Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:26

Maar waarom wordt daar dan een verschil gemaakt? Een vroeg geborene die een kleine medische ondersteuning nodig heeft mag dus wel sterven, maar een volledig gezonde baby heeft alleen de standaard verzorging nodig en mag dus wel overleven. Waar ligt de grens?

Een vriendin van mij heeft om medische redenen een late abortus laten plegen (dwz dat ze moest bevallen) en ik begrijp haar volkomen en vind ook dat ze dat recht heeft. Maar het ging wel om een leven, en ze kan daardoor nu ook niet goed functioneren ivm rouwverwerking. Hoe kunnen jullie (secricible uitgezonderd) een ongeboren baby niet als leven zien? Dat vind ik onbegrijpelijk. Daarmee kom ik niet aan het zelfbeschikkingsrecht, maar dat maakt het emotioneel wel gecompliceerder.
Het is ook jammer dat nu alleen nog maar het clubje bokkers aan het woord komt dat het roerend met elkaar eens is...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:33

Als je bewust een kind wil dan zie je een embryo ook als kind. Als je géén kind wil dan zie je het als ongewenste celdeling/parasiet. Voor mij is leven niet heilig. Dieren doden we tenslotte ook als ze een plaag vormen (nog naast het gebruik van dieren voor consumptiedoeleinden)

ravellie

Berichten: 3075
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:35

Nikass schreef:
Maar waarom wordt daar dan een verschil gemaakt? Een vroeg geborene die een kleine medische ondersteuning nodig heeft mag dus wel sterven, maar een volledig gezonde baby heeft alleen de standaard verzorging nodig en mag dus wel overleven. Waar ligt de grens?

Een vriendin van mij heeft om medische redenen een late abortus laten plegen (dwz dat ze moest bevallen) en ik begrijp haar volkomen en vind ook dat ze dat recht heeft. Maar het ging wel om een leven, en ze kan daardoor nu ook niet goed functioneren ivm rouwverwerking. Hoe kunnen jullie (secricible uitgezonderd) een ongeboren baby niet als leven zien? Dat vind ik onbegrijpelijk. Daarmee kom ik niet aan het zelfbeschikkingsrecht, maar dat maakt het emotioneel wel gecompliceerder.
Het is ook jammer dat nu alleen nog maar het clubje bokkers aan het woord komt dat het roerend met elkaar eens is...


Dat is helaas in meerdere topics zo

ik begrijp je wel.
Over deze discussie neem ik geen standpunt in, omdat ik het onwijs moeilijk vind.
Wel weet ik hoe een kindje van 22 weken eruit ziet, omdat in ons geval onze tweede dochter is overleden door een afsluiting van de navelstreng.
het gaat idd om een leven.
Ik snap compleet dat je vriendin zo functioneert, overigens bieden veel ziekenhuizen op dit gebied goede begeleiding hoor, wij hebben rouwverwerking gehad helemaal op dit onderwerp.

Ongeacht wat een vrouw beslist of doormaakt, ben ik blij dat er op dit punt veel meer vooruitgang is geboekt.
Vroeger was het standpunt: weinig aandacht aan besteden en door.
Nu is de benadering en ruimte voor verwerking heel anders.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:36

Nikass schreef:
Maar waarom wordt daar dan een verschil gemaakt? Een vroeg geborene die een kleine medische ondersteuning nodig heeft mag dus wel sterven, maar een volledig gezonde baby heeft alleen de standaard verzorging nodig en mag dus wel overleven. Waar ligt de grens?

Een vriendin van mij heeft om medische redenen een late abortus laten plegen (dwz dat ze moest bevallen) en ik begrijp haar volkomen en vind ook dat ze dat recht heeft. Maar het ging wel om een leven, en ze kan daardoor nu ook niet goed functioneren ivm rouwverwerking. Hoe kunnen jullie (secricible uitgezonderd) een ongeboren baby niet als leven zien? Dat vind ik onbegrijpelijk. Daarmee kom ik niet aan het zelfbeschikkingsrecht, maar dat maakt het emotioneel wel gecompliceerder.
Het is ook jammer dat nu alleen nog maar het clubje bokkers aan het woord komt dat het roerend met elkaar eens is...


