Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9959
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:00

1x is genoeg :)

Loretta
Berichten: 8782
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:01

karuna schreef:
Ik las het, een enorm verlies voor natuur, diversiteit en de mensen die het gebruiken en de directe ingeving waar het gebruikt wordt


Dat gaat heeeeeeeeeeeeel veel problemen met Brussel opleveren. En dat maakt de ellende nog groter want Europa blijft Nederland aan de regels houden. Met als gevolg dat er een hele hoop economische ellende van komt.

_lautje_

Berichten: 9274
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:01

Mijn broertje is transgender en is bang na deze uitslag.
Want hij mag er niet zijn volgens Wilders. Hij is onzin.
Dat deze groep mensen nu bang is zegt denk ik een hoop.

En migratie: geloof dat 90% van de migranten naar Nederland arbeidsmigranten zijn. Gaan we zelf de kassen in? Ons vlees slachten? Pakketjes verdelen in de distributiecentra?

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2469
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:02

Ja gelukkig voor jou, I guess :=

Sababber

Berichten: 2715
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:02

Kan iemand me dit even uitleggen? Hoe kan het zijn dat er meer dan 100% opkomst is? :o?
Afbeelding
Afbeelding

Wintu

Berichten: 3041
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:02

_lautje_ schreef:
Mijn broertje is transgender en is bang na deze uitslag.
Want hij mag er niet zijn volgens Wilders. Hij is onzin.
Dat deze groep mensen nu bang is zegt denk ik een hoop.

En migratie: geloof dat 90% van de migranten naar Nederland arbeidsmigranten zijn. Gaan we zelf de kassen in? Ons vlees slachten? Pakketjes verdelen in de distributiecentra?

Misschien zou dat eens moeten ja, ipv ons neus er voor op te halen.

pmarena

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:03

Sababber: Vakantiegangers enzo.

mysa

Berichten: 10510
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:03

Sansevieria schreef:
Ik vraag me oprecht af of mensen denken dat klimaatbescherming nu werkelijk alleen afhangt van deze verkiezingsuitslag.

Enkele uren voordat deze bekend was is namelijk in Brussel een onderdeel van de Greendeal getorpedeerd, iets wat mij echt heel verdrietig stemt.
Had niks te maken met verkiezingen in Nederland.

Denk voor nu dan even had Timmermans niet beter in Brussel kunnen blijven om alle neuzen (lees landen) in een richting te krijgen?
Onverwachte wending in Brussel: Europarlementariërs stemmen pesticidenplan weg
https://nos.nl/artikel/2498867-onverwac ... enplan-weg


Inderdaad, weer een domper!

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2469
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:04

Boras schreef:
princequillo schreef:
Ik vind dit wel een beetje eng eigenlijk, vooral voor mijn relatie := Mijn vriend is nl geen Nederlander, dus, onterecht of niet, maar ik me wel zorgen. Ben benieuwd wat hiervan gaat komen.


Ik begrijp je en voel met je mee. Eerder was ik nooit echt ongerust. Altijd het geloof gehad dat Nederlanders zoiets niet zouden laten gebeuren. Maar het is nu gebeurd.
En misschien nog wel veel verbijsterender, er zijn andere partijen die bereid zijn extreem rechts een Nederlandse regering in te loodsen. Macht corrumpeert, blijkt maar weer.


Mijn man is Nederlander, maar niet van oorsprong. Mijn kind is in Nederland geboren en getogen, maar etnisch gezien half Nederlands. Ze groeit op als ieder Nederlands kind, voelt zich 100% Nederlandse. Heeft gelukkig helemaal geen weet van dit soort dingen.

Ik vrees de dag dat ze voor het eerst wreed geconfronteerd gaat worden met haar etnische afkomst. Dat het er niet meer toe doet hoe zij is en wat zij doet. Dat ze wordt afgerekend op enkel haar afkomst en het daardoor nooit helemaal meer goed kan doen. Of er nooit meer helemaal bij kan horen. Zoals ze dat de eerste 10 jaar van haar leven wel heeft gedaan. Het was geen issue.

