Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:55

dromertje2 schreef:
Zij heeft het ook toegelaten he,heeft erook haar aandeel in.


Ik herhaal:

Foaly schreef:
zwangerschap als 'straf' op seks is echt een verschrikkelijk achterhaald en eng idee :n


Ik mag toch hopen dat we onderhand wel verder zijn dan 'Ja je hebt zelf je benen opengedaan dus deal maar met de levenslange gevolgen' :7

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:56

Ik vind het jammer dat abortus zo ter discussie komt. Vrijheid van kiezen is een groot goed hier in NL en niet vanzelfsprekend voor vele andere andere landen. Wij boffen in dit land dat dit kan.
Ik zou bang zijn dit word terug gedraaid door ideeen van mensen. Evenals het plegen van Euthenasie.
Er is hier lang voor gestreden.

Laten We wel wezen. Het kabinet hier buigt best makkelijk voor de grootste roeptoeters die maar lang genoeg blijven door gaan met het maken van hun statement...

Hutcherson

Berichten: 7364
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:59

Ik persoonlijk denk: who f*king cares hoeveel koters iemand fokt. Zolang ik er maar geen last van heb.
Maar ik vind wel dat we de verkeerde kant op gaan met het aantal mensen op de wereld icm milieu/creeeren woonruimte/voedselvoorziening/afval etc.

Kinderen krijgen vind ik hoe dan ook egoistisch. En helemaal schrijnend dat twee mensen met de cognitie van een amoebe gewoon klakkeloos kinderen mogen fokken die vervolgens geen support, liefde en warm thuis krijgen omdat ouders volledig incapabel zijn, maar als je een kind wil adopteren mag je 40.000 euro neertellen en wordt je van binnen en buiten onderzocht of je wel goed voor het kindje zult zorgen.

Dus zeker: iedereen mag het zelf weten. Ook keuze voor abortus is prima. Maar ik heb wel kanttekeningen over uberhaupt reproductie maar die zijn niet op 1 persoon gericht.

Overigens denk ik ook dat heel veel ouders het ouderschap onderschatten.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 17:59

Foaly schreef:
Foaly schreef:
zwangerschap als 'straf' op seks is echt een verschrikkelijk achterhaald en eng idee :n


Ik mag toch hopen dat we onderhand wel verder zijn dan 'Ja je hebt zelf je benen opengedaan dus deal maar met de levenslange gevolgen' :7


In deze categorie snap ik molenhoek overigens wel. Dit geldt nu voor de man natuurlijk wel. Als een man de vrouw zwanger maakt en de vrouw besluit het kind te houden heeft dit voor de man financiele gevolgen.
Andersom is het dus zo “je hebt zelf je kwakje erin gespoten, dus deal maar met de financiele gevolgen”.
Wat m.i. Heel wat anders is dan dat de vrouw fysiek ergens toe gedwongen kan worden (zoals ik in mijn eerste post zei, ik vind het recht op lijfbeschikking heilig), maar er zit zeker wel een krommigheid in het krijgen van kinderen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:02

secricible schreef:
In deze categorie snap ik molenhoek overigens wel. Dit geldt nu voor de man natuurlijk wel. Als een man de vrouw zwanger maakt en de vrouw besluit het kind te houden heeft dit voor de man financiele gevolgen.
Andersom is het dus zo “je hebt zelf je kwakje erin gespoten, dus deal maar met de financiele gevolgen”.
Wat m.i. Heel wat anders is dan dat de vrouw fysiek ergens toe gedwongen kan worden (zoals ik in mijn eerste post zei, ik vind het recht op lijfbeschikking heilig), maar er zit zeker wel een krommigheid in het krijgen van kinderen.


Ik vind dan inderdaad persoonlijk dat een man niet verantwoordelijk voor het kind zou mogen zijn noch moeten meebetalen. Maar hoe jammer ook voor de man, een abortus kan je toch ook niet opleggen aan een vrouw?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:05

Ik vind dat iedere vrouw de keuze zou moeten hebben. Maar het wordt ingewikkeld zodra een vrouw een mentale beperking heeft of simpelweg niet in de gelegenheid is om een kind een goede basis te geven (maar daar bijv zelf anders over denkt).

