Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:11

purny schreef:
@sunnda: woningcorporaties zijn verplicht eem aantal woningen aan te bieden aan statushouders. Dus in dit geval is het niet anders

Dat klopt, maar met de huidge instroom en de beschikbare panden en het feit dat ze verplicht voorrang krijgen snap ik niet dat mensen niet begrijpen dat je zonder ingrijpen mensen zo richting een partij als de pvv drijft..wonen is imo een basisrecht in een goede samenleving.

ruitje

Berichten: 12368
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:42

Sunnda schreef:
ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2400007-terreurv ... t-in-vizie

Bizar dit en weer olie op het vuur betreft het migratiedebat.

Ik schrok eigenlijk meer dat van de 112 nieuwe sociale huurwoningen in Zoetermeer er 109 naar nieuwkomers gegaan zijn..als ze daar niets aan gaan doen drijf je mensen vanzelf in de armen van een Wilders of Baudet.


Heb je een nieuwsbericht? Kan weinig vinden, wel dat ze de gevangenis in Zoetermeer willen gebruiken voor opvang, maar denk dat daar toch geen Nederlander in wil zitten :D

Janneke2

Berichten: 22892
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:32

Sunnda schreef:
purny schreef:
@sunnda: woningcorporaties zijn verplicht eem aantal woningen aan te bieden aan statushouders. Dus in dit geval is het niet anders

Dat klopt, maar met de huidge instroom en de beschikbare panden en het feit dat ze verplicht voorrang krijgen snap ik niet dat mensen niet begrijpen dat je zonder ingrijpen mensen zo richting een partij als de pvv drijft..wonen is imo een basisrecht in een goede samenleving.


We hebben zo'n tien jaar een flink rechtse regering. (Rutte II: wat kreeg de PvdA een pak slaag van de kiezer - volstrekt verdiend.)

Woningbouwverenigingen moeten hun huizen verkopen, laat staan dat ze geld hebben om dat te doen waarvoor de verenigingen ooit zijn opgericht : de kleine luyden een fatsoenlijke woonst bieden.

(En speel je daarna mensen tegen elkaar uit, dan worden ze vanwege flink rechts extreem rechts.)

...mensen zouden natuurlijk ook als reactie op flink rechts beleid links kunnen worden...

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:40

Electra63 schreef:
pien_2010 schreef:
Electra, het is een puur objective bewering. Het enige oneerlijke vind ik dat ik geen dubbel paspoort mag hebben want gelijk mijn Nederlands paspoort verliest en er een grote groep Nederlanders zijn, die dit wel mogen. Dat voelt oneerlijk.
Voor mij zijn het wel Nederlanders die twee culturen in zich dragen. Zoals de Franse kinderen van vrienden wel degelijk ook de Nl cultuur in zich hebben. Dus niets mis mee vind ik.


Mijn schoonvader had ook een dubbele nationaliteit. Omdat hij geen afstand kan doen van de nationaliteit van zijn geboorteland.
Van sommige nationaliteiten kan je nu eenmaal geen afstand doen.

Maar mensen of kinderen worden daar wel op afgerekend.

Opvoeding komt grotendeels van de ouders/grootouders, als die hun kinderen opvoeden volgens de cultuur en gebruiken van hun land van herkomst, dan kan dat in een ander land zeker tot frictie leiden. Dat iemand al 3e, 4e generatie hier geboren is en misschien wel perfect nederlands spreekt veranderd daar niks aan.

Janneke2

Berichten: 22892
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:07

Citaat:
Opvoeding komt grotendeels van de ouders/grootouders, als die hun kinderen opvoeden volgens de cultuur en gebruiken van hun land van herkomst, dan kan dat in een ander land zeker tot frictie leiden. Dat iemand al 3e, 4e generatie hier geboren is en misschien wel perfect nederlands spreekt veranderd daar niks aan.

