Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:20

Ik vind het een bijzondere analyse van D66 door Elnienjo.
Ook eentje die ik niet herken terwijl ik actief D66 lid ben.

Momenteel zijn bij D66 veel online congressen waar alle leden zich kunnen uitspreken. Voor de gemeenteverkiezkngen zijn nu veel (online) vergaderingen met de lokale afdelingen over het verkiezingsprogramma. En nooit hoor ik daar wat over vople,pen met beton en onbeteugeld vluchtelingen binnenhalen of alles weggeven aan de EU :+

Wel de realisatie dat Nederland maar heel klein is in de wereld en de EU gewoon KEIHARD nodig heeft.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:23

elnienjo schreef:
ravellie schreef:
Die mening deel ik ook.
Ik krijg de kriebels van D66 en GL.
Waar dan wel op stemmen?
Maar om je stem verloren te laten gaan.

Ik ga om tegenwicht te kunnen bieden voor de PVV. Zij moeten meer zetels krijgen om moties aangenomen te kunnen krijgen die nu verworpen worden door het kartel.

En welke moties heeft de PVV de afgelopen 4 jaar ingediend waar Nederland beter van kon worden?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:27

purny schreef:
En welke moties heeft de PVV de afgelopen 4 jaar ingediend waar Nederland beter van kon worden?

Het immigratiebeleid op de schop, uitgeprocedeerden en criminelen uitzetten, dubbele paspoorten afnemen in geval van misdragingen etc. etc.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:33

Ja dat is zo ongeveer hun stokpaardje. Maar het draait niet alleen hier om he...

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:34

_lautje_ schreef:
Ook eentje die ik niet herken terwijl ik actief D66 lid ben.


Maar dat klopt en is ook de bedoeling eigenlijk. Het is niet echt gericht op mensen die D66 stemmen, er lid van zijn of het een redelijk alternatief vinden. Al die vooroordelen en stemmingmakerij is gericht op het deel van de achterban van de PVV (en soms FvD) weg te houden van het nog eens nadenken over wat ze stemmen.

Ik las bv ook een aantal keer dat mensen GL eng vonden of er de kriebels van krijgen... maar dat gaat helemaal niet om mensen die die richting op zoeken. (Tenminste, ik ken die gebruikers niet als gebruikers die ik snel met GroenLinks zou associeren.) Maar door het herhalen en oproepen van die vijandsbeelden wordt de afstand wel steeds groter en is er steeds minder ruimte om het daar eens over te hebben. GL en D66 zijn dan niet meer gewone partijen, die je soms kunt verwijten dat ze hun prioriteiten niet op orde hebben ofzo, maar ze worden De Vijand en Echt Heel Erg Slecht.
(En dat bevestigt zichzelf, dus komen de mensen die toch al nooit echt open stonden voor D66 of GL geruststellend tot de conclusie dat ze goed stonden met hun desinteresse, en zelfs dat ze heel scherp hadden gezien dat er echt wel iets mis was!)

Dus nee, daar herken jij je niet in want het beeld gaat niet over jou en is niet op jou gericht en heeft niet echt veel met de werkelijkheid te maken.

(Neemt niet weg dat ik best bereid ben te zeggen dat D66 soms best wat principieler mag zijn, liefst ook op belangrijke onderwerpen. Ik zou ze allemaal een dvd van de serie Borgen willen toesturen! Geinspireerd leiderschap in het midden, het lijkt me echt een goed idee.)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:40

purny schreef:
Ja dat is zo ongeveer hun stokpaardje. Maar het draait niet alleen hier om he...

Daar zijn andere partijen weer voor. In Nederland is het nooit één partij die regeert. Maar nu is het aantal kamerzetels aan die zijde te laag zodat moties in die richting stuk voor stuk verworpen worden. Dus vandaar dat ik met mijn stem wel dat deel wil steunen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:43

Waarom vind je dat zo belangrijk elnienjo, is dat het enige wat je tegenkomt in je leven aan problemen of dingen waarbij de overheid iets zou kunnen veranderen?

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:44

Ik stem ook geen D66 of GL, maar zo zijn er ook nog heel veel andere partijen waar ik niet op stem, dus dat is niet zo interessant. Er zijn ook een paar partijen waar ik principieel niet op stem, zelfs al zou ik geen enkele andere keuze hebben, dan zou ik nog niet op de PVV, FvD en 50+ stemmen.

