Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karrij
Berichten: 1062
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:48

Silenna schreef:
Ik ben absoluut verbijsterd dat de PVV met zo'n enorme overmacht de winst gaat pakken. Bij het lezen van hun verkiezingsprogramma kan het niet anders dan dat de rillingen je over de rug lopen.. Als je moreel kompas juist afgesteld staat, tenminste. Blijkbaar is een groot deel van Nederland dus toch echt onverholen racistisch en egoïstisch, ikke ikke ikke eerst en alles is de schuld van vreemdelingen. Laat staan hoe ongelofelijk dom een Nexit zou zijn in deze wereld, op dit moment.
Ik ben echt sprakeloos. Dit is niet mijn Nederland.


Sjow jij durft!
Precies deze reactie waarom zoveel mensen, incluis mijzelf, op PVV hebben gestemd! Mensen die op PVV gestemd hebben als dom weg zetten! Ga eens naar ter Apel, Maarheeze, Hardenberg! Kijk daar eens naar de overlast!!
Laatst bijgewerkt door karrij op 22-11-23 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:49

Raineri schreef:
Loretta schreef:


Wilders is alleen heerser in zijn partij. Hij gaat het er nog heel druk mee krijgen.


En als je kijkt hoe hij over orban spreekt weet je direct wat voor vlees je in de Kuip hebt. Brrr.


Vergeet ook Rusland niet.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:49

Dat veel mensen angstig zijn is toch niet zo gek? Mag toch ook gewoon?

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:49

pien_2010 schreef:
Geert Wilders heeft een goede premier speech gegeven, waar zijn kiezers blij mee zullen zijn. Hij gaat de grondwet uiteraard respecteren,zegt hij.
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat hij een kabinet weet te formeren, want de kiezer heeft zeer duidelijk gesproken.


Dat hoop ik ook! Voorgaande jaren werd hij meteen al aan de zijlijn gezet en werden al zijn stemmers direct aan de kant geschoven, maar nu hij de grootste is kunnen ze dat echt niet maken. Maar we gaan het zien. Hoewel ik geen PVV heb gestemd ben ik persoonlijk blij met deze uitkomst. Hopelijk gaat er nu echt iets veranderen!

Polarize
Berichten: 723
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:50

Je zou ook niet moeten trouwen alleen maar zodat je partner bij je kan blijven...trouwen hoort geen verplichting te zijn.

Ik blijf erbij dat de uitslag van een verkiezing mensen niet bang hoort te maken voor hun toekomst. Het ergens mee oneens zijn is anders dan de angsten die ik voorbij zie komen. Ik had me bewust op een afstandje gehouden van de programma's van de partijen waar ik toch niet op ging stemmen, maar nu wil ik weten waar ik aan toe ga zijn en ik schrik echt. Voor mezelf, voor vrienden, familie. Iedereen die ik ken is wel op een manier negatief getroffen door het programma van de pvv.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:50

Ik vraag me oprecht af of mensen denken dat klimaatbescherming nu werkelijk alleen afhangt van deze verkiezingsuitslag.

Enkele uren voordat deze bekend was is namelijk in Brussel een onderdeel van de Greendeal getorpedeerd, iets wat mij echt heel verdrietig stemt.
Had niks te maken met verkiezingen in Nederland.

Denk voor nu dan even had Timmermans niet beter in Brussel kunnen blijven om alle neuzen (lees landen) in een richting te krijgen?
Onverwachte wending in Brussel: Europarlementariërs stemmen pesticidenplan weg
https://nos.nl/artikel/2498867-onverwac ... enplan-weg

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:51

Ik las het, een enorm verlies voor natuur, diversiteit en de mensen die het gebruiken en de directe ingeving waar het gebruikt wordt

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:52

AppleSter schreef:
pien_2010 schreef:
Geert Wilders heeft een goede premier speech gegeven, waar zijn kiezers blij mee zullen zijn. Hij gaat de grondwet uiteraard respecteren,zegt hij.
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat hij een kabinet weet te formeren, want de kiezer heeft zeer duidelijk gesproken.