Er word nu geen verschil in gemaakt, nu is het ieder kind dat met medische ondersteuning kan overleven niet te aborteren.
Daarentegen een kind dat met 24 weken geboren wordt, wordt niet met "kleine medische ondersteuning" in leven gehouden, sommige kinderen liggen aan de beademing en moeten volledig ondersteund worden.
Voor mij is er daar dus een groot grijs gebied. Een baby die geboren wordt met 38 weken zwangerschap laten sterven daarna moet actief gebeuren. Noem het maar even euthanasie, maar dan op een wezen dat geen toestemming kan geven en geen vorm van ondragelijk lijden heeft. Een kind geboren met 24 weken zwangerschap kan passief overlijden, dus in een vorm die palliatieve sedatie is.
Ik kan dus voor mezelf een kind met 24 weken laten overlijden na de geboorte beter moreel verantwoorden, dan een kind met 38 weken laten sterven, omdat dat laatste moord is(euthanasie zonder toestemming en zonder ondragelijk lijden is gewoon moord volgens ons strafrecht). Je vraag waar dan de grens ligt, dat is precies waar ik mee stoei. Die grens kan ik niet bepalen, daarom vind ik 24 weken wel lekker veilig. Maar het zorgt wel voor een morele discussie in mijn hoofd, want verandert er dan iets voor me als die grens opschuift naar 16 weken? Dan zou ik óók voor moeten zijn dat de grens voor abortus dan meeschuift naar 16 weken en de vrouw dan dus nog verder beperkt wordt in haar mogelijkheid.

Dan is het alternatief de ongeboren foetus doden vóór het een rechtspersoon is, dus voor de geboorte. Daar zit ook de nuance van de groep die voor abortus is tot de geboorte. Deze kinderen zijn juridisch gezien nog niks, zouden geen rechten mogen hebben en al helemaal niet over de rechten van de vrouw heen.Als je een kind met 38 weken níét mag aborteren, kom je namelijk wel degelijk aan het zelfbeschikkingsrecht. Moeder levert rechten in. Je kan discussieren of dat fout is, maar het is wel een inlevering van rechten. Juridisch gezien krijgt het kind dus op dat moment een recht waarop moeder recht moet inleveren. Volgens mij is het dus ook zo dat de groep bokkers die vóór late abortus is (na 24 weken) niet kijkt naar een leeftijd waarop er sprake zou zijn van leven, maar van mening is dat het recht van moeder niet ingeperkt mag worden door een wezen dat geen rechten heeft. Ongeacht hoe "oud" dat wezen is en wat zijn functioneringslevel is.

Een ongeboren kind rechten geven vind ik een extreem glijdende schaal. Daarmee perk je de vrouw namelijk in. Want waarom zou zij dan wel mogen bevallen op een manier die statistisch gezien meer risico oplevert? Waarom zou roken tijdens de zwangerschap dan niet strafbaar moeten worden? Mag zij dingen doen die risico opleveren voor het ongeboren kind?
Maar toch, een kind van 38 weken een recht geven op "geboren mogen worden" vinden we allemaal wél oke.

Dus ja, ik ben (door dit topic, maar ook door dezelfde discussie op een andere plek) wel tot de conclusie gekomen dat ik het juridisch gevaarlijk vindt om abortus een zwangerschaps-duur grens te geven. Maar moreel kan ik niet oke zijn met een kind van 38 weken vermoorden, of een foetus van een draagduur van 38 weken doden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:55

Wordt er trouwens niet sowieso een spuitje aan de foetus gegeven voordat er geaborteerd wordt of wordt het er in levende staat uit gehaald? In dat geval zou het niet uitmaken of het 22 of 26 weken is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:59

ravellie schreef:
Nikass schreef:
Maar waarom wordt daar dan een verschil gemaakt? Een vroeg geborene die een kleine medische ondersteuning nodig heeft mag dus wel sterven, maar een volledig gezonde baby heeft alleen de standaard verzorging nodig en mag dus wel overleven. Waar ligt de grens?

