Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:59

omdat ik merk dat het me nogal raakt ga ik alleen even in op het stukje dat mannen geen zeggenschap hebben over de foetus wanneer een vrouw het eigenlijk een abortus wil.
100% procent van de zwangerschappen word veroorzaakt door sperma, en dus door tussenkomst van een man. (al dan niet met ivf. sperma blijft nodig)
als je als man pro-life bent (of zoals ze wel eens genoemd worden: pro-birth of forced-birth) of je wil gewoon niet dat je DNA uit de baarmoeder van een vrouw word gehaald, dan moet je simpelweg je banketstaaf niet in een vrouw steken, en als je dat wel doet dan in elk geval in een vrouw waarvan je zeker weet dat die bereid is je kind te dragen.
neem je deze voorzorgsmaatregelen niet? eigen schuld dikke bult.

overigens vind ik wel dat een man afstand van een kind moet kunnen nemen als hij het niet wil en de vrouw het niet weg wil laten halen. NIEMAND moet gedwongen kunnen worden (participerende) ouder te zijn.

edit: waar het imo vooral om draait is dat je vrouwen niet kunt dwingen een zwangerzchap uit te dragen OF te beëindigen, simpelweg omdat het om HUN lichaam gaat. op het moment dat de wetenschap zo ver is dat een weggehaalde embryo in een kunstbaarmoeder bij de vader die het kind wel wil houden geplaatst kan worden om later geboren te worden word het een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 14-11-20 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:02

DeMolenhoek schreef:
Nee zeker niet hoor. Ik vind het gewoon krom dat een levend wezen zijn/haar voortbestaan enkel wordt bepaald door 1 van de ouders. Als een kindje zo wordt gewenst heeft het toch recht op leven. Het is toch verschrikkelijk dat het dan wordt vermoord omdat 1 van de 2 het niet zit zitten? En ja, dat kan nadelig zijn voor de vrouw. Dat weet ik ook. Maar nu is het altijd nadelig voor de man. MAAR, vooral nadelig voor het kind. Een levend wezen dat gewenst is heeft recht op leven. Nu kun je ook weer discussiëren wanneer het een levend wezen is maar voor mij is dat al erg snel.


Het kind/ foetus heeft nog geen bewustzijn dus die maakt niks mee.

En zo gewenst is het kind schijnbaar niet als de persoon die het 9 maanden bij zich moet dragen het niet wilt.


Iemand die ik ken is zwanger van een baby, kindje is heel erg gewild.
Echter heeft heeft ze al 3 keer in het ziekenhuis gelegen door de zwangerschap. Ze houdt simpelweg geen voedsel binnen.
Gezond hè zo'n kind.

Sorry maar als jij mij dwingt in zo'n positie dan ben jij nog niet van mij af.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:04

tamary schreef:
SophievdV schreef:
Bij die campagnes vraag ik mij eigenlijk steevast af wat die mensen bedacht hebben voor de kinderen die na de geboorte niet in een veilige omgeving op kunnen groeien en dus uit huis geplaatst worden. In Nederland zijn er nog heel veel kinderen die in die situatie verkeren en dusdanig onthecht zijn dat ze nooit meer een goede relatie aan kunnen gaan. Die kinderen zijn feitelijk kapot gemaakt doordat hun ouders het niet voor elkaar konden krijgen om goed voor ze te zorgen.

Er zijn te weinig pleeggezinnen. En in sommige pleeggezinnen gaat het er naar aan toe.

Waar moeten alle kinderen heen die niet gewenst waren maar waarvan de zwangerschap in de optiek van de 'pro life' - beweging niet afgebroken mocht worden?

Is daar überhaupt over nagedacht? Ik zie die lange termijn visie namelijk niet terug komen in de campagnes.

Religie, dus dat is Gods wil.

En daaruit weer, religieuze wetten invoeren in een land waar vrijheid van religie in de grondwet staat?! Wanneer gaat daar zich een rechter/hoge raad over buigen? Want zoals ik het lees is een abortuswet gezien de religieuze motivatie ervan strijdig met de grondwet. Waarom hoor je daar niks over als dit onderwerp naar boven komt?


Dat is het antwoord op mijn vraag? Religie? Maar hoe ziet het er praktisch uit dan? Waar moeten die kinderen dan heen? In kloosters ofzo?