Dat hoop ik ook! Voorgaande jaren werd hij meteen al aan de zijlijn gezet en werden al zijn stemmers direct aan de kant geschoven, maar nu hij de grootste is kunnen ze dat echt niet maken. Maar we gaan het zien. Hoewel ik geen PVV heb gestemd ben ik persoonlijk blij met deze uitkomst. Hopelijk gaat er nu echt iets veranderen!


Ik denk dat er pas wat veranderd nadat Wilders de boel volledig heeft laten ontsporen en mensen in zien waar extreem rechts toe leidt. Maar dan moeten we eerst nog heel wat ellende ondergaan.

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:52

Maar, oprechte vraag:

Denken jullie nu echt dat ze over een half jaar langs de deuren gaan om alle mensen met niet-nederlandse(of EU)-paspoorten uit te zetten?

juval

Berichten: 13281
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:52

Zo, de lijsttrekker van denk is niet blij. Bijzondere reactie

Wintu

Berichten: 3113
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:53

Lughnassadh schreef:
Wintu, dat hij zo groot is geworden vind ik geen verrassing. Idem als dat ik niet verbaasd was dat Trump toen won. Mijn verbijstering zit hem vooral bij mezelf denk ik. Dat ik gehoopt had nooit wakker te worden in een land waarin een extreem-rechtse partij de grootste is geworden. Ik kan hem voor mezelf ook herleiden waarom ik hier angstig van word. Maar dat maakt mijn verbijstering voor nu even niet minder.


Snap ik, maar hier ging het al jaren naar toe, maar als je een regering hebt die de mensen teveel uit de portemonnee haalt, te veel geld over de grenzen sluist, mensen het brood uit mond haalt, je laat zitten met aardbevingen of de toeslagenaffaire of een niet werkend asielbeleid, woningnood, dan krijg je dat de burger zich tegen je keert, daar wordt de burger namelijk niet socialer van. Dat de BBB zo groot werd, was al een teken aan de wand en nog heeft men niet geluisterd, dus nu stemt men op de PVV.
En dat zijn echt geen onverholen racisten en egoisten of mensen zonder moreel kompas. Het is noodgreep, zodat Den Haag eindelijk eens een schop onder zijn kont krijgt en luistert naar de zorgen van de mensen in het land.

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:53

juval schreef:
Zo, de lijsttrekker van denk is niet blij. Bijzondere reactie

Beetje hetzelfde als Jetten..

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:55

Ik denk dat ik het meest bang ben voor een Nexit. Als daar een bindend referendum voor komt en al die pvv/fvd stemmers daar ja op stemmen en we de EU uit moeten hebben anderen dus voor mij bepaald dat mijn (internationale) toekomst naar de knoppen is.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:55

karrij schreef:
Silenna schreef:
Ik ben absoluut verbijsterd dat de PVV met zo'n enorme overmacht de winst gaat pakken. Bij het lezen van hun verkiezingsprogramma kan het niet anders dan dat de rillingen je over de rug lopen.. Als je moreel kompas juist afgesteld staat, tenminste. Blijkbaar is een groot deel van Nederland dus toch echt onverholen racistisch en egoïstisch, ikke ikke ikke eerst en alles is de schuld van vreemdelingen. Laat staan hoe ongelofelijk dom een Nexit zou zijn in deze wereld, op dit moment.
Ik ben echt sprakeloos. Dit is niet mijn Nederland.


Sjow jij durft!
Precies deze reactie waarom zoveel mensen, incluis mijzelf, op PVV hebben gestemd! Mensen die op PVV gestemd hebben als dom weg zetten! Ga eens naar ter Apel, Maarheeze, Hardenberg! Kijk daar eens naar de overlast!!