Een vriendin van mij heeft om medische redenen een late abortus laten plegen (dwz dat ze moest bevallen) en ik begrijp haar volkomen en vind ook dat ze dat recht heeft. Maar het ging wel om een leven, en ze kan daardoor nu ook niet goed functioneren ivm rouwverwerking. Hoe kunnen jullie (secricible uitgezonderd) een ongeboren baby niet als leven zien? Dat vind ik onbegrijpelijk. Daarmee kom ik niet aan het zelfbeschikkingsrecht, maar dat maakt het emotioneel wel gecompliceerder.
Het is ook jammer dat nu alleen nog maar het clubje bokkers aan het woord komt dat het roerend met elkaar eens is...


Dat is helaas in meerdere topics zo

ik begrijp je wel.
Over deze discussie neem ik geen standpunt in, omdat ik het onwijs moeilijk vind.
Wel weet ik hoe een kindje van 22 weken eruit ziet, omdat in ons geval onze tweede dochter is overleden door een afsluiting van de navelstreng.
het gaat idd om een leven.
Ik snap compleet dat je vriendin zo functioneert, overigens bieden veel ziekenhuizen op dit gebied goede begeleiding hoor, wij hebben rouwverwerking gehad helemaal op dit onderwerp.

Ongeacht wat een vrouw beslist of doormaakt, ben ik blij dat er op dit punt veel meer vooruitgang is geboekt.
Vroeger was het standpunt: weinig aandacht aan besteden en door.
Nu is de benadering en ruimte voor verwerking heel anders.

Moedige post, dikke knuffel voor jou.
Het moeilijke aan dit onderwerp is dat iedereen er anders tegenaan kijkt vanuit zijn/haar voorgeschiedenis, zowel als kind en als volwassene. Voor de ene is een zwangerschap een vervelend medisch detail, voor de andere vertegenwoordigt het vooral hoop en emotie.
En dan heb je nog die fanatieke groepen, vaak gelinkt aan geloof. Die maken de discussie er ook niet gemakkelijker op.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:08

elnienjo schreef:
Wordt er trouwens niet sowieso een spuitje aan de foetus gegeven voordat er geaborteerd wordt of wordt het er in levende staat uit gehaald? In dat geval zou het niet uitmaken of het 22 of 26 weken is.



het is sowieso verbazingwekkend hoe weinig neutrale informatie er te vinden is over de werkwijze van zwangerschapsonderbreking. Websites als schreeuw voor leven (anti-abortus) zetten uitgebreide horrorteksten er op, maar abortusklinieken ofzo geven weinig informatie. Ik vind dat best bedreigend ikv "informed consent", waar je als vrouw recht op hebt.

Als ik me baseer op de NVOG richtlijn zwangerschapsonderbreking tot 24 weken, dan kun je bij een late zwangerschapsafbreking kiezen voor zuigcurretage en een ingeleide bevalling. Hierbij heeft een zuigcurretage meer risico's dan een medicamenteuze abortus (ingeleide bevalling) en word nadrukkelijk geadviseerd alleen zuigcurretage te doen bij een zeer ervaren operateur en anders door te verwijzen.
Bij de eerste overlijdt de foetus uiteraard in de baarmoeder, want die zal niet als geheel er uit kunnen komen. De foetus wordt dan uit de baarmoeder gezogen en dit kan niet in zijn geheel. Bij een ingeleide bevalling kan het kindje nog leven inderdaad. Er wordt dan ook onderscheid gemaakt tussen een levenloos geboren kindje, je hoeft dan geen aangifte te doen en geen crematie oid te regelen. Wanneer het kindje overlijdt na de geboorte is er wel sprake van een aangifteplicht. Het kindje krijgt iig geen spuitje oid voor de abortus.

Ik vind niet terug of het mogelijk is om nog een zuigcurretage toe te passen na 24 weken, omdat dit natuurlijk theoretisch is. Echter, situaties waarin het medisch noodzakelijk is een foetus na 24 weken te aborteren spreken nergens over zuigcurretage en ik lees dan dingen over verharding van botweefsel, dus ik zou neigen naar dat daarna alleen nog een ingeleide bevalling mogelijk is. Daarbij kan het kindje dus nog leven na de geboorte.

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:13

DeMolenhoek schreef:
Oh, we gaan persoonlijk worden. Fijn.