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:04

secricible schreef:
Wat een ****. Als in een topic om meningen gevraagd wordt, wie ben jij wel niet om dan te melden dat mensen hun mening niet mogen verkondigen?


Dat mag dus wel. En ik mag verkondigen dat ik het een verwerpelijke mening vind, want dat is OOK vrijheid van meningsuiting.

En wat betreft het leren van meningen: ik heb vooral geleerd dat als je te lang redelijkheid blijft invullen voor standpunten die uiteindelijk een behoorlijke bedreiging van belangrijke rechten zijn, die rechten ook kapot gaan. In de VS en in Polen staat de toegang tot abortus behoorlijk onder druk.

Ik heb niet zoveel zin meer om te doen alsof dat allemaal redelijke invoelende ook-te-waarderen standpunten zijn. Als we niet opletten wordt dat soort inbreukmakende wetgeving hier ook weer normaal, en gaan we een stuk terug in de autonomie van vrouwen. IK heb daar geen zin in. Geen maatschappij die er leuker of beter op wordt.
Iedere vrouw die geen abortus wil of dat uitsluitend in samenspraak met haar partner wil doen heeft die optie al, nu al. Mijn standpunt, dat nu lijkt alsof het een extremere mening is, is uiteindelijk het minst inbreukmakend: ik vind dat anderen er niet over horen te beslissen. Het is de inbreukmakende bemoeizucht van zo'n SGP-standpunt, dat vind dat iets wat ieders individuele keuze zou moeten zijn, ineens ook bepaald moet worden door anderen. (En, in veel opzichten, door mannen. Waarom stoppen ze al die energie niet in een methode om lekker zelf dragend te worden?)

Ik word echt heel kriebelig van al dat gebemoei over dingen die anderen helemaal niet aangaan.
Vrouwen mogen gewoon zelf kiezen. Zo simpel is het en hoort het ook te blijven.

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:23

En als de man er wel zeggenschap over krijgt, moet hij dan mee naar de kliniek om een handtekening te zetten ofzo? Dat word dan wel moeilijk als hij er niks mee te maken wilt hebben. Genoeg mannen die zeggen, jou probleem los het zelf maar op. Hoe gaan ze controleren dat de man het er mee eens is?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:24

DeMolenhoek schreef:
Ik ken er wel die het hebben gedaan, maar ik durf mij niet uit spreken over exacte cijfers.

Voor mij is verkrachting echt totaal iets anders. Die vergelijking gaat totaal niet op. Daar ben je maar met 2. Bij abortus is al een 3de leven aanwezig. Verkrachting is nooit ok, laat dat heel duidelijk zijn.

Shadow: Dan verwijder ik mij uit dit topic.

Het heeft geen bewustzijn. Ik zie het als ongewenste celdeling en als 'n parasiet als bewust kindvrije.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:26

Wat mij ook altijd stoort aan de pro-lifers is dat zij willen afdwingen hoe andere vrouwen moeten handelen in geval van 'n ongelukje. Mij kan het echt niet schelen als 'n pro-lifer een ongelukje laat komen, dat is dan volledig haar eigen probleem.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:31

SophievdV schreef:
tamary schreef:
Religie, dus dat is Gods wil.

En daaruit weer, religieuze wetten invoeren in een land waar vrijheid van religie in de grondwet staat?! Wanneer gaat daar zich een rechter/hoge raad over buigen? Want zoals ik het lees is een abortuswet gezien de religieuze motivatie ervan strijdig met de grondwet. Waarom hoor je daar niks over als dit onderwerp naar boven komt?

Dat is het antwoord op mijn vraag? Religie? Maar hoe ziet het er praktisch uit dan? Waar moeten die kinderen dan heen? In kloosters ofzo?

