Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:04

Nog wat meer fragmentatie…. :roll:

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:43


ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:50

Ik vraag mij af wat nieuwe verkiezingen zouden doen, ik kan mij vootstellen dat het dan nog meer versplinterd.

Ik denk dan dat er best wat mensen op Ontzigt zouden stemmen. Ook enkele kleine partijen hebben zich goed laten zien.

Zou wat zijn, dan zou het nog lastiger worden te formeren denk ik?

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:53

ruitje schreef:
Ik vraag mij af wat nieuwe verkiezingen zouden doen, ik kan mij vootstellen dat het dan nog meer versplinterd.

Ik denk dan dat er best wat mensen op Ontzigt zouden stemmen. Ook enkele kleine partijen hebben zich goed laten zien.

Zou wat zijn, dan zou het nog lastiger worden te formeren denk ik?


Ik denk eerlijk gezegd dat ze nu toch echt wel alles uit de kast gaan trekken om te formeren. Het grootste struikelblok is nu weg. Ze kunnen gewoon ongestoord doorgaan met hun corruptie.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 21:46

Loretta schreef:
ruitje schreef:
Ik vraag mij af wat nieuwe verkiezingen zouden doen, ik kan mij vootstellen dat het dan nog meer versplinterd.

Ik denk dan dat er best wat mensen op Ontzigt zouden stemmen. Ook enkele kleine partijen hebben zich goed laten zien.

Zou wat zijn, dan zou het nog lastiger worden te formeren denk ik?


Ik denk eerlijk gezegd dat ze nu toch echt wel alles uit de kast gaan trekken om te formeren. Het grootste struikelblok is nu weg. Ze kunnen gewoon ongestoord doorgaan met hun corruptie.


Maar ze zijn ook een zetel kwijt als het gaat over de helft +1, a.k.a. de meerderheid. De term corruptie is overigens volledig voor jouw rekening.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:56

Cowboy55 schreef:
(...) versplintert het politiek landschap nog verder en kost ‘de politiek’ weer wat meer want weer een extra organisatie waarvan de kosten vergoed moeten worden.

Citaat:
Kost het meer?

Hoezo dat dan?

Er blijven gewoon 150 TK zetels. De overheadkosten worden anders verdeeld, that's all.

Citaat:
Uhm….als 1 partij 1 persvoorlichter heeft (noem maar effe wat) en de boel wordt gesplitst, dan hebben de 2 ‘nieuwe’ partijen…..? Elk 0,5 persvoorlichter?! Delen ze dezelfde man/vrouw?! Of toch elk 1 en dus hogere kosten?


Ja, denkbaar hogere kosten per persoon.
Een kamerlid is een soort van zzp-er', zei de voorzitter van de Tweede Kamer van de week.
Dat personeel is er wel, dus ik houd het op 'zelfstandige'.
Maar de vergoeding wordt niet hoger bij het verlaten van fractie 1 en het stichten van een éénpersoonsfractie.

Dus voor ons als burgers zijn de kosten gelijk.
Wellicht zijn er meer persvoorlichters etc etc nodig, - "nu ja, dat is dan goed voor de werkgelegenheid".

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 18:53

Nog meer gesplinter en opportunistische afscheiders ben ik ook zeker niet voor, maar in het geval van Omtzigt snap ik het volkomen. Man man man...

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:09

Afbeelding

peiling van Maurice de Hond.
Ik ben wel benieuwd hoe de verdeling zou zijn als 'Lijst Omtzigt' ook in de peilingen meegenomen wordt.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:11

Ik denk niet wezenlijk anders. Hij zit overspannen thuis, heeft nog geen programma of wat gepresenteerd. Op hem stemmen ‘want hij deed het zo goed’ is imo een vals sentiment, want in het verleden behaalde resultaten geven nou eenmaal geen garanties. Ik vind het goed wat hij gedaan heeft, maar ik zie geen enkele reden (nu) om op hem te stemmen.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 19:14

nou ja, ik denk dat er best veel mensen vanuit sentiment stemmen. vorige verkiezingen had hij ruim 350.000 voorkeursstemmen. ik weet niet hoe dit vertaald wordt in zetels.

