Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:18

Ik snap het ook niet meer....

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:24

Echwel schreef:
https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... n=facebook

Dat deze man nog steeds podium krijgt en door mag gaan als politicus


Eens... Maar ik vind het lastig.

Aan de ene kant moeten, zeker politici, gewoon vrijheid van meningsuiting hebben.

Aan de andere kant is dit gewoon klakkeloze desinformatie mét een homofoob/racistische toon waar we een politicus best over ter verantwoording mogen roepen (en dan ga ik er vanuit dat dit willens en wetens is, gezien hij de opties en kunde [als universitair geschoold persoon] heeft om de juiste cijfers te krijgen en de bijbehorende onderzoeken te interpeteren).

Ik snap dat het niet zo eenvoudig is als ik het stel, maar regels en consequenties over het verspreiden van overduidelijke desinformatie... die mogen er wat mij betreft wel komen voor iemand in zo'n belangrijke openbare functie. Met als consequentie dat je gewoon uit de kamer wordt gezet als je dit vaak genoeg moedwillig doet.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:32

Dit is ook imo discriminatie zeker als je benadrukt dat alleen blanke hetero mannen geen aids kunnen krijgen.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:21

Dikke terechte pluim op social media voor Humberto Tan

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:35

Ik vraag me af of er geen motie van wantrouwen tegen hem ingediend kan worden voor zijn gedrag. Ik denk dat deze heel goed gesteund word

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:55

Een motie van wantrouwen kan alleen tegen een kabinetslid ingediend worden, niet tegen een kamerlid.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:40

Een motie is een uitspraak.

Kamerleden mogen ("moeten") zich over van alles en nog veel meer uitspreken.
Dus ook over collega Kamerleden.

Alleen : een kabinet/ bewindspersoon kun je wegsturen dmv een motie van wantrouwen.
Een Kamerlid kun je (gelukkig maar) niet wegsturen, als collega zijnde.
(Dat kunnen wij, 'de kiezer' alleen.)

Anoniem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 07:07


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 07:47

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/16/al ... -de-ander-

Citaat:
Wat dit betreft zou – als oefening – een omdraaiing wel een boeiend experiment voor Kamerleden, bewindslieden en ambtenaren zijn: een jaar of drie verplicht juichen voor de burger, en alleen afrekenen met zichzelf.

lijkt me een goede - misschien wel leerzame - oefening!!

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 16:27


anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:37

Ook bij de SP een hoop gelazer inmiddels.Jammer want ik vond dit best een goede partij,komt op voor de zwakkeren in de samenleving en ook vrij goed voor dierenrechten.Voordat ik bij de PvdD ging stemde ik hierop en heb onlangs zelfs nog gedacht aan overstappen. Het blijkt nu dat je volgens hun statuten maar van 1 partij tegelijk lid mag zijn.Ik vraag me af of dat bij andere politieke partijen ook zo is?

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 13:38

anjali schreef:
Ook bij de SP een hoop gelazer inmiddels.Jammer want ik vond dit best een goede partij,komt op voor de zwakkeren in de samenleving en ook vrij goed voor dierenrechten.Voordat ik bij de PvdD ging stemde ik hierop en heb onlangs zelfs nog gedacht aan overstappen. Het blijkt nu dat je volgens hun statuten maar van 1 partij tegelijk lid mag zijn.Ik vraag me af of dat bij andere politieke partijen ook zo is?