Wat doe je met vrouwen die ernstig verslaafd zijn? Of vrouwen die in armoede leven en er geen zicht is op verbetering van de situatie? Dat vind ik wel echt moeilijke vraagstukken. Ze verplicht en tegen hun wil in steriliseren vind ik in bepaalde gevallen net zo onmenselijk als het verplichten om een zwangerschap hoe dan ook te voldragen. En wanneer is een vrouw wel in staat om een kind een goede basis mee te geven en wanneer niet?

Wat betreft abortus an sich vind ik dat het mogelijk moet blijven. Iedere vrouw die zwanger is zou de keuze moeten hebben. Maar ik vind ook dat iedere vrouw er verantwoordelijk mee om zou moeten gaan. Als je gemeenschap hebt en je wil niet in verwachting raken dan zul je nu eenmaal voorzorgsmaatregelen moeten treffen als in goede anticonceptie.

Mannen kunnen nu eenmaal niet zwanger raken en dat kun je ze niet kwalijk nemen. Natuurlijk dient ook hij voorzorgsmaatregelen te nemen, maar hij 'ontvangt' niet en de vrouw wel. Een condoom kan ook per ongeluk scheuren. Als vrouw ben je eigenlijk kwetsbaarder dan de man. Hij zal nooit de overweging hoeven maken om abortus te laten plegen.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:06

Schemerdier schreef:
secricible schreef:
In deze categorie snap ik molenhoek overigens wel. Dit geldt nu voor de man natuurlijk wel. Als een man de vrouw zwanger maakt en de vrouw besluit het kind te houden heeft dit voor de man financiele gevolgen.
Andersom is het dus zo “je hebt zelf je kwakje erin gespoten, dus deal maar met de financiele gevolgen”.
Wat m.i. Heel wat anders is dan dat de vrouw fysiek ergens toe gedwongen kan worden (zoals ik in mijn eerste post zei, ik vind het recht op lijfbeschikking heilig), maar er zit zeker wel een krommigheid in het krijgen van kinderen.


Ik vind dan inderdaad persoonlijk dat een man niet verantwoordelijk voor het kind zou mogen zijn noch moeten meebetalen. Maar hoe jammer ook voor de man, een abortus kan je toch ook niet opleggen aan een vrouw?

Wat mij betreft absoluut een no go inderdaad. Maar ik vond het gewoon een interessant hersenspinsel.

Wat mij betreft is het redelijk eenduidig. Een man kan geen kinderen krijgen, dus hierin heeft de vrouw een streepje voor. Ik snap dat het voor mannen heel erg moeilijk is om te accepteren dat we als vrouw iets kunnen dat zij niet kunnne, maar zo is het biologisch wel gesteld. De man heeft een vrouw nodig om een kind te kunnen krijgen. En totdat het kind geboren is hebben ze die achtergestelde biologische situatie te accepteren.
We zijn niet gelijk. Meestal is dat in nadeel van de man, in deze is dat een “voordeel” voor de vrouw. Hoewel je kan discussieren of het echt een voordeel is.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:08

DeMolenhoek schreef:
Haithi: Als je mijn eerdere posts had gelegen had je ook het voorbeeld gezien waarbij ik aandroeg dat kinderen wel gewenst waren maar op een later tijdstip, het kwam vroeger als verwacht etc (maar lees even terug om alles te zien)


Al je posts nog eens nagelezen. Ik vind vooral dat je het volgende stelt nog een paar posts eerder: "Maar in een relatie, of dat nu een fwb relatie is of een vaste relatie van jaren? Ja, dan vind ik zeker dat de man mee mag beslissen."
Vertel mij eens in hoeveel FWB-relaties mensen kinderen plannen op een later tijdstip? Ik gok 0,0. Toch vind je dat ook daar een vrouw verplicht mag worden dat kind uit te dragen ("of ze moet maar geen seks hebben"). Sorry maar je argumenten slaan nergens op.

anjali
Berichten: 15129
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:10

Domi_94 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik ben heel blij dat we in een land leven waar je deze keus (de keus tot afbreken) kunt maken. Uit liefde voor het kind of de vrucht, of uit liefde voor jezelf.


Hier kan ik me helemaal in vinden. Daarnaast vind ik de slogans en acties van sommige prolifers echt veel te ver gaan, zoals mensen lastig vallen bij abortusklinieken. Ik ga er vanuit dat die dames daar niet even voor hun lol naar zo'n kliniek gaan en het al lastig genoeg hebben. Laat ze toch met rust.

Ook vind ik de nieuwe abortusmaatregelen in bijvoorbeeld Polen veel te ver gaan (geen abortus meer bij een zwaar gehandicapt kind, incest, verkrachting of wanneer het leven van het kind in gevaar is, alleen wanneer het leven van de vrouw in gevaar is). Ik ben blij met de keuzemogelijkheden die we in Nederland hebben op het gebied van abortus.

Dit is niet zo. In Polen is abortus nog wel,en dan ook alleen dan,toegestaan in geval van verkrachting,incest,of wanneer het leven van de vrouw in gevaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:11

Voila, en daar is mijn put. Waarom kan een man er niet voor kiezen om geen kind te hebben en een vrouw wel? En ik snap zeker wat jullie zeggen hoor. Het is het lichaam van de vrouw en haar risico etc. Ik ga er ook zeker niemand scheef op aankijken die een abortus pleegt terwijl de man het niet wil. Maar dan moeten er ook mogelijkheden zijn waardoor de man geen alimentatie moet betalen als hij aangeeft het niet te willen. Of er zouden meer opties moeten zijn voor homoseksuele koppels of alleenstaande mannen om wel aan kinderen te geraken. Want ook adoptie is voor hun geen sinecure. En nee, ik ben ook geen voorstander van bewust alleenstaande ouders, net zoals ik het moeilijk heb bij abortus als er in een vaste relatie seks is geweest. Dat is gewoon mijn mening en gevoel erbij. Ik vind het hele systeem krom. Net zoals er hier ook vrouwen zijn die het hele systeem super vinden :)

Haiti: Als er daarin klaarheid is van alle klanten dat kinderen niet gewenst zijn, prima hoor. Maar als de vrouw weet dat de man bv anti abortus is dan is het verstandiger om een andere fwb te nemen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:12

Ik vind dat niemand over die keuze kan oordelen behalve de vrouw in kwestie. Hoe oneerlijk ook, zelfs de man kan hierin niet de eindbeslissing nemen. (en ik snap dat, dat heel lastig kan zijn als je als man een andere mening hebt) Maar de vrouw draagt het kind nou eenmaal bij zich en daarom is de beslissing uiteindelijk aan haar.

Wat betreft de mensen die tegen abortus zijn. Ik snap en respecteer hun mening. Maar ik vind het niet oké om vrouwen voor moordenaar uit te maken als ze bij een kliniek naar binnen stappen. Ik geloof dat elke vrouw in die situatie een weloverwogen beslissing heeft gemaakt, en die zal voor niemand makkelijk zijn. Laat andere mensen met rust, ook al is hun keuze niet de jouwe.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:15

DeMolenhoek schreef:
Voila, en daar is mijn put. Waarom kan een man er niet voor kiezen om geen kind te hebben en een vrouw wel? En ik snap zeker wat jullie zeggen hoor. Het is het lichaam van de vrouw en haar risico etc. Ik ga er ook zeker niemand scheef op aankijken die een abortus pleegt terwijl de man het niet wil. Maar dan moeten er ook mogelijkheden zijn waardoor de man geen alimentatie moet betalen als hij aangeeft het niet te willen. Of er zouden meer opties moeten zijn voor homoseksuele koppels of alleenstaande mannen om wel aan kinderen te geraken. Want ook adoptie is voor hun geen sinecure. En nee, ik ben ook geen voorstander van bewust alleenstaande ouders, net zoals ik het moeilijk heb bij abortus als er in een vaste relatie seks is geweest. Dat is gewoon mijn mening en gevoel erbij. Ik vind het hele systeem krom. Net zoals er hier ook vrouwen zijn die het hele systeem super vinden :)

Haiti: Als er daarin klaarheid is van alle klanten dat kinderen niet gewenst zijn, prima hoor. Maar als de vrouw weet dat de man bv anti abortus is dan is het verstandiger om een andere fwb te nemen.


Dat kan hij wel, namelijk geen seks hebben? Dat is ook wat je ongeveer voorstelt voor vrouwen toch?

