Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:07

Tango1979 schreef:
Er zijn gewoon wereldwijd en op Europees niveau afspraken. Als een partij dingen gaat roepen die wettelijk gezien helemaal niet mogelijk zijn, dan zijn ze voor mij meteen al afgeschreven.


De mensen die doorgaans op dat soort partijen stemmen blijven bij de Europese verkiezingen dan altijd weer thuis. Dat verbaast me dan altijd weer.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 09-05-23 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22876
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:10

The devil is in the details
Cer schreef:
"Het is niet zo dat een motie een dienstbevel is aan de regering"

... op zich heeft het kabinet het recht om een motie niet uit te voeren.

Daarna is het aan de Tweede Kamer,
die de baas is in dit land,
(en niet de regering...!!!)
om andermaal actie te ondernemen.
Variërend van 'verbale druk' tot dwars liggen (we stemmen tegen wetsvoorstel Y puur omdat motie X genegeerd wordt)
tot een motie van wantrouwen.

En in principe hoort hetzij een minister, hetzij het hele kabinet op te stappen als de motie van wantrouwen wordt aangenomen.

De democraat Kaag deed dat, de liberaal Rutte verd*mt het.

De stelling 'Een meerderheid wil dit, het kabinet moet dit gewoon uitvoeren' kan ik onderschrijven. (Ze hebben het recht, maar de Tweede Kamer is de baas.)
Aan 'kadaver discipline' doen we niet, maar er zijn wel regels.
Ik vind dat geen kwestie van 'onrust creëren', maar gewoon Kamerwerk.
Citaat:
Daarnaast worden de stemmingsuitslagen voor die motie ook nog eens heel plat gedeelt:
"Kijk eens hoe Pietje tegen deze motie gestemd heeft, hij liegt u voor, DIT is waar hij DUS voor staat" en dan blijkt in de kleine lettertjes het helemaal niet zo zwart wit als dat men wil doen geloven.

Dat van de kleine lettertjes en de details is op zich zinnig,
maar andermaal de Pvv komt met dit soort weergaven er lelijk op te staan.
(De pvv heeft ooit letterlijk het SP verkiezingsprogramma gecopieerd, over zaken als hogere lonen, lagete huur etc etc etc. Qua stemgedrag laat GW als oud-vvd'er de kleine man doodleuk in de kou staan : hogere huren, geen loonsverhoging voor ambtenaren etc etc etc.)

juval

Berichten: 13274
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:14

Loretta schreef:
Tango1979 schreef:
Er zijn gewoon wereldwijd en op Europees niveau afspraken. Als een partij dingen gaat roepen die wettelijk gezien helemaal niet mogelijk zijn, dan zijn ze voor mij meteen al afgeschreven.


De mensen die eoorgaans op dat soort partijen stemmen blijven bij de Europese verkiezingen dan altijd weer thuis. Dat verbaast me dan altijd weer.


klopt helaas. Europa leeft natuurlijk wat minder, en er zijn grote groepen die denken dat we uit de EU moeten stappen, dus die zullen waarschijnlijk ook niet gaan stemmen.

2024 mogen we weer stemmen. Ben heel benieuwd hoe BBB het daar gaat doen :)

Janneke2

Berichten: 22876
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:17

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
Liegen dat je barst tegen je eigen mensen, heet dat.
(En dat geeft nauwelijks reactie. Of ze laten zich voorliegen omdat ze nergens van weten, of... 'verzin het maar'...)

Nou ja, maar het zou dan toch ook niet moeten mogen?? Officieel niet..
Of ga je dan toornen aan vrijheid van meningsuiting?

In een volwassen democratie wordt dit wangedrag afgestraft door 'de kiezer' zelf.

Conclusie: |( |( |(

Citaat:
Nu zou je dus een uitspraak van iemand 'minder marrokanen, dan gaan we dat regelen' als leek onder de loupe moeten nemen en dan bij verschillende (welke?) instanties moeten nagaan wat de wettelijke afspraken met bijv Europa zijn (even daargelaten wat ik van de inhoud van die uitspraak vind).


Die loupe is niet eens nodig.
We leven niet meer in 1492, waar opeens alle Joden omreden van Joods zijn moeten vertrekken uit Spanje en Portugal.
( |( |( |(... en wat gebeurde er tussen 1933 en 1945???)

We hebben wetten die dit verbieden.

In de eenentwintigste eeuw hebben we de straf 'verbanning' niet meer.
(Nu ja, je kunt van bokt geband worden.)
Hooguit kun je een buitenlander tot ongewenst vreemdeling verklaren en uitzetten, maar de meeste 'Marokkanen' hebben een Nederlands paspoort ofwel zijn gewoon staatsburger hier.
Citaat:
Ergens moet je dan toch als inwoner mogen verwachten dat er niet zo gelogen wordt? En dat er andere instanties zijn die die uitspraken controleren (maar misschien zijn die er wel, alleen hangen er dan verder geen consequenties aan misschien?)

De vrije pers, bijvoorbeeld.

Maar bij dit soort zaken vraag ik mij af hoe volwassenen onze democratie nog is...

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:30

nps schreef:
Overigens wbt de windmolens, las laatst dat deze nogal een verstoring geven aan het ecosysteem. En ook mensen er gezondheidsproblemen door kunnen krijgen door het laag frequente geluid en soort verstoring die ze geven in de trilling van de energie zeg maar. ( ja ja, lekker vaag ik weet het)
Maar goed, ik vraag me dan wel oprecht af hoe goed en gezond deze zijn voor de Aarde.


Bron? Nogal wat om te roepen zonder verdere onderbouwing.



https://wattsupwiththat.com/2023/05/07/ ... l-drought/
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 6123000055

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:06


Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:08

Gelogen wordt er trouwens nogal veel in de politiek helaas, ik wacht nog steeds op de beloofde e1000,- van Rutte.

Vind het ook wel een interessante discussie want het is best lastig om er achter te komen wie nu echt "de" waarheid spreekt en wat nu echt betrouwbare bronnen zijn. En dat hebben die bronnen soms ook aan zichzelf te danken door bijvoorbeeld zo te schrijven dat ze bepaalde kanten onderbelicht laten.

juval

Berichten: 13274
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:18

ja precies, je gaat toch aan alles twijfelen inmiddels. Ook de onderzoeksinstituten heb ik inmiddels mijn vraagtekens wel bij. De fouten die het RIVM regelmatig lijkt te maken. Bij onderzoeken is de uitkomst van te voren ook al bekend krijg ik de indruk, wie betaalt bepaalt.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 07:19

Gelogen, lieg en bedrieg, geen actief geheugen, het is allemaal net niet de waarheid maar wat is het dan wel??

Eigenbelang, algemeenbelang sneeuwt onder, vriendjespolitiek, loyalisten alles tot eer en meerdere glorie van individuen, egoisme, ik wil het gezegt hebben, het moet uit mijn koker komen, ik wil geschiedenis schrijven, haantjes gedrag.

Of simpel weg gebrek aan kennis en kunde, want wat je niet leert/geleerd hebt kun je ook niet in praktijk brengen is dit een manier om te overleven je te profileren, is ook een strategie, saamhorigheid is een vies woord geworden terwijl je dan juist meer kunt bereiken.

Het zaaien van twijfel en verdeeldheid is slim want daarmee camoufleer je de werkelijheid en dan is een excuusje achteraf voor iedereen weer oke, het kwaad wat daarmee/daardoor al geschied is ziet men niet meer.

Oude speuk: wiens brood men eet wiens taal men spreekt. Het land wordt er in elkgeval niet beter van ;(

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:36

Mooi omschreven MCE..dat is het en dat zorgt er voor dat het vertrouwen verdwijnt.

De RIVM maakt inderdaad ook regelmatig fouten en heb ook weleens woordvoerders daar van op tv gewoon glashard zien liegen/ ontkennen. Daar wordt het vertrouwen ook niet beter van.

juval

Berichten: 13274
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:49

populisme wordt hier ook vaak gebruikt als een 'vies' woord, maar het is toch ook maar gewoon wat het volk wil horen.

Ik ben boer, dus als dan een Caroline van der Plas zegt op te komen voor onze sector en het platteland, dan is dat misschien populistisch, maar het trekt mij toch aan en ik zal op haar stemmen. Het is toch een 'vergeten' groep waar weinig voor gedaan wordt. Of dat een gat in de markt is voor BBB en slimme marketing, ja misschien wel, maar hoop doet leven toch :) ?