De SP vond ik ook altijd een heel goede partij jammer dat het zo gaat bin de SP. Vooral op het gebied van dierenwelzijn zijn ze een redelijk alternatief op de radicale PVDD in mijn optiek. Heel jammer dat het nu zo gaat. Ik hoop dat de SP de boel weer op orde krijgt.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:31

Gisteren was een gast op TV die geroyeerd is door de SP. Die man is toch echt wel een communist die aangaf tussen de regels door geweld als uiterste noodzaak acceptabel te vinden. Ik dacht ook dat je dat soort gasten echt niet in je partij wil hebben. Als het goed begrepen heb komt het voor de rechter, en dat vind ik dan wel weer interessant. Ik kreeg de indruk dat hier echt wel wat aan de hand is.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 15:08

pien_2010 schreef:
Gisteren was een gast op TV die geroyeerd is door de SP. Die man is toch echt wel een communist die aangaf tussen de regels door geweld als uiterste noodzaak acceptabel te vinden. Ik dacht ook dat je dat soort gasten echt niet in je partij wil hebben. Als het goed begrepen heb komt het voor de rechter, en dat vind ik dan wel weer interessant. Ik kreeg de indruk dat hier echt wel wat aan de hand is.

Ik meende dat ze hun communistische achtergrond achter zich hadden gelaten.Maar hun jongerengroep wil het kennelijk terug.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 17:47

Voilà annalise, zo heb ik het ook begrepen en dat er meer jongeren geweld wel als oplossing zien (eliswaarvals uiterst middel). Dus ik wacht het eens af. Al die radikalen hetzij op links of rechts is wel een dingetje waar je als partij, vind ik, wel op mag ingrijpen.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:49

Ik vind het erg goed dat de 'grote mensen SP' gewoon zegt 'Dit willen wij niet, hier staan wij niet voor' en daar ook werkelijk werk van maakt. Ook al is dat dan de vuile was buiten hangen. (Al is dat ook een beetje het thema van de Nederlandse politiek op het moment lijkt het)

Als je écht een communistische toekomst wil moet je dan misschien zelf een partij oprichting in plaats van vanuit een bestaande partij die niet zo ver (meer) wil gaan te werken.




De anti-Rutte campange vond ik wel schokkend eigenlijk. Nederland was zo lang een kneuterig, degelijk landje, zonde dat ook dit mee gaat met de tijd. Je gaat echt niet verder komen met zeggen wat een ander allemaal fout doet, zeg gewoon wat je zelf goed wilt gaan doen. (En doe dat dat ook, daar schort het nogal eens aan.)
Ook wel tekenend dat het vanuit het CDA komt. Hoe veel van de christelijke naastenliefde is daar nog over?

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 19:54

Dat vind ik dus ook Julius_juut

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:30

De SP is van oorsprong een maoistische partij. Dat daar marxisten rondlopen is niet zo raar en die mensen hebben gewoon het recht om binnen die partij voor hun standpunt uit te komen. En binnen een democratische partij werkt het zo, dat als je genoeg leden achter je standpunt krijgt, dat je daar een partij standpunt van kan maken. En er is een goede kans dat je binnen de SP genoeg handen op elkaar krijgt voor een aantal marxistische standpunten.

Wat er vooral speelt is een richtingenstrijd binnen een heel rigide en van bovenaf geleide partij. Binnen de partij is het het bestuur, met op de achtergrond Jan Marijnissen, die bepaalt wat er gebeurt en de rest van de partij heeft gewoon te luisteren. Daardoor zijn ze bijvoorbeeld een goede politica als Sharon Gesthuizen kwijtgeraakt. Wat je nu ook weer hebt is een groep partijleden met andere ideeën en dat betekent dat ze eruit gewerkt worden.

Dan krijg je die verhalen als over het geweld. Ze vinden dat je, met heel veel mitsen en maren omkleed, in bepaalde situaties geweld moet kunnen gebruiken. Maar dan praat je echt over een niveau wat vergelijkbaar is met het verzet in WOII en niet over een gewapende revolutie, zoals het nu gebracht wordt. Dat is gewoon sentiment opkloppen vanuit het bestuur om afscheid te kunnen nemen van een hun onwelgevallige groep.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:34

Ik denk dat dit best een goede analyse is Karl.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:27