Waar zijn we hier in godsnaam mee bezig. Mensen spelen een gevaarlijk spel. Extreem rechts aan de macht helpen. Een partij die lak heeft aan de grondwet en mensenrechten in het algemeen. Gelukkig is veel van het partijprogramma niet uitvoerbaar, omdat we voorlopig nog een rechtsstraat zijn en lid van de EU.

Dilan Yesilgöz, in het verleden zelf openlijk flink dwarsgezeten door Wilders om haar afkomst. Ik vraag me af, heeft zo'n vrouw geen geheugen, geen enkel eergevoel of is ze ziende blind hoe PVV-ers over mensen als zij denken?

Of een Omzigt die zo de mond vol had van integriteit en mensenrechten, Christelijk zegt te zijn? Is dit nu de nieuwe (wat is er nieuw aan als je bereid bent een nieuwe regering met daarin de VVD mogelijk te maken) bestuurlijke vernieuwing die je voor ogen had? En nog een fraaie: eerst opkomen voor/scoren met toeslagouders die etnische geprofileerd werden en vervolgens de PVV aan de macht helpen. Die zijn juist nogal van het etnisch profileren nietwaar? :?

Dat snap ik ook niet.

Mijn vriend en schoonzusje (die hier ook woont) zijn Arabisch. Niet moslim maar wel cultureel moslim opgegroeid. Nu niet bepaald hun favoriete doelgroep zeg maar. Mag ik even angstig zijn :=

Ik hoop oprecht dat je dochter zich voorlopig niet bang hoeft te voelen. Ze is gewoon een Nederlander, en heeft net zoveel recht om hier te zijn als jij en ik. :(:)
Laatst bijgewerkt door princequillo op 23-11-23 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:04

Wintu schreef:
Lughnassadh schreef:
Wintu, dat hij zo groot is geworden vind ik geen verrassing. Idem als dat ik niet verbaasd was dat Trump toen won. Mijn verbijstering zit hem vooral bij mezelf denk ik. Dat ik gehoopt had nooit wakker te worden in een land waarin een extreem-rechtse partij de grootste is geworden. Ik kan hem voor mezelf ook herleiden waarom ik hier angstig van word. Maar dat maakt mijn verbijstering voor nu even niet minder.


Snap ik, maar hier ging het al jaren naar toe, maar als je een regering hebt die de mensen teveel uit de portemonnee haalt, te veel geld over de grenzen sluist, mensen het brood uit mond haalt, je laat zitten met aardbevingen of de toeslagenaffaire of een niet werkend asielbeleid, woningnood, dan krijg je dat de burger zich tegen je keert, daar wordt de burger namelijk niet socialer van. Dat de BBB zo groot werd, was al een teken aan de wand en nog heeft men niet geluisterd, dus nu stemt men op de PVV.
En dat zijn echt geen onverholen racisten en egoisten of mensen zonder moreel kompas. Het is noodgreep, zodat Den Haag eindelijk eens een schop onder zijn kont krijgt en luistert naar de zorgen van de mensen in het land.


Precies! Mensen zijn de extreme prijzen in de winkel zat, het onbetrouwbare van onze politici, de enorme belastingen, al die klimaatgekte etc etc. Ik ben blij dat we nu eindelijk eens een ander geluid hebben laten horen.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:05

_lautje_ schreef:
Mijn broertje is transgender en is bang na deze uitslag.
Want hij mag er niet zijn volgens Wilders. Hij is onzin.
Dat deze groep mensen nu bang is zegt denk ik een hoop.

En migratie: geloof dat 90% van de migranten naar Nederland arbeidsmigranten zijn. Gaan we zelf de kassen in? Ons vlees slachten? Pakketjes verdelen in de distributiecentra?


Wat erg voor je broertje!! Weet wel dat er heel veel mensen zijn die er niet zo over denken.

Als Wilders met de BBB gaat praten, zal hij z'n wensen mbt arbeidsmigranten ook in de koelkast moeten zetten.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:06

Boras schreef:
princequillo schreef:
Ik vind dit wel een beetje eng eigenlijk, vooral voor mijn relatie := Mijn vriend is nl geen Nederlander, dus, onterecht of niet, maar ik me wel zorgen. Ben benieuwd wat hiervan gaat komen.


