#genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:58

Ik vind dit een hele interessante maar ook lastige discussie. Ik werk zelf in de geboortezorg. Ik heb een aantal jaren als verloskundige in de eerste lijn gewerkt waarna ik in de tweede lijn ben gaan werken én ik kan elk moment bevallen van mijn eerste kind. Sorry; dit wordt een lange post maar ik schrijf dit vanuit mijn verloskundig hart.

Met een dubbel gevoel lees ik heel veel verhalen bij de #genoeggezwegen.
Er zijn verhalen die ik absoluut herken, maar er zijn ook verhalen waarbij ik een “korreltje zout” gevoel krijg (zonder iemands trauma te willen ontkennen!).
Er zit een verschil in “fout gedaan” en “fout gegaan”. De fout gedaan omvat voor mij handelingen die niet nodig of zonder overleg gedaan zijn. Fout gegaan omvat complicaties of acute gebeurtenissen die je niet (altijd) kunt voorkomen maar zeker een traumatische impact kunnen hebben maar daarbij worden de hulpverleners soms als schuldige aangewezen terwijl dat niet altijd eerlijk is. Maar hierin ontbreekt (denk ik) een fatsoenlijk nagesprek. Er zijn ook verloskundigen en gynaecologen die een traumatische ervaring hebben overgehouden aan een bevalling omdat ze geen toestemming kregen voor een ingreep waarbij het niet goed is afgelopen. Dat is ook heel heftig.

Daarbij zijn vrouwen zo verschrikkelijk verschillend. Een bevalling die op papier “volgens het boekje” is verlopen kan traumatisch zijn ervaren door bijvoorbeeld gebrek aan communicatie of begeleiding en een bevalling op papier waarvan ik denk dat die in de categorie traumatisch kan vallen kan iemand heel goed op terugkijken door de juiste begeleiding en communicatie. Het is dus niet zo zwart-wit. En dat lees ik ook terug in de reacties in dit topic.

Het is hier al een paar keer benoemd. Er is geen simpele oplossing voor dit probleem.
Het zit grotendeels in communicatie. Vooraf, tijdens en na de bevalling. Op alledrie de momenten is het gesprek aangaan essentieel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in een fijn team werk en zie dat er bij ons echt aandacht wordt besteed aan de communicatie en wensen van de zwangere, maar er zijn ook absoluut momenten waarbij er ruimte voor verbetering is. Wij werken samen met aniossen (die we in een paar weken klaarstomen om de dienst in te gaan waarbij we veel aandacht aan fysiologie en communicatie proberen te besteden) en aiossen (die al ervaring hebben, waarmee we leuk kunnen discussiëren en van elkaar kunnen leren). Maar dat we hen mede opleiden is wel essentieel voor een goede generatie toekomstige gynaecologen.

Ik krijg soms bevalplannen onder mijn neus waar ik van schrik. Heel defensief. Geen episiotomie. Geen oxytocine. Geen onnodige handelingen.
Het mooie hiervan is dat je het gesprek aan kan gaan. Waarom staat dit in het geboorteplan?
Soms is dit regelrecht van internet gekopieerd zonder dat iemand daar zelf goed over heeft nagedacht. Want als we uitleg geven over de indicaties voor een episiotomie of oxytocine dan wordt daar over het algemeen wel toestemming voor gegeven.
En de onnodige handelingen...... sorry.. maar écht onnodig? Nee, dat doen we echt niet. Hoewel de ene collega vast sneller de indicatie stelt voor een episiotomie (of vacuüm of keizersnede, maar ik neem even de epi als voorbeeld) bij foetale nood dan de ander, maar dit is niet omdat dit makkelijker of sneller is. (Een epi hechten duurt vaak langer dan een ruptuur, weg tijdswinst ;-)). Dit is een kwestie van je klinische ervaring in combinatie met je medische kennis en in alle gevallen met als doel om een gezonde baby ter wereld te brengen. En het is ongelooflijk lastig om in een acute situatie daar uitgebreid over te hebben, maar 10 seconden uitleg geven scheelt zo veel. En daar is de ene zorgverlener beter in dan de ander. Het is nog fijner als je je zorgverlener goed kent (en hij/zij jou kent), goed op de hoogte is van jouw situatie en jouw wensen want dat scheelt een heleboel in de communicatie tijdens acute momenten.

En dan kom ik een beetje op een volgend punt. Want het is bewezen dat je bevallingservaring en uitkomsten beter zijn als je bijgestaan wordt door een hulpverlener die je goed kent. Alleen is het zorgsysteem in Nederland daar totaal niet op aangepast, ondanks dat dit uit allerlei onderzoeken blijkt.
Ongeveer 80% van de vrouwen zwanger van haar eerste kind bevalt uiteindelijk in het ziekenhuis en dus bij een zorgverlener die ze minder goed kent. Het overgrote deel is al tijdens de zwangerschap verwezen en een kleiner deel is tijdens de bevalling waarvan acute spoed echt weinig voorkomt (1-2%? Ik heb exacte cijfers even niet paraat).
Vrouwen hebben minder vertrouwen in zichzelf of zijn angstig door de verhalen die ze horen en lezen, wat denk ik veel verwijzingen voor niet-vorderen en pijnstillingswensen verklaart.

Er zijn minder verwijzingen van verloskundigen die caseload werken (dus 1 vaste verloskundige gedurende je hele zwangerschap). Echter zijn caseload verloskundigen schaars. Je kiest er als caseloader bewust voor om minder zwangeren aan te nemen zodat je meer tijd voor ze hebt. Daar tegenover staat dat je er minder verdient en in je eentje continue beschikbaar bent voor jouw zwangeren. Dat is een hele bewuste keuze van een caseloader.
In grote (groeps)praktijken kun je meer zwangeren aannemen en de dienstlast over je team verdelen en heb je een beter salaris maar heb je minder tijd om alle zwangeren goed te leren kennen. Veel eerstelijns verloskundigen hebben zelf ook een gezin en willen niet meer dan fulltime werken. Het is ook een bijzondere baan met 24/7 oproepbaarheid wat ook invloed heeft op je privéleven. En daardoor komt de continue begeleiding door 1e lijns verloskundigen ook een beetje in de knel. Als verloskundigen per zwangere meer verdienen (dus zorgverzekeraars de eerstelijn beter gaat betalen) en daardoor minder zwangeren hoeven aan te nemen en meer continue begeleiding kunnen geven, hoeven de doula’s (die je als zwangere nu uit eigen zak betaalt) niet in dat gat te springen. Daardoor krijg je ook minder verwijzingen naar de tweedelijn en blijft de zorg ook goedkoper en als de verwijzing wel nodig is kan je eerstelijner mee voor de continue begeleiding (en in het ideale scenario je bevalling verder begeleiden in het ziekenhuis maar dan gaan we nóg een stapje verder).

Dit is even een uitstapje van het specifieke onderwerp, maar ik denk dat dit wel een beetje kan bijdragen aan de verbetering van de zorg.

Als iemand ondanks iedereens goed bedoelde inspanningen toch met een negatief gevoel terug kijkt op de bevalling; ga het gesprek aan met je zorgverleners!
Laat hen weten wat en waarom je iets dwars zit. Alleen zo kunnen wij daar zelf van leren en weten we dat het traumatisch is verlopen. Want door niets te zeggen weten wij ook niet dat we iets moeten verbeteren!

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:00

Ik vind dat de moeder niet altijd moet bepalen wat er gebeurt. Artsen zijn professioneel en hebben jaren gestudeerd en daar moet je wel een beetje vertrouwen in hebben, naast dat je heus wel kritisch mag zijn.

Als mijn gynaecoloog uitgebreid met mij overlegd had toen mijn dochtertje een hartslag van 30 had tijdens de weeën, was er kostbare tijd verloren gegaan en dan waren ze misschien te laat geweest met haar uit mij snijden. Er was zelfs geen tijd voor een ruggenprik dus ik moest onder narcose en mijn man werd in alle paniek in zijn uppie in een kamertje naast de ok gedumpt. Allemaal niet leuk maar dan telt er in mijn optiek maar een ding - het leven van het kind!

Ik werk in het onderwijs en het grote nadeel aan mijn baan vind ik al die ouders die mij niet respecteren en hun sh*t over mij heen gooien als het minder goed gaat met hun kind. Mij lijkt dat mensen in de zorg dat net zo ervaren. Er zijn heus wel horken van artsen of verpleegkundigen bij, maar ook echt horken van patiënten - ook aanstaande moeders!

Susooi, mooie post!

