Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:02

kabinet is in spoedoverleg over het landbouwakkoord... ben benieuwd


Ik heb net het coalitieakkoord voor de provincie Gelderland bekeken, ziet er goed uit.

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:16

En in Brussel is het morgen erop of eronder met de natuurherstelwet.

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:20

juval schreef:
kabinet is in spoedoverleg over het landbouwakkoord... ben benieuwd


Ik heb net het coalitieakkoord voor de provincie Gelderland bekeken, ziet er goed uit.


Brrr. "Kernenergie voor het klimaat".
Gelukkig is het zo, dat kerncentrales duur zijn, kort meegaan en dat de meeste bedrijven er dus niet over piekeren.
En kooldioxide besparen doen ze ook al niet.

(Dodewaard is al heel lang uit bedrijf, maar kost nog steeds tijd, geld en menskracht. Om van vervuiling maar niet te spreken: daar zitten we nog vele generaties lang mee opgescheept...)

Maar uitstel tot '35 is welkom.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:20

Ik hoorde vanmorgen dat ze niet bepaald blij zijn in Brussel met timmermans. Die man loopt zijn plannen nogal op te dringen bij andere partijen

Ik vind omtzigt juist wel iemand die je kunt vertrouwen. Hij heeft zich samen met Renske ontzettend hard vastgebeten in de toeslagenaffaire. En dat siert hem

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:55

purny schreef:
Ik hoorde vanmorgen dat ze niet bepaald blij zijn in Brussel met timmermans. Die man loopt zijn plannen nogal op te dringen bij andere partijen


Sommige partijen zijn juist erg blij met hem.

En "opdringen" -??
Als bestuurder heeft hij een opdracht en daar maakt hij zich hard voor.
(En daar betalen we hem ook voor. Niet voor gelabbekak....)

(En mbt klimaat is er helaas haast geboden. Dat is niet zo zeer een politieke mening, maar de trieste realiteit.
Dus tja, dat bepaalde partijen niet blij zijn - dat kun je zo hebben.)

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 22:17

Janneke2 schreef:
Sommige partijen zijn juist erg blij met hem.

En "opdringen" -??
Als bestuurder heeft hij een opdracht en daar maakt hij zich hard voor.
(En daar betalen we hem ook voor. Niet voor gelabbekak....)

(En mbt klimaat is er helaas haast geboden. Dat is niet zo zeer een politieke mening, maar de trieste realiteit.
Dus tja, dat bepaalde partijen niet blij zijn - dat kun je zo hebben.)


Alleen hoe het allemaal waargemaakt moet worden in een land als Nederland is een ander verhaal.
Nu ligt alles al stil. Dat wordt alleen nog erger.

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 22:49

Ehm, ik was van de week efkes buurten in de Randstad.
Schiphol ligt bepaald niet stil.

(Ik ben het met iedereen eens dat het een grote omslag is.
En we wisten in 1984 al hoe laat het was. :z
Dus de plannen zijn bijna 40 jaar te laat. :roll:)

Loretta
Berichten: 8779
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 05:59

Schiphol wordt ook niet stilgelegd. Evenzo Tata Steel en andere grote vervuilers niet.

Alleen wat voor de gewone burger is. Dat wordt stil gelegd. Dadelijk kunnen we ons geliefde paard naar de slager brengen vanwege de natuurherstelwet. Maar Schiphol zal door gaan.

Cer

Berichten: 30197
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:24

Ik hoorde van de week over een nieuwe docu van Oliver Stone, Nuclear Now.. Over hoe atoomenergie de toekomst kan zijn voor tegen de opwarming van de aarde, als ik het zo snel goed gehoord had. Daar ben ik wel benieuwd naar :j Inderdaad kernenergie voor het klimaat.
De ene vind het niks en de ander een goede oplossing.. Ik ben er zelf nog niet uit (ik heb er ook niet voor geleerd natuurlijk :+ )

Edit: zin aangepast
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-06-23 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:51

er wordt volgens mij voornamelijk ingezet op waterstof. Voor die productie is kennelijk veel energie nodig, en daarom is kernenergie een optie

mysa

Berichten: 10504
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:33

Loretta schreef:
Schiphol wordt ook niet stilgelegd. Evenzo Tata Steel en andere grote vervuilers niet.

Alleen wat voor de gewone burger is. Dat wordt stil gelegd. Dadelijk kunnen we ons geliefde paard naar de slager brengen vanwege de natuurherstelwet. Maar Schiphol zal door gaan.


Maar Schiphol en Tata bestaan ook dankzij de consumerende burger.

En de gigantische productie in China (waardoor dat land enorm bijdraagt aan energiegebruik/ milieuvervuiling en klimaatverandering, bestaat ook bij de gratie van de consumerende burger.

Dus ik denk dat we collectief de hand in eigen boezem moeten steken en een beetje anders moeten gaan leven.
Maar dat gaat niet gebeuren als het niet van bovenaf wordt opgelegd. Want collectief initiatief is niet realistisch.

Cer

Berichten: 30197
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:42

Als Tata minder gaat produceren, blijft China met staal toch de grootste producent? Tata is van India lees ik, dus als die hier stopt, zullen ze die dan niet gewoon ergens anders neerzetten? China is al het meest vervuilend lees ik, terwijl ik ook lees dat zij stappen maken om minder vervuilend te worden..zij gaan qua economie best hard, zullen ze rekening houden met het milieu of gaan ze voor de grootste wereldmacht? (hoe noemen ze dat)
Ik vind alle informatie eromheen best verwarrend

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:46

mysa schreef:
Loretta schreef:
Schiphol wordt ook niet stilgelegd. Evenzo Tata Steel en andere grote vervuilers niet.

Alleen wat voor de gewone burger is. Dat wordt stil gelegd. Dadelijk kunnen we ons geliefde paard naar de slager brengen vanwege de natuurherstelwet. Maar Schiphol zal door gaan.


Maar Schiphol en Tata bestaan ook dankzij de consumerende burger.

En de gigantische productie in China (waardoor dat land enorm bijdraagt aan energiegebruik/ milieuvervuiling en klimaatverandering, bestaat ook bij de gratie van de consumerende burger.

Dus ik denk dat we collectief de hand in eigen boezem moeten steken en een beetje anders moeten gaan leven.
Maar dat gaat niet gebeuren als het niet van bovenaf wordt opgelegd. Want collectief initiatief is niet realistisch.


Mee eens, en als ik zie hoe weinig mensen geleerd hebben van Covid en hoe erg ze hun hakken in het zand steken als hun consumptiegedrag aan banden gelegd wordt. Vrees ik dat er nog een lange weg te gaan is...

Cer

Berichten: 30197
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:54

Nja, er is altijd wel een reden om iets te doen denk ik.
Denk je niet dat er al dingen verandert zijn? Mensen zijn minder gas gaan gebruiken bijvoorbeeld
En ik lees dat mensen meer vanaf andere luchthavens vliegen ( :+ ) Het aantal thuiswerkers is blijvend gestegen..

Waaraan toets je dan dat mensen weinig geleerd hebben, en wat hadden ze moeten leren, en wat moeten ze dan doen?
Alleen al hier op een paardenforum denk ik bijv dat er nog steeds meer zware trekkende benzine/dieselautos bij de mensen zijn, dan electrische, om een trailer te rijden. Men vervoert t paard naar waarschijnlijk naar wedstrijden en/of buitenritten, én men heeft een paard (met spullen, voer, verzorging).. wat zien we daar aan vermindering? Of is dat niet zo belastend?

Ik geef altijd maar het voorbeeld wat ik ken, een BN-er die erg pro milieu / natuur is, op Ibiza is gaan wonen en minimaal 4 of 5x per jaar heen en weer naar NL vliegt, want ja, je moet hier nu eenmaal dingen regelen... Maar wel een moestuin op Ibiza want natuurlijk.

Ik denk wel dat mensen steeds meer doen, wat binnen hun eigen mogelijkheden ligt.
Echter, op wereldschaal, ja dat valt nog vies tegen denk...?

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:05

juval schreef:
er wordt volgens mij voornamelijk ingezet op waterstof. Voor die productie is kennelijk veel energie nodig, en daarom is kernenergie een optie

Gelukkig ziet dit college ook in dat het minstens acht jaar duurt voor de fabriek er staat.

Verder is er zelden tot nooit winst gemaakt op kernenergie, terwijl de hernieuwbare energie steeds goedkoper wordt.

Dis nee, om waterstofenergie mogelijk te maken hebben we dat gedoe echt niet nodig.

mysa

Berichten: 10504
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:09

Minstens 8 jaar bouw. En dan nog voor het zover is, want het wordt natuurlijk weer zo'n gevalletje 'not in my backyard'

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:10

Cer schreef:
Als Tata minder gaat produceren, blijft China met staal toch de grootste producent? Tata is van India lees ik, dus als die hier stopt, zullen ze die dan niet gewoon ergens anders neerzetten? China is al het meest vervuilend lees ik, terwijl ik ook lees dat zij stappen maken om minder vervuilend te worden..zij gaan qua economie best hard, zullen ze rekening houden met het milieu of gaan ze voor de grootste wereldmacht? (hoe noemen ze dat)
Ik vind alle informatie eromheen best verwarrend


De Hoogovens in IJmuiden zijn nu inderdaad in handen van een Indaas concern.
Volgens sommigen met een sterfhuis constructie.
Er wordt onderhandeld om Tata uit te kopen, wellicht met een Zweedse partner verder te gaan (vóór de verkoop aan Tata was dit bedrijf ook al in beeld) en IJmuiden gaat op waterstof.
Al dan niet in Spanje geproduceerd (waar momenteel de grootste fabriek van Europa staat, maar er zijn plannen voor Delfzijl.)

