Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25718
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:52

anjali schreef:
@JackieLuca: De echte moodkillers dat zijn voor mij mogelijke abortussen (niet toegestaan dus dan in m'n eentje zorgen voor kindje),vieze chemische pillen,en groot risico op soa's ,niet alleen aids maar wat denk je van baarmoederhalskanker?dan moet je wel heel erg verliefd zijn op een man om al deze risico's aan te gaan.Als de initiele verliefdheid gezakt is dan vallen veel mannen ook ontzettend tegen.Ik ben er steeds verwonderd over dat vrouwen al die narigheden ondergaan en risico's nemen voor mannen die het echt niet waard zijn.Natuurlijk zijn er ook wel goede mannen die verantwoordelijk zijn voor wat ze doen,daar heb ik het hier niet over.


Ik vind dit anders vrij verbitterd klinken, maar wellicht interpreteer ik je woorden verkeerd.

Ik mis echter nog steeds het antwoord op je alternatieven bij seks. Behalve “geen penetratie” en onbetrouwbare vormen van ac heb ik nog niks gehoord.

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:55

Begin jaren 70 heeft de Dolle Mina groepering onder ander gestreden voor het openhouden van de Bloemenhove kliniek, waar de huidige Women in Waves ook uit voortkomt. Eigenlijk ben ik verbaasd dat er nu, 50 jaar later nog discussie is over abortus.
Het is niet even binnenwippen in de kliniek en weg ermee, de meerderheid van de vrouwen pleegt abortus na zorgvuldig overleg en ik hoop alleen dat ze in vervolg ook zorgvuldig met seks omgaan. Vrouwen die elk jaar op de stoep staan of vaker mogen van mij gedwongen anticonceptie gegeven worden. En verder is het nog steeds baas in eigen buik en blij dat de breinaalden gebruikt worden om te breien en niet om te aborteren.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:58

anjali schreef:
secricible schreef:
Ik denk dat jij een hele niet-realistische kijk op adoptie hebt Anjali... en op seks. Het feit dat jij geen man meer wil en geen seks meer wilt betekend niet dat dat een oplossing is voor de rest van de wereld he.

Ik heb helemaal niet tegen goede mannen en goede sex. Integendeel zelfs.Dat heb ik toch nergens gezegd. maar foute mannen en foute sex die veroorzaken een heleboel nare problemen en die kan ik wel missen als kiespijn ja.

Na hoeveel jaar weet je zeker dat je de goede man gevonden hebt?
Sommige relaties gaan na meer dan 10 liefdevolle jaren nog kapot. Of op het moment dat er kinderen komen. En je hoort zelfs dat 60-plussers nog uit elkaar gaan omdat de koek op is. Bovendien zelfs al heb je de beste relatie van de wereld, als je bewust kindvrij bent, dan wil je dus gewoon géén kind, zelfs niet met de liefde van je leven.

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:04

anjali schreef:
JackieLuca schreef:
@anjali misschien ook even opzoeken hoeveel schade het aanricht voor de kinderen als die maar weggedaan worden? Op mijn werk is ongeveer 50% psychisch beschadigd vanwege adoptie. Soms is het gewoon beter als je het weghaald. Is het hard? Ja. Maar is het hard om een kind op te laten groeien met het idee dat het niet gewenst is? Ja.

En over anticonceptie, ik ben blij dat het bestaat. Er zijn ook mensen die bewust geen kinderen willen. Moeten die dan evengoed kinderen krijgen omdat het zo hoort?

Vind jij het dan beter voor een kind dat het geaborteerd wordt dan geadopteerd?Dat is wel een erg negatieve kijk op het leven.


Dat klopt. Ik zie liever een geaborteerd kind dan een kind die de rest van zijn leven met psychische problemen loopt.

Negatief? Nee. Realistisch klopt beter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:05

dromertje2 schreef:
Eerder in het topic lees ik dat de man maar geen sex moet hebben als hijzeker wilt zijn.
Een beetje verder lees ik dat dat voor een vrouw dan niet telt, nier haalbaar is.
Beetje hypocriet niet?

Het is voor beide niet haalbaar. Waar een vrouw abortus nog als allerlaatste optie heeft, heeft een man helemaal geen opties wanneer de vrouw zwanger is en het kind houdt. Dan moet hij betalen, in principe. En de enige manier om dat te voorkomen is inderdaad geen seks omdat anticonceptie voor de man nauwelijks bestaat, op sterilisatie na.

secricible

Berichten: 25718
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:12

Ik denk dat ik me dat door dit topic ook wel ben gaan realiseren. Deels is dat niet op te lossen, de man zal moeten leven met het feit dat er iets biologisch van hem rondloopt op deze aarde als de vrouw abortus weigert.
Maar ik zou wel voorstander zijn dat een man tot bijvoorbeeld 21 weken kan verklaren afstand te nemen van het kind. De as moeder kan dan daarna nog beslissen of zij abortus wil met die kennis, of niet.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:15

_San87_ schreef:
dromertje2 schreef:
Eerder in het topic lees ik dat de man maar geen sex moet hebben als hijzeker wilt zijn.
Een beetje verder lees ik dat dat voor een vrouw dan niet telt, nier haalbaar is.
Beetje hypocriet niet?

Het is voor beide niet haalbaar. Waar een vrouw abortus nog als allerlaatste optie heeft, heeft een man helemaal geen opties wanneer de vrouw zwanger is en het kind houdt. Dan moet hij betalen, in principe. En de enige manier om dat te voorkomen is inderdaad geen seks omdat anticonceptie voor de man nauwelijks bestaat, op sterilisatie na.


Condoom bestaat ook nog, en als de vrouw die zeker geen kind wilt ook de verantwoordelijkheid neemt om anti conceptie te gebruiken, dubbel veilig.

Maar waarom kan je van een vrouw niet verwachten geen sex te hebben maar van een man wel?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:18

Een man kan zich in elk geval jonger laten steriliseren dan een vrouw, alleen is niet elke vent mans genoeg.

Urbanus

Berichten: 44960
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 17:33

elnienjo schreef:
Een man kan zich in elk geval jonger laten steriliseren dan een vrouw, alleen is niet elke vent mans genoeg.


Dat valt tegen, is laatst een film over uitgezonden. Die jongen vond uiteindelijk een arts in Limburg die het wilde maar was ook al jaren aan het lobbyen.

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:38

anjali schreef:
Vind jij het dan beter voor een kind dat het geaborteerd wordt dan geadopteerd?Dat is wel een erg negatieve kijk op het leven.


Dat klopt. Ik zie liever een geaborteerd kind dan een kind die de rest van zijn leven met psychische problemen loopt.

Negatief? Nee. Realistisch klopt beter.[/quote]

agreed.
ik heb al mijn hele leven psychische problemen. Ik had echt beter geaborteerd kunnen worden.
mijn moeder heeft ook tot op zekere hoogte spijt van mij omdat het leven voor mij iets is wat mij is aangedaan.
(ik neem mijn ouders verder niks kwalijk hoor, zij wisten niet dat ik zo zou worden.)

edit: quote verpest :')

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:52

secricible schreef:
Palmera schreef:
[
En moet je nog steeds een slopende bevalling doorstaan.

Zou abortus of keizersnede niet beter voor de moeder zijn?
Ik weet niet hoor...

Dat is duidelijk. Een keizersnede is voor de moeder niet beter dan een reguliere bevalling, tenzij er medische redenen zijn om niet vaginaal te kunnen bevallen.
Het is een natuurlijke uitgang, t.o.v. Een zware buikoperatie. Ik zeg niet dat bevallen een pretje is, maar een keizersnede heeft een stuk meer risico’s voor moeder.
En dat kan op de individu heel anders zijn (ik liep 3 dagen na mijn ks ook alweer redelijk normaal rond, maar statistisch gezien heb je gewoon veel meer risico met een keizersnede op beschadigingen in je lijf, verklevingen, is het herstel zwaarder. Een ks is geen manier om er “even makkelijk vanaf te zijn”
Sorry, ik merk dat zo’n opvatting me raakt. Het is geen wandeling door het park, het is gewoon een zware buikoperatie.

