Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:00

journee schreef:
Zo jammer dat sommige mensen alles zwart/wit zien. Niet iedereen stemt omdat ze het eens zijn met alle standpunten van een partij. Soms is iets een kwestie van keuzes maken. En veel mensen hebben waarschijnlijk strategisch gestemd. Dat niet iedereen blij is met de uitslag is logisch, maar een beetje respect naar elkaar zou welkom zijn.

Ik vind het persoonlijk niet respectvol naar de minderheden die hier persoonlijk door worden geraakt. :) Lijkt mij niet respectloos om dat te benoemen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:00

Inderdaad. Dat is een beetje hetzelfde als zeggen "ik stem op Partij voor de dieren, maar de standpunten met betrekking tot dierenwelzijn, ben ik het niet perse mee eens". Dan zijn er nog legio andere linkse partijen waarop je kunt stemmen. Idem voor PVV en rechtse partijen.
Als je je niet kunt vinden in de standpunten waarin de PVV zich echt onderscheid van andere partijen (namelijk: geen Koran's of moskeeën meer, een volledige stop op ontwikkelingshulp, een verbod op een dubbele nationaliteit, bindend refefendum over Nexit, transgenders zijn onzin), had je legio andere partijen om op te stemmen.

Dus kom dan ook gewoon eerlijk voor die mening uit en noem het beestje bij de naam.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 23-11-23 01:02, in het totaal 2 keer bewerkt

_lautje_

Berichten: 9258
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:00

Balou_k schreef:
_lautje_ schreef:
Hij riep net nog Nederland voor de Nederlanders. Wie is de Nederlander?

Is dat ook de azielzoeker die net z’n verblijfsstatus heeft? Is dat ook de Pool die hier al 10 jaar werkt en woont?
Is dat die politieke vluchteling uit Eritrea die een Nederlands paspoort heeft?


Mensen met een Nederlandse nationaliteit ongeacht afkomst, geslacht of geloof.

Niet volgens Wilders.
Transgenders moeten normaal doen.
De Koran moet verboden worden.
Nederlands paspoort moet afgepakt kunnen worden.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:02

Mooie reactie van Timmermans; desgevraagd maakt hij zich totaal niet druk om zijn eigen positie, maar om de mensen die nu bezorgd naar bed gaan.

Lautje idd, dat zegt mij genoeg.

Wintu: het signaal dat je afgeeft als je op de PVV stemt, is heel erg duidelijk hoor?

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:04

Nikass schreef:
Mooie reactie van Timmermans; desgevraagd maakt hij zich totaal niet druk om zijn eigen positie, maar om de mensen die nu bezorgd naar bed gaan.

Lautje idd, dat zegt mij genoeg.

Wintu: het signaal dat je afgeeft als je op de PVV stemt, is heel erg duidelijk hoor?


Ja, ik denk dat men zich rot geschrokken is in Den Haag, niemand zag het aankomen, dus dat signaal is aangekomen, luid en duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 23-11-23 01:08, in het totaal 2 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:06

Silenna schreef:
Inderdaad. Dat is een beetje hetzelfde als zeggen "ik stem op Partij voor de dieren, maar de standpunten met betrekking tot dierenwelzijn, ben ik het niet perse mee eens". Dan zijn er nog legio andere linkse partijen waarop je kunt stemmen. Idem voor PVV en rechtse partijen.
Als je je niet kunt vinden in de standpunten waarin de PVV zich echt onderscheid van andere partijen (namelijk: geen Koran's of moskeeën meer, een volledige stop op ontwikkelingshulp, een verbod op een dubbele nationaliteit, bindend refefendum over Nexit, transgenders zijn onzin), had je legio andere partijen om op te stemmen.

Het boeit me dan dus echt niet of je het met alle standpunten eens bent of niet, sorry. Er waren alternatieven zonder dat extreme.
Dus kom dan ook gewoon eerlijk voor die mening uit en noem het beestje bij de naam.

Precies. Ik ben links gericht, maar, met VVD of NSC zou ik kunnen leven hoor. Zijn zeker ook niet mijn partijen, maar hey. Maar dat ik en velen anderen nu inderdaad bezorgd naar bed gaan wegens zorgen over mensenrechten is een heel ander verhaal. Wij zijn ons in ieder geval een hoedje geschrokken, mijn lhbti+ vrienden ook, en mijn allochtone vrienden ook. Dat heeft absoluut niets met links/rechts in beginsel te maken… Maar met schenden van mensenrechten in je standpunten en extreem zijn. Of je daar nu mee door gaat of niet. Ideologie kun je niet terug nemen.

