Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:43


juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 07:57

https://www.ad.nl/utrecht/onderhandelin ... ~af15545c/
Ze komen er in Utrecht niet uit. Voornamelijk over MEER (GL) of MINDER (BBB) windmolens en gemeentes dwingen tot windmolenparken.

Groenlinks gaat nu verder met VVD kijken of er een coalitie gevormd kan worden.
We zullen zien. Denk dat het ook niet verkeerd is als BBB in de oppositie gaat.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:13

CharleyT schreef:
@purny
Vragen stellen kan altijd: brief of email is mogelijk. Maar Twitter?? Vooral een rel platform met one liners.
Een kamerlid is niet verplicht om een account te hebben en kan het wel of niet gebruiken.

Ik heb vaak vragen gesteld per mail of brief maar kreeg zelden een antwoord.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:21

Het verdeel en heers zie ik ook hoor, is imo ook onderdeel van de manipulatie technieken wat goed doorwerkt onder de bevolking.

Overigens wbt de windmolens, las laatst dat deze nogal een verstoring geven aan het ecosysteem. En ook mensen er gezondheidsproblemen door kunnen krijgen door het laag frequente geluid en soort verstoring die ze geven in de trilling van de energie zeg maar. ( ja ja, lekker vaag ik weet het)
Maar goed, ik vraag me dan wel oprecht af hoe goed en gezond deze zijn voor de Aarde.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:24

Elisa2 schreef:
Maar goed, ik vraag me dan wel oprecht af hoe goed en gezond deze zijn voor de Aarde.

net als met andere dingen, denk ik dat ze daar over een jaar of 50 pas echt wat over kunnen zeggen.
Ook hoe ze het afval moeten verwerken/hergebruiken enzo...

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:28

Ja en dat vind ik problematisch, want dan is het (eventuele) leed al geschiedt. Kom eens met een goede en duurzame lange termijn oplossing en plan denk ik dan.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:36


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:43

Tango1979 schreef:
Er zijn gewoon wereldwijd en op Europees niveau afspraken. Als een partij dingen gaat roepen die wettelijk gezien helemaal niet mogelijk zijn, dan zijn ze voor mij meteen al afgeschreven.


Welke partij doet dit dan? En met wat?

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:06

Elisa2 schreef:
Het verdeel en heers zie ik ook hoor, is imo ook onderdeel van de manipulatie technieken wat goed doorwerkt onder de bevolking.

Overigens wbt de windmolens, las laatst dat deze nogal een verstoring geven aan het ecosysteem. En ook mensen er gezondheidsproblemen door kunnen krijgen door het laag frequente geluid en soort verstoring die ze geven in de trilling van de energie zeg maar. ( ja ja, lekker vaag ik weet het)
Maar goed, ik vraag me dan wel oprecht af hoe goed en gezond deze zijn voor de Aarde.


Bron? Nogal wat om te roepen zonder verdere onderbouwing.

Over manipulatietactieken, ik denk dat die wel bestaat maar ook dat het tweeledig is. Om kiezers te winnen en te houden moeten partijen zichtbaar zijn. Dat betekent veel in het nieuws komen, lekker roeptoeteren op social media en clikcbait produceren op Youtube. Ook bergen aan moties produceren, want dan lijkt het net of je veel uitvoert (https://eenvandaag.avrotros.nl/item/opp ... ingediend/). Met name populistische partijeen zijn goed in social media. Partijen die eigenlijk niet zoveel raars uitvoeren maar gewoon hun werk goed en inhoudelijk doen krijgen een stuk minder aandacht. Het loont om uit de band te springen, het loont om polariserende uitspraken te doen, het loont om ruzie te maken.

Aan de ene kant eist het volk "dat de politiek doet wat hij zegt!!" want anders zijn het leugenaars en liegebeesten. Partijen moeten dus altijd hun poot stijf houden, als ze een compromis sluiten is iedereen boos (terwijl dat in de praktijk wél is hoe het werkt) want verkiezingsbeloften worden niet nagekomen. Daardoor verhardt de discussie en worden de tegenstellingen vergroot (en hoe lomper de discussie, hoe meer ie weer in de kijker en op het nieuws komt).