Foaly

Berichten: 4841
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:15

Ik zie nu de nieuwe regering die ze in Israel aan het vormen zijn met drie rechtse, twee linkse, twee centrumpartijen en een partij die opkomt voor Arabische Israëli's. Alleen maar om van Netanyahu af te komen. Dan zou je zeggen dat een formatie bij ons ook nog wel moet lukken _O-

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:18

Foaly schreef:
Ik zie nu de nieuwe regering die ze in Israel aan het vormen zijn met drie rechtse, twee linkse, twee centrumpartijen en een partij die opkomt voor Arabische Israëli's. Alleen maar om van Netanyahu af te komen. Dan zou je zeggen dat een formatie bij ons ook nog wel moet lukken _O-


_O- heerlijke humoristische relativerende post......ik hou daar van ...

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:24


Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:47

juval schreef:
nou ja, ik denk dat er best veel mensen vanuit sentiment stemmen. vorige verkiezingen had hij ruim 350.000 voorkeursstemmen. ik weet niet hoe dit vertaald wordt in zetels.

Net vijf zetels met de cijfers van afgelopen verkiezing. Je had toen iets minder dan 70k voor een zetel nodig. Is nooit helemaal te voorspellen, omdat het afhankelijk is van het aantal geldige stemmen wat uitgebracht wordt. (geldige stemmen / 150 = kiesdeler)

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 20:58


Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:48

Ik weet het, ik weet het, ik weet het, ik zou deze link niet moeten plaatsen. Het is dom het geeft weer zinloze discussies waar we toch niet uitkomen, maar het is spijker op de kop, dat ik het toch niet kan laten



Van Roosmalen die vertelt waarom D66 een rechtse partij is, die zich links voordoet. Ja hij overdrijft en ja hij dikt aan, maar de kern van zijn verhaal kan ik me helemaal in vinden, zoals jullie niet zal verbazen. Het is vooral dat hij het beter en leuker vertelt.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:03

Karl66 schreef:
Ik weet het, ik weet het, ik weet het, ik zou deze link niet moeten plaatsen. Het is dom het geeft weer zinloze discussies waar we toch niet uitkomen, maar het is spijker op de kop, dat ik het toch niet kan laten

[ Video ]

Van Roosmalen die vertelt waarom D66 een rechtse partij is, die zich links voordoet. Ja hij overdrijft en ja hij dikt aan, maar de kern van zijn verhaal kan ik me helemaal in vinden, zoals jullie niet zal verbazen. Het is vooral dat hij het beter en leuker vertelt.


Hij heeft groot gelijk. D66 grossiert in hypocrisie.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:34

En Kaag stond buiten kijf voor sommigen, tja, weet niet wat ik van de berichten over de documentaire moet denken die vandaag naar buiten kwamen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:58

D66 en ministerie bemoeiden zich uitvoerig met Kaag-documentaire - https://nos.nl/l/2387285

Ik hoop dat de link werkt.

Ik heb geen schokkende zaken gelezen.
Nu ja, ze reed zonder autogordel - stom! Onverstandig!
En ze werd in buitenland X met champagne onthaald. (Zou ik waarschijnlijk ook doen bij een handelsmissie, een hotemetoot in de watten leggen kan zinvol zijn.)

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 14:02

bigone schreef:
En Kaag stond buiten kijf voor sommigen, tja, weet niet wat ik van de berichten over de documentaire moet denken die vandaag naar buiten kwamen.


Volgens mij Bigone krijgt Kaag er hier in dit topic behoorlijk van langs. Ik heb soms het idee dat ik op een forum voor democratie partij heb gestemd of zo := zo verkeerd , rechts en slecht hoe het allemaal is, of anders gezegd het gaat voor mij zo vreselijk ver, dat ik het leuke dat ik altijd heb gevonden→ namelijk discussiëren over politiek, op Bokt heb gelaten voor wat het is. Ik volg het nog af en toe op een afstandje, maar het plezier van de discussie is voor mij allang verdwenen en dat komt omdat ik het bashachtige proporties bij sommige bokkers vindt aan nemen. Dat mag, maar dan mag ik ook daarvoor passen en het gewoon niet meer serieus nemen.