Ik begrijp je en voel met je mee. Eerder was ik nooit echt ongerust. Altijd het geloof gehad dat Nederlanders zoiets niet zouden laten gebeuren. Maar het is nu gebeurd.
En misschien nog wel veel verbijsterender, er zijn andere partijen die bereid zijn extreem rechts een Nederlandse regering in te loodsen. Macht corrumpeert, blijkt maar weer.


Mijn man is Nederlander, maar niet van oorsprong. Mijn kind is in Nederland geboren en getogen, maar etnisch gezien half Nederlands. Ze groeit op als ieder Nederlands kind, voelt zich 100% Nederlandse. Heeft gelukkig helemaal geen weet van dit soort dingen.

Ik vrees de dag dat ze voor het eerst wreed geconfronteerd gaat worden met haar etnische afkomst. Dat het er niet meer toe doet hoe zij is en wat zij doet. Dat ze wordt afgerekend op enkel haar afkomst en het daardoor nooit helemaal meer goed kan doen. Of er nooit meer helemaal bij kan horen. Zoals ze dat de eerste 10 jaar van haar leven wel heeft gedaan. Het was geen issue.

Waar zijn we hier in godsnaam mee bezig. Mensen spelen een gevaarlijk spel. Extreem rechts aan de macht helpen. Een partij die lak heeft aan de grondwet en mensenrechten in het algemeen. Gelukkig is veel van het partijprogramma niet uitvoerbaar, omdat we voorlopig nog een rechtsstraat zijn en lid van de EU.

Dilan Yesilgöz, in het verleden zelf openlijk flink dwarsgezeten door Wilders om haar afkomst. Ik vraag me af, heeft zo'n vrouw geen geheugen, geen enkel eergevoel of is ze ziende blind hoe PVV-ers over mensen als zij denken?

Of een Omzigt die zo de mond vol had van integriteit en mensenrechten, Christelijk zegt te zijn? Is dit nu de nieuwe (wat is er nieuw aan als je bereid bent een nieuwe regering met daarin de VVD mogelijk te maken) bestuurlijke vernieuwing die je voor ogen had? En nog een fraaie: eerst opkomen voor/scoren met toeslagouders die etnische geprofileerd werden en vervolgens de PVV aan de macht helpen. Die zijn juist nogal van het etnisch profileren nietwaar? :?


Ja, dit. Mijn kind is ook 'allochtoon' (1 ouder in het buitenland geboren) en de racistische opmerkingen die zij naar haar hoofd geslingerd krijgt, worden steeds erger en vooral ook meer. Het lijkt steeds normaler te worden. Dan ook het broertje van lautje hierboven, ik vind dat echt heel erg voor mensen die het betreft ;(

Ik snap ook totaal niet wat mensen bezielt om te stemmen op een extreem rechtse partij. Pieter Omtzigt, BBB, niet mijn partijen, maar allemaal prima, want rechtsstatelijk. Maar stemmen op een partij die idd lak heeft aan grondrechten, ik kan er met mijn kop niet bij.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:06

Loretta schreef:
karuna schreef:
Ik las het, een enorm verlies voor natuur, diversiteit en de mensen die het gebruiken en de directe ingeving waar het gebruikt wordt


Dat gaat heeeeeeeeeeeeel veel problemen met Brussel opleveren. En dat maakt de ellende nog groter want Europa blijft Nederland aan de regels houden. Met als gevolg dat er een hele hoop economische ellende van komt.

Loretta, heb je het bewuste artikel gelezen?
Probleem is juist dat ze niet alle landen, lees EU een richting op krijgen.

Dit staat er letterlijk in:

Het Europees Parlement heeft het voorstel van de Europese Commissie om het gebruik van pesticiden te halveren in 2030 weggestemd. De strengere pesticidenregels zijn een onderdeel van het grote verduurzamingsplan, de zogenoemde Green Deal, waar voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans de afgelopen jaren aan heeft gewerkt.

