Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 17:34

225 dagen was tot nu toe de langste. Ook een Rutte-kabinet.

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 17:38

mysa schreef:
225 dagen was tot nu toe de langste. Ook een Rutte-kabinet.

Poeh… hoef ik in mijn werk niet te proberen. ;)

Exitium

Berichten: 7171
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 17:41

Dan werk je niet in België waarschijnlijk, daar staat het record op meer dan 500 dagen :+

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:31

Exitium schreef:
Dan werk je niet in België waarschijnlijk, daar staat het record op meer dan 500 dagen :+

Ja ik had al eens vernomen dat jullie daar nog iets beter in zijn! :')

purny

Berichten: 27571
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:33

Jessix schreef:
mysa schreef:
225 dagen was tot nu toe de langste. Ook een Rutte-kabinet.

Poeh… hoef ik in mijn werk niet te proberen. ;)

Sowieso de fouten die rutte en co hebben gemaakt. Zij hebben alleen even een excuus gemaakt en gaan weer door. Wij hadden allang op straat gestaan.

Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 19:54

IMANDRA schreef:
Janneke2 schreef:
(... maar kunnen ze zonder de VVD een kabinet formeren?)


Ja hoor, dat kan.

Op zich neemt qua gebruik de grootste partij / de winnaar (whatever that may be) van de verkiezingen het voortouw.

Wat mij betreft is de afgelopen tijd gebleken dat 'het voor geen meter werkt'.
Tijd om creatief te zijn.

Er is geen enkele reden dat de grootste partij per se in het kabinet moet zitten.


Aan de ene kant: ja, eens, gezien ze er niet uit lijken te komen.
Aan de andere kant: de grootste partij niet in de regering... weet niet wat ik daar van vind, democratisch gezien.



Ik kende de uitspraak via Ed van Thijn (die m in zijn juridische opleiding had geleerd)
en Claudia de Breij heeft het ook nog eens onder de aandacht gebracht.

'Democratie is niet dat de meerderheid beslist, punt.
Democratie is dat de meerderheid beslist met respect voor de gevoelens en belangen van de minderheid.'

Dat kan uitstekend worden uitgevoerd door een meerderheids- of minderheidskabinet zonder de vvd.
(Gezien de toeslagenaffaire heeft het huidige kabinet dit principe met voeten getreden.)

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:27

Janneke2 schreef:
IMANDRA schreef:

Aan de ene kant: ja, eens, gezien ze er niet uit lijken te komen.
Aan de andere kant: de grootste partij niet in de regering... weet niet wat ik daar van vind, democratisch gezien.


Ik kende de uitspraak via Ed van Thijn (die m in zijn juridische opleiding had geleerd)
en Claudia de Breij heeft het ook nog eens onder de aandacht gebracht.

'Democratie is niet dat de meerderheid beslist, punt.
Democratie is dat de meerderheid beslist met respect voor de gevoelens en belangen van de minderheid.'

Dat kan uitstekend worden uitgevoerd door een meerderheids- of minderheidskabinet zonder de vvd.
(Gezien de toeslagenaffaire heeft het huidige kabinet dit principe met voeten getreden.)


De meerderheid beslist met respect voor de minderheid ja. Maar een kabinet zonder de partij waar de meeste mensen op hebben gestemd? Dus die meerderheid er als het ware soort van buiten laten (ja ik realiseer me dat die vergelijking wat scheef gaat maar je snapt wat ik bedoel hoop ik).

Hoop dat alle partijen toch water bij de wijn gaan doen indien niks mogelijk blijkt te zijn, desnoods in een minderheidskabinet, ipv de grootste partij uit de regering te laten.

Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:32

Ik zie op zich het criterium 'grootste partij' niet zo.

De hoogste baas in dit land is de Tweede Kamer, en er wordt geregeerd op basis van 'het vertrouwen van de Kamer(s)'.
... en in principe per meerderheid beslist (met respect voor de gevoelens en belangen van de minderheid).