Ik denk dat je het verkiezingsprogramma van BBB in vier zinnen kan samenvatten:

a/ Dat de wereld verandert, daar hebben we niks mee te maken
b/ Wij willen gewoon kunnen blijven doen wat we altijd gedaan hebben
c/ We willen dat jullie je daar niet mee bemoeien maar wel voor betalen
d/ En de rest interesseert ons eigenlijk niet zo veel

De rest van het programma is alleen maar een mooie aankleding van de bovenstaande regels en ik snap zelf niet zo goed waarom je op zo'n programma zou willen stemmen.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:46

Klopt zeker wat je zegt Shadow. En het grappige is dat als een hoop van die mensen zich oprecht zou interesseren in D66 ze zouden ontdekken dat de partij veel dichterbij ze staat dan ze denken/verwachten of zelfs dan de partij die ze nu vaak stemmen.

Ik denk dat D66 wel degelijk principieel is, maar nog veel meer pragmatisch. Je hebt hier nu eenmaal een meer partijen stelsel en als je wat wilt blijft het polderen polderen polderen. Daarnaast betekent een principe niet dat het vast staat en in steen geschreven. Tijden veranderen, situaties veranderen. Terwijl er genoeg echte D66 standpunten zijn die altijd terugkomen. Alleen je krijgt dat niet altijd er doorheen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:48

Shadow0 schreef:
Waarom vind je dat zo belangrijk elnienjo, is dat het enige wat je tegenkomt in je leven aan problemen of dingen waarbij de overheid iets zou kunnen veranderen?

Nee, maar dat is wel het issue waar te weinig aan gedaan wordt. Ik stemde 30 jaar geleden al op Bolkestein omdat hij de problematiek durfde benoemen als één van de weinigen toen. En het is alleen maar bergafwaarts gegaan op dat vlak want de instroom is alleen maar toegenomen en er wordt nauwelijks iemand uitgezet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:53

_lautje_ schreef:
Klopt zeker wat je zegt Shadow. En het grappige is dat als een hoop van die mensen zich oprecht zou interesseren in D66 ze zouden ontdekken dat de partij veel dichterbij ze staat dan ze denken/verwachten of zelfs dan de partij die ze nu vaak stemmen.

Ik denk dat D66 wel degelijk principieel is, maar nog veel meer pragmatisch. Je hebt hier nu eenmaal een meer partijen stelsel en als je wat wilt blijft het polderen polderen polderen. Daarnaast betekent een principe niet dat het vast staat en in steen geschreven. Tijden veranderen, situaties veranderen. Terwijl er genoeg echte D66 standpunten zijn die altijd terugkomen. Alleen je krijgt dat niet altijd er doorheen.

Zeker niet! D66 eindigt bij mij altijd samen met GL helemaal onderaan de kieswijzer. En dat is niet voor niets. Ze hebben ook het referendum om zeep geholpen omdat de uitslag van wat het volk wil hen niet aanstaat. Ze zijn totaal niet geloofwaardig. En hun leider, Kaag, is veel te eager om onze souvereiniteit op te geven en ze sympathiseert met de islam en zet de deur wagenwijd open voor asielzoekers. Ook is die partij voorstander van windmolenparken en volbouwen van boerenland met betonblokken om miljoenen extra inwoners te kunnen huisvesten. Eén van de meest foute partijen die er zijn wat mij betreft.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:55

elnienjo schreef:
Shadow0 schreef:
Waarom vind je dat zo belangrijk elnienjo, is dat het enige wat je tegenkomt in je leven aan problemen of dingen waarbij de overheid iets zou kunnen veranderen?

Nee, maar dat is wel het issue waar te weinig aan gedaan wordt. Ik stemde 30 jaar geleden al op Bolkestein omdat hij de problematiek durfde benoemen als één van de weinigen toen. En het is alleen maar bergafwaarts gegaan op dat vlak want de instroom is alleen maar toegenomen en er wordt nauwelijks iemand uitgezet.



Maar zijn er nog andere zaken die je belangrijk vindt, behalve immigratie?

Ik heb weleens D66 gestemd, omdat ik euthanasie en recht op abortus belangrijk vind.

Ik ben verhuisd en ik woon nu in een SGP-gemeente.
Ik ga daarom bij de gemeenteverkiezingen zeker progressief stemmen, als D66 hier een goede kandidaat heeft, stem ik misschien wel daar op ;)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:57

_lautje_ schreef:
Ik denk dat D66 wel degelijk principieel is, maar nog veel meer pragmatisch. Je hebt hier nu eenmaal een meer partijen stelsel en als je wat wilt blijft het polderen polderen polderen.


Ik heb het idee dat ze daarin toch wel iets te vaak overbluft worden. Dat lef dat ik in de fictieve Nyborg zo aansprekend vond, mis ik hier terwijl ik denk dat het een boel zou helpen. (En als het er dan is, dan is het net iets teveel op randzaken.)
Wat zijn nou echt relevante zaken waar jij denkt dat D66 iets heeft bereikt de laatste tijd?

elnienjo schreef:
Nee, maar dat is wel het issue waar te weinig aan gedaan wordt. Ik stemde 30 jaar geleden al op Bolkestein omdat hij de problematiek durfde benoemen als één van de weinigen toen. En het is alleen maar bergafwaarts gegaan op dat vlak want de instroom is alleen maar toegenomen en er wordt nauwelijks iemand uitgezet.


Dat is echt niet waar, maar waarom denk je dat dat je leven fijner zou maken? Wat levert het nou op, al die onrechtmatige ideeen om mensen te discrimineren en uit te sluiten uit een samenleving? Wat levert het jou op?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:57

Euthanasie en abortus zijn op dit moment geen issue in Nederland dus dat heeft voor mij geen prioriteit nu.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:58

Shadow0 schreef:
_lautje_ schreef:
Ook eentje die ik niet herken terwijl ik actief D66 lid ben.


Maar dat klopt en is ook de bedoeling eigenlijk. Het is niet echt gericht op mensen die D66 stemmen, er lid van zijn of het een redelijk alternatief vinden. Al die vooroordelen en stemmingmakerij is gericht op het deel van de achterban van de PVV (en soms FvD) weg te houden van het nog eens nadenken over wat ze stemmen.

Ik las bv ook een aantal keer dat mensen GL eng vonden of er de kriebels van krijgen... maar dat gaat helemaal niet om mensen die die richting op zoeken. (Tenminste, ik ken die gebruikers niet als gebruikers die ik snel met GroenLinks zou associeren.) Maar door het herhalen en oproepen van die vijandsbeelden wordt de afstand wel steeds groter en is er steeds minder ruimte om het daar eens over te hebben. GL en D66 zijn dan niet meer gewone partijen, die je soms kunt verwijten dat ze hun prioriteiten niet op orde hebben ofzo, maar ze worden De Vijand en Echt Heel Erg Slecht.
(En dat bevestigt zichzelf, dus komen de mensen die toch al nooit echt open stonden voor D66 of GL geruststellend tot de conclusie dat ze goed stonden met hun desinteresse, en zelfs dat ze heel scherp hadden gezien dat er echt wel iets mis was!)

Dus nee, daar herken jij je niet in want het beeld gaat niet over jou en is niet op jou gericht en heeft niet echt veel met de werkelijkheid te maken.

(Neemt niet weg dat ik best bereid ben te zeggen dat D66 soms best wat principieler mag zijn, liefst ook op belangrijke onderwerpen. Ik zou ze allemaal een dvd van de serie Borgen willen toesturen! Geinspireerd leiderschap in het midden, het lijkt me echt een goed idee.)


Klopt Shadow.
GL is altijd een partij geweest die de "luis in de pels" was. Vanaf het begin van de oprichting had deze partij weinig zetels en bestond uit een harde kern die heel politiek bewust was en is. De partij is nooit als radicaal gezien of extreem in vroegere tijden ondanks dat het jaren de enige partij was die voortduren het milieu op de agenda zette.
De GL stemmer is ook niet homogeen te vatten want er zijn wat meer liberaal georiënteerde kiezers maar ook wat meer links georiënteerde kiezers en alles dat er tussen in zit. GL is groter en groter zijn geworden naarmate de problemen met vervuiling, de opwarming van de aarde e.a groter en groter geworden.
Nieuw is dat het probleem nu eindelijk sinds jaren wereldwijd door iedereen onderkend wordt, op sommige extreem (rechtse) partijen na die nog steeds geloven dat het zich allemaal wel vanzelf zal oplossen.
Alleen voor veel groen links stemmers van het eerste uur is dat het enige dat veranderd is. Vond iedereen ons vroeger een beetje raar, dat we waarschuwden voor de opwarming van de aarde en de gevolgen hiervan, dit is nu wel algemeen geaccepteerd.

