Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:15

Ik vermoed dat D66 wel met GL en PVDA meegaat op die onderwerpen, dus ja, kan me voorstellen dat boeren dat spannend vinden.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:40

juval schreef:
Ik hoop echt niet dat door de fusie er nu wel een kabinet komt met GL en pvda. Dat maakt het toekomstperspectief voor veel boeren bijzonder slecht.

we zullen zien en wachten maar weer af.


Voor de onderhandelingspositie van de boeren lijkt het mij goed nieuws.

GL heeft (al jaren) in haar programma's staan dat de kartelwaakhond anders moet gaan werken, zodat individuele boeren beter een vuist kunnen maken tegen de luitjes van Ahold/ Delhaize.

En milieumaatregelen: die moeten sowieso en voor ons allemaal.
(Het CDA heeft jaren weggekeken en Rutte is vergeten dat hij ooit de VVD groen rechts noemde.)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:21

Janneke2 schreef:
Voor de onderhandelingspositie van de boeren lijkt het mij goed nieuws.

GL heeft (al jaren) in haar programma's staan dat de kartelwaakhond anders moet gaan werken, zodat individuele boeren beter een vuist kunnen maken tegen de luitjes van Ahold/ Delhaize.

En milieumaatregelen: die moeten sowieso en voor ons allemaal.
(Het CDA heeft jaren weggekeken en Rutte is vergeten dat hij ooit de VVD groen rechts noemde.)


GL heeft veel meer in haar programma staan waar ik als boerin helemaal niet blij van wordt en ik vraag me af of en wanneer jij dat een keer gaat begrijpen.

Citaat:
In Europa zetten we ons in voor landbouwsubsidies die bijdragen aan natuurinclusieve landbouw. Met dit langetermijnbeleid geven we boeren duidelijkheid over de toekomst van de landbouw en werken we toe naar een halvering van de veestapel in 2030.


Jesse Klaver (2019):
Citaat:
De boodschap naar de veeteelt- en de landbouwsector is dat de veestapel zal inkrimpen, zo veel mogelijk, op vrijwillige basis. Dat wil ik ook: zo veel mogelijk. Maar ook gedwongen krimp kunnen we niet uitsluiten.


Citaat:
Er komt een einde aan de bio-industrie. Nieuwbouw van megastallen is niet toegestaan en bestaande megastallen verdwijnen.


Een stal met >250 melkkoeien is een megastal. Die moeten dus verdwijnen. Dat zijn meer dan 400 Nederlandse melkveebedrijven, waaronder die van mijn zwager en zijn gezin. Wat heeft hij precies aan een zogenaamde 'betere onderhandelingspositie' als hij zijn bedrijf moet beëindigen?

Citaat:
We verplichten weidegang voor van nature grazende dieren.


Er zijn minstens 8 boeren in mijn directe kennissenkring die niet de mogelijkheid hebben om hun koeien te weiden, omdat ze te weinig grond bij huis hebben. Einde verhaal voor die bedrijven.

Dus als je met je bedrijf de halvering van de veestapel en de rest van de Groenlinkse rataplan hebt overleefd, dan krijg je je zogenaamde fijne onderhandelingspositie. Ik word eerlijk gezegd nogal moe van dit riedeltje die je telkens opdreunt om boeren te overtuigen dat GL zo'n slechte partij nog niet is voor hen :O

anjali
Berichten: 15129
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:23

@Tiepfoudt: Maar dat koeien of andere grazers echt helemaal nooit weidegang kunnen krijgen,dat is toch niet diervriendelijk te noemen.Ik ben vegetarier met wel melkgebruik maar zo veel mogelijk (want melk zit in veel producten toegevoegd) alleen van koeien die ook geregeld op de wei mogen.En daar betaal ik graag extra voor.Voor mijn paard kies ik toch ook een stal met geregelde weidegang.Met slecht weer is denk ik zowel voor koeien als paarden een stal aangenamer.Maar als je helemaal geen weidegrond ter beschikking hebt dan kun je beter geen grote grazers gaan houden vind ik.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:56

anjali schreef:
@Tiepfoudt: Maar dat koeien of andere grazers echt helemaal nooit weidegang kunnen krijgen,dat is toch niet diervriendelijk te noemen
Eens.
Er wordt, niet in de laatste plaats door veel boeren zelf, graag gesproken over 'de' boeren die allemaal massaal door de (linkse) politiek verketterd en genaaid worden. Maar m.i. bestaat 'de' boer niet, daarvoor is de agrarische bedrijfstak inclusief verschillen in visie en bedrijfsvoering, veel.te divers.

