Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:25

Allereerst wil ik even benadrukken dat ik absoluut niet denk dat wij als enige sector met onzekerheden te maken hebben. Wij hebben gelukkig ook veel niet-boeren in onze familie- en vriendenkring dus helemaal wereldvreemd zijn we niet. Ik zou gillend gek worden als ik alleen maar boeren om me heen zou hebben :')

Aan de mensen die vinden dat wij zouden moeten gaan produceren voor een (gezellige :D ) nichemarkt:
- Denken jullie dat dat een positieve bijdrage zal leveren aan het klimaatprobleem?
- Denken jullie dat dat een positieve bijdrage zal leveren aan de voedselzekerheid?
- Vinden jullie dat andere vervuilende sectoren (voedingsmiddelen, chemie, elektro, metaal, hout, papier, etc.) ook zouden moeten stoppen met importeren van grondstoffen en exporteren, of is het eerlijk om dat door de vingers te zien?

Cer schreef:
Zonder me te wagen aan het hoe of wat van boeren, want daar heb ik geen verstand van, dat is inderdaad mijn 'angst'.. dat we hier straks alleen nog producten vanuit het buitenland hebben. En dat is toch helemaal niet wenselijk?
het enige wat ik met mn beperkte kennis afvraag is hoe kan het zijn dat hier geen boer meer is straks, en dat er van alles en nog wat aan slecht product binnenkomt en vrolijk verder geconsumeerd wordt.. hoe is dat precies oke? Ik heb nog niet kunnen vinden wat de politiek hier dan voor alternatief voor heeft...
Ik heb nog niks gelezen over inderdaad schiphol of rotterdam of andere vervuilende industrieen.. Steeds als het daarover gaat dan verdwijnt dat in een zwart gat ofzo?


Daar is wel een alternatief voor, gewoon oogkleppen op en importeren maar met die banaan :+

Want heel eerlijk, dat gebeurt nu ook al op grote schaal (palmolie, hout, papier, koffie, cacao, etc.) en daar kraait geen haan naar. Want de import van soja voor veevoer, die geven we met zijn allen de schuld, zodat we ongestoord exotische 'superfoods' kunnen importeren. Geef mij maar Hollandse superfoods: wortel, prei, boerenkool, rode biet, raapstelen, bloemkool, spruitjes, etc. Meer in het algemeen: wat heeft het voor zin als een klein handje Nederlandse boeren overblijft om voor een nichemarkt te produceren, als we niet ons complete luxe Westerse levensstijl drastisch gaan omgooien? Want als het de boer niet gegund wordt om te importeren en exporteren, waarom de andere sectoren dan wel?

tamary schreef:
Als we iets verder vooruit kijken naar de risico's van het onder water lopen van een groot deel van Nederland is het meer huizen bouwen daar niet zo'n goed plan. Gezien de kritici die ik langs zie komen qua klimaatverandering en hoe "duurzaam" dat duurzaam werkelijk is, is de kans op moeten evacueren van randstad (en groningen/friesland) richting 2100 zeker aanwezig. Niet slim om daar dan nu nog meer mensen neer te zetten, nog meer mensen gemaakte zaken die dan afval zouden worden en die grondstoffen zouden ook of verplaatst moeten worden of opnieuw gewonnen. Meeste huizen worden inmiddels zo goed gebouwd dat die zo ver in de toekomst er nog wel staan. Qua aanpassingen zou er dus anders gekeken moeten worden naar wat over 100 jaar nog steeds droge voeten heeft, als we het hoogst waarschijnlijk met minder goedkope krachtbronnen als grote machines moeten doen.


Dat wordt nog gezellig als wij met de zodemester langs het huisje van een pas verhuisde Amsterdammer rijden :D

Zonder gein, je hebt een goed punt en ik begrijp (en deel) je zorgen over de stijging van de zeespiegel. Toch denk ik dat Nederland met zijn wetenschappers en engineers een dergelijke situatie kan voorkomen of op zijn minst nog een heel eind (meer dan een eeuw) kan uitstellen, mits de overheid er tijdig serieus werk van gaat maken.

Janneke2 schreef:
Wat een gedroeftoeter: de laatste generatie boeren...