NIeuw is inderdaad ook, wat Shadow schetst hierboven. Mede dankzij FvD die waarschuwde voor het GL gevaar, die een lijst wilde opstellen van leerkrachten in het onderwijs die GL zijn, cq lid etc zie je opeens dat het "vies" is om GL te stemmen.
Maar dat is het nooit geweest.
Mijn ouders die vroeger toen ik puber was VVD en CDA (KvP was dat toen nog) stemden, stemden vanaf hun 80 ste op Groen Links daar ze zich zorgen maakten over de ontwikkeling van de aarde.
Als er mensen NIET radicaal waren, zoals de meesten in die partij niet radicaal waren en zijn, zijn het mijn ouders, ikzelf en het gros van die mensen die op die partij stemden.
Het is schandelijk dat extreme rechtste partijen ipv gewoon komen met een duidelijk inhoudelijk verhaal, menen dat ze die partij in een radicaal verdomhoekje mogen zetten. Dat is iets dat ook werkt, want veelal van die stemmers op dat soort partijen, zo krijg ik meer en meer de indruk, verdiepen zich niet in de inhoud maar zijn altijd in voor dit soort laster en het werkt. In een hele korte tijd, komt een doodnormale partij, opeens onterecht in het verdomhoekje terecht. Dat is bizar.

Mensen die op FvD stemmen moeten zich eens goed achter de oren krabben, want het is niet voor niets dat deze partij fascisten en nazis aantrekt. Ik vind het behoorlijk stuitend dat er zolang vergaderd moest worden en dat die hele kliek nog steeds nietvuit die partij gedonderd is. Want in mijn ogen wil ieder rechtschapen mens die affiniteit met die partij heeft, absoluut niet met dat schorem te maken willen hebben.
Want over uiterst rechts kun je nog discussiëren en het wel of niet mee eens zijn, maar met fascisten cq nazis wil echt niemand mee te maken hebben. Dus het feit dat deze partij deze jongeren heeft aangetrokken en er niet korte metten mee weet te maken vind ik een zorgelijk teken aan de want.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-11-20 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:59

Shadow0 schreef:
Dat is echt niet waar, maar waarom denk je dat dat je leven fijner zou maken? Wat levert het nou op, al die onrechtmatige ideeen om mensen te discrimineren en uit te sluiten uit een samenleving? Wat levert het jou op?

Een net even iets minder overbevolkt land en hopelijk een land wat in de basis absoluut westers blijft.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:01

GL trok toch altijd al de extremisten van Greenpeace en PETA aan?

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:03

elnienjo schreef:
Euthanasie en abortus zijn op dit moment geen issue in Nederland dus dat heeft voor mij geen prioriteit nu.



Kijk even wat er net in Polen is gebeurd ;)
Het kan zo ineens anders zijn, als bepaalde partijen winst maken.
Abortus is voor mij persoonlijk niet van belang, ik kan niet eens meer zwanger raken. :D
Maar dat zijn principiële zaken voor mij.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:03

Greenpeace en PETA zijn niet ontstaan vanuit GL.
Wel hebben zij in het verleden veel acties gevoerd voor allerlei zaken waar geen aandacht voor was. Ze zullen ongetwijfeld wellicht op GL gestemd hebben→ dat weet ik niet, maar Greenpeace En PETA kwamen niet uit de partij voort.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:05

elnienjo schreef:
Een net even iets minder overbevolkt land en hopelijk een land wat in de basis absoluut westers blijft.


1. Wat maakt de 'iets minder overbevolkt' voor jou uit? Die trekken namelijk weg uit plekken waar toch al heel weinig mensen waren (de krimpregio's) zonder dat het de drukke regio's minder druk maakt. Dus wat heb je daar dan aan?

2. Wat geeft je het idee dat jij westers bent als je het zo makkelijk vindt om de rechtstaat aan de kant te zetten? Mensen staan voorop om aan te geven hoe 'hunnie' onze waarden niet onderschrijven, terwijl jij ze hier zo bij het straatvuil zet. En dat mag, in zekere zin. Vrij land dus zelfs als je onze waarden niet onderschrijft mag je dat in principe uiten en er binnen grenzen naar handelen. Maar waarom denk je dat jij daarmee recht hebt om te doen alsof jij kunt bepalen wat 'westers' is? Jij neemt hier afstand van de westerse waarden.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:08

elnienjo schreef:
Shadow0 schreef:
Dat is echt niet waar, maar waarom denk je dat dat je leven fijner zou maken? Wat levert het nou op, al die onrechtmatige ideeen om mensen te discrimineren en uit te sluiten uit een samenleving? Wat levert het jou op?

Een net even iets minder overbevolkt land en hopelijk een land wat in de basis absoluut westers blijft.