Zo zit er ook verschil tussen een veehouder die zijn koeien buiten houdt en een die zijn dieren permanent opstalt. Waarom wordt er altijd (terecht) gepiept over paardeneigenaren die hun paarden (soemi-)permanent op stal zetten, en zou je geen kritiek mogen hebben op eem koeienboer die zijn koeien permanent opstalt? Als je te weinig grond hebt om de koeien buiten te laten lopen, kun je je ook afvragen of je als boer op de juiste locatie zit.

Ook zijn er grote verschillen in hoe zorgvuldig een boerenbedrijf gerund wordt, en hoe er met dieren wordt omgegaan. Vandaag weer zo'n horrorbericht over een stal vol dode varkens, gestikt in de ammoniakdampen doordat de luchtzuivering ermee stopte. Dan doe je toch echt iets fout als veehouder. Daar zou ik als boer(in) die zijn/haar zaakjes wel goed op orde heeft toch liever niet mee geassocieerd worden.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 17:08

Daarom hoop ik als vvd stemmer wel dat GL in het kabinet komt, met PvdA als dat nodig is en sowieso met D66 die hopelijk ook echt waar gaat maken wat ze beloven op dit onderwerp.

Maar ik ben geen boer, en snap toch dat het voor boeren heel spannend is nu.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:13

purny schreef:
juval schreef:
Ik hoop op nieuwe verkiezingen, de laatste peilingen zeggen grote winst voor BBB.

maar goed, ik denk dat ze bij de formatie het niet zover zullen laten komen. Ik hoop echt niet dat door de fusie er nu wel een kabinet komt met GL en pvda. Dat maakt het toekomstperspectief voor veel boeren bijzonder slecht.

we zullen zien en wachten maar weer af.


Dan nog zal VVD en D66 de grootste zijn, dus wat schiet je ermee op?


nou ja, als de peilingen kloppen zou BBB op 6 zetels staan, dus dan is het wel een partij waar serieus rekening mee gehouden zal moeten worden.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:09

anjali schreef:
@Tiepfoudt: Maar dat koeien of andere grazers echt helemaal nooit weidegang kunnen krijgen,dat is toch niet diervriendelijk te noemen.Ik ben vegetarier met wel melkgebruik maar zo veel mogelijk (want melk zit in veel producten toegevoegd) alleen van koeien die ook geregeld op de wei mogen.En daar betaal ik graag extra voor.Voor mijn paard kies ik toch ook een stal met geregelde weidegang.Met slecht weer is denk ik zowel voor koeien als paarden een stal aangenamer.Maar als je helemaal geen weidegrond ter beschikking hebt dan kun je beter geen grote grazers gaan houden vind ik.

Of geen weidegang voor koeien wel/niet diervriendelijk is of kan zijn, is een andere discussie die ik best (in een ander topic) wil voeren. In mijn reactie op Janneke2 ging het erom dat zij voor de zoveelste keer ons probeert te overtuigen dat GL juist goed is voor boeren, terwijl dat pertinent onwaar is als je niet biologisch/biodynamisch/natuurinclusief/geitenwollensokkenboer bent of wilt worden. Het is vermoeiend om dat telkens weer opnieuw te moeten weerleggen.

Askja schreef:
Eens.
Er wordt, niet in de laatste plaats door veel boeren zelf, graag gesproken over 'de' boeren die allemaal massaal door de (linkse) politiek verketterd en genaaid worden. Maar m.i. bestaat 'de' boer niet, daarvoor is de agrarische bedrijfstak inclusief verschillen in visie en bedrijfsvoering, veel.te divers.