Schemerdier: Zelfs een homoseksueel koppel dat de perfecte ouders zouden zijn geraken nauwelijks tot niet aan kind. Laat staan een alleenstaande man (ken ook voorbeelden genoeg)


Een kind is geen recht he?!
Geen idee hoe ik hier ben beland, ik meng mij normaal gezien niet in dit soort discussies. Ik heb de eerste 3 pagina’s gelezen.


Maar @DeMolenHoek, ik walg echt van jouw zicht hierop. Iedereen mag zijn mening hebben, en mijn mening is dat als jij echt zo denkt, dat ik jou een naar persoon vind.

Ik ben ook pro-choice, mijn lichaam is van MIJ. De mannen waar ik mee naar bed wil/ga weten stuk voor stuk dat ik absoluut geen kinderen wil. Dus mocht ik buiten de anticonceptie om zwanger worden, dan weten ze ook dat ik niet ga voldragen. Abortus als anticonceptie vind ik ook belachelijk, maar als nood, jaa dat is zeker nodig. En als die keuze gemaakt moet worden, dan beslis IK daar over.

We leven toch niet meer in de 1500’s? Kan met mijn kop gewoon écht niet bij jou mening hoor, pardon.

Ik trek mij nu weer terug :')
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 17-11-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:15

Als je het niet met iemand eens bent en verder niet bereid bent te reageren of eerst alles te lezen, waarom onderdruk je dan die neiging je walging over iemand uit te spreken niet? Ik heb in ieder geval getemt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:17

Maar waarom wordt de foetus dan niet sowieso voor de ingreep verlost van het leven? Ik kan me voorstellen dat het voor het lichaam van de vrouw gezonder is om de bevalling op te wekken zodat ze niet helemaal van voor tot achter uit scheurt doordat de spieren er nog niet op ingesteld zijn. Ik had zelfs een hechting na het laten verwijderen van mijn baarmoeder en dat is toch 'n pak kleiner en zachter dan een baby lijkt me.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:18

Er wordt vaak geroepen dat men abortus als anticonceptie absoluut niet goedkeurt. Maar dat is toch geen probleem van het proces van abortus zelf? Dat is toch een issue rondom de communcatie/verzorging van anticonceptie?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:20

DiscoDipp schreef:
DeMolenhoek schreef:
Oh, we gaan persoonlijk worden. Fijn.

Schemerdier: Zelfs een homoseksueel koppel dat de perfecte ouders zouden zijn geraken nauwelijks tot niet aan kind. Laat staan een alleenstaande man (ken ook voorbeelden genoeg)


Een kind is geen recht he?!
Geen idee hoe ik hier ben beland, ik meng mij normaal gezien niet in dit soort discussies. Ik heb de eerste 3 pagina’s gelezen.


Maar @DeMolenHoek, ik walg echt van jouw zicht hierop. Iedereen mag zijn mening hebben, en mijn mening is dat als jij echt zo denkt, dat ik jou een naar persoon vind.

Ik ben ook pro-choice, mijn lichaam is van MIJ. De mannen waar ik mee naar bed wil/ga weten stuk voor stuk dat ik absoluut geen kinderen wil. Dus mocht ik buiten de anticonceptie om zwanger worden, dan weten ze ook dat ik niet ga voldragen. Abortus als anticonceptie vind ik ook belachelijk, maar als nood, jaa dat is zeker nodig. En als die keuze gemaakt moet worden, dan beslis IK daar over.

We leven toch niet meer in de 1500’s? Kan met mijn kop gewoon écht niet bij jou mening hoor, pardon.

Ik trek mij nu weer terug :')

Mee eens dat een kind geen recht is. Klinkt net zo eng als Incels die menen dat seks mogen hebben met een vrouw een recht is.

Homo's die echt een kind willen kunnen altijd op zoek naar 'n lesbisch koppel om die wens mee te verwezenlijken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:21

Wacht, wat? Hoe zie je dat voor je elnienjo?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:22

Gedeeld ouderschap tussen de 2 koppels.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:24

DiscoDipp schreef:
DeMolenhoek schreef:
Oh, we gaan persoonlijk worden. Fijn.

