Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 19:14

Ik las laatst een citaat, een beetje een aangepast citaat want het schijnt oorspronkelijk een andere betekenis te hebben. In elk geval moest ik meteen aan opportunisten en ophitsers in de politiek denken. Wat ze doen en wat ze in het slechtste geval kunnen ontketenen.

"The devil whispered to the soldier: a storm is coming. The soldier answered: I am the storm".
"

Foaly

Berichten: 4841
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:30

Ik moet juist heel erg denken aan het de laatste regels van het gedicht Ben Ali Libi van Willem Wilmink.

Citaat:
En altijd als ik een schreeuwer zie
met een alternatief voor de democratie,
denk ik: jouw paradijs, hoeveel ruimte is daar
voor Ben Ali Libi, de goochelaar?


Prachtig voorgedragen door Joost Prinsen:



Nogal eng toepasselijk ook vanwege de niet bepaald onder stoelen of banken geschoven antisemitische houding binnen de FvD :=

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 20:31

Askja wilde graag weten hoe het met het formeren van een nieuw kabinet stond, dus bij deze :P

Ze hebben eerst een paar maand rondgelummeld om Omzigtgate tot rust te brengen. Nu lummelen ze nog een paar maand met GL en de PvdA rond, zodat niemand kan zeggen dat ze het niet geprobeerd hebben met de linkse partijen. Daarna gaan ze met de huidige vier partijen om tafel en begint het serieuze onderhandelen pas. Dus graag nog een paar maand geduld, eerder valt er niet veel over te zeggen...

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:05

@Foaly: inderdaad, die kende ik niet.

@Karl: beetje cynisch maar waarschijnlijk komt het daar wel op neer.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:08

Prachtig, dank voor het plaatsen foaly.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:26

Karl66 schreef:
Askja wilde graag weten hoe het met het formeren van een nieuw kabinet stond, dus bij deze :P

Ze hebben eerst een paar maand rondgelummeld om Omzigtgate tot rust te brengen. Nu lummelen ze nog een paar maand met GL en de PvdA rond, zodat niemand kan zeggen dat ze het niet geprobeerd hebben met de linkse partijen. Daarna gaan ze met de huidige vier partijen om tafel en begint het serieuze onderhandelen pas. Dus graag nog een paar maand geduld, eerder valt er niet veel over te zeggen...

Point taken.

Ze hebben de linkse partijen toch al afgeschreven?
En ik mag toch hopen dat er wat sneller een regering gevormd kan worden, we zitten nu opgescheept met een demissionair kabinet dat maar doorgaat, allerlei urgente kwesties worden zo veel te lang uitgesteld.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:30

We zijn bijna drie maanden na de verkiezingen en ze zijn nog niet eens begonnen met formeren. Normaal duurt informeren een week of twee of doe eens gek drie. Het moest anders en het moest snel deze keer, nou dat zien we...

En ja, dan zijn de linkse partijen misschien wel afgeschreven, maar ze moeten wel laten zien dat ze daar eerst heel erg hard en heel erg lang over nagedacht hebben. En je hebt kans dat ze zelfs met die partijen eerst gaan formeren, gewoon om te laten zien hoe hoe erover nagedacht is. Het kost wel drie maanden, maar dan heb je ook wat...

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:45

Jup. De illusie dat het verschil had kunnen maken.... :')

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 23:47

ruitje schreef:
Ik las laatst ergens iets,kan het niet terug vinden.

Maar dat dit een soort 'tegenbeweging' was, omdat je als FvD aanhanger werd uitgesloten in bepaalde onderdelen van de maatschappij. Dus dat als je aangaf FvD te stemmen, of een actieve rol had binnen die partij: dat je dan minder kansen had.

Ik denk dat dat overigens echt wel zo is, maar dat zal bijvoorbeeld bij een PvdD ook zo zijn, die hoeft ook niet bij Kips leverworst te solliciteren denk ik :+



Ik vraag me altijd af, waar je dan minder kansen krijgt?
Bij een sollicitatie is mij nog nooit mijn politieke voorkeur gevraagd, bij de schoolkeuze van mijn kinderen ook nooit en vorig jaar een huis gekocht en verkocht..... is ook nooit de politieke voorkeur ter sprake gekomen.

Wel worden veel sollicitanten op SM gecheckt. Als iemand daar de grootste onzin verkondigt met in het profiel FvD, dan kan ik me voorstellen dat een werkgever zo iemand niet wil aannemen.
Mijn vorige werkgever heeft weleens een medewerker gedwongen om iets van LI te halen en bij een andere werknemer is het contract niet verlengd, omdat deze als PVV-stemmer haatdragende teksten over moslims had geplaatst op FB.
En zo zijn er meer voorbeelden, die ik bij een studie heb gezien.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 07:50

Ik denk wel, dat wanneer jij bijv voor de tweede kamer op de lijst heb gestaan voor de FvD, je lastiger aan een baan komt dan wanneer je voor de PvdA op de lijst heb gestaan. Opzich hoef je alleen maar in dit topic te kijken om te zien hoe er over FvD stemmers/partijleden gedacht word om dat te zien.

Maar ik denk dat dat voor alle partijen aan de 'zijkant'van het spectrum geld, dus PVV FvD enerzijds, bijv. DENK en de partij van Sylvana aan de andere kant? Als je je voor dat soort partijen profileert: heeft dat gevolgen denk ik. Dat zijn ook vaak de banen waarbij je je wel in een bepaalde laag van NL gaat begeven denk ik waar dat meer speelt( dan zal je je netwerk meer moeten gebruiken, volgens mij komen alle politici door hun netwerk aan een mooie vervolgbaan) . Maar ook een netwerk opbouwen is iets wat gewoon 'werk' is, tenminste, ik snap wel dat het gezelliger is om met Hoekstra bij de koffie automaat te staan dan met Baudet :') en dat is ook gewoon zijn eigen 'schuld' .

Ik weet niet of het erg is, dat opiniestuk ging er volgens mij over dat het meer geaccepteerd werd in NL om links te zijn dan rechts, dus dat je als je er voor uitkwam dat je rechts stemde minder kansen had dan wanneer je er voor uitkwam dat je links stemde.

Kan het nergens terug vinden, jammer wel. Het is niet mijn mening namelijk en nu lijkt het net alsof ik dit vind omdat ik geen quote heb :)

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:08

Dat van kamerleden/politieke kopstukken, daar ben ik het mee eens.
Het zal lastig zijn voor bijv. Dion Graus om aan een baan in het bedrijfsleven te komen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:26

Karl66 schreef:
We zijn bijna drie maanden na de verkiezingen en ze zijn nog niet eens begonnen met formeren. Normaal duurt informeren een week of twee of doe eens gek drie. Het moest anders en het moest snel deze keer, nou dat zien we...

En ja, dan zijn de linkse partijen misschien wel afgeschreven, maar ze moeten wel laten zien dat ze daar eerst heel erg hard en heel erg lang over nagedacht hebben. En je hebt kans dat ze zelfs met die partijen eerst gaan formeren, gewoon om te laten zien hoe hoe erover nagedacht is. Het kost wel drie maanden, maar dan heb je ook wat...

Dat hele Markie-wil-niet-met-Jessie en Liliaantje, Liliaantje-wil-niet-zonder-Jessie, Sigridje-wil-alleen-met-Liliaantje-en-of-Jessie, en Markie-en-Wopje-willen-perse-met-elkaar zet de hele boel klem.
Een beetje out of je eigen politieke box denken ho maar.
Een beetje doorpakken met het oog op het landsbelang ho maar.
Dit maakt dat er nog meer mensen hun vertrouwen in de politiek en het Nederlandse polder/coalitiemodel verliezen, ben ik bang.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:50

Ja stel je voor dat nederland een beetje socialer word en dat de groepen die al die jaren gepakt zijn op het feit dat ze in deze positie zitten het eens een keer iets beter krijgen...

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:55

Ja out of je eigen politieke box denken... Ja je moet altijd water bij de wijn kunnen doen maar als je over de onderwerpen die er nu liggen lijnrecht tegenover elkaar staat wordt dat wel lastig samen regeren. Helemaal als je ook geen dik regeerakkoord wil. Ik denk niet dat je dan als kabinet ook niet verder komt.

Verder is het inderdaad voorspelbaar. En duurt het lang.

