Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12372
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 10:54

Of een boodschap ongemakkelijk is hangt toch ook af van te ontvanger? Een deel vind dat Sylvana ongemakkelijke boodschappen brengt, een deel vind dat ook van bijv. de PVV.

Idem met het blokkeren van CU door D66 en GL/PvdA door VVD. Ik zie mensen heel erg lelijk doen over het feit dat Kaag blokkeert, maar ook over Rutte, of over het blok wat Ploumen en Klaver opzetten.

Het is niet 1 partij die 'lastig' doet op dit moment, het lijkt wel de nieuwe trend ofzo :+

Ik snap niet zoveel van blokkade van beide partijen, ik stem niet op CU en niet op GL/PvdA, beiden hebben principes waar ik mij echt absoluut niet in kan vinden, maar ergens denk ik dat de verschillen toch niet onoverkomelijk zouden moeten zijn.

Als dit 'blijft', deze cultuur, dan denk ik dat meerderheidskabinetten in de toekomst lastig zullen worden.

Want zowel links als rechts haalt nooit genoeg zetels om een kabinet een kant op te vormen, je zal dus toch het compromis moeten opzoeken?

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:14

Misschien dat we dan van dat hele gedoe met dichtgetimmerde regeerakkoorden en eindeloze formaties af komen. Gewoon degenen die gekozen worden in de kamer(s), en daar op eigen naam/overtuiging stemmen en argumenteren.
Dan krijg je dat partijen werkelijk stemmen naar de principes waar ze voor staan in plaats van de dingen die ze met andere partijen afgesproken hebben bij het formeren.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:12

Swah schreef:
Ja inderdaad. Ik denk in het algemeen dat er best veel mensen zijn die zich in het overgrote deel van de CU standpunten kunnen vinden, mezelf incluis, maar vanwege hun standpunten in ethische kwesties principieel niet op ze kunnen/willen stemmen.

CU heeft ook al (te) veel toegegeven in medisch-ethische kwesties.Maar je kunt van echte gelovigen niet verwachten dat ze zulke standpunten geheel zullen vrijgeven. Want als je in God gelooft dan doe je dat niet,omdat God toch de ultieme rechter is en dat je aan hem tenslotte verantwoording zult moeten afleggen. En tja dan krijg je dus automatisch conflicten met personen die niet in God geloven en geen rekening willen houden met Goddelijke geboden. Overigens,ik ben geen CU-stemmer omdat die de rechten van onze medeschepselen de dieren niet ewrkennen. Vandaar dat ik lid ben van de PvdD die helaas weer wel voor abortus en euthanasie van mensen zijn! Ik heb daar tegen geprotesteerd maar ik heb daar geen macht over.Als er nieuwe verkiezingen zouden komen dan stem ik weer op de PvdD maar dan op Marianne Thieme die nu op een onverkiesbare plaats staat maar tenminste wel gelovig was.Overigens,met ECHTE gelovige Christenen is niet te onderhandelen over medisch-ethische kwesties .Daar zou D66 100.000 jaar mee kunnen vergaderen en dan nog zouden ze niet toegeven.Ik vermoed dat mevr.Kaag dat ook weet en vandaar haar aversie tegen de (in mijn ogen) nog heel gematigde CU.Wat ik dan weer wel vreemd vind is dat zij zich profileert als zijnde R.K. en zelfs opzichtig rondloopt met een R.K. medaille van een Katholieke heilige nl. de H.Judas Thaddeus om haar hals.

nps
Berichten: 1999
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:25

misterA schreef:
juval schreef:
Het linkse blok lijkt nu buiten spel te zijn gezet. Misschien dus toch niet zo'n goede zet geweest om samen te spannen.

Waarschijnlijk dus toch op naar een minderheidskabinet. Ik ben benieuwd.