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 17:22

Ik deel je post eigenlijk volledig suusoi. Zowel in hoe je het probleem omschrijft alsook in hoe je de oorzaak benoemd.
En ik denk ook echt dat er verhalen zijn waar het is “fout gegaan” (mooie omschrijving), ook al benadrukt geboortebeweging dat het niet gaat om die situaties als daar achteraf gewoon open over gesproken is. Eigenlijk geen aanvulling op wat je zegt. Ik vind het wel heel dapper dat je reageert want ik kan me het dubbele gevoel voorstellen.
Ik ben ook echt ongelooflijk nieuwsgierig straks naar je ervaring vanaf de andere kant, dat lijkt me als gediplomeerd hulpverlener nog veel moeilijker.


Muppett, niemand verwacht een uitgebreide spreekbeurt waarom ze bepaalde handelingen gaan doen als een hartslag van een kindje dipt. Zelfs de wet niet. Vrouwen verwachten namelijk alleen dat de wetgeving wordt nageleefd, namelijk dat je óók in nood vertelt wat je gaat doen en in zekere mate toestemminf vraagt (opting out).

Ik vind het beroep van leraar niet echt vergelijkbaar, de meeste leraren hebben weinig te maken met lichamelijke integriteit, tenzij ze iets echt flink mis doen :D

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:23

Die #genoeggezwegen ervaringen gaan ook niet over ingrijpen waar er geen tijd is om gezellig even te gaan babbelen, het is jammer als in de spoedsituatie dingen gebeuren die beter hadden gekund, maar daarvan krijg je niet zulke schrijnende verhalen.

Dat vertroebelt het onderwerp nogal vind ik, dat er steeds situaties bij gehaald worden waarbij er gewoon gehandeld moet worden. Maar zoals al eerder gezegd: ook dan kan práten terwijl je je ding doet, een enorm verschil maken voor de beleving van de moeder. Dat er niet over je heen wordt gewerkt alsof je alleen maar een onbetekenende baarmoeder bent....

En als de spoedsituatie voorbij is, dan is het ook wel lekker als men dan wel weer de moeite neem om enigszins de wensen van de moeder te respecteren en niet het hele geboorteplan uit het raam te gooien.

Dat ze je bvb. ineens met spoed de OK in rijden omdat er geen andere opties waren / je (baby) bijna het loodje legt, daar zullen de meeste mensen volgens mij best begrip voor hebben.

Maar wanneer de zorgverleners daarna nog onnodig lang je kindje bij je weg houden, je niks vertellen over je kindje dood of levend is, je tegen je intens diepe behoefte in om je kindje z.s.m. op de borst te krijgen, aan de borst leggen, en het zelf aan te kleden..... pas na veel smeken ein-de-lijk "toestemming" krijgt om zelf ook even je kind vast te houden, terwijl het al helemaal opgepoetst en aangekleed is.... dat soort dingen.

Dat is nog niet eens enorm schrijnend als in gewelddadig gedoe, maar zulke dingen kunnen ook al een flinke wrange teleurstelling zijn..... die helemaal niet nodig is als men een béétje rekening houdt met de wensen van de moeder.

Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:50

@secricible
Ik vind het ook lastig want ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken en ik heb vanaf mijn afstuderen altijd geprobeerd om zorg te geven zoals ik het zelf zou willen krijgen. Steeds bedenken wat ik zelf fijn zou vinden in die specifieke situatie. Maar ik ben niet heilig. Ik kan het ook verkeerd inschatten. Ik geef vooraf altijd aan dat ik graag direct wordt aangesproken als iemand iets niet prettig ervaart wat ik zeg/doe omdat dat misschien onbewust gaat. Dan kan ik er direct wat aan veranderen.

Ik ben ook heel benieuwd hoe ik het ga ervaren. Ik zal het delen ;-) Ik ben natuurlijk goed geïnformeerd en ik heb aan drie woorden genoeg uitleg in acute situaties, hoewel ze daarin dan niet mijn partner moeten vergeten uitleg te geven. Dat vind ik wel belangrijk.
En daarnaast heb ik een eerstelijns verloskundige die me continue blijft begeleiden mocht ik verwezen worden naar het ziekenhuis en dat gun ik echt iedereen.