En meer opties voor homoseksuele kopels of alleenstaande mannen? Waar denk je dan aan? Het is gewoon biologisch een gegeven dat je een vrouw nodig hebt voor een kind. Daar zijn niet echt oplossingen voor zover mij bekend...
Misschien moeten mannen eens accepteren dat hierin de vrouw leidend is, dat haar lichaam leidend is. Wat nogal baanbrekend is in deze patriarchische samenleving, maar toch echt hoe de wereld draait.

Net zo min als je een man kan dwingen zijn zaad uit te leveren aan een vrouw, kun je een vrouw ook niet dwingen haar lichaam beschikbaar te stellen voor andermans kinderwens.
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-11-20 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:15

Ik vind ook wel dat de man een mogelijkheid moet hebben om geen bijdrage op geen enkel vlak te moeten leveren als de vrouw de zwangerschap doorzet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:17

DeMolenhoek schreef:
Voila, en daar is mijn put. Waarom kan een man er niet voor kiezen om geen kind te hebben en een vrouw wel? En ik snap zeker wat jullie zeggen hoor. Het is het lichaam van de vrouw en haar risico etc. Ik ga er ook zeker niemand scheef op aankijken die een abortus pleegt terwijl de man het niet wil. Maar dan moeten er ook mogelijkheden zijn waardoor de man geen alimentatie moet betalen als hij aangeeft het niet te willen. Of er zouden meer opties moeten zijn voor homoseksuele koppels of alleenstaande mannen om wel aan kinderen te geraken. Want ook adoptie is voor hun geen sinecure. En nee, ik ben ook geen voorstander van bewust alleenstaande ouders, net zoals ik het moeilijk heb bij abortus als er in een vaste relatie seks is geweest. Dat is gewoon mijn mening en gevoel erbij. Ik vind het hele systeem krom. Net zoals er hier ook vrouwen zijn die het hele systeem super vinden :)

Haiti: Als er daarin klaarheid is van alle klanten dat kinderen niet gewenst zijn, prima hoor. Maar als de vrouw weet dat de man bv anti abortus is dan is het verstandiger om een andere fwb te nemen.

Wat mij betreft kan een man dat wel. Het zou ook tijd worden dat de wetgever daar ook zo over denkt.

Maar wat jij in je voorgaande posts allemaal zei over vrouwen die maar moeten voldragen wanneer de man het kind wil, is ronduit bizar. Op het enge af.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:19

secricible schreef:
DeMolenhoek schreef:
Voila, en daar is mijn put. Waarom kan een man er niet voor kiezen om geen kind te hebben en een vrouw wel? En ik snap zeker wat jullie zeggen hoor. Het is het lichaam van de vrouw en haar risico etc. Ik ga er ook zeker niemand scheef op aankijken die een abortus pleegt terwijl de man het niet wil. Maar dan moeten er ook mogelijkheden zijn waardoor de man geen alimentatie moet betalen als hij aangeeft het niet te willen. Of er zouden meer opties moeten zijn voor homoseksuele koppels of alleenstaande mannen om wel aan kinderen te geraken. Want ook adoptie is voor hun geen sinecure. En nee, ik ben ook geen voorstander van bewust alleenstaande ouders, net zoals ik het moeilijk heb bij abortus als er in een vaste relatie seks is geweest. Dat is gewoon mijn mening en gevoel erbij. Ik vind het hele systeem krom. Net zoals er hier ook vrouwen zijn die het hele systeem super vinden :)

Haiti: Als er daarin klaarheid is van alle klanten dat kinderen niet gewenst zijn, prima hoor. Maar als de vrouw weet dat de man bv anti abortus is dan is het verstandiger om een andere fwb te nemen.




Dat kan hij wel, namelijk geen seks hebben? Dat is ook wat je ongeveer voorstelt voor vrouwen toch?

En meer opties voor homoseksuele kopels of alleenstaande mannen? Waar denk je dan aan? Het is gewoon biologisch een gegeven dat je een vrouw nodig hebt voor een kind. Daar zijn niet echt oplossingen voor zover mij bekend...
Misschien moeten mannen eens accepteren dat hierin de vrouw leidend is, dat haar lichaam leidend is. Wat nogal baanbrekend is in deze patriarchische samenleving, maar toch echt hoe de wereld draait.

Net zo min als je een man kan dwingen zijn zaad uit te leveren aan een vrouw, kun je een vrouw ook niet dwingen haar lichaam beschikbaar te stellen voor andermans kinderwens.