Eens. Zo zijn er boeren die niet aan weidegang doen, waar een koe beter af is dan bij een heel aantal weideboeren. Zelf vind ik dat wij (wel weidegang) het heel goed doen qua dierenwelzijn en diergezondheid. Onze koeien worden ouder dan de gemiddelde melkkoe in Nederland en we hebben weinig klauwproblemen, mastitis e.d. Toch zijn er bedrijven zonder weidegang die het nóg beter doen.

Askja schreef:
Zo zit er ook verschil tussen een veehouder die zijn koeien buiten houdt en een die zijn dieren permanent opstalt. Waarom wordt er altijd (terecht) gepiept over paardeneigenaren die hun paarden (soemi-)permanent op stal zetten, en zou je geen kritiek mogen hebben op eem koeienboer die zijn koeien permanent opstalt?


Wie zegt dat je geen kritiek mag hebben op boeren die geen weidegang toepassen? Kritiek hebben is echter nog altijd iets heel anders dan iets verbieden/verplichten zoals GL dat in haar programma heeft staan.

Askja schreef:
Als je te weinig grond hebt om de koeien buiten te laten lopen, kun je je ook afvragen of je als boer op de juiste locatie zit.

Je kunt je ook afvragen sinds wanneer en waarom die boer te weinig grond bij huis heeft. Iets met pachten, zonnepanelen, woningbouw, natuur, industrieterreinen, en zo meer?

Askja schreef:
Ook zijn er grote verschillen in hoe zorgvuldig een boerenbedrijf gerund wordt, en hoe er met dieren wordt omgegaan. Vandaag weer zo'n horrorbericht over een stal vol dode varkens, gestikt in de ammoniakdampen doordat de luchtzuivering ermee stopte. Dan doe je toch echt iets fout als veehouder. Daar zou ik als boer(in) die zijn/haar zaakjes wel goed op orde heeft toch liever niet mee geassocieerd worden.

Oh, jij was erbij of je kent die varkensboer? Vertel eens, wat had deze boer precies niet in orde waardoor de luchtwassers ermee stopten?

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:55

Het linkse blok lijkt nu buiten spel te zijn gezet. Misschien dus toch niet zo'n goede zet geweest om samen te spannen.

Waarschijnlijk dus toch op naar een minderheidskabinet. Ik ben benieuwd.

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 19:56

Ik vind het achterlijk.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:04

juval schreef:
Het linkse blok lijkt nu buiten spel te zijn gezet. Misschien dus toch niet zo'n goede zet geweest om samen te spannen.

Waarschijnlijk dus toch op naar een minderheidskabinet. Ik ben benieuwd.


Tja, ik kan me goed voorstellen dat ze niet met 5 verschillende partijen willen regeren. PvdA en GroenLinks zijn immers niet gefuseerd.

Citaat:
Volgens de VVD-voorman is een kabinet met vijf partijen waarvan er sommige niet nodig zijn voor een meerderheid 'in de kern instabiel'.


Ben benieuwd wat nu gaat gebeuren.

Even een nieuwsartikel, mochten mensen niet weten wat er is (ik moest het ook even Googlen).
https://www.trouw.nl/politiek/teleurste ... ~b00d1120/

Edit: zo te lezen is het niet eens alleen VVD/CDA.
Citaat:
Haagse bronnen wijzen erop dat niet alleen CDA en VVD combinaties blokkeren. Ook D66 weigert samenwerking met bepaalde partijen. Zo heeft Sigrid Kaag niet alleen de ChristenUnie geblokkeerd. Ook zou ze samenwerking in een kabinet met Volt of JA21 uitsluiten. Verder melden bronnen dat als er een minderheidskabinet komt, D66 dat dan graag alleen met de VVD doet, zonder het CDA.


Dus iedereen loopt daar eigenwijs te doen :=

Exitium

Berichten: 7153
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:20

Optie met JA21 of Volt is er niet. Die zou nu op 76 zetels uitkomen, maar zodra Pieter Omtzigt terugkomt en uit de CDA stapt (wat niet onwaarschijnlijk is) heb je dan al geen meerderheid meer.

Ik snap GL en PvdA wel, denk ook niet dat het een slechte zet is geweest om elkaar vast te houden. Had één van de partijen erin gegaan, dan hadden ze als enige linkse partij in een centrumrechtse coalitie gezeten en geen vuist kunnen maken. Dan ben je een speelbal van de coalitie, of je bent de reden dat de regering uiteindelijk valt en mag daar de rekening voor betalen bij de volgende verkiezingen.

pien_2010

Berichten: 43447
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:23

Eens Exitium!