Ik heb trouwens echt bewondering voor je hoe je het hebt aangepakt met jouw caseload verloskundige. Beiden jullie grenzen aangegeven en daarin goed overeengekomen. Helaas zijn er ook zwangeren die hun verloskundige voor het blok zetten en niet meer kunnen weigeren of unassisted bevallen. Dan heb je eigenlijk alleen maar verliezers. Ik hoop dat je er goed uit komt met het ziekenhuis wat betreft je geboorteplan!

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:54

Susooi, mooie post! Bedankt. Succes met je zwangerschap.

nps
Berichten: 1988
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:19

Wauw, wat een heftig onderwerp... wij zijn aan het twijfelen en dit topic geeft weinig vertrouwen.

Wat ik jammer vind met zo’n hashtag is dat er juist niet de communicatie is waar (terecht!!) op wordt aangedrongen. Bij zulke heftige verhalen zijn er twee kanten en de hele kant van het zorgpersoneel wordt niet gehoord. Terwijl dit volgens mij een beroepsgroep is die niets liever willen dan gezonde kinderen ter wereld brengen. Dat er in the heat of the moment soms dingen niet best gecommuniceerd worden is niet ok maar aan de andere kant - ga jij er maar eens staan en ga die superlastige beslissingen nemen terwijl je er overwerkt en onderbetaald staat. Begrip gaat beide kanten uit. Ik vind het vreselijk dat vrouwen zulke nare dingen hebben ervaren, maar ik vind het ook heel naar dat zorgenden (van wie er best een paar horken zullen zijn) als brute lui worden gezien. Daarbij denk ik dat ze veel beter situaties kunnen inschatten op risico dan vrouwen zelf.

Ik vind dit soort dingen raar. Ik heb ooit een zwaar autoongeluk gehad waarbij ik naar het ziekenhuis moest. Letsel wat gehecht moest worden, spoed naar het ziekenbuis. Pijnstillers waar ik geen toestemming voor heb gegeven, hechtingen waar ik geen toestemming voor heb geven en geen gesprekje met mij (behalve dan wil je je oorbel nog hebben?) Ik heb dat werkelijk op geen enkele manier als een “aanranding” op mijn lichaam ervaren en was blij dat de artsen snel en efficient hun werk deden. Ik had geen behoefte daar betrokken bij te zijn. De situatie is niet helemaal hetzelfde natuurlijk als wanneer je bevalt maar ook toen zijn er dingen gebeurd waar ik geen toestemming voor heb gegeven. Wat ik dus echt prima vond.

Ik zou denk ik vooral willen zeggen - praat erover met het zkh en met de verpleging. Niet op het internet. Ging het fout? Laat het ze weten en ga het gesprek aan. Ik denk dat het personeel vaak echt wel wil leren. Door het achter hun rug om zonder weerwoord het internet op te slingeren ontneem je ze die kans.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:36

nps schreef:
Ik vind dit soort dingen raar. Ik heb ooit een zwaar autoongeluk gehad waarbij ik naar het ziekenhuis moest. Letsel wat gehecht moest worden, spoed naar het ziekenbuis. Pijnstillers waar ik geen toestemming voor heb gegeven, hechtingen waar ik geen toestemming voor heb geven en geen gesprekje met mij (behalve dan wil je je oorbel nog hebben?) Ik heb dat werkelijk op geen enkele manier als een “aanranding” op mijn lichaam ervaren en was blij dat de artsen snel en efficient hun werk deden. Ik had geen behoefte daar betrokken bij te zijn. De situatie is niet helemaal hetzelfde natuurlijk als wanneer je bevalt maar ook toen zijn er dingen gebeurd waar ik geen toestemming voor heb gegeven. Wat ik dus echt prima vond.

Bij een bevalling ben je m.i. kwetsbaarder.
Hoeveel verschillende soorten handen kreeg jij in je doos na het auto-ongeluk?

Ik lag te wachten op m’n keizersnede, was al besloten dat het dat zou worden. Zegt de gyn ineens, ik wil toch nog even kijken hoor. En voor ik kon vragen wat ze nog ging bekijken had ze er twee vingers ingepoerd.
Kan normaal zijn voor haar, ik vind dat raar.

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:47

verootjoo schreef:
Hoeveel verschillende soorten handen kreeg jij in je doos na het auto-ongeluk?

