Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:52

VVD en economie? Misschien, maar de potjes geld gaan niet naar de mensen die het nodig hebben (sociaal vangnet, MKB, etc.), wel naar heel grote bedrijven. Overheid in een democratie is nog altijd een volksvertegenwoordiging en niet een bedrijfsvertegenwoordiging (waar echter wel het geld naar toe gaat). En laat het juist de grote bedrijven zijn die minder/geen belasting betalen aan de nederlandse overheid, door constructies, wetten in hun voordeel en afspraken met de belastingdienst die tegen de wet in gaan. Dat maakt de motivatie om het toch te blijven doen meer een van volgende baan zeker stellen dan het uitvoeren van je huidige taak als volksvertegenwoordiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:56

Jessix schreef:
Deze VVD kiezer neemt inderdaad geen andere wending nu. En nee, ik geloof niet dat ze me rijk gaan maken. :D


Nou precies dit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:59

tamary schreef:
VVD en economie? Misschien, maar de potjes geld gaan niet naar de mensen die het nodig hebben (sociaal vangnet, MKB, etc.), wel naar heel grote bedrijven. Overheid in een democratie is nog altijd een volksvertegenwoordiging en niet een bedrijfsvertegenwoordiging (waar echter wel het geld naar toe gaat). En laat het juist de grote bedrijven zijn die minder/geen belasting betalen aan de nederlandse overheid, door constructies, wetten in hun voordeel en afspraken met de belastingdienst die tegen de wet in gaan. Dat maakt de motivatie om het toch te blijven doen meer een van volgende baan zeker stellen dan het uitvoeren van je huidige taak als volksvertegenwoordiger.


Zolang het in nl nog steeds loont om niet te werken zie ik nog steeds ruimte voor verbetering.. En geld wat naar bedrijven gaat komt uiteindelijk ook deels weer bij de werkenden terecht. Daarbij focus jij je nu op 1 punt waarin vvd het niet als enige voor het zeggen heeft.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:00

NatasjavE schreef:
Electra63 schreef:
Ik begrijp die blijheid niet helemaal. Dit kabinet blijft (demissionair) regeren tot aan de verkiezingen.

Het zou beter zijn, als de verantwoordelijke (hoge) ambtenaren van het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst opstappen.
Die hebben deze chaos veroorzaakt en uitgevoerd.


Helemaal mee eens. Dit was echt niet mijn droomkabinet.

Maar op dit moment opstappen vlak voor de verkiezingen midden in een crisis?

Ik vind het onzinnig.



Dat dus.

Loretta
Berichten: 8767
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:17

IMANDRA schreef:
Lekker kort door de bocht hoor. Mijn ouders en andere mensen die ik ken om me heen stemmen VVD bijv niet om rijk te worden (andere partijen zijn dan 'passender' :')) maar omdat ze van mening zijn dat VVD een veel beter en realistischer oog heeft op de economie en de werking ervan. En dat daar, uiteindelijk, iedereen de vruchten van plukt. Een goed draaiende economie is immers meer inkomen qua belasting, en dús meer geld om aan meer sociale potjes te besteden. Je kan van mening zijn dat de aanpak van de VVD hierin niet goed is, dat kan en ieder zijn mening/stem, maar laten we niet stellen dat je VVD alleen kiest omdat je denkt rijkt te worden ervan. Kom op nou.

Laten we niet VVD-kiezers (of kiezers van een andere partijen overigens) zo over een kam scheren en er zulke stomme opmerkingen over te maken.


Ook al sta ik er heel anders in en zie ik vooral groeiende problemen door het VVD beleid. Ik vind het wel eens interessant om nu eens te lezen wat mensen nu aan trekt aan de VVD. Want het is wel opmerkelijk dat er zoveel VVD stemmers zijn.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:25

Electra63 schreef:
Ik begrijp die blijheid niet helemaal. Dit kabinet blijft (demissionair) regeren tot aan de verkiezingen.

Het zou beter zijn, als de verantwoordelijke (hoge) ambtenaren van het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst opstappen.
Die hebben deze chaos veroorzaakt en uitgevoerd.


Daar ben ik het niet mee eens, dit is gewoon politieke verantwoordelijkheid nemen. Al had ik dat niet verwacht en al maakt de politiek in Nederland zich daar steeds gemakkelijk vanaf. Dat je daarnaast de ambtenaren top ook verantwoordelijk moet houden staat daar los van en mag van mij ook gebeuren.

Voor de coronacrisis maakt het verder niks uit. Als demissionair kabinet heb je gewoon de ruimte die de kamer je geeft en die gaan hier echt niet vol op de rem staan.

En wat de mensen betreft die denken dat trickle down economie, zoals de VVD die voorstaat, werkt. Helaas de praktijk laat zien dat het geld alleen naar de aandeelhouders door trickelt en niet naar de rest van het land.

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:27

Relaxed schreef:
Jessix schreef:
Deze VVD kiezer neemt inderdaad geen andere wending nu. En nee, ik geloof niet dat ze me rijk gaan maken. :D


Nou precies dit..

Juist en niet omdat ik re nog rijk van kan worden.
Maar veel andere partijen beangstigen mij PVV en FVD ben meer rechts van het midden...
Uiterst links past er ook niet bij....

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:30

In het verleden zijn vaak politici opgestapt, omdat zij daar op dat moment politiek verantwoordelijk voor zijn. Soms voor iets dat jaren geleden is gebeurd en zij niet eens in het kabinet of 2e Kamer zaten.

Het lost zelden het eigenlijke probleem op.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:03

Maar uiteindelijk is de politiek verantwoordelijk voor het beleid en niet de ambtenaren. Als parlement kan je alleen de regering aanspreken.

Echwel, er zijn gelukkig meer partijen dan alleen die drie en uiterst links :D

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:21

Klopt Karl maar bv Sigrid Kaag heeft voor mij te nauwe banden met de PLO
En CDA spreekt mij echt niet aan
Henk Krol vind ik ........
En verdere hele kleine partijen vind ik niks

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:25

Vvd maakt zich schuldig aan het schenden van artikel 1 van de grondwet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:27

purny schreef:
Vvd maakt zich schuldig aan het schenden van artikel 1 van de grondwet


Vertel...

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:30

Citaat:
In artikel 1 van de Grondwet staat dat iedereen in Nederland in gelijke gevallen gelijk wordt behandeld. Ook aanzetten tot haat of discriminatie is verboden. ... Discriminatie betekent dat er onterecht verschil wordt gemaakt tussen mensen

Nou vertel

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:35

Relaxed schreef:
purny schreef:
Vvd maakt zich schuldig aan het schenden van artikel 1 van de grondwet


Vertel...

Het minder betalen van mensen met een wajong uitkering valt onder discriminatie. Zij doen wel hetzelfde werk als een volwaardig medewerker maar krijgen minder loon.

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:38

purny schreef:
Vvd maakt zich schuldig aan het schenden van artikel 1 van de grondwet

Nog iemand die nieuwsgierig is naar de bron of onderbouwing van bovenstaande. :-)

Ik heb nog geen idee waar ik straks op ga stemmen. Voorheen was het altijd GL of SP, maar nu ben ik nog zwevende. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:39

purny schreef:
Relaxed schreef:

Vertel...

Het minder betalen van mensen met een wajong uitkering valt onder discriminatie. Zij doen wel hetzelfde werk als een volwaardig medewerker maar krijgen minder loon.


Nee dat doen ze niet? Ze hebben meer begeleiding nodig en worden om die reden aangevuld met een wajong? Bedrijven krijgen hier ook geld voor om deze mensen een kans op een baan te geven. Zonder dat geld krijgen wajongers niet eens die kansen omdat bedrijven er dan niet eens aan beginnen.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:40

Ze doen precies hetzelfde werk als een volwaardig, gezonde medewerker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:42

purny schreef:
Ze doen precies hetzelfde werk als een volwaardig, gezonde medewerker.


Nee dat doen ze niet, ze zijn minder zelfstandig, hebben meer begeleiding nodig en vaak ook aanpassingen om werkzaamheden te kunnen doen. En ik heb bij meerdere bedrijven met wajongers gewerkt.

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:42

In het buitenland krijgen mensen die in aanmerking komen voor Wajong alleen in .. baantjes aan het werk
Heb ze in Amerika gezien mogen ze voor hongerloontje boodschappen in een zakje pakken

Ann

Berichten: 13257
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:43

purny schreef:
Ze doen precies hetzelfde werk als een volwaardig, gezonde medewerker.

Sorry, maar dit klopt niet altijd. Zie het stukje over begeleiding. Je komt in aanmerking voor Wajong omdat je niet 100% arbeidsvermogen hebt voor zover ik weet.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:47

purny schreef:
Ze doen precies hetzelfde werk als een volwaardig, gezonde medewerker.

Als dat zo is waarom hebben ze dan een wajong en zijn ze niet gewoon aan het werk?