De meeste boeren balen van de lage kwaliteit voedsel die ze economisch moeten leveren (nog ten koste van de bodem ook), en de meeste biologische boeren hebben een economisch gezond bedrijf waar ze met plezier in werken.

"Het wachten is" op de politieke realiteit die de massaproductie ten koste van de natuur de nek omdraait en het boeren mogelijk maakt om weer 'op kwaliteit' te gaan boeren.
Zoals er nu al stemmen zijn om de BTW op groente en fruit af te schaffen. Voor mijn part doe je de melk en yoghurt er bij.

En om de kartewaakhond anders in te stellen zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.

(De laatste generatie die op de oude massaproductie manier te werk gaat : dat lijkt mij hard nodig. De cda ministers op het ministerie hebben veel te lang weggekeken.)


Ik geloof dat ik je op een aantal punten moet teleurstellen. De kwaliteit van onze melk doet echt niet onder voor de melk van onze biologische collega. Dan, als ik afgelopen winter zijn lege kuilplaten bekeek (en hoorde voor welk godsvermogen hij biologisch voer moest aankopen :wow: ) denk ik dat het met dat 'plezier' nog wel eens tegen kon vallen. En als je nog steeds denkt dat een biologisch bedrijf financieel gezonder is dan een gangbaar bedrijf, heb je geloof ik mijn vorige post gemist.

bigone schreef:
Tiepfoudt, buiten het hele politieke gezwets om, ik vraag me wel eens af waarom mensen nog boeren wanneer er elke keer eisen en kosten bijkomen die er niet uit te halen zijn waardoor je steeds dieper in de nesten komt qua schulden. Niet specifiek naar jullie toe maar is het dan the way of life of gewoon meegaan in de ratrace en hopen dat je het hoofd boven water kunt houden hier in Nederland .


Goeie vraag, daar denk ik zelf namelijk ook regelmatig over na en iedere keer kom ik (voor mijzelf dan) op het volgende antwoord: wij hopen inderdaad dat wij zo lang mogelijk het hoofd boven water kunnen houden, omdat wij geloven in de manier waarop wij voedsel produceren omwille van de duizend-en-één redenen die ik de afgelopen maanden/jaren hier op Bokt al eindeloos heb uitgelegd. En ik hoop dat er een moment komt waarop de politiek (en dus de kiezer) gaat beseffen hoe belangrijk voedselzekerheid is en dat produceren voor een nichemarkt daar niet aan gaat bijdragen. Een nichemarkt kan leuk zijn hoor, maar het is (imo) niet het antwoord op alle problemen waar we vandaag de dag mee te maken hebben.

Het algemene advies van sommigen luidt: ga produceren voor een nichemarkt, en al uw problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Als het werkelijk zo simpel was, dan hadden we dat allang gedaan :D

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:52

Exitium schreef:
Sakura789 schreef:
Het enige nadeel was, dat de snijbonen bij een hele goede oogst echt mijn neus uitkwamen :')

Ik heb echt kilo's en kilo's door de molen gegooid bij opa en oma vroeger :')


Nu komt het trauma in alle hevigheid weer boven. Haha hele dagen lamme armen draaien, alles afgemeten in bakjes voor deels de vriezer en deels voor de hele buurt en familie. Vervolgens maandenlang eens of twee keer per week snijbonen op het menu...

@Tiepfoudt ik snap niet waarom je denkt dat mensen die kritisch zijn tegen intensieve veehouderij andere sectoren wel door de vingers zien. Dat is absoluut niet het geval. Het komt in een paar posts naar voren. Ik denk dat je (je= algemeen) het vooral bij jezelf moet zoeken. Waar kan ik de wereld verbeteren? En niet, ik ga mn best niet doen omdat in heel china fabrieken staan die veeeeel meer negatieve impact hebben op het milieu.

Ook voor tuinsets en andere materialen zoek ik naar een goede afkomst en naar recycling. Ik werkte voor een bedrijf wat onderhoud deed in de olie- en gasindustrie. Flinke reorganisaties moeten doormaken in een bedrijf wat meer dan een eeuw prima draaide. Ook het besef gekregen dat ik hier niet meer in wilde werken en ben naar een veel kleiner innovatiever (en daarmee ook zeker risicovoller) bedrijf overgestapt.

