alle tegenstand verdient. Bemoei je niet met andermans zwangerschap!


Wat een ****. Als in een topic om meningen gevraagd wordt, wie ben jij wel niet om dan te melden dat mensen hun mening niet mogen verkondigen?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:40

Als je anti conceptie kan je er ook voor kiezen om je geregeld te testen.
Dat zou ik toch doen als een zwangerschap zo ongewenst is. In action heb je er 2 voor 3 euro, dus kost geen drol en heb je er een beter zicht op.
Dus vind dat wel iets dat je als vrouw kan doen om het niet zo laat te ontdekkenen ( als ik dat mag zzggen) eigen verantwoordelijkheid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41821
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:42

secricible schreef:
Shadow0 schreef:

Je mag het wel zeggen hoor. Maar als je dat doet nadat je een paar reacties daarvoor klaagt over een 'grimmige toon' en dan met 'moord' aan komt zetten, ben je zelf ook niet echt aan het proberen de discussie redelijk te houden, toch?

En jawel, baas in eigen buik is het enige redelijke: leg een ander niks op! Als jij geen abortus wilt, moet je het niet doen. En dat zou het eind van het verhaal moeten zijn.


Klopt. Niet iedere mening is even redelijk of even waardevol of even gewenst. Hoewel je het recht hebt om te vinden wat je vindt, houdt jouw mening in dat je wilt dat er weer meer mogelijkheden komen om vrouwen hun zeggenschap over hun eigen lichaam te verliezen, en dat anderen gaan besluiten wat een vrouw moet doorstaan. Je mag die mening hebben, en delen. En ik mag gelukkig delen dat ik het een verwerpelijke mening vind die alle tegenstand verdient. Bemoei je niet met andermans zwangerschap!


Wat een ****. Als in een topic om meningen gevraagd wordt, wie ben jij wel niet om dan te melden dat mensen hun mening niet mogen verkondigen?


Er staat letterlijk dat dat wel mag.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:44

Mizora schreef:
secricible schreef:

Ook zoiets idioots... Zelfs voor een overtijd behandeling moet je 5 dagen bedenktijd nemen in NL. Ik vind dat zo vrouwonvriendelijk.


Nee, tot 16 dagen overtijd (dus ruim 6 weken zwanger volgens reguliere telling) er is geen verplichting tot 5 dagen bedenktijd.

Klopt, maar de abortuspil (overtijdbehandeling) kan tot 9 weken gebruikt worden.

San, er staat ook letterlijk dat haar mening ongewenst en niet waardevol is. Dat shadow zichzelf tegen spreekt kan ik niks aan doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41821
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:46

secricible schreef:
Mizora schreef:


Nee, tot 16 dagen overtijd (dus ruim 6 weken zwanger volgens reguliere telling) er is geen verplichting tot 5 dagen bedenktijd.

Klopt, maar de abortuspil (overtijdbehandeling) kan tot 9 weken gebruikt worden.

San, er staat ook letterlijk dat haar mening ongewenst en niet waardevol is. Dat shadow zichzelf tegen spreekt kan ik niks aan doen.

Niet helemaal. Er staat dat niet iedere mening even redelijk of even waardevol of even gewenst is. Dat is wat anders dan zeggen dat een mening niet gegeven mag worden.

Maar goed, dat leidt weer af van de discussie.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:48

Laten we die discussie dan beeindige :D ik heb er op geTEMt, laat moderators maar er wat van vinden, dat is hun taak tenslotte en niet de onze.

Ik vind het jammer als andere meningen zo weggejaagd worden. Ook van andere meningen kun je wat leren, ook al ben je het er niet mee eens.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:48

SophievdV schreef:
Bij die campagnes vraag ik mij eigenlijk steevast af wat die mensen bedacht hebben voor de kinderen die na de geboorte niet in een veilige omgeving op kunnen groeien en dus uit huis geplaatst worden. In Nederland zijn er nog heel veel kinderen die in die situatie verkeren en dusdanig onthecht zijn dat ze nooit meer een goede relatie aan kunnen gaan. Die kinderen zijn feitelijk kapot gemaakt doordat hun ouders het niet voor elkaar konden krijgen om goed voor ze te zorgen.

Er zijn te weinig pleeggezinnen. En in sommige pleeggezinnen gaat het er naar aan toe.

Waar moeten alle kinderen heen die niet gewenst waren maar waarvan de zwangerschap in de optiek van de 'pro life' - beweging niet afgebroken mocht worden?

Is daar überhaupt over nagedacht? Ik zie die lange termijn visie namelijk niet terug komen in de campagnes.

Religie, dus dat is Gods wil.

En daaruit weer, religieuze wetten invoeren in een land waar vrijheid van religie in de grondwet staat?! Wanneer gaat daar zich een rechter/hoge raad over buigen? Want zoals ik het lees is een abortuswet gezien de religieuze motivatie ervan strijdig met de grondwet. Waarom hoor je daar niks over als dit onderwerp naar boven komt?

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:50

Ik weet het niet tamary, maar ik kan me zo voorstellen dat het geen puur religieuze mening is? Er zijn ook niet-religieuzen die tegen abortus zijn.