Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 00:12

Tiepfoudt schreef:
Wollig taalgebruik (we moeten allemaal bijdragen) is volgens mij niet ingaan op de stelling die ik onderbouw. Maar het zal aan mij liggen. Prima, ik wens jullie allen veel succes met deze discussie :)

Ik heb jouw bijdrages elke keer met interesse gelezen maar nu je met het woord overbevolking komt ben je me kwijt. In Nederland of de hele wereld?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 00:22

Tiepfoudt, de discussie is al heel lang en heel vaak gevoerd in meerdere topics op bokt. Ik denk dat iedereen jouw visie begrijpt, alleen zal niet iedereen hem met je delen. Je kan de wereld niet laten kijken door jouw ogen.

Vanmiddag kwam daar een mooi voorbeeld van naar voren in een van de topics over wat kinderen (uit de stad) zien op een boerderij. De reacties waren uiteenlopend. Verschillen zullen er altijd zijn. Als jij van jezelf vind dat je een mooi bedrijf hebt wees er dan trots op en laat de mensen met een andere mening lekker in hun sopje gaar koken. Ik kan jou nooit overtuigen en jij mij niet. Dat maakt ons al mens niet minder, we zien de wereld gewoon anders.

Aan de andere kant heb ik veel positieve reacties gelezen op jouw steeds uitgebreide berichten. Dus het 300 keer herhalen is niet voor niets geweest. ;)

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 01:47

IMANDRA schreef:
Hoe wil je dat ik er op inga? Voorbeelden van dingen geven die we moeten doen? Ook al is dat lastig want ik ken de nuance van alle sectoren niet? Want ik ben het verder met je eens op dat vlak hoor, maar ik snap niet zo goed wat nu het probleem is. Heb vaker aangekaart dat ik vind dat ja de agri sector moet veranderen maar dan wél met goede hulp en begeleiding. In welke vorm, geen idee, daar wil ik me niet aan branden want geen kennis.


Dank voor je reactie. Eigenlijk ben ik op zoek naar argumenten die het rechtvaardigen om de Nederlandse voedselproductie (drastisch) te reduceren, terwijl we zelf als Nederlandse bevolking een enorme voetafdruk hebben, die groter is dan we zelf aankunnen. Want ik ontken niet dat de veehouderij veel stikstof uitstoot, ik ontken niet dat we impact hebben op waterkwaliteit. Kortom, ik ontken de problemen waar we tegenaan lopen niet. Maar ik vind het belangrijk om verder te kijken dan alleen naar onze tekortkomingen, want met het hameren op 'de natuur staat op omvallen want stikstof dus de veestapel moet gehalveerd worden en we moeten in november nog beginnen anders volgt er een bloedbad' à la D66, is polarisatie het enige wat er wordt bereikt (en de opkomst van BBB, waarover nogal gestruikeld wordt in dit topic).

Ik vind het zó ontzettend kwalijk wat die partij de afgelopen jaren heeft gedaan. Al jarenlang volg ik Tjeerd de Groot op Twitter en net als ik denk dat het niet erger kan, doet hij er rustig nog een schep bij bovenop. Die man moedigde ons nog geen tien jaar geleden nog aan om meer melk te produceren, want er was ruimte in Nederland en doodzonde dat die ruimte niet werd gebruikt. Het enige verschil is dat wij melkveehouders toentertijd zijn dikke salaris betaalden.

En wat zit ik hier te doen? Caroline van der Plas verdedigen omdat zij hier aan de lopende band wordt beticht van populisme, door mensen die het niet kunnen opbrengen om eens kritisch naar de andere kant van het spectrum te kijken en zich daarover uit te spreken.

IMANDRA schreef:
Ik snap dat het een gevoelig topic voor je is, maar niet iedereen die een beetje kritisch is, is het in de basis met je oneens. Het is net zo generaliserend dat men roept dat alle boeren niets hebben met dierenwelzijn als roepen dat alle kritische mensen roepen dat boeren niets hebben met dierenwelzijn.


Gelukkig roep ik niet dat alle kritische mensen roepen dat boeren niets hebben met dierenwelzijn. Ik reageerde slechts op Benz haar post, en daarmee op iedereen die hier ooit heeft gezegd in de trant van 'boeren zijn slecht voor hun dieren, boeren hebben niks met dierenwelzijn'. Want dát is generaliseren en daar schieten we 0.0 mee op, wat mij betreft.

BigOne schreef:
Ik heb jouw bijdrages elke keer met interesse gelezen maar nu je met het woord overbevolking komt ben je me kwijt. In Nederland of de hele wereld?


Dank. Met overbevolking bedoel ik simpelweg het feit dat er voor een groeiende, enorme wereldbevolking op een zo duurzaam mogelijke manier voldoende en betaalbaar voedsel geproduceerd zal moeten worden.

Kort gezegd, en ik wil er eventueel morgen nog wel verder op ingaan, vrees ik dat ons lijstje met eisen (duurzaam, voldoende, betaalbaar) misschien te groot is omdát de wereldbevolking nog steeds groeit, en dat volgens de VN (ik meen) tot 2100 nog zal blijven doen.

Maar overbevolking kun je wat mij betreft ook op Nederland projecteren. We zijn een propvol, klein land. Vol met mensen die heel veel voedsel consumeren. Zoveel zelfs dat we 3,34 miljoen hectare landbouwgrond nodig hebben om te voorzien in onze eigen voedselconsumptie, terwijl we zelf maar over 1,82 miljoen hectare beschikken. Dus behalve dat we in ons eigen land met de negatieve gevolgen van voedselproductie te maken hebben (waterkwaliteit, stikstof, noem de hele mikmak maar op), veroorzaken we ook elders op de wereld nog wel een beetje ellende (ik noem het liever uitdagingen, maar hey, dat moet iedereen zelf invullen).

Ik begrijp heel goed dat we, bij wijze van spreken, terug willen naar de boerderij van Ot en Sien, lijkt me reuze gezellig. Maar hoe gaan we zo'n vorm van voedselproductie betaalbaar houden, is het wel zo duurzaam en bovenal, zal er genoeg voor iedereen (ja, wereldmarkt aub) zijn?

Jessix schreef:
Tiepfoudt, de discussie is al heel lang en heel vaak gevoerd in meerdere topics op bokt. Ik denk dat iedereen jouw visie begrijpt, alleen zal niet iedereen hem met je delen. Je kan de wereld niet laten kijken door jouw ogen.


Het mag hopelijk duidelijk zijn dat dat als een paal boven water staat. Wat ik hier mis zijn inhoudelijke argumenten die mij ervan kunnen overtuigen dat wij het ons als land kunnen permitteren om een deel van onze verantwoordelijk af te schuiven naar elders op de wereld?

Ik zie ze niet. Maar als ik er overheen lees, wijs me er dan gewoon op, dan kunnen we het erover hebben :)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:24

Tiepfoudt schreef:
[

Ik vind het zó ontzettend kwalijk wat die partij de afgelopen jaren heeft gedaan. Al jarenlang volg ik Tjeerd de Groot op Twitter en net als ik denk dat het niet erger kan, doet hij er rustig nog een schep bij bovenop. Die man moedigde ons nog geen tien jaar geleden nog aan om meer melk te produceren, want er was ruimte in Nederland en doodzonde dat die ruimte niet werd gebruikt.


Ik vraag me toch wel af of Tjeerd met zijn retoriek de BBB niet juist heeft geholpen aan zo'n grote overwinning. Het werkt toch heel erg polariserend. Aan de andere kant kan hij er zelf uit bepaalde hoek ook best nog wel eens voorkeursstemmen door hebben gekregen.

Maar uiteindelijk doet dat sport retoriek meer kwaad dan goed.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:50

Een deel van het probleem (ruimte voor landbouw, stikstof versus voedselproductie) kan naar mijn idee al worden opgelost door bloementeelt uit te faseren (vergt veel gbm, een lage grondwaterstand en veel beregenen, en je kan het niet eten dus in feite is het luxe, in kassen vraagt het ook veel gas/energie), voedselverspilling tegen te gaan, in kaart te brengen wat vrijwillige uitkoop oplevert.
Zelf vond ik het plan om te clusteren nog niet zo gek. Bijv Flevoland is geschikt voor landbouw, Drenthe is ongeschikt voor lelieteelt.
Ook denk ik dat er veel winst qua gedeelde ruimte in het buitengebied zit als boeren de boel zo inrichten dat recreanten tussen de weilanden door kunnen wandelen of anderszins recreëren. Dat hoeft niet allemaal in de natuurgebieden.
En ook goed kijken wat verhoging van grondwaterpeil doet. Welke gewassen kan je dan telen, bijv deels ook grondstoffen voor de bouw zoals hennep etc.
Hogere waterstand zorgt voor minder kosten aan funderingschade aan huizen. En zorgt voor meer buffering bij schaarste. Ik zou het interessant vinden als alles eens doorberekend werd.
Wat ik wel hoop, is dat de wetten en regels eens op de schop gaan. NL heeft regels op regels op regels gemaakt en nu zitten we daar allemaal wat in gevangen..

Ik ben oprecht heel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren de komende tijd. Hoe men er samen uitkomt. Ik heb niet op BBB gestemd maar vind het wel mooi dat BBB nu zo dicht op het vuur zit dat ze daadwerkelijk kunnen meedenken en meewerken aan een haalbare toekomst. Dat is al weer heel anders dan hoe het was, ministers die zomaar roepen over halvering en met knutsel stikstofkaartjes komen zonder dat er ook maar iemand bij de boeren is die dit ineens lezen of horen. Maakte me al zorgen om de impact dat dat heeft, ik vind het ongekend.
Dus chapeau voor de winst van BBB en laat dit de start zijn van een nuchtere en goede transitie!

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:56

Marigold schreef:
Een deel van het probleem (ruimte voor landbouw, stikstof versus voedselproductie) kan naar mijn idee al worden opgelost door bloementeelt uit te faseren (vergt veel gbm, een lage grondwaterstand en veel beregenen, en je kan het niet eten dus in feite is het luxe, in kassen vraagt het ook veel gas/energie), voedselverspilling tegen te gaan, in kaart te brengen wat vrijwillige uitkoop oplevert.
Zelf vond ik het plan om te clusteren nog niet zo gek. Bijv Flevoland is geschikt voor landbouw, Drenthe is ongeschikt voor lelieteelt.
Ook denk ik dat er veel winst qua gedeelde ruimte in het buitengebied zit als boeren de boel zo inrichten dat recreanten tussen de weilanden door kunnen wandelen of anderszins recreëren. Dat hoeft niet allemaal in de natuurgebieden.
En ook goed kijken wat verhoging van grondwaterpeil doet. Welke gewassen kan je dan telen, bijv deels ook grondstoffen voor de bouw zoals hennep etc.
Hogere waterstand zorgt voor minder kosten aan funderingschade aan huizen. En zorgt voor meer buffering bij schaarste. Ik zou het interessant vinden als alles eens doorberekend werd.
Wat ik wel hoop, is dat de wetten en regels eens op de schop gaan. NL heeft regels op regels op regels gemaakt en nu zitten we daar allemaal wat in gevangen..

Ik ben oprecht heel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren de komende tijd. Hoe men er samen uitkomt. Ik heb niet op BBB gestemd maar vind het wel mooi dat BBB nu zo dicht op het vuur zit dat ze daadwerkelijk kunnen meedenken en meewerken aan een haalbare toekomst. Dat is al weer heel anders dan hoe het was, ministers die zomaar roepen over halvering en met knutsel stikstofkaartjes komen zonder dat er ook maar iemand bij de boeren is die dit ineens lezen of horen. Maakte me al zorgen om de impact dat dat heeft, ik vind het ongekend.
Dus chapeau voor de winst van BBB en laat dit de start zijn van een nuchtere en goede transitie!

Qua bloementeelt: inderdaad kun je bloemen niet eten maar het leven draait om meer dan alleen eten. Ik heb graag een bosje bloemen in huis. Wat ik wel typisch vind is dat de rozen die ik vaak kocht uit Afrika komen! Kennelijk is het goedkoper om ze daar te kweken en dan hiernaartoe te vliegen(?) dan om ze hier te kweken.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:07

Tiepfoudt schreef:
Eigenlijk ben ik op zoek naar argumenten die het rechtvaardigen om de Nederlandse voedselproductie (drastisch) te reduceren, terwijl we zelf als Nederlandse bevolking een enorme voetafdruk hebben, die groter is dan we zelf aankunnen. Want ik ontken niet dat de veehouderij veel stikstof uitstoot, ik ontken niet dat we impact hebben op waterkwaliteit. Kortom, ik ontken de problemen waar we tegenaan lopen niet. Maar ik vind het belangrijk om verder te kijken dan alleen naar onze tekortkomingen, want met het hameren op 'de natuur staat op omvallen want stikstof dus de veestapel moet gehalveerd worden en we moeten in november nog beginnen anders volgt er een bloedbad' à la D66, is polarisatie het enige wat er wordt bereikt

In het kader van 'hoe kijk jij er tegen aan' - (want tien mensen die naar dezelfde film kijken vertellen na afloop tien verschillende verhalen)
my two cents.

Ik ben niet uit op polarisatie of een bloedbad.
Maar mijn algemene insteek is dat het verschrikkelijk belangrijk is dat we 'de accoorden van Parijs halen' en snel ook.
Dat is ruimer dan "de natuur staat op omvallen" en gaat ook over op vakantie gaan per trein of fiets. Of trein en fiets.
(Dit in het kader van de rechtvaardiging.)

Als lid van de coöperatie 'Land van Ons' heb ik niet de insteek dat de voedselproductie per se omlaag moet,
maar wel radicaal anders.
We zijn bezig hoe we in natte veenweides eiwitrijk voedsel kunnen produceren. (Met hoge waterstand en hopelijk hoge waterkwaliteit.)

En er zijn meer mensen die vergelijkbare initiatieven ontplooien en ik denk dat daar de toekomst ligt.
Want ivm overbevolking is eiwit al tientallen jaren een probleem en het is de afgelopen tientallen jaren alleen maar groter geworden.
(Vandaar mijn haast: het roer moest in 1980 al om...!!!! 'Nederland word wakker!!!')

En ja, behalve dat er een gewoonte overboord moet van "als je met vakantie gaat, dan pak je het vliegtuig"
(politiek: BTW op kerosine, dwing eerlijke prijzen af ivm voetafdruk, en forse vliegtaks)
denk ik ook in de richting van geen BTW op biologische geteelde groenten en fruit en heffingen op eten dat met een forse voetafdruk is geproduceerd.

Citaat:
Ik begrijp heel goed dat we, bij wijze van spreken, terug willen naar de boerderij van Ot en Sien, lijkt me reuze gezellig. Maar hoe gaan we zo'n vorm van voedselproductie betaalbaar houden, is het wel zo duurzaam en bovenal, zal er genoeg voor iedereen (ja, wereldmarkt aub) zijn?

Lijkt mij ook gezellig.
Qua betaalbaardheid: dat is nou krek waar we een overheid voor hebben.
(Ik plaag vvd'ers die een kleine overheid willen altijd. Ik vind het onbelangrijk hoe groot of klein de overheid is. Ik wil een goed functionerende overheid.)
Hier ligt een gigantisch probleem: maak goed beleid.

Citaat:
Wat ik hier mis zijn inhoudelijke argumenten die mij ervan kunnen overtuigen dat wij het ons als land kunnen permitteren om een deel van onze verantwoordelijk af te schuiven naar elders op de wereld?

.... als we doorgaan met "minder van hetzelfde' (alleen keimp en verder niets) dan is dit inderdaad aan de orde.
Gelukkig is dit niet de enige optie.

prompter

Berichten: 11144
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:08

Natuurlijk is dat goedkoper, daar staan ze in de buitenlucht en hier moet het in de verwarmde kas. Tel daarbij op de belachelijk lage prijs voor kerosine en voila, daar zijn je rozen uit Afrika.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:22

Wat betreft het voeden van al die mensen en dat ook nog betaalbaar houden. Daarvoor zouden we misschien anders moeten gaan eten en niet zo over consumeren. Een goede prijs betalen voor vlees en zuivel, maar het dan misschien niet in die grote hoeveelheid eten.

Het is inderdaad een combinatie van vele factoren waar we allemaal aan bij kunnen dragen. (Moeten dragen)

_lautje_

Berichten: 9267
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:32

Tuurlijk bloemen uitfaseren. Een van de belangrijkste economieën van ons land.
Ik snap wat mensen zeggen. Je kan het niet eten. Zeker bepaalde teelten vragen veel energie en warmte.
Maar nu met de hoge gasprijzen zie je al hoe een hoop rozentelers bijvoorbeeld overstappen op teelt van koude grond.
Betekend wel dat we overgaan op seizoensbloemen. En in de winter niks tot weinig.
Als we dat willen als maatschappij en het noodzakelijk is moet daarover gepraat worden. De rozenteelt in Nederland is al bijna weg. Orchideeen zijn hard geraakt afgelopen jaren.
Maar de bloementeelt is wel een hele grote sector in Nederland. Die hele veel geld binnenbrengt dmv export.
En we hebben hier een ongelooflijk hoog kennisniveau. En wij telen hypermodern. De belasting is hier echt anders dan in andere landen of open teelt.

Rozen komen idd grotendeels nu uit Kenia. Dat is goedkoper. Kwaliteit is belabberd. Maar net als met voedsel wil een groot deel van de consument niet betalen voor hele mooie rozen.
Mijn buren telen rozen zo groot als een vuist. Die 3 weken staan. Kosten alleen €2 de tak bij een bloemist (als je eentje kan vinden die ze verkoopt).
Ik haal ze hier bij hun automaat voor €13,- per 10.
Die Afrikaanse rozen zijn €6 voor 15 of 20.
Staan 4/5 dagen.

Net als met glasgroenten. Wat wij thuis op 1 hectare doen kunnen ze nergens anders op de wereld. Wij gebruiken een fractie aan water. Fractie aan middelen. Productie per vierkante meter is vele malen groter.
Maar die modernisatie en gigantisch slag de toekomst in, is wel ten koste gegaan van een heleboel tuinders.
Want het aantal tuinders is een fractie van voorheen.
Tuinders die al generaties tuinen. Die moesten stoppen. Hun geboortegrond verkopen.
Maar de slag is wel gemaakt en onze sector bloeit.
Maar ik heb nooit in de krant ergens gelezen over die zielige tuinders die hun generatie in bezit zijnde bedrijf hebben moeten stoppen. Dat het bij onze cultuur hoort. Een bedrijfstak verweven met Nederland.
En dat is niet ander. Want de slag de toekomst in moest gemaakt worden wilde de sector überhaupt overleven.
Het moest schoner. Het moest moderner. Het moest toekomstbestendig

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:36

anjali schreef:
Marigold schreef:
Een deel van het probleem (ruimte voor landbouw, stikstof versus voedselproductie) kan naar mijn idee al worden opgelost door bloementeelt uit te faseren (vergt veel gbm, een lage grondwaterstand en veel beregenen, en je kan het niet eten dus in feite is het luxe, in kassen vraagt het ook veel gas/energie), voedselverspilling tegen te gaan, in kaart te brengen wat vrijwillige uitkoop oplevert.
Zelf vond ik het plan om te clusteren nog niet zo gek. Bijv Flevoland is geschikt voor landbouw, Drenthe is ongeschikt voor lelieteelt.
Ook denk ik dat er veel winst qua gedeelde ruimte in het buitengebied zit als boeren de boel zo inrichten dat recreanten tussen de weilanden door kunnen wandelen of anderszins recreëren. Dat hoeft niet allemaal in de natuurgebieden.
En ook goed kijken wat verhoging van grondwaterpeil doet. Welke gewassen kan je dan telen, bijv deels ook grondstoffen voor de bouw zoals hennep etc.
Hogere waterstand zorgt voor minder kosten aan funderingschade aan huizen. En zorgt voor meer buffering bij schaarste. Ik zou het interessant vinden als alles eens doorberekend werd.
Wat ik wel hoop, is dat de wetten en regels eens op de schop gaan. NL heeft regels op regels op regels gemaakt en nu zitten we daar allemaal wat in gevangen..