.... zo'n veertig jaar geleden frequenteerde ik een Rotterdams gymnasium.
En waar de ene leraar lovend sprak over de democratie in het oude Athene,
wist de andere leraar dat 'het toch wel heel erg anders was dan bij ons'. En dat je je kon afvragen of het nu echt een democratie was.

Dat alleen meerderjarigen stemrecht hadden vond je als scholier niet leuk.
Dat alleen mannen stemrecht hadden vond ik verschrikkelijk. (Een boel mensen m/v in de klas haalde de schouders op...)
... en je moest al drie generaties lang geboren zijn in Athene, en tot die tijd ook geen stemrecht. (Huuuu...)
(Dan kunnen heel veel Nederlanders ook wel inpakken.)

tamary

Berichten: 29233
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:30

Janneke2 schreef:
Citaat:
Opvoeding komt grotendeels van de ouders/grootouders, als die hun kinderen opvoeden volgens de cultuur en gebruiken van hun land van herkomst, dan kan dat in een ander land zeker tot frictie leiden. Dat iemand al 3e, 4e generatie hier geboren is en misschien wel perfect nederlands spreekt veranderd daar niks aan.

.... zo'n veertig jaar geleden frequenteerde ik een Rotterdams gymnasium.
En waar de ene leraar lovend sprak over de democratie in het oude Athene,
wist de andere leraar dat 'het toch wel heel erg anders was dan bij ons'. En dat je je kon afvragen of het nu echt een democratie was.

Dat alleen meerderjarigen stemrecht hadden vond je als scholier niet leuk.
Dat alleen mannen stemrecht hadden vond ik verschrikkelijk. (Een boel mensen m/v in de klas haalde de schouders op...)
... en je moest al drie generaties lang geboren zijn in Athene, en tot die tijd ook geen stemrecht. (Huuuu...)
(Dan kunnen heel veel Nederlanders ook wel inpakken.)

??

Opvoeding is waar veel van de subtiele culturele dingetjes vandaan komen die een ander zo ziet, maar die niet in een training te geven is, deels ook omdat je je er vaak niet van bewust bent. Dingen als balans in reactie en tegenreactie, waar ligt de grens qua acceptabel gedrag, enz. het stuk gevoel wat daar in zit leer je niet uit een boek en in woorden uit te leggen is ook lastig. Je kan heel goed je nederlands voelen en een paspoort hebben, maar er zijn dingen die je zal missen omdat de opvoeding die kennis niet kan geven als die van ouders komt met een andere achtergrond. En dat is niet zo zeer meteen een probleem, maar wel iets wat frictie geeft omdat er misverstanden door ontstaan die door beide partijen niet als zodanig herkend worden.
Beetje net zo iets (in heel simpele versie dan ) als dat reclamefilmpje van berenburg "het ken ne" , wat vertaald werd door vrager (is het ijs sterk genoeg) met het kan nèt ipv wat bedoeld werd, namelijk het kan niet. Klein misverstand, bijna doden. Dat is volgens mij een groot stuk van wat er speelt en nee dat los je niet (makkelijk) op.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:51

Zolang de politieke partijen nog de instroom van heel veel mensen per jaar tolereren zal de woningnood hoog blijven.

Zolang woningcoöperaties nog handelen in derivaten en bestuurders zich verrijken dan is er daar geen tekort aan geld. Dat ze huurwoningen verkopen heeft geen invloed op het huizen tekort. Deze woningen zijn immers allemaal bewoond.

Pensioenfondsen zouden prima rendementen kunnen maken op de verhuur van woningen, wat ze overigens vroeger ook deden en wat altijd een goed rendement opbracht. Maar toen is er besloten dat ze moesten investeren in aandelen, obligaties etc.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:05

Electra63 schreef:
Sunnda schreef:

Ik schrok eigenlijk meer dat van de 112 nieuwe sociale huurwoningen in Zoetermeer er 109 naar nieuwkomers gegaan zijn..als ze daar niets aan gaan doen drijf je mensen vanzelf in de armen van een Wilders of Baudet.


Dat is zeker waar.
Maar de mensen met een verblijfstatus moeten doorstromen om plaats te maken voor nieuwe vluchtelingen.
Er zijn gewoon te weinig huizen, met of zonder vluchtelingen.


Alleen dit soort verhoudingen zijn niet meer uit te leggen.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:45

Janneke2 schreef:
Citaat:
Opvoeding komt grotendeels van de ouders/grootouders, als die hun kinderen opvoeden volgens de cultuur en gebruiken van hun land van herkomst, dan kan dat in een ander land zeker tot frictie leiden. Dat iemand al 3e, 4e generatie hier geboren is en misschien wel perfect nederlands spreekt veranderd daar niks aan.

.... zo'n veertig jaar geleden frequenteerde ik een Rotterdams gymnasium.
En waar de ene leraar lovend sprak over de democratie in het oude Athene,
wist de andere leraar dat 'het toch wel heel erg anders was dan bij ons'. En dat je je kon afvragen of het nu echt een democratie was.

Dat alleen meerderjarigen stemrecht hadden vond je als scholier niet leuk.
Dat alleen mannen stemrecht hadden vond ik verschrikkelijk. (Een boel mensen m/v in de klas haalde de schouders op...)
... en je moest al drie generaties lang geboren zijn in Athene, en tot die tijd ook geen stemrecht. (Huuuu...)
(Dan kunnen heel veel Nederlanders ook wel inpakken.)


Misschien even vermelden over welke periode je het hebt m.b.t. het oude Athene ?

En het gaat hier over het huidige klimaat in Nederland.

Cowboy55
Berichten: 8522
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:48

Heb ook op zo’n Gymnasium gezeten. Antwoord: grofweg -500.

Toen niet slechts mannen maar slechts rijke mannen mochten stemmen. Censuskiesrecht.

De tijd dat de kiesgerechtigden naar het verkiezingsplein in Athene gedreven werden met rood geverfde touwen. Als er verf op je kleren zat was je niet enthousiast genoeg als Atheens burger vwb je democratisch gevoel en kreeg je klappen of een boete.

En oh ja, slavernij was ook normaal in die tijd. Gouden tijden hoor….. :roll:
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 02-10-21 22:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:51

Cowboy55 schreef:
Heb ook op zo’n Gymnasium gezeten. Antwoord: grofweg -500.


Ik weet meer van het huidige Athene :D .
Ik kan je zeggen, wees blij dat je in Nederland woont.
Maar gaat teveel off-topic.

Janneke2

Berichten: 22892
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 23:12

Citaat:
Opvoeding komt grotendeels van de ouders/grootouders, als die hun kinderen opvoeden volgens de cultuur en gebruiken van hun land van herkomst, dan kan dat in een ander land zeker tot frictie leiden. Dat iemand al 3e, 4e generatie hier geboren is en misschien wel perfect nederlands spreekt veranderd daar niks aan.


... en of we het nu hebben over Athene in "-500" of over Nederland nu: je kunt je afvragen hoe democratisch dit nu is.
(Je woont hier al drie of vier generaties, spreekt perfect Nederlands - 'en dan is het nog niet goed?')

Mind: de Nederlandse democratie heeft een duidelijk stempel: allerlei minderheden die met elkaar polderen.
Fricties bij de vleet.
(Ik roep even 'artikel 23 van de Grondwet, mbt de vrijheid van onderwijs'. Splijtzwam!!)

