Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:46

Loretta schreef:
Feitelijk hebben alle VVD kabinetten hun uiterste best gedaan om Nederland om zeep te helpen.
Wanbeleid op wanbeleid. De woningnood is daar 1 onderdeel van.

Het enige waar Rutte goed in is dat is een charismatische uitstraling en pluche plakken. Het heeft ongeveer 12 jaar geduurd voor veel mensen om in te zien dat Rutte alleen maar goed is in het verkopen van gebakken lucht.
Bestuurlijk is de man een drama. En nog steeds zijn er sommigen die ziende blind en horende doof zijn.

Ik vrees dat ze nog 2 jaar blijven pluche plakken en dat de problemen bijna onoplosbaar worden voor de volgende kabinetten. Rutte kan straks met trots terugkijken hoe hij een land naar de verdoemenis heeft geholpen. Mede mogelijk gemaakt door de VVD stemmers.


Ik denk dat in de ogen van de VVD stemmers het allemaal prima gaat :o

Ik heb zelf eigenlijk ook niets te klagen. Goede baan, fijn appartement in de vrije sector, GWL is prima nog te betalen, en geld over voor de dure hobby.

En zo met mij vele Nederlanders.

Alleen ik sluit mijn ogen niet voor het feit, dat het met vele Nederlanders een stuk minder goed gaat. En ik stem dus daar voor, het sociale gedachtegoed: de sterke schouders etc etc

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:15

Loretta schreef:
Feitelijk hebben alle VVD kabinetten hun uiterste best gedaan om Nederland om zeep te helpen.
Wanbeleid op wanbeleid. De woningnood is daar 1 onderdeel van.

Het enige waar Rutte goed in is dat is een charismatische uitstraling en pluche plakken. Het heeft ongeveer 12 jaar geduurd voor veel mensen om in te zien dat Rutte alleen maar goed is in het verkopen van gebakken lucht.
Bestuurlijk is de man een drama. En nog steeds zijn er sommigen die ziende blind en horende doof zijn.

Ik vrees dat ze nog 2 jaar blijven pluche plakken en dat de problemen bijna onoplosbaar worden voor de volgende kabinetten. Rutte kan straks met trots terugkijken hoe hij een land naar de verdoemenis heeft geholpen. Mede mogelijk gemaakt door de VVD stemmers.


Je hebt gewoon partijen die op het ene moment in de tijd een goede match zijn voor de problematiek van die tijd, en het andere moment in de tijd geen goede match zijn. Dankzij (deels) de VVD zijn de problemen van de vorige crisis wel relatief snel opgelost. Er zijn inmiddels echter meer problemen gekomen/ontstaan/groter gegroeid waar ze niet goed mee om kunnen gaan.

Ik vind het best wat om te stellen dat de VVD kabinetten “hun best hebben gedaan om NL om zeep te helpen” want dan insinueer je dat ze dat bewust doen. Zij doen wat zij denken wat Nederland nodig heeft, maar ik geloof echt niet dat ze doelbewust Nederland de zee in helpen (pun not intended :)) ). Of doelbewust wanbeleid voeren. Ik geloof dat ze (of beter gezegd, hun visie) alleen geen goede match zijn met de huidige problematiek. Ik ben wél van mening dat een gelijkwaardig kabinet van bijv VVD, SP en bijv GroenLinks beter zou zijn. Ik denk dat er namelijk wel flinke stappen op gebied van duurzaamheid en leefbaarheid gemaakt moeten worden, maar wél deels inachtneming van de bedrijven. Want economisch moet het óók blijven draaien willen we een fijn land blijven. Het moet een goede balans zijn.

Idem met Rutte. Volgens mij is het een slimme man die goed politiek kan bedrijven. Maar zijn visie is denk ik nú geen goede match meer.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:24

balans is denk ik inderdaad het toverwoord. Balans tussen economie, leefbaarheid, duurzaamheid, werkgelegenheid, mobiliteit, natuur en Milieu.
En daarvoor is samenwerking in een coalitie nodig, geen enkele partij heeft de focus op álle punten.
is er ooit een coalitie vvd/sp geweest? ben best benieuwd hoe dat zou uitpakken :)

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:28

Nou ja dat is denk ik ook het lastige eraan.
Het is niet dat het op alle vlakken helemaal fout is gegaan, gezien alle reserves die er opgebouwd waren, om de crisis van de afgelopen tijd bijv te kunnen betalen.
En dan kunnen we wel lelijk doen over bedrijven of handel, maar daar wordt wel geld mee verdient, en op geld blijft t land draaien.
Er zijn ook landen, meen ik, failliet of op het randje van (is dat niet zo met Italie / Griekenland ?) en dat is ook niet heel gaaf.

Wat mensen wel doelbewust doen, is dingen kwijtmaken, dingen vergeten, regels 'creatief' interpreteren, geen inzage geven etc etc. Er zijn denk ik ook wel genoeg dingen fout gegaan, en het lijkt soms alsof men daar niet van leert.. maar misschien valt het nu meer op, met alles wat zo openbaar is met de socials van nu?

Nederland is voor de meeste mensen nog steeds wel een heel fijn land met alle regelingen en voorzieningen, er zijn echt wel veel mensen die het veel slechter hebben. En dat bereik je niet met jarenlang expres wanbeleid, denk ik? (wat niet wegneemt dat er niet verbetert kan/moet worden)

Qua balans, dat zou het mooiste zijn, maar zouden mensen/partijen daar echt ooit een keer voor openstaan? Er wordt altijd wel iets geprutst (of een excuus voor verzonnen)

purny

Berichten: 27528
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:31

Lillian is een aardige meid maar ik had liever Renske gezien. Renske zet zich meer in voor bepaalde zaken.
Dat er meer huurwoningen naar statushouders gaan heeft er puur mee te maken dat gemeentes hierover afspraken hebben gemaakt.

Er is volgens mij nog nooit zo'n coalitie geweest. Maar SP gaat ook niet met veel dingen akkoord op VVD niveau. Die sluiten elkaar volgens mij gelijk uit.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:32

juval schreef:
balans is denk ik inderdaad het toverwoord. Balans tussen economie, leefbaarheid, duurzaamheid, werkgelegenheid, mobiliteit, natuur en Milieu.
En daarvoor is samenwerking in een coalitie nodig, geen enkele partij heeft de focus op álle punten.
is er ooit een coalitie vvd/sp geweest? ben best benieuwd hoe dat zou uitpakken :)


Precies.
Alleen denk ik wel dat die balans voor iedereen er anders uitziet, maar balans moet er zijn. Om het simpel te houden: er moet economisch genoeg geld binnenkomen om de achtergestelden (in welke vorm dan ook) te kunnen ondersteunen en erbovenop te helpen.

Ik denk wel dat de versplintering niet helpt. Dan moet je met zo veel kleine partijen schipperen die dan ondanks hun grootte best wat kunnen vragen. Dus op zich zou ik een kiesdrempel bijv wel zien zitten :=. Bedoel, het systeem in de VS is ook ruk maar stel (laten we even dromen :)) ) er zijn 5 partijen die elk een eigen, originele visie hebben en daarom ook die balans op kunnen zoeken afhankelijk van wat er op dat moment nodig is (waarvan degenen niet in de regering oppositie voeren en in de regering komen wanneer de tijd weer een andere balans nodig heeft).

En natuurlijk transparantie -maar ook weer niet teveel dat volk zonder kennis van zaken gaat vallen over dingen die niet gek zijn.

Lekker onrealistisch haha.

prompter

Berichten: 11175
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:46

SP heeft bij mijn weten nooit écht willen regeren, steeds stapte men er uit wanneer de kans daar was. En voorheen hebben we volgens mij maar weinig VVD in de regering gehad? je zou het bijna vergeten na 10 jaar Rutte, maar vroeger was die partij helemaal niet zo groot.

Exitium

Berichten: 7155
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:03

prompter schreef:
En voorheen hebben we volgens mij maar weinig VVD in de regering gehad? je zou het bijna vergeten na 10 jaar Rutte, maar vroeger was die partij helemaal niet zo groot.

Mwoah, neit echt. De VVD haalt al meer dan 50 jaar minimaal 20 zetels bij tweedekamerverkiezingen en zit driekwart van de tijd in de coalitie. Vaak niet als grootste partij (Rutte is de eerste MP van de VVD), maar wel in de regering. Sinds begin jaren 90 hebben ze alleen Balkenende IV overgeslagen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:15

BigOne schreef:
[ [url=m/9SnfxU.png]Afbeelding[/url] ]
Deze column slaat wat mij betreft de spijker op z’n kop!


Geweldig goede column!

Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:47

Ik kan me heel vaag Wim Kok nog herinneren. Daarna is het toch vooral CDA en VVD geweest. Waar de VVD de hogere inkomens en daarvoor het CDA de boeren "de hand boven het hoofd" hield.

De bezuinigingen die gedaan zijn kwamen vooral niet teveel bij de meer vermogenden terecht. Arbeid wordt veel zwaarder belast dan kapitaal (kijk maar naar box 2 en 3)

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:00

... en ik ben de kabinetten Lubbers 1 en 2 nog niet vergeten.

Snoeihard rechts beleid, cda en vvd hadden samen acht donkere jaren lang een meerderheid van 51%.

Brrr....

(De vvd was niet groot maar vond het prachtig.)

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:09

Tango1979 schreef:
Ik kan me heel vaag Wim Kok nog herinneren. Daarna is het toch vooral CDA en VVD geweest. Waar de VVD de hogere inkomens en daarvoor het CDA de boeren "de hand boven het hoofd" hield.

De bezuinigingen die gedaan zijn kwamen vooral niet teveel bij de meer vermogenden terecht. Arbeid wordt veel zwaarder belast dan kapitaal (kijk maar naar box 2 en 3)


Het klopt dat deze weg al eerder is ingeslagen dan Rutte 1. Balkenende had niet voor niets de bijnaam bak ellende.
Nu zien we alle resultaten van snoei rechts beleid. Namelijk een grote opeenstapeling van ellende.

Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:11

Janneke2 schreef:
... en ik ben de kabinetten Lubbers 1 en 2 nog niet vergeten.

Snoeihard rechts beleid, cda en vvd hadden samen acht donkere jaren lang een meerderheid van 51%.

Brrr....

(De vvd was niet groot maar vond het prachtig.)


Mooi omschreven, 8 donkere jaren :D Maar ik geloof dat wij wel op een lijn zitten qua politieke standpunten.

Lubbers kan ik me voor de geest halen, enge man ;)

Ik hoop dat we eindelijk economisch gezien wat meer links beleid gaan krijgen. Maar met VVD CDA BBB en D66 zie ik dat nog niet gebeuren helaas. De kans dat PvdA of GL de grootse wordt is erg klein.

Als BBB of VVD de grootste wordt bij de volgende verkiezingen wordt het beleid niet socialer dan het nu is ben ik bang

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:14

Tango1979 schreef:
Als BBB of VVD de grootste wordt bij de volgende verkiezingen wordt het beleid niet socialer dan het nu is ben ik bang


Dat is precies de reden wat mij er van weerhoudt BBB te stemmen. Verder heb ik best veel sympathie voor de partij.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:15

De BBB geeft een mooie voorzet voor de maatschappelijke relevantie van m'n scriptie over o.a. Twentse identiteit. _O-

Maar ik vind het vooral een erg typisch populistische partij. Maar van mij mogen ze laten zien wat ze kunnen. Ben benieuwd.

purny

Berichten: 27528
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:05

Er moeten wel hele rare dingen gebeuren wil de VVD de volgende verkiezingen niet de grootste meer zijn.

Loretta
Berichten: 8778
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 19:01

purny schreef:
Er moeten wel hele rare dingen gebeuren wil de VVD de volgende verkiezingen niet de grootste meer zijn.


Op dit moment is BBB de grootste in de peilingen. BBB moet hele domme dingen doen dan kan ik me voorstellen dat velen als het ware terug vluchten naar de VVD.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 20:25

waarom zou BBB niet sociaal zijn?

BBB samen met D66 zie ik niet gebeuren eerlijk gezegd. zal toch meer richting vvd, cda, ja21 gaan denk ik.

Tango1979

Berichten: 2538
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 21:49

juval schreef:
waarom zou BBB niet sociaal zijn?

BBB samen met D66 zie ik niet gebeuren eerlijk gezegd. zal toch meer richting vvd, cda, ja21 gaan denk ik.


Ze heeft haar eigen partij rechts van het midden genoemd. Centrum rechtse partijen(CDA bijvoorbeeld) zijn over het algemeen er niet voor de lage inkomens.

Wel is ze voor hogere belastingen voor de industrie en stemt ze daar met links mee. Maar ja, als je de boeren te vriend wil houden, kan je de industrie niet ook te vriend houden.

Ook weet ik nog dat zij tegen de verhoging vd bijstand was. Die is gekoppeld aan het minimumloon en toen die fors verhoogd werd, stegen de uitkeringen mee.