Welke van de 150 zetels/ volksvertegenwoordigers precies aan één en ander bijdragen, kan wisselen.

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:52

Sakura789 schreef:
ruitje schreef:
Ik vind de haat tegen Kaag niet groter of kleiner dan wat ik soms over Sylvana voorbij zie komen, of Rutte, Wilders, Klaver of Baudet. Het is gewoon bijna 'normaal' geworden om zaken heel erg persoonlijk te maken op social media. Vind ik erg zonde :o


Nou... dat hadden ze toch laatst onderzocht? Dat juist de haat tegen vrouwen online veel groter was dan tegen mannen.

Inderdaad die diepe haat tegen Sylvana Simons en Kauthar Bouchallikht vind ik ook echt vreselijk.

Zal even dat onderzoek opzoeken: https://www.groene.nl/artikel/misogynie ... tiek-wapen


Super boeiend artikel, onwijs bedankt voor het delen!

Exitium

Berichten: 7171
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 20:59

Het zou pas de meerderheid zijn als meer dan 50% op de VVD gestemd heeft. Met een minderheidskabinet blijkt juist dat het niet eens noodzakelijk is om de partijen waar meer dan 50% op gestemd heeft in het kabinet te hebben, laat staan één partij. Het is ook wel vaker voorgekomen dat de grootste partij niet in het kabinet kwam, in de jaren 80 werd de PvdA de grootste maar vormden het CDA en de VVD het kabinet.

Los daarvan zie ik dat niet gebeuren. Om dan een meerderheid te krijgen zou je het CDA (die vanaf volgende week weer een zetel armer zijn) mee moeten krijgen (wat je niet gaat lukken met een verder compleet linkse coalitie), en dan kom je alsnog op een coalitie van acht partijen uit.

Ook bij een minderheidskabinet zie ik zowel de VVD als D66 als onmisbaar als grootste partijen.

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:53

Hoewel het zeker zo is dat de vvd geen meerderheid heeft, is het verschil met de verdere partijen wel heel groot.

De 2e partij met de 5e partij zijn kleiner (d66+9 zetels), en de 3e+4e partij samen zijn ook kleiner (pvv+cda). 2+4, D66+cda, zijn met 39 zetels nog wel wat groter, maar niet eens zoveel groter dan de vvd (5 zetels verschil). Aangezien d66 niet met de pvv gaat samenwerken (ze zijn elkaars tegenpolen op enorm veel vlakken), valt die partij af. Ook fvd is niet logisch. En uiteraard cu en sgp niet.

D66+cda+sp+pvda+gl+pvdd komen Gezamelijk op 71 zetels. Dan komen ze er dus nog 5 tekort. Volt zou kunnen, bbb gaat niet samen met pvdd, denk en ja21 zijn ook nog beschikbaar...

Oftewel, zonder vvd wordt het heel moeilijk, het is namelijk niet zo dat de rest 1 front vormt.

Fvd+pvv+cu+cda+sgp+pvdd+ja21+50plus komen Gezamelijk op 58 zetels als ik correct tel. Dat wordt hem ook niet.

Exitium

Berichten: 7171
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 22:14

Mizora schreef:
D66+cda+sp+pvda+gl+pvdd komen Gezamelijk op 71 zetels. Dan komen ze er dus nog 5 tekort. Volt zou kunnen, bbb gaat niet samen met pvdd, denk en ja21 zijn ook nog beschikbaar...

70, Omtzigt komt volgende week terug. JA21 is een afsplitsing van FvD, zeer onwaarschijnlijk dat die hierbij gaan zitten. Met Volt en Denk komen ze op 76 uit, maar dan praat je wel over een coalitie met acht partijen. Dat gaat niet gebeuren. Geloof dat we in de geschiedenis maximaal vijf partijen in een coalitie hebben gehad.

Mizora schreef:
Fvd+pvv+cu+cda+sgp+pvdd+ja21+50plus komen Gezamelijk op 58 zetels als ik correct tel. Dat wordt hem ook niet.