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:36

Exitium schreef:
Optie met JA21 of Volt is er niet. Die zou nu op 76 zetels uitkomen, maar zodra Pieter Omtzigt terugkomt en uit de CDA stapt (wat niet onwaarschijnlijk is) heb je dan al geen meerderheid meer.

Ik snap GL en PvdA wel, denk ook niet dat het een slechte zet is geweest om elkaar vast te houden. Had één van de partijen erin gegaan, dan hadden ze als enige linkse partij in een centrumrechtse coalitie gezeten en geen vuist kunnen maken. Dan ben je een speelbal van de coalitie, of je bent de reden dat de regering uiteindelijk valt en mag daar de rekening voor betalen bij de volgende verkiezingen.


Zeker eens :j. Had zelf ook graag gezien dat er een linkse, groene stem in het kabinet zat. Maar bedoelde gewoon dat het niet alleen VVD/CDA is die weigeren met iemand te reageren.

Op zich goed dat ze elkaar vast hebben gehouden hoor, anders waren er wel geluiden geweest dat ze elkaar weer makkelijk los hadden gelaten als ze er zelf baat bij hadden. Voet bij stuk houden is dan eerlijker naar elkaar toe.

Cowboy55
Berichten: 8502
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 21:46

Exitium schreef:
Optie met JA21 of Volt is er niet. Die zou nu op 76 zetels uitkomen, maar zodra Pieter Omtzigt terugkomt en uit de CDA stapt (wat niet onwaarschijnlijk is) heb je dan al geen meerderheid meer.

Ik snap GL en PvdA wel, denk ook niet dat het een slechte zet is geweest om elkaar vast te houden. Had één van de partijen erin gegaan, dan hadden ze als enige linkse partij in een centrumrechtse coalitie gezeten en geen vuist kunnen maken. Dan ben je een speelbal van de coalitie, of je bent de reden dat de regering uiteindelijk valt en mag daar de rekening voor betalen bij de volgende verkiezingen.


Correct.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:27

juval schreef:
Het linkse blok lijkt nu buiten spel te zijn gezet. Misschien dus toch niet zo'n goede zet geweest om samen te spannen.

Waarschijnlijk dus toch op naar een minderheidskabinet. Ik ben benieuwd.


:) Oej, hoe klinkt dat: 'er werd samen gespannen...!'
(Uitkijken geblazen dan.)

En ach, een minderheidskabinet, waarom ook niet.
De Tweede Kamer is de baas in dit land, dus dat ze dit gedoe pikken vind ik vreemd. (Of toch maar weer formeren via het staatshoofd?)

Ik heb destijds genoten van de creativiteit van het kabinet Den Uyl - dat was een soort minderheidskabinet. (Er lag een regeerakkoord, maar niet alle partijen hadden zich daar aan verbonden verklaard. 'Moet kunnen', zei men in die tijd.)
Goed voor de discussie, elk punt wordt zorgvuldig afgewogen

En ik ijs van de kabinetten Lubbers I en II: een 51% meerderheid die de rest 'rechts liet liggen'.
Ronduit slecht voor de democratie.

Claudia de Breij zei het nog maar weer eens in haar oudejaarsavond conference 2019:
'democratie is dat de meerderheid beslist, met respect voor de gevoelens en belangen van de minderheid'.

pien_2010

Berichten: 43447
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:17

Claudia de Breij had dat zeer mooi verwoord en ik ben het ermee eens.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:49

Respect is er weinig tegenwoordig in de politiek en in de maatschappij. ;)

De verwachting is dat Remkes de nieuwe informateur wordt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:39

Electra63 schreef:
Respect is er weinig tegenwoordig in de politiek en in de maatschappij. ;)

De verwachting is dat Remkes de nieuwe informateur wordt.
Nouja, dat wil de VVD. Remkes is wel crisismanager pur sang. Maar of hij een dood paard weer in beweging krijgt ...

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:41

juval schreef:
Het linkse blok lijkt nu buiten spel te zijn gezet. Misschien dus toch niet zo'n goede zet geweest om samen te spannen.