Ik denk zeker niet dat produceren voor een niche dé oplossing is, maar ik zou wel wat verder in de toekomst gaan kijken. De Zwitserse manier vind ik ook interessant, heffing op import (strenge kwaliteitseisen) om de eigen producten te stimuleren.

En ja, soms is er voortschrijdend inzicht. Zo eet ik nog amper avocado’s (en andere tropisch fruit) gezien het waterverbruik en het importeren. En eten we groente/fruit wat niet van heine en verre hoeft te komen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:58

Nu vind ik, aangezien dit een politiek discussie topic is, het niet de juiste plek om hier te aan te geven wat een boer anders moet gaan doen.
Wat ik dan interessant vind is hoe de politiek denkt dat dit gaat werken...

Dus hoe denkt de politiek tot een betere 'aarde' te komen, door hier de boeren weg te willen.. ? Dat is volgens mij waar je hier over zou kunnen discussieren.. Want eten moeten we nl wel, dus wereldwijd de boer wegwerken gaat m misschien ook niet worden.
Of gaan we Nederland dan sluiten voor buitenlands product?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:08

Sakura789 schreef:
@Tiepfoudt ik snap niet waarom je denkt dat mensen die kritisch zijn tegen intensieve veehouderij andere sectoren wel door de vingers zien. Dat is absoluut niet het geval. Het komt in een paar posts naar voren. Ik denk dat je (je= algemeen) het vooral bij jezelf moet zoeken. Waar kan ik de wereld verbeteren? En niet, ik ga mn best niet doen omdat in heel china fabrieken staan die veeeeel meer negatieve impact hebben op het milieu.

Ook voor tuinsets en andere materialen zoek ik naar een goede afkomst en naar recycling. Ik werkte voor een bedrijf wat onderhoud deed in de olie- en gasindustrie. Flinke reorganisaties moeten doormaken in een bedrijf wat meer dan een eeuw prima draaide. Ook het besef gekregen dat ik hier niet meer in wilde werken en ben naar een veel kleiner innovatiever (en daarmee ook zeker risicovoller) bedrijf overgestapt.

Ik denk zeker niet dat produceren voor een niche dé oplossing is, maar ik zou wel wat verder in de toekomst gaan kijken. De Zwitserse manier vind ik ook interessant, heffing op import (strenge kwaliteitseisen) om de eigen producten te stimuleren.

En ja, soms is er voortschrijdend inzicht. Zo eet ik nog amper avocado’s (en andere tropisch fruit) gezien het waterverbruik en het importeren. En eten we groente/fruit wat niet van heine en verre hoeft te komen.


Ik denk dat omdat ik het gevoel heb dat er een extreme weerstand is/komt tegen alles wat de landbouw importeert en exporteert ("het is toch niet normaal dat we 2e landbouwexporteur van de wereld zijn"). Dat geeft mij het idee dat die mensen vinden dat de import en export sterk gereduceerd moet worden. Tegelijkertijd kraait er geen haan naar de import van palmolie dat in bijna alle bewerkte supermarktproducten zit of naar koffie, hout en papier, rijst, etc. Dat zouden we dan toch ook sterk moeten reduceren?

Het is toch hypocriet om te eisen dat de landbouw (bijna) niet meer mag importeren en exporteren, terwijl je zelf op dat moment van een lekker kopje koffie (oid) zit te genieten?

Edit: met mijn post probeerde ik een opening te creëren naar een discussie hoe mensen die vinden dat wij moeten gaan produceren voor een nichemarkt (en dus met veel minder import en export) aankijken tegen import en export van andere producten. Want ik heb het gevoel dat daar wel enige hypocrisie om de hoek komt kijken. Maar hou je vooral niet in om te laten zien dat ik het mis heb, daar zijn de vragen die ik stelde juist voor bedoeld :)
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 29-04-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6720
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:10

Cer schreef:
Ik heb nog niks gelezen over inderdaad schiphol of rotterdam of andere vervuilende industrieen.. Steeds als het daarover gaat dan verdwijnt dat in een zwart gat ofzo?