Ik ben eigenlijk voor een stuk minder transparantie. Laat de politiek maar gewoon hun werk doen. Zorg dat de scoringsdrang van politiekers minder wordt en dat het minder lonend wordt om te polariseren. Voed "het volk" op over hoe politiek werkt. Dat zou denk ik enorm schelen voor het verdeel-en-heers wat nu gebeurd.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:20

Je vat het mooi samen nps. Sommige mensen hebben totaal niet door (of willen het niet weten) dat er toch vaak een middenweg moet worden gevonden. De populariteit wordt dan ook vaak een stuk minder wanneer er geregeerd moet worden. Daarbij lijkt men ook nog wel eens te vergeten dat de tweede- en eerste kamer het eens moeten zijn met een besluit voordat het kan worden genomen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:26

Nou ja maar dat zie je dan toch ook gevoed worden door politici.. zoals staat in dat artikel wat NPS linkt.
"Het is niet zo dat een motie een dienstbevel is aan de regering"
En als ze dan veel moties indienen en die worden niet uitgevoerd (misschien wel vanwege het aantal) , en bijv een Klaver en Marijnissen gaan daar dan hard in (ik noem die namen omdat zij in het artikel genoemd worden), dan creeren ze onrust ("....dat het bepaald niet voor het eerst is dat het kabinet een motie aan zijn lars lapt..... Een meerderheid wil dit, het kabinet moet dit gewoon uitvoeren".).

Daarnaast worden de stemmingsuitslagen voor die motie ook nog eens heel plat gedeelt:
"Kijk eens hoe Pietje tegen deze motie gestemd heeft, hij liegt u voor, DIT is waar hij DUS voor staat" en dan blijkt in de kleine lettertjes het helemaal niet zo zwart wit als dat men wil doen geloven.
Dan ben je toch de boel aan het opstoken? Dan vind ik het niet gek dat 'de gewone man' er wat geagiteerd op gaat reageren...

Ligt dat dan aan 'de mensen' of aan wat ze voorgespiegeld wordt?

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:31

Cer schreef:
Ligt dat dan aan 'de mensen' of aan wat ze voorgespiegeld wordt?


Beiden. Aan degenen die de boel opstoken, en aan degenen die dat klakkeloos aannemen en zich niet verdiepen in hoe politiek echt werkt.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:38

prompter schreef:
Beiden. Aan degenen die de boel opstoken, en aan degenen die dat klakkeloos aannemen en zich niet verdiepen in hoe politiek echt werkt.

maar is 'verdiepen hoe politiek echt werkt' voor iedereen haalbaar?
Ik heb zojuist zitten lezen over de eerste, tweede kamer, parlement etc.. maar voor mij is het niet zo klip en klaar als voor anderen.

Daarnaast, en dat zie je hier ook, mensen nemen gewoon dingen klakkeloos aan. Een tweet, een krantenbericht, een 'ik heb dat daar gelezen!' - 'oh echt, nou dát is echt beláchelijk!'. Zonder zich af te vragen 'is dat wel zo?'.
En dan krijg je 'nou ik weet niet of het zo is, maar áls het zo is dan!'... wat ook weer een rare redenering is.
Eens dat er veel mensen dingen klakkeloos aannemen, en ik denk dat dat er meer zijn dan je denkt ..
(en je moet ook weer niet overal 'je eigen onderzoek' op loslaten want dat klopt ook niet altijd :+ )
Ik vind dat er dan echt een grote veranwoordelijkheid ligt bij volksvertegenwoordigers ( maar goed, die worden gekozen dus die zijn 'zoals het volk'.. )

Daarnaast, vragen stellen wordt niet altijd gewaardeerd :+
Ik vind het altijd fascineren dat er best veel mensen zijn die precies menen te weten hoe alles in elkaar steekt, hoe anderen denken, en waarom anderen doen wat ze doen. Fascinerend is dat :j

Dus je daar dan uit gaat komen... ik vind dat lastig..

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:58

Cer schreef:
prompter schreef:
Beiden. Aan degenen die de boel opstoken, en aan degenen die dat klakkeloos aannemen en zich niet verdiepen in hoe politiek echt werkt.

maar is 'verdiepen hoe politiek echt werkt' voor iedereen haalbaar?
Ik heb zojuist zitten lezen over de eerste, tweede kamer, parlement etc.. maar voor mij is het niet zo klip en klaar als voor anderen.