Echt hè? Arme mensen in die plaatsen, al die overlast waar niets aan gedaan wordt en je huis verkopen zal daar ook niet makkelijk zijn, dus het is een vicieuze cirkel waar je niet uit komt. En als die asieldwangwet voor gemeenten er door komt komt die overlast bij ons allemaal om de hoek.
Ik kreeg juist de rillingen van de verkiezingsprogramma’s van linkse partijen. Als die partijen zouden hebben gewonnen zouden we meer haast zetten achter onze emigratieplannen. Nu kunnen we even afwachten hoe het gaat lopen en wat meer tijd nemen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2472
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:55

Weet niet wat ik moet verwachten. Dat is wat het zo beangstigend maakt. Lol.

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:56

Ik ga wel emigreren als de Nexit erdoor komt. Maar dat geloof ik nooit.

juval

Berichten: 13281
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:56

Nexit gaat echt niet gebeuren. Daar komt nooit een meerderheid voor.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:56

Silenna schreef:
Ik ben absoluut verbijsterd dat de PVV met zo'n enorme overmacht de winst gaat pakken. Bij het lezen van hun verkiezingsprogramma kan het niet anders dan dat de rillingen je over de rug lopen.. Als je moreel kompas juist afgesteld staat, tenminste. Blijkbaar is een groot deel van Nederland dus toch echt onverholen racistisch en egoïstisch, ikke ikke ikke eerst en alles is de schuld van vreemdelingen. Laat staan hoe ongelofelijk dom een Nexit zou zijn in deze wereld, op dit moment.
Ik ben echt sprakeloos. Dit is niet mijn Nederland.


Ik ben het met je eens, al verbaasd het me helaas niet.
Plus dat klimaat niet voorkomt in het programma van de PVV. Blijkbaar denkt een groot deel van Nederland nog steeds dat het wel mee zal vallen. Voor die kiezers zou ik zeggen: niet huilie huilie als straks je huis weer onder water staat, je oogst mislukt door de droogte, je familie ziek wordt van Tata...

De buitenlandse media noemt Wilders de Nederlandse Trump :D

Karrij je kunt er niet omheen dat je op een partij gestemd hebt die tegen gelijkheid is.

Wintu ik ben geen Denk aanhanger, maar wat hij zei klopt natuurlijk wel. Ik begrijp heel goed dat de moslims in Nederland zich erg zorgen maken.

Cowboy55
Berichten: 8520
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:58

VuurVleugels schreef:
Ik denk dat ik het meest bang ben voor een Nexit. Als daar een bindend referendum voor komt en al die pvv/fvd stemmers daar ja op stemmen en we de EU uit moeten hebben anderen dus voor mij bepaald dat mijn (internationale) toekomst naar de knoppen is.


Er komt geen bindend referendum en al helemaal geen Nexit. The end.

Boras
Berichten: 9968
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:58

princequillo schreef:
Ik vind dit wel een beetje eng eigenlijk, vooral voor mijn relatie := Mijn vriend is nl geen Nederlander, dus, onterecht of niet, maar ik me wel zorgen. Ben benieuwd wat hiervan gaat komen.


Ik begrijp je en voel met je mee. Eerder was ik nooit echt ongerust. Altijd het geloof gehad dat Nederlanders zoiets niet zouden laten gebeuren. Maar het is nu gebeurd.
En misschien nog wel veel verbijsterender, er zijn andere partijen die bereid zijn extreem rechts een Nederlandse regering in te loodsen. Macht corrumpeert, blijkt maar weer.


Mijn man is Nederlander, maar niet van oorsprong. Mijn kind is in Nederland geboren en getogen, maar etnisch gezien half Nederlands. Ze groeit op als ieder Nederlands kind, voelt zich 100% Nederlandse. Heeft gelukkig helemaal geen weet van dit soort dingen.