Daarom ben ik heel benieuwd wat de rechter gaat zeggen hierover Karl. Ik vind je analyse een goede want ik dacht hetzelfde alleen na het interview met die gast op TV, dacht ik, misschien is het toch zoals de partij beweert. Dus we gaan het wellicht zien of daar nog meer duidelijkheid over komt.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:33

Kun je die interview ook nog ergens terug zien of weet je op welk programma het was dan kan ik kijken of het nog terug te zien is. Ik wordt toch wel heel nieuwsgierig wat hij precies gezegd heeft

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 14:18

Waarschijnlikk 1 vandaag. Zoniet dan nieuwsuur, of bij beiden. Want dat kijken wij altijd en er zijn vaak ook wat overlappingen.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:15

Electra63 schreef:
Ik zit (tijdens mijn werk :D ) naar het debat te luisteren o.a. over de gasproblemen enz.
Haga (maar ook PVV) vindt het belachelijk dat de gaskraan in Groningen gesloten wordt.
Die moet gewoon open blijven, alleen wat minder gas boren, niet zoveel als in het verleden.
Haga hoopt tevens dat het besluit van de Rechtbank dat Shell de CO2-uitstoot moet terugdringen, in hoger beroep wordt vernietigd.


Wel duidelijk dat Haga er zeker niet voor de burgers zit en met name niet voor de Groningers. ;)

Note: Nu is FvD aan het woord.
Die vinden het ook belachelijk dat de gaswinning in Groningen stopgezet worden.
Er zit daar tenslotte nog voor een halve eeuw gas in de grond.
Dan hebben wij goedkoop gas en dat is voor alle Nederlanders heel fijn :D
FvD vindt dat we de Groningers een paar ton compensatie moeten geven en dan gewoon verder gaan met gaswinning, dan maken wij nog heel veel winst.

Ik ben dan toch wel heel erg benieuwd hoe Groningers hier naar kijken?
En of dit uitwerking heeft op de stemmers bij de volgende verkiezingen.

Maar ik ben bang, dat heel veel mensen deze debatten niet (kunnen) volgen.
Ik vind die debatten altijd heel interessant en soms worden standpunten ineens heel duidelijk.

Ik wil als Groninger met inmiddels 2 lopende schadeclaims m.b.t. schade aan mijn woning door gaswinning wel reageren.

Ik ben nog lid van de FVD, dit heb ik gedaan in februari dit jaar wegens Vanhaga.
Hij is nu bij de partij weg en ja, ik twijfel om over te stappen naar de partij van Wybren.
De enige reden voor mij is waarom ik absoluut niet op een andere partij dan de fvd of Wybren zal stemmen is de aanpak rond een verkoudheidsvirus. Wij moeten geheel terug naar normaal en ophouden met angst zaaien. Vaccineer maar waar het kan, ik ben ook niet geheel voor verplichten, maar als je dan eindelijk weer normaal kunt gaan doen doe maar en geef die mensen de beloofde vrijheid eens terug.
Andere discussies zijn allemaal irrelevant als 1 punt je 'leven en je toekomst' (als je van leven een toekomst mag spreken) zo belemmert wordt, los eerst dit eens echt op en geef het normaal terug en daarmee weer een toekomst aan het volk. Met continue een zwaard boven je hoofd wil je echt eerst dat dat verdwijnt.
Daarna kun je kijken naar andere dingen, waarbij dan het klimaat zeker geen punten scoort bij mij. Want ook daar is in mijn ogen voor Nederland niets te winnen, wij kunnen doorgaan zoals we doen. Grotere landen mogen eerst wel eens op het niveau van wat Nederland al doet gaan zitten.
Ja, ik vind wel dat wij Groningers recht hebben op een een schadevergoeding en bij problemen dat het opgelost moet worden (wat dus niet gebeurd ondanks steeds weer beloftes), maar het inperken van vrijheden van mensen is voor mij een reden om toch anders te stemmen dan ik in een andere situatie zou doen.

De partij voor de dieren krijgt van mij echt nooit een stem. Die snappen het ook totaal niet.

Wilders heeft soms goede en rake punten, maar soms slaat hij de plank meer mis dan Baudet, en daarom zou hij van mij ook niet zo snel een stem krijgen.
Ik neig op dit moment toch het meeste naar Vanhaga als ik nu zou moeten stemmen.
Wie absoluut geen stem krijgen zijn vvd, cda, cu, sgp, d66. Alle politici die er nu zitten en graag elke dag weer hun minutes of fame hebben mogen van mij allemaal per direct weg.

Als we ooit weer geheel normaal en terug naar het oude zijn zoals het hoort, dan kan ik weer verder kijken. Maar er is nu gewoon 1 punt wat elke dag je leven en je toekomst belemmert en dat moet eerst aangepakt worden.
Het is nu kiezen uit kwaden. En zodra er 1 partij is die beiden aanpakt, dan heeft die mijn stem.

Uiteraard ga ik ook verder met mijn schadeclaims. Ik heb nu weer een scheur in mijn woonkamer. Er zit nog 1 in de badkamer. Verder zit mijn woning voor de zoveelste keer in 1 of ander beoordelingstraject over veiligheid en wordt door uitstel en afstel de woning getoetst zonder overleg aan een zgn. nieuwe norm. De resultaten van de oude norm krijgen wij niet in te zien en zelfs bij mij in de straat met de wob is het niet gelukt. Voel ik mij onveilig? nee. Gelukkig niet.
Ik weet ook niet wat ik zou doen als men stelt dat mijn woning versterkt moet worden. Want dat is ook geen traject waar je vrolijk van wordt. Mijn vader zit daar nu in en er wordt geweigerd om bijvoorbeeld vloerbedekking te vergoeden. Dan kan de woning na versterking of nieuwbouw wel weer leuk casco opgeleverd worden, maar je staat hem af met een prachtige massief houten vloer. Dus in zo'n geval ging ik ook niet voor versterken. Het mag je echt niets hoeven kosten.
Een ander punt zijn de wisselwoningen. Men gaat er van uit dat al je spullen wel even in opslag kunnen. Bij mij moeten meer dan 1000 boeken meeverhuist worden, want daar kan ik niet zonder bijvoorbeeld.
En wat doe je als jij niet voor versterking wilt gaan en je te maken hebt met een tussenwoning?
Bij mijn vader loopt de discussie dus nog, want een ander punt is dat ze de aanbouw niet mee willen nemen omdat die niet bij de oorspronkelijke woning hoort. Maar die aanbouw staat er al 30 jaar en juist die krijgt scheuren door de aardbevingen.
Bij mij willen ze mijn verzakkende schuurtje niet vergoeden, want er wordt alleen maar gekeken naar de woning en niet naar de overige opstallen.
Dit zijn dingen die niet veranderen als je op een partij stemt die nu even roept dat de gaskraan dicht moet. Dit zijn dingen die voor ons veel belangrijker zijn. Want met de gaskraan alleen ben je er niet.

Oh ja, als de gaskraan nu geheel dichtgedraaid wordt, dan blijven wij voorlopig nog met aardbevingen zitten is al berekend, dat kan nog wel 30 jaar doorgaan. Dus met alleen het dichtdraaien van een gaskraan los je het probleem niet op.

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:02

Bedankt Germie voor je uitgebreide post. Graag wil ik er op reageren.

Citaat:
“Wij moeten geheel terug naar normaal en ophouden met angst zaaien. Vaccineer maar waar het kan, ik ben ook niet geheel voor verplichten, maar als je dan eindelijk weer normaal kunt gaan doen doe maar en geef die mensen de beloofde vrijheid eens terug.
Andere discussies zijn allemaal irrelevant als 1 punt je 'leven en je toekomst' (als je van leven een toekomst mag spreken) zo belemmert wordt, los eerst dit eens echt op en geef het normaal terug en daarmee weer een toekomst aan het volk. Met continue een zwaard boven je hoofd wil je echt eerst dat dat verdwijnt.”
Schrijf je.