Cer

Berichten: 30197
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:12

Is het al zeker, dat IJmuiden op waterstof gaat? Ik lees net een artikel waar dat nog niet zo heel duidelijk uit blijkt, iets met Iridium en 'waterstof is energiedrager' .. maar dan moet ik het beter lezen

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:15

Cer schreef:
Is het al zeker, dat IJmuiden op waterstof gaat? Ik lees net een artikel waar dat nog niet zo heel duidelijk uit blijkt, iets met Iridium en 'waterstof is energiedrager' .. maar dan moet ik het beter lezen


Nee, en Zweden is al heel lang van de baan.

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:50

Cer schreef:
'waterstof is energiedrager'

... dat is gewoon plaatselijk jargon.

Men neme water (H twee O een) en electriciteit ('electrolyse' ) en dan splits je de nattigheid in waterstof en zuurstof.

De waterstof kun je opslaan
(.. de zuurstof ;) uiteraard ook...)
en de opgeslagen waterstof 'draagt energie' als in:
als je het in brand steekt komt er energie vrij.

(Verbranden is reageren met zuurstof, dus aan het einde van het liedje heb je weer water.)

Cer

Berichten: 30197
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:55

Nja ik ben niet zo in de natuurkunde / scheikunde of wat is dit precies?

Dit staat in het artikel
"Tata Steel
Alhoewel groene waterstof met name voor de industrie een belangrijke rol kan gaan spelen in de verduurzaming - Tata Steel wil in de toekomst bijvoorbeeld staal gaan produceren met groene waterstof - zijn er ook kanttekeningen te plaatsen.Je wilt dat het hele energiesysteem zo efficiënt mogelijk is, en bij waterstof gaat veel energie verloren", zegt Kleijn. "Waterstof is geen energiebron maar energiedrager. Dus je zet windenergie om in waterstof, en van die waterstof maak je later weer elektriciteit. In dat proces verlies je twee keer 20 procent energie. Als je elektriciteit direct gebruikt is dat veel minder."


https://nos.nl/artikel/2468179-eerste-g ... -goed-idee

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:00

Het is heel simpel, de oude kooks is het meest vervuilend, die moet eruit. Maar diezelfde kooks is ook het meest winstgevend dus dat is lastig, maar linksom of rechtsom zal 'ie verdwijnen.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:01

Janneke2 schreef:
Cer schreef:
'waterstof is energiedrager'

... dat is gewoon plaatselijk jargon.

Men neme water (H twee O een) en electriciteit ('electrolyse' ) en dan splits je de nattigheid in waterstof en zuurstof.

De waterstof kun je opslaan
(.. de zuurstof ;) uiteraard ook...)
en de opgeslagen waterstof 'draagt energie' als in:
als je het in brand steekt komt er energie vrij.

(Verbranden is reageren met zuurstof, dus aan het einde van het liedje heb je weer water.)

1. Houdinigas sloopt je metalen opslag tanks.
2. Waterstof reageerd heel makkelijk met zuurstof wat overal is. Het komt dus niet zelfstandig voor! Dat maakt dat het splitsen van water om waterstof te maken energie kost. Die energie krijg je niet geheel terug bij het weer laten reageren van waterstof met zuurstof. Net zoals bij een batterij waar je altijd een stuk energie verliest in het omzetten naar de andere vorm. Dat maakt waterstof een soort vloeibare batterij, potentieel zeker erg nuttig, maar qua energie eenheden krijg je minder terug dan wat je er in stopte om het te maken. Dat is problematisch als je een energiebron gebruik die zoveel ruimte nodig heeft per eenheid als wind en zon.

Cer

Berichten: 30197
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:04

Is dat dan voordelig Tamary? Of juist niet? Het klinkt als niet, maar milieutechnisch misschien weer wel?

juval

Berichten: 13224
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:06

mysa schreef:
Minstens 8 jaar bouw. En dan nog voor het zover is, want het wordt natuurlijk weer zo'n gevalletje 'not in my backyard'


nimby's hou je toch... tegen de windmolens en zonneparken op landbouwgrond zijn ook heel veel tegenstanders. Voordeel is dat bij een kerncentrale maar 1 fabriek nodig is, dus niet het hele landschap wordt 'vervuild' met windmolens en zonnepanelen.