Zomaar even een paar linkjes:
https://www.klimaatakkoord.nl/
https://www.emissieautoriteit.nl/
https://ec.europa.eu/info/strategy/prio ... en-deal_nl
https://www.infomil.nl/onderwerpen/duur ... stallatie/
https://www.infomil.nl/onderwerpen/duur ... stallatie/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... o2-heffing
Veel plezier met lezen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:35

Roodvos schreef:
Cer schreef:
Ik heb nog niks gelezen over inderdaad schiphol of rotterdam of andere vervuilende industrieen.. Steeds als het daarover gaat dan verdwijnt dat in een zwart gat ofzo?

Zomaar even een paar linkjes:
https://www.klimaatakkoord.nl/
https://www.emissieautoriteit.nl/
https://ec.europa.eu/info/strategy/prio ... en-deal_nl
https://www.infomil.nl/onderwerpen/duur ... stallatie/
https://www.infomil.nl/onderwerpen/duur ... stallatie/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... o2-heffing
Veel plezier met lezen.


Ik ga dat niet lezen... mensen posten hier van alles en dat vind ik het meest interessant om te lezen.. maar bedankt :j

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:23

Ik zit weer met kromme tenen naar het debat te kijken :+

Loretta
Berichten: 8816
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:42

Daks schreef:
Ik zit weer met kromme tenen naar het debat te kijken :+


Ik heb hem inmiddels afgezet. De ijzeren fractie discipline bij de coalitiepartijen zorgt dat dit gewoon niet meer is dan een poppenkast. Heeft geen zin om te kijken gebeurd niets bijzonders.

Roodvos

Berichten: 6720
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:49

Cer schreef:
Ik ga dat niet lezen... mensen posten hier van alles en dat vind ik het meest interessant om te lezen.. maar bedankt :j

Nou ja, dat hoeft ook niet van mij. Maar ik dacht dat jij bedoelde dat er (politiek) niets gebeurt op het vlak van industrie en transport. Ik bedoelde slechts duidelijk te maken dat daar heel erg veel gebeurt. Alleen is dat veelal niet bekend bij het grote publiek.

Ik bedacht pas daarna dat je misschien bedoelde dat de discussie hier steeds een bepaalde richting op wordt getrokken :) .

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:47

Tiepfoudt schreef:
Het is toch hypocriet om te eisen dat de landbouw (bijna) niet meer mag importeren en exporteren, terwijl je zelf op dat moment van een lekker kopje koffie (oid) zit te genieten?


Dat is het ook zeker. Alleen vraag ik me af of dat echt het standpunt is. Ik denk dat je als sector hier op moet voorsorteren. Maar goed, dat is mijn visie een beetje van politiek ook. Niet wachten op wat 'zij' doen of 'zij' vinden, maar flexibel zelf al een kan op bewegen en het heft in eigen hand nemen. Ik zie het bij Cer ook terug in de post de politiek. Alleen wie zijn er groter de politiek of de 13 miljoen consumenten? Als je maar blijft wachten op anderen, word je er zelf in ieder geval nooit beter van.

En nee, makkelijk is het niet. Alleen je blijft verantwoordelijk voor je eigen leven. Het liefst had ik met alle trots de bedrijven van mijn grootvaders voortgezet, maar we leven in een hele andere tijd en dat kan nu gewoon niet meer.

Naar het Zwitsers model gaan, zou ik geen verkeerde actie vinden. Als het uit eigen land kan komen dan dat voorrang geven op de markt. Ik ben helemaal geen voorstander van mega import, net zoals al dat spul van Ali express/Action. Gooi de prijzen maar omhoog voor niet duurzame goederen. Zet er maar heffingen op.

Rotterdam is heel erg in het nieuws, rondom Tata is het ook echt niet goed. Alleen dat maakt niet dat we ook de rest van Nederland maar vol moeten gooien met stallen. Wonen wij hier in een slechte leefomgeving, zodat men elders in de wereld goedkoop vlees kan consumeren. Is dat nou een goed idee?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:07

Het gaat mij niet om wachten op een ander of iets.
Zoals ik al zei, ik heb inhoudelijk geen verstand van de politiek of van boer zijn.

het enige wat ik me afvraag is dat als je vanwege dierenwelzijn (en dat is een argument) de boeren wilt weren uit NL, hoe je dan akkoord kan gaan met importvlees wat onder andere omstandigheden geproduceerd wordt.
Niets ingewikkelder dan dat.