Allemaal het gevolg van Nieuw Leiderschap.
En van 2 splinterpartijen die een te grote broek aantrekken.
Blijft voor mij de vraag waarom Kaag het t.o.v. de CU zo hoog durft te spelen. De C.U. STAAT IMO dichter bij D66 dan de andere 2 uit deze coalitie. Seegers is met zijn partij altijd een betrouwbare partner gebleken. Waarom die uiting van haat van D66?


Ik snap dit heel goed (en ben er blij mee). D66 heeft ten opzicht van LHBTI, euthanasie en abortus progressieve standpunten, CU totaal niet. Ik kan me voorstellen dat ze daar geen middenweg in kunnen vinden.

Ik had zelf een links blok erbij best fijn gevonden trouwens.

@anjali, wen er maar aan, de streng Christelijke principes zijn niet populair en het geloof neemt alleen maar af. Vasthouden aan je principes en niet meegaan met de tijd betekent of een hele kleine achterban of uiteindelijk minder leden. Ze moeten wel iets mee.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 15:41

anjali schreef:
Swah schreef:
Ja inderdaad. Ik denk in het algemeen dat er best veel mensen zijn die zich in het overgrote deel van de CU standpunten kunnen vinden, mezelf incluis, maar vanwege hun standpunten in ethische kwesties principieel niet op ze kunnen/willen stemmen.

CU heeft ook al (te) veel toegegeven in medisch-ethische kwesties.Maar je kunt van echte gelovigen niet verwachten dat ze zulke standpunten geheel zullen vrijgeven. Want als je in God gelooft dan doe je dat niet,omdat God toch de ultieme rechter is en dat je aan hem tenslotte verantwoording zult moeten afleggen. En tja dan krijg je dus automatisch conflicten met personen die niet in God geloven en geen rekening willen houden met Goddelijke geboden. Overigens,ik ben geen CU-stemmer omdat die de rechten van onze medeschepselen de dieren niet ewrkennen. Vandaar dat ik lid ben van de PvdD die helaas weer wel voor abortus en euthanasie van mensen zijn! Ik heb daar tegen geprotesteerd maar ik heb daar geen macht over.Als er nieuwe verkiezingen zouden komen dan stem ik weer op de PvdD maar dan op Marianne Thieme die nu op een onverkiesbare plaats staat maar tenminste wel gelovig was.Overigens,met ECHTE gelovige Christenen is niet te onderhandelen over medisch-ethische kwesties .Daar zou D66 100.000 jaar mee kunnen vergaderen en dan nog zouden ze niet toegeven.Ik vermoed dat mevr.Kaag dat ook weet en vandaar haar aversie tegen de (in mijn ogen) nog heel gematigde CU.Wat ik dan weer wel vreemd vind is dat zij zich profileert als zijnde R.K. en zelfs opzichtig rondloopt met een R.K. medaille van een Katholieke heilige nl. de H.Judas Thaddeus om haar hals.


Ook binnen gelovigen zijn er verschillende visies op abortus en euthanasie. Dus iemand kan prima rooms katholiek zijn én pro-keuze zijn. Dus als D66 100.000 jaar zou onderhandelen kan daar prima van jaar tot jaar verschil in zitten in hoeverre ze bepaalde standpunten vasthouden of niet, afhankelijk van hoe de CU in elkaar zit wat betreft de visies. Laten we vooral niet hele groeperingen over een kam scheren.

Wat NPS ook terecht zegt: gelovigen zijn er steeds minder. De algemene tendens is dat wanneer kwaliteit van onderwijs en leven toeneemt, de behoefte voor geloof afneemt. 54% van Nederland is niet gelovig… dus als je nog bestaansrecht wil hebben als politieke partij zal je enigszins met de tijd mee moeten gaan, wat soepeler met bepaalde dingen omgaan, zeker op grote onderwerpen als euthanasie en abortus.

pien_2010

Berichten: 43753
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:18

Citaat:
Wat ik dan weer wel vreemd vind is dat zij zich profileert als zijnde R.K. en zelfs opzichtig rondloopt met een R.K. medaille van een Katholieke heilige nl. de H.Judas Thaddeus om haar hals.