En ik begrijp ook heel goed dat mensen voor PVV gaan als je in een wijk woont waar veel overlast en armoede is. Waar je dochter nagesisst wordt, waar je moeder de deur niet meer uitdurft, waar de oude buurvrouw beroofd is en waar je jaren moet wachten op een huurwoning waar een statushouder zo in mag. tja... als dat een populist als Wilders roept om minder buitenlanders... ik begrijp het wel.

Vroeger toen ik nog jonger en naïever was ;) ben ik er ook wel in getrapt, de pvdd.. ik hou van dieren, dus ik dacht dat dat mijn partij was.
(gelukkig ben ik wat dat betreft snel wijzer geworden)

Janneke2

Berichten: 22876
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:33

juval schreef:
populisme wordt hier ook vaak gebruikt als een 'vies' woord, maar het is toch ook maar gewoon wat het volk wil horen.

Populisme heeft voor mij de betekenis van
- praat 'het klootjesvolk' naar de mond zodat je stemmen krijgt
- en doe dan doodleuk wat je zelf wil.
Voorbeeld: een ex-vvd'er die het verkiezingsprogramma van de SP jat zodat hij stemmen krijgt,
maar daarna gewoon als vvd'er stemt.

Verre van integer.

Citaat:
Ik ben boer, dus als dan een Caroline van der Plas zegt op te komen voor onze sector en het platteland, dan is dat misschien populistisch, maar het trekt mij toch aan en ik zal op haar stemmen.

Daar is niets mis mee.
Je stemt op iemand die jouw belangen behartigt.
Dat is prima - en hoog tijd.



Citaat:
En ik begrijp ook heel goed dat mensen voor PVV gaan als je in een wijk woont waar veel overlast en armoede is. Waar je dochter nagesisst wordt, waar je moeder de deur niet meer uitdurft, waar de oude buurvrouw beroofd is.


Ik begrijp het ook wel,
want GW hengelt naar deze mensen.

Maar ik vind het maar niets, want hij helpt ze verder het moeras in.

De echte problemen van deze mensen: het interesseert hem niets.
Het racisme vind hij leuk ofzoiets (... brrr)
en dat maakt de sfeer alleen maar beroerder.
Goed onderhoud van huurhuizen : GW stemt tegen.


De SP zelf heeft minder macht, maar werkt zich het apezuur in deze wijken. Individuele problemen oplossen, actie voeren om de huizen geïsoleerd te krijgen, wijkgesprekken, en emancipatie zoals in bijvoorbeeld politieke scholing.


And please, ten aanzien van ### racistische wanargumenten:
Citaat:
en waar je jaren moet wachten op een huurwoning waar een statushouder zo in mag


BEIDEN hebben jarenlang moeten wachten. (Wat zullen we nu dan toch hebben?!)
OMDAT de vvd en de pvv het leuk vinden ofzo om er voor te zorgen dat er zo weinig mogelijk huurwoningen zijn.
Woningbouw verenigingen moeten verkopen, hebben geen geld voor renovatie en bijbouwen gebeurt niet (= voor het hogere segment).
... dus nee hoor: dit gelieg van de statushouder mag er zo in,
en wordt maar nijdig dat jij "achtergesteld wordt op een buitenlander" :r

Nee hoor, BEIDEN worden doelbewust achtergesteld op de rijkere Nederlanders.... |(
De groep waar ik toe behoor.
(Maar ik ben dan wel tot rijkdom vervallen, ik heb geen behoefte aan racistisch zondebok gedoe.)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:10

Ik weet niet of beiden jarenlang hebben moeten wachten..
De omstandigheden zijn zo verschillend dat je het niet kan vergelijken.
Jonge mensen zoeken vanuit hun ouderlijk huis een woning, dat kan jaren duren als het geen particuliere huur betreft.
Echter, mensen na bijv een scheiding, dat zit weer anders. Die hebben dan op dat moment ook niet echt een woning,en krijgen niet perse urgentie. Of meestal niet zelfs. Die moeten dan vaak particulier huren als ze dat al kunnen betalen.