De collega's die ik heb met een wajong doen niet hetzelfde werk als de mensen in loondienst. Zij hebben meer begeleiding nodig, hebben een lager tempo en ook vaak andere/minder taken.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:54

Loretta schreef:
IMANDRA schreef:
Lekker kort door de bocht hoor. Mijn ouders en andere mensen die ik ken om me heen stemmen VVD bijv niet om rijk te worden (andere partijen zijn dan 'passender' :')) maar omdat ze van mening zijn dat VVD een veel beter en realistischer oog heeft op de economie en de werking ervan. En dat daar, uiteindelijk, iedereen de vruchten van plukt. Een goed draaiende economie is immers meer inkomen qua belasting, en dús meer geld om aan meer sociale potjes te besteden. Je kan van mening zijn dat de aanpak van de VVD hierin niet goed is, dat kan en ieder zijn mening/stem, maar laten we niet stellen dat je VVD alleen kiest omdat je denkt rijkt te worden ervan. Kom op nou.

Laten we niet VVD-kiezers (of kiezers van een andere partijen overigens) zo over een kam scheren en er zulke stomme opmerkingen over te maken.


Ook al sta ik er heel anders in en zie ik vooral groeiende problemen door het VVD beleid. Ik vind het wel eens interessant om nu eens te lezen wat mensen nu aan trekt aan de VVD. Want het is wel opmerkelijk dat er zoveel VVD stemmers zijn.


Ik zeg ook nergens dat de VVD perfect is, dat is ze niet. Zeker niet. En ik denk ook niet dat huidige beleid een goede indicator is qua stemgedrag: uiteindelijk stemmen de meeste mensen toch op een visie van de partij, lijkt me. (muv grote gebeurtenissen natuurlijk)

Zelf denk ik ook dat er inderdaad onder VVD beleid groeiende problemen zijn, maar anderzijds ging het voor Corona ook wel weer erg goed met de Nederlandse economie volgens mij. Dus dan is het de afweging die je maakt, of een niet-VVD-beleid die problemen beter zou maken, of dat de VVD op termijn die problemen ook aan kan pakken juist dankzij eventueel extra geld wat ze dankzij een goede economie krijgen.

Het gaat me er ook helemaal niet om dat iemand die visie van de VVD goed vind of niet bij mijn reactie. Kan me goed voorstellen dat je daar heel anders in kan staan en ook een andere mening hebt over het beleid wat ze voeren, zoals jij doet. Maar roepen dat alleen rijke mensen op VVD stemmen met als doel rijker te worden is gewoon onzin. Of dat VVD de grondwet zou schenden, of de burgers er massaal bij zou naaien... nee.

Tamary, je bent het gewoon oneens met het beleid wat ze voeren. VVD vindt bedrijven inderdaad belangrijk, maar juist omdat ze denken dat een goede bedrijfscultuur positief is voor de economie (en dus voor heel Nederland). Maar die dingen die je noemt zijn voordelig voor bedrijven, waardoor Nederland dus ook interessant is om je bedrijf neer te zetten. En de visie is, bedrijven = werkgelegenheid = goede economie = geld in de overheidskas voor sociale kanten. Er valt een discussie te voeren of die trickle-down-economy werkt of niet en ook het beoogde resultaat heeft, maar dat staat imo los van de VVD-leden te betichten alleen voor hun eigen hachje politiek te bedrijven ipv voor het volk. Dat ze een andere visie hebben dan jij hebt betekent nog niet dat ze opeens alleen voor eigen gewin zijn.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:13

Purny, zelfs als het het schenden van artikel 1 van de grondwet was, dan kan je dat nog steeds niet aan de VVD aanrekenen, maar moet je het de Nederlandse staat aanrekenen. De VVD is niet meer dan één van de partijen die in de regering zitten.

Politiek is natuurlijk wel iets complexer dan voor of tegen bedrijven zijn. Je kan prima én de belangen van bedrijven in de gaten houden én de belangen van werknemers én de belangen van de klanten én de belangen van de aandeelhouders. Dat hoeft elkaar echt niet te bijten. Maar het beleid van de VVD, waarbij de nadruk op de belangen van bedrijven en aandeelhouders ligt, de trickle down economie, die werkt gewoon niet. Het heeft ook niet zoveel zin om daar een discussie over te voeren, want er bestaat gewoon geen één voorbeeld waarbij de voordelen voor de bedrijven, via die bedrijven, bij de burgers terecht komen. Theorie is leuk, maar als de praktijk keer op keer laat zien dat het zo niet werkt, dan werkt het dus blijkbaar niet zo.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:17

De belastingdienst gaat, als het goed is, nu eindelijk een compensatie betalen. En tegelijkertijd besluiten ze dan ook maar dat de gedupeerden daar de belastingdienst mee moeten betalen 8)7

https://www.nu.nl/economie/6102208/bela ... re-op.html

En dat op de dag dat het kabinet valt. Kunnen we ook gelijk de hele top van de belastingdienst laten vallen?

EchwelJarig

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:20

Hele toeslagen systeem deugt niet
Belastingdienst is om te innen niet om uit te betalen
Ze hadden er in 2006(geloof ik) nooit aan moeten beginnen..
Maar de hele kamer vond het toen prima