Dit gaat ook niet gebeuren, aangezien diverse partijen de PVV en FvD al voor de verkiezingen uitgesloten hebben. Los daarvan gaat PvdD nooit in een rechts kabinet als dit zitten.

juval

Berichten: 13306
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:49

zoals het er nu voor staat is de puzzel denk ik niet op te lossen. Als geen van de partijen wil buigen, zal het toch op nieuwe verkiezingen uit moeten draaien denk ik. .

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 08:53

Minderheidskabinet kan met de huidige situatie prima.

purny

Berichten: 27571
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 09:08

juval schreef:
zoals het er nu voor staat is de puzzel denk ik niet op te lossen. Als geen van de partijen wil buigen, zal het toch op nieuwe verkiezingen uit moeten draaien denk ik. .

Blijft altijd interessant maar het is niet de juiste oplossing vind ik

Jessix

Berichten: 16494
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:10

Ik denk dat je met nieuwe verkiezingen niet veel verder komt. Wellicht een paar zetels meer voor de kleine partijen maar zou dat het verschil maken bij het vormen van een nieuw kabinet? Ik betwijfel het.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:12

Tja rutte heeft een grote fout gemaakt om met die kaag in zee te gaan en de pvv uit te sluiten, dan krijg je dit soort gezwieber toch met linkse partijtjes

nps
Berichten: 1999
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:22

Jessix schreef:
Ik denk dat je met nieuwe verkiezingen niet veel verder komt. Wellicht een paar zetels meer voor de kleine partijen maar zou dat het verschil maken bij het vormen van een nieuw kabinet? Ik betwijfel het.


Ben ik niet zo'n fan van. Mensen zijn nu boos en ontevreden, ik denk dat best gunstig voor de populisten kan zijn. Of de kleiner partijen worden groter en er komt nog meer versplintering.

Carol_Beer, dat is niet fout, dat is hartstikke logisch. D66 en VVD hebben al samen geregeerd, PVV heeft kiezers verloren, VVD en D66 hebben kiezers gewonnen. Daarnaast - PVV mee wil regeren, zal het water bij de wijn moeten doen op een fors aantal voor hen belangrijke punten en laten zien dat er te onderhandelen valt. Laten dat nou bepaald geen sterke punten zijn van de PVV.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:51

nps schreef:
Jessix schreef:
Ik denk dat je met nieuwe verkiezingen niet veel verder komt. Wellicht een paar zetels meer voor de kleine partijen maar zou dat het verschil maken bij het vormen van een nieuw kabinet? Ik betwijfel het.


Ben ik niet zo'n fan van. Mensen zijn nu boos en ontevreden, ik denk dat best gunstig voor de populisten kan zijn. Of de kleiner partijen worden groter en er komt nog meer versplintering.

Carol_Beer, dat is niet fout, dat is hartstikke logisch. D66 en VVD hebben al samen geregeerd, PVV heeft kiezers verloren, VVD en D66 hebben kiezers gewonnen. Daarnaast - PVV mee wil regeren, zal het water bij de wijn moeten doen op een fors aantal voor hen belangrijke punten en laten zien dat er te onderhandelen valt. Laten dat nou bepaald geen sterke punten zijn van de PVV.


Ja kijk dat komt omdat baudet een paar zetels van wilders heeft gepakt, maar dat zijn twee rechtse partijen waar tutte ook prima mee kan samenwerken, aleen gaat ie iedere keer toch weer hand in hand met andere linkse partijtjes. gevolg is wel dat die allemaal hun klimaat en immigratie agenda er doorheen proberen te drukken

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:52

nps schreef:
Jessix schreef:
Ik denk dat je met nieuwe verkiezingen niet veel verder komt. Wellicht een paar zetels meer voor de kleine partijen maar zou dat het verschil maken bij het vormen van een nieuw kabinet? Ik betwijfel het.