Asielzoekers zouden binnen 6mnd moeten weten of ze verblijfsvergunning krijgen, en dan zouden ze binnen 14 weken een permanente woning toegewezen moeten krijgen. Of dat altijd gehaald wordt, weet ik niet. Ik meen dat het proces voor asielzoekers erg langdradig is, en tot die tijd wonen ze in een azc, wat niet perse heel comfortabel is.

Ik vind een kotssmiley dan weer niet terecht. Ik snap wel dat er regels zijn, maar ik snap ook dat het soms erg oneerlijk kan overkomen (en bij die discussie helpt de politiek ook niet om de gemoederen te sussen, integendeel)

Dus ik weet niet wie waar nu sneller in mag/kan. Dat het door wanbeleid komt, lijkt wel zo te zijn.

Overgens het incident van gisteren (wat ik niet woordelijk ga herhalen), dat is ongeveer ook iets waarvan ik niet snap dat dat 'zomaar kan'. Gideon die, weer eens, precies doet waar ie zelf zin in heeft zonder zich aan enig decorum te houden. Daar zouden toch regels voor moeten zijn, zou je denken. Hoe je iets kan zeggen. Niet wat je kan zeggen, maar wel hoe je het brengt..

Janneke2

Berichten: 22876
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:46

Cer schreef:
Ik weet niet of beiden jarenlang hebben moeten wachten..
De omstandigheden zijn zo verschillend dat je het niet kan vergelijken.


Nou, als je een goede krant leest, dan weet je dat je als asielzoeker gigantisch lang moet wachten voor de procedure start,
al die tijd 'woon' je met een gezin in 1 kamer,
en als de procedure eindelijk loopt,
duurt het ook vaak jaren 'waarin je niets mag' (Nederlands leren, je vak uitoefenen)
en als je dan eindelijk 'gepromoveerd' bent tot statushouder is het nog eens een aantal jaren wachten.

Gewoon openbare informatie.

Niet leuk, dat geef ik grif toe, maar wel gewoon een feit.

Dus nee, kom mij niet aanzetten met dat je dit niet weet.
(Wellicht weet je het echt niet, maar je had het heel goed kunnen weten.)

Citaat:
Jonge mensen zoeken vanuit hun ouderlijk huis een woning, dat kan jaren duren als het geen particuliere huur betreft.
Echter, mensen na bijv een scheiding, dat zit weer anders. Die hebben dan op dat moment ook niet echt een woning,en krijgen niet perse urgentie. Of meestal niet zelfs. Die moeten dan vaak particulier huren als ze dat al kunnen betalen.


Ja, heel veel mensen hebben last van het gebrek aan betaalbare huurwoningen.

Omdat er wegens rechtse kabinetten steeds minder komen.

Ook gewoon openbare informatie.
Citaat:
Asielzoekers zouden binnen 6mnd moeten weten of ze verblijfsvergunning krijgen, en dan zouden ze binnen 14 weken een permanente woning toegewezen moeten krijgen.

Tja, wat zou het leuk zijn als dat zo ging....

Citaat:
Of dat altijd gehaald wordt, weet ik niet.





... misschien maar eens vaker een goede krant lezen?


(En racisme plus zondebok mechanisme: dat vind ik om te kotsen. Daar hadden we het uitgebreid over op 4 mei.)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:03

Janneke2 schreef:
... misschien maar eens vaker een goede krant lezen?

je zou ook wat minder denigrerend kunnen doen :)
Is ook maar een suggestie hoor..

Citaat:
Tja, wat zou het leuk zijn als dat zo ging....

Hey, ik zorg er niet persoonlijk voor dat het niet zo gaat he..

Citaat:
(En racisme plus zondebok mechanisme: dat vind ik om te kotsen. Daar hadden we het uitgebreid over op 4 mei.)

Dat mag jij vinden, en ik mag daar dan weer iets van vinden.
Ik zeg niet dat het niet terecht is, ik zecht 'ik vind het niet terecht' en dan licht ik wat toe. Dat is hoe ik geleerd heb een gesprek te voeren.. :j

En een echte onpartijdige goede krant.. daar zijn de meningen ook over verdeelt. Maar dat is misschien een generatieding.
Maar als je een paar (gratis) artikelen plaatst, dan lees ik ze graag :j

Ik heb gezocht op de sites van coa, vluchtelingenwerk en wat openbare kranten. De asielprocedure kan oplopen tot enkele jaren, daarna moeten statushouders verplicht binnen zoveel tijd een (sociale) huurwoning. De wachttijd voor 'overigen' voor een huurwoning varieert van gemiddeld 7 tot 17 jaar (ligt aan de gemeente).
Ik weet niet precies wat daar kwalitatief niet goed aan is, maar als je echt cijfers hebt, laat maar lezen :j

Janneke2

Berichten: 22876
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:10

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
... misschien maar eens vaker een goede krant lezen?

je zou ook wat minder denigrerend kunnen doen :)
Is ook maar een suggestie hoor..


Ik was niet aardig.
Zo veel 'ik weet niet of het zo is' bij gewone openbare informatie vind ik persoonlijk ook net niet de basis voor een goede discussie.
Citaat:
Citaat:
Tja, wat zou het leuk zijn als dat zo ging....

Hey, ik zorg er niet persoonlijk voor dat het niet zo gaat he..

1) :o gesteld dat jij en ik beide Nederlandse staatsburgers zijn: dit gebeurt in onze naam.
Tuurlijk kunnen jij en ik zeggen dat we honderden andere dingen te doen hebben, maar ik schaam me er persoonlijk voor: mijn eigen land treedt de mensenrechten met voeten.

2)... and please, dit was geen aanval, maar een verzuchting dat het fijn zou zijn als we onze eigen regels eens zouden uitvoeren.
(In plaats van iets te doen wat er totaal niet op lijkt, maar er kilometers van af staat.)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:31

ik zoek nog steeds de 'gewone openbare informatie' want in de kranten kan ik het niet vinden.
Als het zo openbaar is, staat het toch gewoon ergens?
De volkskrant en trouw artikelen kan ik niet lezen want geen abo.

Citaat:
Zo veel 'ik weet niet of het zo is' bij gewone openbare informatie vind ik persoonlijk ook net niet de basis voor een goede discussie.

Ik zeg dat juist op die manier omdat ik niet alle wijsheid in pacht heb.
Ik vind dat je sommige uitspraken, vooral in discussies zoals deze, moet kunnen onderbouwen met dingen die je zeker zeker weet, of op zn minst een link kan geven waar dat ondebouwt wordt
Ik kon alleen berichtgeving vinden over hoe het zou moeten (dus dat half jaar plus die 6 weken) maar geen berichten over hoe het echt gaat.

Wel over percentages woningen die toegewezen worden aan statushouders, en dat, als dat niet zo zou zijn, dat dat niet veel invloed heeft op wachttijden voor anderen.

Dus ik zeg niet dat ik iets zeker weet, als ik het niet zeker weet, of als ik het niet kan onderbouwen :)
Of althans, dat is mijn streven, ik zal me ongetwijfeld wel eens verschrijven.. (maar vooral in het huidige klimaat probeer ik me zo neutraal mogelijk op te stellen, maar goed, mensen hebben altijd wel een reden om onaardig te doen :j )

prompter

Berichten: 11247
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:34

Wij hebben hier op het bedrijf een statushouder uit Syrië die de Nederlandse taal beter wil leren, zodat hij zsm aan het werk kan. Die man heeft 2,5 jaar in een opvang gezeten voor zijn aanvraag was behandeld. Hij zit nu op een kamer in een gribuswijk, maar is dolblij dat hij mag blijven en nu verder kan bouwen. Goed, het is N=1, maar de tijden die er voor zouden moeten staan lopen dus nog wel eens flink uit.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:38

Mbt de huurwoningen, er is echt veel te weinig gedaan voor de lagere inkomens. Dus betaalbare huurwoningen, isolatie huurwoningen etc etc.

Dat is niet zo gek, met tig jaar VVD beleid. Als er een ding bekend mag zijn, is het dat dat nu niet de partij is die opkomt voor de minima.

Alles moet geprivatiseert worden, ook de huurmarkt (om over de zorg maar niet te spreken).