Iedereen wil weer terug naar normaal, maar covid zal dit voorlopig niet toestaat. Inderdaad heeft FVD een totaal afwijkend standpunt. Een vandaag heeft daar aandacht aan besteed in de uitzending een tijd geleden
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... -doodgaan/
Er valt te lezen in de samenvatting van eenvandaag:

Citaat:
”Accepteren dat mensen doodgaan
Wat de meeste FVD-kiezers (84 procent) betreft moeten alle maatregelen per direct worden opgeschort hoewel een grote meerderheid (79 procent), net als andere kiezers, wel gelooft dat het coronavirus gevaarlijk is voor oudere en kwetsbare mensen.”


Alle maatregelen direct opschorten betekent dat we de beschaving los laten en toestanden krijgen zoals bekend uit Brazilië waar geen plaats meer was in de ziekenhuizen en de lijken op straat lagen. Ik vind het erg kortzichtig van FVD dat ze dat scenario ondenkbaar achten voor een beschaafd land als Nederland. NL kan nu al ternauwernood de opvang op de IC van cvid patiënten aan dat te maken heeft met het feit dat deze mensen vaak zo vreselijk lang gebruik maken van een IC plek.
Ik vind het standpunt dus van de FVD een niet doordacht en populistisch standpunt waarmee zieltjes gewonnen worden. Ik vind het ook totaal onverantwoordelijk standpunt want eigenlijk zeg je, laat de kwetsbare mensen maar verrekken.

Het feit dat FVD nog steeds de kop in het zand ziet en covid maar blijft vergelijken met een griep, is niet OK en zegt vooral heel erg veel over de kortzichtigheid van deze partij. De cijfers liegen er niet om hoeveel mensen er zijn overleden wereldwijd aan covid en het is heel gemakkelijk dit als een ver van mijn bed show te zien en hopen dat jezelf niet bij die overleden mensen of erg zieke mensen zult gaan horen.

Over Groningen opknappen etc van de huizen. Ik vind het triest dat jij ook bij de slachtoffers hoort in Groningen , net als je vader. Niet fijn. Als je schrijft :
Citaat:
“Een ander punt zijn de wisselwoningen. Men gaat er van uit dat al je spullen wel even in opslag kunnen. Bij mij moeten meer dan 1000 boeken meeverhuist worden, want daar kan ik niet zonder bijvoorbeeld.”

Tja dan wordt het voor het zoeken van oplossingen wel heel erg moeilijk en vind ik dat je ook naar jezelf mag kijken en je wat soepeler op mag stellen. Boeken missen is niet leuk, zoals ik afgelopen twee maanden uit een kleine koffer heb geleefd vanwege de renovatie hier (ook niet grappig maar we willen een mooi huis hetgeen gelukt is). Dus ja, ik snap je gevoel in deze, alleen vind ik, dat je daar wel iets mee denkende in kunt opstellen en iets minder egocentrisch, want zo wordt het eigenlijk ook wel onmogelijk gemaakt om met goede oplossingen te komen vanuit de overheid. Dat niemand gevraagd heeft om het huis te laten verzakken doet aan mijn standpunt niet af. JA ik vind dat de overheid royaal de bewoners tegemoet moet komen, en ja ik vind dat de bewoners meer mee mogen denken en zich constructiever in mogen opstellen en daar hoort je 1000 boeken niet kunnen missen voor een periode in mijn ogen niet bij, hoe belangrijk ik zelf ook lezen vind en ontzettend veel lees.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:36

Mag ik vragen hoe je 1000 boeken kan missen? Als je een paar weken oid uit je huis moet vanwege versteviging kan je toch een selectie van ~100 boeken of zo maken waarmee je vooruit kan?

Verder eens met Pien :j