Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:06

Tja...
Voorop gesteld : ik heb het niet zo op fusies.
Ik groeide, oma vertelt, op met de creativiteit van het kabinet Den Uyl. (Dat haar begrotingen op orde had, itt latere, rechtse kabinetten.)
Dit kabinet bestond uit 5 partijen: PvdA, ARP, KVP, D66 en PPR.
(Tegenwoordig: drie partijen: PvdA, CDa, GL.)(Dat klinkt super links, maar ook toen al was de KVP fiks rechts, met veel ondernemers in de partij. In principe is dat alleen maar veelkleurig en dat geeft kracht.)
Tijdens het kabinet Den Uyl gold dat
zowel Kamerleden "mochten"* tegenstemmen,
als het verschijnsel dat twee partijen zich niet aan het regeerprogram gebonden achtten.
Het was echt elke week weer spannend welke kant onderwerp X, Y of Z op zou gaan...

In de jaren tachtig kwamen die vreselijke kabinetten Lubbers : twee partijen (CDA en VVD) hadden net aan 51% van de zetels, voerden een snoeihard rechts beleid en er was nul overleg. (Strenge fractiediscipline, geen overleg met andere fracties 'nodig'.)

Fast forward: augustus 2021.
Mark Rutte liet zich ontvallen 'dat hij niet met vijf partijen wil regeren'.
GL en de PvdA hadden zich voorgenomen zich niet uiteen te laten drijven - nou, dus gaan ze een soort van samen. ("Bezwaar ondervangen.")


* Naar de letter van de wet 'stemmen Kamerleden vrij van last en ruggespraak'.
Verder zijn Kamerleden samen de hoogste baas van /in dit land.
In principe kan en mag, en wellicht moet, een Kamerlid zelf bepalen of hij/ zij voor of tegen stemt.
Maar als er stevige fractiediscipline is, je lid bent van het CDA omdat je carrière wil maken etc etc - dan geldt (zoals een idioot ooit zei) '... dat je baas in het kabinet zit.'
(Tweede Kamerleden kunnen niet ontslagen worden, maar bij dit soort uitspraken zou ik willen dat er een procedure voor was...)

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 00:52

Ik vind het kiezersbedrog

Exitium

Berichten: 7153
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 03:06

Anne_GTI schreef:
Ik vind het kiezersbedrog

Hoezo dat?

pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:04

Anne_GTI schreef:
Ik vind het kiezersbedrog


Ik had zoiets→ "hé'hé eindelijk. Het werd tijd!" Ik zit er eigenlijk al heel erg lang op te wachten, want die enorme versplintering gaat veels te ver in mijn ogen. . Het is erg jammer vind ik, om je altijd te richten op de verschillen terwijl er zoveel overeenkomsten zijn ook. Als links wat minder versnipperd wordt en groter, dan kunnen ze misschien wat meer invloed uitoefenen, want al jaren staan ze eigenlijk aan de zijkant. En de pvda die eerst wel mee ging reageren met de VVD is daar ongekend hard voor afgestraft. Ik zie wel wat in zo'n partij in tegenstelling tot Janneke. Dus kiezersbedrog dat vind ik niet.
Er zullen zeker mensen zijn die stemmen op die partijen of gestemd hebben die tegen zijn, maar zeker ook mensen die er voor zijn. Links vind ik, kijkt te graag naar de verschillen en te weinig naar de overeenkomsten, of accepteert te weinig de verschillen. Dit onderwerp hangt ook al jaren in de lucht en er aan te komen. Dus on verra (we zullen zien).

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:58

Ik vind vooral de hele formatie kiezersbedrog :o Echt belachelijk dat het zo lang moet duren, zeker in deze tijden.

GL en PVDA die samen een front vormen.. als ze denken dat het helpt moeten ze het zeker doen. De nieuwe regering kan wel een snufje links gebruiken.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:58

En daar sluit ik me helemaal bij aan.

Swah

Berichten: 1858
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:23

Sta er helemaal achter! Kunnen zo iig meer bereiken dan apart.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:28

Swah schreef:
Sta er helemaal achter! Kunnen zo iig meer bereiken dan apart.


Behalve als het mis gaat. Dan is de kans levensgroot dat ze elkaar de schuld gaan geven en levert ‘links van het midden’ nog meer in.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 00:26

Mijns inziens prima om wat naar elkaar toe te bewegen. Niet alleen op links, maar al die kleine partijtjes, afsplinteringen en eenmansfracties - asteblieft :roll:

Maar die toenadering toch niet om plaats te nemen in een kabinet olv de VVD met wéér Rutte!

Links krijgt al vaak 'de schuld' van allerhande maatregelen die rechts doorvoerde op gebied van klimaat, sociale voorzieningen, migratie, etc. Een rechts kabinet mogelijk gemaakt door links, dat wordt alleen maar meer gedoe! Dan krijgen we linkse 'goedmakertjes' met een verborgen agenda van rechts; halfbakken oplossingen voor de bühne die stiekum vooral goed zijn voor de portemonnee van de elite.