Schemerdier: Zelfs een homoseksueel koppel dat de perfecte ouders zouden zijn geraken nauwelijks tot niet aan kind. Laat staan een alleenstaande man (ken ook voorbeelden genoeg)


Een kind is geen recht he?!
Geen idee hoe ik hier ben beland, ik meng mij normaal gezien niet in dit soort discussies. Ik heb de eerste 3 pagina’s gelezen.


Maar @DeMolenHoek, ik walg echt van jouw zicht hierop. Iedereen mag zijn mening hebben, en mijn mening is dat als jij echt zo denkt, dat ik jou een ontzettend naar persoon vind.

Ik ben ook pro-choice, mijn lichaam is van MIJ. De mannen waar ik mee naar bed wil/ga weten stuk voor stuk dat ik absoluut geen kinderen wil. Dus mocht ik buiten de anticonceptie om zwanger worden, dan weten ze ook dat ik niet ga voldragen. Abortus als anticonceptie vind ik ook belachelijk, maar als nood, jaa dat is zeker nodig. En als die keuze gemaakt moet worden, dan beslis IK daar over.

We leven toch niet meer in de 1500’s? Kan met mijn kop gewoon écht niet bij jou mening hoor, pardon.

Ik trek mij nu weer terug :')


Doe je dat in werkelijkheid ook? Een kamer binnen komen lopen, je gal spuwen over iets dat een tijd geleden is gezegd en dan weer vertrekken? Vrij onbeleefd... Als je alleen even een melding wil maken doe dat dan lekker via PB, ook op een forum mag je je fatsoen hebben hoor.


elnienjo schreef:
Maar waarom wordt de foetus dan niet sowieso voor de ingreep verlost van het leven? Ik kan me voorstellen dat het voor het lichaam van de vrouw gezonder is om de bevalling op te wekken zodat ze niet helemaal van voor tot achter uit scheurt doordat de spieren er nog niet op ingesteld zijn. Ik had zelfs een hechting na het laten verwijderen van mijn baarmoeder en dat is toch 'n pak kleiner en zachter dan een baby lijkt me.

Omdat de foetus in principe toch overlijdt tijdens de bevalling tot 24 (+/-) weken of direct daarna. Ik denk niet dat het toegevoegde waarde heeft om de foetus eerder te doden, maar ik ben geen abortusarts of gyn. De rest van je tekst begrijp ik niet helemaal wat je nu zegt... Een foetus komt er niet uit vallen he? Waarom zou je tijdens een abortus uitscheuren?
Bij een zuigcurretage wordt de baarmoedermond verweekt met medicatie, waarna er een slangetje naar binnen wordt gedaan waarmee de foetus opgezogen wordt. Daarvoor moet de foetus dus wel door het slangetje passen en daarvoor worden botjes vernietigd. Dat kan maar tot een bepaalde verharding van het kraakbeen uiteraard, dus daarom denk ik dat dat na 24 weken niet meer kan, maar daarover vind ik geen literatuur.
Bij een medicatieuze abortus wordt de baarmoeder aangezet tot bevallen dus beval je gewoon zoals je ook doet met een ingeleide bevalling op 38 weken. De baarmoedermond wordt verweekt en daarna wordt dmv medicatie de baarmoeder aangezet tot weeën. Dat is dus een reguliere bevalling, maar dan van een heel klein kindje

In beide gevallen is de kans op uitscheuren dus niet echt aanwezig? Praat ik nou langs je heen?


Ayasha schreef:
Wacht, wat? Hoe zie je dat voor je elnienjo?

co-ouderschap met 2 gezinnen. Dat gebeurd al hoor ;)


IMANDRA schreef:
Er wordt vaak geroepen dat men abortus als anticonceptie absoluut niet goedkeurt. Maar dat is toch geen probleem van het proces van abortus zelf? Dat is toch een issue rondom de communcatie/verzorging van anticonceptie?


hoe bedoel je?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:26

SinneJ schreef:
Ik ken iemand, een heel goede vriendin, die er erg veel last van heeft, ook al zou ze het zo opnieuw doen. Ze had het nooit kunnen voorzien dat ze het zich zo zou aantrekken, maar als ze nu kindjes ziet van de leeftijd die haar kindje zou zijn, heeft ze toch verdriet.. ook al bleef het de juiste keuze in haar situatie en was ze ruim op tijd met het weghalen (voor de 12 weken in België).