Het boeit mij echt niet of je het met alle standpunten eens bent, sorry. Ik was het ook niet helemaal eens met de partij waarop ik gestemd heb. Maar er waren alternatieven zonder extremisme. Dat is een bewuste keuze die je neemt. En of je je nu wel of niet in het programma verdiept, sorry, maar we weten toch allemaal wie Wilders is?
Laatst bijgewerkt door princequillo op 23-11-23 01:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:07

Silenna schreef:
Inderdaad. Dat is een beetje hetzelfde als zeggen "ik stem op Partij voor de dieren, maar de standpunten met betrekking tot dierenwelzijn, ben ik het niet perse mee eens". Dan zijn er nog legio andere linkse partijen waarop je kunt stemmen. Idem voor PVV en rechtse partijen.
Als je je niet kunt vinden in de standpunten waarin de PVV zich echt onderscheid van andere partijen (namelijk: geen Koran's of moskeeën meer, een volledige stop op ontwikkelingshulp, een verbod op een dubbele nationaliteit, bindend refefendum over Nexit, transgenders zijn onzin), had je legio andere partijen om op te stemmen.

Dus kom dan ook gewoon eerlijk voor die mening uit en noem het beestje bij de naam.



In toevoeging hierop wil ik graag de volgende foto delen.
Afbeelding

En als je hier nou wél op gestemd hebt, maar zegt, "ja maar deze specifieke punten was ik het niet direct mee eens": dat doet er dus niet meer toe.
Je hebt er op gestemd. Dan is dit wat je uitdraagt.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:08

Lees net dat Timmermans niet in een coalitie gaat zitten met een partij die groepen uit sluit, als hij ook niet mee gaat regeren, wat gaat ie dan doen?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:08

Het is onmogelijk om met de huidige immigratiecijfers iedereen te voorzien van huizen, daar valt niet tegen te bouwen.

Veel mensen staan jaren op wachtlijsten van een sociale huurwoning en horen dan telkens van bestuurders dat statushouders voorrang moeten krijgen om een huis te krijgen voor de doorstroming. Die mensen willen zelf graag ook doorstromen. Zelf hebben ze geen zicht op een huis omdat er simpelweg geen plek is.

Dit heeft niets met racisme te maken maar blijkbaar willen sommigen dit niet snappen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:09

robert45 schreef:
Het is onmogelijk om met de huidige immigratiecijfers iedereen te voorzien van huizen, daar valt niet tegen te bouwen.

Veel mensen staan jaren op wachtlijsten van een sociale huurwoning en horen dan telkens van bestuurders dat statushouders voorrang moeten krijgen om een huis te krijgen voor de doorstroming. Die mensen willen zelf graag ook doorstromen. Zelf hebben ze geen zicht op een huis omdat er simpelweg geen plek is.

Dit heeft niets met racisme te maken maar blijkbaar willen sommigen dit niet snappen.
De cijfers staan je niet bij.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:15

IMANDRA schreef:
Niet iedereen stemt dan, althans, meen dat dat ook in GB het issue was. Bovendien, sorry, heeft de gemiddelde Nederland de ballen verstand van de daadwerkelijke consequenties van zo’n beslissing. En daar schaar ik mezelf ook onder trouwens. Wil je mensen die er totaaaaal geen verstand van hebben die beslissing laten maken? Als het aan mij ligt niet.


Absoluut! Iedereen kan zich in het onderwerp verdiepen en stemmen. En niet stemmen is eigen keuze.
Dit gaat om het algemeen belang van Nederland, het wordt tijd dat Nederlanders gevraagd wordt of ze een Nexit willen of niet. Onze politici willen dat niet, puur omdat ze wel weten dat de meeste Nederlanders helemaal klaar zijn met alle regels en dwang vanuit de EU, net als met de asiel stroom en die verschrikkelijke euro die ons armer en armer maakt. En wie heeft Ursula gekozen??? Hoe democratisch is die EU?