En ik denk dat als de politiek iets te zeggen heeft over je bedrijf en je prijzen en je afdrachten en vergunningen en andere zaken, dan mag je misschien iets verwachten? Ik weet niet hoe dat werkt, maar als ik mezelf verhuur als secretaresse dan heb ik aan een paar eisen te voldoen (en dat is vnl, volgens mij, inkomstenbelasting afdragen. Verder mag ik zelf weten hoe ik het doe, denk ik?). Als je een software bedrijf begint, dan is dat wat je doet, dan moet je je aan een aantal regels houden, en that's it, ga je bedrijf runnen hoe je denkt dat het goed is.

Bij boeren (en vast nog wel wat andere industrien misschien?) werkt dat anders volgens mij. Dus als de politiek dan zegt 'je moet je bedrijf op deze manier draaien en anders niet, en je regelt dat vervolgens, en dan zegt de politiek "ja, en nu moet het zo" en dan doe je dat, en dan komt er weer wat anders en dan bepalen ze voor hoeveel je je product mag verkopen enzo.. dan kan ik me voorstellen dat het niet zo simpel is als 'ja, je moet ze voor zijn'.. Want je kan niet doen wat je zelf goeddunkt, je hebt regels en dingen..
Althans, dat is wat ik er ondertussen een beetje uit begrijp.

Wat ik ook begrijp is dat ik geen boer zou willen zijn (en ik denk dat paardenhouders nog wel aan de beurt komen) en dat ik liever ook geen lagere kwaliteit import vlees/groenten hier zie. Dus ik koop het liefst hollands product.. maar dan moet het er wel zijn... ?
Hoe kan Nederland dan wel goed spul blijven produceren?

Citaat:
Rotterdam is heel erg in het nieuws, rondom Tata is het ook echt niet goed. Alleen dat maakt niet dat we ook de rest van Nederland maar vol moeten gooien met stallen. Wonen wij hier in een slechte leefomgeving, zodat men elders in de wereld goedkoop vlees kan consumeren. Is dat nou een goed idee?

Deze begrijp ik niet. We hoeven NL niet vol te gooien met stallen.. moet er nog meer bij? Nee toch? Dat mag toch ook niet meer? Maar wat er is, daar kan misschien wel wat mee?

En is het een goed idee dat we hier met goede producten stoppen en het goedkope vlees hierheen halen? Ik snap die zin niet goed :)

Edit, ik heb toch al 1 link van Roodvos bekeken, nl die van het klimaatakkoord en toen kwam ik bij biomassa... Dat is ook iets wat ik niet begrijp. Dat is toch het kappen van bomen?

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:26

Biomassa is inderdaad boomkap (nogal eens van een ander continent zelfs) wat hier zgn. groene energie oplevert. Duurzaam is verworden tot een nieuwe groeimarkt en waar geld mee te verdienen is, wordt nogal creatief mee omgegaan om onder die paraplu te passen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:35

tamary schreef:
Biomassa is inderdaad boomkap (nogal eens van een ander continent zelfs) wat hier zgn. groene energie oplevert. Duurzaam is verworden tot een nieuwe groeimarkt en waar geld mee te verdienen is, wordt nogal creatief mee omgegaan om onder die paraplu te passen.

Maar ik hoor steeds maar dat 'goed' is..
Hoe kan bomen kappen op die schaal nou goed zijn?

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:38

tamary schreef:
Biomassa is inderdaad boomkap (nogal eens van een ander continent zelfs) wat hier zgn. groene energie oplevert. Duurzaam is verworden tot een nieuwe groeimarkt en waar geld mee te verdienen is, wordt nogal creatief mee omgegaan om onder die paraplu te passen.


of gesubsidieerde windmolenparken op landbouwgrond om enorme buitenlandse datacenters van stroom te voorzien

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:05

Cer schreef:
tamary schreef:
Biomassa is inderdaad boomkap (nogal eens van een ander continent zelfs) wat hier zgn. groene energie oplevert. Duurzaam is verworden tot een nieuwe groeimarkt en waar geld mee te verdienen is, wordt nogal creatief mee omgegaan om onder die paraplu te passen.