Ik denk dat je die weerslag niet mag onderschatten. En ik zou zelf ook aborteren, ik wil geen kinderen, maar ik denk ook niet dat het me in de koude kleren zou zitten, zeker niet als het al levensvatbaar is. Want die procedure bij een grotere foetus is al beslist niet meer 'even knipperen en het is klaar'.

Ik ben echt 100% pro choice, maar ik denk ook dat veel vrouwen niet altijd op voorhand weten wat die keuze met hen gaat doen achteraf en dat lijkt me hoe later je aborteert hoe zwaarder.

Ik vind dit soort verhalen heel belangrijk. Dat verdriet dat die vrouwen voelen bestaat, maar wordt door pro-birthers (goeie term!) vertaald naar "spijt". Terwijl je echt wel verdriet kan hebben ondanks dat je de juiste keuze had gemaakt. Om het kind wél te laten komen had je namelijk nog meer verdriet opgeleverd (al gaat dat er bij die mensen maar lastig in).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:27

Ja secredible. Maar verwacht ze dan dat van beide koppels een partij zich er maar even over heen zet of spreken we dan over KI? :')
Want met Elnienjo weet ik het nooit zo goed. :=

verder moest ik even grinniken om je eerste reactie.. Ik zie dat beeld incl. de verwarde gezichten zo voor me. _O-

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:28

enzino schreef:
Als je het niet met iemand eens bent en verder niet bereid bent te reageren of eerst alles te lezen, waarom onderdruk je dan die neiging je walging over iemand uit te spreken niet? Ik heb in ieder geval getemt.


Nou dan reageer ik toch.
In mijn ogen heb ik ten eerste genoeg gelezen over wat daar allemaal voorbij kwam. Buiten om dat iedereen zijn eigen ding heeft en ik het met sommige andere meningen het ook niet eens ben, vind ik gewoon dat de mening van haar/hem echt niet sociaal wenselijk is. Maar dat vind ik he, ook jij hoeft dat niet met mij te delen.

En dan wil ik best even samenvatten waarom ik die mening vorm.
Uit de antwoorden en posts die geplaats worden van demolenhoek haal ik uit dat ik als vrouw, mij maar gewoon als broedmachine en melkkoe moet laten gebruiken, omdat anders de man gekwets kan worden of er ptss van kan krijgen.

@secricible: pardon? Hoe moet ik hier dan binnen komen. Hallo jongens, ik wil graag mee praten, maar we over iets van 17 pagina’s terug? _O-

Zeker niet, dan val ik gelijk met de deur in huis. Daarbij heb ik het fatsoenlijk verwoord, en hierboven nomaals uitgelegd. :)
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 17-11-20 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:30

IMANDRA schreef:
Er wordt vaak geroepen dat men abortus als anticonceptie absoluut niet goedkeurt. Maar dat is toch geen probleem van het proces van abortus zelf? Dat is toch een issue rondom de communcatie/verzorging van anticonceptie?

Ik denk vooral dat het lang niet zo vaak voorkomt dat het relevant is.

Overigens las ik gister dat je tegenwoordig gratis een spiraaltje kan laten zetten na je abortus in één moeite door. Top ideetje van Hugo de Jonge +:)+

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:30

Ayasha schreef:
Ja secredible. Maar verwacht ze dan dat van beide koppels een partij zich er maar even over heen zet of spreken we dan over KI? :')
Want met Elnienjo weet ik het nooit zo goed. :=

verder moest ik even grinniken om je eerste reactie.. Ik zie dat beeld incl. de verwarde gezichten zo voor me. _O-


meestal is er sprake van thuisinseminatie ja in geval van een gezamelijke kinderwens zonder relatie :D
Ik heb ooit een docu gezien over een man en vrouw die in co-ouderschap maar zonder liefdesrelatie een kind kregen, maar dat ging ook via thuisinseminatie :D