Het CDA verkocht haar ziel reeds aan de duivel. En zie wat daar van kwam.
Ik hou m'n hart vast. De bom gaat ontploffen, zonde als GL en PvdA dan meegaan ten onder omdat het negatieve op hen afstraalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 07:59

maar wat als de bom echt ploft!! nieuwe verkiezingen !!!

zou dat iets opleveren, meer dan dat gehakketak nu

of toch maar gewoon verder met de CU,

je kunt heel lang demissionair blijven om je zin te krijgen, maar wie krijgt dan zijn/haar zin!!!

pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:02

Het CDA is een midden partij en een partij van mensen die gelovig zijn/ waren. Zowel het midden denken verdwijnt meer en meer en mensen geloven minder. DAT is in mijn ogen vooral de reden dat deze partij zo weinig zetels heeft gekregen want het verminderen van zetels is al heel erg lang aan de gang. Toen ik kind was, was de KVP ongelooflijk groot in Limburg en Brabant. Tja iedereen ging toen nog naar de kerk. Die partij heb ik jaar na jaar zien afbrokkelen en die tendens ging aardig gelijk met de terugloop van het bezoeken van de kerk.
Het mee regeren heeft misschien een laatste zetje gegeven, alleen zie je dat het CU met zijn vaste kern, daar totaal geen last van heeft. Dus CHubby dat verkopen van de ziel aan de duivel zie ik anders.

BigOne
Berichten: 38319
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:05

Nieuwe verkiezingen? Zou heel benieuwd zijn wat daar uit zou komen.

pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:07

Vollgens mij Bigone is dit alleen maar een verlenging van de soap.

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:12

Als je de nieuwste peilingen bekijkt lijkt het alsof de snipperpartijen er weer meer zetels bij zouden krijgen als er nu verkiezingen zouden komen. Ik vraag mij dus of of dat dan een betere formatie zou opleveren.

Ik vraag mij af of het voor de lange termijn goed is dat de PvdA en GL samen gaan, ik heb er weinig verstand van dus ik weet het niet maar het lijken mij toch 2 partijen met best een verschillende achterban. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat ook een van de redenen was dat GL in ieder geval zoveel verloren had deze verkiezingen, dat ze niet duidelijk genoeg hadden gemaakt waar ze voor stonden? Dat word denk ik nog lastiger op deze manier. Als je echt gaat fuseren en echt een nieuw links geluid laat horen denk ik wel dat daar vraag naar is. Maar half/half: dan word het nog onduidelijker waar GL en PvdA voor staan?

(https://decorrespondent.nl/12268/waarom ... 6-41201c52 )

Ik denk overigens dat het CDA behalve dat het een partij is voor midden/gelovig, het ook van oudsher een partij was waar boeren op stemden. Ik denk dat die bij nieuwe verkiezingen massaal overstappen naar BBB. Daarnaast heeft het CDA intern ook nogal wat zwalkend beleid gehad qua lijsttrekkers en gedoe met Omtzigt.

VVD en CU zijn niet 'afgestraft' voor de afgelopen jaren, dus denk dat het vooral aan het CDA zelf te danken is i.m.o. :)

BigOne
Berichten: 38319
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:14

pien_2010 schreef:
Vollgens mij Bigone is dit alleen maar een verlenging van de soap.

Dat sowieso, vind de uitslag van de vorige verkiezingen al niet leuk en met de huidige toestand in het land zou het niet veel goeds beloven. Bollywood is er niks bij.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:23

GL en PVDA gaan niet echt samen toch, maar ze vormen voor nu één front in de formaties? Beide partijen blijven verder wel gewoon hun eigen partij.

Tenminste, zo heb ik het begrepen.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 08:41

bigone schreef:
pien_2010 schreef:
Vollgens mij Bigone is dit alleen maar een verlenging van de soap.

Dat sowieso, vind de uitslag van de vorige verkiezingen al niet leuk en met de huidige toestand in het land zou het niet veel goeds beloven. Bollywood is er niks bij.


Ik wacht op de grote afsluitende dans scène in de Tweede Kamer dan. :D

anjali
Berichten: 15126
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 09:44

pien_2010 schreef:
Het CDA is een midden partij en een partij van mensen die gelovig zijn/ waren. Zowel het midden denken verdwijnt meer en meer en mensen geloven minder. DAT is in mijn ogen vooral de reden dat deze partij zo weinig zetels heeft gekregen want het verminderen van zetels is al heel erg lang aan de gang. Toen ik kind was, was de KVP ongelooflijk groot in Limburg en Brabant. Tja iedereen ging toen nog naar de kerk. Die partij heb ik jaar na jaar zien afbrokkelen en die tendens ging aardig gelijk met de terugloop van het bezoeken van de kerk.
Het mee regeren heeft misschien een laatste zetje gegeven, alleen zie je dat het CU met zijn vaste kern, daar totaal geen last van heeft. Dus CHubby dat verkopen van de ziel aan de duivel zie ik anders.