Ben ik niet zo'n fan van. Mensen zijn nu boos en ontevreden, ik denk dat best gunstig voor de populisten kan zijn. Of de kleiner partijen worden groter en er komt nog meer versplintering.

Carol_Beer, dat is niet fout, dat is hartstikke logisch. D66 en VVD hebben al samen geregeerd, PVV heeft kiezers verloren, VVD en D66 hebben kiezers gewonnen. Daarnaast - PVV mee wil regeren, zal het water bij de wijn moeten doen op een fors aantal voor hen belangrijke punten en laten zien dat er te onderhandelen valt. Laten dat nou bepaald geen sterke punten zijn van de PVV.

Komt nog bij dat Rutte bepaald geen goede herinneringen heeft aan de rol van de PVV als gedoogpartij van zijn eerste kabinet.

Tutte :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 21:25

VVD-informateur Johan Remkes (70) gaat zich bij aanvang van zijn opdracht in eerste instantie richten op een minderheidskabinet. Remkes verwacht van hoofdrolspelers Mark Rutte (VVD) en Sigrid Kaag (D66) dat zij hun ’persoonlijke gevoelens opzij zetten’ en over hun schaduw heen stappen. „Als de houding niet verandert, ben ik er snel klaar mee.”


ttps://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenl ... zij-zetten


klare taal of bluf

Cowboy55
Berichten: 8525
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 22:59

MCE schreef:
VVD-informateur Johan Remkes (70) gaat zich bij aanvang van zijn opdracht in eerste instantie richten op een minderheidskabinet. Remkes verwacht van hoofdrolspelers Mark Rutte (VVD) en Sigrid Kaag (D66) dat zij hun ’persoonlijke gevoelens opzij zetten’ en over hun schaduw heen stappen. „Als de houding niet verandert, ben ik er snel klaar mee.”


ttps://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenl ... zij-zetten


klare taal of bluf


‘Remkes’ en ‘bluf’ zijn volgens mij twee woorden die elkaar zelden tegen komen in dezelfde zin. Ik heb de man hoog zitten. Heeft een rothekel aan ‘getrut’ en dat sentiment deel ik met ‘m.

Vindt het ook jammer dat deze klus hem afleidt van zijn job als interim gouverneur van Limbabwe. We kunnen hier iemand gebruiken die door de stierenpoep en vriendjespolitiek van Limbabwaanse mentale en ethische incestpolitici heen walst.

Grap uit de jaren 90 n.a.v. de vorige overstromingen in Limburg: je weet waarom de Maas in Limburg de boel blank zet?
Een rivier kun je niet omkopen. :+

Benzz
Berichten: 2970
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 11:48

Remkes en bluf is inderdaad geen combinatie die bij elkaar hoort :-)

Mizora

Berichten: 18133
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 12:08

Pvv+fvd hebben samen slechts 1 zetel meer dan d66 alleen.

Pvv heeft vvd in het verleden al genaaid, fvd heeft laten zien dat het een zeer instabiele partij is.

De kans dat de fvd nog weer zetels verliest door afsplitsing is zeer groot, dus een meerderheid van 76 zetels (vvd+pvv+fvd+cda) is eigenlijk onvoldoende.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 13:46

Mizora schreef:
Pvv+fvd hebben samen slechts 1 zetel meer dan d66 alleen.

Pvv heeft vvd in het verleden al genaaid, fvd heeft laten zien dat het een zeer instabiele partij is.

De kans dat de fvd nog weer zetels verliest door afsplitsing is zeer groot, dus een meerderheid van 76 zetels (vvd+pvv+fvd+cda) is eigenlijk onvoldoende.


Nou ik denk dat heel veel mensen toch liever fvd&pvv hebben dan d66.. ja en er kunnen altijd dingen gebeuren binnen de partijen, maar tis nou niet alsof de vvd en d66 nou altijd zo heilig zijn geweest, daarnaast vind k d66 gwn veel te links