Ik vrees de dag dat ze voor het eerst wreed geconfronteerd gaat worden met haar etnische afkomst. Dat het er niet meer toe doet hoe zij is en wat zij doet. Dat ze wordt afgerekend op enkel haar afkomst en het daardoor nooit helemaal meer goed kan doen. Of er nooit meer helemaal bij kan horen. Zoals ze dat de eerste 10 jaar van haar leven wel heeft gedaan. Het was geen issue.

Waar zijn we hier in godsnaam mee bezig. Mensen spelen een gevaarlijk spel. Extreem rechts aan de macht helpen. Een partij die lak heeft aan de grondwet en mensenrechten in het algemeen. Gelukkig is veel van het partijprogramma niet uitvoerbaar, omdat we voorlopig nog een rechtsstraat zijn en lid van de EU.

Dilan Yesilgöz, in het verleden zelf openlijk flink dwarsgezeten door Wilders om haar afkomst. Ik vraag me af, heeft zo'n vrouw geen geheugen, geen enkel eergevoel of is ze ziende blind hoe PVV-ers over mensen als zij denken?

Of een Omzigt die zo de mond vol had van integriteit en mensenrechten, Christelijk zegt te zijn? Is dit nu de nieuwe (wat is er nieuw aan als je bereid bent een nieuwe regering met daarin de VVD mogelijk te maken) bestuurlijke vernieuwing die je voor ogen had? En nog een fraaie: eerst opkomen voor/scoren met toeslagouders die etnische geprofileerd werden en vervolgens de PVV aan de macht helpen. Die zijn juist nogal van het etnisch profileren nietwaar? :?
Laatst bijgewerkt door Boras op 23-11-23 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:59

VuurVleugels schreef:
Ik denk dat ik het meest bang ben voor een Nexit. Als daar een bindend referendum voor komt en al die pvv/fvd stemmers daar ja op stemmen en we de EU uit moeten hebben anderen dus voor mij bepaald dat mijn (internationale) toekomst naar de knoppen is.


Ik zou niet weten met welke partijen hij dat moet regelen.

Met VVD en NSC lijkt dat mij vrij kansloos. Daar is volgens mij zo of zo geen meerderheid voor te vinden.

Annash
Blogger

Berichten: 26571
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:59

juval schreef:
Nexit gaat echt niet gebeuren. Daar komt nooit een meerderheid voor.


Dat zeiden ze in de UK ook, en toch heb ik alles meegemaakt, van de dag dat er gestemd werd, de uitslag, May, en de uiteindelijke definitieve Brexit. (Edit: ik woonde er.) Dus laten we hopen van niet.

Maargoed, ik ben dan ook sowieso tegen een bindend correctief referendum. Zie bovenstaand door de reden. Adviserend heb geen problemen mee.
Laatst bijgewerkt door Annash op 23-11-23 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:59

VuurVleugels schreef:
Ik denk dat ik het meest bang ben voor een Nexit. Als daar een bindend referendum voor komt en al die pvv/fvd stemmers daar ja op stemmen en we de EU uit moeten hebben anderen dus voor mij bepaald dat mijn (internationale) toekomst naar de knoppen is.


Andersom geldt dat ook; heel veel mensen zitten juist wel te wachten op een Nexit. Als we een bindend referendum zouden kunnen houden en ALLE Nederlanders de keuze zouden geven hebben we de uitkomst te respecteren, of het ons persoonlijk nu wel of niet uitkomt. Het gaat om wat de meerderheid wil, niet de minderheid of een enkel persoon.

mysa

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 23:59

Cowboy55 schreef:
Er komt geen bindend referendum en al helemaal geen Nexit. The end.


Dank je! Echt!

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:00

Mensen stemmen niet op iets omdat een partij 100% aansluit heh.. Nexit gaat echt niet zomaar gebeuren. Minder migratie, ja die (gelukkig) wel.

Als we naar een systeem (voor migratie) als Polen gaan, vind ik dat echt helemaal prima :j Of bijvoorbeeld Denemarken (of Noorwegen, moet ik even checken :j )
Laatst bijgewerkt door Celiien op 23-11-23 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt