Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 17:37

Citaat:
En dan komen er weer partijen die willen dat alles biologisch, en daarmee extensief, moet worden. Wat alleen maar meer ruimte kost.

"Foei toch..."

Een paar bladzijden terug citeerde iemand het standpunt van GL ivm de landbouw.
Volgens mij stond daar niet eens 'alles moet biologisch worden'.

Volgens mij is 'biologisch' net niet hetzelfde als extensief.
Denkbaar dat de opbrengst enigzins lager is - maar als gezegd : doorgaan op de huidige weg is (plenetair gesproken) niet mogelijk.

Ondertussen zijn er wel een x aantal ondernemers in de steek gelaten door het CDA ('ja hoor, gaat u maar rustig verder - op deze doodlopende weg, we zullen wel iets verzinnen of zo')
opgejaagd door de bank (de boerenleenbank is afgeschaft, weggefuseerd, etc)
en ondertussen voerden de verschillende rechtse kabinetten een zigzag beleid waar je niet vrolijk van word.

Daar moeten we uiteraard 'iets' mee als samenleving.

Zij het dat ik ondertussen diep respect heb voor laten we zeggen het ondernemerschap en het fatsoen van boeren die 'op eigen houtje' omschakelen naar biologisch (al dan niet met een extra bedrijf erbij, kinderopvang, jeu de boer, camping, etc).
Geen makkelijke procedure, maar ze doen het toch!! +:)+

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:02

Karl66 schreef:
Hieruit begrijp ik dat jij het ook belangrijk vindt dat er stikstofreductie komt?


Ja, absoluut. Maar niet ten koste van alles en zeker niet als NH3 ingeruild wordt voor NOx.

In 44/160 natura2000 gebieden wordt de KDW niet gehaald als Nederland zelf geen stikstofdepositie meer veroorzaakt 8)7

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:06

Je vindt het dus ook geen probleem dat boeren moeten reduceren?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 18:29

Karl66 schreef:
Je vindt het dus ook geen probleem dat boeren moeten reduceren?


Tot op zekere hoogte niet, nee.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 19:07

Nieuw, akelig bericht.

In het accoord van Parijs is afgesproken dat de temperatuur minder dan twee graden zou stijgen.

Welnu, we zitten inmiddels op 1,2.

Er is een kans van één op vijf, dat de anderhalve graad bereikt gaat worden in '24.

(Woorden als 'Brrrrr' of 'het is om van te ijzen' klinken misschien vreemd, maar het wordt mij koud om het hart.)

purny

Berichten: 27584
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:11


Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:14

Ik las het net. Verstandig, als minister van volksgezondheid kan je nou je tijd niet aan de komende verkiezingen gaan besteden. Ik ben wel benieuwd wie hem nu gaat opvolgen, Omzigt?

Electra63

Berichten: 17910
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:28

Karl66 schreef:
Ik las het net. Verstandig, als minister van volksgezondheid kan je nou je tijd niet aan de komende verkiezingen gaan besteden. Ik ben wel benieuwd wie hem nu gaat opvolgen, Omzigt?


Deze Corona-crisis doet hem ook geen goed.
Hij staat erg onder druk en er is veel kritiek.
Dat is ook niet bevorderlijk voor het CDA.

Omzigt zou de logische keuze zijn.
Zijn werk en inzet m.b.t. de toeslagaffaire was buitengewoon, maar op een of andere manier vind ik hem geen echte lijsttrekker.
Ik denk dat Hoekstra een veel betere kandidaat is.
Maar CDA is sowieso niet mijn partij, dus het maakt mij verder niet uit.

purny

Berichten: 27584
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:31

Hugo belooft van alles, maar kan niks waarmaken. Ik vind Pieter ook een veel betere lijsttrekker

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:34

En je kunt lijsttrekker zijn en geen premier of minister worden. Dus als Omtzigt als lijsttrekker daarna alsnog een ander kabinet formeert dan kan dat zeker.

mysa

Berichten: 10561
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:39

Ik vind Omtzigt een integer mens, voor zover ik dat kan beoordelen. Maar inderdaad, niet echt charismatisch.

Electra63

Berichten: 17910
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:40

Je moet kunnen verbinden om een kabinet te kunnen samenstellen.
Daar is Rutte goed in en Omtzigt een stuk minder, heb ik weleens begrepen.
Hij is een echte Pitbull, ik zou hem een goede Ombudsman vinden.
Maar ik hoop sowieso niet dat het CDA een kabinet mag formeren. :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 23:23

Ik denk dat Hugo een beetje van zijn voetstuk is gevallen voor veel kiezers := Ze hoopten denk ik veel stemmen binnen te halen met hem als hij met geweldig beleid Nederland glansrijk door de crisis heen zou slepen, maar dat valt helaas een beetje tegen :o Gedoe met testbeleid, gebrek aan strategie op het gebied van vaccinatie...
Het verbaast me niets dat ie opstapt. Denk dat ie het zonder covid best wel goed had kunnen doen. Hij had de wind mee op carrièregebied.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:31

Ik vind het een goede keuze - er is werk zat voor de minister van volksgezondheid.