Ik ben oprecht heel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren de komende tijd. Hoe men er samen uitkomt. Ik heb niet op BBB gestemd maar vind het wel mooi dat BBB nu zo dicht op het vuur zit dat ze daadwerkelijk kunnen meedenken en meewerken aan een haalbare toekomst. Dat is al weer heel anders dan hoe het was, ministers die zomaar roepen over halvering en met knutsel stikstofkaartjes komen zonder dat er ook maar iemand bij de boeren is die dit ineens lezen of horen. Maakte me al zorgen om de impact dat dat heeft, ik vind het ongekend.
Dus chapeau voor de winst van BBB en laat dit de start zijn van een nuchtere en goede transitie!

Qua bloementeelt: inderdaad kun je bloemen niet eten maar het leven draait om meer dan alleen eten. Ik heb graag een bosje bloemen in huis. Wat ik wel typisch vind is dat de rozen die ik vaak kocht uit Afrika komen! Kennelijk is het goedkoper om ze daar te kweken en dan hiernaartoe te vliegen(?) dan om ze hier te kweken.


De vraag is alleen of 'ik heb graag een bosje bloemen in huis' opweegt tegen het hoge gebruik van pesticiden (en de gevolgen daarvan op het insectenleven en daarmee al het leven dat weer afhankelijk is van die insecten) en water (wat nogal schaars lijkt te zijn de laatste jaren).




Wat betreft de 'boerendiscussie' die hier ook weer oplaait: Ik denk dat de landbouw inderdaad grandioos overhoop moet.
Dat dat nu 'opeens' zo hardhandig gaat is het gevolg van jarenlang beleid wat gericht was op manieren zoeken om op oude voet door te kunnen gaan in plaats van werkelijk dingen aan te passen. Giffen waarvan al jaren bekend is dat ze meer doen dan alleen de dingen die je dood wil hebben doodmaken worden toch weer toegelaten op de markt onder druk van lobbyisten (momenteel wordt er weer over glyfosaat beslist), regels met duidelijke doelen worden omzeild zodat er nog even doorgegaan kan worden zoals we gewend waren.

En 'overhoop' is niet alleen 'minder vee'. Dat gaat de wereld niet redden, en iedereen weet dat.
Dat is ook regels omtrent import van voedsel en veevoer, een natuurlijk waterpeil, en strengere regels rondom gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Dat is ook zorgen dat vliegen en autorijden niet de norm meer zijn. Dat is ook stoppen met de productie van 'snel stuk-goedkoop weer een nieuwe' troep. Dat is ook afstappen van het idee dat we de wereld moeten voeden.


Dan gaan de welvaart en luxe die we gewend zijn naar beneden inderdaad. Jammer dan, daar wennen we ook wel weer aan.
Als je momenteel in de supermarkt groente wil kopen wat uit Nederland komt is dat verdomde moeilijk. Waar zijn de kolen, de bieten, en de wortelen die je bij winterdag hoort te eten? Die liggen in Duitsland te pronken. Ik denk dat die heel vlug weer in Nederland in de winkel liggen wanneer er een stevige taks zit op boontjes uit Ethiopië en avocado's uit Peru.


Om terug te komen op de verkiezingen:
Ik ben oprecht bang voor wat er gaat gebeuren nu met BBB groot in zowel de provincie en het waterschap. Hoe veel bomen gaan er over vier jaar nog overeind staan als het waterpeil blijft zoals hij is en er vooral met de boeren rekening wordt gehouden als het weer zo droog wordt?

_lautje_

Berichten: 9267
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:49

De consument is redelijk ‘verwend’ als het aankomt op voedsel. We vinden het normaal om het hele jaar aardbeien en blauwe bessen te eten. Die uit Chili worden overgevlogen.
En tomaten die moeten uit Spanje of Italië komen. Want dan ‘proef je de zon’…..
Welke zon? Ze staan daar onder plastic. Geplukt door (illegale) immigranten. En hebben 20liter water nodig per kg (in Nederland nog geen 2). En de smaak is belabberd want ze zijn nog niet rijp geplukt omdat ze nog een hele reis moeten maken naar hier.

Er is een stukje realiteitsbesef nodig denk ik wel eens.
Het is niet normaal om iedere dag vlees te eten. Dat is niet nodig qua gezondheid. Het is tot 100 jaar geleden ook nooit normaal geweest voor 80% van de bevolking.
Er is niks mis met het eten van rode bietjes in de winter. Of spruiten. Of boerenkool. Maar sexy is het niet

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:00

Er zijn ook biologisch gekweekte bloemen (en groente en fruit) te koop .Dat is natuurlijk de beste optie. Wat mij betreft mag dat ook iets meer kosten want die zijn ook beter voor je gezondheid.

_lautje_

Berichten: 9267
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:02

Biologisch staat altijd in de volle grond. Kortom dat geef je water met meststoffen en dan spoelt voor grootste deel weg.

Gewone glasgroenten staat op substraat. Dat wordt heel gereguleerd bewaterd. Wat overblijft wordt opgevangen. Meststoffen worden er uit gefilterd. En beide herbruikt.

Vele malen duurzamer dan biologisch uiteindeijk

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:07

@julius_juut: eens. Maar m.i om de verandering en dus ook versobering in gang te zetten zal het moeten beginnen bij het aanbod.
In winkels, qua vakanties enz.
En dan kom je dus wel bij grote multinationals uit.

Zelf maak ik me overigens meer zorgen om aandeel BBB in de waterschappen dan in de provincies/1e kamer. Omdat het daar om kennis moet gaan en goed inrichten. Gaat om water veiligheid en beschikbaar drinkwater. In elk waterschap een groep onbekwamen die er nog helemaal in moeten groeien vind ik niet handig. Ik heb ook het idee dat dit de BBB ook beetje overkomen is.

Nouja, time wil tell, ben oprecht benieuwd naar de toekomst.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:12

... ik heb in de Bollenstreek gewoond.
Na de tweede begrafenis van een buurman die bollenboer was kon ik woorden als 'gewasbescherming' niet meer uitspreken.

Het is gewoon gif.
Kanker, Parkinson - de tuinders zelf zijn met grote regelmaat zelf de sigaar.

Roofbouw, heet dat.
Vroeg sterven 'omdat je zo je brood verdient' en dat in 1990.

(Ik woon nu in Drenthe en ik steun de kritische ontvangst van bollenteelt. Wij zitten hier niet op gif te wachten.)

_lautje_

Berichten: 9267
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:21

Hier geen ervaring met open teelt. Zeker in de bloemen en bollen zal meer mogen dan bij voedsel.
En daar vind ik ook echt wat van. Dat mag van mij echt veel minder. Omdat is een sector die zeker vanwege waterkwaliteit een slag moet maken.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:30

Ik woon er nu, maar ken hier geen 'echte' voeren. Waar ik vandaan kom (Salland) wel, maar die waren kleinschalig en moesten ontzettend moeite doen het hoofd boven water te houden. Ik merkte dat ze wel heel graag mee gingen in positieve veranderingen, zoals biologisch,en meer welzijn voor de koeien, maar dat dat hen geld zou kosten dat ze niet hadden. Ze hadden zeker hart voor hun koeien, maar achteraf vind ik het nog steeds apart dat koeien in de winterstalling zo opeengepakt staan. Dat zou in mijn ogen niet normaal moeten zijn. Toch zag ik het vroeger niet.

Ik snap het gevoel van de boeren (de kleinere dan) heel goed. Klimaat is voor mij echter nóg belangrijker (ik kan me ook werkelijk niet voorstellen dat iemand iets anders zou vinden en heb daarom in het algemeen ook weinig begrip voor de huidige politiek, haha) en dus moet iédereen doen wat hij maar kan. Dus oók Schiphol, Oók de bedrijven (in veel grotere mate nog) maar óók de boeren.

Ik hoop (niet: verwacht) dat er wat de boeren betreft een verbond gesloten kan worden met de linkse hoek: echt flinke subsidie voor de kleinere boeren en flinke staatssteun. Van mij mag dat dan wel weer ten koste van Schiphol en de grote bedrijven gaan, de winsten die zij maken zijn gewoon moreel niet uit te leggen :P

Tot zover mijn niet objectieve uiteenzetting, haha.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:32

_lautje_ schreef:
Maar ik heb nooit in de krant ergens gelezen over die zielige tuinders die hun generatie in bezit zijnde bedrijf hebben moeten stoppen. Dat het bij onze cultuur hoort. Een bedrijfstak verweven met Nederland.


Dit verbaasde mij ook. Ik ken best wat kwekers vanuit mijn vorige baan en dat zijn net zo goed familiebedrijven met veel investeringen. Waarom zou dat minder erg zijn? Ja, je kunt zonder bloemen, maar je kunt net zo goed zonder varkensvlees.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:51

Tiggs schreef:
_lautje_ schreef:
Maar ik heb nooit in de krant ergens gelezen over die zielige tuinders die hun generatie in bezit zijnde bedrijf hebben moeten stoppen. Dat het bij onze cultuur hoort. Een bedrijfstak verweven met Nederland.


Dit verbaasde mij ook. Ik ken best wat kwekers vanuit mijn vorige baan en dat zijn net zo goed familiebedrijven met veel investeringen. Waarom zou dat minder erg zijn? Ja, je kunt zonder bloemen, maar je kunt net zo goed zonder varkensvlees.

Dat is een mooie uitspraak! Ik ben al 55 jaar strikt vegetarier en lust ook absoluut geen vlees, ik mis niets.Maar bloemen zou ik wel heel erg missen. Voor gifvrije teelt betaal ik graag meer. Bij sommige goedkope supermarkten adverteren ze trouwens met gifvrije bloemen en planten en die zijn juist niet duur daar.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:09

Inleveren is ook lastig, ik denk dat niemand dat zal ontkennen. Ook ik ben dol op bloemen in huis, maar toen ik eenmaal erachter kwam hoe vervuilend bloemen zijn... Tja, dan houdt het op.

Ik merk trouwens, weet niet hoe jullie erover denken, dat ik me echt enorm kwaad maak over de uitspraken die Rutte en co nu doen en wat op alle nieuwssites staat. In de trant van 'het volk heeft gesproken' m.b.t. stikstof. Ik voel me, als linkse kiezer, echt genegeerd en aan de kant gezet. Alsof de helft (!) van de kiezers die voor streng stikstofbeleid kiest, geen deel uitmaakt van het volk! Wat zijn wij dan, stoeptegels?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:56

BaileyMix schreef:
Ik merk trouwens, weet niet hoe jullie erover denken, dat ik me echt enorm kwaad maak over de uitspraken die Rutte en co nu doen en wat op alle nieuwssites staat. In de trant van 'het volk heeft gesproken' m.b.t. stikstof. Ik voel me, als linkse kiezer, echt genegeerd en aan de kant gezet. Alsof de helft (!) van de kiezers die voor streng stikstofbeleid kiest, geen deel uitmaakt van het volk! Wat zijn wij dan, stoeptegels?



Beetje wel ja. Ik snap dat BBB een enorme winst heeft behaald, maar het is niet de meerderheid van de kiezers die er op gestemd heeft. En dan zo'n Hoekstra die 'Ja, we kunnen dit niet negeren' zegt. Ja grapjas, je was eerder ook al aan het draaikonten toen bleek dat je achterban niet gelukkig is met de keuzes die je partij maakt, het is niet alsof je nu opeens het licht hebt gezien. :+
Ik zie het maar als het bedrijven van politiek. We zeggen allemaal wat over hoe duidelijk het is en hoe hard we naar de kiezer moeten gaan luisteren, om vervolgens gewoon weer op oude voet verder te gaan.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:02

Komt Rutte wel goed uit. Die waait met alle winden mee. En hier kan hij zogenaamd niets aan doen, wil van het volk immers. Weer een hoofdpijn dossier minder.
20% op BBB gestemd? Dus 80% niet.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 15:56

BaileyMix schreef:
Wat zijn wij dan, stoeptegels?


Welkom bij de club :+

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:08

Tiepfoudt schreef:
BaileyMix schreef:
Wat zijn wij dan, stoeptegels?


Welkom bij de club :+

Spoiler:
https://www.youtube.com/watch?v=6PYeoHjot1k