Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:24

purny schreef:
Magrathea schreef:
Waarom? Wie is daarbij gebaat? Dan moet er voor 2 maanden nog een vervanger komen, alsof dat iets oplost.

Na maart opstappen is geen vorm van spijt. Maar we gaan het zien morgen

Hij wordt geen (kandidaat) lijsttrekker meer, stopt meteen als fractievoorzitter en komt na de verkiezingen niet meer terug als Kamerlid. Denk je serieus dat spijt betuigen afhangt van die 2 maanden eerder stoppen?

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:14

Ik kom even binnenvallen met een vraag (hopelijk mag ik die hier stellen). Ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag, omdat ik waarschijnlijk helemaal verkeerd denk :+ Ik heb namelijk niet zoveel verstand van politiek, maar ik probeer dat van de toeslagenaffaire wel een beetje te volgen en me erin te verdiepen.

Ik vroeg mij af: als het kabinet valt, is Mark Rutte dan automatisch geen minister-president meer? Of staat zijn minister-presidentschap los van of het kabinet valt of niet? :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:22

MInister president kan je zien als hoofd kabinet, als kabinet valt, valt hij dus ook.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 13:28

Danielleeee_ schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag (hopelijk mag ik die hier stellen). Ik kan geen antwoord vinden op mijn vraag, omdat ik waarschijnlijk helemaal verkeerd denk :+ Ik heb namelijk niet zoveel verstand van politiek, maar ik probeer dat van de toeslagenaffaire wel een beetje te volgen en me erin te verdiepen.

Ik vroeg mij af: als het kabinet valt, is Mark Rutte dan automatisch geen minister-president meer? Of staat zijn minister-presidentschap los van of het kabinet valt of niet? :)

Ja, ware het niet dat het kabinet demissionair verder gaat. Dus als tussenploeg voor de volgende (namelijk degene als gevolg van de komende verkiezingen)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:30

Danielleeee_ schreef:
Ik vroeg mij af: als het kabinet valt, is Mark Rutte dan automatisch geen minister-president meer? Of staat zijn minister-presidentschap los van of het kabinet valt of niet? :)

Goede vraag!


De Tweede Kamer is de baas in ons land en de regering regeert op basis van vertouwen (van de Tweede Kamer in de regering).

Als een regering ('het kabinet') het vertrouwen van de Kamer verliest gaat men naar de Koning om het ontslag van de regering aan te bieden.
In principe is dit een formaliteit. (Het dient de duidelijkheid.)

Mogelijk besluit het kabinet vandaag 'dat ze het vertrouwen van de Tweede Kamer niet meer waard zijn', want er is te veel geblunderd in de toeslagen affaire.
Ook dan (zonder Kamerdebat en motie van wantrouwen) kan Rutte naar de Koning gaan om het ontslag van het kabinet aan te bieden.

Doorgaans verzoekt de Koning (v/m) de premier 'om aan te blijven om de lopende zaken te behartigen'.
In vaktermen: het kabinet is demissionair geworden.

Als het zo gaat, blijft de ministersploeg intact en blijft Rutte premier, zij het demissionair premier.

(Als een kabinet valt in combinatie met een fikse interne ruzie, kan het gebeuren dat er een of meer ministers acuut opstappen, en is een andere minister dan opeens minister voor twee departementen, of wordt er op uiterst korte termijn een vervanger gezocht 'die dan nog een aantal maanden demissionair minister wil zijn'.)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:30


Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:39

tamary, Margrathea en Janneke2, bedankt voor jullie uitleg! Dat maakt het een stuk duidelijker :j

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:40


Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:48

Ik begrijp die blijheid niet helemaal. Dit kabinet blijft (demissionair) regeren tot aan de verkiezingen.

Het zou beter zijn, als de verantwoordelijke (hoge) ambtenaren van het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst opstappen.
Die hebben deze chaos veroorzaakt en uitgevoerd.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:54

En nu niet opnieuw verkiesbaar stellen

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:55

Rutte is wel gewoon nog lijsttrekker toch?

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:59

Electra63 schreef:
Ik begrijp die blijheid niet helemaal. Dit kabinet blijft (demissionair) regeren tot aan de verkiezingen.

Het zou beter zijn, als de verantwoordelijke (hoge) ambtenaren van het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst opstappen.
Die hebben deze chaos veroorzaakt en uitgevoerd.


Ik snap de blijheid ook niet. Het is niet iets wat een feestje waard is.. Ik vind het eerder een zwaktebod, om het nu op het laatste moment nog te doen zo vlak voor de verkiezingen. Daar gaat toch verder niks van uit? Laat ze dan inderdaad de verantwoordelijke hoge ambtenaren aanpakken, en daar een signaal mee afgeven.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:10

Electra63 schreef:
Ik begrijp die blijheid niet helemaal. Dit kabinet blijft (demissionair) regeren tot aan de verkiezingen.

Het zou beter zijn, als de verantwoordelijke (hoge) ambtenaren van het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst opstappen.
Die hebben deze chaos veroorzaakt en uitgevoerd.


Hier helemaal mee eens. Hopelijk gaat dat ook nog gebeuren.
Dat aftreden is gewoon symboolpolitiek. Had van mij niet gehoeven.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:11

Electra63 schreef:
Ik begrijp die blijheid niet helemaal. Dit kabinet blijft (demissionair) regeren tot aan de verkiezingen.

Het zou beter zijn, als de verantwoordelijke (hoge) ambtenaren van het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst opstappen.
Die hebben deze chaos veroorzaakt en uitgevoerd.


Helemaal mee eens. Dit was echt niet mijn droomkabinet.

Maar op dit moment opstappen vlak voor de verkiezingen midden in een crisis?

Ik vind het onzinnig.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:11

purny schreef:
En nu niet opnieuw verkiesbaar stellen


Waarom niet? Op die manier laat je het toch aan het volk over toch. Als zij zeggen 'joh prima jij mag van mij wel weer in de regering' dan is dat zo.

Wat heeft dit eigenlijk voor gevolgen? Wat kunnen ze wel en niet doen?

Ik weet niet of ik dit nu zo verstandig vind, vind het zo'n lege maatregel. "Symbolische verantwoordelijkheid nemen", maar eigenlijk is er dus niks qua consequenties voor de schuldigen verneem ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:12

Hoe werkt dat straks met de verkiezingen dan? Kan rutte dan bijvoorbeeld gewoon weer gekozen worden?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:18

Ja hoor. Ze doen niks anders nu als zeggen “joh we hebben het verprutst en zijn het niet waard nu aan te blijven zonder mandaat. Kiezers, beslissen jullie maar wat jullie willen.”

Anoniem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:19

Thx, heel benieuwd wat er bij de verkiezingen gaat gebeuren nu :j

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:20

purny schreef:
En nu niet opnieuw verkiesbaar stellen

Voor mij wel dikke prima....als ze verkiesbaar zujn
Maar je hoeft niet op ze te stemmen he...

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:25

Ik lees dat het voor meerdere slachtoffers van de affaire wel heel fijn voelt dat ze aftreden. Dan trek ik mijn woorden terug. Als het voor hun goed voelt, dan is dat uiteindelijk het allerbelangrijkste. Als het ook maar iets van een pleister op de wond is, doet het er voor mij weinig toe wat ik er dan nog van vindt. Ik hoop dat meer mensen er troost in vinden.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:28

secricible schreef:
Ik lees dat het voor meerdere slachtoffers van de affaire wel heel fijn voelt dat ze aftreden. Dan trek ik mijn woorden terug. Als het voor hun goed voelt, dan is dat uiteindelijk het allerbelangrijkste. Als het ook maar iets van een pleister op de wond is, doet het er voor mij weinig toe wat ik er dan nog van vindt. Ik hoop dat meer mensen er troost in vinden.


Van de slachtoffers begrijp ik het zeker.

Jessix

Berichten: 16437
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:34

Electra63 schreef:
secricible schreef:
Ik lees dat het voor meerdere slachtoffers van de affaire wel heel fijn voelt dat ze aftreden. Dan trek ik mijn woorden terug. Als het voor hun goed voelt, dan is dat uiteindelijk het allerbelangrijkste. Als het ook maar iets van een pleister op de wond is, doet het er voor mij weinig toe wat ik er dan nog van vindt. Ik hoop dat meer mensen er troost in vinden.


Van de slachtoffers begrijp ik het zeker.

Ja als het voor hun als erkenning voelt dan is het goed dat het is gebeurd. Nu hopen dat het snel en goed opgelost wordt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:36

Relaxed schreef:
Thx, heel benieuwd wat er bij de verkiezingen gaat gebeuren nu :j

Weinig spectaculairs vermoed ik zo. Veel mensen stemmen VVD vanuit de droom dat ze dan rijk zullen worden (want VVD is er voor de rijken) en nog steeds niet door hebben dat die rijkdom uit hun zakken komt.

Politiek referentiekader sluit niet aan bij wat de grootste groep burgers nodig hebben en wat daar werkelijk belangrijk is. Kans dat dat fundamenteel veranderd is nihil, zowel via verkiezingen als via revolutie (die hebben de mensen ook nooit gebracht wat ze eigenlijk wilden).

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:44

tamary schreef:
Relaxed schreef:
Thx, heel benieuwd wat er bij de verkiezingen gaat gebeuren nu :j

Weinig spectaculairs vermoed ik zo. Veel mensen stemmen VVD vanuit de droom dat ze dan rijk zullen worden (want VVD is er voor de rijken) en nog steeds niet door hebben dat die rijkdom uit hun zakken komt.

Politiek referentiekader sluit niet aan bij wat de grootste groep burgers nodig hebben en wat daar werkelijk belangrijk is. Kans dat dat fundamenteel veranderd is nihil, zowel via verkiezingen als via revolutie (die hebben de mensen ook nooit gebracht wat ze eigenlijk wilden).


Lekker kort door de bocht hoor. Mijn ouders en andere mensen die ik ken om me heen stemmen VVD bijv niet om rijk te worden (andere partijen zijn dan 'passender' :')) maar omdat ze van mening zijn dat VVD een veel beter en realistischer oog heeft op de economie en de werking ervan. En dat daar, uiteindelijk, iedereen de vruchten van plukt. Een goed draaiende economie is immers meer inkomen qua belasting, en dús meer geld om aan meer sociale potjes te besteden. Je kan van mening zijn dat de aanpak van de VVD hierin niet goed is, dat kan en ieder zijn mening/stem, maar laten we niet stellen dat je VVD alleen kiest omdat je denkt rijkt te worden ervan. Kom op nou.

Laten we niet VVD-kiezers (of kiezers van een andere partijen overigens) zo over een kam scheren en er zulke stomme opmerkingen over te maken.

Jessix

Berichten: 16437
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:49

Deze VVD kiezer neemt inderdaad geen andere wending nu. En nee, ik geloof niet dat ze me rijk gaan maken. :D