Wat vinden jullie trouwens van die GL en PVDA combinatie? Ik als ex GL stemmer vind het steeds zo jammer dat ze niet zelf doorpakken.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:22

Wat bedoel je met niet zelf doorpakken Jessix? Hoe zie je dat voor je?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:48

Een dik regeerakkoord, waarin alles is dicht gekit, gaat er sowieso wel komen. Een akkoord op hoofdlijnen, waarbij je de rest wel in de kamer gaat regelen klinkt heel leuk, maar dan kan je beter een minderheidskabinet van VVD en D66 vormen, die in de kamer wisselende meerderheden gaan zoeken. Want dat is namelijk waar het bij een akkoord op hoofdlijnen in de praktijk op neer zal komen.

Loretta
Berichten: 8750
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:58

Karl66 schreef:
Een dik regeerakkoord, waarin alles is dicht gekit, gaat er sowieso wel komen. Een akkoord op hoofdlijnen, waarbij je de rest wel in de kamer gaat regelen klinkt heel leuk, maar dan kan je beter een minderheidskabinet van VVD en D66 vormen, die in de kamer wisselende meerderheden gaan zoeken. Want dat is namelijk waar het bij een akkoord op hoofdlijnen in de praktijk op neer zal komen.


Uiteindelijk heb je wel gelijk. Het heeft er ook steeds meer van weg dat het alleen maar een poppenkast is om uiteindelijk weer op de oude voet door te kunnen gaan onder het mom van het land moet toch uit deze crisis gehaald worden en zogenaamd verantwoordelijkheid nemen.

Anoniem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:09


Loretta
Berichten: 8750
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:21

MCE schreef:
die hele poppenkast heeft er wel voor gezorgd dat we er een ander problem toch bij krijgen,
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1119051 ... er-ilham-b


Als ik me daar zorgen over moest maken. Zie je dan niet dat er veel en veel grotere problemen in ons land zijn waarvan ik niet de illusie heb dat dezelfde mensne die ze allemaal veroorzaakt hebben ze daadwerkelijk gaan oplossen.

Dit is toch niet eens het noemen als een probleem waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:24

Loretta schreef:
MCE schreef:
die hele poppenkast heeft er wel voor gezorgd dat we er een ander problem toch bij krijgen,
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1119051 ... er-ilham-b


Als ik me daar zorgen over moest maken. Zie je dan niet dat er veel en veel grotere problemen in ons land zijn waarvan ik niet de illusie heb dat dezelfde mensne die ze allemaal veroorzaakt hebben ze daadwerkelijk gaan oplossen.

Dit is toch niet eens het noemen als een probleem waard.


heb het over "het erbij" gekregen,
zie dat wel degelijk en ik onderschat het geenzins

Loretta
Berichten: 8750
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:38

MCE schreef:
heb het over "het erbij" gekregen,
zie dat wel degelijk en ik onderschat het geenzins


Leg me dan eens uit wat het probleem is. 1 criminele vrouw met 3 kinderen. de gevangenissen zitten vol met criminelen daar kan deze ene criminele vrouw ook nog wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:41

Loretta schreef:
MCE schreef:
heb het over "het erbij" gekregen,
zie dat wel degelijk en ik onderschat het geenzins


Leg me dan eens uit wat het probleem is. 1 criminele vrouw met 3 kinderen. de gevangenissen zitten vol met criminelen daar kan deze ene criminele vrouw ook nog wel bij.


dan moet ik even in het archief duiken, precedenten scheppen, mogelijke betrokkenheid bij IS, veiligheid, grote verdeeldheid in de kamer , weet ik nog

lak hebben aan uitspraak Hoge Raad, voor de minister een oud probleem in een nieuw jasje erbij, lijkt me nu niet bevorderlijk voor het vertrouwen bij de formatiegesprekken

https://nos.nl/artikel/2338599-staat-ho ... -hoge-raad

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:13

pien_2010 schreef:
Wat bedoel je met niet zelf doorpakken Jessix? Hoe zie je dat voor je?

Niet perse met pvda willen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:32

Ik denk dat types als de Coninck een groter probleem zijn dan deze vrouw.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:54

Persoonlijk zou ik blij zijn als PvdA (en GL) aansluiten bij het nieuwe kabinet.
Iets socialer en progressiever.
Maar links heeft wel de afgelopen verkiezingen verloren.
Om recht te doen aan de verkiezingsuitslag zou er een rechtse partij bij moeten.