Dus ik ben VOOR een bindend referendum. Als Nederland kiest voor de EU, helemaal goed (want ik respecteer de keuze van de meerderheid) en als we uit de EU besluiten te willen ook prima.
Persoonlijk ben ik voor Nexit, maar hey, het is niet aan mij alleen maar aan de meerderheid van de Nederlanders.

Het vertrouwen in de politiek zal eindelijk weer groeien als er een bindend referendum komt.

Daarnaast; omdat we “totaaaaaal geen verstand” van onderwerpen hebben mogen we tegenwoordig nergens meer een eigen mening over hebben? Die trend is gezet met Corona, vaccins, klimaat, stikstof etc etc. Tegenwoordig draait alles om “experts” en het zijn telkens “experts” met dezelfde mening die in de media komen.
En dat is nu precies waar veel mensen klaar mee zijn.

We zijn een democratisch land hè, niets mis met de mening van de inwoners (tevens belastingbetalers) op belangrijke onderwerpen te laten meewegen.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:17

princequillo schreef:
robert45 schreef:
Het is onmogelijk om met de huidige immigratiecijfers iedereen te voorzien van huizen, daar valt niet tegen te bouwen.

Veel mensen staan jaren op wachtlijsten van een sociale huurwoning en horen dan telkens van bestuurders dat statushouders voorrang moeten krijgen om een huis te krijgen voor de doorstroming. Die mensen willen zelf graag ook doorstromen. Zelf hebben ze geen zicht op een huis omdat er simpelweg geen plek is.

Dit heeft niets met racisme te maken maar blijkbaar willen sommigen dit niet snappen.
De cijfers staan je niet bij.


Niet wat betreft statushouders, maar in combi met expats, buitenlandse studenten en arbeidsmigranten is de druk groot, volgens de mevrouw gisteren in het debat.

_lautje_

Berichten: 9258
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:17

Wellicht komen die experts tot dezelfde visie (wetenschap is geen mening) omdat de onderzoeken allemaal hetzelfde uitwijzen.

_lautje_

Berichten: 9258
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:20

Wintu schreef:
robert45 schreef:
Het is onmogelijk om met de huidige immigratiecijfers iedereen te voorzien van huizen, daar valt niet tegen te bouwen.

Veel mensen staan jaren op wachtlijsten van een sociale huurwoning en horen dan telkens van bestuurders dat statushouders voorrang moeten krijgen om een huis te krijgen voor de doorstroming. Die mensen willen zelf graag ook doorstromen. Zelf hebben ze geen zicht op een huis omdat er simpelweg geen plek is.

Dit heeft niets met racisme te maken maar blijkbaar willen sommigen dit niet snappen.
De cijfers staan je niet bij.


Niet wat betreft statushouders, maar in combi met expats, buitenlandse studenten en arbeidsmigranten is de druk groot, volgens de mevrouw gisteren in het debat.[/quote]



Klopt, maar we willen die migranten toch ook hebben?
We gaan prat op onze goede iuniversiteiten waar iedereen wil studeren. Die zorgt voor een breed draagvlak van kennisontwikkeling en onderwijs.
Die migranten die heel veel werk verrichten wat gedaan moet worden om onze economie überhaupt draaiend te houden.
Expats die kennis vanuit het buitenland brengen en hier komen werken en onze kenniseconomie verrijken.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:21

Nou, ik ben toch bang voor de economie met een Nexit hoor :=

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:21

Silenna schreef:
Silenna schreef:
Inderdaad. Dat is een beetje hetzelfde als zeggen "ik stem op Partij voor de dieren, maar de standpunten met betrekking tot dierenwelzijn, ben ik het niet perse mee eens". Dan zijn er nog legio andere linkse partijen waarop je kunt stemmen. Idem voor PVV en rechtse partijen.
Als je je niet kunt vinden in de standpunten waarin de PVV zich echt onderscheid van andere partijen (namelijk: geen Koran's of moskeeën meer, een volledige stop op ontwikkelingshulp, een verbod op een dubbele nationaliteit, bindend refefendum over Nexit, transgenders zijn onzin), had je legio andere partijen om op te stemmen.

Dus kom dan ook gewoon eerlijk voor die mening uit en noem het beestje bij de naam.



In toevoeging hierop wil ik graag de volgende foto delen.
[ [url=m/IlPH5Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

En als je hier nou wél op gestemd hebt, maar zegt, "ja maar deze specifieke punten was ik het niet direct mee eens": dat doet er dus niet meer toe.
Je hebt er op gestemd. Dan is dit wat je uitdraagt.


