Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Privacy tiktok

 
Profiel   

Ik kwam zonet deze link tegen. En aangezien er op bokt ook jonge gebruikers zitten... Lees even wat Tiktok allemaal aan informatie vergaart:
https://www.cybercrimeinfo.nl/alle-vorm ... van-tiktok

Paar quotes uit bovenstaand artikel:

Citaat
De fabrikant van TikTok is het Chinese ByteDance. Zij hebben enkele jaren terug de app Musical.ly overgenomen en deze omgevormd tot TikTok. Nou is er op zich niet mis met Chinese producten, maar gebruikers moeten beseffen dat China anders kijkt naar privacy en veiligheid dan wij hier in het westen gewend zijn. Er zijn in China zeer minimale regels die bepalen hoe fabrikanten dienen om te gaan met de privacy en veiligheid van haar gebruikers en ook de Chinese overheid heeft daar zo haar eigen gedachten over.

Waar privacy waakhonden in het westen voorkomen dat lokale overheden (bijvoorbeeld de Amerikaanse) inzicht hebben of invloed kunnen uitoefenen op social media apps als Facebook en Instagram, rijst door het ontbreken van dit soort organisaties in China ook de vraag hoever de arm van Peking reikt binnen TikTok. En dat lijkt tot in de oksel.


Citaat
Bovenstaande heeft er toe geleid dat er door onderzoekscollectieven, (ethical)hackersgroepen (o.a Anonymous, Reddit, FireDevs) diverse onderzoeken zijn uitgevoerd. Zij hebben TikTok op code niveau (dat is waar zo’n app uit bestaat) uitgeplozen (zogenaamd reverse engineering). Zij kwamen allen tot dezelfde conclusie: TikTok vergaart op grote schaal data van haar gebruikers en gaat daarin verder dan elke andere social media app.


Citaat
Een korte samenvatting van de informatie die je via TikTok met hen deelt. *Deze informatie komt uit online bronnen en is met bewijsvoering door de bronnen onderbouwd:

Inzicht in wat voor type device je gebruikt, inclusief alle hardware specificaties.
Inzicht in wat voor besturingssysteem je gebruikt, of dit origineel of gekraakt (jailbreak) is.
Inzicht in waar je je bevindt doordat het elke 30 seconden je GPS locatiegegevens doorgeeft (heartbleed ping).
(...)



Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 07:24 



 
Profiel   

Dit is natuurlijk allang bekend met nog tig andere dubieuze zaken. Ik heb het mijn collega's met jonge kinderen destijds laten lezen en kreeg alleen een 'achja, wat kan er nu echt misgaan?' terug. Okay! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 07:48 



 
Profiel   

Die reactie hoor je inderdaad vaker. Het gevolg kun je niet echt voelen. Bij een inbraak in je woning voel je het gevolg bijvoorbeeld een stuk beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 07:57 



 
Profiel   

Nu ben ik een enorme digibeet en ik doe niet aan tiktok....

Maar wat kunnen ze met die vergaarde informatie van simpele mensen zoals jij en ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 08:54 



 
Profiel   

Ik heb ook geen tiktok, vind er niks aan :+
Maar zijn dat niet gegevens die google bv ook allemaal heeft? Je apparaten, besturingssysteem en locatie kent google ook toch?
Al kan ik me voorstellen dat de wetten in Amerika wat strenger zijn wat betreft delen van deze informatie dan de wetten in China.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 09:13 



 
Profiel   

Palmera schreef
Nu ben ik een enorme digibeet en ik doe niet aan tiktok....

Maar wat kunnen ze met die vergaarde informatie van simpele mensen zoals jij en ik?


Voor zo ver ik weet verkopen ze deze informatie aan adverteerders, zo kan er een nog specifieker geadverteerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 09:33 



 
Profiel   

Palmera schreef
Nu ben ik een enorme digibeet en ik doe niet aan tiktok....

Maar wat kunnen ze met die vergaarde informatie van simpele mensen zoals jij en ik?


Een levenslang abonnement op reclame net zoals alle andere media.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 09:46 



 
Profiel   

Het is van China, dus dat was te verwachten dat ze het niet nauw nemen met privacy. Goede reden om er vandaan te blijven. Ze hebben daar een heel ander perspectief op de zaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 10:24 



 
Profiel   

Het grootste verschil is dat Tiktok die informatie aan de overheid levert en dat andere social media het aan adverteerders verkopen. Bij social media ben je als gebruiker nou eenmaal het product dat verkocht wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 18:34 



 
Profiel   

Karl66 schreef
Het grootste verschil is dat Tiktok die informatie aan de overheid levert en dat andere social media het aan adverteerders verkopen. Bij social media ben je als gebruiker nou eenmaal het product dat verkocht wordt.

If the product is free, you’re the product.

Weinig verrassend nieuws toch van Tiktok toch? Volgens mij al heel lang bekend. Maar onderschat ook niet hoeveel andere social media of apps (spelletjes etc) van je weten en volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 18:41 



 
Profiel   

Dit is wel behoorlijk treffend hoe het werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=qvn0kwK ... JulieNolke

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 18:47 



 

Palmera schreef
Nu ben ik een enorme digibeet en ik doe niet aan tiktok....

Maar wat kunnen ze met die vergaarde informatie van simpele mensen zoals jij en ik?


Simpele mensen zijn heel veel geld waard voor bedrijven. En al helemaal voor overheden, wat in het geval van TikTok dus gebeurt. Zelfs als je "niets te verbergen hebt"; je hebt altijd iets te verbergen. Veel zaken gaat anderen gewoon niets aan, je bent nog altijd een individu. In principe wordt er op deze manier nog net niet bijgehouden wanneer je naar de wc gaat (als dat uberhaupt niet gebeurt).

In social media ben je als gebruiker gewoon het product, sommige bedrijven gaan daar wat verder in dan anderen. Facebook is uiteraard een prachtig voorbeeld, op veel websites wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de zogenaamde "Facebook-pixel" die kan zien of er verbanden zijn tussen de websites die je bezoekt en advertenties die je ziet/te zien krijgt Bokt heeft hem ook. Bij het plaatsen van foto's, informatie, etc., wordt over het algemeen heel wat meer info doorgegeven dan je denkt.

In gevallen als TikTok wanneer het doorgespeeld (lijkt) te worden aan de overheid, is het gewoon spionage. Hoe andere social media te werk gaat vind ik ethisch gezien ook behoorlijk "questionable", ook de reden dat ik dat er (vrijwel) allemaal uitgegooid heb. Noem me paranoïde, maar ik wil daar gewoon niet aan meewerken. Niet dat mijn leven zo spannend is hoor :D Maar in principe wordt er gewoon op grote schaal informatie ingewonnen om maar zo veel mogelijk te kunnen verkopen ten koste van privacy. Los van het gevaar dat die data ook opgeslagen wordt en dat is ook nooit 100% veilig.

Enfin ik kan honderdduizend redenen noemen om zuinig om te gaan met privacy op het internet/social media, maar kort samengevat; Let er een beetje op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 18:49 



 
Profiel   

En als er 1 land is welke veel belang heeft bij kennis over inwoners van andere landen... Dan is het China. Als je de ontwikkelingen volgt: China is van plan om de grootste wereldmacht te worden. Geen complottheorie, want ze kopen niets voor niets overal eilandjes op om een grote marinevloot voor elkaar te krijgen.

En daarnaast zijn gegevens over een individu voor de juiste prijs altijd te koop... ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 18:52 



 
Profiel   

linoleum schreef
If the product is free, you’re the product.


Geldt ook voor bokt :o
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 19:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen