Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:32

Dat hebben ze denk allemaal wel .. ik zie veel tweets van leden van de ene partij die dan iemand van een andere partij afbranden.. ook echt heel erg op kleuterniveau :')
En dat gaat dan echt alle kanten op..

Of rechtse / linkse journalisten, opiniemakers, stukkenschrijvers, columnisten, etc.. heel veel gooien alleen maar bommen en stoken de boel
op.. dat is echt een verdienmodel tegenwoordig.. alles voor de kliks :+

Het opschonen van de tijdlijn helpt ook steeds maar tijdelijk.. er piept altijd wel iets doorheen

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:56

Ik zie het ook overal, mensen verdedigen de mensen waar ze achter staan..of dat nu Jesse Klaver is..Rob Jetten (over iemand die vol stomme dingen zegt gesproken hi hi, of Kaag.

En vergeet niet, in de politiek is karaktermoord een deel van het spel. Daar doen ze allemaal aan mee om hun eigen populairiteit te vergroten en die van een ander te verkleinen. Dus iedere kleine misstap wordt uitvergroot, verdraaid en gebruikt voor eigen gewin.

Juist iets wat ik heel jammer vind, want dat gaat ten koste van de transparantie.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:04

Jessix schreef:
Gelukkig zijn jullie er om haar te verdedigen. :')
Ik schat vd Plas wel hoger in trouwens, die raakt echt niet van slag van een onhandige tweet.

Zeker weten niet.
Die laat zich niet van de wijs brengen

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:02

Waarom verwijderd ze dan tweets en blokkeert ze iedereen die haar een kritische vraag stelt? Niet alleen over dit onderwerp maar over alles, je krijgt meteen een blok en dat is dan een volksvertegenwoordiger.
Ook een manier om te zorgen dat er niet teveel tegengeluid op je tijdlijn verschijnt wanneer je elke kritische vraag verwijdert en de vragensteller blokkeert.

Janneke2

Berichten: 22879
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:15

Citaat:
Ik zie het ook overal, mensen verdedigen de mensen waar ze achter staan..of dat nu Jesse Klaver is..Rob Jetten (over iemand die vol stomme dingen zegt gesproken hi hi, of Kaag.

En vergeet niet, in de politiek is karaktermoord een deel van het spel. Daar doen ze allemaal aan mee om hun eigen populairiteit te vergroten en die van een ander te verkleinen. Dus iedere kleine misstap wordt uitvergroot, verdraaid en gebruikt voor eigen gewin.

Juist iets wat ik heel jammer vind, want dat gaat ten koste van de transparantie.


Is dit zo...?
Ik zit niet op twitter, dus ik hoor alleen de grootste flaters. ('Ik ga het regelen: "minder Marokkanen"' eas meer dan een flater: het is je eigen mensen gewoon voorliegen/ bedonderen waar ze bij staan.)

Voor mij is politiek toch wel meer dan een spel en hoort karaktermoord en NIET bij (laat staan: 'gewoon').

En al dat gepraat over poppetjes gaat wat mij betreft vooral ten koste van de inhoud.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:23

Het gebeurt juist op Twitter idd :j

En ik zie vdPlas juist veel toelichting geven. Dat ze tweets verwijdert en mensen blokkeert las ik pas afgelopen week, en dan vnl in superlatieven van de “andere kant” (“altijd, alles, nooit, nergens” etc) maar ik lees zeker niet alles natuurlijk :)

Veel tegenstanders van elkaar liegen en verdraaien.. heel kinderachtig.. k kan me voorstellen dat je dan wellicht dingen gaat blokkeren.. geen idee of Rutte blokkeert, maar die antwoord ook nergens op, dat is een heel ander soort account

Niet lezen is denk toch het beste :')

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:52

Ik vind die hele communicatie via de socials eigenlijk niet zo heel handig. De steken die ze elkaar geven en dan de comments eronder van mensen die vaak helemaal niet de moeite nemen om even verder te kijken dan hun neus lang is.

De openheid en transparantie vind ik wel weer mooi van deze tijd. Maar de uitleg erbij moet dan wel goed zijn. En dan nog zijn er natuurlijk genoeg mensen die helemaal niet zitten te wachten op de uitleg.

De verdeeldheid, de omgangsvormen, daar maak ik me wel zorgen om. Snap sowieso niet waarom je de behoefte voelt om mensen verrot te schelden via internet (en soms ook op straat).

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:21

Jessix schreef:
De verdeeldheid, de omgangsvormen, daar maak ik me wel zorgen om. Snap sowieso niet waarom je de behoefte voelt om mensen verrot te schelden via internet (en soms ook op straat).

Dit inderdaad… zo jammer. En het wordt vanuit de politiek ook gevoed..
als die nou eens het goede voorbeeld proberen te geven..

Maar verdeel en heers.. dat is ook een tactiek.. veiligheid en orde is niet zo belangrijk.. ze lopen zelf toch niet echt over straat … -O-

Benzz
Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:25

Cer schreef:
Maar verdeel en heers.. dat is ook een tactiek.. veiligheid en orde is niet zo belangrijk.. ze lopen zelf toch niet echt over straat … -O-

Wil je dit eens uitleggen? Ik zie dit in het huidige en vorige kabinet totaal niet terug namelijk.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:40

Nee dat zie ik ook niet. En daarbij hebben zij wel degelijk te maken met dreiging.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:52

Het is hetzelfde als de omgangsvormen.. ik vind de debatten af en toe op t randje van ordinair… het was toch afgelopen jaar nog dat de voorzitter een debat onderbrak, dat de de kamer leegliep?
Zoals Gideon af en toe tekeer gaat.. maar anderen ook

En dan staan er ineens mensen met fakkels bij iemand voor de deur en dan is dat een verassing? Terwijl ze maanden uitgefoeterd werd, ook door collega’s …

Ik vind dat op z’n zachtst gezegd jammer

Janneke2

Berichten: 22879
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:54

Maar nu het 'verdeel en heers' nog.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:05

Met je eens over de omgangsnormen, ook in het debat. Maar snap ook het verdeel en heers gedeelte niet.

Uiteindelijk moet je in de politiek gewoon samenwerking, iets wat zeker het kabinet maar al te goed weet. Je hebt het niet alleen voor het zeggen en hebt toch steeds een meerderheid nodig. Of bedoel je wat anders?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:06

Als je mensen onderling ruzie maken, letten ze niet op belangrijke zaken … zoiets is dat toch?
Als er ruzie op straat is kan er ineens een nieuwe partij opstaan uit een andere hoek, dat soort dingen… als mensen onderling ruziën hoef je ze niet in bedwang te houden, dan houden ze zichzelf bezig

Maar wellicht zie ik het verkeerd, dat kan ook. Of zijn semantieken belangrijker dan dat kamerleden elkaar uitkafferen ten overstaan van t hele land :+

Ik heb een beetje het idee dat jullie vallen over de uitdrukking “verdeel en heers” en t stukje over hoe politici met elkaar omgaan, gewoon overslaan? Wat vinden jullie dan belangrijk?

Misschien druk ik me verkeerd uit maar ik vind t jammer dat politici niet wat actiever proberen de vlam uit de pan te houden Ipv m proberen op te stoken .. want voor mijn gevoel doen een aantal dat wel degelijk.. in debatten en op de socials

Benzz
Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:11

Ik viel meer over dat je doet alsof het het doel is vanuit het kabinet om te verdelen en heersen. Terwijl het juist een paar gasten in de oppositie zijn die dat asociale gedrag vertonen.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:14

Ik struikel inderdaad over het "verdeel en heers", over de omgangsnormen ben ik het met je eens zoals ik al schreef. Misschien bedoel je "verdeel en heers" niet letterlijk of komt het op mij vreemd over? Het komt op mij over alsof het kabinet expres verdeeldheid zaait om te kunnen heersen. En dat zie ik niet zo. Maar nogmaals, misschien neem ik de woorden te letterlijk, vandaar ook mijn vraag om uitleg. :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:18

Benzz schreef:
Ik viel meer over dat je doet alsof het het doel is vanuit het kabinet om te verdelen en heersen. Terwijl het juist een paar gasten in de oppositie zijn die dat asociale gedrag vertonen.

Ja die zitten toch ook in de kamer?

En ik zie van bijna alle partijen lelijke tweets voorbij komen

(Daarnaast probeer ik gewoon een beetje een discussie te hebben en “dat je doet alsof” vind ik net alsof ik iets expres doe)

Ik vind zelf wel dat ze meer kunnen doen aan minder verdeeldheid maar misschien zie ik andere debatten… vinden jullie dat ze over t algemeen elkaar in hun waarde laten? Dat kan beter toch?

Benzz
Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:21

Ik heb het over het kabinet en jij over de kamer. Daar gaat het al mis! Overigens ben ik het met die grofheid absoluut met je eens.

Janneke2

Berichten: 22879
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:23

Cer schreef:
Als je mensen onderling ruzie maken, letten ze niet op belangrijke zaken … zoiets is dat toch?

Nee.
'Twee honden vechten om een been,
de derde gaat er mee heen.'

Verdeel en heers is hoe de oude romeinen Gallië en delen van Germania veroverden: met elke stam/ elk volk sloten ze een ander verdrag met andere voordeeltjes (verdeel)
zodat het er niet van kwam dat de verschillende stammen de koppen bij elkaar staken en de bezetter er uit gooiden (heers).


Citaat:
als mensen onderling ruziën hoef je ze niet in bedwang te houden, dan houden ze zichzelf bezig

... dat is idd wel verdeel en heers
maar dat doen politici onderling ook,
dat is niet politici tegenover '.. X...'


Citaat:
Misschien druk ik me verkeerd uit maar ik vind t jammer dat politici niet wat actiever proberen de vlam uit de pan te houden Ipv m proberen op te stoken .. want voor mijn gevoel doen een aantal dat wel degelijk.. in debatten en op de socials

Niet iedereen doet dit, maar actief de vlam uit die pan proberen te houden is een deugd die niet iedereen bezigt.

En in tegenstelling tot Engeland: onze kabinetsleden zitten niet in de Tweede Kamer.
(Ja, tijdens debatten zitten ze "in vak K", maar ze zijn dus geen leden van de Kamer.)
(De beide Kamers moeten nl. het kabinet controleren.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-05-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:25

Benzz schreef:
Ik heb het over het kabinet en jij over de kamer. Daar gaat het al mis! Overigens ben ik het met die grofheid absoluut met je eens.

Politici.. gewoon,
Al die mensen die het voorbeeld zouden moeten geven, onder andere.
De vertegenwoordigers .. en dan mag je t op inhoud met elkaar oneens zijn maar het wordt vaak toch persoonlijk .

Maar, ik heb er niet genoeg verstand van dus ik hou me er verder buiten .. :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-05-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:29

Ik vind die grofheid/ gebrek aan omgangsvormen ook zo jammer. Een goede, pittige discussie is leuk, maar zoals het er af en toe aan toegaat...

Ook vind ik het ongebaseerd roeptoeteren ook jammer. Ideeën neerkwakken die gewoon helemaal niet kunnen (NL moet dicht/ er is geen klimaatprobleem).

Er zijn gewoon wereldwijd en op Europees niveau afspraken. Als een partij dingen gaat roepen die wettelijk gezien helemaal niet mogelijk zijn, dan zijn ze voor mij meteen al afgeschreven.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:06

BigOne schreef:
Waarom verwijderd ze dan tweets en blokkeert ze iedereen die haar een kritische vraag stelt? Niet alleen over dit onderwerp maar over alles, je krijgt meteen een blok en dat is dan een volksvertegenwoordiger.
Ook een manier om te zorgen dat er niet teveel tegengeluid op je tijdlijn verschijnt wanneer je elke kritische vraag verwijdert en de vragensteller blokkeert.


Waarom zou een kamerlid dit niet mogen? Het is haar account en dus kan ze zelf beslissen.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:16

CharleyT schreef:
BigOne schreef:
Waarom verwijderd ze dan tweets en blokkeert ze iedereen die haar een kritische vraag stelt? Niet alleen over dit onderwerp maar over alles, je krijgt meteen een blok en dat is dan een volksvertegenwoordiger.
Ook een manier om te zorgen dat er niet teveel tegengeluid op je tijdlijn verschijnt wanneer je elke kritische vraag verwijdert en de vragensteller blokkeert.


Waarom zou een kamerlid dit niet mogen? Het is haar account en dus kan ze zelf beslissen.

Mensen moeten de mogelijkheid hebben om vragen te kunnen stellen. Je hebt je verkiesbaar gesteld en dan vind ik ook dat je niet iedereen moet gaan blokkeren omdat je het niet eens bent met de vragen die je gesteld worden.
Als je kamerlid bent dan weet je dat je tegengeluiden kunt verwachten.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:23

@purny
Vragen stellen kan altijd: brief of email is mogelijk. Maar Twitter?? Vooral een rel platform met one liners.
Een kamerlid is niet verplicht om een account te hebben en kan het wel of niet gebruiken.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:39

Ik denk dat het zelfs beter is dat ze het niet hebben..
Ik weet ook niet precies wie zn account interactief gebruikt en wie alleen maar berichten laat plaatsen. Volgens mij doen Rutte en DeJonge het niet zelf, maar plaatst de persdienst berichten. Die beantwoorden geen vragen, dacht ik. Of Kaag dat doet weet ik ook niet. Maar als ik haar was zou ik ook van de socials afgaan.. wat je daar om je oren krijgt is echt niet normaal. En zeker niet 'kritisch', maar gewoon ronduit schofterig..