Nu het Parlement het voorstel heeft weggestemd, zullen er voorlopig geen strengere pesticidenregels komen op Europees niveau.

https://nos.nl/artikel/2498867-onverwac ... enplan-weg

Loretta
Berichten: 8782
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:09

Ik heb het over stikstof en natuurherstel

Boras
Berichten: 9959
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:09

karrij schreef:
Silenna schreef:
Ik ben absoluut verbijsterd dat de PVV met zo'n enorme overmacht de winst gaat pakken. Bij het lezen van hun verkiezingsprogramma kan het niet anders dan dat de rillingen je over de rug lopen.. Als je moreel kompas juist afgesteld staat, tenminste. Blijkbaar is een groot deel van Nederland dus toch echt onverholen racistisch en egoïstisch, ikke ikke ikke eerst en alles is de schuld van vreemdelingen. Laat staan hoe ongelofelijk dom een Nexit zou zijn in deze wereld, op dit moment.
Ik ben echt sprakeloos. Dit is niet mijn Nederland.


Sjow jij durft!
Precies deze reactie waarom zoveel mensen, incluis mijzelf, op PVV hebben gestemd! Mensen die op PVV gestemd hebben als dom weg zetten! Ga eens naar ter Apel, Maarheeze, Hardenberg! Kijk daar eens naar de overlast!!


Mensen die PVV stemmen worden hierboven niet als dom weggezet. Een Nexit zou in deze wereld, op dit moment, ongelooflijk dom zijn, dat schrijft Silenna.

Een klein, maar wezenlijk nuanceverschil. En nuancering is nu net zo ongelooflijk belangrijk in deze tijden. Want je ziet hoe opvliegend jij reageert. Terwijl je niet goed leest, volgens mij reageer je meer vanuit je onderbuikgevoel.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:10

Sorry Boras, maar nee dat wordt niet gezegd.
Citaat:
Bij het lezen van hun verkiezingsprogramma kan het niet anders dan dat de rillingen je over de rug lopen.. Als je moreel kompas juist afgesteld staat, tenminste. Blijkbaar is een groot deel van Nederland dus toch echt onverholen racistisch en egoïstisch, ikke ikke ikke eerst en alles is de schuld van vreemdelingen.


Het gaat natuurlijk niet alleen om het stukje dom heh ;)
Laatst bijgewerkt door Celiien op 23-11-23 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2469
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:11

Boras heeft het over dit stuk:

Citaat:
Laat staan hoe ongelofelijk dom een Nexit zou zijn in deze wereld, op dit moment.

Celiien

Berichten: 13260
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:11

ik zei te snel plaatsen, zie toevoeging ;)

Polarize
Berichten: 711
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:12

_lautje_ schreef:
Mijn broertje is transgender en is bang na deze uitslag.
Want hij mag er niet zijn volgens Wilders. Hij is onzin.
Dat deze groep mensen nu bang is zegt denk ik een hoop.

En migratie: geloof dat 90% van de migranten naar Nederland arbeidsmigranten zijn. Gaan we zelf de kassen in? Ons vlees slachten? Pakketjes verdelen in de distributiecentra?

Echt een dikke knuffel aan je broertje, heb zelf meerdere trans vrienden en stuk voor stuk zijn ze echt gewoon. Bang.


En ja, dan moeten we toch echt zelf die klusjes doen die we nu altijd op de migranten afschuiven.

Lughnassadh

Berichten: 1811
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:12

Wintu, ook die redenatie ken en volg ik. Juist daarom ben ik niet verbaasd omdat ik weet hoe men dan gaat denken/handelen. En je leest ook niet dat ik schrijf dat ik iedereen die er op stemt als racist, etc. wegzet. Wel merk ik bij mezelf dat ik zie dat men niets geleerd heeft van het verleden. Dat stemt me moedeloos, verdrietig en angstig.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:14

karrij schreef:
Silenna schreef:
Ik ben absoluut verbijsterd dat de PVV met zo'n enorme overmacht de winst gaat pakken. Bij het lezen van hun verkiezingsprogramma kan het niet anders dan dat de rillingen je over de rug lopen.. Als je moreel kompas juist afgesteld staat, tenminste. Blijkbaar is een groot deel van Nederland dus toch echt onverholen racistisch en egoïstisch, ikke ikke ikke eerst en alles is de schuld van vreemdelingen. Laat staan hoe ongelofelijk dom een Nexit zou zijn in deze wereld, op dit moment.
Ik ben echt sprakeloos. Dit is niet mijn Nederland.