Ik ben absoluut voorstander van de westerse waarde en normen in on ze maatschappij handhaven en ik denk ook dat we daarvoor zeker op moeten letten dat dit ook zo blijft.
Ongeacht wat het geloof is, achtergrond van iemand, maakt me totaal niet uit, maar de waarde van vrijheid van meningsuiting, democratie, vrijheid van godsdienst etc vind ik van onschatbare waarde. En iedereen die daar anders over denkt, of het nu een moslim(a) is of iemand die fascistische denkbeelden heeft dat maakt me niet uit.
Als die waarden bedreigt worden dan ga ik op de barricade.
Dus daar ben ik het wel eens met Elnienjo.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:10

pien_2010 schreef:
Als die waarden bedreigt worden dan ga ik op de barricade.
Dus daar ben ik het wel eens met Elnienjo.


Die kan ik niet aan elkaar koppelen. Elnienjo wil discriminatie en liefst zelfs uitzetting van mensen op grond van hun afkomst. In onze rechtstaat is discriminatie op afkomst echt heel erg onaanvaardbaar. Hoe ben je het dan eens met het verdedigen van die waarden en met Elnienjo? Die spreken elkaar namelijk tegen.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:13

Shadow0 schreef:
_lautje_ schreef:
Ik denk dat D66 wel degelijk principieel is, maar nog veel meer pragmatisch. Je hebt hier nu eenmaal een meer partijen stelsel en als je wat wilt blijft het polderen polderen polderen.


Ik heb het idee dat ze daarin toch wel iets te vaak overbluft worden. Dat lef dat ik in de fictieve Nyborg zo aansprekend vond, mis ik hier terwijl ik denk dat het een boel zou helpen. (En als het er dan is, dan is het net iets teveel op randzaken.)
Wat zijn nou echt relevante zaken waar jij denkt dat D66 iets heeft bereikt de laatste tijd?

elnienjo schreef:
Nee, maar dat is wel het issue waar te weinig aan gedaan wordt. Ik stemde 30 jaar geleden al op Bolkestein omdat hij de problematiek durfde benoemen als één van de weinigen toen. En het is alleen maar bergafwaarts gegaan op dat vlak want de instroom is alleen maar toegenomen en er wordt nauwelijks iemand uitgezet.


Dat is echt niet waar, maar waarom denk je dat dat je leven fijner zou maken? Wat levert het nou op, al die onrechtmatige ideeen om mensen te discrimineren en uit te sluiten uit een samenleving? Wat levert het jou op?


Actieve donoregistratie

Overigens staan juist abortus en euthanasie onder druk. Ook in Nederland.

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:17

Ach, migratie is van alle tijden en zal dat wel blijven ook. In elk geval zo lang de ene helft van de aarde in weelde baadt en de andere helft crepeert.
Een betere verdeling van de welvaart is de basis voor een betere wereld. Maar hoe daartoe te komen, weet ik ook niet.

Over GL, die is voortgekomen uit partijen die nog wel wat radicaler waren. De PPR en PSP. Maar dat zal wel van voor jullie tijd zijn geweest. Althans, voor de meesten hier, denk ik.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:18

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
Een net even iets minder overbevolkt land en hopelijk een land wat in de basis absoluut westers blijft.


1. Wat maakt de 'iets minder overbevolkt' voor jou uit? Die trekken namelijk weg uit plekken waar toch al heel weinig mensen waren (de krimpregio's) zonder dat het de drukke regio's minder druk maakt. Dus wat heb je daar dan aan?

2. Wat geeft je het idee dat jij westers bent als je het zo makkelijk vindt om de rechtstaat aan de kant te zetten? Mensen staan voorop om aan te geven hoe 'hunnie' onze waarden niet onderschrijven, terwijl jij ze hier zo bij het straatvuil zet. En dat mag, in zekere zin. Vrij land dus zelfs als je onze waarden niet onderschrijft mag je dat in principe uiten en er binnen grenzen naar handelen. Maar waarom denk je dat jij daarmee recht hebt om te doen alsof jij kunt bepalen wat 'westers' is? Jij neemt hier afstand van de westerse waarden.

Ik woon in West Brabant en daar is het de afgelopen jaren significant drukker geworden. Ik voel me daar niet prettig bij. Was het maar zo dat het hier leeg trok.

Je moet je eigen westerse waarden niet opgeven voor een dominantere cultuur die je binnen haalt. Dat is de Indianen en Aboriginals ook niet goed bekomen. 'We' leren blijkbaar niet van de geschiedenis...