En daarom ben ik blij dat ik niet tot die 25% hoor. En godzijdank heb ik ook niet op 1 van de partijen gestemd die nu al naar de PVV toe kruipen.

_lautje_

Berichten: 9258
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:22

Dan hebben we geen huizenstress meer. Want de meeste mensen wonen dan op straat.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:25

princequillo schreef:
robert45 schreef:
Het is onmogelijk om met de huidige immigratiecijfers iedereen te voorzien van huizen, daar valt niet tegen te bouwen.

Veel mensen staan jaren op wachtlijsten van een sociale huurwoning en horen dan telkens van bestuurders dat statushouders voorrang moeten krijgen om een huis te krijgen voor de doorstroming. Die mensen willen zelf graag ook doorstromen. Zelf hebben ze geen zicht op een huis omdat er simpelweg geen plek is.

Dit heeft niets met racisme te maken maar blijkbaar willen sommigen dit niet snappen.
De cijfers staan je niet bij.


Ik vind 12 procent (vanaf 2022) van de sociale huurwoningen naar statushouders een behoorlijk aandeel. Zeker als ze dan ook nog in een aantal gevallen voor de huidige woningzoekenden komen. Dat valt toch niet uit te leggen aan een woningzoekende. Sorry u moet nog even wat maanden geduld hebben want deze mensen gaan nu even voor.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:25

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:
Niet iedereen stemt dan, althans, meen dat dat ook in GB het issue was. Bovendien, sorry, heeft de gemiddelde Nederland de ballen verstand van de daadwerkelijke consequenties van zo’n beslissing. En daar schaar ik mezelf ook onder trouwens. Wil je mensen die er totaaaaal geen verstand van hebben die beslissing laten maken? Als het aan mij ligt niet.


Absoluut! Iedereen kan zich in het onderwerp verdiepen en stemmen. En niet stemmen is eigen keuze.
Dit gaat om het algemeen belang van Nederland, het wordt tijd dat Nederlanders gevraagd wordt of ze een Nexit willen of niet. Onze politici willen dat niet, puur omdat ze wel weten dat de meeste Nederlanders helemaal klaar zijn met alle regels en dwang vanuit de EU, net als met de asiel stroom en die verschrikkelijke euro die ons armer en armer maakt. En wie heeft Ursula gekozen??? Hoe democratisch is die EU?

Dus ik ben VOOR een bindend referendum. Als Nederland kiest voor de EU, helemaal goed (want ik respecteer de keuze van de meerderheid) en als we uit de EU besluiten te willen ook prima.
Persoonlijk ben ik voor Nexit, maar hey, het is niet aan mij alleen maar aan de meerderheid van de Nederlanders.

Het vertrouwen in de politiek zal eindelijk weer groeien als er een bindend referendum komt.

Daarnaast; omdat we “totaaaaaal geen verstand” van onderwerpen hebben mogen we tegenwoordig nergens meer een eigen mening over hebben? Die trend is gezet met Corona, vaccins, klimaat, stikstof etc etc. Tegenwoordig draait alles om “experts” en het zijn telkens “experts” met dezelfde mening die in de media komen.
En dat is nu precies waar veel mensen klaar mee zijn.

We zijn een democratisch land hè, niets mis met de mening van de inwoners (tevens belastingbetalers) op belangrijke onderwerpen te laten meewegen.


Haha nee ze willen dat niet omdat de meeste Nederlanders geen idee hebben wat de gevolgen zijn van een ‘Nexit’. Zie Brexit. Veel brexit stemmers hebben flink spijt, logisch want ze hebben er totaal geen voordeel van tot nu toe.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:29

princequillo schreef:
Nou, ik ben toch bang voor de economie met een Nexit hoor :=


Ik ben zelf tegen een Nexit. Wel vind ik de invloed vanuit Brussel op veel punten te groot. Het is nu al telkens, ja maar van Brussel mag dat niet…

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:31

_lautje_ schreef:
Wintu schreef:


Klopt, maar we willen die migranten toch ook hebben?
We gaan prat op onze goede iuniversiteiten waar iedereen wil studeren. Die zorgt voor een breed draagvlak van kennisontwikkeling en onderwijs.
Die migranten die heel veel werk verrichten wat gedaan moet worden om onze economie überhaupt draaiend te houden.
Expats die kennis vanuit het buitenland brengen en hier komen werken en onze kenniseconomie verrijken.


