Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:49

Te absurd voor woorden. Met dat toeslagen circus moeten we direct stoppen.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:50

VVD was ooit de partij voor ondernemers. Maar daarbij ging het dan ook over het MKB. Tegenwoordig is die middenklasse veel kleiner en hebben de grote bedrijven vooral voordelen. Mijn oma stemde altijd VVD. En ik was min of meer links, destijds. Vaak hadden we daar onenigheid over maar meestal sloot ze dan af met te zeggen: "Ach ja, jij bent nog jong. En als je jong bent moet je ook links zijn, anders heb je geen hart. Maar als je, wanneer je oud bent nog steeds links bent, dan heb je geen verstand".

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:27

Ach ja - deze oma stemt nog steeds links.
Ik heb waarschijnlijk wel verstand, ben 'tot rijkdom vervallen', maar ik ben niet vergeten waar ik vandaan kom.
Ik ben kleinkind van 'de kleine luyden', mijn ene opa met een eigen bedrijf (en die was ook al links :) ;) ) - en zie niet in waarom mijn huidige rijkdom egoïsme met zich mee zou moeten brengen...

(Sommige vrienden zijn stomverbaasd : 'dat jij geen ouders hebt gehad die juist hartstikke rechts waren...! ' _/-\o_)

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:04

Swah schreef:
Te absurd voor woorden. Met dat toeslagen circus moeten we direct stoppen.


Vandaar dat ze ook bezig zijn met een herziening van het belastingstelsel. En in het begin hebben we dan weer een mooi "schoon" belastingsysteem, maar in de loop van de tijd moeten er weer correcties komen omdat de wereld veranderd en ze daardoor correcties moeten maken om onrechtvaardigheden op te lossen. En op een gegeven moment heb je dan weer zo'n absurd systeem dat weer herzien moet worden. Welkom in de wondere wereld van belastingheffing.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:19

Vanmiddag was er een samenvatting van deze affaire op TV.
De strenge controle regels zijn ontstaan door de zgn. Bulgarenfraude ( Bulgaren die toeslagen ontvingen terwijl ze in Bulgarije zaten). Daar ontstond zoveel ophef over, dat de controle door de Belastingdienst zwaar is aangescherpt, met deze desastreuze gevolgen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:48

Ik ben blij (... een wat raar woord...) dat het voltallige kabinet in reactie op de ondervraging door de Tweede Kamer heeft gezegd
'We zijn het vertrouwen van de Tweede Kamer niet waard'.

En dan is het volgens de geldende zeden en gewoonten aftreden geboden.
(Ik heb te veel 'sorry' gehoord waarna het gewoon doorging.)

Citaat:
(... mensen stemmen vvd... ) omdat ze van mening zijn dat VVD een veel beter en realistischer oog heeft op de economie en de werking ervan. En dat daar, uiteindelijk, iedereen de vruchten van plukt. Een goed draaiende economie is immers meer inkomen qua belasting, en dús meer geld om aan meer sociale potjes te besteden. Je kan van mening zijn dat de aanpak van de VVD hierin niet goed is, dat kan en ieder zijn mening/stem


Mijn mening is dat de VVD juist totaal GEEN realistisch beeld van "de" economie heeft.

Echte economie speelt zich af op Moeder Aarde, en die wordt genegeerd door de VVD.
Verder leven er momenteel zo'n 7 miljard mensen op Ruimteschip aarde, en ipv geneuzel over
"laten we eerst lekker zelf rijk worden,
daarna gaan we eens om ons heen kijken, geld in 'sociale potjes stoppen'"
is simpelweg kortzichtig en egoïstisch.

Doe mij maar een duurzame economie.
Er zijn grenzen aan de groei, (weten we al sinds 1970)
sommige dingen kan Moeder Aarde niet hebben en daar hoort dus
of een verbod op,
of een giga prijskaartje aan (daar valt over te onderhandelen).
Maar op nieuwe rampen zoals de corona crisis zit niemand te wachten.
Daar moet je dus beleid op maken, inclusief
reisbeperkingen,
bevorderen van biodiversiteit, en
stoppen met bio-industrie.
Dit zijn drie harde pijlers onder de huidige pandemie - dus svp aanpakken 'als je realistisch wil zijn'.

(Het spijt me dat de boodschap hard is. Maar de huidige crisis hoeft niet herhaald te worden over tien of twintig jaar. En het accoord van Parijs hebben we ook nog eens nodig om nieuwe rampen af te wenden.)