_/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 14-11-20 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:21

secricible schreef:
DeMolenhoek schreef:
Voila, en daar is mijn put. Waarom kan een man er niet voor kiezen om geen kind te hebben en een vrouw wel? En ik snap zeker wat jullie zeggen hoor. Het is het lichaam van de vrouw en haar risico etc. Ik ga er ook zeker niemand scheef op aankijken die een abortus pleegt terwijl de man het niet wil. Maar dan moeten er ook mogelijkheden zijn waardoor de man geen alimentatie moet betalen als hij aangeeft het niet te willen. Of er zouden meer opties moeten zijn voor homoseksuele koppels of alleenstaande mannen om wel aan kinderen te geraken. Want ook adoptie is voor hun geen sinecure. En nee, ik ben ook geen voorstander van bewust alleenstaande ouders, net zoals ik het moeilijk heb bij abortus als er in een vaste relatie seks is geweest. Dat is gewoon mijn mening en gevoel erbij. Ik vind het hele systeem krom. Net zoals er hier ook vrouwen zijn die het hele systeem super vinden :)

Haiti: Als er daarin klaarheid is van alle klanten dat kinderen niet gewenst zijn, prima hoor. Maar als de vrouw weet dat de man bv anti abortus is dan is het verstandiger om een andere fwb te nemen.


Dat kan hij wel, namelijk geen seks hebben? Dat is ook wat je ongeveer voorstelt voor vrouwen toch?

En meer opties voor homoseksuele kopels of alleenstaande mannen? Waar denk je dan aan? Het is gewoon biologisch een gegeven dat je een vrouw nodig hebt voor een kind. Daar zijn niet echt oplossingen voor zover mij bekend...
Misschien moeten mannen eens accepteren dat hierin de vrouw leidend is, dat haar lichaam leidend is. Wat nogal baanbrekend is in deze patriarchische samenleving, maar toch echt hoe de wereld draait.

Net zo min als je een man kan dwingen zijn zaad uit te leveren aan een vrouw, kun je een vrouw ook niet dwingen haar lichaam beschikbaar te stellen voor andermans kinderwens.


Soepelere adoptievoorwaarden. Ze worden er nog genoeg op aangekeken hoor. Draagmoederschap makkelijker maken. Nu worden er gewoon kinderen ‘verkocht’ vanwege de complexe situatie. Er zijn nog vele andere optie’s hoor.

San87: Prima, mag je vinden. Ik vind het eng dat een vrouw zich heel vaak boven een man zet en een man heel vaak niet als gelijke wordt gezien. En ja, soms mag dat ja. Maar ik heb de drama’s gezien die er rond ontstaan en dat is ook niet je van het hoor voor de man.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:24

DeMolenhoek schreef:
secricible schreef:

Dat kan hij wel, namelijk geen seks hebben? Dat is ook wat je ongeveer voorstelt voor vrouwen toch?

En meer opties voor homoseksuele kopels of alleenstaande mannen? Waar denk je dan aan? Het is gewoon biologisch een gegeven dat je een vrouw nodig hebt voor een kind. Daar zijn niet echt oplossingen voor zover mij bekend...
Misschien moeten mannen eens accepteren dat hierin de vrouw leidend is, dat haar lichaam leidend is. Wat nogal baanbrekend is in deze patriarchische samenleving, maar toch echt hoe de wereld draait.

Net zo min als je een man kan dwingen zijn zaad uit te leveren aan een vrouw, kun je een vrouw ook niet dwingen haar lichaam beschikbaar te stellen voor andermans kinderwens.


Soepelere adoptievoorwaarden. Ze worden er nog genoeg op aangekeken hoor. Draagmoederschap makkelijker maken. Nu worden er gewoon kinderen ‘verkocht’ vanwege de complexe situatie. Er zijn nog vele andere optie’s hoor.

San87: Prima, mag je vinden. Ik vind het eng dat een vrouw zich heel vaak boven een man zet en een man heel vaak niet als gelijke wordt gezien. En ja, soms mag dat ja. Maar ik heb de drama’s gezien die er rond ontstaan en dat is ook niet je van het hoor voor de man.