En om dan nu, nu we in de problemen raken, de schuld af te schuiven op de asielzoekers....ja daar vind ik ook wel wat van.

Dus kan de opmerkingen van Janneke heel goed begrijpen

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:43

IK schuif die schuld niet af he..
dat wil ik wel even helder hebben :)

@Prompter, ik heb meer van die verhalen gehoord... vooral die lange tijden in de opvang, echt vreselijk.
Mijn partner maakt regelmatig een praatje met een vluchteling die geen statushouder kan worden, door echt allemaal domme regelingen en nu dus gewoon dakloos is, en met een krantje bij de Appie staat.. absurd..

prompter

Berichten: 11247
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:44

In de jaren 80 was er ook een enorm woningtekort, met name onder jongeren. Asielzoekers waren er toen nog niet. Wel bevolkingsgroei en achterblijvende woningbouw. Ik had de mazzel een kennis met beleggingspanden te hebben, zodat ik "al" op mijn 23e het huis uit kon en in een van zijn huizen kon gaan wonen, anderen hadden dat geluk niet en moesten ook lang bij hun ouders blijven wonen. Het lijkt een terugkerend fenomeen te zijn, want mijn oom en tante moesten als getrouwd stel ook eerst bij hun ouders op zolder gaan wonen in de jaren 50 omdat er geen huizen beschikbaar waren.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:48

Mijn ouders hebben ook eerst .. of nee, mijn moeder heeft met mij bij haar ouders gewoond, totdat mijn ouders samen een huis konden vinden.
Zelf had ik mazzel, dat ik ooit een klein appartementje kon kopen.. mijn leeftijdsgenoten kwamen toen redelijk eenvoudig aan een woning (met allemaal dubieuze hypotheekconstructies, leningen, beleggingen etc.. ik ook.. Ik ben daar nu pas een beetje vanaf, maar goed, ik heb wel een woninkje en daar prijs ik me zeker zeer gelukkig mee :j )

prompter

Berichten: 11247
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:51

Ja snap ik! Toen onze ouders jong waren, was een koophuis voor de meesten helemaal niet bereikbaar, dat is gelukkig veranderd. Maar voor de groep die zich dat nu niet kan veroorloven, zijn er veel te weinig huizen omdat gemeenten ook liever grond aan projectontwikkelaars verkochten, en die bouwen geen sociale huurwoningen want dat brengt te weinig op.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:56

Nou ja inderdaad, allemaal van die enorm dure woningen (wil men dan perse veel oppervlakte ofzo?.. ik hoor trouwens wel 'nou, 3 kamers, wel een beetje klein :+ ) Ik was al blij dat mijn 'eigen' huis een echte douche had :') In de wijk waar ik vandaan kom, is dat geen gegeven.. Een badkamer al helemaal niet :D

Ik ben verbaast dat het meeste nog verkoopt ook eigenlijk... prachtig hoor, een penthouse van 200m2, maar geen idee wie dat normaal kan betalen..
maar, hier in de wijken zie ik wel (nu is N=1 weer niet handig natuurlijk) dat er veel grote gebouwen omgebouwd worden naar woningen (oud kantoorgebouwen, en 2 kerken) maar volgens mij zijn dat ook dure appartementen en niet echt betaalbaar (maar goed, ik kijk daar niet echt naar dus ik weet dat niet zeker... ze zien er duur uit :P )

Loretta
Berichten: 8808
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:21

Feitelijk hebben alle VVD kabinetten hun uiterste best gedaan om Nederland om zeep te helpen.
Wanbeleid op wanbeleid. De woningnood is daar 1 onderdeel van.

Het enige waar Rutte goed in is dat is een charismatische uitstraling en pluche plakken. Het heeft ongeveer 12 jaar geduurd voor veel mensen om in te zien dat Rutte alleen maar goed is in het verkopen van gebakken lucht.
Bestuurlijk is de man een drama. En nog steeds zijn er sommigen die ziende blind en horende doof zijn.

Ik vrees dat ze nog 2 jaar blijven pluche plakken en dat de problemen bijna onoplosbaar worden voor de volgende kabinetten. Rutte kan straks met trots terugkijken hoe hij een land naar de verdoemenis heeft geholpen. Mede mogelijk gemaakt door de VVD stemmers.