Waarschijnlijk dus toch op naar een minderheidskabinet. Ik ben benieuwd.

Allemaal het gevolg van Nieuw Leiderschap.
En van 2 splinterpartijen die een te grote broek aantrekken.
Blijft voor mij de vraag waarom Kaag het t.o.v. de CU zo hoog durft te spelen. De C.U. STAAT IMO dichter bij D66 dan de andere 2 uit deze coalitie. Seegers is met zijn partij altijd een betrouwbare partner gebleken. Waarom die uiting van haat van D66?

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:04

Ik begrijp dat wel van D66.
O.a. euthanasie en abortus is belangrijk voor D66.
En de CU is daar fel op tegen.

Ik vind juist dat CDA teveel in de melk te brokkelen heeft, terwijl zij duidelijk verloren hebben tijdens de verkiezingen.

D66 wil gewoon meer steun in het volgende kabinet, omdat zij nu vaak alleen stonden.

Wat haat betreft, er is volgens mij niemand in de Kamer die zo gehaat wordt als Kaag, behalve misschien Sylvana Simons.

pien_2010

Berichten: 43447
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:15

misterA schreef:
juval schreef:
Het linkse blok lijkt nu buiten spel te zijn gezet. Misschien dus toch niet zo'n goede zet geweest om samen te spannen.

Waarschijnlijk dus toch op naar een minderheidskabinet. Ik ben benieuwd.

Allemaal het gevolg van Nieuw Leiderschap.
En van 2 splinterpartijen die een te grote broek aantrekken.
Blijft voor mij de vraag waarom Kaag het t.o.v. de CU zo hoog durft te spelen. De C.U. STAAT IMO dichter bij D66 dan de andere 2 uit deze coalitie. Seegers is met zijn partij altijd een betrouwbare partner gebleken. Waarom die uiting van haat van D66?



Het is geen haat. D66 zit al jaren met de CU in het kabinet en heeft veel veren moeten laten als het gaat om verder ontwikkelen euthanasie wetgeving. CU kan niet anders als tegen zijn. D66 zal toch ook een keer weer moeten leveren op dit soort ethische kwesties vooreigenachterban. Dus heeft van beiden partijen 0,0 te maken met haat maar staan voor de ideeen vd partij die botsen met elkaar.

Swah

Berichten: 1858
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:40

Ja inderdaad. Ik denk in het algemeen dat er best veel mensen zijn die zich in het overgrote deel van de CU standpunten kunnen vinden, mezelf incluis, maar vanwege hun standpunten in ethische kwesties principieel niet op ze kunnen/willen stemmen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:37

Electra63 schreef:
Ik vind juist dat CDA teveel in de melk te brokkelen heeft, terwijl zij duidelijk verloren hebben tijdens de verkiezingen.


Ja, nou hé!
Dat korte termijn geheugen van de politiek...!

Hoekstra zei op dag 1 na de verkiezingen 'wij zijn niet aan de beurt' en dat regeringsdeelname niet voor de hand lag.
Ik weet het nog precies, want het staat haaks op het moreel van de regentenpartij die het cda geworden is. ('Verworden' mag ook. Het heeft niets met 'christen democratie' van doen, zie Pieter Omtzigt.)



Citaat:
Wat haat betreft, er is volgens mij niemand in de Kamer die zo gehaat wordt als Kaag, behalve misschien Sylvana Simons.

Alexander Pechtold ging destijds zeer principeel het debat aan met ultra rechts.
En Sylvana Simons brengt ongemakkelijke boodschappen...

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:17

Daarom werd ook Pechtold uitgekotst door extreem-rechts.
En nu Kaag en Simons.

Ik ben blij dat Simons in de Kamer zit. Ook zij vertegenwoordigd een deel van de maatschappij.

CDA is gewoon PVV-light, zeker op het gebied van immigratie en vluchtelingenbeleid en de moeite die zij hebben met de islam.
Wel bijzonder onderwijs voor christenen, joden en katholieken, maar niet voor moslims.
Wat mij betreft, alleen nog maar openbaar onderwijs, met 2 uur per week godsdienstles, waar alle geloven besproken worden.