Maar ik hoor steeds maar dat 'goed' is..
Hoe kan bomen kappen op die schaal nou goed zijn?

De rechtvaardiging is dat het terug groeit en daarmee de co2 weer vast zou leggen. Echter wordt even vergeten dat dat teruggroeien tig meer jaar zal duren dan het verbranden er van (en de co2 uitstoot om die bomen om te hakken en te vervoeren rekenen we al helemaal niet mee). Greenwashing leugens dus. De waarheid dat er geen vervangende energiebron bestaat die fossiele olie, kolen en gas kan vervangen is een boodschap die niet gehoord wil worden, waar geen geld mee te verdienen valt en dus zowel voor bedrijven als politici (niet herverkozen) geen optie is om uit te dragen.

Al met al, heb ik niet zo'n positief gevoel als ik naar de zgn duurzame toekomst kijk volgens de geschetste beelden.

pien_2010

Berichten: 43763
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:10

De discussie gevolgd over de BBB. Ik ken de dame niet goed en ik heb ook het partij programma niet gelezen. In algemene zin vind ik het goed en logisch dat er een partij komt die voor de belangen van de boeren opkomen. Want op dit moment is het gewoon erg moeilijk voor de boeren en wat ik niet vind kunnen , en dat neem ik de politiek echt kwalijk, dat er eerst A wordt gezegd→ waardoor boeren gaan i nvesteren en dan is het later toch B waardoor het geïnvesteerde zo voor niets is gedaan. Vaak gaat het daarbij om gigantische bedragen.

Nl heeft een heel erg groot probleem. Het land is 2,5 x de Limousin en heeft 17,28 miljoen! inwoners tegenover 750.000 in de Limousin. Dat is echt heel erg veel voor NL.

De boeren in Nl produceren het meeste van de hele wereld. Dat is raar. Het kleinste landje dat het meeste produceert en daar mag best naar gekeken worden.

Er zijn buiten het klimaatakkoord om heel erg veel belangen in NL. Er is bosbouw nodig om de CO2 uitstoot te houden. Vorige week een heel programma gezien, hoe bossen gekapt worden en zeker niet altijd terug geplant wordt elders wat wel de afspraak is. Dus we hebben bos nodig.

We hebben heel erg veel woningen nodig. De woningnood is echt gigantisch en de prijzen veel en veels te hoog en enorm gespannen is de markt. Arme jongeren die amper nog een huis kunnen kopen.

We hebben zoveel mensen dat we dus ook recreatie terrein nodig hebben voor wandelaars, fietsers, ruiters ea.

Door de klimaatveranderingen moeten de delta werken, de huizen en een hoop andere zaken verandert worden want de helft van NL ligt enorm laag en het waterpeil gaat meer en meer stijgen.

Dan zijn er mensen die van de natuur houden die opkomen voor allerlei zeldzame beestjes en daar een hoop energie insteken om die terug te krijgen of te behouden. Vogels en een hoop andere dieren. De wolf is terug, hoera voor vele mensen en is een beschermd dier.

Het kleine Nederland kent veel toerisme, die hebben ook allemaal vragen en willen genieten van huisjes, campings etc Dus ook daar moet beleid op worden gemaakt.

Er moet brood op de plank, dus er moet genoeg werkgelegenheid zijn. Bedrijven hebben ook ruimte nodig.

Het volk heeft zorg nodig, ook dat kost geld. Ik kan nog een hele tijd doorgaan want iedereen weet dat er zoveel moet en gewild wordt, in dit kleine mooie en vooral lieve landje. Mijn man en ik kijken af en toe verbijsterd naar al die eisen lijstjes van alle mensen.

Er is een grote haven, er is ook nog een grote vluchthaven erg belangrijk voor de handel. Kortom alles is belangrijk, maar alles geeft ook een enorme druk op letterlijke de grond, op het klimaat :list:
DAT maakt het zo moeilijk als je kijkt naar de politiek met zoveel versplinterende partijen om de juiste keuzes te maken. Heel moeilijk, ga er maar aanstaan. We willen gewoon teveel en daarvoor is het landje gewoon te klein. Simpel zat.

Als boeren fijn willen boeren zonder al dat gezeur aan hun hoofd, kom dan naar de Limousin of ga naar andere EU landen. Grond zat hier voor een prijs waar jullie alleen maar van kunnen dromen. Zoveel bedrijven gaan er mee ophouden, hier liggen ongelooflijk veel kansen. En ik garandeer je, het land ligt zo hoog, dat je geen risico loopt dat je land onder water komt te staan. :=
Als ik boer was, zou ik daar naar kijken en als ik kinderen zou hebben die nog echt fijn willen boeren→ het is tenslotte een pracht vak waar hard gewerkt wordt, dan zou ik naar andere landen kijken en in NL het bijltje erbij neer gooien.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:31

pien_2010 schreef:
De discussie gevolgd over de BBB. Ik ken de dame niet goed en ik heb ook het partij programma niet gelezen. In algemene zin vind ik het goed en logisch dat er een partij komt die voor de belangen van de boeren opkomen. Want op dit moment is het gewoon erg moeilijk voor de boeren en wat ik niet vind kunnen , en dat neem ik de politiek echt kwalijk, dat er eerst A wordt gezegd→ waardoor boeren gaan i nvesteren en dan is het later toch B waardoor het geïnvesteerde zo voor niets is gedaan. Vaak gaat het daarbij om gigantische bedragen.

Nl heeft een heel erg groot probleem. Het land is 2,5 x de Limousin en heeft 17,28 miljoen! inwoners tegenover 750.000 in de Limousin. Dat is echt heel erg veel voor NL.

De boeren in Nl produceren het meeste van de hele wereld. Dat is raar. Het kleinste landje dat het meeste produceert en daar mag best naar gekeken worden.

Er zijn buiten het klimaatakkoord om heel erg veel belangen in NL. Er is bosbouw nodig om de CO2 uitstoot te houden. Vorige week een heel programma gezien, hoe bossen gekapt worden en zeker niet altijd terug geplant wordt elders wat wel de afspraak is. Dus we hebben bos nodig.

We hebben heel erg veel woningen nodig. De woningnood is echt gigantisch en de prijzen veel en veels te hoog en enorm gespannen is de markt. Arme jongeren die amper nog een huis kunnen kopen.

We hebben zoveel mensen dat we dus ook recreatie terrein nodig hebben voor wandelaars, fietsers, ruiters ea.

Door de klimaatveranderingen moeten de delta werken, de huizen en een hoop andere zaken verandert worden want de helft van NL ligt enorm laag en het waterpeil gaat meer en meer stijgen.

Dan zijn er mensen die van de natuur houden die opkomen voor allerlei zeldzame beestjes en daar een hoop energie insteken om die terug te krijgen of te behouden. Vogels en een hoop andere dieren. De wolf is terug, hoera voor vele mensen en is een beschermd dier.

Het kleine Nederland kent veel toerisme, die hebben ook allemaal vragen en willen genieten van huisjes, campings etc Dus ook daar moet beleid op worden gemaakt.

Er moet brood op de plank, dus er moet genoeg werkgelegenheid zijn. Bedrijven hebben ook ruimte nodig.

Het volk heeft zorg nodig, ook dat kost geld. Ik kan nog een hele tijd doorgaan want iedereen weet dat er zoveel moet en gewild wordt, in dit kleine mooie en vooral lieve landje. Mijn man en ik kijken af en toe verbijsterd naar al die eisen lijstjes van alle mensen.

Er is een grote haven, er is ook nog een grote vluchthaven erg belangrijk voor de handel. Kortom alles is belangrijk, maar alles geeft ook een enorme druk op letterlijke de grond, op het klimaat :list:
DAT maakt het zo moeilijk als je kijkt naar de politiek met zoveel versplinterende partijen om de juiste keuzes te maken. Heel moeilijk, ga er maar aanstaan. We willen gewoon teveel en daarvoor is het landje gewoon te klein. Simpel zat.

Als boeren fijn willen boeren zonder al dat gezeur aan hun hoofd, kom dan naar de Limousin of ga naar andere EU landen. Grond zat hier voor een prijs waar jullie alleen maar van kunnen dromen. Zoveel bedrijven gaan er mee ophouden, hier liggen ongelooflijk veel kansen. En ik garandeer je, het land ligt zo hoog, dat je geen risico loopt dat je land onder water komt te staan. :=
Als ik boer was, zou ik daar naar kijken en als ik kinderen zou hebben die nog echt fijn willen boeren→ het is tenslotte een pracht vak waar hard gewerkt wordt, dan zou ik naar andere landen kijken en in NL het bijltje erbij neer gooien.

Goede post, Pien. Nederland is gewoon te klein en te vol om op de huidige voet verder te gaan. Dat geldt voor veel sectoren. Er moet meer over de grenzen heen gekeken worden, letterlijk en figuurlijk.

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:33

limousin lijkt me inderdaad prachtig!! goed plan om daar een heel groot natuurgebied te creëren, soort OVP xxl!
En dan op de vruchtbare NL grond gewoon goed voedsel blijven produceren.

Ik begrijp je post Pien, maar ik laat me niet uit mijn land wegjagen!

pien_2010

Berichten: 43763
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:37

Juval ik jaag je niet weg. Iedereen moet vooral doen waar je gelukkig van wordt. Maar ik schets een plaatje zoals ik het zie.

Electra63

Berichten: 17898
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:01

Het is gewoon moeilijk om met goede oplossingen voor zoveel verschillende problemen te komen, die haalbaar en betaalbaar zijn en draagvlak hebben.
Ik gun boeren een goede boterham, maar het milieu en klimaat baren mij ook zorgen voor de toekomst. Maar ook goede zorg en een goed pensioenakkoord, is belangrijk, enz. enz. Er zijn zoveel problemen.

We zijn maar een klein land net als de rest van de wereld op dit moment in een grote (Corona) crisis met allerlei (financiële) gevolgen.

Op dit moment willen oppositiepartijen punten/kiezers scoren en regeringspartijen zich verdedigen.
De intentie om met elkaar tot een goede oplossing te komen en z.s.m. een nieuw kabinet te vormen, breed gedragen, die werkt aan goede oplossingen zou fijn zijn.

Janneke2

Berichten: 22910
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:46

Biomassa zou resthout moeten zijn.

En dat geld dat hard nodig is voor de energietransitie weggeooid (bijna : gestolen) wordt voor dat idiote gedoe van houtkap in Canada, met stookolie over de oceaan en dan hier in de fik - als het niet zo triest was, zou je je er slap om lachen.

En tja, anderen worden dan cynisch.

Exitium

Berichten: 7170
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:39


BigOne
Berichten: 38481
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 15:42

Verbaasd me totaal niet van de Haan, dat lijkt me nu echt iemand die voor de centen in de kamer zit.

Electra63

Berichten: 17898
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:04

bigone schreef:
Verbaasd me totaal niet van de Haan, dat lijkt me nu echt iemand die voor de centen in de kamer zit.


Dat durf ik niet te zeggen, als directeur van de ANBO zal zij ook geen modaal inkomen hebben ontvangen :D
Er is al jaren ruzie en gekibbel in die partij.
Die Nagel draagt daar zeker aan bij, denk ik.
De Haan heeft de enige zetel in de TW, misschien is dit nu dan toch echt het einde voor 50Plus.
Met een goede lijsttrekker, moet daar toch makkelijk 4 zetels te halen zijn, met zo'n potentioneel aan kiezers.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:46

Mevr. de Haan is zo te zien zelf helemaal geen 50+.Ze zouden mensen moeten inzetten die tot de doelgroep behoren.En zetelroof vind ik altijd fout tenzij alle kiezers specifiek op haar zouden hebben gestemd als persoon en niet op haar partij.Maar daar is hier toch geen sprake van.Dus die zetel hoort ze terug te geven,aan de nr.2 van haar ex-partij.