Ook daar heeft god een plan voor, alleen geen mens die het bijbehorende draaiboek heeft.
Dit soort organisaties komen niet verder dan een god-excuus. Maar daar wel wetgeving op afdwingen waarvan de levens die zo nodig gered moeten worden ongeacht wat dan verder de dupe van zijn. En nog ernstiger, voor die kinderen die in de ellende komen en in de criminaliteit terecht komen is de doodstraf toegestaan.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:34

In de VS wil men ook echt helemaal geen levens redden. Zelfs hele simpele dingen zoals betere zorg voor zwangeren wordt bv weggestemd door die zogenaamde 'prolifers'. (Denk aan echo's, zwangerschapsvitaminen, bestaanszekerheid en een woonplek.) Zelfs als het om dezelfde foetus gaat, is het straffen van vrouwen belangrijker dan het daadwerkelijk helpen van de foetus. Dat gaat echt niet om levens maar vooral om macht en invloed lijkt me.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:36

Ik ben, waarschijnlijk in de minderheid hier, tegen abortus. Ik vind persoonlijk als je baas in eigen buik bent, dat je het ook gemakkelijk kan voorkomen. Er zijn genoeg middelen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:38

Lastig onderwerp.

Ik hoop alleen dat het recht op abortus blijft hier in Nederland. Ik hoop zelf nooit zwanger te worden. Doodeng idee dat er iets in mij kan groeien.

Helaas krijg ik telkens te horen dat ik te jong ben om mij te laten te steriliseren. Dus hoezo baas over eigen buik :+

Het zou mij zoveel meer rust geven. Kan helaas slecht tegen hormonen. Dus ben helaas afhankelijk van condooms.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:39

Shadow0 schreef:
In de VS wil men ook echt helemaal geen levens redden. Zelfs hele simpele dingen zoals betere zorg voor zwangeren wordt bv weggestemd door die zogenaamde 'prolifers'. (Denk aan echo's, zwangerschapsvitaminen, bestaanszekerheid en een woonplek.) Zelfs als het om dezelfde foetus gaat, is het straffen van vrouwen belangrijker dan het daadwerkelijk helpen van de foetus. Dat gaat echt niet om levens maar vooral om macht en invloed lijkt me.

Dat land is echt zo'n karikatuur van zichzelf, vreselijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:40

Marriefloor schreef:
Ik ben, waarschijnlijk in de minderheid hier, tegen abortus. Ik vind persoonlijk als je baas in eigen buik bent, dat je het ook gemakkelijk kan voorkomen. Er zijn genoeg middelen voor.

Dat doen de meeste vrouwen dan ook gewoon. Abortus is echt een laatste 'redmiddel'.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:43

Ik vind dat lastig aan te nemen gezien het aantal abortussen dat plaats vindt. Vervelend dat het bij zoveel dan toch een oepsje is als ze het zo goed zelf zouden kunnen regelen.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:43

Marriefloor schreef:
Ik ben, waarschijnlijk in de minderheid hier, tegen abortus. Ik vind persoonlijk als je baas in eigen buik bent, dat je het ook gemakkelijk kan voorkomen. Er zijn genoeg middelen voor.

En die zijn niet 100% effectief of mogelijk problematisch in een vaste relatie.
Maar van wat ik lees ben jij voor anticonceptie en goede voorlichting? In dat opzicht ben ik het met je eens, echter de realiteit is het niet altijd gelijk of voor alle vrouwen toegankelijk (nooit verteld, straf, mag niet van god, etc.) als vorm van anticonceptie zal abortus bij baas in eigen buik horen, aangezien preventie geen 100% dekking biedt en de vrouw daar niet altijd de schuldige van is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:44

Marriefloor schreef:
Ik vind dat lastig aan te nemen gezien het aantal abortussen dat plaats vindt. Vervelend dat het bij zoveel dan toch een oepsje is als ze het zo goed zelf zouden kunnen regelen.

Ac werkt helaas ook niet 100%

Hier ook heeeel af en toe een gescheurd condoom :\

Kimbers

Berichten: 5109
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:45

Ben je in alle gevallen tegen abortus marriefloor? Of zijn er uitzonderingen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 21:46

Marriefloor schreef:
Ik vind dat lastig aan te nemen gezien het aantal abortussen dat plaats vindt. Vervelend dat het bij zoveel dan toch een oepsje is als ze het zo goed zelf zouden kunnen regelen.