Maar de man is ook niet gelijk wanneer je het hebt over het krijgen van een kind. Zo lang een man zelf geen kinderen kan baren, zal hij dat ook nooit zijn. Ieder heeft het recht over zijn of haar eigen lichaam te bepalen, en dus ook het recht er wat te laten groeien of niet. Geen enkele andere persoon heeft daar ook maar iets over te zeggen.

En ik zal de laatste zijn die ontkent dat een ongewenste abortus voor de man heel zwaar kan zijn, maar het is nu eenmaal niet anders. Hij zal daar toch mee om moeten leren gaan.

Domi_94

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:24

anjali schreef:
Domi_94 schreef:

Hier kan ik me helemaal in vinden. Daarnaast vind ik de slogans en acties van sommige prolifers echt veel te ver gaan, zoals mensen lastig vallen bij abortusklinieken. Ik ga er vanuit dat die dames daar niet even voor hun lol naar zo'n kliniek gaan en het al lastig genoeg hebben. Laat ze toch met rust.

Ook vind ik de nieuwe abortusmaatregelen in bijvoorbeeld Polen veel te ver gaan (geen abortus meer bij een zwaar gehandicapt kind, incest, verkrachting of wanneer het leven van het kind in gevaar is, alleen wanneer het leven van de vrouw in gevaar is). Ik ben blij met de keuzemogelijkheden die we in Nederland hebben op het gebied van abortus.

Dit is niet zo. In Polen is abortus nog wel,en dan ook alleen dan,toegestaan in geval van verkrachting,incest,of wanneer het leven van de vrouw in gevaar is.


Dit is nog niet zo, excuus. Maar zoals het er nu naar uit ziet wordt de abortuswet daar helemaal uitgekleed / beperkt. Zolang het wetsvoorstel nog niet van tafel is, maar alleen is uitgesteld, ben ik bang dat die wet er wel zal worden doorgedrukt. Maar dat gaat behoorlijk off-topic misschien.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:28

Ik moet het topic nog lezen, maar wilde naar aanleiding van een gesprek dat ik gisteren had even wijzen op de misleidende term "pro-life". Die is schijnbaar uit de propagandamachine van de anti-abortusbeweging in de VS gekomen om het allemaal wat lieflijker te laten klinken. En met succes want iedereen gebruikt de term.
Ik weet ook even geen betere hoor, maaar toch iets om je te beseffen.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:28

Pro-foetus? :+ Daar komt het immers op neer, want zodra het kind er eenmaal is, staat de moeder er vaak alleen voor :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:30

Magrathea schreef:
Ik moet het topic nog lezen, maar wilde naar aanleiding van een gesprek dat ik gisteren had even wijzen op de misleidende term "pro-life". Die is schijnbaar uit de propagandamachine van de anti-abortusbeweging in de VS gekomen om het allemaal wat lieflijker te laten klinken. En met succes want iedereen gebruikt de term.
Ik weet ook even geen betere hoor, maaar toch iets om je te beseffen.

Ik weet ook geen betere. Ik ben zelf pro-choice. Ik vind pro-lifers soms wat eng :o.

En die pipo's van de SGP helemaal :\. En dat bestuurt mede je land. Ik vind het bizar.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:30

DeMolenhoek schreef:
Haiti: Als er daarin klaarheid is van alle klanten dat kinderen niet gewenst zijn, prima hoor. Maar als de vrouw weet dat de man bv anti abortus is dan is het verstandiger om een andere fwb te nemen.


Lol! Dat is de verantwoordelijkheid van de vrouw niet. Die man moet maar beslissen om niet aan FWB te beginnen als hij toch zo anti-abortus is, en gewoon op zoek gaan naar een vaste relatie met een vrouw die sowieso wel kinderen wil. Wat is daar zo moeilijk aan? Waarom wil je het probleem per sé bij de vrouw leggen?

Je stelling dat mannen het recht moeten krijgen om geen alimentatie te betalen als ze nooit kinderen gewild hebben en de vrouw het kind toch houdt, dat vind ik een hele andere en daar kan ik me wel in vinden. Je vrouwonvriendelijke stellingen die je hier spuit niet.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:31

secricible schreef:
Dat kan hij wel, namelijk geen seks hebben? Dat is ook wat je ongeveer voorstelt voor vrouwen toch?