Ook stemde ze tegen het voorstel dat gemeentes een bepaald percentage sociale huurwoningen moest bouwen

purny

Berichten: 27528
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:02

Loretta schreef:
purny schreef:
Er moeten wel hele rare dingen gebeuren wil de VVD de volgende verkiezingen niet de grootste meer zijn.


Op dit moment is BBB de grootste in de peilingen. BBB moet hele domme dingen doen dan kan ik me voorstellen dat velen als het ware terug vluchten naar de VVD.


Dat is mooi dat ze in de peilingen goed staan, maar uiteindelijk gaat het erom welk bolletje rood wordt gekleurd in het stemhokje.
Ik vind het vasthouden op peilingen nooit zo definitief, het is al een aantal keren gebeurd dat partijen in de peilingen goed staan maar flink verliezen op de verkiezingsdagen.

Veronica2
Berichten: 2679
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 22:48

Tango1979 schreef:
De bezuinigingen die gedaan zijn kwamen vooral niet teveel bij de meer vermogenden terecht. Arbeid wordt veel zwaarder belast dan kapitaal (kijk maar naar box 2 en 3)

Dat klopt, maar weet je ook waarom dat zo is?


Loretta schreef:
purny schreef:
Er moeten wel hele rare dingen gebeuren wil de VVD de volgende verkiezingen niet de grootste meer zijn.


Op dit moment is BBB de grootste in de peilingen. BBB moet hele domme dingen doen dan kan ik me voorstellen dat velen als het ware terug vluchten naar de VVD.

BBB is de grootste in de peilingen en ze hebben het goed gedaan bij de regionale verkiezingen, maar ze hebben kortweg nog niks laten zien behalve dat ze goed campagne kunnen voeren. Het is een op en top populistische partij, maar dat is kennelijk waar de doorsnee Nederlander graag op stemt. Maar we weten dus nog niks.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 23:51

Misschien heb ik het al eens eerder genoemd, maar ik raad mensen aan om naar Sander & de Kloof te kijken (NPO); daar zie je waarom de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt, en dat dit alles te maken heeft met de hoge belasting op arbeid, en veel minder op vermogen.
En hoe simpel de oplossing eigenlijk is om dit rechter te trekken.

Veronica agree BBB is een populistische partij, zonder gedegen fundament.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 08:59

Tango1979 schreef:
juval schreef:
waarom zou BBB niet sociaal zijn?

BBB samen met D66 zie ik niet gebeuren eerlijk gezegd. zal toch meer richting vvd, cda, ja21 gaan denk ik.


Ze heeft haar eigen partij rechts van het midden genoemd. Centrum rechtse partijen(CDA bijvoorbeeld) zijn over het algemeen er niet voor de lage inkomens.

Wel is ze voor hogere belastingen voor de industrie en stemt ze daar met links mee. Maar ja, als je de boeren te vriend wil houden, kan je de industrie niet ook te vriend houden.

Ook weet ik nog dat zij tegen de verhoging vd bijstand was. Die is gekoppeld aan het minimumloon en toen die fors verhoogd werd, stegen de uitkeringen mee.

Ook stemde ze tegen het voorstel dat gemeentes een bepaald percentage sociale huurwoningen moest bouwen

Ja en so what?

Elisa2

Berichten: 37391
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:04

prompter schreef:
In de jaren 80 was er ook een enorm woningtekort, met name onder jongeren. Asielzoekers waren er toen nog niet. Wel bevolkingsgroei en achterblijvende woningbouw. Ik had de mazzel een kennis met beleggingspanden te hebben, zodat ik "al" op mijn 23e het huis uit kon en in een van zijn huizen kon gaan wonen, anderen hadden dat geluk niet en moesten ook lang bij hun ouders blijven wonen. Het lijkt een terugkerend fenomeen te zijn, want mijn oom en tante moesten als getrouwd stel ook eerst bij hun ouders op zolder gaan wonen in de jaren 50 omdat er geen huizen beschikbaar waren.


In de jaren 50 zijn er enorm veel Nederlanders naar Canada geemigreerd omdat Nederland te vol werd. (waaronder veel famillie van me) Door de babyboom na de oorlog en een land wat nog opgebouwd moest worden.

Wat in de jaren 80 de oorzaak was weet ik niet, weet iemand anders dat?

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 09:08