Discodipp: in een PB, dat zei ik toch al, over iets van 17 pagina's terug. Je woorden waren nou ook weer niet zo baanbrekend dat het nodig was om iets van 17 pagina's terug op te rakelen in een topic dat allang verder was. Dat doe je in een normaal gesprek toch ook niet? Of je slikt het gewoon even in, doet ook geen pijn. Zeker als je toch geen tegenreactie wilt maar weer weg gaat uit het topic.
Over wat "fatsoenlijk" is verschillen we duidelijk van mening. Van iemand walgen, op de persoon spelen ("ik vind jou een naar persoon") vind ikniet echt fatsoenlijk persoonlijk.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:32

secricible schreef:
IMANDRA schreef:
Er wordt vaak geroepen dat men abortus als anticonceptie absoluut niet goedkeurt. Maar dat is toch geen probleem van het proces van abortus zelf? Dat is toch een issue rondom de communcatie/verzorging van anticonceptie?


hoe bedoel je?


Ik heb het idee dat het gebruik van abortus als anticonceptie als reden tegen abortus wordt gebruikt, soms, door sommigen. Maar als mensen dat doen lijkt het me eerder een communicatieprobleem (er wordt naar hen niet goed gecommuniceerd wat goede alternatieven zijn —en die zijn er voldoende) dan een probleem wat echt met abortus te maken heeft. Daarom lijkt mij ‘x% gebruikt abortus als anticonceptiemiddel’ niet echt een goed argument om abortus in te perken.

Was niet echt een directe reactie op iemand, maar heb het argument vaker voorbij zien komen :). Wel echt interessante discussie, zeker jouw beargumentatie over wanneer abortus juridisch en moreel moet kunnen secricible!

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:34

secricible schreef:
Discodipp: in een PB, dat zei ik toch al, over iets van 17 pagina's terug. Je woorden waren nou ook weer niet zo baanbrekend dat het nodig was om iets van 17 pagina's terug op te rakelen in een topic dat allang verder was. Dat doe je in een normaal gesprek toch ook niet? Of je slikt het gewoon even in, doet ook geen pijn. Zeker als je toch geen tegenreactie wilt maar weer weg gaat uit het topic.
Over wat "fatsoenlijk" is verschillen we duidelijk van mening. Van iemand walgen, op de persoon spelen ("ik vind jou een naar persoon") vind ikniet echt fatsoenlijk persoonlijk.



Scheelt dat ik nog steeds heel goed zelf kan bepalen hoe en waar ik reageer. Daarbij zie ik dit werkelijk waar niet als een gesprek. Ik vind jou aannames dan ook weer onfatsoenlijk :)

Daarbij heb ik nergens gezegd dat ik van iemand walg, maar wel over een inzicht van iemand. Dat is heel wat anders. En ja, ik mag toch iemand naar vinden, als er in mijn ogen op een narcistische manier een mening wordt gevormd over vrouwen?? Ik voel mij dan eigenlijk best we aangevallen, aangezien ik zelf een vrouw ben.

Maar dan verschillen we van mening, dat mag!
Laatst bijgewerkt door DiscoDipp op 17-11-20 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:36

secricible schreef:
elnienjo schreef:
Wordt er trouwens niet sowieso een spuitje aan de foetus gegeven voordat er geaborteerd wordt of wordt het er in levende staat uit gehaald? In dat geval zou het niet uitmaken of het 22 of 26 weken is.



het is sowieso verbazingwekkend hoe weinig neutrale informatie er te vinden is over de werkwijze van zwangerschapsonderbreking. Websites als schreeuw voor leven (anti-abortus) zetten uitgebreide horrorteksten er op, maar abortusklinieken ofzo geven weinig informatie. Ik vind dat best bedreigend ikv "informed consent", waar je als vrouw recht op hebt.