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:00

Karl66 schreef:
Swah schreef:
Te absurd voor woorden. Met dat toeslagen circus moeten we direct stoppen.


Vandaar dat ze ook bezig zijn met een herziening van het belastingstelsel. En in het begin hebben we dan weer een mooi "schoon" belastingsysteem, maar in de loop van de tijd moeten er weer correcties komen omdat de wereld veranderd en ze daardoor correcties moeten maken om onrechtvaardigheden op te lossen. En op een gegeven moment heb je dan weer zo'n absurd systeem dat weer herzien moet worden. Welkom in de wondere wereld van belastingheffing.


Ja klopt en welkom in Nederland. In de basis zijn ideeën wel aardig maar vervolgens raken ze verstrikt in regeltjes en aanpassingen. Anderzijds wordt het hier ook nooit extreem. Maar het mag wel een stuk socialer.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:02

Electra63 schreef:
Vanmiddag was er een samenvatting van deze affaire op TV.
De strenge controle regels zijn ontstaan door de zgn. Bulgarenfraude ( Bulgaren die toeslagen ontvingen terwijl ze in Bulgarije zaten). Daar ontstond zoveel ophef over, dat de controle door de Belastingdienst zwaar is aangescherpt, met deze desastreuze gevolgen.


Ja staat een goed artikel op De Correspondent.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:35

Electra63 schreef:
Vanmiddag was er een samenvatting van deze affaire op TV.
De strenge controle regels zijn ontstaan door de zgn. Bulgarenfraude ( Bulgaren die toeslagen ontvingen terwijl ze in Bulgarije zaten). Daar ontstond zoveel ophef over, dat de controle door de Belastingdienst zwaar is aangescherpt, met deze desastreuze gevolgen.


Dit dus.

Ik heb heel veel te maken gehad in mijn werk leven met kinderopvang. Dus ken de situatie van voor'- en na de kinderopvangtoeslag en andere toeslagen zoals zorgtoeslag.

De kinderopvang capaciteit is enorm uitgebreid na het ontstaan van de toeslagen. In het begin was het een beetje een chaos, maar de belastingdienst heeft zich snel herpakt. Ik vond het een heerlijk, overzichtelijk en eerlijk systeem. Veel mensen heb ik begeleid om hun toeslag aan te vragen. Het enige waar goed opgelet moest worden was het te verwachtte belastbaar inkomen, want dat werd gepakt van 2 jaar terug en dan volgde er achteraf een correctie.
Dus als mensen een eigen zaak hadden die los was in positieve zin, dan maakte ik met hen een berekening van het te verwachtte belastbaar inkomen en dan zette we het wat hoger. Geld terug krijgen is immers fijner en leuker als geld bij moeten betalen.
Mensen met een laag inkomen hadden een hele kleine eigen bijdrage mensen met een hoog inkomen een groot.
Natuurlijk lijkt me gratis kinderopvang voor ouders heerlijk en zou ik dat graag hebben, maar dat zie ik nog niet zo snel komen. Zitten ook , denk ik, weer haken en ogen aan.
Ook het feit dat de ouders ZELF hun kinderopvang betalen vind ik ook een goede zaak en sommigen gaven dat uit handen.
Het systeem liep goed na het oplossen van de start problemen. TOT inderdaad die Bulgaren affaire.
De fout zit hem op intermenselijk niveau, in argwaan , vooroordelen, en racisme eventueel en niet luisteren naar de signalen dat de mensen gewoon eerlijk waren. Dat het vooral veel mensen zijn met de niet gebruikelijke Nederlandse achternamen, maakt het hele gebeuren extra pikant. Zelfs een vernietigend rapport over deze hele gang van zaken van jaren geleden, is door alle partijen niet gelezen, niet gekend, weg gelegd, en andere smoesjes en in ieder geval niets mee gedaan etc. Het is een grote schande en de overheid heeft de mensen gepest. Lees, de mensen die voor de overheid werkten. Het is dus een menselijk probleem dat je niet oplost met een nieuw toeslag systeem vrees ik.
Dus ik ben benauwd dat al die bullies van de belastingdienst blijven zitten en in een nieuw systeem gewoon weer het zelfde kunnen gaan doen.
Dus ik zou grote voorstander zijn van het aanstellen van een interim crisis manager die van buiten komt met vergaande bevoegdheden, die met het rapport in de hand die hele tent → belastingdienst→ eens op de kop gaat zetten en die de verantwoordelijken over kan herplaatsen of kan ontslaan. Als die grote schoonmaak geweest is, dan kan de interim manager met achterlaten van een nieuwe structuur en mensen op alle posten weer vertrekken. Dus zon manager hoeft niet aardig te zijn maar kan knopen doorhakken en moet rapporteren aan een commissie die valt onder regeringsverantwoordelijkheid→ de minister dus. Zoiets zou ik graag zien. En niet het optuigen van een heel nieuw systeem, waar ik in ieder geval hele goede ervaringen mee had. Ik ben bezorgd dat het kind met het badwater wordt weggegooid hiermee en er niets wordt opgelost.
Wat ik ook vind dat moet gebeuren is dat met spoed die ouders hun geld terug krijgen en in aanmerking komen voor een goede schadevergoeding, want hele gezinnen zijn enorm beschadigd hierdoor, er zijn grote gezondheidsklachten, mensen zijn moeten stoppen met werken en zijn daar door weggezakt in schuldsanering en armoede en daardoor enorm veel geld gemist en niet hun kinderen kunnen geven waar die kinderen recht op hadden waardoor deze ook mindere kansen hebben gehad en ik vind dat dit ook veel en veels te lang duurt. Het is nog niet gedaan hoor dit drama.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:37


Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:57

Symboolpolitiek is het zeker. Ik vraag me af of ze ook opgestapt waren als het nog 1 of 2 jaar zou duren tot de verkiezingen. We zullen het nooit weten. Maar ik verwacht dat ze dan niet waren opgestapt.

Anoniem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:58

Jawel, ze moesten wel.. :j

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:19

Swah schreef:
Een tragisch probleem van het systeem. Ook een portie flinke symboolpolitiek van de oppositie; jaren terug stemde bijna iedereen vóór het strengere wetsvoorstel.

De tragedie achter de toeslagenaffaire https://decorrespondent.nl/11959/de-tra ... 3-70fda5ad


Het is een enorm stuk en ik heb erg veel er van gelezen. Het is een mening. Ik heb vragen bij sommige feiten die geponeerd worden. Zoals ik al eerder schreef ken ik zowel van de KDV (kinderdagverblijven) als de GOB (gastouderbureaus) het reilen en zeilen daarin.
Dit stuk praat bv over de gevoeligheid van fraude binnen de gastouderopvang. Indertijd zijn er inderdaad en terecht (zelf nog aan mee geholpen) gastouderbureaus gesloten en de leiding is veroordeelt en berecht door justitie vanwege bewezen fraude. Radar heeft daar toen ook (terecht) over uitgezonden. Echter viel toen ook op de site te lezen van Radar, dat de meeste Gastouderbureaus en de gastouders gewoon kwalitatief goed werk leverde. En dat was ook zo.
De GOB's hebben toen via BOINK (ouderen organisatie) bij de overheid er op aan gedrongen om te komen met een kwaliteitssysteem zowel voor de GOB's KDV's als voor de medewerkers van beide takken van kinderopvang.
Sharon Dijkstra heeft daar toen zorg voor gedragen en zover ik weet, is het zo dat op de dag van vandaag leidsters uit de kinderdagverblijven en gastouders en de KDV's en GOB's aan kwaliteitseisen moeten voldoen en gebeurt dat ook en de GGD controleert dit allemaal.
Vanuit het werkveld (KDV's en GOB's) is toen gepleit bij de regering om gevraagde opvanguren te koppelen aan werk uren opgehoogd met reistijd percentage maximaal. De overheid was daar toen NIET happig op en ik weet niet of dit er inmiddels is. Dit was de reden dat er organisaties zelf in hun uitvoering van taken, die koppeling maakte van werkuren gerelateerd aan opvanguren en weigerde meer te laten declareren.
Tevens , en dat is wel gehonoreerd door de overheid, is er gepleit vanuit het werkveld om maximale gastouderopvang tarieven en KDV uur tarieven dat vergoed kan worden vast te stellen. Ouders kunnen dan kiezen voor een duurder KDV bijvoorbeeld, maar dan is hun eigen bijdrage gewoon een stuk hoger. Simpel zat en volgens mij is dit inmiddels ook geïmplementeerd.
Mijn kritiek op het stuk is, dat die switch die allang geleden gemaakt is niet terug te lezen is in het artikel want er wordt nog steeds gesproken over fraude etc bij de KDV instellingen en volgens mij is dit toch echt wel verleden tijd.


Wagt ik jammer vind van dit artikel is dat het zo lang en groot is, dat het daardoor ook de boodschap dreigt te verliezen. Althans, zelfs ik, zeer geïnteresseerd in dit artikel en ooit was ik insider, dus afgehaakt ben.