Dat vind ik niet vreemd. Veel R.K zijn gelovig hebben weinig met Rome of niets en voelen zich Christenen, , leven vanuit het geloof, gaan wel of niet naar de kerk, alleen HET geloof is niet zo absoluut zoals jij dat bedenkt voor hen. Er is een grote stroming van vrouwen en mannen die zaken absoluut anders bekijken. Zoals de rol vd vrouw bv. Deze theologen komen met andere gedachte en zienswijzes en vinden het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen erg belangrijk en kijken van daarin wat genuanceerder naar bv abortus, euthanesie (zelfbeschikking van mensen) etc.
Er zijn meer wegen naar Rome.

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 16:57

@nps, de harde kern van gelovigen wil nergens aan wennen en zal geen water bij de wijn gaan doen.Voornamelijk bij de SGP tref je deze gelovigen nog wel.Dat is een inderdaad kleine maar wel heel vaste kern.

Exitium

Berichten: 7170
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 17:07

anjali schreef:
@nps, de harde kern van gelovigen wil nergens aan wennen en zal geen water bij de wijn gaan doen.Voornamelijk bij de SGP tref je deze gelovigen nog wel.Dat is een inderdaad kleine maar wel heel vaste kern.

En dat is precies de reden dat D66 niet nog een keer met de CU wil regeren

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:19

Ik vraag me wel af,als er nieuwe verkiezingen zouden komen,of de uitslag dan niet flink anders zou zijn dan die nu was.Omdat veel kiezers teleurgesteld zijn in hun verwachtingen.Vooral zwevende kiezers kunnen hun heil weer eens ergens anders gaan proberen te vinden.

Swah

Berichten: 1862
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:34

Ik denk vooral meer versplintering, geen uitslag die het formatieproces vergemakkelijkt.

tamary

Berichten: 29235
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:46

Exitium schreef:
anjali schreef:
@nps, de harde kern van gelovigen wil nergens aan wennen en zal geen water bij de wijn gaan doen.Voornamelijk bij de SGP tref je deze gelovigen nog wel.Dat is een inderdaad kleine maar wel heel vaste kern.

En dat is precies de reden dat D66 niet nog een keer met de CU wil regeren

Een politieke partij die zijn heilige boek boven de grondwet plaatst, hoort niet in een regering van een seculier land thuis. Vrijheid van religie geldt voor iedereen en beide kanten op. Mooi dat D66 er dus niet meer mee samen wil werken, iets met democratische waarden en zo (nee geen D66 stemmer trouwens).

Janneke2

Berichten: 22908
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 19:41

Citaat:
Een politieke partij die zijn heilige boek boven de grondwet plaatst, hoort niet in een regering van een seculier land thuis. Vrijheid van religie geldt voor iedereen en beide kanten op. Mooi dat D66 er dus niet meer mee samen wil werken, iets met democratische waarden en zo (nee geen D66 stemmer trouwens).


Oeps...
Nu weet ik wel dat christenen een minderheid vormen (en lang de meerderheid zijn geweest) maar dit vind ik toch wel vreemd.

Wat heeft 'vrijheid van religie geldt voor iedereen en beide kanten op' (iets waar ik het mee eens ben)
te maken met:
'een partij die zijn heilige boek boven de grondwet (hoezo, grondwet?) plaatst, hoort niet thuis in de regering van een seculier land (zijn wij dat?)'

Ik bedoel maar : waar praten we over op 4 mei?
De communisten en de gereformeerden stonden vooraan in het verzet, omdat ze hun eigen principes plaatsten boven de wetten van de bezetter.

Dus zou een of andere wet (we hebben in Nederland een raar soort ding dat grondwet heet en waar we nauwelijks iets mee doen)
indruisen tegen de geboden zoals naastenliefde of 'zorg voor de vreemdeling, de weduwe en wees' - heeft de wet voor mij (accoord, ik ben geen partij maar een persoon) toch echt het nakijken.

Exitium

Berichten: 7170
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 23:39


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 23:43

Exitium schreef:
https://www.nu.nl/politiek/6155631/d66- ... gedoe.html


Lijkt erop dat Kaag geen zin heeft in een minderheidskabinet :')

Het kost haar gelukkig steeds meer moeite om de aardige symphatieke Kaag te spelen die het beste met je voor heeft.

Ze laat steeds meer zien hoe ze echt is: iemand die keihard haar zin doordrijft en terwijl ze niet de grootste partij is hard om zich heen slaat om toch maar dat linke blok te kunnen vormen.
En als dat niet lukt als een klein kind uithalen en lekker om je heen trappen en dan nog zeggen dat je echt anders bent dan de rest. Ja nog lager ja.

Naar mens..brr.

juval

Berichten: 13298
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 07:47

Exitium schreef:
https://www.nu.nl/politiek/6155631/d66- ... gedoe.html


Lijkt erop dat Kaag geen zin heeft in een minderheidskabinet :')


Ik denk dat ze beter eieren voor haar geld kan kiezen in dat minderheidskabinet, dan dat het op nieuwe verkiezingen uitdraait. Ze staat op behoorlijk verlies in de peilingen.
uiteraard hoop ik wel op de nieuwe verkiezingen.

belachelijk dat een demissionair kabinet nog heel ingrijpende maatregelen mag nemen zoals boeren onteigenen .

robert45
Berichten: 2871
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:55

’wordt bedreven door koffie te drinken, relaties te managen, en binnenskamers spelletjes te spelen met partijpolitieke emotie’.

Precies mevrouw Kaag, hoe ging de verkiezing van de nieuwe Kamervoorzitter ook alweer? Hoe ging het debat over Dhr omtzigt waar u Rutte aanviel maar vervolgens hem volop steunde…

Deze vrouw zit er puur voor haar eigenbelang en glorie en dan al dat geblaat over klimaat en zelf de hele wereld overvliegen. Het klootjesvolk moet zich behelpen met digitaal vergaderen maar voor haar gelden andere regels.

purny

Berichten: 27565
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:56

juval schreef:
Exitium schreef:
https://www.nu.nl/politiek/6155631/d66- ... gedoe.html


Lijkt erop dat Kaag geen zin heeft in een minderheidskabinet :')


Ik denk dat ze beter eieren voor haar geld kan kiezen in dat minderheidskabinet, dan dat het op nieuwe verkiezingen uitdraait. Ze staat op behoorlijk verlies in de peilingen.
uiteraard hoop ik wel op de nieuwe verkiezingen.

belachelijk dat een demissionair kabinet nog heel ingrijpende maatregelen mag nemen zoals boeren onteigenen .


En dan krijgen we nieuwe verkiezingen en dan begint het hele gezeik weer van voor af aan. VVD zal nog steeds de grootste zijn en die wil niet met die en die regeren.
Dus wat schiet je ermee op? Geen moer

robert45
Berichten: 2871
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:00

Hier is geen kabinet van te maken Purny.

Nieuwe verkiezingen kunnen zorgen voor andere uitkomsten. Wellicht stappen er nog wat mensen dan op en maken ruimte voor wat nieuws.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:14

Het lijkt me een verademing als Rutte en Hoekstra eens van het toneel verdwijnen.

Wat Kaag betreft, alhoewel ik haar niet de beste D66-leider vind en op haar plek liever iemand had gezien die minder elitair overkomt, vind ik het puur op de persoon gerichte Kaag-bashen zo langzamerhand echt om te kotsen.
Dat het publiek verzuurd en gefrustreerd is over de politieke gang van zaken en het eindeloze getraineer bij de kabinetsvorming is logisch, maar dat Kaag daarbij constant de Kop van Jut is, slaat nergens op.
Ik vraag me daarbij ook af hoe het toch mogelijk is dat Rutte keer op keer onkwetsbaar lijkt voor kritiek en gewoon weer op winst staat in de peilingen. Hoe dan?

misterA
Berichten: 3124
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:20

Omdat er blijkbaar heel veel mensen anders denken en dus kiezen. De meerderheid. En daarmee valt moeilijk te leven voor mevr. Kaag en andere linkse partijtjes.

irmaz

Berichten: 4870
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:25

robert45 schreef:
’wordt bedreven door koffie te drinken, relaties te managen, en binnenskamers spelletjes te spelen met partijpolitieke emotie’.