Daarnaast, en dat zie je hier ook, mensen nemen gewoon dingen klakkeloos aan. Een tweet, een krantenbericht, een 'ik heb dat daar gelezen!' - 'oh echt, nou dát is echt beláchelijk!'. Zonder zich af te vragen 'is dat wel zo?'.
En dan krijg je 'nou ik weet niet of het zo is, maar áls het zo is dan!'... wat ook weer een rare redenering is.
Eens dat er veel mensen dingen klakkeloos aannemen, en ik denk dat dat er meer zijn dan je denkt ..
(en je moet ook weer niet overal 'je eigen onderzoek' op loslaten want dat klopt ook niet altijd :+ )
Ik vind dat er dan echt een grote veranwoordelijkheid ligt bij volksvertegenwoordigers ( maar goed, die worden gekozen dus die zijn 'zoals het volk'.. )

Daarnaast, vragen stellen wordt niet altijd gewaardeerd :+
Ik vind het altijd fascineren dat er best veel mensen zijn die precies menen te weten hoe alles in elkaar steekt, hoe anderen denken, en waarom anderen doen wat ze doen. Fascinerend is dat :j

Dus je daar dan uit gaat komen... ik vind dat lastig..


Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij beiden ligt. Volksvertegenwoordigers moeten zich als fatsoenlijke mensen gedragen, "het volk" moet die fatsoenlijkheid belonen en níet polarisatie. Dat laatste gebeurt nu wel, want we stemmen de ene na de andere populistische partij met holle beloften de kamer in.

Een voorwaarde voor een goed functionerende democratie is een betrokken, goed opgeleide bevolking. Als je vanalles vind, moet je ook wel een heul klein beetje inhoudelijk weten waar je het over hebt. Ik zou dan ook graag willen dat er op school bij maatschappijleer aandacht wordt besteed aan hoe de politiek werkt, maar ook hoe men om kan gaan met al die informatie van de socials.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:06

nps schreef:
volksvertegenwoordigers moeten zich als fatsoenlijke mensen gedragen, "het volk" moet die fatsoenlijkheid belonen en níet polarisatie. Dat laatste gebeurt nu wel, want we stemmen de ene na de andere populistische partij met holle beloften de kamer in.

Ik vraag me af of dit een kip-ei verhaal is.. ?
Wie is waar mee begonnen.. geen idee of je daar ooit uit gaat komen.

Overigen, de ene na de andere populistische partij, is dat zo?
Hoeveel partijen zitten er in de kamer (zeg ik het dan goed?) en hoeveel daarvan zijn populistisch?

Citaat:
Een voorwaarde voor een goed functionerende democratie is een betrokken, goed opgeleide bevolking. Als je vanalles vind, moet je ook wel een heul klein beetje inhoudelijk weten waar je het over hebt. Ik zou dan ook graag willen dat er op school bij maatschappijleer aandacht wordt besteed aan hoe de politiek werkt, maar ook hoe men om kan gaan met al die informatie van de socials.

Nou, vooral dat laatste ook denk
En misschien sowieso weer eens aandacht voor cummunicatievormen / omgangsvormen enzo?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:33

prompter schreef:
Cer schreef:
Ligt dat dan aan 'de mensen' of aan wat ze voorgespiegeld wordt?


Beiden. Aan degenen die de boel opstoken, en aan degenen die dat klakkeloos aannemen en zich niet verdiepen in hoe politiek echt werkt.


Eens. Ik heb het idee dat er best wat mensen met name op de socials reageren die totaal geen idee hebben hoe het werkt. En ja, die worden op hun beurt weer gevoed door sommige politici.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:49

Cer schreef:
Tango1979 schreef:
Er zijn gewoon wereldwijd en op Europees niveau afspraken. Als een partij dingen gaat roepen die wettelijk gezien helemaal niet mogelijk zijn, dan zijn ze voor mij meteen al afgeschreven.


Welke partij doet dit dan? En met wat?


Grenzen moeten dicht.