Relaxed ik denk ook dat de regering geen keuze had. Alleen, en dat ben ik met bovenstaand artikel eens, het lost het probleem niet op.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 16:57


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 09:33

Willem Engel toch niet op de lijst van VSN, aldus de nummer 2, en de nummer 1 is ook opgestapt. Zowel 1 als 3 weten van niets, en nummer 2 zegt dat Engel de laan uit is gestuurd vanwege zijn activistische achtergrond. Komt ie daar nu pas achter? :')

https://nos.nl/artikel/2364850-willem-e ... niets.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:38

Magrathea schreef:
Willem Engel toch niet op de lijst van VSN, aldus de nummer 2, en de nummer 1 is ook opgestapt. Zowel 1 als 3 weten van niets, en nummer 2 zegt dat Engel de laan uit is gestuurd vanwege zijn activistische achtergrond. Komt ie daar nu pas achter? :')

https://nos.nl/artikel/2364850-willem-e ... niets.html


Dit kun je toch nu al niet meer serieus nemen? Wat een poppenkast :')

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:45

Lilianne Ploumen wordt de nieuwe lijsttrekker voor de PvdA. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daar van moet denken. Ik vind het niet een echt aansprekende naam, maar nou kan ik ook niet zo gauw een andere aansprekende naam binnen de PvdA bedenken.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:48

Anderen die genoemd werden zijn Arib, Timmermans en Aboutaleb

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:49

Karl66 schreef:
Lilianne Ploumen wordt de nieuwe lijsttrekker voor de PvdA. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daar van moet denken. Ik vind het niet een echt aansprekende naam, maar nou kan ik ook niet zo gauw een andere aansprekende naam binnen de PvdA bedenken.


+:)+ ik vind het zeker wel een aansprekende naam. Ik vind haar een goede politica.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:53

Waarom vind je het dan een aansprekende naam?

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:57

Ik weet niet zo heel veel van haar, maar ze heeft in elk geval ervaring en is niet met een gouden lepel in haar mond geboren. Dat kan een pré zijn. En ze is vrouw, ook goed gezien de mannen aan de top nog immer in de meerderheid zijn.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:59

Karl66 schreef:
Waarom vind je het dan een aansprekende naam?


Omdat ze bij verschillende dreigende besluiten van de regering dit heeft weten tergen te houden, zoals de laatste keer dat men vergoeding alleen wilde handhaven voor getrouwde koppels als het ging om donor zaad ontvangen bv vanwege onvrijwillig vruchtbaarheid. Dus bv lesbische koppels of alleen gaande vrouwen zouden hier niet meer voor in aanmerking mogen komen, zo was het idee van het CDA.
Door oa Lilian Ploemen is dit bespreekbaar geworden in de tweede kamer en heeft ze dit terug weten te dragen.
Ik hou van politici die gelijk in actie komen op het moment dat er nog iets veranderd kan worden in de besluit vorming en dat dit dan ook lukt.

Ze heeft het vaker gedaan, maar wanneer heb ik nu even niet paraat.

Mysa klopt en ze is Limburgse en dat vind ik in zoverre belangrijk, dat veel Limburgers zich niet betrokken voelen bij de Haagse politiek want beleven dit als "van de Randstad" politiek. Dus dat kan ook Limburg wat dichter bij de politiek brengen waar dat nodig is. Zij is trots op haar achtergrond→ en terecht!

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:09

Dus ze was één van de meer dan 75 kamerleden die daartegen was? En daarnaast was ze toevallig ook nog woordvoerster voor dat onderwerp van de PvdA. Daardoor wordt een politicus voor mij niet direct erg aansprekend.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 15:10

Ergens voor of tegen zijn betekent nog niet dat het de aandacht heeft in de Kamer :) Da's ook belangrijk.

Ik vind het wel een goeie, Arib of Aboutaleb had ik ook goed gevonden, allebei echte PvdA-ers. Maar ik denk dat die nu goed op hun plek zijn, Arib als kamervoorzitter en Aboutaleb in Rotterdam.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:16

Volgens mij staat de PvdA op dit moment op iets van tien zetels. Is één van deze mensen in staat om dat aantal serieus omhoog te krijgen? Aboutaleb had dat misschien vier jaar geleden gekund, maar die is ondertussen ook iets teveel in zichzelf gaan geloven. Ik denk dat Arib dan nog de beste kandidaat is, maar dan nog betwijfel ik of zij het stemmenkanon is dat de PvdA weer op de kaart kan zetten.