En meer opties voor homoseksuele kopels of alleenstaande mannen? Waar denk je dan aan? Het is gewoon biologisch een gegeven dat je een vrouw nodig hebt voor een kind. Daar zijn niet echt oplossingen voor zover mij bekend...
Misschien moeten mannen eens accepteren dat hierin de vrouw leidend is, dat haar lichaam leidend is. Wat nogal baanbrekend is in deze patriarchische samenleving, maar toch echt hoe de wereld draait.

Net zo min als je een man kan dwingen zijn zaad uit te leveren aan een vrouw, kun je een vrouw ook niet dwingen haar lichaam beschikbaar te stellen voor andermans kinderwens.


Ik zou eraan willen toevoegen: De vele nadelen die een vrouw ondervindt aan het feit dat zij de broedmachine is,
namelijk oa:
- maandelijkse ongesteldheid met bijhorende pijn en ongemakke,
- het feit dat ze zich tegen zwangerschap moet beschermen met middelen die voor negatieve neveneffecten kunnen zorgen (hormonale anticonceptie),
- 9maanden zwangerschap met bijhorende ongemakken, schade en potentieel levensgevaar
- het feit dat zij zich biologisch/hormonaal gezien (altijd) verantwoordelijk zal voelen over haar kinderen (moedergevoel)
- alle problemen en ongemakken van de overgang
-...
worden allemaal maar gezien als normaal, en een vrouw moet haast smeken bij een dokter vooraleer er aandacht wordt besteed aan haar 'vrouwelijke ongemakken', laat staan dat er voldoende wetenschappelijk onderzoek wordt verricht om deze ongemakkelijk zoveel als mogelijk te verhelpen.
Maar het enige voordeel dat ze eraan ondervindt (zelf beslissingsrecht hebben over al dan niet een zwangerschap voldragen) is dan zo oneerlijk voor de man dat een vrouw zich ook hier schuldig over zou moeten voelen dat zij nou eenmaal de enige is die kan kiezen of ze al dan niet een kind baart??

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:33

Schemerdier schreef:
Ik zou eraan willen toevoegen: De vele nadelen die een vrouw ondervindt aan het feit dat zij de broedmachine is,
namelijk oa:
- maandelijkse ongesteldheid met bijhorende pijn en ongemakke,
- het feit dat ze zich tegen zwangerschap moet beschermen met middelen die voor negatieve neveneffecten kunnen zorgen (hormonale anticonceptie),
- 9maanden zwangerschap met bijhorende ongemakken, schade en potentieel levensgevaar
- het feit dat zij zich biologisch/hormonaal gezien (altijd) verantwoordelijk zal voelen over haar kinderen (moedergevoel)
- alle problemen en ongemakken van de overgang
-...
worden allemaal maar gezien als normaal, en een vrouw moet haast smeken bij een dokter vooraleer er aandacht wordt besteed aan haar 'vrouwelijke ongemakken', laat staan dat er voldoende wetenschappelijk onderzoek wordt verricht om deze ongemakkelijk zoveel als mogelijk te verhelpen.
Maar het enige voordeel dat ze eraan ondervindt (zelf beslissingsrecht hebben over al dan niet een zwangerschap voldragen) is dan zo oneerlijk voor de man dat een vrouw zich ook hier schuldig over zou moeten voelen dat zij nou eenmaal de enige is die kan kiezen of ze al dan niet een kind baart??

This is a men's world...

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 18:34

Bij die campagnes vraag ik mij eigenlijk steevast af wat die mensen bedacht hebben voor de kinderen die na de geboorte niet in een veilige omgeving op kunnen groeien en dus uit huis geplaatst worden. In Nederland zijn er nog heel veel kinderen die in die situatie verkeren en dusdanig onthecht zijn dat ze nooit meer een goede relatie aan kunnen gaan. Die kinderen zijn feitelijk kapot gemaakt doordat hun ouders het niet voor elkaar konden krijgen om goed voor ze te zorgen.

Er zijn te weinig pleeggezinnen. En in sommige pleeggezinnen gaat het er naar aan toe.

Waar moeten alle kinderen heen die niet gewenst waren maar waarvan de zwangerschap in de optiek van de 'pro life' - beweging niet afgebroken mocht worden?

Is daar überhaupt over nagedacht? Ik zie die lange termijn visie namelijk niet terug komen in de campagnes.