Ik vind je post heerlijk nuchter Janneke _O- . Jij bent veel beter in die dingen als ik.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:14

Bashachtige proporties?
Ik zie dat niet zo hoor.
Bij een politieke discussie horen stevige uitspraken, zolang het niet persoonlijk wordt naar elkaar lijkt me daar niks mis mee.

Ondertussen nog geen enkel uitzicht op een nieuwe regering.
Wat ik daaraan het meest storend vind, is dat zo langzamerhand de indruk ontstaat dat men het wel best vindt om lekker demissionair door te regeren. Desnoods tot het eind van het jaar. Asof er nooit verkiezingen zijn geweest, alsof die hele functie elders-rel een onbetekenend dingetje was dat we maar snel moeten vergeten. De economie draait weer, met corona gaat het de goede kant op, wat maakt het uit dat de dames en heren politici de tijd nemen om eindeloos om elkaar heen te draaien.
Maar ondertussen liggen er wel een aantal urgente vraagstukken die vragen om daadkracht, zoals het groeiende gebrek aan betaalbare woningen, de achteruitkachelende kwaliteit van het onderwijs, de tekorten in de zorg, de stikstofcrisis, het klimaatvraagstuk en de steeds verder oprukkende georganiseerde misdaad.

Hallo, word eens wakker daar in Den Haag. Gas erop met die formatie, en anders nieuwe verkiezingen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 16:32

Pien, ik zou hetzelfde gezegd hebben bij welke partij dan ook. En de reactie lezende van Kaag , ja gordel had ik moeten dragen maar ik heb een bedrag naar veilig verkeer overgemaakt. Ik vind het de woorden die Caroline bed Plas te horen kreeg , welkom in de slangenkuil steeds meer duidelijk worden.
De hele politieke wereld begint steeds verder van de werkelijkheid af te staan. En ik krijg steeds vaker de indruk dat ze er alleen voor eigen glorie zitten en ga waarschijnlijk na 42 jaar alle stembureaus links laten liggen, krijg er steeds meer kotsneigingen van.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 17:50

pien_2010 schreef:
bigone schreef:
En Kaag stond buiten kijf voor sommigen, tja, weet niet wat ik van de berichten over de documentaire moet denken die vandaag naar buiten kwamen.


Volgens mij Bigone krijgt Kaag er hier in dit topic behoorlijk van langs. Ik heb soms het idee dat ik op een forum voor democratie partij heb gestemd of zo := zo verkeerd , rechts en slecht hoe het allemaal is, of anders gezegd het gaat voor mij zo vreselijk ver, dat ik het leuke dat ik altijd heb gevonden→ namelijk discussiëren over politiek, op Bokt heb gelaten voor wat het is. Ik volg het nog af en toe op een afstandje, maar het plezier van de discussie is voor mij allang verdwenen en dat komt omdat ik het bashachtige proporties bij sommige bokkers vindt aan nemen. Dat mag, maar dan mag ik ook daarvoor passen en het gewoon niet meer serieus nemen.

Ik vind je post heerlijk nuchter Janneke _O- . Jij bent veel beter in die dingen als ik.



Daar ben ik het wel mee eens.
Werd er maar zo nadrukkelijke gewezen naar de bullshit van andere partijen. ;)

Precies wat Janneke zegt.... je gordel niet om en een glaasje champagne... waar hebben we het over.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:17

Nouja, er komt waarschijnlijk een onderzoek door het Commissariaat voor de Media naar de documentaire. Als er niet zo veel aan de hand is, zal dat daaruit wel blijken.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 18:22

Het gaat over het feit dat D66 en het ministerie van buitenlandse zaken invloed heeft uitgeoefend op de documantaire. Niet om de kleinigheden waar het over ging.