Hoeveel abortussen zijn dat dan? En zijn dat er nog zo veel als je dat afzet tegen een vrouwelijke bevolking van x miljoen die minimaal 1x in de week seks hebben. Minus de vrouwen die geplande zwangerschap afbreken omdat de foetus ongezond is.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 21:48

elnienjo schreef:
Persoonlijk vind ik dat een man nooit mag dwingen de vrouw tegen haar zin een kind te baren. Dat gaat ten koste van haar lichamelijke én geestelijke integriteit.


Maar vind je wel dat vrouwen verplicht abortus moeten ondergaan en gesteriliseerd moeten worden na 3 kinderen/ bij een gehandicapt kind?

Is dat niet hypocriet?

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:01

Wat ik zo griezelig vind aan de hoegenaamde “pro-lifers” en dergelijke discussies is dat de indruk wordt gewekt dat iemand anders dan de zwangere vrouw in kwestie, kan bepalen wat nodig/onnodig is en daar vervolgens ook de macht over probeert te hebben. Ik moet er niet aan denken een ander dat voor mij en alle andere vrouwen gaat bepalen.

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:02

_San87_ schreef:
Marriefloor schreef:
Ik vind dat lastig aan te nemen gezien het aantal abortussen dat plaats vindt. Vervelend dat het bij zoveel dan toch een oepsje is als ze het zo goed zelf zouden kunnen regelen.

Hoeveel abortussen zijn dat dan? En zijn dat er nog zo veel als je dat afzet tegen een vrouwelijke bevolking van x miljoen die minimaal 1x in de week seks hebben. Minus de vrouwen die geplande zwangerschap afbreken omdat de foetus ongezond is.


Ik vind geen cijfers jonger dan 2018.
Maar in 2018: 27.620 van vrouwen wonend in NL en nog eens 3.400 van mensen die naar NL komen voor abortus. Uitgaande van het feit dat er geen prenatale diagnostiek kan hebben plaatsgevonden voorafgaand aan een overtijdbehandeling heeft bij 5,2% van de abortussen de uitkomst van prenatale diagnostiek een rol gespeeld bij de keuze.
Het gaat om 8,8 abortussen per 1.000 vrouwen van 15 tot en met 44 jaar.

Bron: fiom.

Palmera

Berichten: 9491
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:09

Prolife klinkt prachtig maar is om te kotsen.

Er word gegild en gebruld dat dat hompje cellen zonder gevoelens niet vermoord mag worden.
Maar het mag wél in een wereld gedonderd worden waar tegenwoordig iedereen hysterisch is, wat virusjes rondvliegen, kankerverwekkende vervuiling overal rondwaait, al het andere leven vooral niet gerespecteerd word, vrijheid
en ruimte zeldzaam word, drinkwater steeds schaarser word en iedereen elkaar de hersens inslaat omdat een groot onzichtbaar alziendoog dat van ze vraagt!

Hou nou toch op, er zijn echt niet meer mensenlevens nodig op deze planeet.

Dus ja, ik ben groot voorstander van abortus, men mag niet verwachten dat iedere vrouw het maar leuk vind een ongelukje te baren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:14

secricible schreef:
_San87_ schreef:

Hoeveel abortussen zijn dat dan? En zijn dat er nog zo veel als je dat afzet tegen een vrouwelijke bevolking van x miljoen die minimaal 1x in de week seks hebben. Minus de vrouwen die geplande zwangerschap afbreken omdat de foetus ongezond is.


Ik vind geen cijfers jonger dan 2018.
Maar in 2018: 27.620 van vrouwen wonend in NL en nog eens 3.400 van mensen die naar NL komen voor abortus. Uitgaande van het feit dat er geen prenatale diagnostiek kan hebben plaatsgevonden voorafgaand aan een overtijdbehandeling heeft bij 5,2% van de abortussen de uitkomst van prenatale diagnostiek een rol gespeeld bij de keuze.
Het gaat om 8,8 abortussen per 1.000 vrouwen van 15 tot en met 44 jaar.

Bron: fiom.

Zitten bij die 8,8 abortussen per 1000 vrouwen ook de behandelingen na prenatale diagnostiek?

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:19

Ja, daarbij wel.

26.184 abortussen zonder die nav prenatale screening, dus een abortuscijfer van 8,3 per 1000 vrouwen zónder prenatale screening als ik goed reken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41831
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:24

secricible schreef:
Ja, daarbij wel.

Absoluut niet schrikbarend hoog, vind ik :).