_O- _O- Ik moet hier zo om lachen want dit is natuurlijk helemaal waar. Ook al heb ik dat niet zo beleefd en werd het altijd netjes aangekondigd en was het puur om te kijken hoeveel cm ontsluiting er al was en werd ik ook niet zo vaak getoucheerd.
Bij de middelste thuis ben ik zelfs helemaal niet getoucheerd tijdens de bevalling, want had een weeën storm onder de douche. En toen het klaar was liep ik fluitend naar mijn bed→ hoe naïef kun je zijn, totdat de pers storm begon. Enfin de VK kon nog net G aanpakken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:49

verootjoo schreef:
nps schreef:
Ik vind dit soort dingen raar. Ik heb ooit een zwaar autoongeluk gehad waarbij ik naar het ziekenhuis moest. Letsel wat gehecht moest worden, spoed naar het ziekenbuis. Pijnstillers waar ik geen toestemming voor heb gegeven, hechtingen waar ik geen toestemming voor heb geven en geen gesprekje met mij (behalve dan wil je je oorbel nog hebben?) Ik heb dat werkelijk op geen enkele manier als een “aanranding” op mijn lichaam ervaren en was blij dat de artsen snel en efficient hun werk deden. Ik had geen behoefte daar betrokken bij te zijn. De situatie is niet helemaal hetzelfde natuurlijk als wanneer je bevalt maar ook toen zijn er dingen gebeurd waar ik geen toestemming voor heb gegeven. Wat ik dus echt prima vond.

Bij een bevalling ben je m.i. kwetsbaarder.
Hoeveel verschillende soorten handen kreeg jij in je doos na het auto-ongeluk?

Ik lag te wachten op m’n keizersnede, was al besloten dat het dat zou worden. Zegt de gyn ineens, ik wil toch nog even kijken hoor. En voor ik kon vragen wat ze nog ging bekijken had ze er twee vingers ingepoerd.
Kan normaal zijn voor haar, ik vind dat raar.


Je bent hoe dan ook kwetsbaarder door de hormonen. Ik heb ook op de SEH gelegen, helaas vaker dan eens :+ dat is niet te vergelijken met bevallen. Ook geen pretje, maar totaal anders.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 19:01

Nps, ik denk dat het doel van de actie niet meer id dat vrouwen individueel de communicatie op moeten zoeken (de meeste doen dat wel), maar awareness creëeren voor het probleem en door de massaalheid een stem laten zien.

Ik deel je mening dat het voor de individu niks oplost natuurlijk. Iemand hier zei heel mooi, sociale media is geen oplossing voor het probleem van het individu, wel voor het probleem in het algemeen.

De actie wordt ondersteund door de beroepsgroepen en de geboortebeweging is betrokken bij beide doelgroepen. Dus die binding is er ook wel, maar niet het doel van de actie.

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:37

Met interesse alles gelezen. Ook de vorige actie van de Geboortebeweging heb ik destijds gevolgd, vol ongeloof. Nu ik inmiddels mijn eigen recente bevalling aan het verwerken ben, geeft het ook dubbele gevoelens.
Ik zei tijdens het laatste stukje zeer duidelijk "Nee" toen de arts aankondigde dat ze écht een knip moest zetten. Er was sprake van foetale nood, maar ik was compleet koekoek op dat moment en zelfs mét uitleg weet ik zeker dat ik geweigerd had. Sterker nog: Ik stond op het punt om naar huis te gaan toen ik in het ZH persweeën kreeg.

Achteraf ben ik natuurlijk blij dat ze niet naar me geluisterd hebben, maar toch is dat een gekke ervaring en lastig om te verwerken. Zelfs met twee na-gesprekken (op initiatief van ziekenhuis) waarbij we de complete bevalling doorgenomen hebben, waarbij een excuus kwam dat ze doorgezet hebben. Ik ben wel overtuigd van de noodzaak en ze hebben echt hun best gedaan, en stiekem neem ik het ze toch een beetje kwalijk. Stom is dat. Ik me goed voorstellen dat er vrouwen zoals ik zijn die dit op een A4-tje zouden opschrijven voor de huidige hashtag. Terecht? Geen idee.
Laatst bijgewerkt door dakplaat op 07-12-20 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43700
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:39

Wouw, wat een eerlijke post. Sterkte, ik hoop dat je dit kunt verwerken.