Precies mevrouw Kaag, hoe ging de verkiezing van de nieuwe Kamervoorzitter ook alweer? Hoe ging het debat over Dhr omtzigt waar u Rutte aanviel maar vervolgens hem volop steunde…

Deze vrouw zit er puur voor haar eigenbelang en glorie en dan al dat geblaat over klimaat en zelf de hele wereld overvliegen. Het klootjesvolk moet zich behelpen met digitaal vergaderen maar voor haar gelden andere regels.

En dit venijn van jou is zo omdat ze een vrouw is?

pien_2010

Berichten: 43753
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:28

Sunnda schreef:
Exitium schreef:
https://www.nu.nl/politiek/6155631/d66- ... gedoe.html


Lijkt erop dat Kaag geen zin heeft in een minderheidskabinet :')

Het kost haar gelukkig steeds meer moeite om de aardige symphatieke Kaag te spelen die het beste met je voor heeft.

Ze laat steeds meer zien hoe ze echt is: iemand die keihard haar zin doordrijft en terwijl ze niet de grootste partij is hard om zich heen slaat om toch maar dat linke blok te kunnen vormen.
En als dat niet lukt als een klein kind uithalen en lekker om je heen trappen en dan nog zeggen dat je echt anders bent dan de rest. Ja nog lager ja.

Naar mens..brr.



Misschien ben jij zelf wel een naar mens met zo een post...brrrrr
Of anders gezegd, ik ben het niet met je eens.

Dus eens met Askja.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:34

misterA schreef:
Omdat er blijkbaar heel veel mensen anders denken en dus kiezen. De meerderheid. En daarmee valt moeilijk te leven voor mevr. Kaag en andere linkse partijtjes.
... En daar gaan we weer. Verder nog iets zinnigs te melden?

purny

Berichten: 27565
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:46

robert45 schreef:
Hier is geen kabinet van te maken Purny.

Nieuwe verkiezingen kunnen zorgen voor andere uitkomsten. Wellicht stappen er nog wat mensen dan op en maken ruimte voor wat nieuws.


En van de volgende verkiezingsuitslag wel dan? Jij denkt dat de visie van Rutte en Hoekstra zullen veranderen? Er word toch niet naar de kiezer geluisterd.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:04

juval schreef:
Exitium schreef:
https://www.nu.nl/politiek/6155631/d66- ... gedoe.html


Lijkt erop dat Kaag geen zin heeft in een minderheidskabinet :')


Ik denk dat ze beter eieren voor haar geld kan kiezen in dat minderheidskabinet, dan dat het op nieuwe verkiezingen uitdraait. Ze staat op behoorlijk verlies in de peilingen.
uiteraard hoop ik wel op de nieuwe verkiezingen.

belachelijk dat een demissionair kabinet nog heel ingrijpende maatregelen mag nemen zoals boeren onteigenen .


Ze nemen die maatregelen niet. Het is iets wat nu wordt geopperd/besproken:

Citaat:
Gezien de gevoeligheid van het onderwerp en de kosten die erbij komen kijken - de rekening loopt op tot in de miljarden euro's - ligt het niet voor de hand dat het demissionaire kabinet dat gaat doen. Er zullen waarschijnlijk ook geen plannen klaarliggen op Prinsjesdag.

Vanuit Den Haag klinkt nog altijd de wens dat er op vrijwillige basis genoeg stikstof kan worden bespaard. "Vrijwillige opkoop is sneller. Het zou zot zijn als je dat niet probeert", zegt een ingewijde. Onteigening is een juridisch proces dat jaren duurt.

https://www.nu.nl/economie/6155470/kabi ... stoot.html