Wat je bedoelt met een abortus ipv bevalling begrijp ik niet. Dat kind moet er gewoon uit. Op deze zwangerschapstermijn lukt dat niet meer met een zuigslangetje ofzo.
Een abortus met 20wkn is gewoon een opgewekte bevalling van een niet-levensvatbaar kindje. Als je (theoretisch) "abortus" na 24wkn zou laten doen is dar een bevalling van een wel levensvatbaar kind, dat je voor of na de bevalling v zal moeten doden. Daar zijn geen alternatieven voor te bedenken zover mij bekend...

Doet u even rustig! ;)
Sorry dat ik het gebrek aan kennis heb en geen natuurlijke bevalling, keizersnede, abortus in vroeg én in laat stadium heb mogen doorstaan in mijn leven.
8)7

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:01

secricible schreef:
elnienjo schreef:
Ouders van een kind wat functioneert op het niveau van een 6-8-jarige hebben toch zeggenschap en kunnen er toch zelf voor zorgen dat ze hun kind laten steriliseren voor ze 18 worden?


Daarom zeg ik toch ook dat de woorden van nikass me verbazen?


Misschien is dat mogelijk, dat weet ik niet. Als het kan wil het natuurlijk sowieso niet zeggen dat iedereen dat doet. Helaas worden niet alle kinderen liefdevol en verantwoordelijk opgevoed. Ik ken ze niet als kinderen, wel als volwassenen, die in alles zelf verantwoordelijk zijn. Die ook zelf moeten beslissen of ze donor willen zijn bijvoorbeeld.
En veel van hen hebben problemen op leefgebieden, en worden overschat in wat ze kunnen. Momenteel is er een groot tekort in de hulpverlening voor lvb-ers.
Kinderen die al van jongs af aan bekend zijn bij de jeugdbescherming. Soms vanwege hun probleem gedrag en soms vanwege een heel problematisch gezins systeem. En als ze achttien zijn houdt de hulpverlening op.

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:34

Las vorige week net een interview met een ouderpaar die hun dochter met 17jaar hebben laten steriliseren. Na de 18e verjaardag moeten ze zelf toestemming geven voor iets wat ze niet snappen.

Waarom Monica haar 17-jarige dochter liet steriliseren: ‘Een verdrietige dag, maar een goed besluit’

https://www.destentor.nl/deventer/waaro ... ~a9dde638/

secricible

Berichten: 25718
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:50

bigone schreef:
Las vorige week net een interview met een ouderpaar die hun dochter met 17jaar hebben laten steriliseren. Na de 18e verjaardag moeten ze zelf toestemming geven voor iets wat ze niet snappen.

Waarom Monica haar 17-jarige dochter liet steriliseren: ‘Een verdrietige dag, maar een goed besluit’

https://www.destentor.nl/deventer/waaro ... ~a9dde638/


Zo simpel gesteld is het in NL gelukkig niet.
Sterker nog, in deze casus is het helemaal rommelig. Als het meisje wel wilsbekwaam wordt geschat (waardoor ze toestemming moet geven) moet ze ook toestemming geven op 17-jarige leeftijd, net zoals een niet-gehandicapt kind. Zowel ouder/voogd als kind moeten toestemming geven.
Als het meisje niet wilsbekwaam is, mogen wettelijk vertegenwoordigers (in dit geval de ouders) ook die keuze nog maken na haar 18e verjaardag.

Voor mensen die het interessant vinden:
https://www.knmg.nl/web/file?uuid=ca12f ... id=2840192

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 667pdf.pdf

http://ajnjeugdartsen.nl/publicaties/ja ... beperking/

Met name laatste link is erg duidelijk.
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-11-20 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:52

dromertje2 schreef:
_San87_ schreef:

Het is voor beide niet haalbaar. Waar een vrouw abortus nog als allerlaatste optie heeft, heeft een man helemaal geen opties wanneer de vrouw zwanger is en het kind houdt. Dan moet hij betalen, in principe. En de enige manier om dat te voorkomen is inderdaad geen seks omdat anticonceptie voor de man nauwelijks bestaat, op sterilisatie na.


Condoom bestaat ook nog, en als de vrouw die zeker geen kind wilt ook de verantwoordelijkheid neemt om anti conceptie te gebruiken, dubbel veilig.

Maar waarom kan je van een vrouw niet verwachten geen sex te hebben maar van een man wel?

Dat weet ik niet. Dat moet je de persoon vragen die vindt dat je van een man kan verwachten geen seks te hebben.

Tiggs

Berichten: 7537
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 19:26

anjali schreef:
JackieLuca schreef:
@anjali misschien ook even opzoeken hoeveel schade het aanricht voor de kinderen als die maar weggedaan worden? Op mijn werk is ongeveer 50% psychisch beschadigd vanwege adoptie. Soms is het gewoon beter als je het weghaald. Is het hard? Ja. Maar is het hard om een kind op te laten groeien met het idee dat het niet gewenst is? Ja.

En over anticonceptie, ik ben blij dat het bestaat. Er zijn ook mensen die bewust geen kinderen willen. Moeten die dan evengoed kinderen krijgen omdat het zo hoort?

Vind jij het dan beter voor een kind dat het geaborteerd wordt dan geadopteerd?Dat is wel een erg negatieve kijk op het leven.


Weet je hoe heftig psychische problemen kunnen zijn?
Het risico daarop neem je dan maar voor lief ofzo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:21

anjali schreef:
JackieLuca schreef:
@anjali misschien ook even opzoeken hoeveel schade het aanricht voor de kinderen als die maar weggedaan worden? Op mijn werk is ongeveer 50% psychisch beschadigd vanwege adoptie. Soms is het gewoon beter als je het weghaald. Is het hard? Ja. Maar is het hard om een kind op te laten groeien met het idee dat het niet gewenst is? Ja.

En over anticonceptie, ik ben blij dat het bestaat. Er zijn ook mensen die bewust geen kinderen willen. Moeten die dan evengoed kinderen krijgen omdat het zo hoort?

Vind jij het dan beter voor een kind dat het geaborteerd wordt dan geadopteerd?Dat is wel een erg negatieve kijk op het leven.

Wetende wat psychische problemen (o.a. hechtingsproblematiek, PTSS, depressie) kunnen doen met een mensenleven en dat afzettende tegen het feit dat een foetus niks merkt van het niet geboren worden, ja. Dan vind ik een abortus beter voor een foetus, dan geboren worden met de mogelijke psychologische schade van dien.

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:25

Het goede aan pro-choice is dat je het zelf mag weten of je wel of niet ter adoptie afstaat of voor abortus gaat of negatief tegen abortus aankijkt. Dat is precies het mooie daaraan, bij pro-choice is er geen fout of goed.
Bij pro-choice kun je ook pro-life zijn zolang je dat dan maar op jezelf projecteert en niet de buurvrouw oplegt.
Er ontstaat hier nu een soort goed/fout discussie die in feite irrelevant is zolang je pro-choice bent.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:39

JackieLuca schreef:
@anjali misschien ook even opzoeken hoeveel schade het aanricht voor de kinderen als die maar weggedaan worden? Op mijn werk is ongeveer 50% psychisch beschadigd vanwege adoptie. Soms is het gewoon beter als je het weghaald. Is het hard? Ja. Maar is het hard om een kind op te laten groeien met het idee dat het niet gewenst is? Ja.

Waarom zou een adoptiekind opgroeien met het idee dat het niet gewenst is? Vooraleer je een kind kan adopteren is er een heel lang voortraject en lange wachtijsten, de mensen die niet 200% gemotiveerd zijn haken af. Dus net een adoptiekind is in ieder geval heel erg gewenst. En het heeft een biologische moeder die de moiete gedaan heeft de baby 9 maand te dragen, om het vervolgens los te laten om het een betere toekomst te geven dan ze op dat moment zelf kan bieden. Als een adoptiekind opgroeit met het idee dat het niet gewenst is, dan is er qua communicatie en psychologische begeleiding wel heel veel misgelopen.

Kimbers

Berichten: 5113
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:40

Veel adoptiekinderen hebben er last van dat ze door hun biologische ouders niet gewenst zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:41

Sclimpre nee hoor volgens mij hoeft dat niet. Een adoptie kind kan veel van zijn adoptie ouders houden maar toch met de vraag komen te zitten waarom de eigen moeder hem/haar heeft afgestaan. En dit verhaal is niet altijd op voorhand bekend.