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:57

Suusoi schreef:
Met een dubbel gevoel lees ik heel veel verhalen bij de #genoeggezwegen.
Er zijn verhalen die ik absoluut herken, maar er zijn ook verhalen waarbij ik een “korreltje zout” gevoel krijg (zonder iemands trauma te willen ontkennen!).
Er zit een verschil in “fout gedaan” en “fout gegaan”. De fout gedaan omvat voor mij handelingen die niet nodig of zonder overleg gedaan zijn. Fout gegaan omvat complicaties of acute gebeurtenissen die je niet (altijd) kunt voorkomen maar zeker een traumatische impact kunnen hebben maar daarbij worden de hulpverleners soms als schuldige aangewezen terwijl dat niet altijd eerlijk is. Maar hierin ontbreekt (denk ik) een fatsoenlijk nagesprek. Er zijn ook verloskundigen en gynaecologen die een traumatische ervaring hebben overgehouden aan een bevalling omdat ze geen toestemming kregen voor een ingreep waarbij het niet goed is afgelopen. Dat is ook heel heftig.

Als iemand ondanks iedereens goed bedoelde inspanningen toch met een negatief gevoel terug kijkt op de bevalling; ga het gesprek aan met je zorgverleners!
Laat hen weten wat en waarom je iets dwars zit. Alleen zo kunnen wij daar zelf van leren en weten we dat het traumatisch is verlopen. Want door niets te zeggen weten wij ook niet dat we iets moeten verbeteren!

Ik heb even in je bericht geknipt, omdat het vrij lang was. Goed geschreven.

Mede door dit topic ben ik ook aan het denken gezet waarom ik mijn tweede bevalling niet echt als trauma heb ervaren. Ik had er alle recht toe (vind ik), omdat ik mijn kind bijna ben verloren. Door een fout van de verloskundige in het ziekenhuis heeft mijn zoon ruim zes weken in (een ander) ziekenhuis gelegen en heeft twee levensreddende operaties achter de rug.

Ik denk ook dat het bij mij heel veel gescheeld heeft dat ik met de gynaecoloog in gesprek ben gegaan (een halfjaar later). Ik had een formele klacht ingediend en zowel de dienstdoende gynaecoloog als de kinderarts hebben dat echt serieus genomen. De gynaecoloog heeft ook de tijd genomen alle vragen te beantwoorden en had zelf ook nog onderzoek gedaan wat zij anders hadden kunnen doen. En het scheelt zoveel als je gehoord wordt en ook antwoorden krijgt.

Ik denk dat dat veel vrouwen ook zou helpen om toch wat begrip te krijgen en het daarmee een plaats te kunnen geven.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:51

Toch denk ik dat de beleving voor een VK gewoon heel anders is dan voor de vrouw die bevalt. Omdat je in een bepaald vak toch ook dingen als 'normaal' gaat zien, zoals toucheren, oxytocine toedienen, knip zetten etc. Dus wat voor de VK de normaalste zaak van de wereld is, is dat voor de bevallende vrouw allemaal nieuw en eng en spannend.

Even de vergelijking trekken naar mijn eigen beroepsveld: ik kan me best voorstellen dat er mensen op mijn vlucht hebben gezeten die de vlucht als traumatisch hebben ervaren terwijl ik zelf hier helemaal geen erg in heb gehad. Denk aan storm, korte landingsbanen, stijl dalen etc. Met 600 vlieguren per jaar maak je dat soort dingen zo vaak mee, dat je dit zelf als normaal gaat zien, terwijl die ene persoon die nog nooit gevlogen heeft en op een stormdag op een vlucht zit hier wel een hele angstige ervaring aan overhoudt. En tuurlijk probeer je dan te communiceren maar de beleving van de professional is gewoon heel anders dan die van de persoon die het op dat moment meemaakt.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 22:56

Daarover stond een mooie #handineigenboezem Nelleke.

Vk had een thuisbevalling die vlot ging en toen de vliezen braken was er meconiumhoudend vruchtwater. Verloskundige vertrouwde het allemaal wel, schatte in dat naar het zkh vertrekken nu onverstandig was en gaf aan dat ze het wel aandurfde hier te blijven.
Achteraf was de kraamzorg die ondersteunde volledig overdonderd geweest en was de dag erna boos geworden op de vk.
Vk besefte zich inderdaad, net als jou voorbeeld, dat ze haar referentiekader had laten leiden en daarmee over grenzen heen was gegaan. In dit geval niet van de bevallende vrouw dus, maar van de kraamzorg.

Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:34

@dakplaat; wat een heftige ervaring en eerlijk dat je dit deelt. Ik denk dat je hiermee een heel groot dilemma van veel vrouwen blootlegt. Ik herken dat “compleet koekoek” zijn van de barende vrouw hoewel ik dat eigenlijk altijd meer zie als volledig in je eigen wereld in the heat of the moment. Oerkracht. En dan is het echt moeilijk om als barende rationeel na te denken en keuzes te maken. En op dat moment de inschatting maken als zorgverlener om toch wel (of niet) in te grijpen is ook niet makkelijk. En daar zit precies het probleem.
Wel ontzettend goed dat ze dit met je hebben nabesproken. Ze zijn zich duidelijk bewust geweest van wat voor impact dit op jou heeft gehad.


@Beert; Wat je zegt idd, zó belangrijk. Gehoord en serieus genomen worden en antwoorden krijgen. Ik kan me voorstellen dat daar veel leed mee bespaard wordt. Maar ik snap ook dat vrouwen het moeilijk/confronterend vinden om het gesprek aan te gaan. Uit boosheid, frustratie of angst misschien om het weer op te rakelen. Bij jou gelukkig de tijd genomen voor goede nagesprekken. Ook een ontzettend heftige ervaring voor jou om je zoon bijna te verliezen. Ik word daar echt stil van.

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 00:23

Suusoi schreef:
@Beert; Wat je zegt idd, zó belangrijk. Gehoord en serieus genomen worden en antwoorden krijgen. Ik kan me voorstellen dat daar veel leed mee bespaard wordt. Maar ik snap ook dat vrouwen het moeilijk/confronterend vinden om het gesprek aan te gaan. Uit boosheid, frustratie of angst misschien om het weer op te rakelen. Bij jou gelukkig de tijd genomen voor goede nagesprekken. Ook een ontzettend heftige ervaring voor jou om je zoon bijna te verliezen. Ik word daar echt stil van.

Het was in ons geval achteraf ook heel duidelijk wat er mis was gegaan, dat maakt het ook makkelijker om een gesprek aan te gaan. Het is dan geen "gevoel" of gebrekkige communicatie, want dat is veel lastiger bespreekbaar te maken. Al kan het wel helpen om iets achteraf te begrijpen.

In ons geval ging het om het plaatsen van de schedelelektrode. Niet per se een noodzakelijke handeling, maar wel een goed hulpmiddel. Er is toen niet verteld dat er risico's aan zaten, maar de vraag is ook of je dat bij elke handeling moet toelichten. Daarbij, als de verloskundige toen had gezegd "er is een kans van 1 op 1 miljoen (?) op deze infectie", zou ik ook gezegd hebben "doe maar hoor".

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 07:03

Suusoi precies wat jij zegt. Keuzes maken is gewoon heel lastig op zo'n moment.

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 08:29

Heel eerlijk lees ik nu pas dat een schedel elektrode geen plakkertje is. Ik heb dit bij mijn twee bevallingen gehad en niemand heeft mij dit uitgelegd, had ik dit wel geweten weet ik niet of ik dit geaccepteerd had. Het werd gepresenteerd als standaard procedure na het breken van de vliezen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 08:41

Hier werd dat ook gedaan hoor, onder het mom van 'ik breng dit even aan op het hoofdje, zodat we beter kunnen controleren hoe het met hem gaat tijdens de bevalling'
Nou, dan weiger je natuurlijk niet.
Maar over risico's, of wat het dan precies is en hoe het te werk gaat zeggen ze dan niet.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 08:47

Urona447 schreef:
Heel eerlijk lees ik nu pas dat een schedel elektrode geen plakkertje is. Ik heb dit bij mijn twee bevallingen gehad en niemand heeft mij dit uitgelegd, had ik dit wel geweten weet ik niet of ik dit geaccepteerd had. Het werd gepresenteerd als standaard procedure na het breken van de vliezen.

Bij mijn bevallingscursus was dit uitgelegd (ze draaien de elektrode in het hoofdje van je baby), en aangegeven dat er alternatieven zijn en dat je goed moet nadenken of je dit wel wilt. Maar ik had ook een hele goede cursus wat betreft je eigen rechten, protocollen en wat belangrijk is om een bevalling zo goed mogelijk te laten verlopen.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 08:50

Ze doen het inderdaad vaak voorkomen alsof het erop geplakt wordt. En alsof het onmisbaar is. Wanstaltig vind ik dat....zo slecht informeren om hun eigen zin gedaan te krijgen. Ik vind dat een hele kleinerende / hooghartige "wat niet weet wat niet deert" houding...