Stikstofmaatregelen: doen we maar niet

juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:53

Je kan ook niet overal verstand van hebben. Als het mensen interesseert dan verdiepen ze zich er meer in. Bronnen zijn dan voornamelijk internet en (social)media... en om daar de betrouwbare bronnen uit te filteren is best heel lastig vind ik.
Dus dan is het een kwestie van, wie geloof ik het meest, welk verhaal is het meest geloofwaardig.
Tenminste, ik denk dat het zo werkt.

vragen stellen is natuurlijk altijd goed, maar de vraag is.. aan wie? :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:59

Tango1979 schreef:
Grenzen moeten dicht.
Stikstofmaatregelen: doen we maar niet


Ja ik vind dit zelf dan weer een lastig antwoord.. want er staat niet bij welke partijen dat roepen, en wat ze dan precies roepen.. Dus ik kan dat dan weer moeilijk googlen..

Ik weet dat BBB iets heeft gezegd over stikstof, maar niet 'doen we maar niet'. Ik weet wel dat er op de socials vaak geschreven wordt dat de BBB zich niet aan de wet zou houden, maar de BBB geeft aan dat de Europese regels anders zijn dan de Nederlandse. Dus wel aan de wet houden..
Misschien heeft PVV iets gezegd over 'geen stikstofmaatregelen'? Of Forum, die zie ik er ook wel voor aan..

Juval: vragen stellen kan ook in het algemeen, dus niet omdat je perse een antwoord zoekt, maar om het ergens over te hebben. En soms wel omdat je een antwoord zoekt, zoals 'wie zegt dat, waar staat dat, hoe werkt iets dan wel, wat is jouw idee' allemaal vragen die je kunt stellen om elkaar beter te begrijpen.

En dan niet 'Jij vind dat zeker niks', want dan zit er gelijk een aanname in (in de communicatie is daar een woord voor, ik weet zo even niet hoe ze dat noemen).

edit: daar bedoel ik natuurlijk niet mee dat het moet, maar meer dat het kan :)

juval

Berichten: 13275
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:06

Cer schreef:
En dan niet 'Jij vind dat zeker niks', want dan zit er gelijk een aanname in (in de communicatie is daar een woord voor, ik weet zo even niet hoe ze dat noemen).

edit: daar bedoel ik natuurlijk niet mee dat het moet, maar meer dat het kan :)


NIVEA *niet invullen voor een ander ?? :)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:10

je hebt ook ANNA; altijd navragen nooit aannemen las ik net..
En LSD meenemen.. Nou, dan worden de gesprekken wel heel gezellig :D

https://samennaarresultaat.nl/de-6-ezel ... municatie/

maar inderdaad, ook niet invullen voor een ander.
En als je in een vraag een negatief waardeoordeel verpakt, dan zet je de toon voor het sprek en staat dat in de weg voor een open communicatie. Nou ja, er zijn hele goegemeentes die geld verdienen aan mensen uitleggen hoe ze goed moeten communiceren :P

nps
Berichten: 1991
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:14

juval schreef:
Je kan ook niet overal verstand van hebben. Als het mensen interesseert dan verdiepen ze zich er meer in. Bronnen zijn dan voornamelijk internet en (social)media... en om daar de betrouwbare bronnen uit te filteren is best heel lastig vind ik.
Dus dan is het een kwestie van, wie geloof ik het meest, welk verhaal is het meest geloofwaardig.
Tenminste, ik denk dat het zo werkt.

vragen stellen is natuurlijk altijd goed, maar de vraag is.. aan wie? :)


Ja, precies. En je luistert liever naar je favoriete politicus die klinkt alsof ie de pasklare oplossing heeft én ook nog is lekker roept wat je wil horen dan dat je een een of ander stoffig onderzoek gaat lezen die misschien niet helemaal de uitkomst heeft die je wil horen. Ik zou dus liever hebben dat mensen een beetje meer stemmen op basis van feiten en data dan op onderbuikgevoel en polarisatie.

Zelf onderzoek doen is niet zaligmakend. Eigen internet onderzoek wordt vaak gedaan vanuit een bias en levert dus vaak ook vooral resultaten op die je eigen idee bevestigen. Dingen zijn vaak gewoon veel complexer dan ze op het eerste oog lijken en dan dat je zelf bij elkaar kan googelen. Je eigen onderzoekje staat niet gelijk aan een professioneel uitgevoerd, gepeer-reviewed onderzoek van een instituut. We kunnen niet alles weten en moeten dat niet helemaal willen, dat is niet "ons" werk en onze expertise, maar die van de politiek en de bureaus die adviseren over beleid. Er niks anders op dan toch een zeker vertrouwen hebben in dat de politiek (en de onderzoeksbureaus) hun werk kundig en verantwoord doen. Wij weten het echt niet beter.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:33

nps schreef:
Ja, precies. En je luistert liever naar je favoriete politicus die klinkt alsof ie de pasklare oplossing heeft én ook nog is lekker roept wat je wil horen dan dat je een een of ander stoffig onderzoek gaat lezen die misschien niet helemaal de uitkomst heeft die je wil horen. Ik zou dus liever hebben dat mensen een beetje meer stemmen op basis van feiten en data dan op onderbuikgevoel en polarisatie.

Zelf onderzoek doen is niet zaligmakend. Eigen internet onderzoek wordt vaak gedaan vanuit een bias en levert dus vaak ook vooral resultaten op die je eigen idee bevestigen. Dingen zijn vaak gewoon veel complexer dan ze op het eerste oog lijken en dan dat je zelf bij elkaar kan googelen. Je eigen onderzoekje staat niet gelijk aan een professioneel uitgevoerd, gepeer-reviewed onderzoek van een instituut. We kunnen niet alles weten en moeten dat niet helemaal willen, dat is niet "ons" werk en onze expertise, maar die van de politiek en de bureaus die adviseren over beleid. Er niks anders op dan toch een zeker vertrouwen hebben in dat de politiek (en de onderzoeksbureaus) hun werk kundig en verantwoord doen. Wij weten het echt niet beter.


Dat is dan toch lastig? Want dan moeten de mensen de (stoffige) onderzoeken lezen.. ?
Hoe komen ze dan aan de juiste informatie?
En als er dan boven lijkt te komen dat onderzoeken half uitgevoerd worden, of er wordt met cijfers gegoocheld (althans, zo doet men dat dan voorkomen). Wat kan je dan nog overwachten van de mensen? Je moet dan ook eigenlijk de keurmerken voor de bureaus checken.. #ookdatnog..

het is allemaal best gecompliceerd denk ik.. ?

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:55

Cer schreef:
Tango1979 schreef:
Er zijn gewoon wereldwijd en op Europees niveau afspraken. Als een partij dingen gaat roepen die wettelijk gezien helemaal niet mogelijk zijn, dan zijn ze voor mij meteen al afgeschreven.


Welke partij doet dit dan? En met wat?

Pvv.
De plaatselijke directeur aka lijsttrekker en fractievoorzitter,
die doodleuk stelt
'Goed, jullie willen minder Marokkanen, dan gaan we dat regelen.'

Terwijl hij sinds 1990 in de Tweede Kamer zit/ op het Binnenhof rondloopt en drommels goed weet dat dit niet kan.
Liegen dat je barst tegen je eigen mensen, heet dat.
(En dat geeft nauwelijks reactie. Of ze laten zich voorliegen omdat ze nergens van weten, of... 'verzin het maar'...)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:03

Janneke2 schreef:
Liegen dat je barst tegen je eigen mensen, heet dat.
(En dat geeft nauwelijks reactie. Of ze laten zich voorliegen omdat ze nergens van weten, of... 'verzin het maar'...)

Nou ja, maar het zou dan toch ook niet moeten mogen?? Officieel niet..
Of ga je dan toornen aan vrijheid van meningsuiting?

Nu zou je dus een uitspraak van iemand 'minder marrokanen, dan gaan we dat regelen' als leek onder de loupe moeten nemen en dan bij verschillende (welke?) instanties moeten nagaan wat de wettelijke afspraken met bijv Europa zijn (even daargelaten wat ik van de inhoud van die uitspraak vind). Ergens moet je dan toch als inwoner mogen verwachten dat er niet zo gelogen wordt? En dat er andere instanties zijn die die uitspraken controleren (maar misschien zijn die er wel, alleen hangen er dan verder geen consequenties aan misschien?)