Als ik me baseer op de NVOG richtlijn zwangerschapsonderbreking tot 24 weken, dan kun je bij een late zwangerschapsafbreking kiezen voor zuigcurretage en een ingeleide bevalling. Hierbij heeft een zuigcurretage meer risico's dan een medicamenteuze abortus (ingeleide bevalling) en word nadrukkelijk geadviseerd alleen zuigcurretage te doen bij een zeer ervaren operateur en anders door te verwijzen.
Bij de eerste overlijdt de foetus uiteraard in de baarmoeder, want die zal niet als geheel er uit kunnen komen. De foetus wordt dan uit de baarmoeder gezogen en dit kan niet in zijn geheel. Bij een ingeleide bevalling kan het kindje nog leven inderdaad. Er wordt dan ook onderscheid gemaakt tussen een levenloos geboren kindje, je hoeft dan geen aangifte te doen en geen crematie oid te regelen. Wanneer het kindje overlijdt na de geboorte is er wel sprake van een aangifteplicht. Het kindje krijgt iig geen spuitje oid voor de abortus.

Ik vind niet terug of het mogelijk is om nog een zuigcurretage toe te passen na 24 weken, omdat dit natuurlijk theoretisch is. Echter, situaties waarin het medisch noodzakelijk is een foetus na 24 weken te aborteren spreken nergens over zuigcurretage en ik lees dan dingen over verharding van botweefsel, dus ik zou neigen naar dat daarna alleen nog een ingeleide bevalling mogelijk is. Daarbij kan het kindje dus nog leven na de geboorte.

Walgelijk. Ik heb er echt geen woorden voor.Sorry maar ik moet echt kotsen van de beschreven situaties in dit topic.En dat heeft niet eens met mij geloof te maken maar met een natuurlijk gevoel.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:37

ohzo bedoel je. Ik vind dat ook een vreemd argument. Het komt volgens mij vrijwel niet voor als anticonceptie (in de zin van: ik gebruik geen pil maar laat gewoon steeds abortus plegen). Misschien in hele schrijnende financiele gevallen, maar die vrouwen zullen dan zsm dat spiraaltje laten zetten wat ze aangeboden krijgen.

Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat abortus voor een groot deel een gevolg is van de patriarche samenleving. Weinig communicatie over AC, als je er bij de HA om vraagt is dat bij de meeste HA een vrij minimaal gesprek. Weinig goede AC voor vrouwen beschikbaar. Vanaf 21 jaar niet meer vergoed door de verzekering. En héél weinig steun voor alleenstaande vrouwen die ongewenst zwanger zijn en het kindje wel zouden willen houden.
Bijna alle abortus is terug te herleiden naar een probleem met deze 3 situaties. Dan blijft er nog een klein groepje over misschien, maar ik denk echt dat 90% van de abortussen hiermee te voorkomen is.

Abortus verbieden lost dan niks op, deze factoren verbeteren, dát is de oplossing als je tegen abortus bent. Dáár zou een partij als de SGP mee aan de slag moeten.



Anjali: en dat is ook oke, gevoel mag er zijn natuurlijk. Abortus is ook geen wandeling door het park, ook niet voor de vrouwen die het ondergaan. Ik merk alleen zelf dat argumenten baseren op gevoel lastig is. Want moeder worden, terwijl je dat afschuwelijk vindt is ook een rotgevoel. Een rotgevoel dat je hele leven voortduurt. Misschien nog wel rotter dan abortus ondergaan. Verkracht worden, is ook een rotgevoel. Maar beide kan je wel overkomen.
Het mooie is dat niemand je dwingt tot abortus, iedere vrouw mag dat zelf beslissen. Er zijn helaas wel mensen die een vrouw willen dwingen tot moeder worden terwijl ze dat niet wilt. Ik vind naar mezelf toe dat ik het aan vrouwen verplicht ben om daar een mening over te hebben. En voor een mening hoor je je in te lezen.

DiscoDipp

Berichten: 2872
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:52

@secricible: Even oprecht:
Hoezo hoor je je voor een mening in te lezen? Het kan toch ook zomaar zijn dat het jezelf is overkomen, of in mijn geval een vriendin van mij.

Ik denk juist dat als je er dichtbij hebt gestaan dat je dan feller uit de hoek komt, zoals bijvoorbeeld in mijn geval.

Ik moet er niet aan denken dat op het moment dat dat allemaal gebeurde, het mannelijke deel had gezegd ‘ Ja maar ik wíl dat kind, dus nu hebben we een probleem ‘

Moet er echt niet aan denken wat er dan allemaal was gebeurd. Misschien kun je je dan ook beter in mijn mening vinden, of ieder geval, waarom ik zo fel reageerde.