Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10500
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:06

Ach, ze zullen in elk geval geen antisemitische sentimenten koesteren.
Maar Hiddema heeft boter op zijn hoofd. Die vergoeielijkt Baudets missers met de opmerking dat hij nu eenmaal graag chargeert.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:48

Magrathea schreef:
https://nos.nl/artikel/2361913-zeven-se ... ninga.html Haha! Die partij van Eerdmans en Nanninga wordt gewoon FVD 2.0 :')
En Theo is weer terug bij Thierry zag ik. Nou, het zal mij benieuwen wat dat wordt.


Dit is toch echt een soap!

Ik heb niets met Theo, die snakt gewoon naar aandacht, denk ik.
Die gaat voor de gezellige forumavonden, begreep ik.
En iets gemakkelijker je geld verdienen, dan als advocaat ;)
Hij is niet veel in de Kamer, dacht ik.
Ik heb sowieso niets met lijstduwers.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:26

Leeft dit topic nog? Dit stond in een artikel op NOS:
Afbeelding

Eerlijk? Ik schrik me kapot := Dit kan toch niet serieus zijn?

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:37

Dit is niets nieuws. Dit zegt Wilders/PVV al jaren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 11:11

Ik hoop niet dat je schrikt omdat je ooit op hem gestemd hebt :))
Ik dacht dat ie de laatste jaren juist wat was ingebonden, maar nee dus :o

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:50

Nee haha, zeker nooit op hem gestemd. Maar ook niet echt verdiept in wat ie eigenlijk allemaal wil :+

Zelf ga ik voor PvdD aankomende verkiezingen.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:10

Wilders heeft wel een behoorlijke doelgroep aangeboord. Laat de andere partijen eens met een behoorlijk alternatief komen dat een stuk minder haatdragend is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 12:16

Maar vorige keer met FVD zag je ook dat mensen wel een beetje klaar zijn met Wilders. Hij roept al jaren hetzelfde maar wat heeft ie nou écht bereikt in al die jaren als 2e grootste partij, een keer in de regering zelfs? De verandering en de-islamisering die hij beloofd heeft is weinig van te merken :o

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:20

Magrathea schreef:
Maar vorige keer met FVD zag je ook dat mensen wel een beetje klaar zijn met Wilders. Hij roept al jaren hetzelfde maar wat heeft ie nou écht bereikt in al die jaren als 2e grootste partij, een keer in de regering zelfs? De verandering en de-islamisering die hij beloofd heeft is weinig van te merken :o


En toch ondanks dat doet hij het helaas nog steeds goed in de peilingen.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:24

Ik moet ook wel zeggen dat ik er weleens moe van wordt. De zoveelste miljoenste keer Islam Bashen alsof er geen echte problemen bestaan.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:28

Loretta schreef:
Ik moet ook wel zeggen dat ik er weleens moe van wordt. De zoveelste miljoenste keer Islam Bashen alsof er geen echte problemen bestaan.


Lees je alleen het islamstuk of ook de rest van het partijprogramma? Hij heeft standpunten over veel meer dan alleen de islam.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 12:35

Ahh, maar misschien gaat ie ook wel weer kiezers kwijtraken aan één van de 30 nieuwe FVD-imitaties of die partij waar Willem Engel bij zit.
Vooralsnog lijkt het mee te vallen: https://frontbencher.nl/peilingen/
Maurice de Hond pakt over het algemeen wat meer kleine partijen mee, maar dan is de PVV nog steeds 10 zetels achterstand op de VVD.

Ziehier het totale overzicht :) Zetels voor Bij1, Code oranje en die partij van Eerdmans en Nanninga. (Edit: van Maurice de Hond, zie: https://www.maurice.nl/peilingen/2021/0 ... -3-1-2021/ )
Afbeelding

@Badeendje: eerlijk, dat A4tje valt toch geen partijprogramma te noemen?

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:41

Magrathea schreef:
Ahh, maar misschien gaat ie ook wel weer kiezers kwijtraken aan één van de 30 nieuwe FVD-imitaties of die partij waar Willem Engel bij zit.
Vooralsnog lijkt het mee te vallen: https://frontbencher.nl/peilingen/
Maurice de Hond pakt over het algemeen wat meer kleine partijen mee, maar dan is de PVV nog steeds 10 zetels achterstand op de VVD.

Ziehier het totale overzicht :) Zetels voor Bij1, Code oranje en die partij van Eerdmans en Nanninga. (Edit: van Maurice de Hond, zie: https://www.maurice.nl/peilingen/2021/0 ... -3-1-2021/ )
[ Afbeelding ]

@Badeendje: eerlijk, dat A4tje valt toch geen partijprogramma te noemen?


Wel grappig eigenlijk dat je je zoveel zorgen over de PVV maakt terwijl je zelf zegt dat ze niets geleverd hebben. Zelf maak ik me meer zorgen over de VVD. De PVV slaat toch geen deuk in een pakje boter. Laat de PVV. maar de grkotste worden. Dan rest de VVD niets anders dan over links te gaan. Wel hopen dat de linkse partijen dan niet uit angst al hun standpunten weggeven aan de VVD natuurlijk. Dat risico zit er natuurlijk ook nog altijd in.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 09-01-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:03

Het probleem met links is dat ze, tenminste in deze peiling, weer 5 zetels kleiner zijn geworden dan tijdens de tweede kamer verkiezingen van 2017. Natuurlijk is dit maar één peiling, maar de algemene trend is dat de linkse partijen het slecht doen en daarmee dus invloed verliezen. Dan kan je wel zeggen laat de PVV maar de grootste partij worden, maar zolang een behoorlijk deel van zijn aanhang bij links wegkomt, wordt links daardoor zwakker en krijgt het minder invloed...

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:13

Karl66 schreef:
Het probleem met links is dat ze, tenminste in deze peiling, weer 5 zetels kleiner zijn geworden dan tijdens de tweede kamer verkiezingen van 2017. Natuurlijk is dit maar één peiling, maar de algemene trend is dat de linkse partijen het slecht doen en daarmee dus invloed verliezen. Dan kan je wel zeggen laat de PVV maar de grootste partij worden, maar zolang een behoorlijk deel van zijn aanhang bij links wegkomt, wordt links daardoor zwakker en krijgt het minder invloed...


Dat is waar ja. Alleen moet de VVD wel ergens een hoop partijen vandaan gaan halen om een meerderheid te krijgen. Dat wordt wel steeds moeilijker op deze manier. Kan nog een leuke patstelling worden. Het CDA en vooral D66 zijn ook gekrompen. Wordt dus een keuze voor de VVD of over links gaan of een extreem rechtse regering.

Maar met heel weinig invloed zullen linkse partijen die deel gaan nemen in dat kabinet ook heel weinig uit de verf komen wat dan weer leidt tot dat de partij de keer erop nog kleiner wordt. Dus tja, alles weggeven uit angst voor de PVV is ook geen slimme handelswijze. Kan nog een leuke patstelling worden.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:20

Magrathea schreef:
Ahh, maar misschien gaat ie ook wel weer kiezers kwijtraken aan één van de 30 nieuwe FVD-imitaties of die partij waar Willem Engel bij zit.
Vooralsnog lijkt het mee te vallen: https://frontbencher.nl/peilingen/
Maurice de Hond pakt over het algemeen wat meer kleine partijen mee, maar dan is de PVV nog steeds 10 zetels achterstand op de VVD.

Ziehier het totale overzicht :) Zetels voor Bij1, Code oranje en die partij van Eerdmans en Nanninga. (Edit: van Maurice de Hond, zie: https://www.maurice.nl/peilingen/2021/0 ... -3-1-2021/ )
[ Afbeelding ]

@Badeendje: eerlijk, dat A4tje valt toch geen partijprogramma te noemen?


Eh, er staat een partijprogramma van rond de 50 pagina’s op hun website.

Ik ben geen PVV stemmer maar ik vind de hele haat zo simpel. Alsof Wilders alleen maar standpunten heeft over moslims, en verder helemaal geen. Ik hou niet van zijn geroeptoeter over de islam, maar kan me in vele punten vinden, zoals meer geld naar de zorg, afschaffing van het eigen risico, pensioenindexering weer zelf mogen bepalen ipv door Europa, btw op boodschappen omlaag. Hij zegt meer dan alleen wat jij benoemt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 13:21

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
Ahh, maar misschien gaat ie ook wel weer kiezers kwijtraken aan één van de 30 nieuwe FVD-imitaties of die partij waar Willem Engel bij zit.
Vooralsnog lijkt het mee te vallen: https://frontbencher.nl/peilingen/
Maurice de Hond pakt over het algemeen wat meer kleine partijen mee, maar dan is de PVV nog steeds 10 zetels achterstand op de VVD.

Ziehier het totale overzicht :) Zetels voor Bij1, Code oranje en die partij van Eerdmans en Nanninga. (Edit: van Maurice de Hond, zie: https://www.maurice.nl/peilingen/2021/0 ... -3-1-2021/ )
[ Afbeelding ]

@Badeendje: eerlijk, dat A4tje valt toch geen partijprogramma te noemen?


Wel grappig eigenlijk dat je je zoveel zorgen over de PVV maakt terwijl je zelf zegt dat ze niets geleverd hebben. Zelf maak ik me meer zorgen over de VVD. De PVV slaat toch geen deuk in een pakje boter. Laat de PVV. maar de grkotste worden. Dan rest de VVD niets anders dan over links te gaan. Wel hopen dat de linkse partijen dan niet uit angst al hun standpunten weggeven aan de VVD natuurlijk. Dat risico zit er natuurlijk ook nog altijd in.

:o? Ik maak me geen zorgen om de PVV hoor. Misschien heb ik dat een keer gek verwoord, maar ik vind Wilders nou niet echt een factor van betekenis in de politiek. Wél denk ik dat hij symptomatisch is voor een bepaald ongenoegen dat in de samenleving leeft en daar moeten we wat mee. Niet "alle moslims het land uit" maar kijken hoe we de mensen nader toch elkaar kunnen brengen. Dan verdwijnt dat anti-islam sentiment snel genoeg.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 13:22

Badeendje schreef:
Magrathea schreef:
Ahh, maar misschien gaat ie ook wel weer kiezers kwijtraken aan één van de 30 nieuwe FVD-imitaties of die partij waar Willem Engel bij zit.
Vooralsnog lijkt het mee te vallen: https://frontbencher.nl/peilingen/
Maurice de Hond pakt over het algemeen wat meer kleine partijen mee, maar dan is de PVV nog steeds 10 zetels achterstand op de VVD.

Ziehier het totale overzicht :) Zetels voor Bij1, Code oranje en die partij van Eerdmans en Nanninga. (Edit: van Maurice de Hond, zie: https://www.maurice.nl/peilingen/2021/0 ... -3-1-2021/ )
[ Afbeelding ]

@Badeendje: eerlijk, dat A4tje valt toch geen partijprogramma te noemen?


Eh, er staat een partijprogramma van rond de 50 pagina’s op hun website.

Ik ben geen PVV stemmer maar ik vind de hele haat zo simpel. Alsof Wilders alleen maar standpunten heeft over moslims, en verder helemaal geen. Ik hou niet van zijn geroeptoeter over de islam, maar kan me in vele punten vinden, zoals meer geld naar de zorg, afschaffing van het eigen risico, pensioenindexering weer zelf mogen bepalen ipv door Europa, btw op boodschappen omlaag. Hij zegt meer dan alleen wat jij benoemt.