Maar als studenten uit nederland daardoor jaren op een wachtlijst komen te staan, zijn al die buitenlandse studenten dan nog zo prettig, nemen natuurlijk ook aardig wat woonruimte in beslag. Ik bedoel afgelopen jaar waren er al 123.000 studenten uit het buitenland. Die wonen hier dan vanzelf ook. Maar mijn nichtje moet dagelijks 2.5 uur enkele reis naar haar studie want ze kan geen kamer krijgen en ze is niet de enige. In hoeverre hebben die buitenlandse studenten dan voorrang op binnenlandse studenten of gewoon helemaal niet.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:31

Persoonlijk heb ik ook niet op PVV gestemd (vind veel van zijn uitspraken ook te extreem), maar dat betekent niet dat ik niet kan beredeneren waarom anderen wel voor Wilders hebben gekozen. Om gelijk maar van het ergste uit te gaan en een hoop paniek te zaaien is onnodig. En beweren dat elke PVV stemmer per direct rasistisch is geworden is onzinnig. Mening geven is prima, maar dat wilders zich respectloos heeft uitgelaten over bepaalde mensen en bevolkingsgroepen, betekent niet dat je jezelf ook tot dat niveau hoeft te verlagen. Maar goed dat is slechts mijn mening.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:33

robert45 schreef:
princequillo schreef:
Nou, ik ben toch bang voor de economie met een Nexit hoor :=


Ik ben zelf tegen een Nexit. Wel vind ik de invloed vanuit Brussel op veel punten te groot. Het is nu al telkens, ja maar van Brussel mag dat niet…

Eens, ik ben ook tegen een Nexit, vind echter wel dat Brussel minder invloed moet hebben, dat we netto betaler zijn ben ik ook niet blij mee.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:37

Sorry maar als je daadwerkelijk de gevolgen van een Nexit niet kunt overzien (letterlijk: zie brexit, heb je je daar ook maar een klein beetje in verdiept, AppleSter?) dan vind ik het zorgwekkend dat je überhaupt mag stemmen. Ik vind bindende referenda ook gewoon in alle gevallen een slecht idee.

Verder met _lautje_ eens wat experts betreft. Snap niet hoe mensen zo arrogant kunnen zijn te denken dat zij het beter weten dan wetenschappers en experts. Als je morgen geopereerd moet worden, heb je neem ik aan ook liever dat een chirurg dat doet ipv dat je het zelf moet doen :+

Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 01:40

journee schreef:
Persoonlijk heb ik ook niet op PVV gestemd (vind veel van zijn uitspraken ook te extreem), maar dat betekent niet dat ik niet kan beredeneren waarom anderen wel voor Wilders hebben gekozen. Om gelijk maar van het ergste uit te gaan en een hoop paniek te zaaien is onnodig. En beweren dat elke PVV stemmer per direct rasistisch is geworden is onzinnig. Mening geven is prima, maar dat wilders zich respectloos heeft uitgelaten over bepaalde mensen en bevolkingsgroepen, betekent niet dat je jezelf ook tot dat niveau hoeft te verlagen. Maar goed dat is slechts mijn mening.

Het zijn niet alleen uitspraken, het zijn onderdelen van zijn partijprogramma en dus dingen waar hij ook echt in geloofd en wil doorvoeren als het kan. Het feit dat die uitspraken die zo'n zwaar effect hebben op de minderheiden en angst veroorzaken, mensen er niet van weerhoud om toch op hem te stemmen, geeft aan dat ze er ook niet enorm mee zouden zitten als het wel doorgevoerd zou worden. Want uiteindelijk hebben ze erop gestemd, dan kunnen ze niet klagen dat het doorgevoerd is. Met Wilders weet je precies op wat voor persoon je stemt.

Ookal wordt geen enkele van zijn standpunten doorgevoerd, hij heeft al wel enorm duidelijk gemaakt waar hij staat, en dingen die *wel* van hulp kunnen zijn voor minderheiden ook niet doorgevoerd zullen worden als het aan hem ligt. Het blijft overduidelijk waar zijn mening ligt en dat gaat een effect hebben, niet alleen in het kabinet maar ook in de samenleving. En dat is waar die minderheidsgroepen zo bang voor zijn.