Je kunt dus ook zeggen dat dit citaat niet zozeer niet democratisch is, maar vooral heel erg on-Nederlands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:18

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... g-kabinet/

geweldig hoe Rutte steeds verder het alleenrecht krijgt, heel knap zoals hij en zijn team erachter dat voor elkaar krijgen, door deze tactiek van de lange termijn visie

op het juiste moment opiniepeilingen -knappe marketing - en de andere partijen zijn blind hiervoor,
zien niet in dat ze één voor één weggespeeld worden

lopen braaf het straatje mee uit en komen pas te laat tot de ontdekking dat het het verkeerde straatje was
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-21 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:31

MCE schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... g-kabinet/

geweldig hoe Rutte steeds verder het alleenrecht krijgt, heel knap zoals hij en zijn team erachter dat voor elkaar krijgen, door deze tactiek van de lange termijn visie

op het juiste moment opiniepeilingen -knappe markertng - en de andere partijen zijn blind hiervoor

lopen braaf het straatje mee uit en komen pas te laat tot de ontdekking dat het het verkeerde straatje was


Dat is ook echt wel een hele prestatie van Rutte en zijn team. kaag heeft ook wel bijzonder gefaald door destijds die motie van wantrouwen om te zetten in een motie van afkeuring. Ook van de week weer heeft kaag laten zien geen lef te hebben.

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 12:49

Je kan pas oordelen of Kaag gefaald heeft, als het regeringsakkoord bekend is.
Wie weet, haalt ze wel alle D66- speerpunten binnen.
D66 is nu een stuk groter dan het CDA in vergelijking tot de vorige verkiezingen.
Eerste Kamer is nog wel een ding, daar zijn de verhoudingen anders.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:15

MCE schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... g-kabinet/

geweldig hoe Rutte steeds verder het alleenrecht krijgt, heel knap zoals hij en zijn team erachter dat voor elkaar krijgen, door deze tactiek van de lange termijn visie

op het juiste moment opiniepeilingen -knappe marketing - en de andere partijen zijn blind hiervoor,
zien niet in dat ze één voor één weggespeeld worden

lopen braaf het straatje mee uit en komen pas te laat tot de ontdekking dat het het verkeerde straatje was


Hoezo is Rutte nu weer de boeman volgens jou adhv dat artikel :+. Ze doen het toch samen, besluiten om door te gaan? Als D66 bijv had gezegd ‘stik erin’ dan waren er nieuwe verkiezingen gekomen.

Vraag me überhaupt af of VVD/Rutte invloed heeft op wanneer opiniepeilingen gedaan worden, gezien die vaak door andere partijen zoals RTL etc worden gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:26

IMANDRA schreef:
MCE schreef:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... g-kabinet/

geweldig hoe Rutte steeds verder het alleenrecht krijgt, heel knap zoals hij en zijn team erachter dat voor elkaar krijgen, door deze tactiek van de lange termijn visie

op het juiste moment opiniepeilingen -knappe marketing - en de andere partijen zijn blind hiervoor,
zien niet in dat ze één voor één weggespeeld worden

lopen braaf het straatje mee uit en komen pas te laat tot de ontdekking dat het het verkeerde straatje was


Hoezo is Rutte nu weer de boeman volgens jou adhv dat artikel :+. Ze doen het toch samen, besluiten om door te gaan? Als D66 bijv had gezegd ‘stik erin’ dan waren er nieuwe verkiezingen gekomen.

Vraag me überhaupt af of VVD/Rutte invloed heeft op wanneer opiniepeilingen gedaan worden, gezien die vaak door andere partijen zoals RTL etc worden gedaan?



fout gelezen het is zeker niet de boeman

Janneke2

Berichten: 22892
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:44

MCE schreef:

Misschien even een samenvatting...?
Ik krijg het niet te zien.

Citaat:
geweldig hoe Rutte steeds verder het alleenrecht krijgt, heel knap zoals hij en zijn team erachter dat voor elkaar krijgen, door deze tactiek van de lange termijn visie

op het juiste moment opiniepeilingen -knappe marketing - en de andere partijen zijn blind hiervoor,
zien niet in dat ze één voor één weggespeeld worden

lopen braaf het straatje mee uit en komen pas te laat tot de ontdekking dat het het verkeerde straatje was

Rutte als knappe machtspoliticus, daar kan ik in mee.
De man staat mijlenver van mij vandaan, maar qua het bedrijven van machtspolitiek is-t-ie knap.

