Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:38

ik vind het juist fijn dat er in de coalitie weer over gesproken kan worden, dat het er op lijkt dat er geluisterd wordt. En dat de starre houding van D66 wellicht wat teruggefloten kan worden.

we zullen het zien. Het is niet dat we niets willen, maar de PAS melders moeten sowieso geholpen worden! en daarna de oplossing SAMEN met industrie, verkeer, bouw, consument etc zoeken.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:53

Samen : heel erg graag.

Het lijkt mij heerlijk: Lelystad blijft 'dicht', Schiphol staat niet langer boven de wet (en graag nog krimpen ook) en Tata moet heel hard opschieten met de waterstof.
(En zich ondertussen ook aan de wet houden.)
(Lelystad airport is momenteel open voor hele kleine vliegtuigjes, vandaar de aanhalingstekens. Maar je zou er ook woningen kunnen bouwen. Net als op Eelde en Zestienhove.)

En ondertussen graag goed openbaar vervoer en "velostrada's". (Nadruk dus op alternatieven ipv enkel autotje pesten.)

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:56

Velostrada wel graag overdekt dan. Met zonnepanelendak of zo. Naja, gaat hier in het buitengebied toch niet komen. En OV ook niet. Vijf km fietsen naar bushalte en dan kun je naar het noorden of het zuiden. Meer smaken zijn er niet.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 19:59

mysa schreef:
Velostrada wel graag overdekt dan. Met zonnepanelendak of zo. Naja, gaat hier in het buitengebied toch niet komen. En OV ook niet. Vijf km fietsen naar bushalte en dan kun je naar het noorden of het zuiden. Meer smaken zijn er niet.



En zo'n loopband als op vliegvelden, graag :))

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 20:19

mysa schreef:
Velostrada wel graag overdekt dan. Met zonnepanelendak of zo. Naja, gaat hier in het buitengebied toch niet komen. En OV ook niet. Vijf km fietsen naar bushalte en dan kun je naar het noorden of het zuiden. Meer smaken zijn er niet.


Verschrikkelijk.
Ik heb een tijd in Limburg gelogeerd en ik heb de Velostrada Horst-Venlo zien aanleggen.

Drenthe heeft veel en mooie fietspaden, maar het OV is naar mijn smaak veel te mager.


Maar overdekt....?
Verder vinden de meeste Nederlanders dat je als fietser gewoon goede (regen) kleding moet hebben.

... trouwens, ben je wel eens in de ouderwetse Bijlmermeer geweest?
Die was er op gebouwd 'dat je niet nat hoefde te regenen' (nota bene van parkeergarage naar flat).
De naargeestigheid ten top was dat.
(Speciaal vandalisme bevorderend....)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:07

Janneke2 schreef:
... trouwens, ben je wel eens in de ouderwetse Bijlmermeer geweest?
Die was er op gebouwd 'dat je niet nat hoefde te regenen' (nota bene van parkeergarage naar flat).
De naargeestigheid ten top was dat.
(Speciaal vandalisme bevorderend....)


Was toch het idee van de toekomst van stedenbouw die men destijds had. Een visie die in de praktijk totaal niet bleek te werken.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:59

Ja, dat is een idee van stedebouw dat inmiddels achterhaald is.
(Gelukkig maar, ik werd er doodongelukkig. Ik heb er niet gewoond, maar wel een paar keer bij een vriendin gelogeerd.)

Dus dat er extra miljarden worden uitgegeven aan het overdekken velostrada's zie ik niet gebeuren.

Het aanleggen van het spul gaat mij uiteraard te langzaam, maar het netwerk groeit.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:43

Ik weet dat de BBB zijn best heeft gedaan om met goede lijsten te komen en hun zaken voor elkaar te hebben als het om de nieuwe kandidaten gaat. Maar als ik dit stuk lees, dan blijkt de werkelijkheid toch wat weerbarstiger te zijn:

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/n ... plotdenker

Een antivaxxer, een verspreider van complottheorieën, iemand die illegaal stemmen werft. Iemand uit de lokale politiek die vooral voor ruzie en tweespalt zorgde. En dat allemaal in slechts één provincie. De praktijk is denk ik toch net iets weerbarstiger.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:23

Karl66 schreef:
Ik weet dat de BBB zijn best heeft gedaan om met goede lijsten te komen en hun zaken voor elkaar te hebben als het om de nieuwe kandidaten gaat. Maar als ik dit stuk lees, dan blijkt de werkelijkheid toch wat weerbarstiger te zijn:

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/n ... plotdenker

Een antivaxxer, een verspreider van complottheorieën, iemand die illegaal stemmen werft. Iemand uit de lokale politiek die vooral voor ruzie en tweespalt zorgde. En dat allemaal in slechts één provincie. De praktijk is denk ik toch net iets weerbarstiger.


Of BBB accepteert die meningen/gedachtegoeden en vindt dat geen verkeerde elementen bij een volksvertegenwoordiger natuurlijk. Zeker de laatste twee zullen aanhang vinden bij bepaalde groepen.

Dus, voor het zelfde geld zijn zij gewoon onderdeel van wat BBB een “goede lijst” vindt…

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:52

Dat geloof ik niet. Ik denk echt wel dat dit het gevolg is van het feit dat je als nieuwe partij heel moeilijk alle kandidaten eruit kan filteren die mogelijk problemen op gaan leveren. Dat is voor gewone partijen al moeilijk en daar gaat het soms dus ook mis. Maar als nieuwe partij, zonder organisatie waarin in potentiële kandidaten veel rustiger door kunnen groeien en beoordeeld kunnen worden, is dat filteren bijna onmogelijk.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 23:37

Karl66 schreef:
Dat geloof ik niet. Ik denk echt wel dat dit het gevolg is van het feit dat je als nieuwe partij heel moeilijk alle kandidaten eruit kan filteren die mogelijk problemen op gaan leveren. Dat is voor gewone partijen al moeilijk en daar gaat het soms dus ook mis. Maar als nieuwe partij, zonder organisatie waarin in potentiële kandidaten veel rustiger door kunnen groeien en beoordeeld kunnen worden, is dat filteren bijna onmogelijk.


Oh eens hoor. Maar wilde aankaarten dat er in principe wel twee opties zijn

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:57

Karl66 schreef:
Ik weet dat de BBB zijn best heeft gedaan om met goede lijsten te komen en hun zaken voor elkaar te hebben als het om de nieuwe kandidaten gaat. Maar als ik dit stuk lees, dan blijkt de werkelijkheid toch wat weerbarstiger te zijn:

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/n ... plotdenker

Een antivaxxer, een verspreider van complottheorieën, iemand die illegaal stemmen werft. Iemand uit de lokale politiek die vooral voor ruzie en tweespalt zorgde. En dat allemaal in slechts één provincie. De praktijk is denk ik toch net iets weerbarstiger.


negativisme is een keuze.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:37

juval schreef:
negativisme is een keuze.


Hoezo noem je het negativisme? Aan de hand van Karl66's gedeelde feiten kan je toch concluderen dat, hoe dan ook, de selectieprocedure ergens toch flink kraakt? Of vindt jij dit goede, integere volksvertegenwoordigers die bij BBB passen?

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:44

Och, men zwijgt ook in alle toonaarden als het gaat over de integriteit van Tjeerd. In dat opzicht verschillen we dus niet eens zo van elkaar :)

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:51

Whataboutisme..

Kun je situaties noemen waar Tjeerd de Groot niet integer is of was?

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:53

De eerste verkenners zijn aan het werk (mbt coalitievorming in de provincie).
Hier in Drenthe valt de uitdrukking 'de BBB gaat koffie drinken'.

Binnen het cda (ik heb eerlijk gezegd leedvermaak) wordt de BBB een soort van omarmd: 'Caroline vertelt ons verhaal, maar zij is authentiek'.
Tja, ooit stemden de boeren standaard cda, en na jaren wegkijken van de problemen is het nu gedonder.
Ondertussen deed het cda niets aan de echte problemen van de boeren, maar gedroeg het cda zich als regentenpartij en de plek waar je wezen moest als je hogerop wilde komen rondom het landsbestuur.
Ik ben blij dat die partij lekker klein is.

@ D'66 de Tj. de Groot : ik herinner mij vooral dat hij van mening is veranderd.
Dat is nou niet direct hetzelfde als 'niet integer'. <<)

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:55

Wat is er dan mis met de integriteit van Tjeerd, behalve dan dat hij het lef heeft om een andere mening dan jou te hebben?

@juval, er waren al voor de verkiezingen twijfels over de vraag of de BBB voldoende goede kandidaten kon leveren. Volgens de BBB was dit geen enkel probleem, hadden ze heel veel tijd en energie gestoken in het selecteren van de juiste kandidaten en nou blijken deze kandidaten de praktijk te zijn. Maar tegelijkertijd moet de BBB een betrouwbare partner zijn, die overal de grootste is geworden en de coalities moet gaan trekken.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:57

Karl66 schreef:
Ik weet dat de BBB zijn best heeft gedaan om met goede lijsten te komen en hun zaken voor elkaar te hebben als het om de nieuwe kandidaten gaat. Maar als ik dit stuk lees, dan blijkt de werkelijkheid toch wat weerbarstiger te zijn:

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/n ... plotdenker

Een antivaxxer, een verspreider van complottheorieën, iemand die illegaal stemmen werft. Iemand uit de lokale politiek die vooral voor ruzie en tweespalt zorgde. En dat allemaal in slechts één provincie. De praktijk is denk ik toch net iets weerbarstiger.


Bij die manegehouder dacht ik gelijk. Hij kan zo bij de VVD.
Maar ik begrijp wat je zegt. En helaas moet ik je wel gelijk geven. Politiek is een vak, en daar horen ook politieke spelletjes bij. Dan moet je voor de politiek ook nog eens een hele dikke huid hebben en samen werken met collega's die je absoluut niet mag of het volstrekt mee oneens bent.

En dan nog de vraag. Zijn ale BBB fracties straks ook bestand tegen het proberen tegen elkaar uitspelen door andere partijen?

BBB staat nu voor de zwaarste opgave siinds haar bestaan. Daarom had ik eerlijk gezegd ook liever gezien dat de parti langzaam was gegroeid.

De toekomst zal het leren hoe BBB het gaat doen. Maar makkelijk wordt het niet.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:58

Tiepfoudt schreef:
Och, men zwijgt ook in alle toonaarden als het gaat over de integriteit van Tjeerd. In dat opzicht verschillen we dus niet eens zo van elkaar :)


En hoe doet dat ertoe in de specifieke situatie van een BBB die zo goed voorbereid zou zijn in het zoeken naar volksvertegenwoordigers?

Dat het aldus jou (ik ken die hele man niet) bij een andere partij/D66 niet goed is gegaan met de schijnbare gevolgen van dien is toch geen reden om bij BBB te accepteren dat, alhoewel ze zeggen zo goed voorbereid te zijn en weloverwogen keuzes maken, dit soort volksvertegenwoordigers goed te keuren want Tjeerd?

Dat D66 er aldus jou met de pet naar heeft gegooid is toch geen reden dat BBB dat ook maar moet doen, dat wij niet kritisch kunnen zijn?

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:23

Problemen voor de coalitie worden groter, ze gaan waarschijnlijk zelfs met PvdA/GL de meerderheid in de eerste kamer verliezen.

https://www.nu.nl/politiek/6256064/bbb- ... ekken.html

Citaat:
De voorlopige zetelverdeling op basis van de nieuwe prognose:
BBB: 17
VVD: 10
GroenLinks: 8
PvdA: 7
CDA, D66, PVV: 5
Partij voor de Dieren: 4
JA21 en SP: 3
Forum voor Democratie en CU: 2
50PLUS, SGP, Volt, OSF: allemaal 1


Coalitie met PvdA/GL komt daarmee op 37 uit, net niet genoeg. Wordt dus nog meer puzzelen

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:57

Puzzelen...?
De senator van Volt erbij betrekken kan de 38ste stem geven.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:06

Karl66 schreef:
Wat is er dan mis met de integriteit van Tjeerd, behalve dan dat hij het lef heeft om een andere mening dan jou te hebben?

@juval, er waren al voor de verkiezingen twijfels over de vraag of de BBB voldoende goede kandidaten kon leveren. Volgens de BBB was dit geen enkel probleem, hadden ze heel veel tijd en energie gestoken in het selecteren van de juiste kandidaten en nou blijken deze kandidaten de praktijk te zijn. Maar tegelijkertijd moet de BBB een betrouwbare partner zijn, die overal de grootste is geworden en de coalities moet gaan trekken.


het gaat me vooral om jouw instelling, altijd negatief. lijkt me moeilijk.

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:10

Exitium schreef:
Problemen voor de coalitie worden groter, ze gaan waarschijnlijk zelfs met PvdA/GL de meerderheid in de eerste kamer verliezen.

https://www.nu.nl/politiek/6256064/bbb- ... ekken.html

Citaat:
De voorlopige zetelverdeling op basis van de nieuwe prognose:
BBB: 17
VVD: 10
GroenLinks: 8
PvdA: 7
CDA, D66, PVV: 5
Partij voor de Dieren: 4
JA21 en SP: 3
Forum voor Democratie en CU: 2
50PLUS, SGP, Volt, OSF: allemaal 1


Coalitie met PvdA/GL komt daarmee op 37 uit, net niet genoeg. Wordt dus nog meer puzzelen


inderdaad een interessante puzzel. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:24

juval schreef:
Karl66 schreef:
Wat is er dan mis met de integriteit van Tjeerd, behalve dan dat hij het lef heeft om een andere mening dan jou te hebben?

@juval, er waren al voor de verkiezingen twijfels over de vraag of de BBB voldoende goede kandidaten kon leveren. Volgens de BBB was dit geen enkel probleem, hadden ze heel veel tijd en energie gestoken in het selecteren van de juiste kandidaten en nou blijken deze kandidaten de praktijk te zijn. Maar tegelijkertijd moet de BBB een betrouwbare partner zijn, die overal de grootste is geworden en de coalities moet gaan trekken.


het gaat me vooral om jouw instelling, altijd negatief. lijkt me moeilijk.


Is het negatief of realistisch?

Ach en bekijk het zo. Als jij gelijk krijgt dan is Karl des te meer onder de indruk straks ;)

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:25

juval schreef:
Karl66 schreef:
Wat is er dan mis met de integriteit van Tjeerd, behalve dan dat hij het lef heeft om een andere mening dan jou te hebben?

@juval, er waren al voor de verkiezingen twijfels over de vraag of de BBB voldoende goede kandidaten kon leveren. Volgens de BBB was dit geen enkel probleem, hadden ze heel veel tijd en energie gestoken in het selecteren van de juiste kandidaten en nou blijken deze kandidaten de praktijk te zijn. Maar tegelijkertijd moet de BBB een betrouwbare partner zijn, die overal de grootste is geworden en de coalities moet gaan trekken.


het gaat me vooral om jouw instelling, altijd negatief. lijkt me moeilijk.


Dat ik het niet met jou mening eens ben is iets anders dan dat ik negatief ben. Maar maak je geen zorgen, ik heb het helemaal niet moeilijk en word over het algemeen als een heel positief mens gezien.

Trouwens heb je ook nog een mening over het niveau van de kandidaten van de BBB? Dan kunnen we het wellicht over de inhoud hebben en niet over de poppetjes in de vorm van mijn persoontje.