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:46

Ik moet er ook niet aan denken als ik al geen kinderen wil, dat ik dan wel zo´n hele zwangerschap zou doorlopen en dan het kind laten adopteren, wat ik sowieso al niets vind door de ervaringen die ik daarmee heb in mijn eigen omgeving. Ik ben nog jong genoeg om kinderen te krijgen en single, dus tsja, dan kan je je ook niet zomaar laten steriliseren, want stel je voor dat je nog die juiste man tegenkomt waarmee je opeens wel kinderen wilt.. Ook al weet je je hele leven al dat je kinderen vreselijk vind;p Maar goed, de artsen kennen je blijkbaar beter. Maar goed, ik duik ook niet met iedereen het bed in, dus dat scheelt. Zoveel kans om zwanger te worden heb ik sowieso niet. :+
Als ik zwanger zou worden ondanks alles, dan zou het dus een hele simpele keuze zijn voor mij. Zou het zo´n kind ook niet aandoen om mij als moeder te hebben, dat zou pas zielig zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:48

Nikass schreef:
Sclimpre nee hoor volgens mij hoeft dat niet. Een adoptie kind kan veel van zijn adoptie ouders houden maar toch met de vraag komen te zitten waarom de eigen moeder hem/haar heeft afgestaan. En dit verhaal is niet altijd op voorhand bekend.

Die vragen kunnen ze zeker stellen. De dienst die de adoptie bemiddeld heeft zal daar zo goed mogelijk op antwoorden en eventueel contact leggen met de biologische moeder.

Urbanus

Berichten: 44960
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 22:03

Sclimpre schreef:
Nikass schreef:
Sclimpre nee hoor volgens mij hoeft dat niet. Een adoptie kind kan veel van zijn adoptie ouders houden maar toch met de vraag komen te zitten waarom de eigen moeder hem/haar heeft afgestaan. En dit verhaal is niet altijd op voorhand bekend.

Die vragen kunnen ze zeker stellen. De dienst die de adoptie bemiddeld heeft zal daar zo goed mogelijk op antwoorden en eventueel contact leggen met de biologische moeder.


Aangezien de meeste adopties uit het buitenland komen ligt dat contact nogal lastig. Het is een feit dat geadopteerde kinderen meer kans hebben op hechtingsstoornissen. Deels omdat de meeste kinderen niet vanaf hun geboorte worden geadopteerd.

Lang verhaal kort, uit liefde of respect voor 'het leven' in je buik kun je ook kiezen om het te beëindigen omdat leven niet zaligmakend is en je het eventuele angst en pijn bespaart.

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:17

Sclimpre schreef:
JackieLuca schreef:
@anjali misschien ook even opzoeken hoeveel schade het aanricht voor de kinderen als die maar weggedaan worden? Op mijn werk is ongeveer 50% psychisch beschadigd vanwege adoptie. Soms is het gewoon beter als je het weghaald. Is het hard? Ja. Maar is het hard om een kind op te laten groeien met het idee dat het niet gewenst is? Ja.

Waarom zou een adoptiekind opgroeien met het idee dat het niet gewenst is? Vooraleer je een kind kan adopteren is er een heel lang voortraject en lange wachtijsten, de mensen die niet 200% gemotiveerd zijn haken af. Dus net een adoptiekind is in ieder geval heel erg gewenst. En het heeft een biologische moeder die de moiete gedaan heeft de baby 9 maand te dragen, om het vervolgens los te laten om het een betere toekomst te geven dan ze op dat moment zelf kan bieden. Als een adoptiekind opgroeit met het idee dat het niet gewenst is, dan is er qua communicatie en psychologische begeleiding wel heel veel misgelopen.



Ik merk in de praktijk andere dingen, daar baseer ik dit op. Zullen genoeg adoptie kinderen zijn zonder psychische problemen, maar elk kind die er wel problemen mee heeft vind ik al teveel. Overigens ben ik niet tegen adoptie, maar vind dat de psychische problemen niet onderschat mogen worden