Let wel: ik kan heus begrijpen hoe veel gezeur je kan krijgen in zo'n beroep, en kan heus wel snappen dat je dan liever kiest voor de weg van de minste weerstand. Maar dat maakt het nog niet correct. Ik vind dit soort dingen geen "informed conscent".

Er wordt over je hoofd heen besloten dat het niet nodig is om je alle informatie te geven, want zij weten het zogezegd beter....

Overigens vind ik het een beetje "doorduwen" op momenten dat het er echt om spant, zoals een echt heel erg nodige knip (hoewel daar vast ook zeker over gediscussieerd kan worden) toch nog wel van een andere gradatie dan de eigen zin doorduwen op minder spannende momenten.

En als ze dan in ieder geval achteraf nog maar op een hele fijne, menselijke manier met je in gesprek gaan en inderdaad de hand in eigen boezem steken, een verontschuldiging aanbieden, serieus kijken hoe ze dingen anders kunnen doen / kunnen verbeteren. Dat zou enorm schelen!

Maar bij de echte arrogante types die vinden dat de vrouw niet zo moet zeuren maar zich gewoon aan moet passen aan de protocollen "want wij weten het beter" hoef je dat achteraf ook niet te verwachten ben ik bang.

Wel heftig zeg dat die elektrode zo'n probleem veroorzaakt heeft :(:)

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 09:10

"Plakkertje"
"Knipje"
"Spuitertjes"

Zeg gewoon wat je doet ipv het te verbergen onder zachte woorden.
Een "plakkertje" is 2 draadjes in de hoofdhuid inbrengen.
Een knipje is gewoon knippen in de vagina.
En een spuitertje een kleine slagaderlijke bloeding na een knip.

Een schedelelektrode heeft echt heel veel voordelen en is ook niet fout. Maar ik had graag willen weten dat het geen plakkertje was.

Suusoi
Berichten: 2081
Geregistreerd: 02-12-03

Re: #genoeggezwegen, over obstetrisch geweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:49

Geen schedelelektrode zie ik ook voorbij komen in geboorteplannen. Het is een vaak gebruikt middel om de hartslag van de baby goed te monitoren. Niet zonder risico’s, hoewel ze erg klein zijn. Het is een dun soort ijzerdraadje die onder de hoofdhuid van de baby gedraaid wordt. Het geeft dus een klein wondje en elk wondje is een potentiële poort voor infecties. Het is een interventie en die hoort toegelicht te worden.

Het CTG via de buik geeft soms geen goede registratie en dan is de schedelelektrode het enige alternatief. Nu hebben wij draadloos CTG en kun je daarmee rondlopen of in bad/onder de douche maar ervaring leert dat de registratie dan vaak stukken moeizamer gaat. Dan is de overweging of ik mindere registratie (tijdelijk) accepteer, maar dit moet weloverwogen en goed gerapporteerd zijn. Niet elke supervisor is akkoord met (tijdelijk) geen/matige registratie en daar sta ik als verloskundige soms in spagaat tussen supervisor en barende, omdat ik het soms wel acceptabel vind om het CTG een half uur uit te zetten als iemand gaat douchen.

@pmarena ik denk dat er weinig arrogante types in de geboortezorg werken die vinden dat de vrouw niet moet zeuren en hun zin/handelingen doorduwen. Ik denk wel dat er een oudere generatie zorgverleners is die al jaren zo werkt en moeite hebben met de steeds mondiger wordende patiënt maar dat zal niet alleen in de geboortezorg zo zijn. Het lastige is als je met een groot team zorgverleners werkt je wel protocollen moet hebben om goed onderbouwde, veilige zorg te geven en te voorkomen dat iedereen maar doet wat hij/zij denkt dat het beste is. Het zou gek zijn als we twee zwangeren met dezelfde complicaties verschillend behandelen. Dat levert nog meer gedoe (en fouten) op. Maar een protocol is niet zo keihard dat je daar niet van mag afwijken, want niet alle patiënten passen in een protocol. Zolang je dat beargumenteerd doet is er niets aan de hand. Maar de ene zorgverlener durft meer van protocollen af te wijken dan de ander.

@veerledec welke cursus is dat? Klinkt als een goede!