Sjow jij durft!
Precies deze reactie waarom zoveel mensen, incluis mijzelf, op PVV hebben gestemd! Mensen die op PVV gestemd hebben als dom weg zetten! Ga eens naar ter Apel, Maarheeze, Hardenberg! Kijk daar eens naar de overlast!!


Ik heb 4 jaar in Hardenberg gewerkt (en woon er vlakbij), nooit iets over gehoord.

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:15

Citaat:
Blijkbaar is een groot deel van Nederland dus toch echt onverholen racistisch en egoïstisch, ikke ikke ikke eerst en alles is de schuld van vreemdelingen. Laat staan hoe ongelofelijk dom een Nexit zou zijn in deze wereld, op dit moment.
Ik ben echt sprakeloos. Dit is niet mijn Nederland.


PVV stemmers zijn echt niet (allemaal) racistisch, ze zijn gewoon de gang van zaken nu zat. (En nee ik heb BBB gestemd)

Laten we ook niet vergeten dat de regering / coalitie uit meerdere partijen zal bestaan.

Wintu

Berichten: 3041
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:15

Boras schreef:
karrij schreef:


Sjow jij durft!
Precies deze reactie waarom zoveel mensen, incluis mijzelf, op PVV hebben gestemd! Mensen die op PVV gestemd hebben als dom weg zetten! Ga eens naar ter Apel, Maarheeze, Hardenberg! Kijk daar eens naar de overlast!!


Mensen die PVV stemmen worden hierboven niet als dom weggezet. Een Nexit zou in deze wereld, op dit moment, ongelooflijk dom zijn, dat schrijft Silenna.

Een klein, maar wezenlijk nuanceverschil. En nuancering is nu net zo ongelooflijk belangrijk in deze tijden. Want je ziet hoe opvliegend jij reageert. Terwijl je niet goed leest, volgens mij reageer je meer vanuit je onderbuikgevoel.


Er staat tevens dat wanneer je PVV hebt gestemd, je onverholen racist bent, egoistisch en geen moreel kompas hebt. Dus reageren uit onderbuikgevoel, ehhh.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:16

Inderdaad, een Nexit zou ongelofelijk dom zijn, ik heb nooit gezegd dat PVV stemmers dom zijn. Net als dat iemand eerder zei (ik weet even niet of jij dat was Celien, of iemand anders) dat "niet iedereen die rechts stemt racistisch is" (oid) en ook dat heb ik niet gezegd. Want inderdaad, zeker niet iedereen die rechts stemt is racistisch en egoïstisch.
Het partijprogramma van de PVV is dat echter op veel punten wel, en over het algemeen moeten alle minderheden het ontgelden. Als je dat leest, en je stemt met volle verstand vóór al die punten, dan sta ik volledig achter elk woord wat ik eerder heb gezegd.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 00:18

Silenna schreef:
Inderdaad, een Nexit zou ongelofelijk dom zijn, ik heb nooit gezegd dat PVV stemmers dom zijn. Net als dat iemand eerder zei (ik weet even niet of jij dat was Celien, of iemand anders) dat "niet iedereen die rechts stemt racistisch is" (oid) en ook dat heb ik niet gezegd. Want inderdaad, zeker niet iedereen die rechts stemt is racistisch en egoïstisch.
Het partijprogramma van de PVV is dat echter op veel punten wel, en over het algemeen moeten alle minderheden het ontgelden. Als je dat leest, en je stemt met volle verstand vóór al die punten, dan sta ik volledig achter elk woord wat ik eerder heb gezegd.


Vind ik ook. Alles mag toch tegenwoordig gezegd worden? Of mag alleen rechts 'de zaken benoemen'?