Mijn familie stemde vroeger ook op de KVP.Bij de CDA van nu is er van die C (Christelijk) niets meer terug te vinden. Dus degenen die om die reden erop zouden stemmen hebben al lang afgehaakt.De SGP en de CHU houden wel vast aan gelovige principes wat betreft medisch-ethische standpunten en daardoor hebben ze weliswaar niet veel kiezers maar wel een vaste groep waar ze op kunnen rekenen.Als een partij zijn oorspronkelijke principes overboord gooit om meer kiezers te krijgen,dan trekken ze op de lange duur aan het kortste eind.Want de vaste groep raken ze dan kwijt omdat die zich er niet meer door vertegenwoordigd voelt.Dat waren dan de leden die ook betalen voor hun lidmaatschap.En verkiezingsposters aan hun raam hangen en zo.Dan moet je er nl. wel echt achterstaan anders doe je dat niet. Dit alles geldt voor alle partijen trouwens.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:06

Chubby schreef:
Links krijgt al vaak 'de schuld' van allerhande maatregelen die rechts doorvoerde op gebied van klimaat, sociale voorzieningen, migratie, etc. Een rechts kabinet mogelijk gemaakt door links, dat wordt alleen maar meer gedoe! Dan krijgen we linkse 'goedmakertjes' met een verborgen agenda van rechts; halfbakken oplossingen voor de bühne die stiekum vooral goed zijn voor de portemonnee van de elite.

... wat mij betreft is dit een goede beschrijving van het kabinet Rutte II.
Terwijl er qua kamerzetels iets veel leukers mogelijk was.
Kabinet met twee partijen : VVD en PvdA. En de PvdA was helaas totaal onherkenbaar als linkse partij. (Gevolg : een enorm 'pak slaag van de kiezer', volstrekt terecht.)
Citaat:
Het CDA verkocht haar ziel reeds aan de duivel. En zie wat daar van kwam.

De bestuurderspartij vond in 2010 'dat het land toch geregeerd most worden (en dat het vanzelf sprak dat de regenten van het CDA dit deden)' en gingen in zee met Geert Wilders. (Gedoogconstructie Rutte I)
Ik hoor als christen tot diegenen die zeiden dat een christelijke partij dat niet kan maken.

(Wat mij betreft kan een christelijke partij ook maar heel lastig met de VVD regeren, dit terzijde...)

Babootje

Berichten: 26340
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:08

Exitium schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik vind het kiezersbedrog

Hoezo dat?


Omdat de kiezer overwegend (centrum)rechts heeft gestemd en met de Kaag coalitie een overwegend links kabinet zou ontstaan?

Nieuwe verkiezingen zou ik best interessant vinden. Ik vermoed dat D66 toch wel wat kiezers kwijt zou raken

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:11

Bij nieuwe verkiezingen beginnen we weer van voor af aan. Nee liever gewoon blijven doorsukkelen tot we een coalitie hebben.
En ik ben wel blij dat er iets van een links geluid is te horen

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:27

De enige manier waarop nieuwe verkiezingen zouden helpen, is als er een minder versplinterd landschap zou ontstaan. Ik zie het niet gebeuren, dus hopelijk komen ze er zo gewoon uit...

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 10:37

Babootje schreef:
Omdat de kiezer overwegend (centrum)rechts heeft gestemd en met de Kaag coalitie een overwegend links kabinet zou ontstaan?

Nieuwe verkiezingen zou ik best interessant vinden. Ik vermoed dat D66 toch wel wat kiezers kwijt zou raken


Sinds wanneer zijn D66 en CDA links ? CDA is gewoon rechts en net PVV-light. ;)
Ik snap sowieso niet waarom het Kaag-coalitie wordt genoemd.
Het lijkt mij gewoon Rutte4 :D

De roep om nieuwe verkiezingen komt vooral van mensen die hopen dat D66 gaat verliezen en BBB en Forum zetels gaan winnen.

Ik denk dat vooral CDA zetels gaat verliezen (Omtzigt) en Forum (vertek van Haga).
En verder wat kleine verschuivingen.

Maar verder zie ik VVD nog steeds als de grootste/stabiele partij en dan nog meer versnippering onder de andere partijen. Met D66/PVV als 2e/3e partij.
En verder meer partijen met 5-8 zetels.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:17

Ik hoop op nieuwe verkiezingen, de laatste peilingen zeggen grote winst voor BBB.

maar goed, ik denk dat ze bij de formatie het niet zover zullen laten komen. Ik hoop echt niet dat door de fusie er nu wel een kabinet komt met GL en pvda. Dat maakt het toekomstperspectief voor veel boeren bijzonder slecht.

we zullen zien en wachten maar weer af.

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 19:28

juval schreef:
Ik hoop op nieuwe verkiezingen, de laatste peilingen zeggen grote winst voor BBB.

maar goed, ik denk dat ze bij de formatie het niet zover zullen laten komen. Ik hoop echt niet dat door de fusie er nu wel een kabinet komt met GL en pvda. Dat maakt het toekomstperspectief voor veel boeren bijzonder slecht.

we zullen zien en wachten maar weer af.


Dan nog zal VVD en D66 de grootste zijn, dus wat schiet je ermee op?