Maar lange termijn visie...?
Ik herinner mij dat hij letterlijk zei 'dat je daarvoor naar de opticien moest'. :(

En ja, dat is te merken. |( |( |(

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:47

MCE schreef:
IMANDRA schreef:
Hoezo is Rutte nu weer de boeman volgens jou adhv dat artikel :+. Ze doen het toch samen, besluiten om door te gaan? Als D66 bijv had gezegd ‘stik erin’ dan waren er nieuwe verkiezingen gekomen.

Vraag me überhaupt af of VVD/Rutte invloed heeft op wanneer opiniepeilingen gedaan worden, gezien die vaak door andere partijen zoals RTL etc worden gedaan?



fout gelezen het is zeker niet de boeman


Je zegt niet letterlijk boeman nee, maar je schuift hem nu wel eea in de schoenen. Dat alleenrecht krijgen, kan je dat eens toelichten?

@janneke: deze link werkt wel! Is hetzelfde artikel
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -doorstart

Janneke2

Berichten: 22892
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:54

Dank je wel.

Ik moet zeggen dat de -10 voor het cda mij deugd doet.
Dat verzacht de bittere smaak van +2 voor de vvd.

Anoniem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:58

IMANDRA

ik vind hem zeker geen boeman, schuif hem niets in de schoenen, vindt het geweldig knap zoals ze het doen,

dank je wel voor de correcte link

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:07

Ik heb alleen moeite met politici die haatzaaien en discrimineren, PVV en FvD.

Voor de rest is het niet altijd my cup of tea, maar hebben zij bestaansrecht, omdat zij een achterban hebben.

Voor Rutte heb ik zelfs bewondering, zo lang hij dit al volhoudt, met zoveel werkuren, stress en verantwoordelijkheid voor een betrekkelijk laag salaris.

nps
Berichten: 1992
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:36

Janneke2 schreef:
Dank je wel.

Ik moet zeggen dat de -10 voor het cda mij deugd doet.
Dat verzacht de bittere smaak van +2 voor de vvd.


Ik snap er echt helemaal niks van dat de VVD als enige níet zou worden afgerekend op wat er allemaal is gebeurd… CDA was te verwachten, D66 ook nog wel omdat daar een hoop “zwevende” kiezers op hebben gestemd. Maar VVD dan zetels erbij? Hu? En dan BBB zoveel winst? Omdat die Caroline overal aanschuift dan ofzo? Blijkt wel dat nieuwe verkiezingen vooral voor nog meer verdeeldheid en een nog lastigere formatie zou gaan zorgen…

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:47

nps schreef:
Janneke2 schreef:
Dank je wel.

Ik moet zeggen dat de -10 voor het cda mij deugd doet.
Dat verzacht de bittere smaak van +2 voor de vvd.


Ik snap er echt helemaal niks van dat de VVD als enige níet zou worden afgerekend op wat er allemaal is gebeurd… CDA was te verwachten, D66 ook nog wel omdat daar een hoop “zwevende” kiezers op hebben gestemd. Maar VVD dan zetels erbij? Hu? En dan BBB zoveel winst? Omdat die Caroline overal aanschuift dan ofzo? Blijkt wel dat nieuwe verkiezingen vooral voor nog meer verdeeldheid en een nog lastigere formatie zou gaan zorgen…


Ik snap dat wel.
De meeste stemmers hebben geen last gehad van de toeslagenaffaire enz.
VVD is een gematigde middenpartij, goed voor huizenbezitters en autobezitters.
Mensen stemmen toch vooral met het oog op hun eigen portemonnee.

ruitje

Berichten: 12368
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:55

Ik denk dat veel agrariërs overstappen van CDA naar BBB...