En "al die poppetjes", 'welk smoelwerk zou de meeste kiezers trekken' - brrrr.

Doe mij maar inhoud.
(Het cda is wat mij betreft een nare rechtse partij die 'ja zegt en nee doet', van mij mag het hele woord 'christelijk' geschrapt worden als het gaat om deze partij.)

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:47

Ik denk dat Omtzigt ook niet zo'n goede kandidaat is, hij komt altijd over als een behoorlijk atypische politicus. Maar hij blijft natuurlijk wel een politicus. Hoekstra heeft zichzelf natuurlijk al teruggetrokken en als hij er nu toch nog voor gaat, dan is dat ook niet echt geloofwaardig. En dan hebben we nog Mona Keijzer, maar die zit in de extreem conservatieve neoliberale hoek van het CDA, bij haar heb ik altijd het gevoel dat ze bij de FvD beter op haar plaats is.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:55

Hmmm, wat betreft de PR van het CDA denk ik dat mevrouw Keijzer de beste kandidaat is, als zijnde de meest representatieve.
... zij het dat ik het cda nadrukkelijk niet ken als een eerlijke en transparantie partij (dus zal de PR commissie wellicht anders besluiten).

Gesteld dat de PR commissie anders besluit om haar moverende redenen,
dan kan men besluiten om eerst druk uit te oefenen op Omzigt om het niet te doen en tegelijkertijd Hoekstra lief aan te kijken.

Tot zover de achterkamertjes strategie van het cda.
(Waar enige min of meer politieke aspecten aan zitten, zoals 'hoe wenst de partij zichzelf neer te zetten'.)

Mij interesseert stemgedrag, of het opstellen van initiatief wetsontwerpen veel meer.

purny

Berichten: 27584
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:01

Volgend jaar ga ik voor degene die het meest heeft bereikt. Die het echt heeft verdiend.

Electra63

Berichten: 17910
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:06

purny schreef:
Volgend jaar ga ik voor degene die het meest heeft bereikt. Die het echt heeft verdiend.



Maar dan nog, moet de Partij met haar idealen mij aanstaan.
PVV en FvD bijv. vallen bij mij sowieso af, ook al zouden ze nog zo'n integere politicus aan boord hebben ;)

Volgen Frits Wester staat De Jonge ook niet meer op de lijst voor het CDA en wordt Hoekstra de nieuwe lijsttrekker.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:53

purny schreef:
Volgend jaar ga ik voor degene die het meest heeft bereikt. Die het echt heeft verdiend.

Dat is een uitstekend plan.

Twee kwesties: 'wat precies voor wie bereikt?' - en zou je uitkomen op een partij die in de coalitie zit (... stel dat... ) dan is het een beetje gokken of het echt aan die ene partij lag.

(Vandaar mijn voorkeur :o voor stemgedrag en initiatief wetsvoorstellen.)

juval

Berichten: 13326
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:12

na de chaos bij FvD nu chaos bij CDA... het houdt het wel spannend en smeuïg. vroeger vond ik politiek maar saai.


Boerenacties weer vandaag. Was te verwachten. }:0

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:37

Omtzigt heeft het heel goed gedaan met de toeslagenaffaire. Ik begrijp niet waarom mensen toch graag liever een gladde charismatische aal hebben dan een integere politicus.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:02

Nounou - een drukbezette minister zegt geen partijleider annex lijsttrekker te willen zijn.

Is dat chaos?

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:04

Zelf vind ik het heel fijn voor Nederland dat de minister die goed is ingewerkt in het covid dossier, het lijsttrekker verhaal laat vallen voor dit moment. Dan kan alles gewoon doorgang vinden.

Electra63

Berichten: 17910
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:04

Janneke2 schreef:
Nounou - een drukbezette minister zegt geen partijleider annex lijsttrekker te willen zijn.

Is dat chaos?


Geen chaos, maar t rommelt wel een beetje. Niet te vergelijken met de chaos bij FvD
:D

pien_2010

Berichten: 43845
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:07

VOlgens mij het enige dat rommelt is dat de partij een nieuwe lijsttrekker moet kiezen. Het was goed geregeld maar covid gooit roet in het eten. Dat is alles.