Touche, maar hij heeft wel 17 jaar in de kamer gezeten met dat ene A4tje. Dit is voor het eerst dat ie een daadwerkelijk programma heeft.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:26

De politiek in Nederland kan nog weleens een hele grote poppenkast worden. Sylvana Simons heeft ook al 1 zetel in de peilingen. En als Wappie Willem Engel in de kamer komt dan kun je je lol wel op. Dan is er ook nog kans dat Baudet terug komt en Wilders is inmiddels een vaste stamgast in de tweede kamer. Ik denk dat Khadija Arib nog weleens regelmatig hoofdpijn gaat krijgen en zich nog vaak af gaat vragen of ze nu voorzitter van een parlement is of toch kleuterjuf.

Kortom, de Nederlandse politiek is ook niet al te best meer. Ik vrees toch wel dat de tijd van polarisering nog niet voorbij is.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:27

Alleen is dit een peiling, dan zie je dat veel mensen een protestkeuze opgeven, terwijl ze in het stemhokje niet voor die protestkeuze gaan. Ik geloof nooit dat die vijf nieuwe partijen, die onderaan staan samen vijf stemmen krijgen en in de praktijk krijgt een partij als de PVV ook nooit het aantal stemmen dat ze in de peilingen krijgen. Die stemmen zie je uiteindelijk vaak naar partijen gaan die wel kans maken om in de regering te komen, ook al zullen we nu waarschijnlijk wel weer vier partijen voor een kabinet nodig hebben.

Maar als je naar links kijkt, in 2003 had de Pvda in zijn eentje meer zetels dan de PvdA, GL en SP samen in 2017. Dat is een trend die in Nederland heel duidelijk aan de gang is. Links, die in Nederland nooit een meerderheid heeft gehad, krimpt alleen maar en krijgt steeds minder aanhang en dus invloed.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:31

juval schreef:
Dit is niets nieuws. Dit zegt Wilders/PVV al jaren.

Nu nog duidelijk in de grondwet dat politieke partijen op religieuze basis niet mogen aub. Het is niet enkel islam die reliregels wil opleggen, de kerk kan er ook wat van (of ze negeren de regels die wel voor de rest van Nederland gelden, want god.)

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:32

Magrathea schreef:
:o? Ik maak me geen zorgen om de PVV hoor. Misschien heb ik dat een keer gek verwoord, maar ik vind Wilders nou niet echt een factor van betekenis in de politiek. Wél denk ik dat hij symptomatisch is voor een bepaald ongenoegen dat in de samenleving leeft en daar moeten we wat mee. Niet "alle moslims het land uit" maar kijken hoe we de mensen nader toch elkaar kunnen brengen. Dan verdwijnt dat anti-islam sentiment snel genoeg.


Hij staat zeker voor een symptoon jvan onvrede. Haal je de onvrede weg dan is zijn partij opeens niet zo groot meer. Dan wordt hij net zo'n splinterpartijtje als De CD van Hans Janmaat in de jaren 80 en 90 was. De mensen nader tot elkaar brengen zal inderdaad iets heel moois zijn.

Wilders mag dan wel geen grote factor van betekenis zijn. Hij weet wel heel wat zeteltjes in de kamer bezet te houden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 13:43

Pfffffffffffft okee ik ben dat programma dus even aan het lezen.
https://pvv.nl/images/09012020/verkiezi ... -Final.pdf
Niet te doen! Het is gewoon het ene A4tje van Wilders, maar dan uitgebreid. Een rant over wat hij vind dat er allemaal mis is. :o Man man man.

En weer: heel veel problemen, 0 oplossingen. Bij alles wat ik lees denk ik "ja maar HOE DAN" :o

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:28

Wilders heeft gewoon een anti islam partij. De rest van de punten heeft hij alleen maar omdat je nou eenmaal een programma moet hebben. Maar de rest ruimt hij net zo gemakkelijk in voor iets anders en die rest kan je ook bij andere partijen krijgen. Er is echt maar één reden om de PVV te stemmen en dat is Wilders zijn islam standpunt.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:58

Dit is een groot probleem met onze democratie. De belangen van bedrijven spelen een grotere rol dan de belangen van burgers.

https://youtu.be/dY_yWpK0b-8